رگ‌های واریسی، رگ‌های متورم و پیچ خورده هستند که در زیر سطح پوست به راحتی قابل مشاهده هستند. به طور معمول واریس در پاها ایجاد می‌شود. اما به طور کلی می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن بوجود آید. واریس یک بیماری شایع است و معمولا علائم و نشانه‌های کمی دارد. در برخی موارد، واریس ممکن است عوارض خفیف تا متوسط، لخته شدن خون یا زخم‌های پوستی ایجاد کند. در این مقاله به بررسی واریس و اینکه برای درمان آن به چه دکتری مراجعه کنیم می‌پردازیم.

 

برای درمان واریس به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

مشاهده لیست بهترین دکتر‌ها

 

 

واریس چیست؟‌

وریدها رگ‌های خونی هستند که خون را از بافت‌های بدن به قلب می‌رسانند. قلب برای جذب اکسیژن خون را به ریه‌ها پمپاژ می‌کند. سپس خون غنی از اکسیژن از طریق عروق خونی به بدن منتقل می‌شود. از سرخرگ‌ها خون از طریق رگ‌های کوچکی به نام مویرگ جریان پیدا می‌کند و در آنجا اکسیژن خود را به بافت‌های بدن می‌رساند. سپس خون از طریق رگ‌ها به قلب شما بر می‌گردد تا اکسیژن بیشتری دریافت کند. وریدها دریچه‌های یک طرفه‌ای دارند که به کنترل جریان خون به طر‌ف قلب کمک می‌کنند. اگر دریچه‌های قلب ضعیف شوند یا آسیب ببینند، خون می‌تواند به عقب برگردد و در رگ‌ها تجمع پیدا کند. این امر باعث تورم وریدها می‌شود و در نتیجه باعث واریس می‌شود. برخی از عوامل می‌تواند ابتلا به واریس را افزایش دهد. سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، بارداری، اضافه وزن یا چاقی و کمبود تحرک از عواملی هستند که ریسک ابتلا به واریس را افزایش می‌دهند.

واریس با تغییر سبک زندگی و اقدامات پزشکی درمان می‌شود. هدف از درمان تسکین علائم، جلوگیری از عوارض بیشتر و بهبود ظاهر بدن است. معمولا واریس عوارض جدی پزشکی ایجاد نمی‌کند. اگر واریس باعث ایجاد علائم و نشانه‌هایی شود پزشک ممکن است برای درمان تغییر سبک زندگی را پیشنهاد کند. در برخی موارد، واریس می‌تواند عوارضی مانند درد، لخته شدن خون یا زخم‌های پوستی ایجاد کند. اگر این مشکل شدیدتر باشد پزشک ممکن است درمان‌های پزشکی را پیشنهاد دهد. بسیاری از افراد برای شکل ظاهری واریس و تسکین درد واریس را درمان می‌کند. درمان‌های متعددی برای واریس وجود دارد و به درمان دراز مدت نیاز ندارد.

 

مشکلات وریدی مرتبط با واریس

تعدادی از مشکلات وریدی مربوط به واریس است، مانند تلانژکتازی (گشادی مویرگ‌ها)، رگ‌های عنکبوتی، واریکوسل و سایر مشکلات وریدی.

 

تلانژکتازی

تلانژکتازی‌ها خوشه‌های کوچک رگ‌های خونی هستند. این خوشه‌ها اغلب در بالاتنه و صورت دیده می‌شوند. این خوشه‌ها به رنگ قرمز دیده می‌شوند. تلانژکتازی ممکن است در دوران بارداری تشکیل شود و اغلب در افرادی مشاهده می‌شود که دارای برخی اختلالات ژنتیکی، عفونت‌های ویروسی یا سایر بیماری‌های پزشکی مانند بیماری‌های کبدی هستند. از آنجا که تلانژکتازی می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد، اگر فکر می‌کنید به این بیماری مبتلا هستید به پزشک مراجعه کنید.

 

رگ‌های عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی نوع کوچک‌تری از رگ‌های واریسی و نوع خفیف‌تری از تلانژکتازی است. رگ‌های عنکبوتی مویرگ‌ها را درگیر می‌کنند و معمولا روی پاها و صورت دیده می‌شوند. این رگ‌ها معمولا به شکل تار عنکبوت و یا شاخه‌های درخت هستند و می‌توانند قرمز یا آبی باشند. این رگ‌های عنکبوتی معمولا مشکل جسمی جدی ایجاد نمی‌کنند.

 

واریکوسل

واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های موجود در کیسه بیضه، به دلیل اختلال در خونرسانی بزرگ می‌شوند. واریکوسل‌ها ممکن است با ناباروری مردان در ارتباط باشند. اگر فکر می‌کنید به واریکوسل مبتلا هستید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

سایر مشکلات مرتبط با وریدها

انواع دیگر رگ‌های واریسی شامل دریاچه های وریدی، واریس مشبک و بواسیر است. دریاچه‌های وریدی رگ‌های واریسی هستند که در صورت و گردن ظاهر می‌شوند. رگ‌های مشبک رگ‌هایی به رنگ آبی هستند که اغلب در پشت زانوها دیده می‌شوند. بواسیر رگ‌های واریسی در مقعد و اطراف آن هستند.

واریس

علل واریس

دریچه‌های ضعیف یا آسیب دیده در رگ‌ها می‌توانند باعث ایجاد واریس شوند. بعد از اینکه رگ‌ها خون غنی از اکسیژن را به بدن شما می‌رسانند، رگ‌ها خون را به قلب بر می‌گردانند. رگ‌های پاها برای انجام این کار باید بر خلاف نیروی جاذبه کار کنند. دریچه‌های یک طرفه داخل وریدها باز می‌شوند تا خون از آن عبور کند و سپس بسته شود تا خون به عقب منتقل نشود. اگر دریچه‌ها ضعیف یا آسیب دیده باشند، خون می‌تواند به عقب برگردد و در رگ‌ها جمع شود و  باعث تورم رگ‌ها شود.

دریچه‌های ضعیف ممکن است به دلیل ضعف دیواره رگ‌ها ایجاد شوند. وقتی دیواره رگ‌ها ضعیف باشند، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و مانند یک نوار لاستیکی کشیده می‌شوند. این امر موجب گشادی رگ‌ها می‌شود. به دلیل افزایش سن یا سابقه خانوادگی واریس، ممکن است در معرض خطر ضعف دیواره وریدها باشید. همچنین اضافه وزن یا چاقی و بارداری از دیگر عوامل ایجاد واریس هستند.

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند؟‌

تعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد، از جمله سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، بارداری، اضافه وزن یا چاقی و کمبود تحرک.

 

سوابق خانوادگی

این بیماری می‌تواند تا حدی ژنتیکی باشد و مبتلا بودن یکی از افراد خانواده می‌تواند ریسک ابتلا را افزایش دهد. تقریبا نیمی از افراد مبتلا واریس ژنتیکی دارند.

 

سن

افزایش سن می‌تواند خطر ابتلا به واریس را افزایش دهد.

 

جنسیت

خطر ابتلا به واریس در زنان بیشتر از مردان است. تغییرات هورمونی که در زمان بلوغ، بارداری، یائسگی یا با قرص‌های ضد بارداری رخ می‌دهند ممکن است احتمال ابتلا به واریس در خانم‌ها را افزایش دهد.

 

بارداری

در دوران بارداری، جنین در حال رشد به وریدهای پاها فشار وارد می‌کند. رگ‌های واریسی که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد معمولاً طی ۳ تا ۱۲ ماه پس از زایمان بهبود می‌یابند.

 

اضافه وزن یا چاقی

اضافه وزن یا چاقی می‌تواند فشار بیشتری به رگ‌های شما وارد کند. این امر می‌تواند منجر به واریس شود.

 

عدم تحرک

ایستادن یا نشستن طولانی مدت می‌تواند یکی دیگر از عوامل ابتلا به واریس باشد. دلیل این امر این است که بودن در یک موقعیت به مدت طولانی رگ‌های شما را مجبور می‌کند بیشتر کار کند تا خون به قلب برسد.

 

علائم و نشانه‌های واریس

علائم و نشانه‌های واریس شامل موارد زیر است:

  • رگ‌های بزرگی که می‌توانید روی پوست خود ببینید.
  • تورم خفیف مچ پا و پا.
  • درد و سنگینی پاها
  • گرفتگی پاها یا ضربان پا
  • خارش پاها، به ویژه در قسمت پایینی پا و مچ پا. گاهی اوقات این مشکل به اشتباه خشکی پوست تشخیص داده می‌شود.
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه اطراف ورید واریسی.

علائم تلانژکتازی رنگ قرمز رگ‌هایی است که می‌تواند روی پوست ظاهر شود. و معمولا در بالاتنه و صورت دیده می‌شود. علائم رگ‌های عنکبوتی به صورت رگه‌های قرمز یا آبی به صورت تار هستند که اغلب روی پاها و صورت خودنمایی می‌کنند.

 

برای واریس به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

جراحان عروق متخصصانی هستند که برای درمان بیماری‌های سیستم عروقی آموزش دیده‌اند. گرفتگی رگ‌ها می‌تواند باعث شود که سیستم جریان خون به درستی کار نکند. شرایطی نظیر تصلب شرایین می‌تواند موجب به “لخته” در سیستم گردش خون شما شده و جریان خون به هر قسمت از بدن را مختل کند. جراح عروق می‌تواند در درمان واریس به شما کمک کنند. اسکلروتراپی، میکرو اسکلروتراپی، جراحی لیزر، جراحی اندوسکوپیک، جراحی فلبکتومی و روش برش و بستن از روش‌های پزشکی برای درمان واریس به شما می‌روند.

 

منابع

 


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین متخصصان قلب و عروق در سراسر ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از متخصص قلب و عروق