فکر کردن به خودکشی در نوع خود می‌تواند ترسناک باشد، این موضوع بسیار شایع است. معمولا افراد در سختی‌ها و مشکلات زندگی بیشتر به فکر پایان زندگی و خودکشی هستند. بیشتر افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند در واقع از مشکلات کاری، روحی، روانی و عاطفی بسیاری رنج می‌برند. خودکشی یک عمل عمدی است که فرد به دست خود و با خواسته خودش اقدام به مرگ می‌کند.
در این میان ابتلا به اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی، افسردگی، اختلالات شخصیتی و… می‌تواند شرایط را برای خودکشی مهیا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با روش‌های جلوگیری از خودکشی بیشتر آشنا شوید.

prevent-suicide

روش های جلوگیری از خودکشی

برای جلوگیری از خودکشی راه و روش‌های بسیاری وجود دارد. خودکشی گاهی یک تصمیم آنی و لحظه‌ای است به طوری که فرد شاید در کمتر از ده ثانیه برای خودکشی اقدام کند.
از این رو برای بهبود حال روحی و روانی فرد و دوری از افکار مربوط به خودکشی باید نقاط ضعف را برطرف کرد. این نقاط ضعف عبارتنداز:

بهبود اختلالات روحی و روانی

اختلالات روحی و روانی در هر فردی یکی از مهم‌ترین عوامل خودکشی معرفی شده است. در واقع زمینه خودکشی در افرادی که دچار این اختلالات هستند بسیار بیشتر از افراد معمولی مهیا می‎شود. ضعف روحی و روانی یکی از دلایل مهمی است که فرد اقدام به خودکشی می‌کند.

بهبود روابط خانوادگی

بسیاری از کسانی که دچار افسردگی، اختلالات روحی و روانی و خودکشی می‌شوند در خانواده خود مشکل دارند. فرزندان طلاق و افرادی که دچار بحران‌ها و اختلافات خانوادگی هستند بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند.

مطلب مرتبط: ترس از مرگ یا تاناتوفوبیا؛ علل، درمان و تفاوت آن با اضطراب مرگ

دوری از مواد مخدر و مشروبات الکلی

مشروبات الکلی و مواد مخدر بسیار مضر و آسیب زننده هستند. در صورتی که در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید هم به وضعیت روحی و روانی و هم به وضعیت جسمی خود آسیب خواهید زد. بهتر است از مصرف بیش از حد این مشروبات الکلی و مواد مخدر دوری کنید. مصرف آن‌ها بیشتر و سریع‌تر فرد را به ورطه نابودی می‌برد.

درمان بیماری

بیماری‌های جسمی و روحی بدن را به حال خود رها نکنید، سعی کنید با بهبود و درمان آن‌ها از بروز علائم و نشانه‌های خودکشی جلوگیری کنید.

دوری از استرس و اضطراب

مدیریت موثر استرس و اضطراب می‌تواند از بروز علائم خودکشی جلوگیری کند. در واقع زمانی که فرد استرس و اضطراب مدیریت نشده و افراطی داشته باشد. درگیر افسردگی، تکانشگری، دلسردی و ناامیدی خواهد شد و در صورتی‌که درمان نشود زمینه ساز خودکشی در فرد می‎شود.

داشتن هدف و انگیزه

در بیشتر مواقع داشتن انگیزه موجب رنگ گرفتن زندگی می‌شود. هدف و انگیزه هستند که به انسان امید می‌دهند و موجب زندگی دوباره فرد خواهند شد. زندگی بدون هدف هیچ معنا و مفهومی برای فرد نخواهد داشت.

مراجعه به درمانگر

در بیشتر مواقع فرد با مراجعه به درمانگر از نظر روحی و روانی مورد درمان قرار می‌گیرد. در واقع درمانگر سعی می‌کند ابتدا با مشاوره دادن و استفاده از تکنیک‌های مختلف فرد را درمان کند، در صورتی که درمان موثر نباشد باید از دارودرمانی استفاده کرد. استفاده از دارو در موارد حاد بیشتر خواهد بود.

توجه مثبت نامشروط

گاهی اوقات افراد در پاسخ احوال‌پرسی شما از کلمه خوبم استفاده می‌کنند، در صورتی که اینگونه نیست و فرد از درون مشکلات بسیاری دارد. بسیاری از افراد به دلیل نداشتن حوصله از عبارت خوبم استفاده می‌کنند. بهتر است به این افراد نزدیک شوید و با صمیمیت به بهبود حال روحی و روانی آن‌ها کمک کنید. سعی کنید به هیچ عنوان فرد را مورد قضاوت قرار ندهید.

help-to-avoide-suicide

باورهای رایج غلط در مورد خودکشی

برخی از باورها در رابطه با خودکشی اشتباه هستند، همین باورها ممکن است موجب مرگ فرد شود:

  • کسی که یکبار اقدام به خودکشی کرده است، دیگر این کار را انجام نخواهد داد. طبق آمار و ارقام منتشر شده، آمار خودکشی در افرادی که یکبار چنین اقدامی کرده‌اند، در مقایسه با دیگر افراد به مراتب بیشتر است. 
  • تنها افرادی که روانی هستند اقدام به خودکشی می‌کنند. خودکشی تنها مختص قشر خاصی نیست، بسیاری از انسان‌هایی که خودکشی کرده‌اند از نظر روحی و روانی سالم بودند. زمانی فرد این کار را انجام می‌دهد که احساس کند در زندگی خود به بن بست رسیده است. 
  • نباید درباره خودکشی صحبت کرد، در واقع بسیاری از افراد فکر می‌کنند که با صحبت کردن درباره خودکشی به سمت آن کشیده خواهند شد. در صورتی که اینگونه نیست و این یک فکر اشتباه است. تنها با صحبت کردن درباره آن آگاهی فرد نسبت به عواقب آن افزایش پیدا می‌کند. 
  • کسی که خودکشی می‌کند فرد بی ایمان است. در صورتی که خودکشی به هیچ عنوان ارتباطی با ایمان ندارد، یک حالت روحی و روانی است که در آن زمان فرد احساس می‌کند که دیگر جای او در این دنیا نیست و باید به زندگی خود پایان دهد. 
  • کسی که حرف می‌زند، عمل نمی‌کند. بسیاری از افراد بر این باورند که افرادی که حرف از خودکشی می‌زنند هیچ وقت دست به عمل نخواهند زد، این طرز فکر اشتباه است، اغلب افراد قبل از اقدام به خودکشی نشلنه‌های کلامی و عملی زیادی دارند.
  • هرکسی دست به خودکشی می‌زند واقعا تصمیم به مرگ دارد، در صورتی که اینگونه نیست و و اغلب افراد امیدوارند کمک و امیدی به دست آورند تا مساله آن‌ها حل شود ولی از حل مساله به تنهایی ناامید‌اند و در خود توان درخواست مستقیم کمک را نمی‌یابند.

hope-for-life

امید به زندگی چیست؟

امید به زندگی در واقع به تعداد سال‌هایی گفته می‌شود که یک فرد بر اساس میانگین آماری نیاز دارد که زندگی کند. نرخ امید به زندگی در هر شرایطی با توجه به شرایط زندگی و محیط جغرافیایی فرد متفاوت است. میزان امید به زندگی در یک نفر را سبک زندگی، وضعیت اقتصادی، امکانات بهداشتی، میزان مرگ و میر و…. مشخص خواهد کرد. در این میان زنان در مقایسه با مردان نرخ امید به زندگی بیشتری دارند، اما گزارشات و آمارهای منتشر شده در سال‌های گذشته نشان داده است که تفاوت نرخ امید به زندگی در زنان و مردان به کمتر از چهار سال رسیده است. اما افراد امیدوار به زندگی چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • مهارت حل مسئله بالایی دارند
  • در زندگی خود شادی و آرامش کافی دارند.
  • دارای اعتماد به نفس و عزت نفس بسیار بالایی هستند
  • از زندگی خود احساس رضایت دارند
  • دارای شخصیت انعطاف پذیری هستند
  • برای زندگی خود برنامه‌ریزی دارند

سخن پایانی 

این موضوع را هیچگاه فراموش نکنید که زنده بودن یک فرصت است، همیشه باید قدر لحظات خود را بدانید. هرگاه مشکلی بر سر راه زندگیتان پیش آید، باید با تدبیر و اندیشه آن را حل کنید. حل مشکلات تنها راهی است که می‌تواند از دامن زدن به آن جلوگیری کند. در این مطلب سعی کردیم تا در رابطه با خودکشی، راه‌های جلوگیری از آن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که این اطلاعات مفید بوده باشد. 

سوالات متداول 

آیا ورزش کردن می‌تواند خطر خودکشی را کاهش دهد؟

در واقع ورزش کردن موجب سلامت جسمی و روانشناختی فرد می‎شود، از این رو با کمک به داشتن بدنی سالم و شاداب می‌تواند موجب سلامت روان شما شود. با انرژی مثبت و داشتن ذهنی سالم افکار منفی و افکار مربوط به خودکشی را کاهش خواهد می‌دهد.

آیا صحبت کردن به تنهایی می‌تواند درمان کننده خودکشی باشد؟

در بسیاری از مواقع تنها مشاوره دادن و صحبت کردن می‌تواند این افکار منفی را دور کند. اما در موارد حاد دارو درمانی نیاز است.

دلیل خودکشی چیست؟

سابقه خانوادگی، عدم تعادل روحی و روانی، خشونت، اختلافات خانوادگی، کمبود خواب، انزوا و… همه عاملی برای خودکشی هستند.

اگر افکار خودکشی به سراغم آمد چکار کنم؟

سعی کنید از تنها ماندن و دامن زدن به این افکار خودداری کنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.