فوت فتیش (foot fetishism)، فتیش پا یا پودوفیلیا (podophilia) هر گونه علاقه یا تحریک جنسی است که توسط پا ایجاد می شود. فوت فتیش به این علت که  فرد برای برانگیختگی یا ارضا شدن به یک عضو غیر جنسی وابسته است، یک انحراف جنسی به حساب می آید و در دسته اختلالات جنسی طبقه بندی می شود، برای همین برخی به آن بیماری فوت فتیش می گویند. افراد مبتلا به فتیش پا یا پودوفیلی از نظر جنسی به پا علاقه دارند، آنها از پاها لذت جنسی می برند و ممکن است آنها را بخشی ضروری از ارضای جنسی بدانند، در این افراد تحریک کردن از طریق پا اتفاق می افتد. مانند بسیاری از ترجیحات جنسی، انواع فرعی خاص تری از فتیش پا وجود دارد. فوت فتیش یکی از رایج ترین انواع فتیش است. در یک مطالعه در مورد فتیش، نیمی از افراد مورد بررسی گفتند که فتیش پا داشتند.

فردی که دچار فتیش پا است، ممکن است از بوسیدن و مکیدن انگشتان پا، تماشای فیلم پاها، عکس گرفتن از پاهای شریک زندگی، مالیدن پاهای عرق کرده فرد بعد از تمرین، یا تحریک دستگاه تناسلی با پاها لذت ببرد. برخی از افراد ممکن است در مورد اینکه هنگام درآوردن کفش چه اتفاقی می‌افتد و چه نوع پایی زیر کفش است، خیال پردازی کنند.

فردی که فتیش پا دارد ممکن است پاهای برهنه را ترجیح دهد یا با کفش هایی مانند کفش های پاشنه بلند، صندل، کفش های کتانی یا چکمه تحریک شود. فتیش‌های پا همچنین می‌تواند شامل اقداماتی با موارد مرتبط با پا باشد، مانند پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا درآوردن جوراب. فتیشیسم پا در مردان شایع تر از زنان است.

دلایل فوت فتیش چیست؟

محققان چندین نظریه را برای توضیح اینکه چرا فتیش به وجود می آید پیشنهاد می کنند. با این حال، بعید است که تنها یک فرضیه بتواند دلیل وجود فوت فتیش را توضیح دهد. این احتمال وجود دارد که بسیاری از دلایل، مانند عوامل رفتاری، اجتماعی و فرهنگی همگی باهم علت به وجود آمدن فتیش باشند.

مطلب مرتبط: فانتزی جنسی چیست و آیا طبیعی است؟ انواع خیال پردازی جنسی

فتیش پا یا فوت فتیش

نظریه های روانکاوی در مورد فتیش

محققانی که رفتار انسان را روانکاوی می کنند، مانند فروید، ایده های مختلفی در مورد چگونگی وقوع فتیش ها دارند. نظریه کلی این است که یک رویداد در دوران کودکی یک فرد رخ می دهد و باعث می شود که او فتیش را ایجاد کند. در این حوزه از روانکاوی، نظریه دوم این است که افراد ممکن است در دوران کودکی روی یک شیء خاص تثبیت شوند، که باعث می شود با دیدن آن به عنوان یک شی از نظر جنسی روی آن متمرکز شوند. ایده دیگر این است که افراد ممکن است به دوران زندگی قبلی خود یعنی کودکی واپس روی کنند و با اشیاء یا اعضای بدن که آنها را به یاد دوران کودکی خود می اندازد تحریک شوند.

علل رفتاری فوت فتیش

همچنین یک تئوری وجود دارد که شرطی سازی و یادگیری مسئول شکل گیری فتیش ها هستند. این بدان معناست که افراد می توانند یاد بگیرند که توسط اشیا یا اعضای بدن خاص از طریق یک سیستم پاداش، مانند نزدیکی فیزیکی، انزال یا حتی پول، از لحاظ جنسی برانگیخته شوند.

فتیشیسم چیست؟ آیا فتیشیسم یک اختلال جنسی است؟

غریزه جنسی

نظریه دیگر این است که هورمون ها و احساسات افراد را وادار می کنند تا برانگیختگی خود را بر روی اشیاء خاص نقش کنند. این هورمون‌ها و احساسات به آن‌ها اجازه می‌دهند تا به برخی از محرک‌های جنسی پاسخ دهند. پاهای شما با پایانه های عصبی پوشیده شده است و انتهای عصبی با احساسات بیشتر و اغلب شدیدتر برابری می کند. غلغلک دادن، مالش و ماساژ دادن ممکن است روی پاها بسیار بهتر باشد.

تاثیرات جامعه

نحوه اجتماعی شدن جامعه نیز ممکن است به شکل گیری فتیش در افراد کمک کند. برخی از جوامع ممکن است به بخش‌های خاص بدن و اعمال جنسی اهمیت بیشتری بدهند، که طبق مقالات ممکن است منجر به فتیش‌سازی اشیا و اعضای بدن شود.

عوامل فرهنگی

نظریه دیگری نشان می دهد که جوامع از لحاظ جنسی مثبت یا منفی هستند. جوامع مثبت به رابطه جنسی به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده نگاه می کنند، این نظریه نشان می‌دهد که جوامع مثبت جنسی ممکن است افراد بیشتری با فتیش داشته باشند. افراد تمایل بیشتری به انجام فعالیت های جنسی برای اهدافی غیر از تولید مثل، مانند لذت، سرگرمی یا حتی آزمون خطا دارند.

تحقیر و فتیش پا

یکی از عناصر روانی فوت فتیش یا فتیش پا، تحقیر است. پاها اغلب به عنوان پایین ترین عضو بدن در نظر گرفته می شوند. یعنی برخی از افراد پا را جزئی پست از بدن می دانند. این یک علت روانکاوانه ایجاد می کند که برخی افراد پا را جذاب می دانند، آنها دوست دارند نسبت به شریک زندگی خود احساس پایین تر بودن داشته باشند. آنها از اینکه پاهای شما روی بدنشان به عنوان نوعی بازی قدرتی یا قرار گرفتن در جای خود لذت می برند.

سلطه گری و فوت فتیش

تسلیم و سلطه برای برخی از زوج ها یک بازی قدرت است و پاها تنها بخشی از این ساختار هستند. اگر شریک زندگی شما فتیش پا دارد، ممکن است از شما بخواهد که با او مانند یک زیرپایی رفتار کنید. آنها از این رضایت می یابند که به شما اجازه می دهند بر آنها تسلط داشته باشید. اگر فوت فتیش هستید، ممکن است برایتان هیجان انگیز باشد که جلوی پاهای همسرتان زانو بزنید، آنها را تحسین کنید و خودتان را به خاطر آنها کوچک کنید. ممکن است آنها را تشویق کنید که پاهای خود را در سراسر بدن شما قرار دهند و شما را مجبور به تسلیم کنند.

فوت فتیش درمان دارد؟

تاریخچه فوت فتیش

در قرن سیزدهم، شاعران تروبادور شروع به ستایش پای زیبای زنانه کردند و خواستار قوس هایی بلند و انگشتان پا باریک و بلند بودند. یک گروه از محققان پیشنهاد کرده‌اند که پاها در این زمان به دلیل اپیدمی سوزاک قرن سیزدهم، علاقه‌ی شهوانی را افزایش داده‌اند. مطالعه آنها در سال ۱۹۹۸ نشان داد که ادبیات وابسته به میل جنسی در مورد پاها در طول اپیدمی های مقاربتی بزرگ در تاریخ افزایش یافت. هنگامی که تماس با دستگاه تناسلی خطرناک است، پاها (از نظر تاریخی) محتمل‌ترین قسمت غیر جنسی بدن هستند.

به عنوان مثال، در طول اپیدمی سیفلیس در قرن شانزدهم، جنبشی به سبک عمومی شروع به جلب توجه شهوانی به پاهای زنان کرد. اصطلاح “چاک پا” برای توصیف کفش هایی استفاده شد که دو انگشت اول را نشان می دادند. به طور مشابه، در قرن نوزدهم، فاحشه‌خانه‌ها شروع به ترویج میل جنسی به پا کردند.

علائم فوت فتیش

علامت اصلی فوت فتیش، تحریک جنسی مکرر و شدید ناشی از استفاده از اشیاء غیرزنده یا تمرکز بسیار خاص بر روی پا که عضو غیر تناسلی بدن است می باشد که به صورت تخیلات، امیال یا رفتار ظاهر می شود. فرد مبتلا به اختلال فتیش پا ممکن است از کانون غیر معمول میل جنسی خود احساس شرم و ناراحتی کند. این مولفه باید حداقل به مدت ۶ ماه وجود داشته باشد. این احساسات باعث ناراحتی یا اختلال قابل توجه بالینی در عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های مهم می شود.

فوت فتیش می تواند برای هر فرد متفاوت به نظر برسد. اگر پاها یا پوشش هایی که آن نواحی را لمس می کنند باعث تحریک جنسی شوند، ممکن است دچار فتیش پا باشید. بیشتر افراد مبتلا به فوت فتیش فقط با پای افرادی که جذب آنها می شوند تحریک می شوند، نه پای کس دیگری. برخی از افراد با تحسین پاها برانگیخته می شوند اما علاقه ای به تماس فیزیکی با آنها ندارند، در حالی که برخی دیگر با لیسیدن پاها و لمس پا تحریک می شوند.

برخی افراد پاهای نرم و تمیز را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر تمایل به پاهای عرق کرده دارند. تثبیت روی اشیاء مرتبط با پا، مانند کفش های خاص یا جوراب بافی، نیز می تواند بخشی از فتیش پا باشد. برخی از افراد ممکن است بیشتر روی قسمت خاصی از پا مانند انگشتان پا تمرکز کنند، در حالی که برخی دیگر توسط کل پا تحریک می شود.

تفاوت بین فتیش پا و فتیش کفش چیست؟

برخی از افراد مبتلا به فوت فتیش، پای برهنه را ترجیح می دهند. برخی دیگر مانند جوراب یا کفش لذت می برند. فردی که دارای فتیش کفش است، که به عنوان رتفیسم نیز شناخته می شود؛ پاها را در کفش، یا شاید فقط خود کفش را، اروتیک و لذت جنسی می بیند.

آنها ممکن است نوع خاصی از کفش مانند صندل را ترجیح دهند، یا ممکن است به طور کلی از کفش لذت ببرند. افرادی که فتیش کفش دارند ممکن است خودشان کفش های خاص بپوشند، از دیدن کفش پوشیدن دیگران لذت جنسی ببرند و از کفش برای ارضای جنسی استفاده کنند.

برخی افراد هم فتیش پا دارند و هم فتیش کفش. افراد مبتلا به این فتیش ها ممکن است ترجیحات خاص تری نیز داشته باشند. برخی از پاها و کفش های تمیز لذت می برند، در حالی که برخی دیگر کفش های کثیف یا عرق کرده را ترجیح می دهند. برخی از پاهای بزرگ لذت می برند، در حالی که برخی دیگر اندازه های کوچک را ترجیح می دهند.

تفاوت کینک یا گرایش به پا و فتیش پا چیست؟

در حالی که اصطلاحات کینک پا و فوت فتیش از نظر معنی همپوشانی دارند، تمایز قابل توجهی بین این دو شکل علاقه جنسی وجود دارد. کینک پا زمانی است که فرد برانگیختگی یا لذت جنسی را از منبعی غیر تناسلی به دست می آورد اما برای برانگیختگی به آن وابسته نیست. اما، یک فرد مبتلا به فتیش معمولاً برای برانگیختگی یا ارضای جنسی نیاز به تعامل با علایق جنسی خاص خود دارد. یک فتیشیست پا ممکن است بدون تصور یا تعامل با پاها نتواند به ارگاسم برسد.

راه درمان فوت فتیش

سکس تراپی با یک سکس تراپیست خوب که در انجرافات جنسی تخصص دارد بهترین شکل درمان برای اختلال فتیشیسم است. یک درمانگر جنسی خوب ممکن است از درمان شناختی رفتاری (CBT) برای شناسایی و تغییر رفتارهای مربوط به فوت فتیش استفاده کند. ثابت شده است که CBT برای درمان اختلال فتیشیسم در ترکیب با دارو موثر است.

فتیش پا یا فوت فتیش چیست؟

سکس تراپی برای فوت فتیش

مراجعه به یک درمانگر جنسی حرفه ای و شروع سکس تراپی، یک رویکرد آگاهانه و بدون قضاوت برای درمان فتیش پا است. یک سکس تراپیست یک تاریخچه جنسی و روانی اجتماعی مفصل می گیرد تا عواملی را که موجب فوت فتیش و ابراز آن از طریق امیال، خیال پردازی ها و رفتارها می شود، ارزیابی کند.

درمانگر شروع و زمینه علائم تجربه شده را بررسی می کند، به ویژه هرگونه تغییر در موقعیت ها یا نشانه هایی که باعث تشدید افکار یا تمایلات فتیشیستی شده است. آنها احتمالاً در مورد تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و رفتاری که یک فرد یا یک زوج می‌توانند آن‌ها را کشف کنند، تکنیک هایی ارائه خواهند داد. شرایط روان‌ی همزمان، مانند اختلالات خلقی یا بیش فعالی جنسی نیز مورد ارزیابی و درمان قرار خواهند گرفت.

درمانگران جنسی با آموزش CBT از تکنیک های بازسازی شناختی برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارها استفاده می کنند. آنها ممکن است از طریق ایجاد بیزاری یا تصاویر هدایت شده برای کاهش علاقه به اشیاء فتیشیستی استفاده کنند. مطالعات نشان داده‌اند که CBT زمانی که همراه با دارو درمانی استفاده می‌شود، یک درمان مؤثر برای اختلال فتیشیسم است.

 

دارو برای فوت فتیش

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند فلوکستین می‌توانند به اختلالات خلقی همزمان مانند افسردگی یا اضطراب کمک کنند و میل جنسی را کاهش دهند. بسیاری از افرادی که از SSRI استفاده می کنند عوارض جانبی جنسی را تجربه می کنند، که اغلب شامل کاهش علاقه به رابطه جنسی می شود. کاهش میل جنسی می تواند به تکانشگری مرتبط با افکار و رفتارهای فتیشیستی کمک کند، با این حال، بدون درمان به طور مستقیم به میل فوت فتیش پاسخ نمی دهد.

مدروکسی پروژسترون استات و سیپروترون استات اعضای دسته ای از داروها هستند که می توانند برای کاهش موقت سطح تستوسترون به منظور کاهش میل جنسی و امکان درمان موثرتر مورد استفاده قرار گیرند. این داروها به کاهش سطح تستوسترون در گردش کمک می کنند و فرد را برای تکنیک های درمانی بازسازی شناختی آماده می کنند.

فتیش پا در روابط 

اگر شخصی بخواهد فتیش پای خود یا هر فتیش دیگری را وارد رابطه خود با شریک زندگی خود کند، مهم است که ابتدا با او صحبت کند. باز بودن با شریک جنسی در مورد یک فتیش، و پاسخ دادن به هر سوالی که ممکن است داشته باشد، می تواند پلی برای کاوش فتیش ها در یک محیط امن و توافقی باشد.

فعالیت های ساده و روزمره، مانند پدیکور یا ماساژ پا به شریک زندگی، می تواند راهی برای وارد کردن فتیش به زندگی جنسی آنها باشد. اگر هر دو نفر رضایت داشته باشند، می توانند به تدریج پاها را در فعالیت های جنسی، مانند بوسیدن یا مکیدن انگشتان پا، یا لمس یا نفوذ به اندام تناسلی با پاها، وارد کنند.

مهم ترین عاملی که باید در هنگام گنجاندن فتیش در روابط و فعالیت جنسی در نظر گرفت رضایت است. اطمینان از اینکه هر طرف به فعالیتی رضایت می دهند، شانس اینکه فرد بتواند فتیش خود را با موفقیت وارد یک رابطه کند، افزایش می دهد.

چگونه در مورد فوت فتیش با شریک خود صحبت کنیم؟

اگر می خواهید در مورد فوت فتیش با شریک تان صحبت کنید، این نکات می تواند به شما کمک کند مکالمه را هدایت کنید. یا اگر طرف مقابلتان آن را با شما مطرح کرده است، این ایده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد آن صحبت کنید.

گوش کنید و سوال بپرسید
وقتی شریک زندگی تان در مورد علاقه خود به پاها می گوید، همه واکنش مثبتی نشان نمی دهند. این می تواند آشکار کردن فتیش را سخت کند. اگر شریک زندگی شما با شما صادق بود، این یک نشانه مثبت است. آنها ممکن است به شما بگویند که فکر می کنند پاهای شما جذاب هستند یا واقعاً کفش خاصی را که می پوشید دوست دارند. آنها ممکن است علاقه خود را به پاها با پیشنهاد ماساژ پاهای شما پس از یک روز طولانی آشکار کنند. ممکن است در حین رابطه جنسی بخواهند پاهای شما را ببوسند.

علایق هر فرد متفاوت است، بنابراین باید از شریک زندگی خود بشنوید که چه چیزی را بیشتر دوست دارد. این سؤالات می توانند به گفتگو کمک کنند:

  • چه فعالیت هایی را بیشتر دوست داری؟
  • به هر طریقی میخواهی جواب بدم؟
  • ابتدا می خواهی چه کاری انجام دهی؟
  • آیا این پیش نوازی است؟ آیا هدف سکس است؟
  • چه احساسی داری؟

شما در حال حاضر پاسخی به همسرتان بدهکار نیستید. از آنها بخواهید به شما فرصت دهند تا در مورد آنچه گفته اند فکر کنید. اگر پاها برای شما یک مورد ممنوعه است، دانستن آن هم برای شما و هم برای همسرتان مهم است.

آهسته شروع کنید
شاید اجازه دهید ابتدا پاهای شما را ماساژ دهند. همانطور که احساس راحتی می کنید به فعالیت های دیگر بپردازید. اگر چیزی را دوست ندارید، صحبت کنید. صداقت ضروری است. در حالی که ممکن است شریک زندگی شما مانند شما به پاها علاقه نداشته باشد، ممکن است کنجکاوی های دیگری داشته باشد که مایل به کشف آنها هستند. صادق بودن در مورد فتیش می‌تواند چرخه‌ای را به حرکت درآورد که به شما امکان می‌دهد فعالیت‌های سرگرم‌کننده جدیدی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید.

صادق باشید
اگر زمانی که به شریک زندگی خود می گویید پاها را دوست دارید واکنش منفی نشان داده اید، ممکن است در مطرح کردن آن با یک شریک جدید مردد باشید. اما برای رابطه حیاتی است که با خود، کنجکاوی ها و ترجیحات خود صادق باشید.

زمان مناسب را پیدا کنید
رضایت برای هر گونه فعالیت جنسی، کلید بازی است. زمان نامناسب برای نزدیک شدن به بحث اشتباه است. در عوض، به دنبال فرصت هایی مانند زمانی که شما دو نفر با هم استراحت می کنید یا خرید می کنید، باشید. ذکر کنید که از مالیدن پاها لذت می برید یا از ظاهر پاهای آنها در کفش های خاص خوشتان می آید. این می تواند گفتگو را در یک محیط کم فشار باز کند.

فعالیت هایی که می توانید امتحان کنید
اکثر مردم کنجکاوی یا علاقه جنسی دارند که فراتر از رابطه جنسی ساده است. این فعالیت ها در میان افرادی که به پا علاقه دارند محبوب هستند، در صورت رضایت شریکتان می توانید برخی از آنها را تجربه کنید:

  • پدیکور: پدیکور یا شستن پا، فتیش پای شما را ارضا می کند و به آن ها ظاهری آراسته می دهد
  • عکس از پا: عکس از پا یک فعالیت مورد علاقه برای فتیش پا است
  • کفش بازی: اگر پاها را دوست دارید، احتمال دارد که کفش نیز برای شما جذاب است
  • ماساژ پا یا قلقلک دادن: پاها دارای پایانه های عصبی زیادی در مقایسه با سایر قسمت های بدن شما هستند
  • فوت جاب: برخی از افراد مبتلا به فتیش پا، از تماس پا با ناحیه تناسلی خوششان می آید

سوالات متداول

در اینجا به پرسش و پاسخ در مورد فوت فتیش پرداخته ایم.

ایا بیماری فوت فتیش قابل درمان است؟

بله، با مراجعه به سکس تراپیست شما می توانید دلایل فوت فتیش را در خود یا طرف مقابلتان بررسی کنید و درمان را شروع کنید. در برخی موارد از دارو برای کنترل میل جنسی در افراد مبتلا به فتیش پا استفاده می شود.

آیا فوت فتیش فقط در مردان است؟

خیر، فوت فتیش معمولا در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد اما احتمال وقوع آن در زنان نیز هست. انگار هنجارهای اجتماعی در مورد رفتار جنسی قابل قبول چیزی است که این تفاوت را ایجاد می کند.

فتیش پا چقدر رایج است؟

مطالعه‌ای در Nature، نشان داد که پاها و اشیاء مرتبط با پا یا فوت فتیش متداول‌ترین فتیش‌ هایی هستند که نام برده می‌شود. تحقیقات نشان داد که از هر هفت نفری که در پژ,هش شرکت کردند، یک نفر گفت که فانتزی جنسی در مورد پاها داشته است.


منابع: healthline, webmd, medicalnewstoday, choosingtherapy

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.