احتمالاً این احساس را تجربه کردید که در جریان یک مکالمه یا فعالیت هستید که ناگهان احساس می‌کنید دقیقاً همین لحظه را قبلاً دیده اید یا تجربه کرده اید، اما می‌دانید که این امکان پذیر نیست. دژاوو یا آشناپنداری یک حس کاذب آشنایی است. مغز شما این حس را ایجاد می کند که انگار قبلاً موقعیت خاصی را تجربه کرده اید، اما نمی توانید آن را از حافظه خود بازیابی کنید و نمی توانید موقعیت واقعی را تشخیص دهید.

حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از افراد در زندگی دژاوو (Déjà vu) یا آشناپنداری را تجربه می کنند. این اتفاق معمولا در زمان نوجوانی تا ۲۰ سالگی رخ می‌دهد. ورودی‌های مختلف حسی، بویایی، شنوایی، بینایی و چشایی به طور معمول پردازش می‌شوند و به عنوان یک رویداد باهم ترکیب می‌شوند. اگر یکی از این محرک‌‎ها ناهماهنگ ثبت بشوند، بعدا اطلاعات به دست آمده می‌‎تواند توسط مغز به عنوان اتفاقی متفاوت علامت‎‌گذاری بشود. که این مسئله می‌‎تواند همان دژاوو باشد. در این مقاله به بررسی نظریه‌های مختلف درباره دژاوو یا آشناپنداری در روانشناسی می‎‌پردازیم.

دژاوو چیست؟

دژاوو یا آشناپنداری یک واژه فرانسوی است و به معنای تجربه احساس یادآوری عجیبی از خاطراتی است که آن را قبلا تجربه کرده‌اید. ولی آن را به خاطر نمی‌‎آورید. گاهی اوقات شما به یک مکان جدید می‌‌روید، جایی که می‌‎دانید قبلا به آنجا نرفته‌‌اید. اما ناگهان یک خاطره متمایز در همان مکان و یا انجام یکسری فعالیت‎‌ها برای شما تکراری به نظر می‎‌رسد. یا شاید برای اولین بار به یک شهر جدید سفر می‌‎کنید. به طور کاملا ناگهانی احساس می‌‎کنید که قبلا در آن خیابان از شهر جدید قدم زده‌‎اید. ممکن است کمی گیج شوید و از آنچه که در حال رخ دادن است متعجب شوید. به خصوص اگر برای اولین بار دژاوو را تجربه کرده باشید.

این مسئله اصلا جای نگرانی ندارد و امری طبیعی است. البته دژاوو برای افرادی که صرع لوب گیجگاهی دارند می‌‎تواند باعث تشنج در آن‌‎ها شود، و در افرادی که حتی هیچگونه مشکل سلامتی ندارد این اتفاق می‌‎تواند رخ دهد. در حقیقت، هیچ شواهد قطعی درباره میزان شایع بودن آشناپنداری مسئله وجود ندارد. اما می‌‎توان گفت که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از افراد در طول زندگی دژاوو را تجربه می‌‎کنند.

علت دژاوو چیست؟

دژاوو (آشناپنداری) مسئله پیچیده‌‎ای است و محققان درباره این مسئله اطلاعات کافی را تاکنون به دست نیاورده‌‎اند. البته دلیل این امر این است که دژاوو کاملا بدون هشدار و در افرادی که مشکلات سلامتی ندارند رخ می‌‎دهد. علاوه بر این، دژاوو فقط برای چند ثانیه طول می‌‎کشد و به سرعت تمام می‌‎شود. این اتفاق ممکن است آنقدر سریع رخ دهد که اگر اطلاعاتی درباره این قضیه نداشته باشید اصلا ندانید که چه اتفاقی افتاده است. ممکن است کمی احساس عجیب داشته باشید اما به سرعت آن را فراموش کنید.

دژاوو3

محققان چندین دلیل مختلف را برای دژاوو مطرح می‌‎کنند، اما اکثر آن‎‌ها این اتفاق نظر را دارند که دژاوو احتمالا به نوعی به حافظه مربوط است. در اینجا به بررسی چند دلیل که توسط محققان پذیرفته شده اشاره می‌‎کنیم:

استنباط تقسیم شده، Split perception

نظریه استنباط مستقیم می‎‌گوید که دژاوو زمانی اتفاق می‌‎افتد که چیزی را در دو زمان متفاوت ببینید. اولین باری که چیزی را می‎‌بینید ممکن است چندان به آن توجه نکنید و فقط چشمتان به آن بیفتد. مغز شما شروع می‌‎کند به تشکیل حافظه از آنچه که می‌‎بینید (حتی با اطلاعات محدود از یک نگاه کوتاه و ناقص)

اگر اولین نگاه شما به چیزی توجه شما را به طور کامل جذب نکند (مثلا نگاه به یک منظره)، ممکن است باور کنید که برای اولین بار است که آن منظره را می‎‌بینید. اما مغز شما تصور قبلی را به یاد می‎آورد‎، مغز شما حتی اگر آگاهی کاملی از آنچه مشاهده کرده‎اید نداشته باشد، تصور و خاطره قبلی را به یاد می‌‎آورد. در این حالت می‌‎شود گفت که شما دژاوو را تجربه کرده‌‎اید.

به عبارت دیگر، از آنجاییکه شما اولین بار به آن واقعه توجه کامل خود را نشان نداده‌‎اید،  احساس می‌‎کنید که یک واقعه متفاوت برای شما رخ داده است. اما این فقط یک ادراک مستمر از همان واقعه است.

سوء عملکرد مدار مغز

نظریه دیگر نشان می‌‎دهد که دژاوو زمانی رخ می‌‎دهد که مغز شما دچار “نقض” شود. به عبارت بهتر، شما یک نقض عملکرد الکتریکی مختصر را تجربه می‌‎کنید. شبیه به آنچه که در تشنج در بیماران مبتلا به صرع اتفاق می‎‌افتد.

به عبارت دیگر، این امر می‎‌تواند به عنوان نوعی اشتباه اتفاق بیفتد که بخشی از مغز شما که رویدادهای کنونی را ردیابی می‎‌کند و بخشی از مغز شما که خاطرات را به یاد می‎‌آورد، هردو باهم فعال باشند. مغز شما آنچه را که در حال حاضر اتفاق می‌‎افتد به دروغ به عنوان یک خاطره یا اتفاقی که قبلاً اتفاق افتاده درک می‌‎کند. این نوع اختلال عملکرد مغزی به طور کلی باعث نگرانی نمی‌‎شود مگر اینکه به طور منظم اتفاق بیفتد.

برخی از متخصصان معتقدند نوع دیگری از سوء عملکرد مغز ممکن است باعث دژاوو شود. وقتی مغز شما اطلاعات را تحلیل می‎‌کند، به طور کلی مسیر خاصی را از ذخیره سازی حافظه کوتاه مدت تا ذخیره سازی حافظه بلند مدت دنبال می‌‎کند. این تئوری نشان می‌‎دهد که گاهی اوقات، حافظه‎‌های کوتاه مدت می‌‎توانند از یک میانبر برای ذخیره سازی حافظه طولانی مدت استفاده کنند. این امر می‌‎تواند باعث شود که شما فکر کنید که انگار دارید یک حافظه قدیمی را بازیابی می‌‎کنید، نه اتفاقی که در ثانیه آخر افتاده است.

نظریه دیگری توضیح پردازش تاخیر را در مورد دژاو ارائه می‎‌دهد. شما چیزی را مشاهده می‌‎کنید، اما اطلاعاتی که از طریق حواس خود می‌‎گیرید از طریق دو مسیر جداگانه به مغز شما منتقل می‎‌شود. یکی از این مسیرها کمی سریع‌‎تر از مسیر دیگر اطلاعات را به مغز شما می‌‌رساند. این تاخیر ممکن است بسیار ناچیز باشد، اما با این وجود مغز شما را به خواندن این رویداد واحد به عنوان دو تجربه متفاوت سوق می‌‎دهد.

علت فراموشی لحظه ای چیست؟ درمان فراموشی ناگهانی

یادآوری حافظه

بسیاری از کارشناسان معتقدند دژاوو به روش پردازش و یادآوری خاطرات مربوط می‎‌شود. تحقیق انجام شده توسط آن کلیاری، محقق دژاوو، رواشناس و استاد دانشگاه در دانشگاه ایالت کلرادو، به ایجاد حمایت از این نظریه کمک کرده است. او از طریق تحقیقات خود شواهدی یافته است که نشان می‌‎دهد دژاوو می‎‌تواند در پاسخ به رویدادی رخ دهد که شبیه چیزی است که شما آن را تجربه کرده‌‎اید اما آن را به یاد ندارید. اتفاقی که شاید در کودکی برای شما رخ داده است و یا شما به دلایل دیگر نمی‌‎توانید آن را به خاطر بیاورید. حتی اگر آن را به خاطر نیاورید، مغز شما می‎‌تواند وضعیت مشابه آن را تشخیص دهد.

دژاوو2

این فرایند حافظه ناآشکار منجر به احساس آشنایی تا حدی عجیب می‌‌‎شود. اگر می‌‎توانستید حافظه مشابه را به یاد بیاورید، می‌‎توانستید این دو را بهم پیوند دهید و احتمالاً دژاوو را تجربه نمی‌‎کردید.

طبق گفته او، این اتفاق می‌‎تواند به طور معمول در هنگام دیدن یک ساختمان یا یک چشم‌‎انداز طبیعی که مشابه آن را قبلا تجربه کرده‌‎اید ولی آن را به یاد نمی‌‎آورید رخ ‎دهد.

نظریه‌‎های دیگر درباره دژاوو

مجموعه توضیحات دیگری نیز برای دژاوو مطرح شده است. برخی بر این باورند که دژاوو به نوعی یک تجربه روانی مربوط می‌‎شود. مانند یادآوری چیزی که در زندگی قبلی و یا در رویا تجربه کرده‎اید. اما هیچ شواهد و مدرکی برای پذیرفتن این ایده‌‎ها وجود ندارد.

آیا دژاوو طبیعی است؟

غیرمعمول نیست که هر از گاهی دژاوو را تجربه کنید. به احتمال زیاد دژاوو بیشتر برای افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله اتفاق می افتد و احتمال تجربه آن با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. همچنین در عصرها و آخر هفته ها بیشتر از روزهای هفته اتفاق می افتد. اگرچه محققان دقیقاً دلیل آن را نمی دانند. شما بیشتر مستعد ابتلا به دژاوو هستید اگر:

  • سطح تحصیلات بالایی داشته باشد
  • زیاد سفر کنید
  • رویاهای خود را به خاطر بسپارید
  • اعتقادات لیبرال داشته باشید

انواع دژاوو

دژاوو یا آشناپنداری یک کلمه فرانسوی به معنای “قبلا دیده شده” است. به جرات می‌توان گفت شاید یک سوم جمعیت جهان دژاوو را تجربه کرده‌اند. تا بحال شده است که به رستوران یا مرکز خرید بروید و  صحنه‌ای رخ دهد که احساس کنید آن را از قبل دیده‌اید؟ برای شما پیش آمده که با دوست یا آشنای خود در حال صحبت باشید و طرف مقابل شما چیزی بگوید که احساس کنید آن را قبلا شنیده‌اید؟ اگر این وقایع برای شما رخداده‌است؛ پس شما دژاوو را تجربه کرده‌اید. دژاوو انواع مختلفی دارد؛ اما بر اساس نظریه صاحب نظران این حوزه آن را به سه دسته کلی تقسیم می‌کنند.

دژاوِکو

دژاوِکو به معنای “قبلا از سر گذرانده” است و تجربه‌ای بیشتر از دیدن است که با جزئیات زیادی همراه است. در این مدل از دژاوو شخص احساس می‌کند که همه اتفاقات درست همان چیزی است که قبلا در ذهن او رخ داده و فکر می‌کند به رخدادی که قرار است درباره آن صحبت شود یا اتفاق بیفتد؛ کاملا آگاهی دارد. وقتی درباره دژاوو صحبت می‌شود؛ منظور همین دژاوِکو است. جالب است بدانید حدود ۷۰ درصد از مردم در سن ۱۵ تا ۲۵ سال دژاوِکو را تجربه می‌کنند.

دژاسانتی

دژاسانتی به معنی ” قبلا احساس شده ” و تنها یک رویداد و اتفاق ذهنی است؛ که هیچ جنبه پیش‌بینی‌کننده‌ای ندارد و به ندرت در حافظه افرادی که تجربه آن را داشتند، باقی می‌ماند.

دژاویزیت

دژاویزیت نسبت به دو نوع دیگر کمتر رخ می‌دهد و به معنای آشنایی غیرقابل توصیف از مکانی جدید است. در دژاویزیت شخص ممکن است مسیر خود را در مکانی جدید پیدا کند؛  اما می‌داند که چنین چیزی نباید امکان داشته باشد.

تشخیص دژاویزیت از دژاوکو

تشخیص دژاویزیت و دژاوِکو برای خیلی از افراد دشوار است؛ اما با توجه به اینکه دژاویزیت به رخداد‌های زمانی اشاره دارد؛ در حالی که دژاوِکو بیشتر با جغرافیا و مکان سر و کار دارد، می‌توان این دو را از یکدیگر تشخیص داد.

دژاوو چیست

چه زمان باید نگران بود؟

دژاوو یا آشناپنداری یک پدیده نادر در افراد سالم است که معمولاً چند بار در سال رخ می دهد. اگر بیشتر شود یا با علائم دیگری همراه باشد، مهم است که به آن رسیدگی شود. دژاوو اغلب دلیل مرتبط با مشکلات سلامتی جدی ندارد. اما می‌‎تواند درست قبل و یا در حین تشنج در مبتلایان به صرع اتفاق بیفتد. بسیاری از افرادی که تشنج را تجربه می‌‎کنند، خیلی سریع می‎‌فهمند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما تشنج کانونی، اگرچه که شایع است، اما همیشه بلافاصله به عنوان تشنج قابل تشخیص نیست. تشنج کانونی تنها در یک قسمت از مغز شروع می‌‎شود. اما امکان گسترش آن وجود دارد. این حملات بسیار کوتاه مدت هستند و می‌‎توانند حدود چند ثانیه و یا ۱ تا ۲ دقیقه طول بکشند. شما هوشیاری خود را از دست نخواهید داد و ممکن است از محیط پیرامون خود آگاهی کامل داشته باشید. اما ممکن است نتوانید عکس العمل نشان دهید یا پاسخ مناسب دهید، بنابراین ممکن است افراد دیگر تصور کنند که شما از حالت عقلانی خارج شده‎اید و یا به جایی خیره شده‎اید.

دژاوو معمولاً قبل از تشنج کانونی اتفاق می‎‌افتد. همچنین ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد. این علائم عبارت‎ اند از:

  • انقباض یا از دست دادن کنترل عضلات
  • اختلالات حسی یا توهم، از جمله چشایی، بویایی، شنیداری یا دیدن چیزهایی که در آنجا نیستند
  • حرکات تکراری غیر ارادی، مانند پلک زدن
  • طغیان احساساتی که نمی‌‎توانید آن‎ را توضیح دهید
  • در حال حاضر باردار هستند

اگر هر یک از این علائم را تجربه کرده‌اید، یا به طور مرتب دژاوو (بیش از یک بار در ماه) تجربه می‎‌کنید‎، به طور کلی بهتر است برای رد کردن علل زمینه‌‎ای‎، به یک پزشک مراجعه کنید.

دژاوو می‎تواند یکی از علائم زوال عقل باشد. برخی از افراد مبتلا به زوال عقل حتی ممکن است در پاسخ به تجربیات مکرر دژاوو خاطرات کاذب ایجاد کنند. زوال عقل مسئله بسیاری جدی است پس بهتر است در مورد علائم حتما با یک پزشک صحبت کنید.

مطلب بیشتر: آشنایی با بیماری صرع و مشکلات روحی که ریشه در این بیماری دارد

دلایل دژاوو چیست؟

در حال حاضر هیچ یک از دانشمندان و پژوهشگران بطور کامل علت اصلی و واقعی پدید آمدن دژاوو یا آشناپنداری را نمی‌دانند. تحقیق و مطالعه برای پیدایش علت رخ دادن این رویداد بسیار دشوار است؛ زیرا اغلب افراد زمانی این وضعیت را تجربه می‌کنند که در آزمایشگاه حضور ندارند و دستگاه‌های پایش مغز هم به آن‌ها متصل نیست. دانشمندان و پژوهشگران مدت‌های زیادیست که به دنبال علت رخداد این اتفاق هستند؛ اما هنوز به یقین و قطعیت نرسیده‌اند؛ اما اطلاعات منتشر شده توسط آن‌ها نشان می‌دهد که وقوع دژاوو یا آشناپنداری را می‌توان به دو کلی دسته تقسیم کرد.

همچنین بخوانید: دلیریوم یا روان‌ آشفتگی چیست؟ علائم، علت و درمان دلیریوم در سالمندان

دسته اول : مختص افراد  مبتلا به بیماری صرع

چندین سال است که دانشمندان تجربه رخداد دژاوو یا آشناپنداری را بر روی بیماران مبتلا به صرع بررسی کردند و در جریان آزمایشات متفاوت مشخص شده افرادی که دچار انواع مختلفی از بیماری صرع هستند؛ نسبت به سایر افراد که از این اختلال عصبی رنج نمی‌برند، بیشتر دچار چنین وضعیتی می‌شوند.

بیماری صرع در واقع نوعی اختلال سیستم عصبی مرکزی است که باعث ایجاد فعالیت غیرطبیعی در مغز شده و سبب بروز تشنج یا رفتار‌های غیرمعمول و حتی گاهی از دست دادن آگاهی فرد می‌شود. تحقیقات گسترده دانشمندان بر روی افراد مبتلا به بیماری صرع نشان داده که حس دژاوو در این افراد احتمالا به علت بروز حمله در بخشی از مغز به نام لوب تمپورال است که به درک حسی، تولید کلام و حافظه فرد ارتباط پیدا می‌کند. زمانی که یک فرد مبتلا به صرع دچار حمله می‌شود، در جریان این اتفاق ارسال سلول‌های عصبی دچار اختلال می‌شود و پیام‌های نامنظم و بهم ریخته‌ای برای بخش‌های مختلف بدن ارسال می‌شود. در بیان ساده، در افراد مبتلا به صرع پدیده دژاوو به دلیل اتصال رشته‌های عصبی آن‌ها به یکدیگر اتفاق می‌افتد.

دسته دوم : مربوط به نوعی اختلال عصبی

گروه دوم مختص افرادی است که به نوع دیگری از اختلالات مغزی دچار می‌شوند؛ که علت این نوع از اختلالات در حافظه فرد است و نام مشخص و خاصی ندارد. در واقع فرد زمانی که در شرایط یا محیط جدیدی حاضر می‌شود با دیدن یا شنیدن نشانه‌ای در آن محیط، حافظه مربوط به گذشته مشابه او فعال می‌شود؛ اما مغز فرد توان یادآوری آن را ندارد. ناتوانی در یادآوری آن تجربه خاص، باعث می‌شود آن فرد حس آشنایی با موقعیت فعلی خود را تجربه کند.

در واقع در بیانی ساده می‌توان گفت؛ زمانی که افراد صحنه‌ای با نمای مشابه می‌بینند یک حس آشنا بودن را تجربه می‌کنند؛ اما متوجه دلیل بروز این احساس نمی‌شوند و در بیشتر مواقع نمی‌توانند توضیحی برای دلیل بروز این اتفاق بیان کنند.

شاید بار‌ها برای ما پیش آمده باشد که نامی به اصطلاح بر سر زبان ما باشد؛ اما نمی‌توانیم آن را بیان کنیم و مطمئن هستیم که واژه مورد نظر را می‌دانیم؛ اما نمی‌توانیم آن را به بخش جلویی مغز بیاوریم. این پدیده هم مثال دیگری از دژاوو است.

در هنگام دژاوو چه اتفاقی در مغز می‌افتد؟

فرایند مشخصی برای روند پدیده دژاوو وجود ندارد؛ اما می‌توان گفت در هنگام بروز این پدیده ناحیه جلویی مغز تلاش می‌کند تا یک حافظه نادرست را اصلاح کند. برای اکثریت افراد تجربه دژاوو یک حس خاص و منحصر به فرد است؛ که نشان از آن دارد نواحی راستی آزمایی مغز افراد با مشاهده یک اتفاق یا شنیدن کلامی آشنا به خوبی کار می‌کند.

سخن آخر

دژاوو یا آشناپنداری احساسی عجیب را توصیف می‌کند که شما قبلاً چیزی را تجربه کرده‌‎اید،حتی وقتی می‌‎دانید که هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده‌‎اید. کارشناسان به طور کلی باور دارند که این پدیده احتمالاً به نوعی با حافظه مرتبط است. بنابراین، اگر دژاوو را تجربه کرده باشید، ممکن است قبلاً اتفاق مشابهی را تجربه کرده باشید. شما فقط نمی‌‎توانید آن را به خاطر آورید.

اگر این اتفاق هر چند وقت یک بار رخ دهد،احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد آن نیست (حتی اگر کمی عجیب به نظر برسد). اما این پدیده در هنگامی که احساس خستگی یا استرس زیادی داشته باشید بیشتر اتفاق می‌‎افتد.

اگر تا حدی برای شما یک تجربه منظم شده است و علائم مربوط به تشنج را ندارید، برداشتن گام‎‌هایی برای از بین بردن استرس و استراحت بیشتر می‌‏‎تواند به کاهش آن کمک کند.


منبع: Healthline, webmd, verywellmind, clevelandclinic