نارسانویسی چیست؟ چگونه می‌‎توانم به کودکم کمک کنم؟

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده و توسط هادی ظهور از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

یادگیری نوشتن واژگان و جملات به درستی تمرکز اصلی ۶ ساله دبستان است. تمام کودکان در نوشتن درست و صحیح مشکل دارند. اما اگر دست خط به طور مداوم نامشخص است، ممکن است کودکتان به این اختلال مبتلا باشد. اختلال در نوشتن یعنی دانش آموزان علاوه برداشتن مشکل در نحوه نوشتن (دیکته نویسی) در بیان مقصود خود از طریق نوشتن نیز مشکل دارند و در سطوح بالاتر در انشانویسی نیز مشکل خواھند داشت. نارسانویسی یک مشکل سیستم عصبی است، که بر مهارت‎‌های مورد نیاز برای نوشتن تاثیر می‎گذارد. انجام تکالیف نوشتاری برای کودکان مبتلا به نارسانویسی امری دشوار و طاقت فرسا است. در این مقاله به بررسی این اختلال و چگونگی مقابله با آن می‎پردازیم.

فهرست مطالب
  •  

    نارسانویسی

    نارسانویسی (Dysgraphia) یک اختلال یادگیری است که با مشکلات در نوشتن در ارتباط است. نارسانویسی یک اختلال عصبی است که می‎‌تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر نوشتن کلماتی که خواندن آن‏‌ها دشوار است، افراد مبتلا به نارسانویسی تمایل دارند که از کلمات اشتباه برای ایجاد ارتباط استفاده کنند. کودکان مبتلا به این اختلال اغلب ممکن است که به اختلالات دیگری نیز مبتلا باشند. نارسانویسی در بزرگسالی اغلب به دنبال یک تراما (ضربه) رخ می‎دهد. مانند سکته مغزی، و معمولا پزشکان از آن به عنوان نانگارایی (Agraphia) نام می‌‎برند.

     

    مطلب بیشتر: دیسپراکسی چیست؟ علائم، تشخیص و درمان اختلال یکپارچه سازی حواس در کودکان

     

    علائم نارسانویسی

    کودکان مبتلا به این اختلال دست خط نامشخص، نامنظم و یا نامتناقضی دارند و اغلب عدم تناسب در شکل حروف، ترکیب موارد بالاتر و پایین‌‏‌تر، سرهم‌‏نویسی حروف و جدا نویسی مشکل دارند. آن‎‌ها همچنین تمایل دارند که به آرامی بنویسند و همیشه در زمان املانویسی در سر کلاس عقب می‌‎مانند. از علائم این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

    • بد قلم به دست گرفتن که موجب به درد دست و انگشتان می‌‎شود.
    • ایجاد فضا و فاصله نامناسب بین حروف
    • پاک کردن مداوم کلمات
    • املای ضعیف از جمله جا گذاشتن حروف و یا حذف آن‌‎ها
    • وضعیت غیرمعمول مچ دست، بدن یا کاغذ
    • هنگام نوشتن با خود صحبت می‌‎کنند.
    • تفاوت آشکار بین درک گفتاری و نوشتاری یک موضوع

    علائم این اختلال به طور معمول با گذشت زمان تغییر می‎‌کند. کودکان مبتلا به نارسانویسی به طور کلی با مکانیک نوشتن مشکل دارند، در حالی که نارسانویسی در نوجوانان و بزرگسالان به عنوان مشکلات دستور زبان، نحو، درک مطلب و به طور کلی انتقال افکار روی کاغذ بروز می‌‎دهد.

    مطلب بیشتر: اختلال یادگیری زبان چیست؟

     

    نارسانویسی

     

    آیا نارسانویسی نوعی نارساخوانی است؟

    این اختلال با مشکلات نوشتاری همراه است، در حالی که نارساخوانی با مشکلات خواندن همراه است. هر دو اختلال یادگیری برخی علائم مشابه را دارند، مانند مشکل در هجی کردن، که ممکن است تشخیص این را که کودک به نارساخوانی یا نارسانویسی مبتلا است را پیچیده کند. این امکان وجود دارد که فرد هم این اختلال را داشته باشد و هم نارساخوانی. (اطلاعات بیشتر در مورد نارساخوانی)

    پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید
    رزرو آنلاین نوبت

     

    چه عواملی باعث نارسانویسی می‎شود؟

    دو عامل معمولا باعث ایجاد این اختلال می‎‌شوند:

    نارسانویسی اکتسابی  که با آسیب مغزی و بیماری دژنراتیو (تخریب فرسایشی) در ارتباط است. که باعث می‌‎شود فرد (به طور معمول در بزرگسالی) مهارت‌‎های نوشتاری قبلی را از دست بدهد.

    نارسانویسی رشد که به بدست آوردن مهارت‏‌های نوشتاری اشاره دارد. این نوع از نارسانویسی معمولا در دوران کودکی شروع می‌‎شود. علت ایجاد نارسانویسی رشد نامشخص است.

     

    انواع مختلف نارسانویسی

    1. دیس گرافی (نارسانویسی) حرکتی:

    این شکل از نارساخوانی زمانی اتفاق می‌‎افتد که فرد مهارت‎‌های حرکتی ضعیفی داشته باشد. افراد مبتلا به نارساخوانی حرکتی عموما از مهارت‌های خاصی برخوردار نیستند. انجام کارهای نوشتاری از جمله نقاشی و دیگر کارهای نوشتاری برای این افراد بسیار سخت است و در انجام آن‎‌ها عملکرد ضعیفی دارند. با تلاش‌‎های بسیار ممکن است نویسه‎‌های آن‏‌ها تا حدی خوانا باشد.

    1. نارسانویسی زبانی:

    نارسانویسی زبانی بر مهارت پردازش زبان در روند نوشتن تاثیر می ‎گذارد.

    1. نارسانویسی فضایی: 

    این نوع از اختلال یادگیری به مشکلات درک فاصله‌‎ای مرتبط است. که بر فاصله گذاری حروف و توانایی رسم اشکال مختلف تاثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به نارسانویسی فضایی اغلب با مشکلات دست خط مناسب و نقاشی دست و پنجه نرم می‌‎کنند. البته سرعت نوشتاری دیکته اغلب در این افراد نرمال است.

    مطلب بیشتر درباره اختلالات یادگیری: اختلال یادگیری ریاضی چیست؟ نقش کمک والدین به مقابله با اختلال یادگیری ریاضی

     

    درمان نارسانویسی

    این اختلال و سایر اختلالات یادگیری قابل درمان نیستند و معمولا مادام‎العمر هستند. اما می‎‌شود علائم این اختلال را تا حد قابل توجهی بهبود یابد. کاهش علائم از کودکی به کودک دیگر متفاوت است و به این موضوع بستگی دارد که آیا کودک از اختلال دیگری رنج می‌‎برد یا نه. داروهایی که به درمان اختلال بیش فعالی کمک می‏‌کنند می‎‌توانند در بهبود نارسانویسی نیز تا حد قابل توجهی کارآمد باشند.

    مطالعه بیشتر: نوروفیدبک و بیش فعالی | آیا نوروفیدبک درمان قطعی بیش فعالی است؟

     

    نارسانویسی

     

    چگونه می‎‌توانم به کودکم کمک کنم؟

    والدین می‏‌توانند نقش مهمی در کمک به فرزندشان برای مقابله با این اختلال داشته باشند. در اینجا به چند نکته مهم که می‌‎توانید برای کمک به کودکتان استفاده کنید ذکر شده است:

    • از کودک خود بخواهید تا از کاغذهای پهن، کاغذ گرافیکی یا کاغذهایی با خطوط برجسته برای کمک به هم ترازی حروف و کلمات استفاده کند.
    • برای راحتی از گیره‌‎های مداد یا سایر وسایل نوشتاری استفاده کنند.
    • به آن‌‎ها اجازه دهید که به جای نوشتار روی کاغذ با کامپیوتر تایپ کنند. و مهارت‎‌های تایپ کردن را به آن‎‌ها آموزش دهید.
    • نوشتار شلخته آن‏‌ها را سرزنش نکنید. زحمات آن‌‎ها را تشویق کنید و به آن‎‌ها انرژی مثبت بدهید.
    • شرایط را بپذیرید و در این مورد با فرزند خود صحبت کنید.
    • قبل از نوشتن به آن‎‌ها روش‌‎های تسکین استرس را بیاموزید. به عنوان مثال، از آن‌ها بخواهید به سرعت دستانشان را به هم بمالند.
    • برای آن‏‌ها توپ استرس تهیه کنید و بگذارید که توپ استرس را فشار دهند تا هماهنگی و قدرت عضلات دست بیشتر شود.

    با معلم کودک خود در مورد شرایط و نیازهای او در مدرسه صحبت کنید. آن‌‎ها ممکن است واجد شرایط خدمات آموزش ویژه و یک برنامه آموزش فردی (IEP) یا سایر کمک‌‎های ویژه (مانند برنامه ۵۰۴) باشند. این امر راه‎‌هایی برای کمک به او در مدرسه ارائه می‎‌دهد. خدماتی که شما می‌‎توانید از  مدرسه بخواهید تا به کودک شما ارائه دهند عبارت‌‎اند از:

    • به کودکانتان تکالیف نوشتاری کمتر و یا متفاوت با همسالانشان ارائه دهند.
    • برای تایپ کردن به جای نوشتن، از رایانه استفاده کنند.
    • کپی یادداشت‎های کلاس برای محدود کردن کار نوشتن.
    • ضبط سخنرانی و تدریس معلم
    • تکالیف را به صورت ضبط شده به جای نوشتن ارائه دهند.
    • به جای امتحان کتبی از امتحان شفاهی برای کودکتان استفاده کنند.

     

    منابع

    1. web MD
    2. medical news today

    شما می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران کودک در ایران وقت بگیرید.  

    اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت از روانشناس کودک

     

    ۵/۵ - (۱ امتیاز)
    5/5 - (1 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    ناشناس اسفند ۹, ۱۴۰۰ - ۴:۰۹ ب٫ظ

    سلام تشکر بابت مطالب خوبتون

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب