متادون چیست؟ عوارض مصرف قرص متادون و اعتیاد به آن

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده و توسط علی میوه نژاد از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

متادون یا methadone نوعی ماده مخدر صنعتی است که به گروه شبه‌ افیون‌ها تعلق دارد. قرص متادون خاصیت ضد درد دارد و در موارد شدید برای کاهش و کنترل درد تجویز می‌شود. این ماده عملکردی شبیه به مورفین و هروئین دارد. علائم ترک متادون با تاخیر ۳ الی ۴ روز پس از مصرف به اوج می‌رسد و معمولا پس از ۲ الی ۳ هفته برطرف می‌شوند. از عوارض مصرف متادون می‌توان به یبوست، بالا رفتن مقاومت بدن نسبت به مسکن‌ها، خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، تپش قلب و … اشاره کرد. در این مقاله به بررسی متادون، علائم، عوارض و مصرف آن می‌پردازیم.

فهرست مطالب
  • متادون چیست؟

    متادون یک مخدر کاملا صنعتی است که توسط سازمان غذا و دارو ایالت متحده آمریکا تایید شده تا در درمان مواد اعتیاد آور مورد استفاده قرار گیرد. متادون با تغییر نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی به علایم ترک مواد مخدرکمک می‌کند. متادون در دو نوع قرص و شربت متادون تجویز می‌شود تا میل به مواد مواد مخدر مانند هروئین یا تریاک را کاهش دهد. متادون نقش مخدر را ایفا می‌کند و مغز را فریب می‌دهد و باور می‌کند شما از مواد مخدر استفاده کرده‌اید.

    متادون چیست؟

    امروزه متادون به عنوان مسکن برای دردهای متوسط تا شدید در بیمارستان‌ها تجویز می‌شود، اما پزشکان هنگام تجویز آن باید مراقب باشند چرا که مصرف بیش از حد آن موجب اختلال سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد می‌شود.

    کاربردهای متادون چیست؟ 

    یکی از کاربردهای رایج متادون در ترک اعتیاد است، پزشکان در زمان ترک مواد مخدر از این دارو به عنوان یک جایگزین استفاده می‌کنند. بدن یک فرد معتاد به طور ناگهانی نمی‌تواند داروی مخدر را ترک کند و این فرآیند ترک مواد باید به آرامی و کنترل شده پیش برود، در غیر اینصورت عواقب جبران‌ناپذیری چون سکته قلبی و مغزی را به همراه دارد.
    اما تنها کاربرد متادون برای ترک اعتیاد نبوده، بلکه در بخش‌های دیگری هم از این ماده مخدر استفاده می‌کنند:

    • تسکین دهنده دردهای عضلانی
    • قابل استفاده برای افراد مبتلا به هپاتیت c و HIV
    • تسکین دهنده سرفه‌های غیرارادی و دردهای مزمن

    متادون چگونه عمل می‌کند؟ 

    متادون نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی شما به درد را تغییر می‌دهد و همین امر سبب می‌شود تا احساس درد کاهش یابد و فرد احساس آرامش داشته باشد. اثرات آن از سایر مسکن‌های قوی مانند مورفین کندتر است. اگر در اثر آسیب دیدگی، جراحی یا بیماری طولانی مدت درد زیادی داشته باشید، ممکن است پزشک متادون را برای شما تجویز کند.

    متادون همچنین مانع از مصرف زیاد مواد مخدر مانند کدئین، هروئین، هیدروکدون، مورفین و اکسی کدون می‌شود. متادون می‌تواند احساسی مشابه ایجاد کند و شما را از داشتن علائم ترک و ولع مصرف باز دارد و ممکن است از مصرف متادون برای درمان جایگزین استفاده شود. البته مصرف متادون تنها بخشی از برنامه درمانی اعتیاد است و درمانی کامل برای اعتیاد نیست.

    چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

    نحوه مصرف قرص متادون

    اگر برای کاهش و از بین بردن درد به متادون احتیاج داشته باشید، پزشک آن را برای شما تجویز می‌کند. برای درمان اعتیاد متادون با دریافت یک برنامه درمانی خاص اعتیاد برای شما تجویز می‌شود. متادون به صورت قرص، پودر و مایع در داروخانه‌ها فروخته می‌شود و برای تهیه آن باید نسخه پزشک را داشته باشید. دستورالعمل‌های دوز مصرفی را درست مانند چیزی که برای شما نوشته شده است دنبال کنید.

    قرص متادون

    کارشناسان می‌گویند افرادی که از قرص متادون برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنند باید آن را حداقل به مدت یکسال مصرف کنند. وقتی زمان توقف این قرص فرا برسد پزشک به شما کمک می‌کند تا آن را به آرامی کم کنید تا دچار اعتیاد و تجربه علائم ترک نشوید. برخی افراد متادون را به صورت غیرقانونی و بدون نسخه پزشک مصرف می‌کنند. برخی آن را تزریق می‌کنند و همین امر می‌تواند آن‌ها را در معرض بیماری‌هایی مانند HIV و هپاتیت C قرار دهد.

    شربت متادون

    شربت متادون یک اپیوئید طولانی اثر به شکل مایع است. معمولاً به شکل بدون رنگ، بدون شکر و بدون طعم می آید. شربت متادون به طور کلی یا قرمز (اگر رنگ و طعم دار باشد) یا شفاف (اگر فاقد رنگ باشد) خواهد بود.

    در حالی که متادون یک تریاک واقعی است و پتانسیل اعتیاد و سوء استفاده خاص خود را دارد، یک گزینه درمانی پذیرفته شده و مبتنی بر شواهد برای اختلال مصرف مواد افیونی است. هنگامی که طبق تجویز و ترکیب با سایر درمان ها استفاده می شود، به طور بالقوه می تواند در درمان اختلال مصرف مواد افیونی نجات دهنده باشد.

    عوارض متادون

    قرص متادون و شربت متادون متادون می‌تواند عوارض خفیف یا جدی در بدن ایجاد کند. لیست زیر شامل برخی از عوارض قرص و شربت متادون است که ممکن است هنگام مصرف آن رخ دهد.

    عوارض جانبی شایع‌تر

    شایع‌ترین عوارض جانبی متادون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • یبوست
    • حالت تهوع
    • خواب آلودگی
    • استفراغ
    • خستگی
    • تنفس دشوار
    • دردهای عضلانی
    • سردرد
    • سرگیجه
    • دل درد

    اگر این عوارض خفیف باشد، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آن‌ها بیشتر است یا از بین نمی‌روند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

    عوارض جانبی جدی و خطرناک

    اگر هر یک از عوامل زیر را پس از مصرف تجربه کردید هر چه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا فکر می‌کنید به کمک نیاز دارید فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • تنگی نفس
    • درد قفسه سینه
    • سبکی سر
    • احساس ضعف
    • تنفس کند
    • تنفس بسیار کم عمق (حرکت قفسه سینه با تنفس)
    • سرگیجه و احساس گیجی

    پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید
    مشاهده لیست روانشناسان

    عوارض قرص متادون

    عوارض متادون بر مغز

    مغز یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است که می‌تواند فعالیت‌های مغز را سازماندهی و کنترل کند. در واقع مرکز کنترل بدن انسان، مغز است. استفاده دخانیات، مشروبات الکلی و… می‌تواند روی عملکرد مغز تاثیر بسیاری داشته باشد.  عوارض متادون بر اعصاب ممکن است باعث اختلال عملکرد شناختی شود، زیرا مطالعات نشان داده اند که مواد افیونی از سد خونی مغزی (BBB) عبور می کنند.

    متادون که نوعی دارو برای ترک مواد مخدر است هم می‌تواند عوارض بسیار شایعی برای مغز انسان داشته باشد. متادون دارویی است که از گیاه خشخاش ساخته شده و در واقع خود نوعی ماده مخدر محسوب می‌شود. از عوارضی که متادون می‌تواند روی مغز انسان داشته باشد می‌توان به کاهش میل جنسی، ایجاد استرس و اضطراب و… اشاره کرد.

    متادون را تنها برای ترک مواد مخدر استفاده نمی‌کنند، برخی از آن برای کاهش درد دندان و به عنوان مسکنی برای کاهش دردهای عضلانی استفاده می‌کنند. زمانی که متادون مصرف می‌کنید، این ماده سریعا وارد جریان خون بدن می‌شود. همین موضوع می‌تواند منجر به رسیدن متادون به مغز شود، این ماده مسکن می‌تواند با افزایش دوپامین مغز بخش حافظه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

    به همین دلیل است که فرد بعد از مصرف آن احساس سرخوشی و خوشحالی خواهد داشت. افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند به مرور زمان دچار زوال عقل خواهند شد. 

    عوارض متادون بر چشم

    یکی از مهم‌ترین اعضای بدن که اگر نباشد یا مشکلی برای آن پیش بیاید زندگی شما را تلخ می‌کند، چشم‌ها هستند. عوارض متادون بر چشم می‌تواند بینایی و قدرت دید چشم‌هایتان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که متادون مصرف می‌کنند دچار گشادی مردمک، کاهش دید، کهیر پلک، پرش‌های غیرارادی چشم و.. می‌شوند.

    عوارض متادون بر چشم

    زمانی که متادون مصرف می‌کنید اکسیژن رسانی به بافت‌های چشم کاهش شدیدی پیدا می‌کند. همین کاهش اکسیژن‌رسانی می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف چشمی در فرد شود. آب مروارید یکی از این بیماری‌هاست که فرد در صورت مصرف متادون ممکن است در سنین جوانی به آن مبتلا شود. 

    عوارض متادون بر معده

    دستگاه گوارش انسان وظیفه هضم غذا و گوارش آن را به عهده دارد، در صورتی که اختلالی در این بخش ایجاد شود ممکن است کل سیستم بدن را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از داروهایی که برای معده و دستگاه گوارش می‌تواند مضر باشد، متادون است.

    در واقع به دلیل هضم این قرص، اولین بخشی از بدن که با آن درگیر می‌شود معده می‌باشد. افراد در زمان مصرف این دارو دچار اسهال، حالت تهوع، دل‌درد و… می‌شوند.
    از طرفی فرد دیگر اشتهایی برای غذاخوردن ندارد و کم‌کم و به مرور زمان به زخم معده مبتلا خواهد شد. اگر شدت این عوارض افزایش پیدا کند و زخم معده و انسداد معده ایجاد شود، باید مصرف آن را قطع کرده و به پزشک خود مراجعه کنید. 

    عوارض متادون بر کلیه و کبد

    متادون بر کلیه و کبد عوارض دارد. متادون می تواند تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر کلیه داشته باشد. این اثرات شامل رابدومیولیز (منجر به آسیب حاد کلیه)، تغییرات حجمی، لیپیدوز و آمیلوئیدوز کلیه، رشد کلیه در دوران بارداری و رد پیوند کلیه است. متابولیسم قرص متادون در کبد انجام می‌شود. از این رو پزشک برای کنترل کبد افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند در دوره‌های زمانی مشخص ۳ ماهه، ۶ماهه و ۱۲ ماهه آزمایش و تست‌های مربوط به کبد را تجویز می‌کند.
    در حال حاضر بسیاری از مراکز ترک اعتیاد به این موضوع توجهی نمی‌کنند، همین امر می‌تواند زمینه را برای بیماری‌های دیگر مهیا کند. افرادی که کبد آن‌ها در نتیجه مصرف متادون آسیب می‌بیند رنگ پوستشان به سمت زردی می‌رود. به همین دلیل بهتر است انجام آزمایشات مربوط به کبد را پشت گوش نیندازید. زمانی که اعتیاد کاهش پیدا کند میزان مصرف این دارو هم باید کاهش یابد و دوز آن کمتر شود. 

    عوارض قرص متادون برای مردان

    مردانی که از این دارو در طولانی مدت استفاده می‌کنند، دچار ناتوانی جنسی می‌شوند. متادون با منع ترشح هورمون‌های جنسی موجب اختلالات جنسی و ناباروری در مردان می‌شود. البته این پایان ماجرا نیست، زمانی که این بخش تحت هدف متادون قرار بگیرد، تولید هورمون‌های مردانه توسط اسپرم هم آسیب شدیدی خواهد دید. به همین دلیل بهتر است در صورت مصرف متادون مقدار آن را کنترل کنید.

    Side effects of methadone on sperm

    عوارض متادون بر اعصاب

    همانطور که گفتیم متادون می‌تواند تاثیر منفی روی مغز و اعصاب و روان فرد بگذارد. در صورتی که مصرف آن کنترل نشود می‌تواند به اعصاب و روان فرد آسیب شدیدی وارد کند.

    پرخاشگری، استرس و اضطراب و… از عوارض مصرف این دارو و تاثیرات آن روی مغز انسان است. مصرف این دارو می‌تواند از لحاظ روحی و روانی برای فرد وابستگی ایجاد کند، همین وابستگی در نهایت موجب آن خواهد شد تا فرد در صورت عدم مصرف دارو توانایی انجام کار نداشته باشد. 

    عوارض متادون بر رابطه جنسی

    مصرف متادون می‌تواند از چند طریق آسیب جدی به رابطه جنسی افراد وارد کند. مصرف این دارو باعث می‌شود تا هورمون‌های جنسی از هیپوتالاموس ترشح نشود و همین امر می‌تواند دلیلی بر کاهش قدرت جنسی فرد باشد.
    حدود ۷۵ درصد بیمارانی که از متادون استفاده می‌کنند در رابطه جنسی خود دچار مشکل می‌شوند، حدود ۷۰ درصد آن‌ها مشکل برانگیختگی جنسی و حدود ۶۰ درصد آن‌ها مشکل به ارگاسم رسیدن را در رابطه جنسی خود دارند. 

    افت فشار خون ارتواستاتیک  

    فشار خون پایین هنگام برخاستن از خواب بعد از نشستن یا دراز کشیدن را افت فشار خون ارتواستاتیک می‌گویند. علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • فشار خون پایین
    • سرگیجه یا سبکی سر
    • غش کردن

    اعتیاد به متادون

    وابستگی جسمی هنگام قطع دارو

    علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • بی‌قراری
    • تحریک پذیری یا اضطراب
    • مشکل خواب
    • افزایش فشار خون
    • سرعت تنفس سریع
    • افزایش ضربان قلب
    • گشادی مردمک چشم
    • آبریزش بینی
    • خمیازه
    • حالت تهوع، استفراغ و از دست دادن اشتها
    • اسهال و گرفتگی معده
    • تعریق
    • لرز
    • درد عضلانی و کمردرد

    سوء استفاده یا اعتیاد

    • مصرف بیش از مقدار داروی تجویز شده
    • مصرف منظم دارو حتی اگر نیازی به آن ندارید
    • ادامه استفاده از دارو با وجود نتایج منفی
    • دروغ گفتن در مورد میزان مصرف
    • تشنج

    عوارض اعتیاد به متادون در زنان چیست؟

    در تحقیقات اخیری که در زمینه اعتیاد به مواد مخدر انجام شده، آمار اعتیاد در زنان به مراتب بسیار بیشتر از مردان است و بیش از ۱۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز ترک اعتیاد زنان هستند. مصرف متادون به عنوان یک ماده مخدر و مسکن بر زندگی زنان تاثیر بسیار منفی دارد و با عواقب و عوارض بسیاری همراه است.

    زنانی که مرتب از این ماده و اپیوییدها استفاده کنند پریود نخواهند شد و این موضوع موجب مشکلات بسیاری در زنان می‌شود. اگر متادون را بیش از حد مصرف کنید با عارضه‌هایی چون نازایی و بیماری‌های زنانه مواجه خواهید شد.

     

    عوارض مصرف بیش از حد متادون

    اگر فردی بیش از حد متادون مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، در صورت وجود، قرص نالوکسان به او بدهید، سپس با اورژانس تماس بگیرید. اگر فرد بیدار است و هیچ علامتی ندارد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. عوارض مصرف بیش از حد شامل تنفس آهسته یا کم عمق، ضربان قلب آهسته و کما است.

    اعتیاد به متادون

    احتمال وابستگی به متادون بسیار زیاد است چرا که مغز شما می‌تواند به تسکین دردی که متادون با خود به همراه دارد وابسته شود. با این وجود که اثرات متادون با سایر مواد افیونی متفاوت است، بدن شما هنوز هم می‌تواند به آن عادت کند. این بدان معناست که بدن شما برای گرفتن همان اثر در هربار مصرف به دوز بیشتری نیاز خواهد داشت.

    مطلب مرتبط: کراک چیست؟ عوارض، اعتیاد و ترک این ماده مخدر

    داروی متادون چیست

    افراد به روش‌های مختلفی به متادون واکنش نشان می‌دهند. تغییر خودسرانه دوز تجویز شده توسط پزشک می‌تواند عوارض جدی در پی داشته باشد. و یا حتی باعث اوردوز شود. از علائم اوردوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • تنفس آرام
    • ضربان قلب آهسته
    • خواب آلودگی شدید
    • عضلات ضعیف
    • سرد شدن پوست
    • کوچک شدن مردمک چشم
    • غش کردن

    چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

    ‌‌

    در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید, می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.
    لیست مشاوران ترک اعتیاد

    هشدارهایی درباره متادون به افرادی که مشکلات جسمی دارند.

    ‌افرادی که دارای مشکلات جسمی هستند باید به این هشدارها توجه کنند:

    ۱- افرادی که مشکلات کلیوی دارند.

    اگر به مشکلات کلیوی مبتلا هستید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن پاک کنید. این امر ممکن است سطح متادون را در بدن شما افزایش دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. در صورت استفاده از این دارو، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

    ۲- افرادی که مشکلات تنفسی دارند

    این دارو می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. همچنین می‌تواند مشکلات تنفسی که قبلاً داشته‌اید را بدتر کند. این امر می‌تواند کشنده باشد. اگر مشکلات تنفسی و آسم شدید دارید، باید با پزشک خود در مورد اینکه این دارو برای شما بی‌خطر است یا خیر صحبت کنید.

    ۳- افرادی که انسداد دستگاه گوارش (GI) دارند

    این دارو می‌تواند باعث یبوست شود و خطر انسداد دستگاه گوارش را افزایش دهد. اگر سابقه انسداد دستگاه گوارش دارید، باید با پزشک خود در مورد اینکه این دارو برای شما بی‌خطر است یا خیر صحبت کنید. اگر به ایلئوس فلج کننده مبتلا هستید (ایلئوس فلجی زمانی رخ می‌دهد که روده بدون هرگونه توده مسدود کننده‌ای دچار انسداد شود.)، نباید این دارو را مصرف کنید.

    ۴- افرادی که تشنج می‌کنند

    این دارو ممکن است باعث تشنج بیشتر در افراد مبتلا به صرع شود. اگر هنگام مصرف این دارو تشنج کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید.

    ۵- افرادی که آسیب مغزی داشته‌اند

    این دارو ممکن است باعث افزایش فشار در مغز شما شود. این امر می‌تواند خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهد یا حتی باعث مرگ فرد شود. اگر اخیراً از ناحیه سر آسیب دیده‌اید، مصرف این دارو می‌تواند خطر مشکلات تنفسی ناشی از متادون را افزایش می‌دهد. با پزشک خود در مورد اینکه آیا این دارو برای شما بی‌خطر است یا خیر صحبت کنید.

    مصرف متادون در هنگام بارداری و شیردهی

    زنان بارداری و یا شیرده که از متادون استفاده می‌کنند ممکن است این دارو را از طریق جفت به جنین خود برسانند و همچنین این دارو وارد شیر مادر می‌شود. پزشک هنگام تجویز این دارو برای شما این نکته را به شما خواهد گفت. اگر باردار هستید و به هروئین یا قرص درد اعتیاد دارید، بسیار مهم است که برای حفظ سلامتی خود و کودک‌تان تحت درمان قرار بگیرید. نوزادانی که از مادرانی که متادون مصرف می‌کنند به دنیا می‌آیند ممکن است بعد از زایمان عوارض ترک را تجربه کنند. اما بیشتر آن‌ها نسبت به نوزادانی که مادرانشان از هروئین یا مواد مخدر دیگر استفاده کرده اند، مشکلات سلامتی کمتری دارند.

    اگر در الگوهای خواب نوزاد شیرخوار به مشکلی بر خوردید و یا مشکلات تنفسی در نوزاد شما رخ داد هرچه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید. همچنین هنگام از شیر گرفتن نوزاد با پزشک خود در مورد چگونگی این کار صحبت کنید تا کودک شما عوارض ترک متادون را تجربه نکند.

    برای ترک اعتیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

    عوارض ترک متادون

    قرص خوراکی متادون برای درمان کوتاه مدت استفاده می‌شود. اگر آن را طبق دستور مصرف نکنید، خطرات جدی دارد. اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید، ممکن است درد شما کنترل نشود و دچار ترک مواد افیونی شوید. علائم ترک متادون عبارتند از:

    • اشک شدن چشمان
    • آبریزش بینی
    • عطسه کردن
    • خمیازه
    • عرق کردن شدید
    • مور مور شدن
    • تب
    • لرز متناوب با گرگرفتگی (قرمزی و گرم شدن صورت یا بدن)
    • بی قراری
    • تحریک پذیری
    • اضطراب
    • افسردگی
    • لرزش
    • گرفتگی عضلات
    • بدن درد
    • تکان دادن و لگد زدن غیر ارادی
    • حالت تهوع
    • استفراغ
    • اسهال
    • کاهش وزن

    اگر دوزها را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید، ممکن است دارو به خوبی کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. همچنین ممکن است علائم ترک را تجربه کنید.

    قرص متادون چیست

    اگر بیش از حد مصرف کنید، ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن داشته باشید. علائم مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    • از دست دادن تون عضلانی
    • پوست سرد و لطیف
    • مردمک‌های منقبض (کوچک)
    • نبض آهسته
    • فشار خون پایین، که ممکن است باعث سرگیجه یا غش شود
    • کند شدن تنفس
    • آرام بخش شدید منجر به کما (بیهوشی برای مدت طولانی)

    اگر فکر می‌کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده‌اید، با پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

    در صورت فراموشی مصرف یک نوبت چه باید کرد؟

    اگر این دارو را برای درمان درد مصرف می‌کنید نباید بیش از دوز تجویز شده در ۲۴ ساعت مصرف کنید. اگر این دارو را برای درد مصرف کردید و یک نوبت را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. سپس دوز بعدی خود را ۸ تا ۱۲ ساعت بعد طبق دستور پزشک مصرف کنید.
    اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید.

    این دارو را برای سم زدایی و حفظ اعتیاد مصرف می‌کنید، دوز بعدی خود را روز بعد طبق برنامه مصرف کنید. دوز اضافی مصرف نکنید مصرف بیش از دوز تجویز شده ممکن است باعث مصرف بیش از حد شود زیرا این دارو به مرور زمان در بدن شما تجمع می‌یابد. چگونه تشخیص دهید که دارو موثر است یا خیر؟ برای تشخیص میزان تاثیرگذاری دارو، باید درد کاهش یافته باشد یا علائم ترک از بین برود.

    ترامادول چیست؟ عوارض مصرف ترامادول و اعتیاد به آن

    نحوه مصرف متادون

    دوز متادون که پزشک تجویز می‌کند به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. دوز تجویز شده علاوه بر نظر پزشک به عوامل بسیاری بستگی دارد، این عوامل عبارتنداز:

    • نوع و شدت بیماری که برای درمان آن از متادون استفاده می‌کنید
    • سن 
    • شکل متادون
    • سایر شرایط پزشکی که ممکن است مراجعه کننده داشته باشد

    نحوه مصرف متادون

    به طور کلی، پزشک پروسه درمان را با دوز پایین شروع می‌کند و در طول زمان آن را تنظیم خواهد کرد تا به دوز مناسب برسد. آن‌ها در نهایت کوچک‌ترین دوزی را که اثر مورد نظر را فراهم می‌کند تجویز خواهند کرد.
    اطلاعات زیر دوزهایی را که معمولاً استفاده می‌شوند یا توسط پزشک توصیه می‌شوند را نشان می‌دهد. پزشک بهترین و مناسب‌ترین دوز متادون را برایتان تجویز خواهد کرد.

    دوز مناسب متادون برای درد کوتاه مدت، متوسط تا شدید

    • مقدار مصرف در بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال):

    دوز شروع: ۲.۵ میلی‌گرم هر ۸ تا ۱۲ ساعت مصرف می‌شود.
    دوز افزایش می‌یابد: پزشک به آرامی دوز شما را هر ۳ تا ۵ روز یا بیشتر افزایش می‌دهد.

    • دوز کودک (سنین ۰ تا ۱۷ سال)
      ایمنی و اثربخشی این دارو در کودکان ثابت نشده است. در کودکان کمتر از ۱۸ سال نباید استفاده شود.
    • دوز بالا (سن ۶۵ سال و بالاتر)
      کلیه‌ها ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این موضوع می‌تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند. این خطر عوارض متادون را افزایش می‌دهد.

    دوز برای سم زدایی اعتیاد به مواد افیونی

    • مقدار مصرف بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال):
      دوز شروع معمولی: ۲۰-۳۰ میلی‌گرم.
      دوز افزایش می‌یابد: پس از ۲ تا ۴ ساعت انتظار، پزشک ممکن است ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم اضافی به شما بدهد.
      دوز معمولی: برای سم زدایی کوتاه مدت، دوز معمولی ۲۰ میلی‌گرم دو بار در روز به مدت ۲ تا ۳ روز مصرف می‌شود. پزشک به آرامی دوز مصرفی را کاهش می‌دهد و شما را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.
      حداکثر دوز: در روز اول، در کل نباید بیش از ۴۰ میلی‌گرم مصرف کنید.
    • دوز کودک (سنین ۰ تا ۱۷ سال):
      ایمنی و اثربخشی این دارو در کودکان ثابت نشده است. در کودکان کمتر از ۱۸ سال نباید استفاده شود.
    • دوز بالا (سن ۶۵ سال و بالاتر)
      کلیه‌ها ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می‌تواند باعث شود بدن داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند. این خطر عوارض متادون را افزایش می‌دهد.

    دوز برای حفظ اعتیاد به مواد افیونی

    • مقدار مصرف بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال):
      دوز استاندارد بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم در روز متغیر است. پزشک شما دوز مناسب را برای شما تعیین می‌کند.
    • دوز کودک (سنین ۰ تا ۱۷ سال):
      ایمنی و اثربخشی این دارو در کودکان ثابت نشده است. در کودکان کمتر از ۱۸ سال نباید استفاده شود

    کلیه‌ها ممکن است مانند گذشته کار نکنند این می‌تواند باعث شود بدن داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند و خطر عوارض متادون را افزایش می‌دهد.

    هشدارهای مصرف متادون

    این دارو با هشدارهای مختلفی همراه است:

    شربت متادون

    • هشدار اعتیاد: متادون حتی زمانی که به درستی استفاده شود، خطر اعتیاد را به همراه دارد. این موضوع می‌تواند منجر به سوء مصرف مواد مخدر شود. اعتیاد و استفاده نادرست از این دارو می‌تواند خطر مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش دهد.
    • ارزیابی ریسک و استراتژی کاهش (REMS): به دلیل خطر سوء استفاده و اعتیاد این دارو، FDA از سازنده دارو می‌خواهد که یک برنامه REMS ارائه دهد. بر اساس الزامات این برنامه REMS، سازنده دارو باید برنامه‌های آموزشی در رابطه با استفاده ایمن و موثر از مواد افیونی برای پزشک شما ایجاد کند.
    • هشدار مشکلات تنفسی: مصرف مواد افیونی طولانی اثر، مانند متادون، باعث توقف تنفس برخی از افراد شده است. این می‌تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود). ممکن است در هر زمانی در طول درمان اتفاق بیفتد، حتی اگر از این دارو به روش صحیح استفاده کنید. با این حال، این خطر زمانی که برای اولین بار مصرف دارو را شروع می‌کنید و پس از افزایش دوز، وجود خواهد داشت. همچنین اگر مسن‌تر هستید یا از قبل مشکلات تنفسی یا ریوی دارید، ریسک آن بیشتر است.
    • هشدار مصرف بیش از حد در کودکان: کودکانی که به طور تصادفی این دارو را مصرف می‌کنند در معرض خطر مرگ ناشی از مصرف بیش از حد هستند. کودکان نباید این دارو را مصرف کنند.
    • هشدار مشکلات ریتم قلب: این دارو می‌تواند باعث مشکلات جدی ریتم قلب شود، به خصوص اگر دوزهای بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنید. با این حال، ممکن است در هر دوزی اتفاق بیفتد. حتی اگر از قبل مشکل قلبی نداشته باشید، ممکن است رخ دهد.
    • هشدار بارداری و سندرم ترک مواد افیونی نوزادان: کودکانی که از مادرانی متولد می‌شوند که در دوران بارداری به مدت طولانی از این دارو استفاده کرده‌اند، در معرض خطر ابتلا به سندرم ترک نوزادی هستند. این می‌تواند زندگی کودک را تهدید کند.
    • هشدار تداخل دارویی بنزودیازپین: مصرف متادون همراه با داروهایی که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارند یا داروهایی به نام بنزودیازپین‌ها ممکن است باعث خواب آلودگی شدید، مشکلات تنفسی، کما یا مرگ شود. نمونه‌هایی از بنزودیازپین‌ها عبارتند از لورازپام، کلونازپام و آلپرازولام. این داروها تنها زمانی باید با متادون استفاده شوند که سایر داروها به اندازه کافی خوب عمل نکنند.
    • هشدار خواب آلودگی: این دارو می‌تواند شما را بسیار خواب آلود کند. پس از مصرف این دارو نباید رانندگی کنید، از ماشین آلات استفاده کنید یا فعالیت‌های دیگری که نیاز به هوشیاری دارند انجام دهید.
    • هشدار تداخل الکلی: استفاده از نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌تواند خطر آرام بخشی، کند شدن تنفس، کما (بیهوشی طولانی مدت) و مرگ ناشی از متادون را افزایش دهد. اگر الکل مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد از نظر فشار خون پایین، مشکلات تنفسی و آرام‌بخش تحت نظر باشید.

    هشدار برای افردای که شرایط سلامت خاصی دارند:

      • برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن خود پاک کنید. بدین ترتیب سطح متادون در بدن افزایش می‌یابد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد می‌کند. در صورت مصرف این دارو، پزشک باید شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشد.
      • برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی: اگر مشکلات کبدی یا سابقه بیماری کبدی دارید ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی پردازش کنید. سطح متادون در بدن افزایش پیدا کرده و عوارض جانبی بیشتری ایجاد می‌کند. در صورت مصرف این دارو، پزشک باید شما را از نزدیک تحت نظر داشته باشد.
      • برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند: این دارو می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود و همچنین می‌تواند مشکلات تنفسی که قبلاً داشته‌اید را بدتر کند. این موضوع می‌تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود). اگر مشکلات تنفسی، آسم شدید یا حمله آسم دارید باید با پزشک خود در مورد بی‌خطر بودن این دارو صحبت کنید.
      • برای افراد مبتلا به انسداد دستگاه گوارش (GI): این دارو می‌تواند باعث یبوست شود و خطر انسداد دستگاه گوارش را افزایش دهد. اگر سابقه انسداد دستگاه گوارش دارید یا در حال حاضر دچار آن هستید، باید با پزشک خود در مورد بی‌خطر بودن این دارو برای شما صحبت کنید. اگر ایلئوس فلجی دارید (فقدان عضلانی در روده که می‎‌تواند باعث انسداد دستگاه گوارش شود)، نباید این دارو را مصرف کنید.
      • برای افراد مبتلا به تشنج: این دارو باعث تشنج بیشتر در افراد مبتلا به صرع می‌شود. اگر کنترل تشنج شما در حین مصرف این دارو بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.
      • برای افراد مبتلا به آسیب سر: این دارو  باعث افزایش فشار مغز می‌شود و خطر عوارض را افزایش دهد یا باعث مرگ شود. اگر اخیراً دچار آسیب سر شده‌اید، خطر مشکلات تنفسی ناشی از متادون را افزایش می‌دهد. با پزشک خود در مورد بی‌خطر بودن این دارو صحبت کنید.

    هشدار برای گروه‌های دیگر

      • برای زنان باردار: هیچ مطالعه‌ای در مورد اثرات متادون در زنان باردار انجام نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی را توجیه کند. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. کودکانی که از مادرانی متولد می‌شوند که برای مدت طولانی از این دارو در دوران بارداری استفاده کرده‌اند، در معرض خطر سندرم محرومیت نوزادی هستند. این موضوع می‌تواند زندگی کودک را تهدید کند.
      • برای زنان شیرده: متادون ممکن است به شیر مادر منتقل شود. کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود به عوارض جانبی متادون مبتلا خواهد شد. این عوارض جانبی شامل کند شدن تنفس است. اگر به کودک خود شیر می‌دهید با پزشک خود صحبت کنید، ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید
      • برای سالمندان: کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می‌تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن شما باقی می‌ماند. این خطر عوارض جانبی متادون را افزایش می‌دهد.
      • برای کودکان: ایمنی و اثربخشی این دارو در کودکان ثابت نشده است. در کودکان کمتر از ۱۸ سال نباید استفاده شود. کودکانی که به طور تصادفی این دارو را مصرف می‌کنند، در معرض خطر مرگ ناشی از مصرف بیش از حد هستند.

    آیا ممکن است متادون با سایر داروها تداخل داشته باشد؟

    متادون می‌تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. فعل و انفعالات مختلف می‌تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی از آن‌ها می‌توانند در عملکرد یک دارو اختلال ایجاد کنند، درحالی که برخی دیگر می‌توانند باعث افزایش عوارض جانبی شوند. قبل از مصرف متادون حتماً پزشک و داروساز خود را در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید.

    تداخلات دارویی متادون

    همچنین در مورد ویتامین‌ها، گیاهان و مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید به آن‌ها بگویید. به اشتراک گذاری این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا از تعاملات احتمالی جلوگیری کنید. اگر سؤالی در مورد تداخلات دارویی دارید که ممکن است بر شما تأثیر بگذارد، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

    ملاحظات مهم برای مصرف متادون

    اگر پزشک متادون را برای شما تجویز کرد، این ملاحظات را در نظر داشته باشید.

    ملاحظات عمومی

    • می‌توانید متادون را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. مصرف آن با غذا ممکن است به کاهش ناراحتی معده کمک کند.
    • این دارو را در زمان‌های توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.
    • قرص‌های خوراکی متادون را له نکنید، حل نکنید، خرناس نکشید یا تزریق نکنید. این ممکن است باعث مصرف بیش از حد دارو شود که می‌تواند کشنده باشد.

    شرایط نگهداری از متادون

    • قرص خوراکی: در دمای اتاق بین ۶۸ تا ۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد) نگهداری شود.
    • قرص خوراکی پراکنده: در دمای ۷۷ درجه فارنهایت (۲۵ درجه سانتیگراد) نگهداری شود. می‌توانید آن را برای مدت کوتاهی بین ۵۹ درجه فارنهایت تا ۸۶ درجه فارنهایت (۱۵ درجه سانتی گراد و ۳۰ درجه سانتی گراد) ذخیره کنید.
    • هر دو قرص را دور از نور نگه دارید.
    • این قرص ها را در مناطق مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.
    • در صورت نیاز به مصرف مجدد این دارو، باید برای دریافت نسخه جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

    مصرف متادون در زمان سفر 

    • همیشه داروی خود را همراه داشته باشید. هنگام پرواز، هرگز آن را در کیف چکی قرار ندهید. آن را در کیف دستی خود نگه دارید.
    • نگران دستگاه‌های اشعه ایکس فرودگاه نباشید. آن‌ها نمی‌توانند به داروهای شما آسیب برسانند.
    • ممکن است لازم باشد برچسب داروخانه را به کارکنان فرودگاه نشان دهید. همیشه ظروف اصلی دارای برچسب نسخه را همراه خود داشته باشید.
    • این دارو را در محفظه دستکش خودروی خود قرار ندهید یا آن را در خودرو رها نکنید. در مواقعی که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است از انجام این کار خودداری کنید.

    نحوه درمان اعتیاد به متادون چیست؟ 

    دو روش ترک درمان سم زدایی تدریجی و سم زدایی فوق سریع، برای متادون وجود دارد که بعد از ویزیت اولیه پزشک یکی از این دو روش درمان را انتخاب می‌کند.

    درمان اعتیاد به متادون

    ۱- سم زدایی تدریجی 

    سم زدایی تدریجی برای کسانی استفاده می‌شود که دوز مصرفی متادون آن‌ها ۲۰ تا ۸۰ گرم است. بیمارانی که از این روش ترک متادون استفاده می‌کنند باید ۱۰ تا ۱۴ روز در بیمارستان بستری باشند تا فرآیند سم‌زدایی به طور کامل انجام شود. معمولا بعد از طی کردن دوره درمان پزشک برای کنترل کردن شرایط بیمار و تکمیل دوره درمان از جلسات روانکاوی و داروهای مختلف استفاده می‌کند.

    ۲- سم زدایی فوق سریع

    این روش برای بیمارانی استفاده می‌شود که میزان مصرف متادون در آن‌ها بین ۱۰ تا ۴۰ گرم است. روند سم‌زدایی و درمان بیماران طی ۲ تا ۳ روز انجام می‌شود. از این روش درمان برای بیمارانی استفاده می‌کنند که حداکثر ۴۰ سال سن دارند و هیچ بیماری گوارشی و قلبی ندارند.  

    کلام آخر از پزشک خوب 

    در این مقاله سعی کردیم تا در رابطه با متادون، نحوه مصرف آن، عوارض متادون، نحوه ترک متادون و ده‌ها موضوع دیگر اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم. برای ترک اصولی این ماده مخدر می‌توانید بهتر است به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید تا با کمک پزشکان، دارودرمانی، روان درمانی از شر این عارضه خلاص شوید. امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشیم.

    سوالات متداول

    متادون چند روز در بدن میماند؟

    نظرات بالینی در مورد مدت زمان ماندن متادون در بدن از ۲ روز تا ۱۳ روز متفاوت است. در حالی که متادون معمولاً در عرض دو هفته از بدن خارج می شود، بسته به نوع آزمایشی که استفاده می شود، آثاری از دارو می تواند برای مدت طولانی تری ظاهر شود.

    ضرر قرص متادون بیشتر است یا شربت متادون؟

    قرص‌های متادون در دوزهای ۵ تا ۱۰ میلی‌گرم عرضه می‌شوند در حالی که شربت متادون ۱۰ میلی‌گرم در میلی‌لیتر است. از نظر عوارض  و ضرر، تفاوتی بین قرص متادون و شربت متادون نیست.

     آیا متادون جایگزین سالم‌تری دارد؟

    بسیاری از افرادی که به این دارو اعتیاد پیدا می‌کنند از جایگزین‌های گیاهی به جای متادون استفاده می‌کنند. بسیاری از کلینیک‌های ترک اعتیاد به جای جایگزین‌های گیاهی از ب۲ استفاده می‌کنند. 

     نشانه‌های اوردوز با متادون چیست؟

    سرگیجه، حالت تهوع، چرت زدن، شکسته صحبت کردن و… از نشانه‌های مصرف بیش از اندازه متادون است. در صورت داشتن علائم تهدید کننده حیاتی،

     آیا از متادون درمانی برای ترک مواد مخدر استفاده می‌کنند؟

    بله، در برخی از مراکز درمانی از متادون برای ترک مواد مخدری چون تریاک و هروئین استفاده می‌کنند. 

    منابع: webmd, healthline

    با کلیک روی دکمه زیر میتوانید به بهترین روانشناس ها و مشاوران ترک اعتیاد تهران دسترسی داشته باشید
    بهترین روانشناس در تهران
    ۴/۵ - (۶۶ امتیاز)
    4/5 - (66 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    احمد اسفند ۱۴, ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹ ب٫ظ

    سلام من روزانه ۴۰میل قرص متادون مصرف دارم آیا تشنج میکنم یانه باتشکر

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب اسفند ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶ ب٫ظ

    سلام، ۴۰ میلی گرم بیشترین دوز مجاز این دارو است و بیشتر از ان توصیه نمی شود، تشنج یا متادون ممکن است رخ دهد اما اگر دوزها تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شود معمولا مشکلی پیش نمی اید. دوز را سرخود افزایش ندهید یا قطع نکنید و این دارو را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

    پاسخ
    امید دی ۱۹, ۱۴۰۲ - ۲:۳۲ ق٫ظ

    سلام دوستان واقعا کمک میخوام.من ۱۰ سال متادون مصرف میکنم قبلا هیچ موادی مصرف نمیکردم الان مصرفم روزی ۳۰سیسی شده،چند بار خاستم تو خونه ترک کنم نشد الان خیلی خسته شدم حالم ازش بهم میخوره،تورو خدا تجربه‌ای دارید بگید ممنون میشم

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    سلام، مسئله شما جدّی هست و حتما” باید به یک متخصص مراجعه کنید، چون وابستگی به متادون، هیچ تفاوتی با سایر اعتیادها نداره و برای درمانش حتما” باید به یک روانپزشک و روان شناس بالینی مراجعه کنید.

    پاسخ
    ناشناس دی ۱۷, ۱۴۰۲ - ۱:۵۷ ب٫ظ

    من‌از‌افغا‌نستان‌‌به‌تماس‌شدم‌‌من‌به‌خواتر‌ترک‌اعتیاد‌از‌متادون‌استفاده‌می‌کنم‌
    متادون‌۴۰‌را‌چهار‌‌‌قسمت‌کردم‌و‌یک‌قسمت‌آن‌را‌میخورم‌
    لتفآ‌راه‌‌نمای‌بفر‌ماید

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    سلام، به شما پیشنهاد می کنم که حتما” متادون رو تحت نظر یک پزشک متخصص استفاده کنید و تحت نظر ایشان میزان استفاده متادون رو کاهش بدید.

    پاسخ
    محمد از مشهد گلشهر دی ۱۶, ۱۴۰۲ - ۲:۲۶ ب٫ظ

    سلام من بابت کمر دردی که دارم ( پلاتین تو کمرم هس) متادون مصرف میکنم روزی نصفی ۴۰ عایا برام ضرر حساب میشه؟ خب نمیتونم بدون متادون زندگی یا کار کنم چونکه خیلی درد دارم و این پلاتین با من همیشه هس، لطفا یکی جوابم رو بدع

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    سلام، دردهای مزمن فیزیکی، بهتره تحت نظر پزشک متخصص باشه و شما با مشاوره پزشک متخصص و به شکل نظارت شده چنین داروهایی رو استفاده کنید.

    پاسخ
    کریم دی ۱۵, ۱۴۰۲ - ۴:۲۰ ب٫ظ

    سلام من متادنرامخاترک کنم باید چکونم

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹ ق٫ظ

    سلام، برای پاسخ به پرسش شما نیاز به اطلاعات بیشتری هست بنابراین به شما پیشنهاد می کنم که به یک متخصص مراجعه کنید تا میزان مصرف، مدت زمان مصرف و سایر مشکلات همراه، درشما بررسی بشه و اصولی ترین راه کار به شما ارائه بشه.

    پاسخ
    محمد آذر ۲۳, ۱۴۰۲ - ۵:۵۱ ب٫ظ

    سلام من بابت کمر دردی که دارم ( پلاتین تو کمرم هس) متادون مصرف میکنم روزی نصفی ۴۰ عایا برام ضرر حساب میشه؟ خب نمیتونم بدون متادون زندگی یا کار کنم چونکه خیلی درد دارم و این پلاتین با من همیشه هس، لطفا یکی جوابم رو بدع

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    سلام، دردهای مزمن فیزیکی، بهتره تحت نظر پزشک متخصص باشه و شما با مشاوره پزشک متخصص و به شکل نظارت شده چنین داروهایی رو استفاده کنید.

    پاسخ
    ناشناس آذر ۲۰, ۱۴۰۲ - ۹:۱۵ ق٫ظ

    بازم سلامی دوباره ب همه ی همدردی من همونجوری که گفتم الان هم اولین باری است که در این زمینه دارم حرفمو میگم و هم اینک حتی اتفاقی دیدم این پیجو در این ساعت یعنی هشت صب‌ امروزی ک من تصمیم گرفتم که امروز برا اینک قطع مصرف کنم ب امیدخدا حالا ب چه شکلی یا نوعی بعداز سه سالی که گذشته از روزی که لغزش کردم تا الان ک همشم تو مصرف بودم تا الان حدود س سال حتی بفکر قطع مصرفم نیوفتاده بودم تا دیشب که تصمیم گرفتم که امروز اقدامی کنم و یهو میبینم که شماها اینجا پیام هایی از بابت این چیزا گذاشتید و اینک حرفایی خیلیاتونو ک خوندم ب عنوان همدردم باعث امیدواری و دلگرمی برام میشد و بیشتر از تصمیمی که گرفتم خوشحال میشم

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    سلام، خیلی تبریک میگم به شما بابت تصمیمی که برای خودتون گرفتید و پیشنهاد می کنم برای اینکه به شکلی اصولی به هدف تون یعنی درمان و بهبودی برسید، حتما” به یک روانپزشک و یک روان شناس بالینی مراجعه کنید.

    پاسخ
    جواد آذر ۲۰, ۱۴۰۲ - ۸:۴۹ ق٫ظ

    با عرض سلام خدمت همه دوستان یا همدردهام اولندش باید بگم ک من تا حالا در این مورد یا در اینجایی که الان دارم حرفامو تایپ میکنم تا حالا چیزی نگفته بودم و این اولین بارمه ک بادیدن یا خوندن حرفای شما عزیزان همدردم ک بطور کلی اتفاقی دیدم چیزایی ک گفته بودید و چون‌ منم جز اونایی هستم که گرفتار دردی بنام موادمخدر بوده و هستم دلم خواست منم چیزی بگم چون اینجا بهترین جایی هستش که حرفامو وقتی میگم و برا کسی ک میخونش کاملا قابل درکش هستش دیگه نمیدونم اصلا کسی میبینه یا ک اصلا اینجایی که تایپ کردم درسته یا اشتباهی هستش چون گفتم ک من کلا هم اولین باری بود ک اینجا چیزی مینویسم هم اولین باری هستش که اینجا یعنی تو گوگل دیدم که میشه نظرات رو نوشت

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵ ب٫ظ

    سلام، خوشحالم که شما اینجا رو فضایی قابل اعتماد حس کردید.

    پاسخ
    یونس آبان ۱۹, ۱۴۰۲ - ۱:۴۰ ب٫ظ

    سلام همدردهای گرامی.درمصرف متادون و ب۲ هیچ خیر وفایده ای برای شمانیست جز دردهای عضلانی شدید وبیخوابی وناامیدی وافسردگی .هیچوقت بخاطر ترک مواد سمتش نرید من خودم رفتم ودردهایی که حتی ذهنتان هم خطورنمیکند درانتظارتان هستش.به امید رهایی همه هموطنانم از مواد مخدر ومتادون وب۲

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۳۸ ب٫ظ

    ممنون از نظری که دادید. همه درمانهایی که امروزه در دنیا انجام میشه حاصل مطالعات فراوانیه که قبلش انجام شده. بنابراین اگر هیچ فایده ای نبود حتما مطالعات نشون میداد و توصیه هم نمی شد

    پاسخ
    Sajad آبان ۱۱, ۱۴۰۲ - ۹:۴۴ ق٫ظ

    عزم و اراده و توکل به خدا.به نظر من ترک یهویی یا بقول بعضیا یابویی خیلی کم جواب میده چون باعث میشه درد زیادی تحمل کنی و بعد چند وقت کم میاری لغزش میکنی ولی ترک تدریجی بهتر جواب میده .من خودم ۴ سال متادون ۴۰ مصرف داشتم روزی ۳ عدد ولی تصمیم گرفتم ترک کنم ۱۵ روز اول ترک متادون رو آب تریاک مصرف کردم و بعد از ۱۵ روز کم کم دوز آب تریاک رو کم کردم الان ۳۵ روزه متادون قطع کردم و ۱۰ روزه اب تریاکم نمیخورم خدایی خیلی جواب میده فقط یه کم اراده میخاد شاید بیخوابی داشته باشی و بیقراری و به مرور کم میشه در ضمن دوش گرفتن بعد ترک خیلی خوبه هرموقع وسوسه میشی برو زیر دوش سرد میشی.

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۱ ب٫ظ

    سلام، تبریک میگم به شما، بله، درمان اصولی برپایه جایگزین کردن با یک دارو و در ادامه کاهش تدریجی همان دارو و به موازات آن، جلسات روان درمانی هست.

    پاسخ
    سوزان مهر ۱۴, ۱۴۰۲ - ۲:۴۸ ق٫ظ

    سلام همسرمن روزی ی قرص متادون ۴۰مصرف میکنه بنظرتون مشکلی پیش نیاد براش؟؟؟ الته قبلااب۲مصرف میکردمیگه روزی تا۸تاروصرب میکردم الان فقط متادون. وپارسال بردیمش پیش ی دکتر درمیانه، دوسه روز نمیدونم چجورژ درمانش کرد درمنزل، میگفت کلاا، شستشودادم داخلی، کلیه وریه هاشو،، الان کلیه درد نداره ولی یک عددقری میخوره، شکمش خیلی چاق شده، ازمتادونه؟؟ توخواب هم هی میپره

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۲ ب٫ظ

    اگر زیر نظر پزشک متخصص اعتیاد هستن جای نگرانی نداره. در ضمن یک متخصص اینو میدونه که اعتیاد چیزی نیست که دو سه روزه ایجاد شده باشه که حالا دو سه روزه هم بشه محوش کرد و اون فردی که اینطور فکر می کنه یا نادانه یا شیاد

    پاسخ
    غضنفر مهر ۱۱, ۱۴۰۲ - ۰:۰۵ ق٫ظ

    بسيارخوب جامع وكامل

    پاسخ
    رویا مهر ۸, ۱۴۰۲ - ۲:۳۵ ب٫ظ

    باسلام چطورمیشه متادون ترک کرد

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۱ ب٫ظ

    سلام، برای پاسخ به پرسش شما نیاز به اطلاعات بیشتری هست، بنابراین به شما پیشنهاد می کنم که به یک متخصص مراجعه کنید.

    پاسخ
    کیوان وفایی مهر ۲, ۱۴۰۲ - ۲:۴۹ ق٫ظ

    سلام.من قریب۱۰ساله جسته گریخته متادون مصرف میکنم.اما دراین مدت،۳بارحدود۲۵۰سی سی گرفتم ومثلا۱۰سی سی میخوردم و امان مقدار،آب میریختم تو بطریم،بعداز حدود۴۰روز کلا میشد آب خالی.بدون حتی یک خمیازه تمام میشد.بدون مشورت پزشک و حتی یک عدد قرص آمپول،هیچی، ترک میکردم.اما بعد ازمدتی دوباره عود میکردبا هروئین. آیا این مسیر را شما قبول دارید؟در این ۳بار هیچ مشکلی عوارض ترک برام پیش نیومد.لطفا راهنمایی کنید. بدرود

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۰ ب٫ظ

    مطمئنا باشید که اگر اینطوری میشد ترک کرد این همه معتاد و مراکز ترک وجود نداشت. بیشتر از ترک اعتیاد، ماندن در ترکه که اهمیت داره و با این روش شما فقط از یه ماده به ماده دیگه یا عود دوباره میرسید نه به ترک دائم. پیشنهاد می کنم هر چیزی رو از مسیر اصولیش پیش ببرید

    پاسخ
    ممد شهریور ۳۰, ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ ب٫ظ

    بچه ها به خدا توکل کنید و ترک کنید .من ۷ سال بود که متادون مصرف میکردم هر روز . الان که این پیام را مینویسم دقیقا یک سال هست که ترک کامل کردم. و خیلی راحت شدم. یک ماه اول ترک سخت هست ولی بعدا راحتتر هست.من دکتر و ترک اعتیاد نرفتم. خودم هر هفته نسبت به هفته قبل نصف قرص و هفته بعد یک چهارم قرص و هفته بعدش دیگه نخوردم تا امروز یه یک سال هست

    پاسخ
    علی آذر ۱۹, ۱۴۰۲ - ۳:۲۵ ق٫ظ

    آفرین به اراده آهنینت. احسند .آرزوی سلامتی برات دارم

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۱ ب٫ظ

    سلام، خیلی به شما تبریک میگم، البته جهت پیشگیری از هرنوع احتمال وسوسه، لغزش و بازگشت به مصرف، خیلی بهتر هست که جلسات روان درمانی روهم تجربه کنید، موفق باشین.

    پاسخ
    سلمان شهریور ۲۷, ۱۴۰۲ - ۵:۰۱ ب٫ظ

    اینقدر کامل و واضح توضیح دادید که تا آخرش مطالعه کردم.عالیه ،مطابقش ندیده بودم.
    ۴سال روزی ۲تا قرص متادون ۴۰میخورم ،یک ماهه که بطور ناگهانی و غیر ارادی دچار پرش دست شدم حتی تو خواب ۲۰سانت دستم ب جلو پرت میشه.آیا پرش دست و اعضا از عوارض متادون است.
    ی مرد نامرد ۳۶سال شدم.

    پاسخ
    غلامرضا نیکمنش شهریور ۲۴, ۱۴۰۲ - ۹:۲۷ ب٫ظ

    سلام . حدود ۲۰ روز شربت متادون مصرف کردم و تا ترک آن احسات خستگی و بی حوصله گی دارم . امکان حرکت ندارم . من ۶۰ ساله هستم و مصرفم شیره تریاک بوده . تشکر

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۱ ب٫ظ

    سلام، برای پاسخ به پرسش شما نیاز به اطلاعات بیشتری هست، اینکه می فرمایید امکان حرکت ندارم، دقیقا” یعنی چی؟ و به چه دلایلی؟

    پاسخ
    اسماعیل شهریور ۲۴, ۱۴۰۲ - ۱:۰۲ ق٫ظ

    با سلام خدمت همه عزیزان
    با اینکه از سن پایین اعتیاد به مصرف مواد پیدا کردم و سالها اعتیاد داشتم تصمیم به ترک گرفتم ..با کمک گرفتن از دوستان همدردم توانستم قطع مصرف کنم من تریاک و شیره مصرف میکردم ..یه چی میگم نظر شخصی خودم هس و نظر همه برام محترمه..
    هیچ وقت سمت متادون نرید و اونو به عنوان داروی ترک استفاده نکنید توو مدت ۱۵سال قطع مصرف اوناییکه مصرف متادون داشتن بیشترین اسیب جسمی و روحی رو داشتن ..خیلی خیلی اذیت می شدن ..حتی مصرف کم متادون عوارض بیشتری نسبت به مواد سنتی داره..واسه ترک مواد اول از همه باید مصمم به قطع مصرف باشید .. و هر شهری چندین ساله انجمنی راه افتاده که توو این راستا خیلی کمک میکنه..برید و بهشون ملحق بشید و خودتون و خانواده تون رو نجات بدید ..با ارزوی موفقیت برای همه دوستان

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۱ ب٫ظ

    منم با شما موافقم که در صورت ترک خودسرانه با متادون از چاله به چاه میفتید و حتما درمانتون باید زیر نظر درمانگر اعتیاد باشه

    پاسخ
    فردین امیری پریان شهریور ۱۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ ب٫ظ

    با سلام و تشکر این دارو صنعتی میباشد. در دوزهای دارو که در ایران موجود هست چونکه شربت متادن ۵ میلی گرم در یک میلی لیتر یا همان سی سی است و گفتید قرص های ۵ و ۱۰ میلی گرمی در حالی که الآن دیگه قرص ۵ میلی تولید نمیشه از اول قرص ۱۰ میلی هم اصلا نداشتیم الآن فقط ۲۰ و ۴۰ میلی گرمی و شربت هر سی سی ۵ میلی گرم هست ببخشید جهت اطلاع گفتم

    پاسخ
    افسانه شهریور ۱۵, ۱۴۰۲ - ۴:۰۲ ب٫ظ

    به نظر من خیلی عالی توضیح دادین ممنون از شما وامیدوارم راههایی برای ترک متادون باداروی گیاهی باشد که نتیجه داشته باشد.

    پاسخ
    عبدالله شهریور ۱۱, ۱۴۰۲ - ۸:۰۸ ب٫ظ

    باسلام من دربیست وچهارساعت اندازه ده سی سی شربت متادون مصرف میکنم الان تصمیم گرفتم شربت راهم ترک کنم وسه سال هست شربت استفاده میکنم لطفاراهنمایی کنیدچگونه ازشرمتادون خلاص شوم

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۲ ب٫ظ

    سلام، تبریک میگم بابت تصمیمی که برای خودتون گرفتید، بهترین راه و اصولی ترین درمانی که پیشنهاد میشه مراجعه به متخصص و همین طور مراجعه به روان درمانگر جهت بررسی و پیشگیری از عوامل احتمالی وسوسه و بازگشت به مصرف هست، موفق باشین.

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰ ق٫ظ

    سلام من درروزیکی استفاده میکنم حالابگوچطوری رهاش کنم

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۲ ب٫ظ

    به اولین مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنید و زیر نظر پزشک و درمانگر اعتیاد درمانتونو ادامه بدید

    پاسخ
    عسقر مرداد ۲۷, ۱۴۰۲ - ۲:۳۸ ب٫ظ

    سلام ۶۷ساله ام دکتر محترم در این شرایط سنی به علت مهاجرت میتونم متادون را که روزی ۳۰میلی گرم استفاده میکنم ترک کنم .البته کمر درد و پادرد شدید دارم که از زمان ترک تریاک به متادون پناه آوردم. ولی گرفتار متادون شدم.لطفآ راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۲ ب٫ظ

    سلام، مسئله شما قابل درمان هست اما حتما باید دقیق تر بررسی شود، بنابراین به شما پیشنهاد می کنم که به یک متخصص مراجعه کنید.

    پاسخ
    Beny مرداد ۲۷, ۱۴۰۲ - ۲:۰۹ ب٫ظ

    سلام یکی از دوستانم که حدود ۱۵ سال داشته به دلیل مصرف متادون و بالا اوردن توی خواب اکسیژن به مغزش نرسیده
    پزشکا اولش بهمون گفتن مرگ مغزیه ولی الان میگن که رو به بهبوده میشه راهنمایی کنین

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ ق٫ظ

    سلام من روزی ۴ تا متادن چهل میخوردم الان دو ماه ترک کردم یک سره خلت و اب دهن زیاد دارم مخصوصن شبها خسته شدم الان یک ماه هستش ادامه داره

    پاسخ
    ناشناس آبان ۱۴, ۱۴۰۲ - ۲:۰۰ ب٫ظ

    میشه بگیدچطور ترک کردید؟

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۲ ب٫ظ

    سلام، مسئله شما جدی هست و حتما باید به متخصص مراجعه کنید، ممکنه که علائم شما بیشتر بشه یا شدت پیدا کنه و در نهایت احتمال بازگشت مصرف رو هم ایجاد می کنه.

    پاسخ
    سیدمحمد مرداد ۱۴, ۱۴۰۲ - ۸:۱۱ ب٫ظ

    سلام،اینقدر ترس درمورد متادون پس چرا این همه
    فراوانی، به قول دوست عطاری فروش خدا شکر کنید
    روزی میشه متادون مثل مواد به سختی باید تهیه کنید. با تشکرفراوان از توضیحات شما آیا درسته که
    میگن برای ترک اعتیاد مصرف متادون تا ۲هفته و بعد خود متادون نخوریم۱۴روز به پایین اعتیاد نداره
    و ترک متادون اذیت نمیکنه،ممنون توضیح بدین

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۳ ب٫ظ

    خیر. هیچ تضمینی برای وجود یا عدم وجود عوارض ترک نیست

    پاسخ
    محمد تیر ۲۲, ۱۴۰۲ - ۱:۱۶ ق٫ظ

    سلام .برادرم شربت مصرف میکنه .روزی ۳ الی ۴ درپوش بدون اب میخوره. الان چنوقتیه سرفه های خشک متداوم داره .همش احساس میکنه چیزی تو گلوشه.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۳ ب٫ظ

    سلام، برای پاسخ به پرسش شما نیاز به اطلاعات و بررسی های دقیق تر و تخصصی تری هست، به همین دلیل پیشنهاد می کنم که برادرتون حتما به یک متخصص مراجعه کنن.

    پاسخ
    مسعود تیر ۲۱, ۱۴۰۲ - ۴:۱۵ ب٫ظ

    من روزی ۱۵ سی سی متادون مصرف میکنم برای ترک آن روزی چنتا ب دو باید مصرف کنم

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۳ ب٫ظ

    برای جواب سوالتون به پزشک مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنید. تجویز نسخه به صورت اینترنتی کار قانونی نیست

    پاسخ
    پورحسن تیر ۱۹, ۱۴۰۲ - ۸:۴۰ ق٫ظ

    من ۳۰سی سی شربت متادون تو ی ماه مصرف میکنم چ جوری بزارم کنار مصرفم کمخ

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۳ ب٫ظ

    سلام، بهترین راه برای کنار گذاشتن مصرف، کاهش تدریجی تحت نظر یک متخصص و به موازات آن کمک
    گرفتن از جلسات روان درمانی هست.

    پاسخ
    قاسمی تیر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱:۱۴ ق٫ظ

    سلام واقا آموزنده بود ممنون

    پاسخ
    سارا تیر ۱۷, ۱۴۰۲ - ۹:۰۵ ق٫ظ

    عالی بودعجب مقاله خبر بود

    پاسخ
    محمد تیر ۱۷, ۱۴۰۲ - ۱:۴۴ ق٫ظ

    سلام بین متادون و تریاک بافوری کدام یکیش بهتره من ترک نمیتونم بکنم باید یکیش مصرف کنم کدام یک بهتره دور تر میمیرم

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۴ ب٫ظ

    مسلما هیچکدوم بهتر نیست اما متادون از تریاک قویتره

    پاسخ
    بنده خدا تیر ۸, ۱۴۰۲ - ۹:۱۱ ب٫ظ

    سلام من الان ۱۰ سال که متادون مصرف میکنم واقعاجوانی وزندگیم روازم گرفت همش خوابم همش سردردوخواب اصلان حوصله کاریافکرکردن به خودم یازندگیم وحتی خونه روندارم متاسفانه ماسه تابرادریم وهرسه اعتیادبه متادون به صورت دوزبالاداریم واقعاشب و روزتوفکرودنبال ترکش هستم ولی خیلی هوسشودارم ازتون خواهش میکنم راهی یاکمکی به من بکنید

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۳ ب٫ظ

    سلام، مسئله شما جدی هست و حتما باید به متخصص مراجعه کنید، به این دلیل که با توجه به مدت زمان و شدت این وابستگی در شما، برای درمان آن، حتما باید از درمان های تخصصی از جمله دارو درمانی و همزمان روان درمانی کمک بگیرین.

    پاسخ
    مهدی تیر ۱, ۱۴۰۲ - ۷:۴۸ ب٫ظ

    مقاله خیلی خوبی بود.خسته نباشید.واقا استفاده کردم.

    پاسخ
    علی خرداد ۳۰, ۱۴۰۲ - ۶:۵۳ ب٫ظ

    ممنون همه مطالب عالی وبیشتر تجربه کردم فقط این نکته آخر که فرمودید خطرناکترین نوع قرص ب ۲ هست که منو تا لب مرگ برد با تشنج و بعد کما لطفا ب هیچ عنوان مصرف نکنید

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۴ ب٫ظ

    B2 جزو قرصهای درمان اعتیاده و اگر با توصیه و زیر نظر پزشک متخصص اعتیاد باشه خطری نباید داشته باشه

    پاسخ
    محمد شفیع خرداد ۲۲, ۱۴۰۲ - ۳:۰۶ ب٫ظ

    من برای بیماری استفاده نکردم یه دوستم بهم داد ومنم خوردم ۳تا ۴ روز استفاده کردم و بعدش نخواستم استفاده کنم حالا سر کارم اصلا ذوق قبلا رو ندارم همش خوابم میاد وحالت تهوع دارم خیلی ترکش برام سخت شده حالا دو روز میشه استفاده نکردم ولی خوب خیلی کسلم باید چکار کنم تا بهتر بشم وتا چند روز ادامه داره

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۴ ب٫ظ

    سلام، مشکل شما قابل درمان هست اما باید دقیق تر بررسی بشه به همین دلیل به شما توصیه می کنم که حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

    پاسخ
    محمود خرداد ۳, ۱۴۰۲ - ۴:۰۲ ب٫ظ

    سلام چی بخوریم که برای بدن مثل کلیه وکبد خوب باشه موقع خوردن متادون به من گفتن بعد متادون قهوه بخوری خوب چی بهتره میوه……

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۵ ب٫ظ

    اگر منظورتون زمان ترک اعتیاد به وسیله متادون باشه، خوردن مایعات و مواد مغذی و دارای ویتامین حتما توصیه میشه

    پاسخ
    ستاره اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ - ۴:۵۴ ب٫ظ

    سلام
    متادون دوز ۵ برای دیالیزی و دیابتی ۷۸ ساله مشگل نداره ک مصرف بشه؟؟؟ درد شدید زخم عروق پا دارن

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۴ ب٫ظ

    سلام، ببینید زمانی که یک پزشک متخصص در این زمینه یا حتی پزشک متخصص خودتون، به شما گفت که مصرف این دارو برای شما، مسئله خاصی ایجاد نمی کنه، اون موقع می تونید استفاده کنید، بنابراین به شما توصیه می کنم که حتما باید در این باره با یک متخصص صحبت بکنید.

    پاسخ
    احمد اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۲ - ۲:۴۸ ق٫ظ

    سلام من متادون مصرف میکنم ودر قسمت چپ بدنم درد شدید و کشنده احساس میکنم دلیلش چییه

    پاسخ
    ناشناس خرداد ۶, ۱۴۰۲ - ۹:۳۲ ب٫ظ

    سلام منم قرص متادون میخورم وسمت چپ قفسه سینه ام درد میگیره دلیلش چیه نمی دونم

    پاسخ
    ناشناس مهر ۱۰, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲ ب٫ظ

    احتمالا احاطه شدن ریه توسط خلط مورفین که علاوه بر درد قفسه سینه به قلب و مویرگ های داخل ریه فشار میاره در دراز مدت باعث عواقب جبران ناپذیر قلبی و ریوی میشه،یا ترک کنید یا مصرفتون رو به حداقل برسونید ،سیر خام یا آسپرین درد رو موقتی ساکت میکنه ولی سعی کنید با هم استفاده نکنید .موقع خواب به سمت چپ بخوابین درد کمتری احساس می‌کنید.

    پاسخ
    Wahab مرداد ۲۵, ۱۴۰۲ - ۴:۱۱ ق٫ظ

    دوست عزیزچه مدتیه اینطوری شدید؟کبدتون چرب شده منم مثل شمابودم الان کبدم چرب گریدچهارهستم همین فردابریدآزمایش به خدااگه بدونیدچقدرخطرداره لحظه ای صبرنمیکردید

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۵ ب٫ظ

    بهرحال از عوارض ترک درد هم هست اما بهتره برای اطمینان بیشتر در مورد این درد با پزشکتون صحبت کنید که علت دیگه ای نداشته باشه

    پاسخ
    عصمت الله اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۲ - ۰:۳۰ ق٫ظ

    سلام من تقریبا ۵ ماه است که روز یک قرص متادون میخورم بخاطر پاه دردی که دارم چطور باید دیگه استفاده نکنم خیلی میترسم که گرفتار شدم بعد هم خیلی بالایی میل جنسی من تاثیر گذاشته است

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۴ ب٫ظ

    سلام، به نظر من مسئله شما جدی هست و حتما باید به متخصص مراجعه کنید، احتمال اینکه روال مصرف شما تبدیل به وابستگی و اعتیاد بشه، کم نیست!

    پاسخ
    سالار اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۲ - ۴:۰۳ ق٫ظ

    درود بر همه …دوستان قبول کنید بیشتر اونایی که مصرف ترامادول و متادون رو دارند بابت بالا بردن قوای جنسیه…
    چون هم بتونن طرف رو رازی نگه دارن و هم خودشون رو ، که البته بیشتر خودشون رو…هر چند به بعد فقط برای راضی نگه داشتن اعصابشون مصرف میکنن.دوستان تا زمانی که خودتون نخواین نمیتونید ترک کنید.حتی اگر هزار دفعه ترک کنید و دوباره مصرف کنید ، مثل اینه که خودتون نخواستید.درسته برای مدتی لذت جنسی خوبی داره ، ولی عواقب بدی هم داره که همتون میدونید چیه…پس قبول کنید که فقط باید خودتون بخواین…من خودم مصرف کننده بودم و خوشحالم که خواستم ترک کنم…الان ۲ سال و ۸ ماه خواستم مصرف نکنم…و هر موقع یادم میاد چه دردی رو تحمل کردم ، بخصوص درد پا به خودم افتخار میکنم که تحمل کردم و خواستم…در ضمن زیر نظر پزشک ترک کردم و سر خود ترک نکردم…خودتون توی هر شهری باشید میتونید یک دکتر خوب پیدا کنید…فقط بخواهین…به امید زندگی پاک…دوستون دارم…سالار…

    پاسخ
    عباسعلی تیر ۲۹, ۱۴۰۲ - ۵:۳۰ ب٫ظ

    دمت گرم رفیق
    شاید خودت ندونی ولی این پیام تو خیلی تاثیر گذلر هستش و خواننده پیام ها رو به فکر ترک کردن میندازه
    بازم ازت ممنونم

    دوستمون راست میگه بخدا ترک کردن کاری نداره
    فقط اراده میخواد ببع. دیگه از دستش برای همیشه راحت میشی همین امروز اقدام کنید
    باور داشته باشید که خدا کمکتون میکنه

    پاسخ
    ناشناس شهریور ۱۰, ۱۴۰۲ - ۳:۴۰ ق٫ظ

    سلام عشقم
    یک دنیا ممنون ازاین پیام بسیارتاثیرگذارت بخداکه بهت افتخارمیکنم حرکتی کردی که خیلیابراشون آرزوهست عاشقتم برای غیرتت توروخدابرای منووامثال من که ازاین متادون لعنتی داریم رنج میبریم دعاکن که ماهم بتونیم

    پاسخ
    مهران شهریور ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳ ب٫ظ

    سلام ببخشید آدرس دکتر تون برام می فرستین خیلی درد داشت

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۲۶, ۱۴۰۱ - ۱:۳۴ ق٫ظ

    سلام خسته نباشید..اگر واقعاً این دارو برای بدن انسان ضرر دارد چرا پزشکان برای ترک اعتیاد تجویر می کنند آیا بجای این دارو دیگر داروی نیست که ضرر نداشته باشد برای ترک اعتیاد تجویز شود اینهمه عوارض نوشتید اعتیاد به مواد مخدر بهتر از این است فرد مصرف بکند و ضمناً مدت طولانی که نوشتید مثلاً چند ماه و یا چند سال مصرف بکنند و دارویی هست که فرد مدت طولانی مصرف کرده جایگزین متادون شود

    پاسخ
    رضا مرداد ۲۹, ۱۴۰۲ - ۹:۴۰ ب٫ظ

    منم تقریبا نزدیک یه ساله متادون مصرف میکنم اول از روزی یه ۲۰ شروع شد رسید به دوتا ۴۰ الان نزدیک دو باره تشنج کردم بخدا که ارزش نداره نخورید .با جوونیتون بازی میکنید منم ۲۳سالمه ولی دیگه نمیخوام بخورم آوردمش پایین به روزی یه ۲۰ الانم به امید خدا نمیخوام مصرف کنم ..ایشالا هیچکس گرفتار مصرف متادون یا ترامادول نشه ..ممنون به امید سلامتی همه دوستان خوب

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۵ ب٫ظ

    بطورکلی هر دارویی عوارضی داره، بنابراین زمانی توسط متخصص تجویز میشه که اولا داروی بهتری نباشه و ثانیا فایده آن بیشتر از مضراتش برای بیمار باشه و متادون هم از این قاعده مستثنی نیست

    پاسخ
    'valy. Sh اسفند ۲۲, ۱۴۰۱ - ۱:۴۷ ب٫ظ

    سپاسگزارم وروزشماخوش بهره وافی کافی بردم. توفیق تان راآرزومندیم va

    پاسخ
    رسول بهمن ۱۷, ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    با سلام من دوازدا سال متادن صورت خوراکی و مایع مصرف کردم ۵سال اول ۶ سی سی و۷ سال دوم ۱۰ تا. و هم اکنون مدت ۶ ماه سیگار و متادون را کنار گذاشته ام ولی حدود ۲ ماه میباشد تعریق زیر بغل و گرمی کف پا و صورت دارم مشکل چیست تشکر

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۴ ب٫ظ

    سلام، به احتمال بالا، این علائم واکنش های فیزیکی بدن شما به کنار گذاشتن این دارو هست، من به شما پیشنهاد می کنم که برای کمک گرفتن از یک درمان اصولی و حرفه ای، لازم هست که به یک متخصص مراجعه کنید.

    پاسخ
    ناشناس آبان ۱۶, ۱۴۰۱ - ۸:۵۵ ب٫ظ

    ۱۳سال مصرف متادون دارم،دندان‌ها م نابود شدن فقط از صورت شکم پف شدم لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    ناشناس تیر ۲۵, ۱۴۰۲ - ۱:۴۱ ب٫ظ

    با سلام و احترام و آرزوی سلامتی و حالی خوش برای شما از خداوند متعال خواستارم. نمیشه پاسخ ها هم نمایش داده شود تا سوالات تکراری ایجاد نشود چون مقاله بسیار ارزشمند و غنی و کاملی است با سپاس فراوان

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۶ ب٫ظ

    بهترین پیشنهاد اینه که تا بدن و روانتون تخریب بیشتری ندیدن تصمیم به ترک بگیرید

    پاسخ
    علیرضا مهر ۸, ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸ ق٫ظ

    سلام
    من اول حدود ۱ سال ترامادول ۲۲۵روزی دوتا استفاده میکردم بعد با راهنمایی اشتباه رو به متادون اوردم اولش متادون ۲۰استفاده میکردم بعد شد روزی دوتا ۴۰ بعد کردمش یدونه۴۰ الان ۷روزه نمیخورم داره پیرم در میاد حتی با قرص خوابم نمیتونم بخوابم و بدتر از همه نمیتونم چیزی بخورم و حتی یه لیوان اب میخورم بعد ۵دقیقه دستشوییم میگیره اونم میاد بیرون اگه کسی راهنمایی میتونه بکنه ممنون میشم

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۵ ب٫ظ

    سلام، مسئله شما جدّی هست و برای درمان اصولی آن، حتما” باید به متخصص مراجعه حضوری کنید، این احتمال وجود داره که علائم فعلی شما باعث بازگشت مصرف در شما بشه، پس هرچه زودتر به یک متخصص مراجعه کنید و درمان اصولی رو شروع کنید، بهتر هست.

    پاسخ
    ثنا تیر ۲, ۱۴۰۱ - ۱:۰۳ ب٫ظ

    من تازه فهمیدم شوهرم متادون مصرف میکنه ایا ممکنه با این روش ترک کنه چیکار کنم؟

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۶ ب٫ظ

    متادون یکی از روشهای ترک هست و اگر واقعا بخوان ترک کنن و زیر نظر درمانگر اعتیاد انجام بدن، چرا که نه

    پاسخ
    علی اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    چگونه می‌توان جلولغزش روگرفت مصرف متادون

    پاسخ
    علی میوه نژاد مشاور فردی | مشاور ترک اعتیاد | روانشناس نوجوان | روان درمانگر مشاهده صفحه در پزشک خوب دی ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۰۵ ب٫ظ

    سلام، با مراجعه همزمان به یک روانپزشک و یک روان شناس بالینی جهت دارودرمانی و روان درمانی، به بهترین و اصولی ترین شکل میشه به این هدف رسید، موفق باشین.

    پاسخ
    از کردستان این ایمیل گذاشتم ممنونم فروردین ۲۸, ۱۴۰۱ - ۳:۵۷ ب٫ظ

    من همسرم متادون مصرف میکند در طرف چپش درد عضولانی شدیدی دارد باید چکار کند اون فکر میکند من نمی فهمم

    پاسخ
    دکتر بابک ساسانی سکس تراپیست | درمانگر اعتیاد | مشاور خانواده مشاهده صفحه در پزشک خوب اسفند ۲۳, ۱۴۰۲ - ۳:۴۶ ب٫ظ

    اگر متادون به عنوان دارو به ایشون تجویز شده حتما باید زیر نظر متخصص باشه

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۳, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    ممنون خیلی جامع بود

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب