سادیسم یا sadism به معنای لذت بردن از تحقیر،تمسخر و آزار روحی یا جسمی و جنسی دیگران است. هنوز علت مشخصی برای اختلال سادیسم یا دگرآزاری مشخص نشده و اطلاعات کمی در مورد زمینه‌های ژنتیک و خانوادگی افراد وجود دارد. یکی از علل سادیسم می‌تواند رابطه فرد در کودکی با مراقبشان باشد و تربیت جنسی صحیح از بروز این اختلال جلوگیری می‌کند. برخی افراد در روابط جنسی خود برای حفظ تحریک جنسی‌شان نیاز به رفتارهای آزار گرانه دارند. این اختلال باعث آسیب رساندن به شخص و شریک جنسی فرد می‌شود. در این مقاله به بررسی این اختلال روانی، علل، علائم، تشخیص و درمان آن ‌می‌پردازیم.

سادیسم چیست

سادیسم چیست؟

سادیسم خصیصه ای است که افراد شخصیت پرخاشگری مکرر و رفتار ظالمانه نسبت به دیگران دارند. سادیستیک ها، افرادی که ماهیت سادیستی دارند، تمایل یا قصد ذاتی دارند که به دیگران از نظر جسمی، کلامی یا عاطفی صدمه بزنند و از انجام آن لذت می برند.

سادیستیک ها از تحمیل درد به دیگران لذت می برند. مرحله پرخاشگری که در طی آن قربانی را به دلیل اعمال خود آزار می دهند، برای آنها لذت بخش است. پس از رفتار خشونت آمیز، با کاهش لذت، آنها ممکن است احساس گناه کنند؛ البته فقط ذر برخی افراد.

سادیسم همچنین می تواند شامل فریب عمدی دیگران با استفاده از ترس، باج گیری عاطفی، ظلم عاطفی، حمله فیزیکی یا تهدید به خشونت باشد. به طور خلاصه، کسی که از تحقیر یا آزار دیگران احساس خوبی دارد، سادیست است. در بیشتر موارد، رفتارهای سادیستی یک فرد به آنها نتیجه معکوس می دهد و به دنبال جنگ طلبی آنها باعث ناراحتی بیشتر آنها می شود.

اختلال شخصیت سادیستیک

در حال حاضر، سادیسم در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان یک اختلال روانی شناخته نشده است. زمانی اختلال شخصیت سادیستیک به عنوان یک اختلال روانی طبقه بندی می شد، اما دیگر نه. اکنون به عنوان یک ویژگی شخصیتی یا انتخاب سبک زندگی در نظر گرفته می شود. سادیسم جنسی، با این حال، به عنوان یک اختلال روانی در DSM-5 طبقه بندی می شود.

اختلال شخصیت سادیستیک را می‌توان به عنوان یک اختلال شخصیتی تعریف کرد که در آن فرد از خود رفتارهای سادیستی، بی‌رحمانه، تهاجمی و تحقیرآمیز بروز می‌دهد. خشونت و سوء استفاده از نشانه‌های بارز در روابط اجتماعی یک فرد سادیستیک است. چنین افرادی فاقد همدلی و نگرانی نسبت به دیگران هستند و از تحقیر کردن و رنج کشیدن دیگران لذت می‌برند.

این اختلال شامل لذت بردن از آزار و اذیت دیگران است. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که این افراد نه تنها از آزار رساندن به دیگران لذت می‌برند بلکه از مشاهده آزار دیدن افراد توسط دیگران نیز لذت می‌برند. علائم شخص سادیسمی حداقل ۶ ماه باید ادامه داشته باشد. طبق نظریه روانکاوی، سادیسم در واقع به کودکی فرد و رابطه‌ی او با مراقبانش بر می‌گردد. تربیت جنسی صحیح از جمله مواردی است که می‌تواند از ایجاد این بیماری روانی خطرناک جلوگیری کند.

ماکیاولیسم چیست؟ نظریه، اصول، جملات و تست ماکیاولی

سادیسم یا اختلال شخصیتی سادیست دقیقا چه معنی میدهد؟

اختلال شخصیتی سادیستی در گذشته به عنوان یک اختلال روانی شناخته می‌شد؛ با گذشت زمان و شناخت بیشتر نسبت به آن، سادیسم بیشتر به عنوان یک سبک زندگی، خصلت یا ویژگی شخصیتی در نظر گرفته شد. سادیسم جنسی نیز با پیروی از اختلال سادیسم، به عنوان سبک زندگی، خصلت یا ویژگی شخصیتی شناخته می‌شود که با بروز تمایلات و رفتارهای خشن جنسی باعث رنج سایر افراد و آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود. البته قابل ذکر است که هر پرخاشگری لزوما یک رفتار سادیستیک نیست.

براساس تحقیقات انجام شده، ویژگی اصلی افراد مبتلا به سادیسم یا اختلال شخصیتی سادیست، کسب لذت از تماشا کردن آسیب وارد کردن به جسم یا روان افراد است. افراد مبتلا به سادیسم شدید از رنج دادن افراد برای تامین رضایت روانی خودشان استفاده می‌کنند؛ یه همین دلیل این اختلال غالبا به عنوان یک رفتار جنسی یا جنایی شناخته می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده، بین فردی که از کشتن حشرات لذت می‌برد و فردی که انسان‌های دیگر را با لذت می‌کشد قطعا تفاوت‌های زیادی وجود دارد؛ اما تجربه سادیسم در احتمال زیاد برای هر دوی آن‌ها تقریبا یکسان است. البته نباید فراموش کرد بین فردی که از انجام رفتار ظالمانه با دیگران لذت می‌برد با فردی که از تماشای ظلم لذت می‌برد، قطعا تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد.

مطلب بیشتر: تربیت جنسی کودک | چگونه مسائل جنسی را به کودکان آموزش دهیم؟

انواع مختلف سادیسم

تئودور میلون چهار زیرگروه اختلال سادیسم را شناسایی کرد. هر فردی که به اختلال سادیست مبتلا است می‌تواند یکی یا چندتا از خصوصیات زیر را در خود به نمایش بگذارد. این دسته از افراد از دیدن ناراحتی، رنجیدن، غم و غصه دیگران احساس رضایت و شادمانی دارند. بیماری سادیسم را نمی‌تواند تنها به یک نوع اختصاص داد، طبق ادعای تئودور میلون سادیسم انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها هم دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

سادیسم انفجاری

این نوع شخصیت سادیستیک به خشونت غیرقابل پیش بینی مشهور هستند زیرا آن‌ها از زندگی خود ناامید هستند. زمانیکه این افراد احساس تحقیر شدن یا ناامیدی می‌کنند کنترل خود را از دست می‌دهند و انتقام بدرفتاری را می‌گیرند. این رفتارهای خشونت آمیز از طریق عصبانیت، حملات ترسناک به دیگران، به ویژه اعضای خانواده و خشم غیرقابل کنترل نشان داده می‌شود. به طور کلی، سادیست‌های انفجاری در یک شرایط خاص به طور ناگهانی احساس خطر می‌کنند و با تغییرات ناگهانی خود دیگران را شوکه می‌کنند.

این افراد به راحتی عصبانی و خشمگین می‌شوند. در حالی که خشونتی که این افراد دارند مختص یک فرد خاص است اما عمدتا به عنوان یک تخلیه احساسی و راهی برای بیرون کشیدن احساساتی است که در درون خود دارند. این افراد پس از انفجار خشمی که تجربه می‌کنند معمولا پشیمان می‌شوند.

همچنین بخوانید: انواع انحرافات جنسی و علت آنها

سادیسم ستمگرانه

این نوع سادیست یکی از ترسناک‌ترین و ظالمانه‌ترین انواع زیرگروه‌های این اختلال روانی است. زیرا این افراد از تهدید و داشتن عمل وحشیگرانه برای آزار دیگران لذت می‌برند. این افراد قربانی‌های خود را مجبور به اطاعت و تسلیم شدن در برابر خود می‌کنند. این زیرگروه تا حدودی شبیه به سادیسم انفجاری است. اما سادیست‌های ظالم بسیار ظالمانه‌تر و روشمندتر رفتار می‌کنند. این افراد برای انتقام ناامیدی و رفتار تحقیرآمیز حمله نمی‌کنند بلکه اینکار را به عنوان ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کنند. این افراد به طور مداوم عصبانی هستند و این خشم را بروز می‌دهند.

تفاوت قابل توجه دیگر بین سادیست‌های انفجاری و سادیست‌های ستمگر این است که سادیست‌های ظالم با دقت تمام قربانیان خود را انتخاب می‌کنند تا مطمئن شوند که هنگام حمله به آن‌ها گزینه مقابله‌ای نخواهد داشت. سادیست‌های ستمگر به طور کلی از اعتماد به نفس پایین و ناامنی‌های درونی رنج می‌برند و به شدت سعی در پنهان کردن این خصوصیات خود دارند. بنابراین با ایجاد رعب و وحشت و آزار دادن قربانیان می‌توانند احساس برتری را نسبت به اطرافیان خود داشته باشند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

سادیسم اجبارگر

این دسته از افراد معمولا در میان گروهبانان نظامی، ناظران زندان‌ها، روسای دانشگاه‌ها، افسران پلیس و …. یافت می‌شوند. زیرا آن‌ها در مقامی هستند که فکر می‌کنند می‌توانند افرادی که قوانین را نقض می‌کنند مدیریت کنند و آن‌ها را تنبیه کنند. گرچه آن‌ها معتقدند که این کار را برای منافع مشترک انجام می‌دهند اما انگیزه‌های عمیق‌تر و فراتری از این قضیه وجود دارد. این سادیست‌ها به طور کلی قانون شکنان را در حیطه کاری خود یا به طور کلی در جامعه جستجو می‌کنند و شدیدترین مجازات‌هایی را که می‌توانند برای آ‌ن‌ها داشته باشند اعمال می‌کنند.

اگر سادیستیک های اجبارگر بتوانند در جامعه به سمتی از جمله رئیس زندان یا پلیس برسند می‌توانند اقدامات ظالمانه‌ای را انجام دهند که به دلیل موقعیتی که دارند افراد اصولا رفتار آن‌ها را عادلانه تلقی می‌کنند. هرچه این افراد دیگران را بیشتر مورد ظلم و تنبیه قرار دهند بیشتر احساس قدرت می‌کنند. این رفتار رفته رفته به یک نوع اعتیاد تبدیل می‌شود به طوری که فرد سادیست نمی‌تواند دیگر آن را کنترل کند چرا که از انجام آن لذت می‌برد.

نکروفیلیا یا مرده خواهی چیست؟ علائم، علت، انواع و درمان

سادیسم بزدلانه

این نوع سادیست کاملا مخالف سه نوع دیگر است. زیرا این افراد به شدت احساس ناامنی می‌کنند و به شدت ترسو هستند. این افراد تخیلات خصمانه خود را مطرح می‌کنند و برای حمله افراد ناتوان و ضعیف را انتخاب می‌کنند. این افراد حتما باید تحت حمایت گروهی قرار بگیرند.

سادیسم

علائم فرد سادیسمی

سادیسم شامل لذت بردن از تحقیر کردن شخصی یا ایجاد درد برای وی است. راهنمای DSM-5 اختلال سادیسم جنسی را به عنوان اختلالی بیان می‌کند ک در آن فرد با ایجاد احساس درد و آزار به دیگران از نظر جنسی برانگیخته می‌شود. اما سادیسم به خودی خود تنها به معنای آزار جنسی نیست. در اینجا منظور سادیسم به عنوان یک ویژگی شخصیتی مد نظر است. علائم سادیسم به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • لذت بردن از آزار دیگران
  • لذت بردن از مشاهده دیگران هنگام آزار دیدن توسط دیگران
  • ایجاد حس و برانگیختگی جنسی هنگام آزار دیدن دیگران
  • زمان زیادی را صرف فکر کردن و داشتن تخیل برای آسیب رساندن به دیگران می‌کنند حتی اگر به طور واقعی این کار را انجام ندهند.
  • هنگامی که عصبانی هستند دوست دارند به دیگران آسیب برسانند.
  • از تحقیر کردن دیگران لذت می‌برند به خصوص در موقعیت‌های اجتماعی
  • به سمت اعمال یا رفتار پرخاشگرانه تمایل دارند.
  • به شیوه‌های کنترل کننده دیگران رفتار می‌کنند.

خصوسیات شخصیت سادیستیک

روش‌هایی که یک فرد ویژگی‌های سادیسم را نشان می‌دهد می‌تواند متفاوت باشد، اما تمرکز اصلی رفتار آنها ایجاد رنج برای دیگران یا قرار گرفتن در مکانی برای مشاهده رنج دیگران است. ویژگی های مشترک فرد سادیستیک عبارتند از:

  • خصومت: احساسات منفی، بدخواهی یا پرخاشگری نسبت به دیگری
  • ناتوانی در احساس همدلی: افراد سادیست تشخیص می دهند که مردم رنج می برند، اما از درد دیگران لذت می برند
  • ناتوانی در احساس پشیمانی: اکثر مردم احساس گناه در مورد انجام کارهای اشتباه می کنند، اما سادیست ها نسبت به آسیبی که وارد می کنند احساس گناه یا بدی ندارند
  • شرارت: آنها از انتقاد، کنایه یا حملات فیزیکی به دیگران خودداری نمی کنند، حتی زمانی که به آنها فرصت داده نشود یا توسط اطرافیانشان طرد شوند
  • فقدان مسئولیت: سادیست ها مسئولیت آسیب هایی که به دیگران وارد می کنند را بر عهده نمی گیرند

ویژگی افراد مبتلا به سادیسم یا سادیسم روزمره

سادیسم روزمره  از مواردی است که شاید کمتر در جامعه دیده شود؛ اما ویژگی‌های آن‌ درست مانند افراد دارای سادیسم یا اختلال شخصیتی سادیست بصورت دائمی است. سادیست‌های روزمره از صدمه زدن به دیگران یا مشاهده رنج آن‌ها تماشای فیلم‌های ترسناک، دعوا با افراد و شکنجه آن‌ها بسیار لذت می‌برند. افراد مبتلا به سادیسم روزمره شاید نادر باشند؛ اما باید بگوییم که تعداد ان‌ها کم نیست.

جالب است بدانید سادیسم روزمره ممکن است یک بچه قلدر در مدرسه باشد که به سمت بازی‌های رایانه‌ای خشن کشیده می‌شود و بازی بیشتر سطح اختلال او افزایش پیدا خواهد کرد. افراد مبتلا به سادیسم یا سادیست روزمره دارای شخصیتی جدی و عصبی هستند؛ البته به این معنا نیست که آن‌ها همیشه خشمگین هستند بلکه تمایل دارند رفتارهای خوب کمتری از خود نشان دهند.

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چگونه افرادی ممکن است به سادیسم یا سادیست روزمره مبتلا شوند؟ در جواب باید بگوییم افرادی که در زمان کودکی با بدرفتاری‌های وحشتناک روبرو هستند، از مخاطبان اصلی اختلال سادیسم رروزمره شناخته می‌شوند. در واقع فردی که با خشم بزرگ می‌شود، همواره تمایل دارد تا به دیگران مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و سایر اطرافیان خود آسیب برساند. چرا که این افراد به دنبال قربانی‌های ضعیفی هستند که زهر خود را به آن‌ها بریزند.

افراد مبتلا به سادیسم یا سادیست روزمره همواره مورد بی‌اعتمادی اطرافیان در خانه و محل کار قرار می‌گیرند؛ چرا که هیچ کس نمی‌تواند به آن‌ها اعتماد کند و در کنارشان احساس امنیت ندارد. فرد دارای سادیسم روزمره با دستکاری و پنهان کردن رفتارهای واقعای خود، برای نزدیک شدن به افراد تلاش می‌کند. در واقع فرد دارای سادیسم روزمره با ظلم به دیگران، تلاش می‌کند تا عزت نفس پایین خود را ترمیم کند. پس فراموش نکنید در صورت روبرو شدن با افراد مبتلا به سادیسم یا سادیست روزمره باید فاصله خود را با آن‌ها حفظ کنید و از صمیمی شدن با آن‌ها بپرهیزید.

از دست ندهید: مازوخیسم یا آزار خواهی چیست؟ درمان مازوخیسم

اختلال سادیسم جنسی (سادیست جنسی)

سادیسم جنسی نوعی اختلال است که با لذت بردن جنسی از تحقیر، ترس یا صورت‌های دیگری از آسیب روانی به یک فرد، همراه است. افراد مبتلا به سادیسم جنسی برای تخلیه هیجانات خود از ابزاری مانند طناب، زنجیر، دستبند و شلاق استفاده می‌کنند و رفتارهایی چون حبس کردن، گاز گرفتن، کتک زدن، شلاق زدن و ضرب و شتم از خود نشان می‌دهند. اختلال سادیسم جنسی یک فرد، زمانی تشخیص داده می‌شود که او به صورت مکرر اعمال سادیسمی را بدون رضایت شریک جنسی خود انجام دهد و با انجام رفتارها و توهمات سادیسمی باعث ایجاد مشکلات اجتماعی برای خود و شریک جنسیش شود. جالب است بدانید سادیسم شدید جنسی می‌تواند یک رفتار مجرمانه باشد و باعث آسیب جدی یا حتی مرگ شخص دیگری شود.

اختلال سادیسم جنسی در دسته اختلالات پارافیلیک(هر گونه تمایل جنسی شدید و مستمر است که جایگزین میل جنسی و موجب تحریک تناسلی در فرد می‌شود و خارج از چارچوب رابطه جنسی سالم است.) قرار دارد. در واقع سادیسم جنسی زیر مجموعه‌ای از پارافیلیک است که با رفتارهای غیرمعمول جنسی و تخیلات و تمایلات عجیب همراه است. فراموش نکنید که این رفتارها تنها در صورتی به عنوان اختلال سادیسم جنسی شناخته می‌شود که باعث ایجاد ناراحتی و آسیب به خود و دیگران شود. فعالیت جنسی سالم شامل طیف وسیعی از رفتارها و فعالیت جنسی است که با به یادآوردن آن‌ها در ذهن فرد باعث ایجاد احساسات خوشایند و لذت‌بخشی شود.

شاید بسیاری از ما با واژه BDSM آشنایی نداشته باشیم؛ در واقع BDSM اصطلاحی است که برای توصیف رفتارهای غیر معمول جنسی استفاده می‌شود که شامل ویژگی‌های رفتاری چون تسلط، تسلیم و کنترل است. این روش اینگونه است که یک شریک زندگی در هنگام برقراری رابطه جنسی نقش غالب‌تری را بر عهده می‌گیرد، در حالی که شریک دیگر مطیع‌تر است که این رابطه منجر به برقرای سکس خشن و آسیب طرف مقابل می‌شود. در واقع رفتارهای BDSM به سادیسم جنسی معروف است که در طی آن یک شریک جنسی به واسطه وارد کردن درد به طرف مقابل،  دچار احساس لذت می‌شود.

روانشناسی جنایی چیست؟ کاربرد، بازار کار و تحصیل در این رشته

علائم سادیسم

علت سادیسم

در حالی که هیچ دلیل خاصی به طور دقیق برای ایجاد اختلال سادیسم در فرد مشخص نشده است  اما نظریه‌های مختلفی در این باره وجود دارد. برخی بر این باورند که تجربیات سخت دوران کودکی و یا در مراحل رشد جنسی یکی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد یک شخصیت سادیستی است. همچنین محققان دریافته‌اند که سادیسم یا اختلال شخصیت سادیسمی نیز می‌تواند از طریق یادگیری در فرد بوجود آید. به همین دلیل بسیار مهم است که در دوران کودکی، تربیت جنسی به شکل درستی به کودک آموزش داده شود. اختلال شخصیت سادیستی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • مراقبان نامناسب: وقتی کودکان توسط افرادی که برای مراقبت از آنها متکی هستند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، می تواند وضعیت گیج کننده ای برای آنها ایجاد کند و برخی ممکن است شروع به یکسان سازی بدرفتاری و تحقیر کنند.
  • آزار جسمی توسط دیگران: این یک پیش‌بینی‌کننده قوی برای رفتار سادیستی است. اگر کودک قربانی آزار و اذیت باشد، آنها متوجه می‌شوند که ایجاد درد برای دیگری به فرد آزارگر قدرت می‌دهد. همانطور که بزرگتر می شوند، ممکن است به عنوان ابزاری برای پس گرفتن قدرتی که توسط دیگران از آنها گرفته شده بود، خشونت را به دیگران تحمیل کنند.
  • قرار گرفتن در معرض خشونت: کودکانی که در معرض خشونت قرار می گیرند ممکن است مشروط شوند که از درد دیگران لذت ببرند. یادگیری اجتماعی می‌تواند ابزار قدرتمندی باشد و وقتی کودکان یاد می‌گیرند که درد منجر به لذت دیگران می‌شود، ممکن است رفتار خود را بر اساس آن الگوبرداری کنند.
  • اختلالات عصبی شیمیایی در مغز: شیمی مغز ممکن است در نحوه پاسخگویی به رفتارهای سادیستی مختل شود، به طوری که انتقال دهنده های عصبی “احساس خوبی” در هنگام مشاهده رنج دیگران دارند.
  • فقر شدید: هنگامی که کودک کمبود شدید غذای کافی یا سایر منابع را تجربه می کند، ممکن است به تحقیر درونی کمک کند. به عنوان راهی برای کنار آمدن با این نابرابری، آنها ممکن است تصمیم بگیرند که قدرت اعمال کنند و از رنج دیگران لذت ببرند همانطور که احساس می کردند دیگران با آنها انجام می دهند.
  • شکست‌های شخصی مکرر: زمانی که کودکان و نوجوانان جوان قادر به احساس کفایت شخصی و خودکارآمدی نباشند، ممکن است از طریق تحقیر کردن دیگران و یا درد جسمانی، این خلاء را پر کنند. این به آنها احساس قدرت می دهد تا به دیگران آسیب برسانند.
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن: اگر کودکی به طور مداوم توسط دیگران، چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی مورد آزار و اذیت قرار گیرد، ممکن است با عذاب دادن دیگران، به ایجاد یک تمایل ناامیدکننده برای ایجاد دردی که به دست بی‌توجهی تجربه کرده‌اند، روی دهد. آنها با آزار رساندن به دیگران احساس می کنند که این به آنها قدرتی می دهد که در جوانی نداشتند.

تشخیص سادیسم 

آخرین باری که اختلال شخصیت سادیستیک در DSM ظاهر شد، در DSM-3-TR بود. ویژگی هایی که به عنوان نشان دهنده این اختلال استفاده شد با سایر اختلالات شخصیتی مشابه که نشان دهنده ظلم و پرخاشگری بود، متفاوت است. نمایش رفتار سادیستی از نظر بالینی معمولاً در اوایل بزرگسالی شروع می شود.

در حال حاضز تشخیص سادیسم، صرفا برای اختلال سادیسم جنسی انجام می گیرد. برای تشخیص سادیسم جنسی، طبق راهنمای DSM-5‌ فرد باید تحریک جنسی مداوم و شدید ناشی از ایجاد یا خیال پردازی را درباره آزار دیگران چه از نظر جسمی چه از نظر روحی بدون رضایت وی تجربه کنند. این علائم باید حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشد و باعث پریشانی شدید یا اختلال در عملکرد اجتماعی، شغلی یا زمینه قابل توجه دیگری از زندگی روزمره فرد شود. اگر با صفات اختلال شخصیت ضد اجتماعی، عدم صداقت و عدم همدلی و پشیمانی همراه شود سادیسم جنسی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و درمان آن دشوار است.

شخصیت سادیستیک و اختلال سادیسم

درمان سادیسم

در واقع بسیار بعید است که افراد مبتلا به سادیسم جنسی به خودی خود به دنبال درمان این اختلال باشند. در عوض، افراد مبتلا به این اختلال معمولا در حین ارتکاب جرم دستگیر می‌شوند و از این طریق می‌توان آن‌ها را تحت درمان قرار داد. درمان سادیسم اصولا شامل ترکیبی از رواندرمانی و مصرف دارو است.

رواندرمانی

به طور دقیق‌تر رفتار درمانی شناختی (CBT)‌ ‌می‌تواند به این افراد کمک کند تا الگوهای تحریک جنسی را تشخیص دهند و روش‌های بهتر و سالم‌تر را برای مقابله با آن بیاموزند. بازسازی و اصلاح شناختی همچنین ممکن است به فرد کمک کند تا این الگوهای مضر فکری را شناسایی کرده و بر آن‌ها غلبه کند. قابل ذکر است رفتاردرمانی دیالکتیک یا DBT هم در کاهش رفتارهای آسیب‌رسان و تکانشی مفید است.

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روان درمانگر

دارو برای سادیسم

بعضی اوقات، داروهای ضد افسردگی برای تعادل مواد شیمیایی مغز و همچنین کاهش رفتارهای تکانشی تجویز می‌شود. به طور مشابه، بعضی اوقات داروهای ضد آندروژنی برای سرکوب میل جنسی فرد تجویز می‌شود.

افراد سادیسمی معروف

افراد سادیسمی، افرادی هستند که از آسیب رساندن و شکنجه دیگران لذت می‌برند. آن‌ها در طول تاریخ شناخته شده‌اند و عملکردهای خشونت‌آمیز و ظالمانه‌ای را نشان داده‌اند. لطفاً توجه داشته باشید که این فقط نمونه‌ای از افراد سادیسمی معروف است و در طول تاریخ بسیاری دیگر وجود داشته‌اند. برخی از افراد سادیسمی معروف عبارتند از:

  1. ویلیام کالی: ویلیام کالی، معروف به “ملکه عروسکی”، یک قاتل سریالی بود که در دهه ۱۹۷۰ در انگلستان فعالیت می‌کرد. او طی دوران فعالیت خود حدود ۱۳ نفر را به قتل رساند و از این اعمال خشونت‌آمیز لذت می‌برد.
  2. ریچارد رمیرز: ریچارد رمیرز یک قاتل سریالی آمریکایی است که در دهه ۱۹۸۰ فعالیت می‌کرد. او به قتل بیش از ۱۷ نفر متهم است. او به شکل بی رحمانه‌ای با قربانیانش برخورد می‌کرد و از شکنجه و آزار فیزیکی لذت می‌برد.
  3. ۳. تد باندی: او در دهه ۱۹۷۰ فعالیت خود را آغاز کرد و به قتل بیش از ۳۰ نفر متهم شده است. تد باندی شهرت خود را از طریق نامه‌های تهدیدآمیزی که به رسانه‌ها و مقامات ارسال می‌کرد، بالا برده بود. او به شکل بسیار وحشیانه‌ای با قربانیانش برخورد می‌کرد و از آن لحظه‌های ترسناک و شکننده لذت می‌برد. بازداشت و محاکمه او، یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین رویدادهای جنایی در تاریخ ایالات متحده بود.
  4. جفری دامر: او یکی از قاتلان سریالی معروف در تاریخ جنایی آمریکا بود. جفری دامر با ترکیبی از آزار جنسی، قتل و تجزیه بدن‌های قربانیان، یکی از ترسناک‌ترین جنایتکاران در تاریخ آمریکا شناخته می‌شود. دامر به قتل و تجزیه بدن بیش از ۱۷ نفر متهم است.
  5. ریچارد رمیرز: او در دهه ۱۹۸۰ میلادی در انگلستان فعالیت می‌کرد و به بیش از ۲۵ قتل متهم شده است. رمیرز روش‌های شوم و بی رحمانه‌ای مانند آشنایی با قربانیان در کلوپ‌ها و رستوران‌ها، مسموم کردن و سوزاندن جسد قربانیان را بکار می‌برد. وی به طور وحشیانه از جسد قربانیان خود استفاده می‌کرد و نواقص جسمی را روی بدن آنها برجسته می‌کرد.

سوالات متداول

اختلال سادیسم یا سادیست جنسی چیست؟

سادیسم جنسی نوعی اختلال است که با لذت بردن جنسی از تحقیر، ترس یا صورت‌های دیگری از آسیب روانی به یک فرد، همراه است. افراد مبتلا به سادیسم جنسی برای تخلیه هیجانات خود از ابزاری مانند طناب، زنجیر، دستبند و شلاق استفاده می‌کنند و رفتارهایی چون حبس کردن، گاز گرفتن، کتک زدن، شلاق زدن و ضرب و شتم از خود نشان می‌دهند.

اختلال سادیسم یا سادیست جنسی چه زمانی تشخیص داده می‌شود؟

اختلال سادیسم جنسی یک فرد، زمانی تشخیص داده می‌شود که او به صورت مکرر اعمال سادیسمی را بدون رضایت شریک جنسی خود انجام دهد و با انجام رفتارها و توهمات سادیسمی باعث ایجاد مشکلات اجتماعی برای خود و شریک جنسیش شود. جالب است بدانید سادیسم شدید جنسی می‌تواند یک رفتار مجرمانه باشد و باعث آسیب جدی یا حتی مرگ شخص دیگری شود.

سادیسم یا اختلال شخصیتی سادیست چگونه است؟

اختلال شخصیتی سادیستی در گذشته به عنوان یک بیماری روانی شناخته می‌شد؛ اما با گذشت زمان و شناخت بیشتر نسبت به آن، سادیسم بیشتر به عنوان یک سبک زندگی، خصلت یا ویژگی شخصیتی در نظر گرفته شد. براساس تحقیقات انجام شده، ویژگی اصلی افراد مبتلا به سادیسم یا اختلال شخصیتی سادیست، کسب لذت از تماشا کریا آسیب وارد کردن به جسم یا روان افراد است. 

سادیسم روزمره چیست؟

سادیسم روزمره از مواردی است که شاید کمتر در جامعه دیده شود؛ اما ویژگی‌های آن‌ درست مانند افراد دارای سادیسم یا اختلال شخصیتی سادیست بصورت دائمی است. سادیست‌های روزمره از صدمه زدن به دیگران یا مشاهده رنج آن‌ها تماشای فیلم‌های ترسناک، دعوا با افراد و شکنجه آن‌ها بسیار لذت می‌برند. افراد مبتلا به سادیسم روزمره شاید نادر باشند؛ اما باید بگوییم که تعداد ان‌ها کم نیست. 

رایج‌ترین دلیل ابتلا به سادیسم روزمره چیست؟

افرادی که در زمان کودکی با بدرفتاری‌های وحشتناک روبرو هستند، از مخاطبان اصلی اختلال سادیسم روزانه شناخته می‌شوند. در واقع فردی که با خشم بزرگ می‌شود، همواره تمایل دارد تا به دیگران مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و سایر اطرافیان خود آسیب برساند. چرا که این افراد به دنبال قربانی‌های ضعیفی هستند که زهر خود را به آن‌ها بریزند.

بیماری سادیسم در مردان چیست؟

در عموم سادیسم در مردان بیشتر از سادیسم در زنان شناخته شده است چرا که جنسیت مرد را خشن تر می دانند. اختلال سادیسم جنسی زمانی است که یک فرد، معمولاً مرد، هیجانات جنسی مداوم ناشی از خیال‌پردازی‌ها، درخواست ها یا رفتارهای مرتبط با ایجاد آسیب فیزیکی یا روانی به دیگری را در طول فعالیت جنسی تجربه می‌کند.

بیماری سادیسم در زنان چیست؟

سادیسم در زنان نیز تمایل به کسب لذت، به ویژه ارضای جنسی، از تحمیل درد، رنج یا تحقیر دیگران است. سادیسم جنسی بیشتر در مردان شایع است.

سادیسم اخلاقی چیست؟

سادیسم اخلاقی یک ویژگی ناشی از تفاوت‌های شخصیتی و نظام‌های ارزشی می‌باشد. افراد سادیست اخلاقی معمولاً نسبت به دیگران بی‌توجهی نشان می‌دهند و از نظر اخلاقی قابل انتقاد هستند. این ویژگی می‌تواند برای فرد خود و برای افراد محیط اطرافش آسیب زننده باشد و بر روابط اجتماعی و اخلاقی تأثیر بگذارد.

منابع: psych tronics, thrive works, choosingtherapy, psychologytoday