پریود و باورهای غلط در مورد آن | تابوهای اشتباه در مورد قاعدگی

توسط نغمه عثمانپور
این مقاله توسط نغمه عثمانپور ترجمه شده است.

بسیاری از افراد در سراسر جهان باورهای غلطی درباره ی قاعدگی دارند. بسیاری از این باورهای غلط در طول زمان از بین رفته اند. با این حال، برخی باورهای غلط رایج در مورد قاعدگی همچنان وجود دارد. در این مقاله به بررسی ۸ باور غلط درباره پریود می‎پردازیم.

 

  1. همه خانم ها به سندروم پیش از قاعدگی دچار می‎شوند. و در این دوره به شدت پرخاشگر و دمدمی مزاج هستند.
  2. اگر در دوران قاعدگی رابطه جنسی برقرار کنید، نمی‎توانید باردار شوید.
  3. داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی برای زنان خطرناک است و می‎تواند مرد را بکشد!
  4. ورزش در دوران قاعدگی خطرناک است و می‎تواند به رحم آسیب بزند.
  5. حمام کردن و یا شنا کردن در دوران قاعدگی ممنوع است!
  6. خون پریود کثیف است!
  7. خوردن غذاهای ترش باعث بدتر شدن پریود و درد بیشتر می‎شود.
  8. در هنگام خرید نوار بهداشتی آن را در داخل نایلون مشکی بگذارید!

 

باورهای غلط در مورد قاعدگی | تابوهای اشتباه در مورد پریود

پریود جزیی از چرخه طبیعی حیات بشر است، و جزیی جدایی ناپذیر از تجربه زنان به صورت ماهانه می‎باشد که بدون آن زنان قادر به بارداری، زایمان و بقای نسل نیستند. اما متاسفانه باورهای غلطی درباره قاعدگی در کل جهان وجود دارد و ایران از آن مستثنی نیست.

بیشتر این باورهای غلط برگرفته شده از خرافاتی است که از گذشته به جا مانده است، و نه تنها درست نیست بلکه به حفظ و ادامه تبعیض جنسیتی و محدود کردن حقوق زنان نیز دامن می‎زند.

اعتقاد به این باورهای غلط باعث می‎شود که زنان نتوانند در مورد دوره قاعدگی خود صحبت کنند و درباره سلامت بدن خود و سلامت دوره پریود شان اطلاعاتی کسب کنند. باورهای غلط و تابو هایی که در ذهن ما شکل گرفته منجر به احساس شرم درباره پریود، سکوت و بهداشت ضعیف جنسی در زنان و مردان شده است.

از بین رفتن این باورهای غلط می‎تواند به برابری جنسیتی و بهبود روابط زن و مرد کمک کند. در این مقاله به باورهای غلطی که راجع به قاعدگی وجود دارد اشاره می‎کنیم.

مطالب بیشتر: بهداشت روان زنان در بارداری

باورهای غلط در مورد قاعدگی

 

همه خانم ها به سندروم پیش از قاعدگی دچار می‎شوند و در این دوره به شدت پرخاشگر و دمدمی مزاج هستند.

این یکی از باورهای به شدت اشتباه درباره قاعدگی است. تقریبا از هر ۴ زن تنها یک زن به سندروم پیش از قاعدگی مبتلا می‎شود و معمولا علائم خفیف است. حدود ۵% از زنان در سنین باروری دچار سندروم پیش از قاعدگی نوع شدید به نام PMDD می‎شوند. که مشخصه آن افسردگی و آشفتگی شدید است. با این حال بسیاری از زنان به PMDD دچار نمی‎شوند و معمولا اختلال بسیار نادری است.

شایع ترین علائم قاعدگی برای زنانی که به سندروم پیش از قاعدگی دچار نمی‎شوند: خستگی، نفخ، حساسیت پستان ها، درد در ناحیه شکم و کمر و سردرد است.

مطلب کاربردی: افسردگی قبل از پریود؛ مدت زمان، علائم، علت و درمان

اگر در دوران قاعدگی رابطه جنسی برقرار کنید باردار نمی‌شوید

باردار نشدن در طی دوران پریود، یکی از خطرناک‌ترین باورهای غلطی است که بسیاری از افراد در سراسر جهان به آن اعتقاد دارند. بارداری برای زنی که یک دوره منظم دارد در دوران قاعدگی محتمل نیست اما غیرممکن هم نیست. تخمک گذاری بعد از اتمام دوره پریود رخ می‎دهد. اما اگر یک زن چرخه قاعدگی نامنظم، کوتاه مدت و یا خونریزی طولاتی مدت تر از حالت طبیعی دارد، ممکن است دوره باروری (تخمک گذاری) و قاعدگی با هم رخ دهد.

همچنین تحقیقات جدید در زمینه بهداشت باروری نشان می‎دهد که اسپرم مرد تا ۱۰ روز پس از مقاربت می‎تواند در دستگاه تولید مثل زن زنده بماند. که این امر برای زنانی که رابطه جنسی محافظت نشده در این دوران دارند و همچنین دوره پریود کوتاه مدتی دارند، می‎تواند احتمال بارداری را افزایش دهد.

مطالعات همچنین نشان می‎دهد برای زنانی که چرخه پریود طبیعی دارند، دوره تخمک گذاری آن ها از چرخه ای به چرخه دیگر تغییر می‎کند. همچنین داشتن رابطه جنسی بدون وسیله محافظتی مانند قرص ضدبارداری، کاندوم، IUD و ایمپلت احتمال بارداری را بسیار بالا می‎برد.

سکس در پریودی؛ عوارض و فواید رابطه جنسی در زمان پریودی

داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی برای زنان خطرناک است و می‏‎تواند مرد را بکشد!

این باور غلط از لهستان آغار شد. گرچه ممکن است بسیاری از زنان و مردان از داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی حس خوبی نداشته باشند، اما داشتن رابطه جنسی در دوره پریود اصلا ناسالم نیست و کسی را نمی‎کشد. برعکس می‎تواند مانند قرص تسکین دهنده ای عمل کند و درد دوران قاعدگی را کاهش دهد.

علائم پریودی دختر؛ ۱۰ علامت شروع قاعدگی که باید بشناسید

ورزش در دوران قاعدگی خطرناک است و می‎تواند به رحم آسیب بزند.

این باور از مکزیک شروع شد. جایی که پیش تر اعتقاد بر این بود که ورزش به ویژه رقص در دوران پریود می‎تواند به رحم آسیب بزند و باعث نازایی شود.

این باور کاملا غلط است. ورزش و رقص در دوران پریود نه تنها خطرناک نیست بلکه باعث کاهش گرفتگی عضلات در این دوران و حتی باعث بهبود خلق و خو و احساس خستگی شود.

حمام کردن و یا شنا کردن در دوران قاعدگی ممنوع است!

این باور غلط در هند، آرژانتین و ایتالیا رایج است. در زمان قاعدگی حمام و شنا کردن هیچ مشکلی ایجاد نمی‎کند. ممکن است این باور غلط قبل از تولید محصولات بهداشتی زنانه گفته شده باشد. هر نوع مایع بدنی نه فقط خون قاعدگی می‎تواند استخر و یا وان حمام را آلوده کند. استفاده از تامپون و یا کاپ قاعدگی در هنگام شنا کردن و استحمام کاملا ایمن است.

اگر زنان با استفاده از این محصولات احساس راحتی نداشته باشند و یا شنا کردن در دوران قاعدگی برای شان خوشایند نباشند چه باید کرد؟

خوشبختانه روش های طولانی مدت هورمونی پیشگیری از بارداری وجود دارد که می‎تواند چرخه قاعدگی را متوقف کند. روش های طولانی مدت پیشگیری از بارداری کاملا بی خطر و موثر هستند. و می‎تواند باعث شود که زنان ۱ سال و یا حتی بیشتر پریود نشوند.

خون پریود کثیف است!

خون پریود مایعات بدن و سم های موجود در بدن را دفع نمی‎کند. خون پریود شامل مقداری خون، موکوس سرویکس (مخاط دهانه رحم)، ترشحات واژن و بافت اندرومتر رحم است.

خون پریود با خونی که در رگ ها در جریان است کاملا فرق می‎کند. در حقیقت این خون کم غلظت است و سلول های خونی آن کم تر از سلول های خونی معمولی است.

خوردن غذاهای ترش باعث بدتر شدن پریود و درد بیشتر می‎شود.

در واقع هیچ ارتباطی میان خوردن غذای ترش و بیشتر شدن درد قاعدگی وجود ندارد. با این وجود رعایت رژیم غذایی مناسب در این دوره برای خانم ها ضروری است. مصرف لوبیا، نان جو و ماست در طی چرخه قاعدگی موثر است.

در هنگام خرید نوار بهداشتی آن را در داخل نایلون مشکی بگذارید!

خرید نوار بهداشتی، تامپون و … مانند خرید مسواک و صابون است. همه این محصولات برای حفظ و بهبود سلامت شخصی استفاده می شوند. و خرید این وسیله شرم آور نیست. 

منابع


با کلیک برروی لینک زیر و رفتن به سایت پزشک خوب برای یافتن اطلاعات بیشتر در زمینه قاعدگی می‎توانید با متخصصان زنان در ارتباط باشید.

متخصص زنان

۵/۵ - (۲ امتیاز)
5/5 - (2 امتیاز)

پرسش و پاسخ

پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

ناشناس اسفند ۱۲, ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳ ق٫ظ

مطلب خوب و مفیدی بود ممنونم

پاسخ

دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب