آرکتایپ (کهن الگو) زئوس؛ خدای خدایان، خدای آسمان و خدای قدرت

تا به حال به شخصیت رؤسا، رهبرانِ قدرتمند، حاکمان و پادشاهان دقت کرده اید؟ این افراد ویژگی‏ ها و خصوصیات مشترکی دارند که به وسیله آنها به این جایگاه دست یافته ‏اند‏. در شخصیت شناسی آرکتایپی، تایپِ غالب این افراد را با عنوان «زئوس – Zeus»، معرفی می‌کنیم. در این نوشتار می خواهیم شما را با این آرکتایپ به عنوان اولین آرکتایپ از مجموعه آرکتایپ ‏های مردانه آشنا نماییم.

Zeus - زئوس

اسطوره زئوس

زئوس (Zeus) از کلمهٔ یونانی dios به معنای «درخشان» گرفته شده است. او در اسطوره‏ های یونانی، به عنوان خدای خدایان، رب ‏النوع آسمان، باران و زاینده ابرها شناخته می‌شود. اوست که آذرخش‏ های دهشتناک می‌ساخت و در واقع سلاحش آذرخش بود. زئوس کوچک‏ترین فرزند کرونوس و ریا بود. او سه خواهر و دو برادرش را که همگی توسط پدرشان کرونوس بلعیده شده بودند، نجات داد و از همه قدرتمندتر بود.

گفته می شود که کرونوس از پیشگویی‏ شنیده بود که از پسر خود شکست خواهد خورد. به همین جهت، برای جلوگیری از بروز این حادثه، کلیه فرزندانش را به محض دنیا آمدن، می‌بلعید.

زمانی که زئوس به دنیا آمد، مادرش ریا، به جای کودک در قنداق، سنگی پیچید و به کرونوس داد. کرونوس آن را بلعید و به این صورت زئوس نجات یافت. مادرش او را در غار پنهان کرد. زئوس بزرگ شد و به سن بلوغ رسید. او متیس باهوش را ترغیب کرد که تا ماده ‏ای تهوع آور را به پدرش کرونوس بخوراند. بدین شکل برادران و خواهرانش را نجات دهد. آنگاه با برادرانش هادس و پوزیدون متحد شد و پدرش را شکست داد. پس از آن زئوس قدرتمندترین خدای المپ شد.

زئوس و برادرانش، جهان را در قرعه‏ کشی‏ بین خود تقسیم کردند. و اینگونه بود که آسمان به زئوس، دریا به پوزیدون و جهان زیرین به هادس رسید. زمین و کوه المپ هم بین هر سه مشترک درنظر گرفته شد. گرچه زئوس حکمرانی خود را به این ناحیه نیز کشید و از آسمان بر زمین و همه موجوداتش حکمرانی می‌کرد.

او هفت همسر و فرزندان بسیاری داشت. اولین همسر زئوس متیس؛ الهه پروا بود که آتنا، ایزدبانوی عقل و خرد را برای او به دنیا آورد. آخرین همسر او هرا؛ الهه آسمان‏ ها و ملکه ایزدبانوان المپ بود که آرس و هفائستوس از فرزندان او هستند.

زئوس اولین رب ‏النّوع یونانی؛ بخشنده، حامی و مورد اعتماد بسیاری از دختران و پسرانش بود.

شخصیت شناسی چیست؟ معرفی روانشناسی شخصیت و تئوری های آن

آرکتایپ زئوس

ویژگی های شخصیتی زئوس

مردانی که آرکتایپ غالب آنها را زئوس تشکیل می ‏دهد، فرمانروای زندگی هستند.

آنها اختیار امور را به شکلی موفق در دست دارند. افرادی هستند که در حوزه سر زندگی می‌کنند.

منطقی و عقل‏گرا هستند و هر موضوعی را به شکل منطقی بررسی می‌کنند.

با درایت، جدی و لایق هستند. از اعتماد به نفس خوب و قدرت تصمیم‏ گیری بالایی برخوردارند.

مظهر اراده و قدرت، تیزبین، مسلط به امور و کنترل کننده‏ اند‏.

دارای حافظه بسیار خوبی هستند. چنانکه اگر سؤالی از سال ها پیش هم از آنها بپرسیم، به درستی پاسخ می‌دهند. ضمن اینکه بر محیط پیرامون خود نیز اشراف کامل دارند و متوجه کمترین تغییرات می‏ شوند. می‏توانند اتفاقات را جزء به جزء تعریف کنند. و این احتمالا به خاطر داشتن ساختار ذهنی منظمی ست که دارند.

زئوس ‏ها، مردان قدرتمند و با نفوذ از لحاظ سیاسی و اقتصادی هستند که تصمیمات قدرت طلبانه از ویژگی آنهاست.

ویژگی های شخصیتی آرکتایپ زئوس را میتوان در رؤسا، حکما، پادشان و رهبران قدرتمند مشاهده کرد.

در همه جا رأس هرم از آن زئوس‏ هاست و این نه به واسطه اصرار خود آنها، بلکه بر اساس شایسته سالاری بیرونی و درونی اتفاق می‏افتد.

بیشتر وقت خود را صرف کار و ریاست و رهبری می‌کنند.

دیگران آنها را افرادی با تجربه، صاحب نظر، با عمق دید و وسعت نظر می‌شناسند.

زننده حرف آخر در همه جا هستند. همین که اراده انجام کاری را بکنند، دیگر تمام است. بدون تلاش و کوشش مضاعف، آن کار بدون هیچ اشکالی انجام می‏ شود.

اگر تصمیمی بگیرند، قاطعانه بدان عمل می‌کنند. اما در صورتیکه مطمئن شوند به هدف مدنظرشان نمی ‏رسند آن را رها می‌کنند و سراغ هدف دیگری می‌روند.

تغییر موقعیت و وضعیت و رفتار اطرافیان، در مسیر دست یافتن به اهداف زئوس اثر چندانی ندارد. اگر همه افراد هم او را ترک کنند، قادر است به تنهایی راه را ادامه دهد و به موفقیت برسد.

زئوس تایپ به اطرافیان خود کمک می‏ کند که پله ‏های ترقی را طی کند. نحوه عملکرد او به شکلی ست که وقتی خودش رشد می‌کند، افراد زیرمجموعه ‏اش نیز ناگزیر از رشد و ترقی هستند. او راه رشد هر کسی را به درستی می‌داند. استعدادهای افراد را به خوبی کشف می‌کند و می‌گوید چه کار کنند که موفق شوند.

اغلب افرادی پولدار و موفق اند که پول و سرمایه و قدرت را بخش مهمی از مطلوبیت خود به حساب می‌آورند.

اراده خود را بر سایرین تحمیل می‌کنند و اعتقاد دارند که همه باید پیرو فرمان آنها باشند و بعضاً با دیگران مثل ابزار برخورد می‌کنند.

به تمامی مسائل از دور نگاه می‌کنند و هیچگاه خودشان را درگیر مسائل نمی‏ کنند. از دور به کنترل و رهبری می‌پردازند. با صرف کمترین انرژی، کنترلی مناسب و دقیق و بهینه خواهند داشت.

اغلب از لباس ‏های سنگین و رسمی (نه صرفاً کت و شلوار)، مرتب و منظم استفاده می‌کنند.

آنها دستخوش احساسات، غرایز و عواطف نمی‌شوند. از مسائل عاطفی فاصله می‌گیرند زیرا معتقدند افراد احساسی، آسیب پذیر و ضعیف اند و نمی‌توانند در کار موفق شوند.

انرژی زئوس در مردانی مشاهده می‌شود که توانایی درک و فهم احساسات را ندارند. برای قدرت و ثروت ریسک می‌کنند و هرچند کارشان از دید دیگران غیرممکن به نظر آید، ولی برای خودشان اینگونه نیست و دقیقا می‌دانند که چه می‌کنند.

نقاط قوت و ضعف زئوس

شخصیت زئوس هم که به عنوان خدای خدایان و فرمانروای آسمان و زمین شناخته شده است، دارای نقاط ضعف و قوت بسیاری می‌باشد. از نقاط قوت آن می‌توان به مدیریت بالا، کارآفرینی، شناخت استعدادهای افراد دیگر، داشتن اراده و اهداف بزرگ، نا امید نشدن در شرایط بحران و مدیریت دشوار اشاره کرد. اما شخصیت زئوس در کنار نقاط قوتی که دارد، می‌تواند نقاط ضعفی هم داشته باشد که نقطه مقابل این نقاط قوت است. از نقاط ضعف آن هم می‌توان به فدا کردن خواسته‌های دیگران، بی توجهی به احساسات، غرق شدن در موفقیت، رها کردن جنبه‌های زندگی و… اشاره کرد. 

Zeus - زئوس

زئوس؛ خدای آذرخش و رعد و برق

دوران کودکی

زئوس خردسال دائماً نظرات شخصی خود را مطرح می‌کند و بدین صورت به سرعت خود را به دیگران می‌شناساند. تغییر دادن علاقه او کار دشواری ست. وقتی موضوعی نظرش را جلب می‌کند، مثلاً می‌خواهد چیزی را که در دست دارد، همچنان نگه دارد یا چیزی را در دست بگیرد، به سختی می‌توان نظرش را تغییر داد.

او از همان دو سالگی، می‌تواند با اقتدار کامل “نه” بگوید. حتی این امکان هست که با اقتدار به پدر و مادر خود دستور بدهند.

کودکان زئوسی معمولاً با اراده و خلاقند و می‌توانند در دنیایی که با اسباب‏ بازی‏ های خود ساخته ‏اند‏، مدت طولانی زندگی کنند لذا بهتر است به آنها اسباب‏ بازی‏ هایی داد که برایشان مشغولیت ایجاد کند. کارهایی مثل کتاب خواندن برایشان جذاب نیست و ترجیح می‌دهند به شکل عملی مشغول باشند.

اغلب در بازی‏ های کودکانه هم نقش مردانه و رهبر را به عهده می‌گیرند.

زئوس کودک اغلب از خود می‌پرسد که چرا اکنون کودک است و توانایی حاکمیت به نحو احسن را ندارد.

دوران بلوغ

ارتباط زئوس نوجوان با مردان مستبد مشکل ساز خواهد بود. از آنجاییکه زیردست دیگران بودن او را خشمگین می‏کند، منتظر فرصت تلافی باقی می‌ماند. او سیاستمدار است و می‌داند نباید با قدرتی دربیافتد که در آن برنده نخواهد شد. (مانند معلم یا مدیری که قدرت و استبداد دارد)

دوران تحصیل

معمولا هم سن و سال ‏های زئوس تایپ‏ ها آنها را به عنوان رهبران ذاتی می‌پذیرند.

آنها اغلب اهل عمل اند و درونگرا نیستند.

قادر به دیدن تصاویر جامع تر و با دقت و وضوح بیشتر هستند. در شناسایی و بهره گیری از امکانات بالقوه و موجود مهارت خاصی دارند و به کارهایی فکر می‌کنند که وقتی متصدی امری شدند، آنها را انجام خواهند داد.

کار، شغل و حرفه

مردان زئوسی علاقه زیادی دارند که برای خود کار کنند و خودشان رئیس باشند و از زیردست بودن به هیچ وجه  خوششان نمی‌‏آید.

وقتی زئوس در جایگاه رئیس نباشد، مدام شکایت دارد که چرا بالاسری ‏ها کارهایی که او در آنها موفق است را نمی‏بینند و همواره به دنبال فرصت‏ های مناسب پیشرفت است.

زئوس تایپ‏ ها احساسات را در کارشان دخالت نمی‏ دهند و همیشه در پی توسعه و بزرگ کردن کارشان هستند.

نسبت به کار کنجکاو و سختکوش ‏اند و اغلب در کارها پیش قدم می‏ شوند و فرصت‏ ها را می‌ربایند.

فردی با ویژگی‏ های زئوس، مایل است موقعیتی بالاتر از دیگران داشته باشد و بر دیگران فرمانروایی کند. نگاه از بالا به پایین دارد. اگر لازم باشد کسی را که برایش کار می‌کند اخراج یا تنبیه کند، به راحتی و بدون اغماض این کار را انجام می‌دهد. در عین حال تمام افرادی که در هر مرحله و به هر علتی با او در ارتباط بوده ‏اند‏، از حوزه حاکمیت و ارتباطاتش حذف نمی‌شوند و می‌توانند همیشه به عنوان جزیی از هرم قدرت، امنیت و حاکمیت او، حضور داشته باشند. وقتی خودش رشد می‌کند، افراد زیرمجموعه اش نیز ناگزیر از رشد و پیشرفت اند.

زئوس به خوبی می‌داند هرکس باید چه کاره شود و راه رشد افراد را به درستی تشخیص می‌دهد.

اشخاص برای بودن در هرم امنیت فردی با آرکتایپ غالب زئوس، لازم است با او همسو شوند، وگرنه از هرم او خارج می‌شوند. نه اینکه او کاری بکند، بلکه فضا را طوری فراهم می‌کند که شخص پس مدتی خودش متوجه می‌شود که در آنجا جایی ندارد.

زئوسی‏ ها مقام‏ های بالایی دارند، چه شغل آنها دولتی باشد، چه خصوصی و یا حتی رئیس دزدان و قاچاقچیان! به‏ هرحال او بهترین و قدرتمندترین رئیسی خواهد بود که مجموعه ‏اش را موفق خواهد کرد.

زئوس؛ خدای خدایان

همکاران زئوس در تجارت و روابط

زئوس سیاستمداری است که از قدرت فوق العاده ای در ایجاد اتحاد بین افراد برخوردار است. او تنها به اهداف خود و دستیابی به آنها فکر می‌کند. زئوس موفق به راحتی با دیگر مردان قدرتمند همکاری می‌کند. برای کسب قدرت متمرکز و بسط آن که از اهداف اولیه و مهم کهن الگوی زئوس است، “اتحاد با دیگران” امری ضروری است.

رابطه زئوس با مردان

مردها در بازی زئوسی ‏ها مهره‏ هایی قابل توجه و مهم محسوب می‌شوند. ممکن است این مردها همکاران و دوستان آنها باشند و یا حتی رقبای آنها.

آنها به خوبی می ‏دانند که رقیب امروز، می‌تواند دوست و همراه فردا باشد و یا بالعکس.

دوستان همجنس مردان زئوسی، اغلب صاحبان قدرت و ثروت در جامعه هستند.

در موقعیت‏ هایی که برای زئوسی ‏ها پیش می‏ آید ممکن است هر کسی را قربانی کند و با وجودیکه معمولاً افراد بی ‏رحمی هستند اما خود را بی‏رحم نشان نمی‌دهند زیرا معتقدند سودی در دشمن تراشی وجود ندارد.

شاید از جالب توجه ‏ترین توانایی‏ های زئوسی ‏ها استعداد بالای آنها در مذاکره و سازش باشد.

مردانی که برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند، مورد توجه زئوسی ‏ها هستند.

جمع‏ های مردانه ‏ای که سبب بیشتر شدن اقتدار و قدرت زئوسی ‏ها می‏شود برایشان جالب و دوست‏ داشتنی ست. تفریح‏شان جمع شدن گروه مردانی ست که همگی از قدرت و شهرت خوبی برخوردارند.

رابطه زئوس با زنان

مردان زئوسی بسیار زن دوست هستند. از آنجا که قدرت از هر نوع آن برای زنان جذاب است، زئوس ها که اغلب افرادی قدرتمند و پرنفوذ هستند، به طور طبیعی برای زن‏ ها جذابیت دارند. آنها از قدرت، ثروت و شهرت خود برای جذب زنان بهره می‌برند.

آنها چندان اهل احساسات نیستند و از زنان توقع فرمانبرداری دارند. از موضع قدرت با زنان برخورد می‌کنند و در مقایسه با مردان معمولی بیشتر درگیر روابط جنسی هستند. معمولاً در روابط خود با زن‏ ها چندان اهل تعهد نیستند.

اگر مرد زئوسی بنا باشد عاشق شود حتماً باید از کهن ‏الگوهای دیگری که در او وجود دارند کمک بگیرد.

مادران مردان زئوسی نقش به سزایی در به ثمر رساندن و تربیت آنان دارند‏، به شکلی که زئوس ها همواره خود را مدیون مادرشان می‌دانند. آنها از هر فرصتی برای ارائه خدمات و تدارکات و تسهیلات و امکانات مناسب برای زندگی بهتر استفاده می‌کنند.

زئوس در کودکی، به غیر از مادرش از تمام زنانی که مجاورت اوست، توجه و سرویس می‏ گیرد. او از آنها متشکر است زیرا بر این باور است که آنها در تربیت و پرورش و رشد و رسیدنش به جایگاه کنونی نقش مؤثر و تعیین کننده داشته ‏اند‏.

روابط عاطفی زئوس

شخصیت زئوس قدرت، شهرت و ثروت بسیاری را همراه خود دارد. این موضوع می‌تواند برای زنان بسیار جذاب باشد. این دسته از افراد در روابط احساسی خود به هیچ عنوان نمی‌توانند احساساتشان را بروز دهند. این موضوع می‌تواند برای فرد مقابل این افراد کمی ناراحت کننده باشد. در واقع می‌توان گفت که همسران این دسته از افراد نمی‌توانند توجه کافی را از فرد مقابل خود دریافت کنند.
مرد زئوس می‌تواند از جنبه‌های مالی و ثروت خانواده را تامین کند اما هیچ گاه نمی‌تواند توجه و عشق کافی را به همسر و فرزندان خود بدهد. جایگاه اجتماعی برای این دسته از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، از این رو برای موفقیت همسر خود و رسیدن به جایگاه اجتماعی بالا تلاش بسیاری می‌کنند. برای این دسته از افراد عشق و دوست داشتن اولویت نیست و به هیچ عنوان عشق و دوس داشتن را با موفقیت عوض نمی‌کنند. 

روش های تقویت زئوس در مردان

برای تقویت شخصیت زئوس در آقایان بهتر است ویژگی‌های زئوس را شناخته و آن‌ها را تقویت کنید. ازجمله ویژگی‌های زئوس به شرح زیر خواهد بود:

  • مردان زئوس باید همواره به دنبال آن باشند تا استعدادهای پنهان دیگران را بشناسند و در هر شرایطی آن‌ها را کشف کند. باید به این برداشت برسند که هرکس چه استعداد و توانایی دارد. به عنوان مثال این دسته از افراد هیچ گاه به طور ناگهانی ارتباط خود را با دیگران قطع نمی‌کنند، بلکه به صورت پازلی این کار را انجام می‌دهند. 
  • باید به دنبال کارهای هدفمند باشند. در واقع می‌توانند با برنامه ریزی دست و هدفمند بودن به موفقیت‌های چشمگیری برسند. بسیاری از مردان زئوس گاهی برای رسیدن به اهداف خود ممکن است سال‌ها تلاش و برنامه ریزی داشته باشند. این دسته از افراد همواره با مدیریت زمانی که دارند سعی می‌کنند از وقت و زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. 
  • باید رقابت طلب باشند و بتوانند برای رسیدن به خواسته‌های خود با دیگران رقابت کنند. این افراد معمولا از رقبای کاری خود ایده می‌گیرند و سعی می‌کنند با ایده و نظرهای جدید، توانایی‌های خود را نمایان کنند.

ازدواج زئوس

فردی که آرکتایپ زئوس، کهن الگوی اصلی او باشد، خانواده برایش از محورهای قدرت به شمار می‌رود و اهل تشکیل خانواده است. چنین مردی بر این باور است که “خانه یک مرد قلعه اوست“، و از این سبب خواهان خانه و خانواده است.

زئوس برای گسترش قلمروی خود، ازدواج می‌کند و تشکیل خانواده می‌دهد، صاحب فرزند می‌شود و از همسر خود انتظار دارد خانه را به بهترین نحو اداره کند و او را درگیر کاری‏های پیش پا افتاده خانه نکند.

مرد زئوسی همانطور که همه جا می‌خواهد رئیس باشد، در خانواده نیز رئیس است. او برای خانواده اش بهترین امکانات را مهیا می‌کند به طوریکه خانواده این افراد اغلب در رفاه کامل به سر می‌برند. تمامی احتیاجات زن و فرزندانش را فراهم می‌کند. هدفش کسب رضایت آنهاست چرا که مسئولیت آنها را به عنوان نزدیکترین آدم هایش به عهده دارند. البته برای این کارها گاهی شرط و شروطی نیز می‌گذارد که قصدش از آن کنترل بهتر خانواده است.

زئوس ها معمولاً با زنان هم سطح و هم تراز خود و یا با دختری از خانواده ‏ای پر نفوذ ازدواج می‌کنند. به دنبال زنانی هستند که در راه رسیدن به جاه طلبی‏ هایشان به آنها کمک برسانند.

اغلب مردان زئوسی، برای پیشرفت بیشتر در اوایل جوانی ازدواج می ‏کنند. پیش می آید که بیش از یک همسر اختیار کنند ولی با همه آنها به یک شکل و به تساوی رفتار می‌کنند. هرچه برای یکی تهیه کنند، برای دیگری هم مهیا می‌کنند.

همسر این مرد باید یک کدبانوی نمونه باشد و خوب خانه داری کند، برای جلب رضایت همسر تلاش کند و با حداقل حق دخالت و اختیار در امور کنار بیاید.

از آنجا که اولویت زئوس کار و قدرت است، بیشتر وقتش را هم برای آن می‌گذارد و از همین رو به رابطه صمیمی و عاطفی با همسر اهمیت چندانی نمی‏ دهد. همسران اینگونه مردان، معمولاً توجه کافی و لازم را از شوهران خود دریافت نمی‏ کنند و بهتر است با این تعریف ازدواج کنار بیایند.

رابطه با فرزندان

مرد زئوسی در ازدواج، تشکیل خانواده و تمایل به فرزندآوری هم در پی گسترش قلمروی خود است. آنها دوست دارند خانواده پرجمعیتی داشته باشند و از این رو به پیشرفت فرزندان و تداوم نسل خود نیز کمک می‌‏کنند.

پدران زئوسی؛ پدرانی مقتدر هستند. به فرزندانشان در تحصیل و حرفه مشاوره و حمایت می‌دهند. آنها فرزند نمونه را فرزندی می‌دانند که به حرف پدر احترام بگذارد و مطابق خواسته او عمل کند. از همین رو نیز بعضاً دچار برخوردهای تبعیض آمیز با فرزندان می‌شود. این پدران، معمولاً از لحاظ احساسی با فرزندانشان فاصله دارند.

دوران میانسالی

زئوس موفق، فردی است که به سبب دستیابی به اهدافی که برای خود تعیین کرده، از زندگی اش رضایت دارد. احتمال اینکه زئوس میانسال درگیر بحران‏ های احساسی شود و قسمت هایی از وجود او یا رابطه هایی که آنها را نادیده گرفته، به سطح بیایند، وجود دارد.

ممکن است همسرشان ترکشان کند یا با فرزندان بالغ خود دچار اختلاف و مشکل شوند. و یا به حمله مغزی یا قلبی دچار شود. در حمله مغزی استعاراتی موجود دارد، مثل اینکه او از مغزش که نماد منطق و تفکر است، بیش از حد کار کشیده است. باید کمی ذهنش را متوقف کند و به احساسات و عواطف غرایزش اهمیت بیشتری دهد.

با وجودیکه خودشناسی از مشخصات زئوس تایپ ‏ها نیست اما ممکن است ناگهان در میانسالی نسبت به تمام مسیری که در سال های رفته، برای رسیدن به اوج طی کرده، دچار شبهه و سؤال شود که آیا ارزش داشته؟! به هر جهت، اینکه اغلب مردان زئوسی در میانسالی دچار تحولات روحی، احساسی و باوری می‌شوند، قابل توجه است.

کهنسالی زئوس

مرد زئوس تایپ در تمام عمر تلاش دارد که بر همه امور کنترل داشته باشد. زئوس ممکن است پسرانش را رقبای خود بپندارد. در حدی که بعید نیست وصیت نامه اش را طوری تنظیم که گویی پس از مرگ هم می‌خواهد اموال و دارایی هایش را کنترل کند.

Zeus - زئوس

مشکلات روانی زئوس

مردی که احساسات را نادیده بگیرد، مرد کاملی نیست: نادیده گرفتن عواطف و احساسات در کنار قدرت طلبی می ‏تواند ترکیب مخربی بسازد. مرد زئوس تایپ معمولاً با بدن خود به عنوان وسیله‏ ای برای درک احساسات، غریبه است.

در نگاه زئوس، مردانی که باز عواطف و احساسات بیشتر و مشخص تری برخوردارند و با احساس همدردی به اطرافیان می‌‏نگرد، افرادی ضعیف هستند.

غالباً زئوس در دنیای احساسات نمی تواند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کند. همین امر هم سبب احساس گناه، بی ارزش دانستن و محکوم کردن دیگران منجر می‏شود. چنین مردی که در درک این موارد مهم دچار نقص است، مرد کاملی نیست.

در حالیکه جنگل وجود دارد، نمی تواند درختان را ببیند: از افتخارات مرد زئوس تایپ این است که می تواند تصویر کلی تر و بزرگتر مسائل را ببیند و بدین شکل درک بهتر و کامل تری نسبت به اوضاع داشته باشد. او ممکن است در حالی که هیچ فقیری را از نزدیک ملاقات نکرده، در نبردی در جهت مبارزه با فقر شرکت کند.

ذهنیتِ “حق با تو خواهد بود؛ اگر قدرت داشته باشی!”: خطر وقتی از راه می‌رسد که فردی با چنین ذهنیتی به قدرت برسد. قدرت فساد آور است. چنین فردی خود را فراتر از قانون می‌پندارد و دوست دارد هرگونه که خودش تشخیص می‌دهد عمل کند. قدرت معمولا با توهم همراه است. مردان دارای قدرت، از سرنگونی می‏ترسند و به وفاداری و انگیزه های اطرافیانشان شک می‌کنند. آنان دیگران را دشمنانی فرض می‌کنند که مدام باید مراقب شان بود.

“لباس جدید امپراطور: غرور و بزرگ نمایی!”: این توهم که مردی که اقتدار دارد و بر تخت قدرت تکیه داده، در همه امور کارشناس خبره ای است، گریبان زئوس را میگیرد. غرور باعث می‏شود تا حقیقت دیده نشود. ضمن اینکه غرور مرد زئوسی نسبت به خودش باعث می‏شود آلت دست کسانی که در جایگاه بالاتری نسبت به او هستند، قرار گیرد.

مشکلات روانی اطرافیان

از مشکلاتی که مردان زئوسی با آن دست و پنجه نرم می‏ کنند؛ نبود بلوغ و پختگی احساسی در کنار دوری احساسی از دیگران است. همسر مرد زئوسی اگر در رابطه به دنبال صمیمیت باشد، قطعا دچار مشکلات و حتی افسردگی و ناامیدی از زندگی می‌شود. اگر این زن دارای تایپ غالب هرا باشد، به شکلی عمیق از سردی رابطه لطمه می‌بیند. فرزندان نیز به خاطر دوری احساسی از پدرِ زئوسی شان، دچار آسیب می‌شوند. از احساس طردشدگی عاطفی اذیت شده و معمولاً افرادی با اعتماد به نفس پایین بار می‌آیند.

افرادی که قربانی رابطه با زئوس بوده اند و از آن رابطه زخم خورده اند، معمولاً دو رویکرد را در آینده خود خواهند داشت: یا خودشان هم ویژگی های زئوسی از خود نشان می‌دهند یا بارها و بارها خود را در موقعیت های مشابه و آسیب پذیری قرار می‌دهند.

کهن الگوی زئوس

تصویر موقعیت زئوس، مردی ست که در میان بزرگان نشسته در حالیکه با اقتدار کافی بر همه آنان فرمانروایی می‌کند. مردانی که اختیار تمامی امور را در دست دارند، در آن امر موفق هستند و فرمانروای زندگی می باشند، صاحب شخصیت زئوس گونه اند‏:

کهن الگوی پادشاه: زئوس، فردی جاه طلب است که توانایی حکمرانی بر قلمرو خود را دارد. تمایل بر ریاست از ویژگی های اصلی این کهن الگوست. او خواهان خانه و خانواده است. خانه اش قلعه ایست که خانواده اش در آن سکونت می‌کنند. زئوس به دنبال قدرت و اقتدار است. او ترجیح می‏دهد به جای کار برای دیگران، برای خود کار کند. و برای رسیدن به اهدافش از هیچ خطری باکی ندارد.

کهن الگوی عملکرد قطعی: “عقاب” و “رعد و برق” (آذرخش) دو نماد اصلی زئوس هستند که بیانگر عمل از راه دور، قطعیت و سرعت عمل اند که از مشخصات کهن الگوی زئوس می‌باشند.

عقاب مظهر یک شکارچی توانا و موفق است. از زمین اوج می‌گیرد، از فاصلۀ دور چیزی که می‏ خواهد را در نظر می آورد، آنگاه سریع پایین آمده و شکار را در میان پنجه ‏هایش جای می‌دهد.

زئوس نیز چنین عمل می‌کند؛ آنچه می خواهد در نظر می‌گیرد و با تمرکز و دقت به سمتش حرکت می‏ کند. زئوس کل نگر است اما در عین حال در شرایط لازم از جزئیات ریز هم به خوبی آگاهی می‌یابد. هنگامی که روی موضوعی جزیی متمرکز می‌شود، تمام توجه اش را معطوف به آن موضوع می‌کند. اما درست همانند عقابی که اگر شکارش ناگهان شروع به دویدن و فرار کند، می‌تواند به آسانی مسیر خود را عوض کند و جلوی ضرر بیشتر را بگیرد و سراغ شکار دیگر برود.

رعد و برق نیز نشان دهنده قدرت تنبیهی زئوس می‌باشد. زئوس قادر است این قدرت را از فاصله‏ های دور هم نشان دهد.

تمرینات عملی برای تقویت و رشد و بالا آوردن آرکتایپ زئوس

برای بالا آوردن یک تایپ شخصیتی در خود لازم است فرد دو کار اصلی را انجام دهد:

الف) مشابهت: تلاش نماید تا ویژگی ها و رفتارهای منتسب به آن آرکتایپ و تیپ شخصیتی مدنظر را زندگی کند. و خود را مشابه افرادی با آن خصوصیات بنماید.

ب) مجاورت: خود را در مجاورت و همراهی افرادی با آن آرکتایپ غالب قرار دهد.

در اینجا چند تمرین عملی برای بالا آوردن آرکتایپ زئوس را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

۱. فیلم هایی که شخصیت اصلی آن زئوس تایپ است را بیشتر ببینید و سعی کنید با آن شخصیت همزادپنداری کنید.

۲. از افرادی که تحت تأثیر احساسات و غرایز و عواطفشان هستند، فاصله بگیرید. این افراد معمولاً بسیار آسیب پذیر و ضعیف اند و کمتر می‌توان در امور حساس و مهم رویشان حساب کرد.

۳. خودتان را در مجاورت و همراهی افرادی قرار دهید که از عقل و منطق و حوزه سر بیشتر بهره می برند. همراهی با مدیران و رؤسا.

۴. سعی کنید در هر حوزه ای که فعالیت دارید، خود را صاحب قدرت بدانید. از عقل و ذهنتان بیشتر استفاده کنید و دستخوش احساسات، عواطف و غرایز نشوید تا از این ناحیه آسیب نبینید.

۵. قدرت تصمیم گیری و اراده خود را تقویت کنید. در هنگام تصمیم گیری همه جوانب و احتمالات را در نظر بگیرید تا در زمان اجرا با کمترین اشکال و سختی مواجه شوید.

۶. محور عملکرد خود را سر خود قرار دهید و در مورد همه چیز منطقی فکر کنید و سعی کنید احساساتتان را کنترل کنید و بیشتر پا روی دلتان بگذارید.

۷. همواره محیط پیرامون خود را با در نظر گرفتن جزئی ترین جزئیات تحت نظر داشته باشید. از کوچکترین اتفاقات و تغییرات غافل نشوید، در عین اینکه تمرکز بر جزئیات شما را از توجه به کل باز ندارد. و کسی به فکرش نرسد از جزئیات وقایع اطرافتان کاملا باخبرید. سعی کنید وسیع تر از سایر افراد بر محیط پیرامونتان اشراف داشته باشید.

۸. منشأ خیر و برکت باشید. آدمی باشید که به اطرافیانش نفع و بهره می رسانید. مسیرها و راه های رسیدن به توسعه و اموری از این دست را در اختیار داشته باشید تا هر زمان صلاح دیدید با دهندگی های لازم و بی دریغ، دیگران را از این مواهب بهره مند سازید. سعی کنید در عین اینکه خود را زندگی میکنید منافع زیادی نصیب دیگران گردانید.

۹. خود را قدرتمند و توانا بدانید. در عین اینکه توانایی، قدرت و امکانات دیگران را نیز ببینید و بپذیرید.

۱۰. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید ارتباط عاطفی با دیگران را کنترل و محدود کنید. تاحدیکه دیگران نتوانند خود را مربوط به شما بدانند یا بخواهند از این طریق به شما نزدیک شوند.

۱۱. از طریق استدلالات منطقی، وضعیت اقتصادی و شرایط مرتبط در آینده را پیش بینی کنید. و با بررسی وضعیت موجود بهترین رویکردها را اختیار نمایید.

۱۲. برای دستیابی به اهدافتان از تمامی امکانات و ابزارهای وجودی خود و اطرافتان استفاده کنید. نگذارید تغییر وضعیت و موقعیت و رفتار اطرافیان، شما را از رسیدن به هدف باز دارد. با زمان بندی و برنامه ریزی دقیق و مناسب به اهدافتان برسید.

سوالات متداول 

  • آیا ازدواج با افرادی که شخصیت زئوس دارند، کار درستی است؟
    افرادی که این شخصیت را دارند به دلیل داشتن قدرت، ثروت و شهرت بالا می‌توانند زنان بسیاری را به سمت خود جذب کنند. اما به هیچ عنوان نمی‌توانند احساسات خود را بیان کنند. 
  • افرادی که شخصیت زئوس دارند در روابط کاری چگونه هستند؟
    این دسته از افراد دارای خصوصیات اخلاقی چون ریاست، شناخت کارمندان، اهل ریسک، کلی نگر، دارای خلاقیت بالا و… هستند. 
  • رابطه مردان زئوسی با زنان خوب است؟
    مردان زئوسی برای زنان بسیار جذاب هستند، ناگفته نماند که این دسته از مردان زن دوست هستند. اما نمی‌توانند احساسات خود را بروز دهند. 
  • کهن الگوی پادشاه زئوس چگونه است؟
    الگوی پادشاه زئوس جاه طلب است و توانایی حکمرانی بر قلمرو خود را دارد. این فرد خاهان خانه و خانواده است و از خانواده خود مانند یک قلعه محافظت می‌کند.