زولپیدم؛ عوارض، اعتیاد، نحوه مصرف و همه چیز درباره آن

توسط یاسمن اکبرزاده
این مقاله توسط یاسمن اکبرزاده ترجمه شده و توسط دکتر سعید بابایی از نظر تخصصی بررسی و اصلاح شده است.

زولپیدم یا zolpidem که با نام زولیور یا دریمکس نیز شناخته می شود، یک قرص آرام بخش و خواب آور غیر بنزودیازپینی است که می تواند برای درمان کوتاه مدت بی خوابی شدید مصرف شود. قرص زولپیدم به شما کمک می کند سریعتر بخوابید و احتمال بیدار شدن در طول شب را کاهش دهید. این ماده با تأثیر بر یک ماده شیمیایی آرام بخش در مغز شما به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) عمل می کند. زولپیدم فقط با نسخه در دسترس است.

فهرست مطالب
  • زولپیدم برای چیست؟ موارد مصرف زولپیدم

    درد، اتفاقات ناخوشایند، سر و صدا و نگرانی گاهی اوقات می تواند به خواب رفتن شما را دشوار کند. زولپیدم تنش ایجاد شده را کاهش می دهد و باعث خواب آلودگی می شود. این باعث می شود که شما بهتر بخوابید. دریمکس عمدتاً در درمان کوتاه مدت بی خوابی برای بیماران مبتلا به مشکل شروع خواب استفاده می شود.

    داروی زولپیدم ابتدا توسط FDA در سال ۱۹۹۲ تایید شد. قرص زولپیدم باعث کاهش زمان به خواب رفتن (تاخیر خواب) و افزایش طول مدت خواب می شود و تعداد بی خوابی ها را در بیماران مبتلا به بی خوابی گذرا کاهش می دهد. همچنین کیفیت خواب را در بیماران مبتلا به بی خوابی مزمن بهبود می بخشد و می تواند به عنوان یک شل کننده عضلانی جزئی عمل کند.

    تحقیقات همچنین نشان می دهد که زولپیدم در بازگرداندن عملکرد مغز بیماران در حالت نباتی پس از آسیب مغزی، سریع و موثر است. قرص زولپیدم می تواند متابولیسم غیرطبیعی سلول های مغزی آسیب دیده پس از آسیب را به طور کامل یا جزئی معکوس کند.

    زولپیدم ۱۰ برای چیست؟

    زولپیدن ۱۰ نیز از لحاظ کاربرد مانند سلیر دوزها برای مشکلا بی خوابی استفاده می شود. توصیه می شود بیش از ۱۰ میلی گرم در روز مصرف نکنید. فقط ۱ دوز در شب در صورت نیاز مصرف کنید.

    قرص زولپیدم

    زولپیدم برای ترک اعتیاد

    زولپیدم برای ترک اعتیاد تایید رسمی ندارد و استفاده نمی شود. با این حال، مهم است بدانید که قرص زولپیدم پتانسیل ایجاد اعتیاد یا سوءمصرف را دارد که غلبه بر آن بسیار دشوار است.

    زولپیدم برای خواب

    کاربرد اصلی زولپیدم برای خواب است. این دارو به بی خوابی شدید، مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن در خواب و کیفیت خواب کمک می کند.

    زولپیدم برای کودکان

    این دارو برای استفاده در کودکان تایید نشده است. احتمال عوارض جانبی مانند سرگیجه و توهم ممکن است در کودکان افزایش یابد. با این حال، پزشک کودک شما ممکن است تصمیم بگیرد که مزایای مصرف این دارو ممکن است بر خطرات آن بیشتر باشد.

    برای درمان اختلال خواب به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

    مکانیسم اثر زولپیدم، زولپیدم چگونه عمل می کند؟

    زولپیدم یا دریمکس فعالیت گابا را افزایش می دهد. گابا یک ماده شیمیایی در بدن شما است که باعث خواب آلودگی می شود. افزایش فعالیت آن به شما کمک می کند به خواب بروید. در عرض نیم ساعت پس از مصرف قرص زولپیدم، خواب آلود و آرام خواهید شد. پس مطمئن شوید که در خانه هستید، دیگر مجبور نیستید کارهایی که نیاز به هشیاری و تمرکز بالا داردرانجام دهید و به راحتی بتوانید به تخت خود برسید. اثر قرص زولپیدم در عرض نیم ساعت شروع می شود و حدود شش ساعت طول می کشد.

    به طور کلی، زولیور به دلیل پتانسیل بالای سوء مصرف آن، به عنوان یک درمان خط اول برای جمعیت عمومی توصیه نمی شود. داروهایی مانند ملاتونین و دوکسپین ممکن است به عنوان خط اول درمان، علاوه بر بهداشت خواب مناسب و گاها روان درمانی برای بیماران مبتلا به بی خوابی استفاده شوند.

    در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانشناس خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید
    رزرو آنلاین نوبت

    دوز های زولپیدم

    این دارو فقط برای مدت کوتاهی تجویز می شود زیرا بدن شما به سرعت به این دارو عادت می کند. بعد از چند هفته مصرف، بعید است که همان اثر را داشته باشد. بدن شما نیز می تواند به آن وابسته شود. معمولاً از ۲ روز تا ۴ هفته برای شما زولپیدم تجویز می شود. این دارو در کودکان مطالعه نشده است. در افراد کمتر از ۱۸ سال نباید استفاده شود.

    این دارو را باید تحت نظارت پزشک و طبق دوز تجویز شده مصرف کرد، دوزهای زیر صرفا دوزهای معمول این دارو هستند.

    زولپیدم چند ساعت اثر دارد؟

    مانند بسیاری از داروهای تجویزی، متابولیت ها ممکن است با پردازش دارو توسط بدن ایجاد شوند. متابولیت ها بیشتر از داروی اولیه در سیستم بدن باقی می مانند. قرص زولپیدم در عرض ۱۰ تا ۱۴ ساعت از بدن خارج می شود، اما برای اکثر افراد، برای یک خواب کامل شبانه، حدود هشت ساعت کار می کند.

    اوردوز زولپیدم

    مصرف بیش از دوز تجویز شده زولپیدم می تواند خطرناک باشد و منجر به اوردوز زولپیدم شود. ممکن است علائمی از جمله:

    • احساس خواب آلودگی، احساس گیجی، خواب عمیق و رفتن به کما
    • احساس سرگیجه، سبکی سر یا غش به دلیل فشار خون پایین
    • سست شدن عضلات
    • افتادن یا از دست دادن تعادل
    • تنفس بریده بریده یا مشکل در تنفس

    اگر نیاز به رفتن به اورژانس دارید، خودتان رانندگی نکنید. اگر در راه خواب آلود شدید، از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که با شما به بیمارستان بروند.

    چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

    اوردوز زولپیدم

    زولپیدم برای سالمندان

    کبد افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکند. این می تواند باعث شود بدن افراد سالمند داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه، مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن باقی می ماند. این خطر عوارض زولپیدم را افزایش می دهد. ممکن است پزشک درمان را با دوز کاهش یافته یا برنامه درمانی متفاوت شروع کند. این می تواند به جلوگیری از تجمع بیش از حد این دارو در بدن کمک کند. اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید، یا اگر مشکلات کلیوی یا کبدی دارید، پزشک ممکن است شما را با دوز کمتر ۵ میلی گرم شروع کند.

    دوز زولپیدم برای بی خوابی با مشکل به خواب رفتن

    مقدار مصرف بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال)

    دوز شروع ۵ میلی گرم برای زنان و ۵ میلی گرم یا ۱۰ میلی گرم برای مردان، فقط در صورتی باید یک دوز مصرف کنید که حداقل ۷ تا ۸ ساعت قبل از بیدار شدن وقت دارید. اگر دوز ۵ میلی گرمی مؤثر نباشد، پزشک ممکن است دوز شما را به ۱۰ میلی گرم در روز افزایش دهد. حداکثر دوز ۱۰ میلی گرم یک بار در روز درست قبل از خواب است.

    دوز سالمندان (سن ۶۵ سال و بالاتر) و افراد مبتلا به بیماری کبدی

    ۵ میلی گرم یک بار در روز درست قبل از خواب برای افراد مبتلا به بیماری کبدی خفیف تا متوسط مصرف می شود. اگر بیماری شدید کبدی دارید از مصرف این دارو خودداری کنید.

    دوز برای به خواب رفتن و درخواب ماندن

    مقدار مصرف بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال)

    دوز شروع، ۶.۲۵ میلی گرم برای زنان و ۶.۲۵ میلی گرم یا ۱۲.۵ میلی گرم برای مردان، درست قبل از خواب مصرف می شود. آن را فقط زمانی مصرف کنید که حداقل ۷ تا ۸ ساعت قبل از بیدار شدن فرصت دارید. اگر دوز ۶.۲۵ میلی گرمی مؤثر نباشد، پزشک ممکن است دوز شما را به ۱۲.۵ میلی گرم در روز افزایش دهد. حداکثر ۱۲.۵ میلی گرم یک بار در روز درست قبل از خواب مصرف شود.

    دوز سالمندان (سن ۶۵ سال و بالاتر) و افراد مبتلا به بیماری کبدی

    ۶.۲۵ میلی‌گرم یک بار در روز درست قبل از خواب برای افراد مبتلا به بیماری کبدی خفیف تا متوسط مصرف می‌شود. اگر بیماری شدید کبدی دارید از مصرف این دارو خودداری کنید.

    دوز برای مشکل به خواب رفتن بعد از بیدار شدن

    دوز شروع، ۱.۷۵ میلی گرم برای زنان و ۳.۵ میلی گرم برای مردان، یک بار در شب در صورت نیاز مصرف می شود. این دارو را فقط زمانی مصرف کنید که بعد از بیدار شدن در نیمه شب در خواب مجدد مشکل دارید. همچنین این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که حداقل ۴ ساعت تا بیدار شدن فرصت دارید. اگر مرد هستید و با دوز ۱.۷۵ میلی گرم شروع کرده اید، پزشک ممکن است دوز شما را به ۳.۵ میلی گرم در روز افزایش دهد. حداکثر دوز ۱.۷۵ میلی گرم در روز برای زنان و ۳.۵ میلی گرم در روز برای مردان است.

    دوز سالمندان (سن ۶۵ سال و بالاتر) و افراد مبتلا به بیماری کبدی

    ۱.۷۵ میلی گرم یک بار در شب فقط در صورت نیاز مصرف می شود. زمانی که بعد از بیدار شدن در نیمه شب دچار مشکل می شوید، آن را مصرف کنید. همچنین این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که حداقل ۴ ساعت تا بیدار شدن از خواب باقی مانده باشد.

    اگزازپام چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

    اگر یک دوز زولپیدم را فراموش کردم چه کنم؟

    اگر یک دوز را فراموش کردید می توانید دوز بعدی را مصرف کنید اما به خاطر داشته باشید که زولیور حداقل تا شش ساعت به کار خود ادامه می دهد. اگر مجبورید زودتر از خواب بیدار شوید، احتمالا در بیدار شدن با مشکل مواجه خواهید شد و در طول روز پاسخگویی شما کاهش می باد. بیش از یک نوبت در یک شب مصرف نکنید، حتی اگر بعد از آن یک نوبت نتوانید بخوابید.

    نحوه مصرف زولپیدم

    دوزهای توصیه شده زولپیدم در مردان و زنان یکسان نیست و مصرف این دارو در کودکان تایید نشده است. زولپیدم را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. هرگز از این دارو در مقادیر بیشتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر احساس می‌کنید میل شدید به مصرف بیشتر یا افزایش دوز دارید، به پزشک اطلاع دهید.

    مصرف قرص زولپیدم بدون نسخه یا به هر طریقی که توسط پزشک تجویز نشده باشد سوء استفاده است. حتی مصرف یک قرص اضافی برای کمک به خواب، سوء استفاده محسوب می شود. هنگامی که فردی نسبت به زولیور دچار مقاومت دارویی شود، برای به خواب رفتن به دوزهای بیشتری نیاز دارد. زولپیدم درست قبل از خواب مصرف می شود.

    مهم است که زولپیدم را دقیقاً همانطور که پزشک به شما می گوید مصرف کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که فقط ۲ یا ۳ شب در هفته یک قرص مصرف کنید، نه هر شب. قرص را به طور کامل با یک نوشیدنی آب ببلعید. آن را خرد نکنید یا نجوید. می توانید خوردن غذا همراه با زولپیدم ممکن است باعث طولانی‌تر شدن اثر دارو شود. این دارو را بهتر است با معده خالی مصرف کنید.

    اگر گهگاه از داروی زولپیدم استفاده کنید، می تواند به خواب راحت کمک کند. اگر تقریبا هر شب از آن استفاده کنید، بعد از چند هفته اثر آن از بین خواهد رفت. بنابراین، فقط در شرایط خاص از آن استفاده کنید. اگر بیش از یک هفته استفاده شود، در معرض خطر “بی خوابی قطع مصرف” قرار خواهید گرفت. بدن شما انتظار دارد که در اثر زولپیدم به خواب رود. بنابراین، آن را فقط گاهی اوقات و حداکثر تا دو هفته در یک زمان استفاده کنید.

    عوارض قطع زولپیدم

    اگر مدتی است که قرص زولپیدم را مصرف کرده اید و مصرف آن را به طور ناگهانی قطع کرده اید، ممکن است علائم قطع مصرف داشته باشید. علائم ترک می تواند شامل گرفتگی عضلات، استفراغ، تعریق، برافروختگی (قرمزی و گرم شدن پوست) و تغییرات هیجانی باشد. که می تواند شامل عصبی بودن، حملات پانیک یا گریه غیرقابل کنترل باشد. هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

    اعتیاد به زولپیدم

    در حالی که Ambien به طور کلی ایمن تر از برخی آرام بخش های دیگر در نظر گرفته می شود، هنوز هم می توان از آن سوء استفاده کرد. استفاده طولانی مدت ممکن است منجر به تحمل، وابستگی و خماری شود. زولپیدم ممکن است ایجاد عادت کند. استفاده نادرست می تواند باعث اعتیاد یا سوء مصرف، مصرف بیش از حد یا مرگ شود.

    زولپیدم به دسته ای از داروها به نام Z-Drug تعلق دارد. این داروی غیر بنزودیازپینی به گونه‌ای طراحی شده است که اثربخشی مشابهی با بنزودیازپین‌ها مانند زاناکس داشته باشد، بدون عوارض خطرناک و عادت‌آفرینی که این داروها به بنزودیازپین‌ها (مانند کلرودیازپوکساید) معروف هستند. سازندگان زولپیدم این دارو را به عنوان یک جایگزین کمتر اعتیادآور برای بنزودیازپین‌ها برای افراد مبتلا به بی خوابی حاد طراحی و به بازار عرضه کردند.

    در حالی که معمولاً مدت زمان بیشتری طول می کشد تا افراد به زولپیدم نسبت به بنزودیازپین‌ها اعتیاد پیدا کنند و ترک زولپیدم عموماً نسبت به ترک بنزودیازپین ها شدیدتر و خطرناک تر است، زولپیدم هنوز یک ماده اعتیادآور است. در واقع، اکنون مشخص شده است که این دارو پتانسیل سوء استفاده مشابهی با بنزودیازپین ها دارد.

    قرص زولپیدم جیست

    عوارض زولپیدم

    زولپیدم می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست زیر حاوی برخی از عوارض زولپیدم است که ممکن است در هنگام مصرف زولپیدم رخ دهد. این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی در طول روز شود. اگر در طول روز دچار خواب آلودگی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است دوز شما نیاز به تنظیم داشته باشد. در زیر به سایر عوارض زولپیدم می پردازیم.

    این لیست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی زولپیدم، یا نکاتی در مورد نحوه مقابله با یک عارضه جانبی نگران کننده، با پزشک خود صحبت کنید.

    عوارض شایع زولپیدم

    عوارض جانبی رایج زولپیدم می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • سردرد
    • خواب آلودگی
    • سرگیجه
    • اسهال
    • دهان خشک
    • درد قفسه سینه
    • تپش قلب (ضربان قلب سریع، قوی یا نامنظم، یا احساس می کنید که قلب شما در حال پرش است)
    • گیجی
    • سبکی سر
    • درد عضلانی

    اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک صحبت کنید.

    عوارض جدی

    اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • عکس العمل های آلرژیتیک مثل  تورم زبان یا صورت و مشکل در تنفس
    • علائم جدید یا تشدید شده افسردگی مثل
      • افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود
      • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می بردید
      • احساس گناه یا بی ارزشی
      • کمبود انرژی
      • مشکل در فکر کردن یا تمرکز
      • کاهش وزن یا افزایش وزن
    • افکار یا رفتارهای غیرعادی. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • آشفتگی
      • برونگراتر از حد معمول بودن
      • فکر می کنید که چیزها واقعی نیستند یا اینکه از بیرون بدن خود را تماشا می کنید (گسستگی و مسخ شخصیت)
      • توهمات (دیدن، شنیدن، لمس یا استشمام چیزهایی که وجود ندارند)
    • انجام فعالیت ها در حالی که خواب هستید و هیچ خاطره ای از انها ندارید. این فعالیت ها ممکن است منجر به آسیب جدی به خود یا دیگران شود و در موارد نادر می تواند کشنده باشد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
      • رانندگی
      • خوردن یا درست کردن غذا
      • صحبت کردن با تلفن
      • داشتن رابطه جنسی
      • مشکل در تنفس با علائمی مثل کند شدن تنفس، تنفس بریده بریده، خستگی، کاهش اکسیژن خون
    • فراموشی (از دست دادن حافظه)

    زولپیدم و توهم

    طبق منابع عوارض جانبی مانند توهم و روان پریشی، با زولپیدم گزارش شده است. افزایش گزارش‌های مربوط به اثرات رفتاری عجیب و پیچیده از داروهای z مثل زولپیدم، سازمان های نظارتی را بر آن داشته است تا هشدارها و محدودیت‌هایی را در مورد تجویز، توزیع و استفاده از داروهای z صادر کنند.

    مطلب مفید: دژاوو چیست؟ نظریه‌های مختلف درباره دژاوو در روانشناسی

    تاثیر زولپیدم بر حافظه

    زولپیدم به عنوان آرام بخش سیستم عصبی مرکزی طبقه بندی می شود. به دلیل مکانیسم اثر خود باعث ایجاد مشکلاتی در حافظه و سایر عوارض جانبی می شود.

    قرص زولپیدم و لاغری

    طبق منابع یکی از علائم احتمالی قرص زولپیدم کاهش وزن است. در حالی که برخی ممکن است این را یک اثر مطلوب بدانند، اگر کاهش وزن رخ داد، مهم است که فوراً با پزشک در میان بگذارید. فردی که در حال کاهش وزن از زولپیدم است، به احتمال زیاد باید مصرف دارو را متوقف کند.

    توهم زولپیدم چقدر طول می کشد؟

    توهم با زولپیدم می تواند تا ۷ ساعت دوام بیاورد. اگر زولپیدم را همراه با یک داروی ضد افسردگی SSRI (مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین) مانند سرترالین (زولوفت) یا فلوکستین (پروزاک) مصرف کنید، احتمال بروز توهم بیشتر است.

    می توانید یه آسانی از بهترین روانپزشک نزدیک شما نوبت خود را رزرو کنید

    تداخل های زولپیدم

    قرص دریمکس می تواند با چندین داروی دیگر تداخل داشته باشد. همچنین می تواند با مکمل های خاصی تداخل داشته باشند. فعل و انفعالات مختلف می تواند اثرات متفاوتی ایجاد کند. به عنوان مثال، برخی از تداخلات می تواند در نحوه عملکرد دارو اختلال ایجاد کند. سایر تداخلات زولپیدم می تواند تعداد عوارض جانبی را افزایش دهد یا آنها را شدیدتر کند.

    این فهرست شامل تمام داروهایی که ممکن است با آنها تداخل داشته باشد، نیست. قبل از مصرف زولپیدم، با پزشک خود صحبت کنید. در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید، همچنین در مورد ویتامین ها، گیاهان و مکمل هایی که استفاده می کنید به آنها بگویید. به اشتراک گذاری این اطلاعات می تواند به شما کمک کند از تعاملات احتمالی جلوگیری کنید.

     

    داروهایی که می توانند با زولپیدم تداخل داشته باشند عبارتند از:

    • داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی: مصرف داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی (CNS) با زولپیدم می تواند خطر رفتارهای غیرعادی در خواب را افزایش دهد. عوارض جانبی می تواند شامل خواب آلودگی، مشکلات هماهنگی، و اختلال در رانندگی باشد. نمونه هایی از داروهای ضعیف کننده CNS عبارتند از:
      • مواد افیونی مانند اکسی کدون
      • بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام (زاناکس)
      • هیدروکسی زین
      • الکل
    • داروی ضد افسردگی ایمی پرامین:. مصرف داروی ضد افسردگی ایمی پرامین با زولپیدم ممکن است هوشیاری را کاهش دهد.
    • کلرپرومازین: مصرف آنتی سایکوتیک کلرپرومازین با دریمکس ممکن است هوشیاری را کاهش دهد و خطر مشکلات هماهنگی و رفلکس را افزایش دهد.
    • کتوکوناکسول: مصرف کتوکونازول در ترکیب با زولپیدم می تواند خطر عوارض جانبی زولیور را افزایش دهد. در صورت نیاز به مصرف کتوکونازول، پزشک ممکن است دوز زولپیدم را کاهش دهد.
    • القاء کننده های CYP3A4: مصرف داروهایی به نام القاء کننده های CYP3A4 می تواند باعث شود که زولیور کارایی نداشته باشند یا کمتر از حد معمول کار کنند. نمونه ای از القا کننده CYP3A4 ریفامپین (ریفادین) است.
    • مکمل خار مریم: هنگام مصرف زولپیدم نباید از خار مریم استفاده کنید. مصرف این مکمل می تواند باعث شود که داروی زولپیدم کارایی نداشته باشند یا اثربخشی آن کاهش می یابد.

    مصرف زولپیدم با برخی داروها خطر عوارض زولپیدم را افزایش می دهد. این به این دلیل است که میزان زولپیدم در بدن شما ممکن است افزایش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

    • آنتی بیوتیک هایی مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین
    • داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت های قارچی مانند کتوکونازول، ایتراکونازول و وریکونازول
    • ریتوناویر و آتازاناویر

    هنگامی که زولپیدم با داروهای خاصی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی آن را کاهش دهد. این به این دلیل است که مقدار زولپیدم در بدن شما ممکن است کاهش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

    • آنتی بیوتیک هایی مانند ریفامپین، ریفابوتین و ریفاپنتین
    • داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین، فنوباربیتال و فنی توئین
    • مخمر سنت جان

    تداخل زولپیدم با گل

    مصرف زولپیدم و گل یا همان ماریجوانا می تواند باعث خواب آلودگی شود. بنابراین، استفاده از آنها با هم ممکن است شما را بیش از حد خواب آلود کند و خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. قبل از شروع درمان با زولپیدم، در صورت مصرف ماریجوانا به پزشک خود اطلاع دهید.

    زولپیدم و گل

    تداخل زولپیدم با الکل

    هنگام درمان با زولپیدم باید از مصرف الکل خودداری کنید. الکل می تواند عوارض زولپیدم در سیستم عصبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد نیز ممکن است دچار اختلال در تفکر و قضاوت شوند.

    تداخل زولپیدم با آلپرازولام

    استفاده از آلپرازولام با زولپیدم ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

    تداخل زولپیدم با کلونازپام

    مشابه استفاده زولپیدم با آلپرازولام، مصرف کلونازپام با زولپیدم نیز ممکن است عوارض زولپیدم مثل سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، خصوصا افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی دچار اختلال شوند.

    تداخل زولپیدم با تریاک

    ترکیب مواد افیونی  مثل تریاک و زولپیدم احتمال اوردوز را افزایش می دهد. این می تواند باعث مشکل در تنفس و حتی مرگ شود. قبل از مصرف زولپیدم و مواد افیونی با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است اجتناب از یک (یا هر دو) را توصیه کنند.

    هشدارهای زولپیدم

    از مصرف زولپیدم در طول سفر، مانند خوابیدن در هواپیما خودداری کنید. ممکن است قبل از از بین رفتن اثرات دارو بیدار شوید. فراموشی در صورتی که بعد از مصرف این دارو ۷ تا ۸ ساعت کامل نخوابید، شایع تر است.

    تا زمانی که متوجه نشدید زولیور چه تأثیری روی شما می گذارد از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. ممکن است همچنان در صبح احساس خواب آلودگی داشته باشید و واکنش‌های شما مختل شود. قبل از رانندگی، کار با ماشین آلات، خلبانی هواپیما یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری شما دارد، صبر کنید تا کاملاً هوشیار شوید. اگر در طول روز یا درست قبل از خواب الکل مصرف کرده اید، این دارو را مصرف نکنید.

    قبل از مصرف این دارو با پزشک خود در مورد سابقه سلامتی خود صحبت کنید. این دارو ممکن است برای شما مناسب نباشد، اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا سایر عوامل مؤثر بر سلامت شما وجود دارد.

    • مشکلات سلامت روان، زولپیدم و افسردگی: اگرچه نادر است، اما مصرف قرص زولیور می تواند باعث تغییرات رفتاری، از جمله بدتر شدن افسردگی شود. قبل از مصرف آن، در صورت داشتن اختلال روانی به پزشک خود اطلاع دهید.
    • سابقه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر: استفاده از زولپیدم می تواند منجر به اعتیاد یا سوء استفاده شود. اگر سابقه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر یا سوء استفاده دارید، ممکن است خطر ابتلا به این عوارض جانبی را افزایش دهید.
    • مشکلات کبدی: اگر مشکلات کبدی دارید، ممکن است به دوز کمتری از این دارو نسبت به معمول نیاز داشته باشید. اگر وضعیت کبد شما شدید است، مصرف زولیور ممکن است برای شما بی خطر نباشد.
    • مشکلات تنفسی یا ریوی: Ambien یا Ambien CR می تواند باعث افت تنفسی شود، اما این نادر است. این عارضه می تواند در افرادی رخ دهد که قبلاً مشکلات تنفسی یا ریوی مانند بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) یا آپنه خواب دارند.
    • رفتار غیرمعمول خواب: این دارو می توانند باعث رفتارهای غیرعادی در خواب شوند، مانند راه رفتن در خواب. اگر رفتارهای غیرعادی در خواب داشته اید، قبل از اولین مصرف به پزشک خود اطلاع دهید.
    • واکنش آلرژیک: اگر به زولپیدم یا هر یک از ترکیبات آن واکنش آلرژیک داشته اید، نباید این دارو را مصرف کنید.

    زولپیدم در بارداری

    مشخص نیست که آیا مصرف زولپیدم در بارداری بی‌خطر است. چند گزارش از علائم ترک در نوزادانی که در سه ماهه سوم بارداری (۲۹ هفته تا زایمان) در معرض این دارو قرار گرفتند، گزارش شده است. این علائم شامل تنگی نفس و خواب آلودگی بود. در موارد نادر، نوزادان به یک دستگاه تنفس مصنوعی برای کمک به تنفس نیاز داشتند. اما در بیشتر موارد، علائم ترک درمان شد و ظرف چند ساعت تا چند هفته از بین رفت. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، قبل از مصرف قرص زولپیدم با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند خطرات و مزایای آن را توضیح دهند و جایگزین های احتمالی برای درمان بی خوابی شما ارائه دهند.

    زولپیدم در شیردهی

    زولیور به شیر مادر منتقل می شود. مصرف این دارو در دوران شیردهی می تواند عوارض جانبی در کودکی که با شیر مادر تغذیه می کند ایجاد کند، اما این شایع نیست. عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • خواب آلودگی بیش از حد
    • تنفس کند یا نامنظم
    • سستی هنگام نگه داشتن کودک
    • از دست دادن کنترل عضلات گردن که باعث افتادگی سر می شود

    به دلیل خطر عوارض جانبی، با پزشک خود در مورد زولپیدم و شیردهی صحبت کنید. آنها می توانند در مورد گزینه های دیگر برای درمان بیماری یا تغذیه فرزندتان به شما بگویند.

    زولپیدم و سرطان

    بر اساس پژوهشی، تجزیه و تحلیل های خاص بر اساس نوع سرطان نشان داد که بیمارانی که از زولپیدم استفاده می کنند در معرض بالاتر خطر ابتلا به سرطان دهان هستند و پس از آن سرطان کلیه و سرطان مری.

    جایگزین زولپیدم

    داروهای دیگری نیز در دسترس هستند که می توانند بی خوابی (مشکلات خواب) را به عنوان جایگزین زولپیدم درمان کنند. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. اگر علاقه مند به یافتن جایگزین زولپیدم هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد داروهای دیگری که ممکن است برای شما خوب عمل کنند به شما بگویند.

    نمونه هایی از داروهای دیگری که ممکن است برای درمان بی خوابی استفاده شوند عبارتند از:

    توجه: برخی از داروهایی که در اینجا ذکر شده است، برای درمان این شرایط خاص، بدون تایید رسمی استفاده می شوند.

    نحوه نگهداری زولپیدم

    مدت زمانی که یک دارو برای استفاده خوب باقی می ماند، می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد، از جمله نحوه و مکان نگهداری دارو. قرص زولپیدم را باید در دمای اتاق ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. مطمئن شوید که آن را در یک ظرف در بسته و دور از نور نگهداری کنید. از نگهداری این دارو در مناطقی که ممکن است مرطوب شود، مانند حمام خودداری کنید.

    نام های تجاری زولپیدم

    نام های تجاری زولپیدم عبارتند از:

    • دریمکس
    • زولیور
    • رپیدم
    • زولیناکس
    • زولبیوم
    • زولپرا
    • زوسلیپ
    • زولپی رست
    • استیلنوکس
    • زولدم

    بهترین مارک زولپیدم را تنها پزشک می تواند به شما توصیه کند.

    سوالات متداول

    در اینجا به برخی سوالات رایج در مورد قرص زولپیدم می پردازیم

    آلپرازولام یا زولپیدم؟

    هیچ مطالعه ای برای مقایسه آلپرازولام یا زولپیدم وجود ندارد زیرا آلپرازولام و زولپیدم داروهای مختلفی هستند که برای موارد مختلف استفاده می شوند. اگر در به خواب رفتن یا در خواب ماندن مشکل دارید، زولپیدم ممکن است داروی مناسبی برای شما باشد. اگر دچار اضطراب یا اختلال هراس هستید، زاناکس یا آلپرازولام گزینه خوبی است. بهترین دارو برای شما را تنها متخصص می تواند تعیین کند.

    زولپیدم در تست اعتیاد مشخص می شود؟

    زولپیدم سریع عمل می کند و نسبتاً سریع از بدن حذف می شود. در ادرار ۲۴ الی ۴۸ ساعت و در آزمایش خون ۶ الی ۲۰ ساعت در تست اعتیاد قابل تشخیص است.

    زولپیدم بهتر است یا کلونازپام؟

    تنها پژوهش موجود درباره فرق کلونازپام و زولپیدم در مورد اثر بخشی این داروها بر بیماران همودیالیزی بود که نشان داد در بهبود کیفیت خواب بیماران همودیالیزی مؤثرتر از زولپیدم بود، در حالی که زولپیدم در این بیماران تحمل بهتری داشت.

    قرص زولپیدم ۵ برای چیست؟

    زولپیدم برای درمان کوتاه‌مدت بی‌خوابی در بزرگسالان در شرایطی که بی‌خوابی ناتوان‌کننده است یا باعث ناراحتی شدید می‌شود، توصیه می‌شود. باید یک نوبت مصرف شود و در همان شب مجددا مصرف نشود.

    آیا زولپیدم مرفین دارد؟

    زولپیدم مرفین ندارد و مصرف آن با مرفین نیز می تواند خطرناک باشد، حتما با پزشک در مورد آن صحبت کنید.

    منابع: healthline, drugs, nlh, addictioncenter

    ۳.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)
    3.5/5 - (13 امتیاز)

    پرسش و پاسخ

    پزشک خوب، نظرتان را درباره این مقاله بگویید یا سوالاتتان را بپرسید، متخصصان ما در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

    سمانه دی ۹, ۱۴۰۲ - ۲:۴۰ ق٫ظ

    درود
    من چند سالی میشه این قرص رو میخورم دیگه اصلا بهم جواب نمیده و خوابم نمیبره و احساس میکنم حافظه ام ضعیف شده و چیزهایی که قبلا حفظ بودم رو به سختی یادم میاد… چند روزیه دیگه نمیخورم ولی بازم بی خوابی دارم و اذیت میشم ولی این تاثیر روی حافظه داره کلافه ام میکنه و نمیدونم راهکارش چیه؟! چطور میتونم مثل قبل باشم. حتی حرفها و صحبت ها تو ذهنم نمی مونه… با اینکه فقط ۳۵ سالمه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۹, ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱ ب٫ظ

    سلام و درود، این دارو را نباید برای مدت طولانی مصرف کرد و ممکن است بر حافظه نیز تاثیر بگذارد. قطع این دارو به صورت ناگهانی می تواند علائم آزار دهنده ای داشته باشد بنابراین برای تنظیم مصرف این دارو به روانپزشک مراجعه کنید.

    پاسخ
    ناشناس اسفند ۱۴, ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴ ب٫ظ

    سلام به همه دوستان من خودم تا شبی ۵ عدد قرص زولپیدم ۱۰ هم میخوردم تا به خواب برم. اومدم یواش یواش ازش کم کردم و به مدت دوسه ماه از ۵ عدد اوردمش رو ۱ عدد و همینم ول میکنم چون خستم کرده. باید برا ترک کردنش اول روحیتون قوی کنید دوم با یکی از اعضای خانواده هماهنگ کنید که کم کم بهتون قرصو بده تا بتونید ترکش کنید.

    پاسخ
    ارزو باقری آذر ۲۴, ۱۴۰۲ - ۲:۲۴ ب٫ظ

    سلام میشه با من تماس بگیرید میخوام ترکش کنم چند ساله از صبح میخورم تا شب

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۳, ۱۴۰۲ - ۶:۰۳ ب٫ظ

    سلام و درود، قابلیت ایجاد وابستگی در این دارو بالاست توصیه میشه با کمک یک روانپزشک به ترک این دارو اقدام کنید. ترک ممکن است بنا به عواملی مانند طول مدت مصرف یا تعداد قرص مصرفی متفاوت باشد.

    پاسخ
    بهاره آذر ۱۹, ۱۴۰۲ - ۹:۵۷ ب٫ظ

    سلام ممنون از توضیحات خیلی خوبتون
    من حدود ۱۰ سال هست زولپیدم مصرف میکنم چون فقط با این قرص خوابم میبره و هیچ وقت دوزش رو بالا نبردم
    تاثیر مصرف طولانی مدت زولپیدم روی حافظه و تمرکز در حالت بیداری چطور هست ؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۲۰, ۱۴۰۲ - ۳:۲۰ ب٫ظ

    سلام و درود، این دارو در اپیزودهای کوتاه تا نهایتا ۶ هفته مصرف می شود، این دارو می تواند در دوران مصرف بر حافظه کوتاه مدت تاثیرات منفی بکذارد.

    پاسخ
    م مرتضوی آبان ۲۹, ۱۴۰۲ - ۲:۲۹ ق٫ظ

    بسیار جامع و کامل بود برای من متشکرم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آبان ۲۹, ۱۴۰۲ - ۱:۰۶ ب٫ظ

    سلام و درود، سپاس از توجه شما همراه عزیز.

    پاسخ
    مهدی مهر ۲۹, ۱۴۰۲ - ۰:۳۲ ق٫ظ

    یکی از بستگان من .یه خانم جوان هست ..روزی سی تا چهل عدد زولپیدم میخوره ..چطوره میشه درمانش کرد

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مهر ۳۰, ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴ ب٫ظ

    سلام و درود، مصرف این میزان زولپیدم عوارض زیادی دارد و وابستگی ایجا می کند. توصیه می کنیم ایشون به یک روانپزشک حرفه ای مراجعه کند.

    پاسخ
    محمد صادق زندیه مهر ۲۸, ۱۴۰۲ - ۱:۲۸ ق٫ظ

    سلام خدا قوت ۱۲ سال هست که قرص زولپیدم مصرف میکنم الان روزی دو ورق استفاده میکنم دیگه دارم حس میکنم دیوانه میشم چون به هیچ دلیلی هر یکی دو ساعت قرص میخورم اگه نخورم قاظی میکنم تو رو خدا منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    فاطمه مهر ۱۴, ۱۴۰۲ - ۵:۰۸ ب٫ظ

    سلام جدیدا من فهمیدم پسرم از این قرص مصرف میکنه ولی نه برای خوابیدن گویا بعد از مصرف این قرص یه حالت توهم بهش دست میده البته فکر کنم با قرص دیگه ای همراه خودم حدس میزنم الازپام باشه
    به نظرتون این قرص اعتیاد حساب میشه
    چطور میتونم کمکش کنم تا ادامه نده

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مهر ۱۷, ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    سلام و درود، بله این قرص میتونه باعث ایجاد توهم بشه و قابلیت ایجاد وابستگی بالایی داره، توصیه می کنیم به روانپزشک مراجعه کنید و این دارو رو تنها در صورت لزوم برای فرزندتون تجویز کنند.

    پاسخ
    مهدی شهریور ۲۲, ۱۴۰۲ - ۴:۳۴ ق٫ظ

    یک مدت این قرص رو مصرف کردم و بعد از قطع کردن عوارض وحشتناکی سراغم اومد . شبها کابوس میدیدم .انقدر میترسیدم که مجبور میشدم نشسته و با چراغ روشن بخوابم تا توهم موجودات خیالی کمتر سراغم بیاد . تا اینکه با مشورت یک دکتر به صورت تدریجی کنار گزاشتمش . خیلی اذیت شدم .واقعا سرخود این دارو رو مصرف نکنید .فقط چند روز اول مصرفش لذت بخشه ،چون تا سر روی بالشت میره خوابت میبره ولی امان از شبی که بخوای قطعش کنی .باتشکر

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۲۲, ۱۴۰۲ - ۵:۲۴ ب٫ظ

    سلام، متشکر از نظر و تجربه شما. دقیقا مطابق با فرمایشتون قطع این دارو بدون نظارت پزشک میتونه علائم آزار دهنده ای رو به وجود بیاره.

    پاسخ
    السا شهریور ۲۱, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲ ق٫ظ

    با سلام من سوالی داشتم من متوجه شدم نامزدم این قرص رو مصرف میکنه و الان نمیدونم عوارض چی هست آیا در آزمایش اعتیاد قبل ازدواج مشخص میشه آیا در آینده حالت اعتیاد داره ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی نگران هستم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۲۱, ۱۴۰۲ - ۹:۰۳ ب٫ظ

    سلام و درود، این دارو در خون مشخص می شود اما ربطی به تست اعتیاد ندارد. این دارو اگر تحت نظر پزشک مصرف بشه موردی نداره اما در صورت مصرف کنترل نشده قدرت وابستگی بالایی دارد. توصیه می کنیم در این خصوص به صورت شفاف با شریکتون صحبت کنید.

    پاسخ
    علی شهریور ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱:۲۳ ق٫ظ

    درود به همه ، اصلا استفاده نکنید ، جدی میگم کاری به وابستگی و ایناش ندارم ، فقط ادم رو بیهوش میکنه ، اصلا داروی مناسب خواب نیست مگه اینکه کاملا زیر نظر پزشک متخصص باشید

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ ب٫ظ

    سلام و درود، ممنون از اینکه تجربتون رو به اشتراک گذاشتید. اگر این دارو تحت نظر پزشک مصرف بشه کنترل شده هست و کارایی خواهد داشت و در غیر این صورت ممکن هست اثزات وابستگی بیشتر بر فرد غلبه کند و کارایی لازم رو هم نداشته باشد.

    پاسخ
    ناشناس شهریور ۲۰, ۱۴۰۲ - ۰:۰۸ ق٫ظ

    باسلام ولا من خوردم دوتا هم خوردم تاصبح بی خوابی کشیدم .خوابم نبرد کلا داروهای اعصاب رو مغزم کاربرد نداره
    حصرت موندم یه شب حتی باخستگی فروان حتی باداروبخوابم ؟؟؟؟؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۲۱, ۱۴۰۲ - ۹:۰۱ ب٫ظ

    سلام و دورد، توصیه می کنیم تحت نظر پزشک و با دوز مناسب این داروها را مصرف نمائید تا اثرات آن را مشاهده کنید. طول مدت مصرف، سایر داروهای مصرفی، زمان مصرف و دوز همگی تاثیر گذارند.

    پاسخ
    ناصر شهریور ۷, ۱۴۰۲ - ۰:۳۶ ق٫ظ

    سلام خسته نباشین الان۵روزهست کاشت مو انجام دادم بخاطر درد بی خوابم ایا میتونم قرص زولپیدوم بخورم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ ق٫ظ

    سلام و درود، این قرص خاصیت ایجاد وابستگی بالایی دارد لذا توصیه می کنیم بدون تجویز و نظارت پزشک این دارو رو مصرف نکنید.

    پاسخ
    حسن مرداد ۲۰, ۱۴۰۲ - ۸:۵۹ ب٫ظ

    ابا قرص مصرف قرص زولپیدم باعث خرابی دندان میشود

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۲۱, ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ ق٫ظ

    سلام و وقت بخیر، طبق منابع در موارد بسیار بسیار نادر، زولپیدم میتونه باعث پوسیدگی یا حفره در دندان بشه اما احتمال بروز بسیار پائین هست.

    پاسخ
    دکتر پورهاشمی آذر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۰:۵۲ ق٫ظ

    سلام من دندانپزشک هستم با توجه به عوارض مصرف دارو که باعث خشکی دهان میشود به صورت مستقیم نه ولی به صورت غیرمستقیم باعث پوسیدگی دندان ها خواهد شد

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب آذر ۱۸, ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ ب٫ظ

    سلام و درود، ممنون از نظرتون.

    پاسخ
    ناشناس مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ - ۳:۰۲ ق٫ظ

    سلام وقتتون بخیر ببخشید توهم بینایی و هذیان میتونه از عوارض مصرف چند قرص زولپیدوم در یک روز باشه؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۱۶, ۱۴۰۲ - ۳:۰۳ ب٫ظ

    سلام وقت شما هم بخیر، گزارش شده است که دوز بیش از ۱۰ میلی گرم زولپیدم با عوارض جانبی توهم زا زولپیدم همراه است. توصیه میشه بعد از مصرف فرد آماده خواب باشه چرا که در غیر این صورت ریسک بروز توهم بالا میره.

    پاسخ
    پوریا دی ۱۲, ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر یکی از اعضای خانواده ام این قرص رو مصرف کرده و بعدش دوغ خورده و سیگار کشیده الان رنگ پوستش سفید شده و احساس زیادی خوابالودگی داره و انگار بدنش هم یخ کرده و گرفت خوابید و میگه خوبم بنظرتون مشکلی پیش میاد ؟؟

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب دی ۱۴, ۱۴۰۲ - ۸:۰۰ ب٫ظ

    سلام و درود، ممکن است اثرات خواب آلودگی دارو تشدید شده باشد. اگر علائمی مثل افت فشار خون یا بیحالی داشتند به مراکز درمانی مراجعه کنید اما قابل حل است و معمولا مشکلی پیش نمی آید.

    پاسخ
    کیاآذر مرداد ۱۱, ۱۴۰۲ - ۹:۵۳ ق٫ظ

    درودوسپاس ازراهنمایی های باارزش وحیاتی تون.من چندموردقرص بخاطرافسردی باتجویزروانپزشک استفاده میکردم مانتدسیتالوپرام ووبرای خواب هم اززولیورپنج ده استفاده میکردم که بمرورمصرف بالارفت زمانیکه ازمایش خون دادم گفتن که پلاکت خونت پایینه باجایگزین کلونازبطورکامل مصرف رولیورروقطع کردم هیچ مشکلی هم برام پیش نیومد ودوبارازمایش دادم جوابش هنوزنیومده امابنظرشمادلیل اصلی این عارضه همین داروبوده .هیچ عارضه جانبی هم برام پیش نیامد.سپاس ازراهنماییتون

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب مرداد ۱۱, ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸ ق٫ظ

    سلام همراه گرامی، برای اطمینان خاطر میتونید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلایل احتمال دیگر نیز بررسی شود اما اگر با جایگزین کردن دارو سازگار شدید و عارضه هم برطرف شده، مشکلی نیست.

    پاسخ
    ارشد آبادیان تیر ۲۳, ۱۴۰۲ - ۹:۵۱ ب٫ظ

    سلام جایگزین زواپیدم چیست

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۲۴, ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸ ق٫ظ

    سلام همراه گرامی در مطلب به جایگزینهای قرص زولپیدم مانند تمازپام، دوکسپین و… اشاره شده اما برای تغییر داروی خود حتما با پزشک مربوط مشورت کنید.

    پاسخ
    فاطمه تیر ۲۳, ۱۴۰۲ - ۱:۱۶ ق٫ظ

    زولپیدم حافظه آدمو نابود میکنه افسردگی میاره زندگی کامل معنای خودشو برات از دست میده وهیچ چیزی تو این دنیا تو رو به شور وهیجان نمیاره خدا به داد کسی که مصرفش میکنه برسه من الان دچارشم

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۲۴, ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱ ق٫ظ

    سلام همراه گرامی، متاسفیم که عارضه های ناخوشایندی رو با این دارو تجربه کردید، توصیه میکنیم در این خصوص با پزشکتون صحبت کنید.

    پاسخ
    محمد تیر ۱۹, ۱۴۰۲ - ۵:۱۱ ق٫ظ

    من ۷ساله که زولپیدم مصرف میکنم بعد مصرفم سیگار میکشم اشکالی داره یا نه

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب تیر ۲۱, ۱۴۰۲ - ۳:۲۴ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر، در مورد تداخل سیگار کشیدن یا نیکوتین و زولپیدم گزارشی داده نشده و به نظر میرسه باهم تداخلی نداشته باشن.

    پاسخ
    ناصر تیر ۴, ۱۴۰۲ - ۲:۱۱ ق٫ظ

    من ۶۵ سال سن دارم با تجویز پزشک با زولیور ۱۰ شروع کردم و اکنون حتی با سه قرص هم بخواب نمیروم چه کنم

    پاسخ
    یاسمن اکبرزاده تیر ۵, ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱ ق٫ظ

    سلام همراه گرامی، قرص زولپیدم قابلیت ایجاد وابستگی و تحمل (مصرف دوز بیشتر برای رسیدن به همان تاثیر اولیه) رو داره، برای همین قبل از افزایش دوز بهتره با پزشک مشورت کنید. همچنین باید به این نکته توجه کرد که زولپیدم نهایتا تا ۳۰ دقیقه اثر خود را شروع می کند و می بایست دقیقا قبل از خواب و آماده بودن برای خواب مصرف بشه تا اثر آن از بین نرود.

    پاسخ
    ناشناس شهریور ۶, ۱۴۰۲ - ۱:۵۷ ب٫ظ

    سلام لطفا مصرف نکنید همسر من از این قرص مصرف میکنه روزی ۲ تا ۱۰ میخوره گاهی اوقات با مصرف د قرص خوابش نمی‌بره مجبور میشه سومی رو هم بخوره بعداز اون میره سراغ قرصها هرچندتاباشه میخوره مثل دیوانه ها میشه صبح که براش یادآوری میکنم هیچی یادش نمیاد

    پاسخ
    تیم محتوای پزشک خوب شهریور ۸, ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳ ق٫ظ

    سلام و وقت بخیر، این دارو قابلیت ایجاد وابستگی بالایی دارد و چنانچه فرد دچار تحمل دارویی شده باشد، برای ایجاد همان اثر اولیه دوز را افزایش می دهد. همچنین این دارو در صورت استفاده نادرست منجر به توهم و فراموشی پس از آن می شود. توصیه می کنیم در اسرع وقت با یک روانپزشک صحبت کنید.

    پاسخ
    ناشناس اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۲ - ۹:۳۹ ب٫ظ

    مطلب خیلی کاملی بود

    پاسخ

    دیگر مقالات پیشنهادی پزشک خوب