شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام انتخاب متخصص مرتبط با مشکل جنسی خود، دچار تردید شوید و از خود بپرسید؛ باید پیش کدام دکتر بروم؟! برای مثال بسیاری از افرادی که به اختلال نعوظ مبتلا هستند، در انتخاب متخصص با مشکل مواجه می‌شوند. سوالی که این روزها بیش از هر سوال دیگری از ما پرسیده می‌شود این است که برای درمان نعوظ به چه درمانگری مراجعه کنیم؟

واقعیت این است که گاهی بین تخصص‌های خاصی از روانشناسی و پزشکی، شباهت هایی وجود دارد که ممکن است باعث سردرگمی بیماران و مراجعین در انتخاب متخصص مربوطه گردد. به طور مثال برای بسیاری از افراد سوال است که برای درمان نعوظ به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

پزشک خوب در این مقاله سعی دارد شما را با تفاوت های متخصصین درمانگر جنسی (سکس تراپیست و اورولوژیست) آشنا کند، تا در مواقع لازم قادر به تصمیم گیری بهتر در رابطه با مراجعه به هرکدام از این متخصصان باشید.

به طور خلاصه بهتر است برای حل مشکلات جنسی با منشا روانشناختی به سکس تراپیست و برای حل مشکلات جنسی با منشا فیزیولوژیکی به اورولوژیست مراجعه کنیم.

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ (Erectile Dysfunction) ناتوانی در رسیدن به نعوظ آلت جنسی مردان یا ناتوانی در نگه داشتن آن در حالت نعوظ است. این اختلال باعث می‌شود دخول جنسی با مشکل مواجه شود.

ناتوانی در نعوظ امر دور از انتظاری نیست و ممکن است بسیاری از مردان، در مواقع استرس و مشابه آن را تجربه کنند؛ اما در صورتی که این اتفاق به طور مداوم رخ دهد می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل باشد که احتیاج به درمان دارد.

اختلال نعوظ ممکن است به دلایل روانی، مشکلات عاطفی و روابط عاطفی ناسازگار ایجاد شود. در این صورت لازم است درمان توسط یک سکس‌تراپیست پیگیری شود.درمان مشکلات جنسی

بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، دیابت، استرس، افسردگی، مصرف داروهای خاص، استعمال دخانیات و سیگار، مشکلات عاطفی و روانی، خستگی، استرس، آسیب‌های مغزی، مشکلات هورمونی، جراحی مثانه و پروستات و … همگی از جمله عواملی هستند که می توانند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که درمان اختلال نعوظ را می توان هم از جنبه روانی و هم از جنبه فیزیکی بررسی کرد. تشخیص اینکه مشکل نعوظ ریشه روانی دارد یا علت آن فیزیکی است، بر عهده متخصص است.

پیشنهاد ما به شما این است که در صورتی که نعوظ صبحگاهی را تجربه میکنید احتمالا مشکل شما جنبه جسمانی ندارد و لازم است به یک روانشناس سکس تراپیست مراجعه کنید. در صورتی که در هیچ موقعیتی نعوظ را به طور کلی تجربه نمی‌کنید (برای مثال نعوظ صبگاهی)، این فرضیه را می‌توان مطرح کرد که ممکن است مشکل، جنبه جسمانی داشته باشد.

سکس تراپیست در زمینه تشخیص علت و درمان اختلالات جنسی با منشا روانی آموزش دیده است. او می تواند شما را از نظر روانشناختی و عاطفی ارزیابی کند.

در صورتی که دکتر مشکلات جنسی (سکس تراپیست) تشخیص بدهد که مشکل جنسی نعوظ و درمان آن باید از طریق پزشکی پیگیری شود، شما را به یک متخصص اورولوژیست یا سایر پزشکان مربوطه ارجاع خواهد داد تا درمان را ادامه دهید.

‌در ادامه به بررسی تخصص‌های سکس تراپی و اورولوژی می‌پردازیم.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

 

سکس تراپی چیست؟

سکس تراپی یکی از انواع رواندرمانی و از زیرشاخه های رشته روانشناسی و در حیطه زوج درمانی است که به زوجین کمک می‌کند تا با یک بررسی کلی بتوانند عوامل پزشکی، روانی، شخصیتی و بین فردی مؤثر در میزان رضایت جنسی را بشناسند.

هدف سکس تراپی چیست؟

از اهداف درمان سکس تراپی این است که به زوجین کمک کند تا موانع و چالش های روانی و فیزیکی موجود را پشت سر بگذارند تا بتوانند رابطه جنسی لذت بخش‌تری را تجربه کنند.

داروی سیلدنافیل یا قرص ویاگرا چیست و چگونه آن را مصرف کنیم؟

در صورت بروز چه مشکلاتی به سکس تراپیست مراجعه کنیم؟

مشکلات جنسی میان زوجین بسیار رایج و فراگیر هستند و میتوانند روابط را یا به صورت موقعیتی یا حتی پایدار تحت تأثیر قرار دهند و جالب است بدانید اکثر این مشکلات جنسی، ریشه در علل روانشناختی دارند.

این اختلالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زودانزالی
  • دیرانزالی
  • اختلال نعوظ
  • اختلال کمبود میل جنسی در مردان
  • اختلال انگیختگی/ علاقه جنسی در زنان
  • آنورگاسمی (عدم تجربه ارگاسم)
  • واژینیسموس (ترس از نزدیکی و نزدیکی دردناک)

 

در جلسات سکس تراپی چه می‌گذرد؟

در طی این جلسات زوجین به همراه درمانگر جنسی راجع به مشکل خاص خود صحبت کرده و تجربیات، احساسات و نگرانی های خود را با وی درمیان گذاشته و از این طریق، متخصص جنسی با ارائه تمرین های رفتاری مرتبط برای حل مشکل و راهکارهای مناسب به زوجین کمک خواهد کرد تا به کیفیت رابطه جنسی خود بهبود بخشند و راهکارها و نحوه پاسخدهی جایگزین و مناسب را فرا بگیرند.

متخصص سکس تراپیست به فیزیولوژی بدن و آناتومی ارگان های جنسی وعملکرد آنها احاطه کامل دارد و می‌تواند ریشه اختلالات روانی و بدنی را از یکدیگر تمیز داده و جهت رفع آنها به بیماران توصیه‌های لازم را ارائه دهد.

متخصص سکس تراپیست، دارای تاریخچه تحصیل در رشته روانشناسی می‌باشد و در طی روند درمان، نسخه دارویی تجویز نخواهد کرد و برنامه ریزی های درمانی یک درمانگر جنسی سکس تراپیست حول محور تمرین‌های رفتاری یا مهارت آموزی به زوجین می‌گردد.

برای تقویت نعوظ چه بخوریم؟ ۲۲ ماده غذایی برای افزایش نعوظ

درمان مسائل جنسی

البته نکته قابل توجه این است که در مواردی ممکن است مشکلات جنسی ریشه روان‌شناختی نداشته و علل به وجود آورنده مشکلات مستقیماً فیزیولوژیکی و پزشکی باشند؛ در این صورت با تشخیص روانشناس می‌توان به پزشک متخصص در حوزه اورولوژی (جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی) مراجعه کرد.

یش از ۸۰ درصد اختلالات جنسی نیازی به درمان‌های دارویی ندارند اما می‌توانند بر کیفیت زندگی شما تاثیر چشمگیری داشته باشند.در صورتی که شما یا همسرتان درگیر مشکلات نعوظ هستید، می‌توانید از مشاوره‌های حضوری، تلفنی و آنلاین سکس‌تراپیست‌های پزشک خوب کمک بگیرید.

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

مشاهده سکس‌تراپیست‌ها

 

تخصص ارولوژی چیست؟

حوزه فعالیت متخصص ارولوژی (جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی) شامل درمان بیماری های مرتبط با کلیه ها، مجاری ادراری، مثانه، پروستات، بیضه ها و آلت تناسلی است.

 به عبارتی این تخصص به درمان بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری مردان و دستگاه ادراری زنان می‌پردازد.

قرص تادالافیل چیست؟ درمان مشکلات نعوظ

در صورت بروز چه مشکلاتی به متخصص ارولوژیست مراجعه کنیم؟

  • بیماری های کلیه و مجاری ادراری
  • سنگ کلیه
  • سرطان های مرتبط با دستگاه تناسلی و ادراری
  • سوزش ادرار یا عدم توانائی در کنترل ادرار
  • احتباس ادرار
  • تومورهای تناسلی یا تبخال های تناسلی
  •  تومور مثانه
  • اختلال در عملکرد جنسی مردان مانند اختلال در نعوظ یا درد
  • بیماری های پروستات
  • مشکلات غدد آدرنال

نکته قابل توجه، در برخی موارد باید همکاری لازم بین سکس تراپیست و اورولوژیست در درمان بیماری های جنسی برقرار شود. سکس تراپی به درمان بیماری های جنسی از طریق روش های روانشناختی می پردازد و اورولوژی با استفاده از درمان فیزولوژیک مشکلات جنسی را حل می‌کند.

متخصص ارولوژی کیست؟

نحوه درمان یک پزشک متخصص اورولوژیست به چه صورت است؟

پزشک متخصص ارولوژیست دارای تاریخچه تحصیل در رشته پزشکی عمومی و همچنین تخصص اورولوژی می‌باشد که برای تشخیص بیماری های ادراری و تناسلی ممکن است از آزمایش ساده آنالیز ادراری و کشت ادرار یا آزمایشاتی همچون آنالیز مایع منی تا روش های پیچیده تری مثل سیستوسکوپی و بایوپسی و … که نیازمند بستری در بیمارستان هستند استفاده کند.

نحوه درمان هم با توجه به ماهیت این رشته، دارودرمانی است، البته در صورت عدم بهبود بیماری با دارودرمانی، گزینه پیش روی اورولوژیست ها، جراحی نیز خواهد بود.

خوانندگان محترم اگر سوالی در زمینه مسائل جنسی داشتید، لطفا در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.