بسیاری از زوجین پس از برقراری رابطه جنسی دچار احساس غم، اندوه، افسردگی یا حتی اضطراب می‌شوند؛ که ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت زمان ببرد. جالب است بدانید حداقل نیمی از مردان و زنان پس از مقاربت، دچار یکی از نشانه‌های بالا می‌شوند؛ اما به راستی دلیل بروز این نوع از احساسات چیست؟ احساس گناه از برقراری رابطه جنسی، مسائل مربوط به واکنش‌های بدن و آسیب‌های جنسی گذشته، همگی می‌توانند موجب بروز احساس غم و سایر اختلالات روحی پس از مقاربت شوند. در بسیاری از موارد، صحبت با شریک زندگی یا مشورت با درمانگر، می‌تواند به تسکین این علائم کمک کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی ۱۱ دلیل که بپردازیم که هر یک باعث بروز احساس غم، پس از برقراری روابط جنسی می‌شوند.

دلایل بروز غم و اختلالات خلقی؛ پس از برقراری رابطه جنسی

رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در زندگی زناشویی است که بروز مشکل و اختلال در آن، باعث نارضایتی طرفین و ایجاد احساسات ناخوشایند در آن‌ها می‌شود. در ادامه قصد داریم به بیان دلایل بروز احساس غم پس از برقراری رابطه جنسی بپردازیم.

۱- افت شدید سطح هورمون

برقراری رابطه جنسی، برانگیختگی و به ارگاسم رسیدن با هجوم هورمون‌ها همراه است و اتمام رابطه جنسی با افت شدید سطح هورمون‌ها همراه است. این افت باعث بروز غم و احساسات منفی در رفتار و اعمال زن و مرد می‌شود.

۲- احساس گناه

برخی زوجین در هنگام برقراری رابطه جنسی دچار احساس گناه می‌شوند؛ اما باید بدانید بروز این حس به معنای عدم رضایت از زندگی زناشویی نیست. چرا که برخی افراد به علت تغییرات سطح هورمون یا بروز برخی حس‌های خاص در طول رابطه جنسی، دچار احساس پشیمانی می‌شوند و آرزو می‌کنند تا در موقعیت یا مکان دیگری قرار داشتند. بروز این افکار و احساس گناه موجب ایجاد احساس غم و اندوه در زن و مرد می‌شود. برای بررسی بیشتر احساس گناه پس از رابطه جنسی بهتر است با یک رواندرمانگر این موضوع را مطرح کنید.

۳- احساس عدم اطمینان

بروز احساس عدم اطمینان پس از برقراری رابطه جنسی، یکی از علت‌های ایجاد غم و اندوه در زن و مرد است. این احساس عدم اطمینان زمانی شدت پیدا می‌کند که یکی از زوجین معتقد باشد که باید رابطه جنسی را به تنهایی بهبود دهد و در جهت بهتر شدن وضعیت آن بیشتر تلاش کند.

۴- نارضایتی از اندام شخصی

برخی از زن و مرد پس از ازدواج دچار احساس افسردگی می‌شوند؛ چرا که موضوعات مربوط به نارضایتی از اندام باعث بروز افسردگی در افراد می‌شود. در واقع هر یک از زن و مرد نگران این موضوع هستند که شریک جنسی آن‌ها از اندام جنسی آن‌ها راضی نباشد و احساس خوبی به او دست ندهد. تمامی این افکار و احساسات باعث بروز غم پس از برقراری رابطه جنسی می‌شود.

۵- نارضایتی از عملکرد جنسی

برخی از زوج‌ها علاوه بر احساس نارضایتی درباره بدن خود، ممکن است دچار بروز حس نارضایتی درباره عملکرد جنسی خودشان شوند. در واقع آن‌ها به این موضوع فکر می‌کنند که آیا ممکن است شریک زندگی آن‌ها دچار احساسات منفی درباره عملکرد جنسی او شود. عدم صحبت درباره این موضوع با شریک زندگی، باعث بروز احساس غم و اندوه پس از برقراری رابطه جنسی می‌شود.

۶- عدم ارگاسم در شریک زندگی

جالب است بدانید به ارگاسم نرسیدن شریک جنسی در طول برقراری رابطه جنسی، باعث بروز احساس غم و افسردگی در طرف مقابل می‌شود. چرا که این موضوع موجب می‌شود زن یا مرد درباره کیفیت رابطه جنسی خود دچار شک و تردید شوند.

۷- تجربه آسیب جنسی

زن یا مردی که در گذشته خود آسیب‌های جنسی را تجربه کرده باشند، پس از برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود دچار بروز حس غم و اندوه می‌شوند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد نارضایتی جنسی در بین زن و مرد شود.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

۸- برقراری رابطه جنسی برای حل مشکلات زناشویی

برخی از زنان و مردان در زندگی زناشویی خود دچار مشکلاتی هستند که تحمل این رابطه را برای آن‌ها بسیار سخت می‌کند. در این شرایط برخی از آن‌ها اعتقاد دارند که برقراری رابطه جنسی مکرر، می‌توانند از شدت این مشکلات جلوگیری کنند. اما باید بگوییم برقراری رابطه جنسی در زمان‌هایی که زن و مرد با یکدیگر مشکلات ریشه‌ای دارند، موجب بروز غم و ناراحتی می‌شود.

۹- کاهش دفعات برقراری رابطه جنسی

برقراری رابطه جنسی کم و محدود باعث بروز فاصله در بین زن و مرد می‌شود؛ چرا که رابطه جنسی خود یکی از عوامل مهم در معاشرت زوجین با یکدیگر است. پس کاهش دفعات رابطه جنسی باعث بروز احساس غم و اندوه در هر یک از زن و مرد می‌شود.

۱۰- احساس شرم از برقراری رابطه جنسی

 برقراری رابطه جنسی یکی از موضوعات رایج در بین هر زوجی است که متاسفانه برخی از زوجین از اظهار آن دچار شرم می‌کنند. اما باید بدانید که احساس صمیمیت و آزادی بیان در این موضوع باعث بروز احساسات مثبت در شریک جنسی شما می‌شود؛ پس با بیان آن از بروز احساس غم و اندوه جلوگیری کنید.

۱۱- شدت ارگاسم

بروز احساس غم، افسردگی و اضطراب پس از برقراری رابطه جنسی، ممکن است به شدت ارگاسم وابسته باشد. تا زمانی که بدن هر یک از زوجین آرام شود و ذهن کمی آرام بگیرد، یک ارگاسم خوب می‌تواند از بروز احساس غم و اندوه جلوگیری کند.

مطالعه مرتبط: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

نحوه مدیریت غم و اختلالات روحی پس از برقراری رابطه جنسی

به راستی زوجینی که پس از برقراری رابطه جنسی دچار غم و اختلالات روحی می‌شوند؛ چگونه باید این احساسات منفی را مدیریت کنند؟ گاهی اوقات هر فرد خودش می‌تواند ریشه‌های مشکلات درونی خود را تشخیص دهد و در جهت رفع آن اقدام کند.

صحبت با شریک زندگی می‌تواند یکی از راه‌های مناسب برای رفع و مدیریت غم و اختلالات روحی پیش آمده باشد. اگر اضطراب یا غم پس از برقراری رابطه جنسی به علت عملکرد جنسی و عدم رسیدن به ارگاسم باشد؛ پس صحبت با شریک زندگی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای مدیریت این احساسات منفی باشد.

اگر صحبت با شریک زندگی برای رفع احساس غم و اندوه کارساز نیست؛ پس با مراجعه به درمانگر یا مشاور می‌تواند در جهت تشخیص و رفع این موضوع اقدام کنید. رابطه جنسی تجربه‌ای لذت‌بخش برای هر زن و مردی است، اما بروز احساس غم و اختلالات روحی می‌تواند از احساس خوشایند این رابطه کم کند. بررسی مشکلات و احساسات رخداده، بعد از رابطه جنسی می‌تواند باعث بهبود و مدیریت رابطه جنسی شما و شریک زندگیتان شود.

در صورتی که نیازمند مراجعه به روانشناس خوب در تهران در زمینه‌های مختلف از جمله مشکلات جنسی هستید، می‌توانید از سایت پزشک خوب اقدام به رزرو اینترنتی یا تلفنی کنید.

منبع: psychologytoday