سردرد بعد از رابطه نوعی سردرد است که با فعالیت های جنسی مختلف، مثل رابطه جنسی یا خودارضایی همراه است. این سردرد شدت و انواع مختلف دارد و می تواند روی کیفیت رابطه جنسی تاثیر منفی بگذارد و آزاردهنده باشد. علت سردرد جنسی در افراد مختلف، متفاوت است و وقتی بتوانید علت سردرد جنسی خود را تشخیص دهید، می توانید راحت تر روش درمانی و مقابله با آن را انتخاب کنید.

فهرست مقاله

سردرد جنسی چیست؟

سردرد جنسی یا سردرد بعد از رابطه (Sex headaches)، به سردرد شدید یا خفیفی می گویند که در هنگام هرگونه فعالیت جنسی یا پس از آن ایجاد می شود، مثلا سردرد بعد از خودارضایی نیز، سردرد جنسی محسوب می شود. اگر دچار این مشکل باشید معمولاً سردرد شدید و ناگهانی درست قبل یا در حین ارگاسم تجربه می کنید. سردرد جنسی ممکن است یک بار یا به طور مکرر، اتفاق بیفتد و پس از رابطه جنسی، ارگاسم یا خودارضایی ایجاد شود. با اینکه سردرد های بعد از رابطه نادر هستند، اما وجود دارند و می توانند باعث افت کیفیت رابطه زناشویی در زوج ها شوند. بیشتر سردرد های جنسی نشان دهنده مشکل خاصی نیستند و جای نگرانی ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است دلایل جدی مثل مشکل در عروق خونی مغز، دلیل سردرد های بعد از رابطه باشند.

از دست ندهید:رابطه زناشویی چیست؟ آموزش صفر تا صد رابطه جنسی

سردرد بعد از رابطه جنسی

علائم سردرد جنسی

سردرد جنسی شاید ویژگی های مشترک زیادی با انواع سردرد های دیگر داشته باشد، اما نشانه هایی وجود دارد که در صورت وجود آن ها، ما سردرد بعد از رابطه را به عنوان سردرد جنسی شناسایی می کنیم. ویژگی های سردرد جنسی عبارتند از:

  1. همیشه قبل، در حین یا بعد از رابطه جنسی به وجود می آیند
  2. ناگهانی و صاعقه وار اتفاق می افتند
  3. با گذشت زمان شدت درد کم می شود یا حتی از بین می رود
  4. احساس درد ممکن است تا ناحیه گردن هم امتداد پیدا کند
  5. سردرد  بعد از رابطه معمولا با حالت تهوع همراه نیست

از دست ندهید: درمان خانگی سردرد | ۱۸ راهکار ساده برای رهایی از سردرد

انواع سردرد جنسی

سردرد های جنسی می توانند علائم و نشانه های متفاوتی داشته باشند، به همین دلیل آن ها را به سه دسته تقسیم می کنیم. تقریبا همه سردرد های جنسی حداقل چند دقیقه طول می کشند و معمولا تا چند ساعت بعد ادامه دارند. بیشتر درد هنگام سردرد بعد از رابطه و سردرد بعد از خودارضایی، در ناحیه چشم متمرکز است، اکثر افراد گزارش داده اند که درد از چشم چپ شروع می شود. انواع سردرد جنسی عبارتند از:

  • سردرد پیش از ارگاسم: این نوع سردرد قبل از ارضا شدن یا ارگاسم بیشتر اتفاق می افتد. به این نوع سردرد، سردرد اولیه نیز می گویند و نوعی درد مبهم و تهوع آور است که قبل از ارگاسم شروع می شود و با افزایش برانگیختگی جنسی، بدتر می شود. می توان گفت این سردرد شبیه سردرد هایی است که وقتی دچار تنش یا استرس هستید، تجربه می کنید.
  • سردرد حین ارگاسم: سردرد شدید دردناکی است که در هنگام ارگاسم شروع می شود و تا ساعت ها بعد از رابطه ادامه پیدا می کند. گاهی به این سردرد، سردرد صاعقه وار جنسی نیز می گویند، چون مانند رعد و برق به یکباره ظاهر می شود. افراد معمولا این نوع سردرد را اینگونه شرح می دهند: «به طور ناگهانی یک درد وحشتناک در پشت سرم ایجاد شد. انگار کسی با چکش از پشت سر به من ضربه می زند.” سردرد بعد از خودارضایی معمولا از این نوع است.
  • سردرد بعد از رابطه زناشویی: سردردی است که بعد از رابطه جنسی رخ می دهد و شدت آن برای هر فرد از خفیف تا شدید متغیر است. این سردرد زمانی که می ایستید بدتر می شود و زمانی که به پشت دراز می کشید کاهش می یابد. علت آن نشت داخلی مایع نخاعی است که از جمجمه به سمت ستون فقرات امتداد می یابد.

از دست ندهید: ارضا واژینال چیست؟ انواع ارگاسم در زنان

علت سردرد بعد از رابطه

دلیل سردرد شدید بعد از رابطه زناشویی می تواند در هر فرد متفاوت باشد. ما در اینجا به دلایل رایج تر می پردازیم که احتمالا منشا سردرد جنسی شما باشند. دلایل سردرد جنسی عبارتند از:

  1. انقباض عضلات سر و گردن
  2. حالت غیراستاندارد رابطه جنسی
  3. نوسان فشارخون
  4. استفاده از قرص های ضدبارداری
  5. مصرف داروهای ضد افسردگی
  6. کم آبی بدن
  7. مصرف ویاگرا
  8. خستگی بدنی
  9. تنش و استرس
  10. عفونت
  11. بیماری های جدی
  12. مصرف ماریجوانا
  13. داروی آمیودارون

از دست ندهید: میگرن چگونه درمان می‌شود؟ انواع مختلف میگرن

انقباض عضلات سر و گردن؛ علت سردرد جنسی

گاهی علت سردرد و سرگیجه بعد از رابطه زناشویی، افزایش هیجان جنسی است که باعث انقباض عضلات سر و گردن و در نتیجه سردرد می شود. انقباض عضلات باعث تجمع اسید لاکتیک می شود که می تواند به تنهایی دردناک یا آغاز کننده سردرد باشد. معمولا سردرد پیش از ارگاسم به این دلیل اتفاق می افتد.

حالت غیراستاندارد رابطه جنسی

برخی از پوزیشن های رابطه جنسی استاندارد نیستند و ممکن است به ناحیه سر و گردن شما فشار زیادی وارد کنند که این مسئله موجب سردرد جنسی می شود. مطمئن شوید در حالتی رابطه جنسی برقرار می کنید که سر و گردنتان تحت فشار نباشند و در زاویه بدی قرار نگیرند. هیجان رابطه جنسی ممکن است باعث شود حین رابطه درد را حس نکنید اما فشار به سر و گردن موجب سردرد بعد از رابطه می شود.

سردرد بعد از رابطه، سردرد جنسی

نوسان فشار خون و سردرد جنسی

 گاهی افزایش فشار خون، باعث گشاد شدن رگ های خونی شما می شود و این مسئله موجب سردرد بعد از رابطه زناشویی می شود. یکی از نشانه های فشار خون بالا سردرد و یکی از نشانه های فشارخون پایین سرگیجه است. در نتیجه می توان گفت علت سردرد و سرگیجه بعد از رابطه زناشویی، ممکن است نوسان فشار خون باشد.

استفاده از قرص های ضدبارداری

 با توجه به اینکه عوارض قرص های ضد بارداری شامل سردرد می شود، گاهی استفاده و مصرف قرص های ضد بارداری، می تواند علت سردرد بعد از ارضا شدن زنان باشد. قرص های هورمونی عوارضی مثل سردرد، اضافه وزن و … دارند. قرص های ضد بارداری، ریسک ابتلا به سردرد را بیشتر می کنند و ممکن است باعث سردرد بعد از رابطه شوند.

مصرف داروهای ضد افسردگی

عوارض برخی از داروهای ضد افسردگی شامل سردرد می شود و می توانند بدن را نسبت به سردرد آسیب پذیر کنند. رابطه بین داروهای ضد افسردگی و سردردهای جنسی به این صورت است که داروهای ضد افسردگی، میزان سروتونین (نوعی ماده شیمیایی در بدن که مسئول احساس شادی است) را در بدن تغییر می دهند که این خودش، باعث سردرد می شود. پس داروهای ضد افسردگی ممکن است سردرد بعد از رابطه را تشدید کنند.

کم آبی بدن و سردرد بعد از رابطه

کم آبی یا دهیدراته شدن بدن، باعث ضعیف شدن بدن بطور کلی می شود و می تواند ریسک ابتلا به سردرد شدید جنسی را افزایش دهد. در رابطه جنسی فعالیت زیادی می کنیم و ضربان قلب ما افزایش می یابد که باعث تعرق می شود. اگر آب بدن کافی نباشد، بدن آسیب پذیر می شود و احتمال تجربه سردرد جنسی بیشتر می شود.

سردرد بعد از رابطه زناشویی

مصرف ویاگرا

 برخی از افراد برای تقویت رابطه جنسی و درمان اختلال نعوظ، از ویاگرا یا سیلدنافیل (قرصی که معمولا برای درمان اختلال نعوض مصرف می شود) استفاده می کنند که یکی از عوارض آن سردرد است و می تواند دلیلی برای سردرد های جنسی باشد و این سردرد می تواند حین رابطه یا بعد از آن ایجاد شود. ویاگرا یا سیلدنافیل در خون رسانی به آلت تناسلی تاثیر می گذارد که این خودش می تواند باعث نوسان فشارخون شود که دلیلی برای سردرد شدید بعد از رابطه زناشویی است.

خستگی بدنی و سردرد بعد از رابطه

 خستگی فیزیکی، بدن را در حالت ضعیف و آسیب پذیری قرار می دهد و ممکن است باعث ایجاد سردرد بعد از رابطه جنسی شود. هنگام رابطه جنسی، فعالیت بدنی شدید است و اگر بدن توانایی تامین این نیرو را نداشته باشد، به سیستم عروقی بدن فشار وارد می شود. در نتیجه می توان گفت خستگی می تواند موجب سردرد بعد از رابطه شود.  

تنش و استرس

 تنش و استرس می توانند منجر به سردرد شود، اگر برقراری رابطه جنسی برای شما با تنش روانی همراه باشد، این تنش ممکن است علت سردرد جنسی شما باشد. تنش و استرس روانی، انقباض عضلات را بیشتر می کنند که این مسئله تواند باعث سفت شدن عضلات سر و گردن شود. به این صورت تنش و استرس می توانند سردرد جنسی ایجاد کنند.

عفونت و سردرد پس از رابطه

گاهی اوقات التهاب رگ ها و اعضای سر و گردن به دلیل عفونت های ویروسی یا باکتریایی، می تواند منجر به سردرد بعد از رابطه شود. بعنوان مثال عفونت سینوس ها، دلیل سردرد شدید بعد از رابطه زناشویی، محسوب می شود. عفونت، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و باعث التهاب رگ ها می شود که مجموع این عوامل، می تواند موجب سردرد بعد از خودارضایی یا رابطه جنسی شود.

بیماری های جدی

اگر سردرد جنسی شما با علائم شدیدتری مثل استفراغ یا سفت شدن گردن و سر همراه است، ممکن است دلایل جدی تری داشته باشد. علت های جدی سردرد شدید جنسی عبارتند از:

  • آنوریسم داخلی: گشاد شدن یا تشکیل حباب در دیواره رگ های داخل مغز شما
  • ناهنجاری های شریانی: منظور از شریان همان سرخرگ است که مسئولیت خون رسانی را برعهده دارد، گاهی این شریان ها به داخل مایع مغزی نخاعی نشت می کنند و باعث سردرد جنسی می شوند
  • باریک شدن عروق و رگ های خونی در مغز
  • سکته مغزی

مطالعه بیشتر در این زمینه: ۷ اتفاق عجیب که بعد از رابطه جنسی برای مغز رخ میدهد

سردرد بعد از رابطه و قند خون

شاید عقیده عامیانه این باشد که قند خون و نوسان آن می تواند باعث ایجاد سردرد جنسی شود. این عقیده تا حدودی درست است. باید بدانید که قند خون و نوسان آن دلیل مستقیمی برای سردرد و سرگیجه بعد از رابطه زناشویی نیست، بلکه می تواند علت سردرد شدید به صورت کلی باشد. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قند خون شما نوسان می کند، احتمالا هنگام انجام دادن فعالیت های دیگر و در موقعیت های مختلف، سردرد را تجربه می کنید و تجربه شما محدود به سردرد بعد از رابطه زناشویی نیست.

مصرف ماریجوانا

ماریجوانا یکی از مواد مخدر پر مصرف است که از گیاه کانابیس گرفته می شود و عوارض زیادی دارد. ماریجوانا ریسک ابتلا به سردرد را بیشتر می کند و دیده شده که افرادی که ماریجوانا مصرف می کنند، بیشتر از دیگران، سردرد جنسی را تجربه می کنند. مصرف ماریجوانا و مواد مخدر می تواند موجب سردرد بعد از خودارضایی یا سردرد بعد از رابطه شود.

داروی آمیودارون

در یک پژوهش مشاهده شد که با مصرف داروی آمیودارون که یک دارو برای بیماری های قلبی است، سردرد بعد از رابطه گزارش شده است. بین شدت سردرد بعد از رابطه و دوز دارو هم ارتباط وجود دارد، یعنی دوز های بالاتر  منجر به سردرد شدیدتر بعد از رابطه می شد. سردرد بعد از خودارضایی یا رابطه جنسی می تواند به دلیل مصرف این دارو باشد.

سردرد بعد از رابطه جنسی

عوامل خطر سردرد جنسی

عوامل خطر شرایط خاصی هستند که باعث می شود برخی افراد بیشتر در معرض سردرد بعد از رابطه باشند و ریسک تجربه کردن سردرد جنسی برای این افراد بیشتر است. عوامل خطر سردرد جنسی عبارتند از:

  • میگرن: افرادی که میگرن دارند، در معرض ریسک بیشتری نسبت به سردرد پس از رابطه جنسی هستند .
  • جنسیت: شواهد علمی نشان می دهند که شیوع سردرد جنسی در مردان بیشتر از زنان است. پس می توان گفت مردان بیشتر از زنان در معرض سردرد های بعد از رابطه هستند.
  • سن: پژوهشی نشان داد که در دو بازه سنی ریسک ابتلا به سردرد جنسی بیشتر است. اولین بازه بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی و دومین بازه بین ۳۵ تا ۴۴ سالگی است.
  • ژنتیک: بعضی از شواهد نشان می دهند که سردرد بعد از رابطه جنسی می تواند ارثی باشد، پس اگر یکی از اعضای خانواده شما سردرد شدید بعد از رابطه زناشویی را تجربه می کند، ریسک آن در شما نیز بیشتر است.

درمان سردرد بعد از رابطه

درمان سردرد بعد از رابطه به علت آن بستگی دارد. اگر فکر می کنید دلیل آن می تواند مشکل پزشکی جدی باشد، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت می توانید از راهکار های درمانی سردرد جنسی استفاده کنید. راه های درمان سردرد بعد از رابطه زناشویی عبارتند از:

  • دارو های مسکن بدون نسخه
  • خانواده دارویی تریپتان
  • اصلاح روش رابطه جنسی
  • روان درمانی
  • ورزش منظم
  • مراجعه به پزشک

داروهای مسکن برای درمان سردرد جنسی

دارو های بدون نسخه می توانند به درمان سردرد بعد از رابطه کمک کنند. در نظر داشته باشید در بیشتر موارد سردرد به خودی خود از بین می رود و نیازی به مصرف مسکن نیست، اما باید بدانید بهترین مسکن ها برای سردرد بعد از رابطه جنسی عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • آسپرین
  • ناپروکسن

در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع سردرد پس از رابطه دلیل جدی ای ندارد و نیازی به نگرانی نیست، اما اگر همراه با علائم دیگر بود یا چند روز طول کشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان سردرد بعد از رابطه با سوماتریپتان

در یک پژوهش برای درمان سردرد شدید پس از رابطه زناشویی، خانواده دارویی تریپتان که معروف ترین عضو آن سوماتریپتان است، مورد استفاده قرار گرفت و کارساز بود. دو سوم بیمارانی که از تریپتان ها استفاده می کردند، گزارش دادند که سردرد جنسی آن ها بهبود یافته است. تریپتان ها یک گزینه درمانی مناسب برای درمان سردرد شدید بعد از رابطه زناشویی محسوب می شوند.

مطالعه بیشتر: برای سردرد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اصلاح رابطه جنسی برای درمان سردرد جنسی

اگر در حالتی رابطه جنسی برقرار می کنید که سر و گردن شما تحت فشار است، بهتر است این مسئله را اصلاح کنید. پوزیشن هایی را برای رابطه جنسی انتخاب کنید که عضلات سر و گردن شما تحت فشار نباشد و راحت باشید. همچنین شدت یا مدت زمان رابطه جنسی زیاد، باعث خستگی و ضعف بدن شما می شود. پس این مورد را بررسی کنید و اگر فکر می کنید اصلاح آن به درمان سردرد بعد از رابطه کمک می کند، تغییرات لازم را انجام دهید.

درمان سردرد جنسی با ورزش

اگر علت سردرد بعد از رابطه جنسی مشکلات قلبی و عروقی باشد، ورزش منظم می تواند به سلامت جسمی شما کمک بکند. ورزش باعث می شود از نظر قبلی، عروقی در وضعیت بهتری قرار بگیرید. همچنین ورزش نوسان های فشار خون را که دلیلی برای سردرد های بعد از رابطه هستند، کاهش می دهد. پس می توان گفت ورزش کردن و فعالیت بدنی، روشی غیر مستقیم ولی یک راهکار درمانی موثر برای سردرد بعد از رابطه می باشد.

مراجعه به پزشک برای درمان سردرد جنسی

اگر سردرد بعد از رابطه شما با علائم دیگری همراه است یا طولانی شده است، بهتر است برای تشخیص قطعی و درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک تشخیص دهد که سردرد ناشی از علل قلبی یا عروقی جدی است، احتمالا روش های تشخیصی و درمان متفاوتی را به شما پیشنهاد می دهد. در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع سردرد جنسی، علت عروقی و جدی ندارد و جای نگرانی نیست.

مطالعه بیشتر: برای مشکلات جنسی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

روان درمانی برای سردرد بعد از رابطه

اگر حس می کنید علت سردرد شدید بعد از رابطه زناشویی تنش و استرس است، شاید بتوانید با مراجعه به یک روانشناس خوب ، مشکل را حل کنید. اگر از رابطه جنسی لذت نمی برید یا نسبت به آن حس خوبی ندارید، ممکن است سردرد شما به علت مسائل روانی باشد و در این موارد نیز می توان با روان درمانی مسئله را حل کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۱دلیل که بعد از رابطه جنسی ممکن است احساس غم داشته باشید

سردرد بعد از رابطه جنسی

راهکارهای خانگی سردرد بعد از رابطه

روش های مختلفی برای درمان سردرد جنسی وجود دارد. با توجه به اینکه سردرد بعد از رابطه، معمولا دلیل جدی ندارد و به خودی خود از بین می رود، راهکارهای خانگی درمان می توانند بسیار موثر باشند. برخی از این روش ها را می توانید خودتان قبل یا حین رابطه جنسی انجام دهید و از عواقب سردرد جنسی در امان بمانید. روش های خانگی درمان سردرد بعد از رابطه عبارتند از:

  • پرآب (هیدراته) نگه داشتن بدن: کم آبی بدن، شدت و مدت زمان سردرد را بیشتر می کند، پس به اندازه کافی مایعات بنوشید.
  • مکمل منیزیم: در افرادی که کمبود منیزیم دارند، سردرد بیشتر و شدید تر اتفاق می افتد. مصرف مکمل ها یا مواد غذایی حاوی منیزیم با مشورت پزشک، می تواند سردرد بعد از رابطه را درمان کند.
  • خواب کافی: مطمئن شوید که در شبانه روز خواب کافی دارید و هنگام رابطه جنسی خسته نیستید. کمبود خواب می تواند ریسک سردرد جنسی را افزایش دهد.
  • اجتناب از بوی تند: اگر قبل از رابطه جنسی، خودتان یا شریکتان از ادکلن تند استفاده می کنید، باید بدانید بوی تند و قوی می تواند منجر به سردرد جنسی شود و به طور کلی محرک سردرد محسوب می شود.
  • اجتناب از نور زیاد: نور زیاد می تواند باعث آغاز سردرد شود. استفاده از نور ملایم قبل از رابطه جنسی می تواند باعث رمانتیک شدن فضا و همچنین پیشگیری از سردرد بعد از رابطه شود.
  • اجتناب از هیستامین: هیستامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، مصرف مواد غذایی با هیستامین، احتمال سردرد بعد از رابطه را بیشتر می کنند. مصرف مواد غذایی حاوی هیستامین مثل غذاهای تخمیر شده، پنیرهای مدت دار، آبجو، ماهی دودی و … احتمال سردرد را بیشتر می کند.
  • روغن های گیاهی: روغن هایی با عصاره و بوی نعنا و اسطوخودوس می توانند آرام بخش باشند و سردرد را تسکین دهند. قبل یا حین رابطه جنسی با این روغن سر و بدن خود را ماساژ دهید.
  • مکمل ب کمپلکس: مصرف ویتامین هایی که در دسته ویتامین b هستند، شما را در برابر سردرد بعد از رابطه و دیگر انواع سردرد ایمن می کنند.
  • استفاده از کمپرس سرد: از کمپرس سرد روی گردن یا سر خود استفاده کنید. کمپرس سرد خون رسانی را تقویت می کند و سردرد بعد از رابطه را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: اسکویرت چیست؟ تفاوت ارگاسم و اسکویرت در زنان

سردرد بعد از خودارضایی

بر اساس یک پژوهش، هر نوع فعالیت جنسی که منجر به ارگاسم شود می تواند باعث سردرد جنسی شود. این فعالیت ها ممکن است شامل رابطه جنسی یا خودارضایی باشد. پس وقتی از سردرد پس از رابطه یا سردرد جنسی صحبت می کنیم، در مورد سردرد پس از خودارضایی نیز حرف میزنیم.

باید بدانید علت، درمان و پیشگیری از سردرد بعد از خودارضایی کاملا مشابه سردرد بعد از رابطه زناشویی است، اما  علت سردرد بعد از خودارضایی نمی تواند مسائل روانی یا خستگی فیزیکی باشد، چون در خودارضایی شخص با فرد دیگری تعامل ندارد و فعالیت فیزیکی بسیار کمتری دارد. می توان گفت علت سردرد بعد از خودارضایی، بیشتر مربوط به ارضا شدن و ارگاسم است تا دلیل های پیش از ارگاسم. علت سردرد بعد از خودارضایی، معمولا مسئله فشار خون است.

مطالعه بیشتر: افسردگی بعد از رابطه جنسی واقعیت دارد؟ علائم و درمان

درمان سردرد بعد از خودارضایی

سردرد بعد از خودارضایی نیز می تواند، مانند سردرد بعد از رابطه با مسکن، راهکارهای خانگی و … درمان شود. با این حال باید در نظر داشته باشید که روش هایی مثل روان درمانی و تغییر پوزیشن رابطه جنسی، جزو روش های درمان سردرد بعد از خود ارضایی محسوب نمی شوند، اما می توانید از بقیه روش های درمان و پیشگیری سردرد، برای درمان سردرد بعد از خودارضایی استفاده کنید.

سردرد بعد از رابطه جنسی یا سردرد جنسی

آیا ارضا نشدن باعث سردرد می شود؟

خیر، از نظر علمی تایید نشده است که ارضا نشدن بتواند باعث سردرد شود و می توان گفت، ارضا نشدن در رابطه جنسی نمی تواند دلیلی برای سردرد باشد. اگر ارضا نشدن باعث سردرد شده است، ممکن است به دلیل تنش ناشی از آن باشد و نمی توان ارتباط مستقیم بین ارضا نشدن و سردرد پیدا کرد. با این حال به دلیل احساس تنش بعد از ارضا نشدن، برخی از افراد ممکن است سردرد جنسی را تجربه کنند.

مطالعه بیشتر: ۱۰ نوع مختلف سردرد و نحوه درمان آن‌ها

آیا نداشتن رابطه باعث سردرد می شود؟

شواهدی بر این مبنا وجود ندارد که نداشتن رابطه جنسی می تواند دلیلی مستقیم برای سردرد باشد. پیامد های نداشتن رابطه بر سلامت بدن به عواملی مانند سن، سلامت کلی بدن، وضعیت هورمونی و … بستگی دارد و در نتیجه در هر فرد متفاوت است. با این حال داشتن رابطه جنسی منظم و سالم، فواید زیادی مثل بهبود عملکرد فعالیت قلبی عروقی، تنظیم هورمون های بدن، تقویت سیستم ایمنی و …  برای سلامت بدن دارد. اینکه نداشتن رابطه باعث سردرد شود، را نمی توان دقیقا تایید کرد، اما می توان گفت داشتن رابطه جنسی در سن و شرایط درست ممکن است درمانی برای سردرد باشد.

مطالعه بیشتر: در حین رابطه چکار کنیم؟ راهکارهای افزایش لذت در رابطه جنسی

تشخیص سردرد جنسی

برای سردرد های بعد از رابطه می توانید به پزشک عمومی یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. هنگامی که با علائم سردرد جنسی به پزشک مراجعه کنید، احتمالا در مرحله اول پزشک ارزیابی می کند که دلیل سردرد بعد از رابطه شما موضوع جدی و آسیب زایی نباشد. تشخیص و بررسی دقیق سردرد بعد از رابطه به شرح زیر است.

  1. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از مغز می تواند به تشخیص هر گونه علت جدی برای سردرد بعد از رابطه شما کمک کند. با گرفتن MRI از سر خود مطمئن می شوید که علت سردرد های شما مشکل جدی در ساختار مغز، نیست.
  2. آنژیوگرام آزمایشی است که بررسی و ارزیابی دقیقی از رگ ها و شریان های مغز و گردن، انجام می دهد. این آزمایش انجام می شود تا مطمئن شوید علت سردرد های بعد از رابطه، مشکل در خون رسانی به مغز یا رگ های آن نیست.
  3. فشارخون شما نیز باید با دقت زیر نظر گرفته شود، خصوصا اگر سابقه فشارخون در خانواده دارید و از نظر سنی و فیزیکی در معرض آن هستید. اگر علت سردرد های بعد از رابطه فشارخون باشد، باید مشخص شود تا بتوانید این مسئله را درمان کنید که به سلامتی شما آسیب جدی وارد نشود.
  4. وضعیت ستون فقرات نیز باید با دقت بررسی شود. گاهی ناهنجاری های ستون فقرات یا انحنای استخوان های آن، خصوصا در ناحیه گردن می تواند باعث سردرد شما بعد از رابطه جنسی شود. با آزمایش سی تی اسکن یا MRI پزشک شما می تواند مطمئن شود ستون فقرات و نخاع شما در وضعیت نرمال و سالمی قرار دارد.

پس از حذف دلایل احتمالی، با توجه به اینکه نگرانی جدی وجود ندارد، پزشک می تواند برای شما مسکن تجویز کند تا سردرد بعد از رابطه برایتان آزاردهنده نباشد.

سردرد بعد از رابطه جنسی

پیشگیری از سردرد جنسی

سردرد های شدید بعد از رابطه می توانند روی میل جنسی شما و کیفیت رابطه زناشویی تاثیر بگذارند. ممکن است بابت نگرانی هایی که نسبت به سردرد جنسی دارید، ترجیح دهید از رابطه جنسی اجتناب کنید، اما راه هایی هست که می توانید از این سردرد شدید پیشگیری کنید تا روی سلامت زندگی جنسی شما تاثیر منفی نگذارد. راه های پیشگیری از سردرد جنسی عبارتند از:

  • توقف فعالیت جنسی قبل از ارگاسم: برخی افراد گزارش داده اند که وقتی فعالیت جنسی خود را در رابطه، درست قبل از ارگاسم متوقف می کنند، دیگر سردرد بعد از رابطه زناشویی را تجربه نمی کنند.
  • داروهای بتا بلاکر: در یک پژوهش مشخص شد که استفاده از داروهای دسته بتا بلاکر مثل آتنولول، پروپرانولول ومتوپرولول می تواند از سردرد های جنسی پیشگیری کند. در نظر داشته باشید عوارض این داروها می تواند بثورات پوستی، بی خوابی، ریزش مو و خستگی باشد و باید قبل از مصرف آن ها با متخصص مشورت کنید.
  • تنظیم قندخون: اگر دچار دیابت یا نوسان قند خون هستید، بهتر است مطمئن شوید که رژیم متعادلی داشته اید و قند خون شما در حالت ایده آل است.
  • مدیتیشن: اگر تنش و استرس روانی موجب سردرد بعد از رابطه شده است، می توانید با تکینک های مدیتیشن قبل از رابطه جنسی، آرامش پیدا کنید و از سردرد جنسی پیشگیری کنید.

از دست ندهید: چگونه یک زندگی جنسی شاد داشته باشیم؟ ۸ نکته زناشویی

سوالات متداول

در این بخش سعی می کنیم به سوالات رایج شما در خصوص سردرد بعد از رابطه پاسخی کوتاه بدهیم.

علت سردرد و حالت تهوع بعد از رابطه زناشویی چیست؟

گاهی همان احساس درد ناشی از سردرد جنسی، علتی برای احساس حالت تهوع می شود. با این حال اگر حالت تهوع منجر به استفراغ در حین رابطه زناشویی یا بلافاصله بعد از آن می شود که دلیل مشخص دیگری ندارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علت چشم درد بعد از رابطه زناشویی چیست؟

احتمال کمی دارد که رابطه زناشویی بتواند مستقیما، علت چشم درد بعد از رابطه زناشویی باشد. باید بدانید که سردرد بعد از رابطه معمولا از نواحی چشم و در یک طرف سر شروع می شود و ممکن است علت چشم درد بعد از رابطه زناشویی، آغاز سردرد بعد از رابطه باشد.

آیا سردرد بعد از رابطه خطرناک است؟

در موارد محدود و نادر که سردرد جنسی با علائم دیگر مثل استفراغ، سفت شدن گردن و سر و … همراه باشد، . با این حال در اکثر موارد سردرد جنسی به خودی خود برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

آیا سردرد های بعد از رابطه رایج هستند؟

نمی توان گفت سردرد جنسی رایج و شایع است، اما نادر هم نیست و تقریبا حدود ۱ درصد از جمعیت را درگیر می کند. بیشتر جمعیتی که دچار سردرد جنسی می شوند طبق آمار، مرد هستند.

آیا خوراکی های مقوی باعث پیشگیری از سردرد جنسی می شود؟

مصرف خوراکی های مقوی قبل از رابطه جنسی، لزوما باعث پیشگیری از سردرد جنسی نمی شود. با این حال، اگر فشارخون یا قندخون نوسان دارید یا دچار دیابت هستید، حفظ کردن یک رژیم غذایی سالم به طور کلی و خصوصا قبل از رابطه جنسی اهمیت دارد.


منابع: healthline, mayoclinic, clevelandclinic, medicalnewstoday, verywellhealth

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.