طبیعی است که گاهی اوقات علاقه به رابطه جنسی را از دست بدهید، اما کاهش میل جنسی در مردان به صورت طولانی مدت ممکن است یک دلیل زمینه ای داشته باشد. ممکن است ناشی از تستوسترون پایین، کمبود خواب، افسردگی یا استرس، مصرف مواد و موارد دیگر باشد. اگر تغییرات در میل جنسی شما نگران کننده باشد، یک پزشک می تواند راهنمایی های بیشتری ارائه دهد. میل جنسی کم در مردان می تواند باعث تنش در یک رابطه شود و شک و احساس گناه را در مردان و شرکای آنها تقویت کند. با این حال، در صورت شناسایی علت زمینه ای، میل جنسی پایین اغلب با موفقیت قابل درمان است.

کاهش میل جنسی در مردان چیست؟

میل جنسی پایین (Low libido)، کاهش میل جنسی است که می تواند با فعالیت جنسی تداخل داشته باشد. میل جنسی پایین در مردان نباید با اختلال نعوظ (ED) اشتباه گرفته شود، اگرچه این دو حالت می توانند همزمان نیز وجود داشته باشند. کاهش میل در مردان بیانگر کاهش علاقه به رابطه جنسی است. برای زوج ها ضروری است که در عین شناسایی علل احتمالی، صادقانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در اینجا چند علت کاهش میل جنسی در مردان آورده شده است.

علت کاهش میل مردان چیست؟

گاهی اوقات، کاهش میل جنسی می تواند یک مشکل مادام العمر باشد که ناشی از تجربیات جنسی آسیب زا در دوران کودکی یا سرکوب آموخته شده افکار جنسی است. با این حال، اغلب، میل جنسی کم پس از سال ها میل جنسی طبیعی ایجاد می شود.

میل جنسی (لیبیدو) در بین مردان بسیار متفاوت است و ممکن است به طور موقت در اثر شرایطی مانند خستگی یا اضطراب کاهش یابد. میل جنسی نیز با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد. شرایط و موقعیت های متعددی می تواند منجر به کاهش میل جنسی در مردان  شود، از جمله:

  1. تستوسترون پایین
  2. عوارض برخی داروها
  3. افسردگی
  4. بیماری های مزمن
  5. مشکلات خواب
  6. افزایش سن
  7. سندرم پای بی قرار
  8. فعالیت بسیار کم یا بسیار زیاد
  9. چاقی
  10. عزت نفس پایین
  11. مصرف الکل
  12. مصرف مواد
  13. مشکلات رابطه

مطلب مرتبط: فانتزی جنسی چیست و آیا طبیعی است؟ انواع خیال پردازی جنسی

کاهش میل جنسی در مردان

تستوسترون پایین

تستوسترون که بیشتر در بیضه ها تولید می شود، مسئول ویژگی های فیزیکی معمولی مردانه، مانند موهای صورت و ماهیچه های بدن است. این هورمون همچنین به حفظ میل جنسی و تولید اسپرم کمک می کند. سطح تستوسترون در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی به اوج خود می رسد و با افزایش سن کاهش می یابد.

سطح نرمال تستوسترون متفاوت است اما با این حال، طبق دستورالعمل‌های انجمن اورولوژی آمریکا (AUA)، مردان بالغ زمانی که سطح آن‌ها به زیر ۳۰۰ نانوگرم در دسی لیتر می‌رسد، تستوسترون پایین یا T پایین دارند. هنگامی که سطح تستوسترون شما کاهش می یابد، میل شما به رابطه جنسی نیز کاهش می یابد و سبب کاهش میل جنسی در مردان می شود.

تستوسترون پایین در مردان مسن شایع است، اما می تواند در مردان جوان نیز رخ دهد. برای مردان جوان، کاهش سطح تستوسترون می تواند ناشی از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی باشد. علائم دیگر کاهش تستوسترون عبارتند از:

  • ریزش موی بدن و صورت
  • افسردگی
  • خستگی
  • کاهش تون عضلانی

همچنین بخوانید: پریود مردانه یا IMS چیست؟ علائم پریودی مردان را بشناسید

عوارض برخی داروها و کاهش میل مردان

مصرف برخی داروها می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد که به نوبه خود ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود. قطع یا تغییر داروی مشکوک ممکن است وضعیت را معکوس کند، بدون مشورت با پزشک خود، دارو یا دوز را تغییر ندهید. داروهایی که می توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند  و داروی کاهش میل مردان عبارتند از:

  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان
  • هورمون هایی که برای درمان سرطان پروستات استفاده می شوند
  • کورتیکواستروئیدها مانند بتامتازون، دگزامتازون
  • مسکن های اپیوئیدی، مانند مورفین و اکسی کدون
  • یک داروی ضد قارچ به نام کتوکونازول
  • سایمتیدین، که برای سوزش سر دل و بیماری ریفلاکس معده به مری استفاده می شود
  • استروئیدهای آنابولیک، که ممکن است توسط ورزشکاران برای افزایش توده عضلانی استفاده شود
    داروهای ضد افسردگی خاص
  • داروهای ضد تشنج
  • داروهای ضد روان پریشی
  • مسدود کننده های بتا مثل کلرديازپوکسايد
  • بنزودیازپین ها مثل لورازپام

زود انزالی چیست و چگونه درمان می‌شود؟ علت زودانزالی در مردان

افسردگی و کاهش میل جنسی در مردان

افسردگی در مردان و میل جنسی کم ممکن است دست به دست هم بدهند. افسردگی تمام بخش های زندگی یک فرد را تغییر می دهد. افراد مبتلا به افسردگی کاهش یا عدم علاقه کامل به فعالیت هایی را که زمانی لذت بخش می دانستند، از جمله رابطه جنسی، تجربه می کنند.

افسردگی نه تنها می تواند باعث کاهش میل جنسی شود، بلکه ممکن است پیامد آن نیز باشد و شرایط را بدتر کند. علاوه بر این، در حالی که داروهای ضد افسردگی می توانند به طور موثر افسردگی را درمان کنند، می توانند مشکلات مربوط به میل جنسی را تشدید کنند. اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید و میل جنسی کم دارید، با پزشک خود صحبت کنید. متخصصان ممکن است عوارض جانبی شما را با تنظیم دوز شما یا تغییر دادن شما به داروی دیگری برطرف کنند. فقط به خاطر داشته باشید که از بین رفتن این عارضه ممکن است زمان ببرد.

علت کاهش میل جنسی در مردان

بیماری مزمن

سطوح بالای درد و خستگی ناشی از بیماری مزمن می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، داروهایی که برای درمان این بیماری مزمن استفاده می‌شوند (مانند شیمی‌درمانی یا داروهای قلبی عروقی) ممکن است مستقیماً میل جنسی مردان را مختل کنند. به این ترتیب، تعیین دقیق علت از کاهش میل جنسی در مردان و یافتن راه‌حل دشوار است.

ماهیت مزمن این بیماری ها همچنین می تواند موجب تشدید استرس و افسردگی شود. برخی از بیماری ها، مانند سرطان، می توانند تعداد تولید اسپرم شما را نیز کاهش دهند. سایر بیماری های مزمن که می توانند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • دیابت نوع ۲
  • چاقی
  • آرتروز
  • سندرم خستگی مزمن
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • فیبرومیالژیا
  • نارسایی مزمن ریه، قلب، کلیه و کبد

مشکلات خواب

مطالعه ای نشان داد که مردان غیر چاق مبتلا به آپنه انسدادی خواب سطوح تستوسترون پایین تری دارند که منجر به کم شدن فعالیت جنسی و کاهش میل جنسی در مردان می شود. در این مطالعه، محققان دریافتند که تقریباً یک سوم از مردانی که آپنه خواب شدید داشتند، سطح تستوسترون شان پایین تر بود.

همچنین در مطالعه دیگری در مردان جوان و سالم، سطح تستوسترون پس از یک هفته محدودیت خواب و ۵ ساعت خواب  در شب، ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت. محققان دریافتند که اثرات محدود کردن خواب بر سطح تستوسترون خصوصا بین ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر تا ۱۰:۰۰ شب روز بعد مشهود است. از نظر جسمی، کمبود خواب می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد که همچنین منجر به کاهش میل جنسی می شود.

مقاله مرتبط: روش های افزایش و تقویت میل جنسی در زنان و مردان

افزایش سن و کاهش میل مردان

سطح تستوسترون، که با میل جنسی مرتبط است، زمانی که مردان در اواخر نوجوانی خود هستند به بالاترین سطح خود می رسد. با افزایش سن، ممکن است برای رسیدن به ارگاسم، انزال و برانگیختگی بیشتر طول بکشد. به نظر می رسد میل جنسی مردان در دهه ۲۰ سالگی به اوج خود می رسد و در ۳۰ سالگی و به تدریج به تدریج کاهش می یابد. مردان ۴۰ ساله و بالاتر نیز بیشتر در معرض مشکلات عملکرد جنسی از جمله اختلال نعوظ هستند. مردان با افزایش سن کمتر رابطه جنسی دارند، اما این تنها نیمی از داستان است. رضایت جنسی لزوماً با افزایش سن کاهش نمی یابد.

سندرم پای بی قرار

سندرم پاهای بی قرار تمایل غیرقابل کنترل برای حرکت دادن پاها در خواب است. یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به این سندرم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال نعوظ (ED) نسبت به مردان بدون آن هستند. اختلال نعوظ زمانی رخ می دهد که مرد نتواند نعوظ داشته باشد یا نعوظ را حفظ کند. مطالعات نشان داده است که مردانی که حداقل ۱۵ بار در ماه از سندرم پای بی قرار رنج می برند، دو برابر بیشتر از مردان بدون این سندرم در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند. همچنین، مردانی که دوره های سندرم پای بی قرار را بیشتر تجربه می کردند، بیشتر در معرض ناتوانی جنسی بودند.

فعالیت بسیار کم یا بسیار زیاد

ورزش کم یا زیاد نیز می تواند باعث کاهش میل جنسی در مردان شود. ورزش بسیار کم یا عدم فعالیت می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی شود که می تواند بر میل و برانگیختگی جنسی تأثیر بگذارد. اضافه وزن مستقیماً متابولیسم و عملکرد هورمون ها را مختل می کند و در نتیجه به طور قابل توجهی تستوسترون کاهش می یابد.

ورزش منظم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ را کاهش دهد که همگی با کاهش میل جنسی مرتبط هستند. ورزش متوسط باعث کاهش سطح کورتیزول در شب و کاهش استرس می شود که می تواند به افزایش میل جنسی کمک کند. از سوی دیگر، نشان داده شده است که ورزش بیش از حد بر سلامت جنسی تأثیر می گذارد. در یک مطالعه، سطوح بالاتر تمرینات استقامتی شدید و طولانی به طور منظم به شدت با کاهش میل جنسی در مردان مرتبط بود.

چاقی و کاهش میل جنسی در مردان

افزایش وزن می تواند منجر به افزایش گلوبولین شود که باعث کاهش هورمون جنسی تستوسترون می شود. به دلیل افت هورمون جنسی، میل جنسی ممکن است به شدت کاهش یابد، همچنین می‌تواند رگ‌های خونی را باریک کند که رسیدن به ارگاسم را سخت‌تر می‌کند. چاقی مفرط پوزیشن های جنسی را معمولا محدودتر می کند.

عزت نفس پایین

عزت نفس به عنوان نظر کلی یک فرد در مورد خود تعریف می شود. عزت نفس پایین، اعتماد به نفس پایین و تصویر بدنی ضعیف می تواند بر سلامت روانی و میل جنسی شما تأثیر بگذارد. اگر احساس کنید که جذاب نیستید یا نامطلوب هستید، احتمالاً تمایل جنسی را کاهش می دهد.

عزت نفس پایین همچنین ممکن است باعث اضطراب در مورد عملکرد جنسی شود که می تواند منجر به مشکلات نعوظ و کاهش میل جنسی در مردان شود. با گذشت زمان، مسائل مربوط به عزت نفس می تواند منجر به مشکلات سلامت روانی بزرگتر مانند افسردگی، اضطراب، و سوء مصرف مواد مخدر یا الکل شود، که همگی با میل جنسی پایین مردان مرتبط هستند.

الکل و میل جنسی پایین

نوشیدن الکل سنگین یا بیش از ۱۴ نوشیدنی مخلوط در هفته نیز با کاهش تولید تستوسترون مرتبط است. در طی یک دوره زمانی طولانی، مقادیر زیاد الکل می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. مردانی که بیش از سه بار ار مشروبات الکلی به طور منظم مصرف می کنند باید کمتر مشروبات الکلی مصرف کنند. الکل همچنین عملکرد سلول های سرتولی بیضه را که نقش مهمی در رشد اسپرم دارند، مختل می کند. الکل همچنین یک عامل افسردگی است که خود مسبب کاهش میل جنسی مردان است.

از دست ندهید: تاثیر الکل بر رابطه جنسی چیست؟

مصرف مواد

علاوه بر الکل، استفاده از تنباکو، ماری جوانا و مواد غیرقانونی مانند مواد افیون نیز با کاهش تولید تستوسترون مرتبط است. این می تواند منجر به کمبود میل جنسی شود. همچنین مشخص شده است که سیگار کشیدن بر تولید اسپرم و حرکت اسپرم تأثیر منفی دارد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ از دانشگاه تگزاس آستین،سیگار کشیدن به طور مستقیم خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش می دهد در افرادی که مواد مصرف می کنند، میل جنسی به موادی که مصرف می کند و بسیاری از عوامل دیگر مانند دوز و دفعات مصرف بستگی دارد.

مشکلات رابطه

وقتی زوجی در حال دعوا هستند یا احساس دوری از یکدیگر می کنند، کمتر تمایل به صمیمی بودن دارند. مشکلات ارتباطی، خشم، درگیری ها، رنجش و مشکلات حل نشده، همه می توانند به اتاق خواب منتقل شوند. یکی از علل اصلی کاهش میل مردان مشکلات روابط و تاثیرات روانی است. کاهش میل جنسی در مردان همیشه علت جسمی ندارد.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک سکس تراپیست خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

درمان کاهش میل جنسی در مردان

درمان میل جنسی پایین به علت آن بستگی دارد. چندین گزینه درمانی را می توان برای کاهش میل جنسی مردان امتحان کرد:

آموزش و ارتباط

آموزش در مورد رابطه جنسی، رفتارهای جنسی و پاسخ های جنسی ممکن است به شما کمک کند بر اضطراب های مربوط به عملکرد جنسی غلبه کنید. گفتگوی موثر با شریک زندگی خود در مورد نیازها و نگرانی های شما نیز به غلبه بر بسیاری از موانع برای زندگی جنسی سالم و افزایش میل جنسی کمک می کند.

نکات جنسی مردان برای بهبود رابطه جنسی و زناشویی

مدیریت استرس

مدیریت استرس شامل استفاده از تکنیک هایی برای بهبود نحوه واکنش شما به عوامل استرس زای زندگی است. این تکنیک ها می توانند از علائم ناشی از استرس مانند کاهش میل جنسی جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند. مدیریت استرس ممکن است شامل یادداشت وقایع، ورزش، مدیتیشن و سایر اشکال مراقبت از خود باشد.

تغییر دارو

هنگامی که یک دارو دلیل کاهش میل جنسی باشد، ممکن است پزشک شما تغییر دارو را توصیه کند. توصیه می شود اگر پس از مصرف داروی خاصی میل جسی شما کاهش یافت، این موضوع را با متخصص در میان بگذارید تا در دوز یا نوع دارو تجدید نظر شود.

هورمون درمانی

متخصصان، تستوسترون پایین (هیپوگنادیسم مردانه) را با درمان جایگزینی تستوسترون درمان می کنند. درمان جایگزینی تستوسترون چندین شکل مختلف دارد، از جمله قرص، کرم، تزریق و چسب. درمان با تستوسترون می تواند به معکوس کردن اثرات هیپوگنادیسم کمک کند، اما مشخص نیست که آیا هورمان درمانی تستوسترون برای مردان مسن که سالم هستند مفید است یا خیر.

مقاله مرتبط: روش های افزایش میل جنسی و تقویت آن در زنان و مردان

درمان کاهش میل جنسی در مردان

روان درمانی

روان درمانی انواع تکنیک های درمانی است که هدف آن کمک به فرد در شناسایی و تغییر احساسات، افکار و رفتارهای ناسالم است. روان درمانی با یک روانشناس خوب می‌تواند در رسیدگی به شرایط پزشکی، شرایط سلامت روان یا موقعیت‌هایی که ممکن است به کاهش میل جنسی در مردان منجر شود، کمک کند.

زوج درمانی

در زوج درمانی، شما و همسرتان با یک زوج درمانگر خوب کار می کنید تا کیفیت کلی رابطه خود را بهبود بخشید، روی حل مشکلات اساسی کار کنید و یاد بگیرید که چگونه صمیمیت و محبت فیزیکی را افزایش دهید. این می تواند به مسائل مربوط به میل جنسی کمک کند.

برای درمان سرد مزاجی مردان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

سکس تراپی

در سکس تراپی، سکس درمانگران روانشناسان، پزشکان یا متخصصانی واجد شرایطی هستند که آموزش های تخصصی برای کمک به افرادی که مشکلات مربوط به رابطه جنسی، از جمله از دست دادن میل جنسی دارند، دیده اند. آنها با بررسی علل همه جانبه کاهش میل جنسی، تکنیک ها یا راهکارهایی برای حل این مسئله به شما آموزش می دهند.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

سوالات متداول

در این قسمت به پرسش و پاسخ در مورد سوالات کاربران راجع به کاهش میل مردان پرداخته ایم.

کاهش میل جنسی در مردان چقدر رایج است؟

میل جنسی کم (میل جنسی کم) تقریبا شایع است.کاهش میل مردان از هر ۵ مرد را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین معمول است که بیش از یک بار در طول زندگی خود کاهش میل جنسی را تجربه کنید.

مردها در چه سنی میل جنسیشان کم میشود؟

از دست دادن میل جنسی بسیار فردی است اما در حالت کلی بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال، سطح تستوسترون مردان هر سال حدود ۱ درصد کاهش می یابد. با این حال، پس از ۴۰ سالگی، کاهش میل جنسی در مردان می تواند قابل توجه باشد زیرا سطح تستوسترون حتی بیشتر کاهش می یابد.

علت کاهش میل مردان چیست؟

کاهش میل مردان دلایل جسمی و روانی مختلفی مانند کاهش تستوسترون، افسردگی، اضطراب، مصرف مواد و الکل، مشکلات روابط، افزایس سن، اختلالات خواب، چاقی، عوارض داروها، عزت نفس پایین، بیماری های مزمن و… دارد.


پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.