فانتزی جنسی و تخیلات جنسی نوعی تصویر ذهنی درونی و خصوصی است که موجب برانگیختگی جنسی می شود. به اشتراک گذاشتن فانتزی جنسی با دیگران راحت نیست، اما صحبت کردن در مورد فانتزی های جنسی با سکس تراپیست موجب آگاهی بیشتر نسبت به ماهیت، سالم یا ناسالم بودن، نحوه اجرا و … خواهد شد. برای افراد زیادی این سوال به وجود می آید که داشتن فانتزی جنسی سالم و طبیعی است یا نه. برای اطلاع کامل از انواع، ماهیت، روش های مقابله و تاثیر فانتزی جنسی بر رابطه، با ما همراه باشید.

فانتزی جنسی چیست؟

فانتزی جنسی (sexual fantasy) یا خیال پردازی جنسی، تصویر ذهنی یا الگوی فکری است که موجب تحریک جنسی فرد می شود و برانگیختگی جنسی ایجاد می کند. فانتزی های جنسی توسط تخیل فرد یا منابع بیرونی مانند پورنوگرافی، تجربیات جنسی قبلی و … به وجود می آیند و می توانند منجر به تجربیات مثبت یا منفی شوند. فانتزی جنسی ممکن است بخشی از زندگی جنسی روزمره شود یا هیچ وقت در زندگی واقعی تجربه نشود. قبل از اجرای هر فانتزی جنسی در واقعیت، باید احتیاط زیادی کرد و حتما در مورد آن با روانشناس خوب مشورت کرد.

فانتزی جنسی چیست

آیا داشتن فانتزی جنسی بد است؟

برخلاف تصور اکثر افراد، فانتزی های جنسی لزوما بد و ناسالم نیستند و می توانند بخشی طبیعی و سالم از تمایلات جنسی یک فرد باشند. با این حال برخی از فانتزی های جنسی ناسالم هستند و نشان دهنده انحرافات جنسی می باشند که به عنوان فانتزی جنسی بد، خطرناک، ناسالم و … شناخته می شوند. فانتزی های جنسی می توانند بیانگر خواسته ها و نیاز های هر فرد باشند، پس برخی از خیال پردازی های جنسی می توانند موجب بهبود و تقویت روابط جنسی و عاطفی شوند. در مجموع باید بدانید که اگر در فانتزی جنسی و اجرای آن رضایت طرفین، صداقت و قوانین اخلاقی رعایت شود، آن فانتزی جنسی یا تصورات جنسی، احتمالا بد یا ناسالم نیست.

بیشتر بخوانید: انواع انحرافات جنسی و علت آنها

تفاوت فانتزی جنسی خوب و بد

عوامل زیادی تعیین کننده تفاوت فانتزی جنسی خوب و بد هستند. یکی از مهم ترین عوامل دخیل در فانتزی جنسی سالم، رضایت افراد شرکت کننده در فعالیت جنسی و توافق طرفین است. ویژگی های فانتزی جنسی سالم شامل صداقت، صراحت، شفافیت، اعتماد، احترام متقابل و رعایت نکات ایمنی است. فانتزی های جنسی بد یا ناسالم با دروغ گویی، فریب، بی مسئولیتی، بی احترامی و … همراه هستند. اگر فردی نگران ماهیت و تاثیر خیال پردازی های جنسی خود باشد، می تواند با مراجعه به یک سکس تراپیست، در مورد نگرانی های خود صحبت کند.

مطالعه بیشتر: تمایلات جنسی و رفتار جنسی بهنجار و سالم کدامند؟

انواع فانتزی جنسی

فانتزی های جنسی انواع مختلف دارند و برای هر شخص متفاوت هستند. رایج ترین انواع فانتزی جنسی عبارتند از:

  • رابطه جنسی سه نفره (تری سام)
  • رابطه جنسی خشن
  • رابطه جنسی در مکان های جدید
  • چند همسری
  • رابطه جنسی ممنوعه
  • رابطه جنسی عاشقانه
  • اختلال تماشاگری جنسی
  • رابطه جنسی در مکان عمومی
  • فیلم برداری از رابطه جنسی
  • رابطه جنسی مقعدی یا آنال
  • فتیش جنسی
  • نقش بازی کردن
  • کاکولد یا فاخته گری
  • ادرار کردن در رابطه جنسی

از دست ندهید: اعتیاد به پورن؛ شناسایی علائم، عوارض و ترک آن

فانتزی رابطه جنسی سه نفره

فانتزی جنسی رابطه سه نفره یا تری سام (threesome) یکی از رایج ترین فانتزی های جنسی است. تاثیر فانتزی جنسی رابطه سه نفره بر رابطه زوجین، می تواند برای هر زوج متفاوت باشد. برخی عقیده دارند که رابطه جنسی سه نفره موجب افزایش هیجان و رضایت جنسی می شود، با این حال باید توجه داشته باشید که فانتزی جنسی سه نفره می تواند منجر به احساس نادیده گرفته شدن، از بین رفتن صمیمیت، مشکلات عاطفی و … شود. پژوهش ها، نشان می دهند در اکثر موارد رابطه جنسی سه نفره منجر به احساس حسادت، خشم و دلخوری شده است. نهایتا می توان گفت امتحان کردن خیال پردازی جنسی رابطه سه نفره در روابط عاطفی جدی و مهم، با ریسک زیادی همراه خواهد بود. رابطه جنسی سه نفره از نظر عرف و قانون کشور نیز، پذیرفته شده نیست و جرم محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: افزایش میل جنسی و روش های تقویت آن در مردان و زنان

رابطه جنسی خشن

در فانتزی جنسی رابطه خشن (BDSM)، یکی از طرفین رابطه، نقش قدرتمند تر و سلطه گرانه ای را نسبت به دیگری، اجرا می کند. سالم بودن یا نبودن فانتزی رابطه جنسی خشن، به توافق طرفین، احترام متقابل، تعیین مرز های درست، نحوه برقراری ارتباط زوجین و … بستگی دارد. نقش و میزان قدرت هر یک از طرفین در فانتزی جنسی خشن، باید حتما با توافق طرفین، تعیین شود. رابطه جنسی خشن با توافق طرفین و رابطه جنسی خشونت آمیز بدون توافق با هم تفاوت زیادی دارند و به هیچ عنوان رابطه جنسی خشونت آمیز بدون توافق طرفین، فانتزی جنسی محسوب نمی شود.

فانتزی جنسی یا خیال پردازی جنسی چیست

فانتزی رابطه جنسی در مکان های جدید

برخی افراد با فکر کردن به انجام رابطه جنسی در مکان های جدید و نامعمول، از نظر جنسی برانگیخته می شوند. تصورات جنسی این افراد در مورد مکان های جدید و نامعمول برای رابطه جنسی مانند هواپیما، پارک، ساحل و می باشد که گرچه فکر کردن به این فانتزی جنسی می تواند خوشایند باشد، اما با ریسک ها و خطراتی همراه است. یکی از خطرات خیال پردازی جنسی مکان های جدید این است که برقراری رابطه جنسی در برخی مکان ها از نظر عرف و جامعه پذیرفته شده نیست یا حتی جرم محسوب می شود.

از دست ندهید: نشانه های برانگیختگی زنان؛ نشانه های تمایل به رابطه در زنان

فانتزی جنسی چند همسری

داشتن فانتزی جنسی چند همسری یا سکس گروهی (group sex) با انجام دادن آن، تفاوت بسیاری دارد. فانتزی جنسی چند همسری جزو فانتزی های جنسی است که اکثر افراد، از تجربه آن ناراضی بوده اند. بهتر است در مورد ماهیت و تمایل به فانتزی جنسی چند همسری، حتما با روانشناس صحبت شود. صداقت، صراحت، رضایت طرفین برای اجرای فانتزی جنسی چند همسری لازم و ضروری است. این نوع فانتزی جنسی معمولا نامعمول و ناسالم، در نظر گرفته می شود.

فانتزی رابطه جنسی ممنوعه

در فانتزی جنسی رابطه ممنوعه، شخص در تصورات جنسی خود، تمایل دارد با فردی رابطه جنسی داشته باشد که برقراری رابطه با او ممنوع و خلاف عرف است. انجام دادن فانتزی جنسی ممنوعه، از دیدگاه دیگران، معمولا با کلماتی مانند «خطرناک»، «دردسر ساز»، «چندش» و «عجیب غریب» توصیف خواهد شد. فانتزی جنسی ممنوعه جزو فانتزی های جنسی ناسالم محسوب می شود.

فانتزی جنسی عاشقانه

فانتزی جنسی عاشقانه (romantic fantasy) با حرکاتی مانند گرفتن دست یکدیگر، معاشقه طولانی قبل از رابطه جنسی، برقراری ارتباط چشمی، فعالیت رمانتیک و … تعریف می شود. تخیلات جنسی و تصورات جنسی در مورد فعالیت های رمانتیک در برخی افراد منجر به برانگیختگی جنسی می شود. اگر زیاد به فانتزی جنسی رمانتیک و عاشقانه فکر می کنید، باید با شریک خود زمان بیشتری بگذارنید و با او در مورد نیاز های خود، صحبت کنید. انجام حرکات رمانتیک و در واقع فانتزی جنسی عاشقانه، یکی از ایمن ترین فانتزی های جنسی محسوب می شود.

فانتزی جنسی یا خیال پردازی جنسی چیست

فانتزی جنسی تماشاگری جنسی

فانتزی جنسی تماشاگری جنسی یا (Voyeurism) دیدن رابطه جنسی دیگران یعنی فرد با فکر کردن به رابطه جنسی دیگران یا دیدن آن، از نظر جنسی تحریک و برانگیخته می شود. این فانتزی جنسی می تواند منجر به تجاوز به حریم خصوصی دیگران شود و برایشان آزاردهنده باشد. با توجه به اینکه اکثر افرادی که این فانتزی جنسی را دارند، تمایل دارند به صورت پنهانی و مخفیانه، بدون اجازه رابطه جنسی دیگران را مشاهده کنند، انجام این فانتزی جنسی با چالش های اخلاقی همراه است و به همین دلیل این نوع فانتزی جنسی ناسالم و آسیب زا در نظر گرفته می شود و با نام اختلال تماشاگری جنسی شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ دلیل که بعد از رابطه جنسی ممکن است احساس غم داشته باشید

فانتزی جنسی رابطه جنسی در مکان عمومی

فانتزی جنسی برقراری رابطه جنسی در مکان عمومی یعنی شخص با فکر کردن یا انجام دادن رابطه جنسی در مکان های عمومی از نظر جنسی، برانگیخته می شود. انجام دادن فانتزی جنسی مکان عمومی با چالش های اخلاقی همراه است، زیرا رابطه جنسی در مکان عمومی، می تواند برای عموم آسیب زا و آزاردهنده باشد، همچنین از نظر عرف و قانون نیز، پذیرفته شده نیست و جرم محسوب می شود.

فانتزی جنسی تهیه فیلم از رابطه جنسی

تهیه فیلم از رابطه جنسی و مشاهده آن پس از رابطه می تواند برای طرفین منجر به برانگیختگی جنسی و افزایش هیجان رابطه جنسی شود. با این حال تهیه فیلم از رابطه جنسی، حریم خصوصی طرفین را به خطر می اندازد و اگر بدون رضایت یکی از طرفین باشد، غیراخلاقی و جرم محسوب می شود. اگر هر دو نفر رابطه جنسی تمایل به فیلم برداری از رابطه جنسی باشند، باید این کار را با احتیاط زیاد و مشورت با سکس تراپیست، انجام دهند.

فانتزی جنسی رابطه مقعدی یا آنال

فانتزی جنسی رابطه مقعدی یا آنال نیز جزو یکی از رایج ترین فانتزی های جنسی است. خطرات رابطه جنسی مقعدی یا آنال شامل افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی (STIs)، درد زیاد، آسیب فیزیکی، ایجاد زخم یا جراحت و … می باشد. می توان گفت انجام رابطه جنسی مقعدی با خطرات و ریسک هایی همراه است و حداقل قبل از اقدام به آن باید با متخصص های این زمینه مانند سکس تراپیست، مشورت کنید، اما به صورت کلی توصیه نمی شود.

مطالعه بیشتر: آیا رابطه از پشت باعث حاملگی می شود؟ مضرات و نکات رابطه مقعدی

فانتزی فتیش جنسی

فتیش جنسی (fetish) یعنی علاقه یا اشتیاق جنسی منحصر به فرد نسبت به بخشی از بدن، یک شی یا یک موقعیت. در نظر داشته باشید که در فتیش، تمایل و تحریک جنسی نسبت به عضوی از بدن است که جزو اندام های جنسی نیست و در رابطه جنسی نرمال، مورد توجه نیست. اگر بحث اجرای فتیش جنسی مطرح شود، نباید طرف مقابل را غافل گیر کنید و باید با طرف مقابل قبل از رابطه جنسی با صراحت و دقت صحبت کنید، در غیر این صورت اجرای آن منجر به تیره و پیچیده شدن رابطه خواهد شد. در صورت داشتن فتیش، بهتر است برای بررسی ماهیت آن و انجام آن، با سکس تراپیست، مشورت شود.

بیشتر بخوانید: فوت فتیش چیست و چه علتی دارد؟ علائم و درمان فتیش پا

فانتزی جنسی نقش بازی کردن

فانتزی جنسی نقش بازی کردن (role play) یعنی با پوشیدن لباس یک شخصیت خاص یا تقلید رفتارهای او، هر یک از زوجین، نقش یک کاراکتر یا شخصیت را اجرا کنند. این نقش بازی کردن می تواند ساده باشد، مانند نقش دکتر و بیمار، یا می تواند پیچیده و سخت باشد، مثل کاراکتر های سریال های تلویزیونی. توافق طرفین، صراحت، صداقت و تعیین مرزها در این فانتزی جنسی، نقش زیادی دارد. رایج ترین فانتزی های نقش بازی کردن در زوجین شامل رئیس و منشی، استاد و دانشجو، دو غریبه، سلبریتی و غریبه و … می باشد. پوشیدن یونیفرم شغل های مختلف نیز می تواند منجر به برانگیختگی جنسی شود.

فانتزی جنسی یا خیال پردازی جنسی

فانتزی جنسی کاکولد یا فاخته گری

در فانتزی جنسی تقسیم همسر، کاکولد یا فاخته گری، تصور اینکه همسر یک فرد با افراد دیگر رابطه جنسی برقرار کند، منجر به برانگیختگی جنسی او می شود. اجرای فانتزی جنسی تقسیم همسر با ریسک های زیادی از جمله حسادت، از بین رفتن اعتماد، استرس روانی و … همراه است و از نظر عرف و قانون نیز، پذیرفته نمی شود. فانتزی جنسی فاخته گری ناسالم محسوب می شود و در صورتی که شخصی این فانتزی را دارد، بهتر است با سکس تراپیست، مشورت کند.

فانتزی جنسی ادرار کردن

فانتزی جنسی ادرار کردن یعنی فرد با ادرار کردن خود یا شریک جنسی اش، از نظر جنسی، برانگیخته می شود. این نوع فانتزی با نام آبشار طلایی (golden shower) نیز، شناخته می شود. اجرای این فانتزی جنسی، با خطرات و ریسک های بهداشتی زیادی همراه است و همچنین در برخی قوانین، جرم محسوب می شود. رضایت دو نفره نیز معمولا در اجرای این فانتزی جنسی، وجود ندارد. در صورتی که شخصی با این فانتزی جنسی درگیر شده است، بهتر است با یک سکس تراپیست، مشورت کند.

مطالعه بیشتر: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

علت فانتزی های جنسی

شاید به این فکر کنید که علت و زمینه فانتزی جنسی چیست؟ تخیلات جنسی چگونه به وجود می آیند و از چه منشا می گیرند؟ عوامل زیادی مانند عوامل روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، هورمونی و … بر شکل گیری فانتزی های جنسی، تاثیر می گذارند. عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری فانتزی های جنسی عبارتند از:

  • شخصیت: فانتزی جنسی یک فرد ممکن است به دلیل ویژگی های شخصیتی و روانی او، شکل بگیرد. مثلا طبق مطالعات، آدم های درون گرا معمولا در فانتزی جنسی به دنبال قدرت طلبی هستند. همچنین طبق پژوهش ها، اگر فردی به دنبال تغییر ظاهر و شخصیت خود در رابطه جنسی باشد، احتمالا از اختلال روانی رنج می برد و در جامعه انسانی سازش گر محسوب نمی شود.
  • سبک دلبستگی: سبک دلبستگی به نحوه برخورد انسان ها با روابط صمیمی و عاطفی اشاره دارد. افراد با سبک دلبستگی اجتنابی (افرادی که در روابط معمولا استقلال و منفعت خودشان را اولویت قرار می دهند)، تمایل زیادی به تغییر شخصیت و ظاهر خود در رابطه جنسی و خیال پردازی جنسی نشان می دهند. همچنین پژوهش دیگری نشان داد که افراد با دلبستگی اجتنابی، از انجام حرکات رمانتیک و معاشقه در رابطه جنسی امتناع می کنند.
  • فرهنگ: عوامل فرهنگی نیز بر فانتزی جنسی و شکل گیری آن، تاثیر زیادی می گذارد. مثلا بسیاری از مردان در فانتزی های جنسی، شکل و ظاهر آلت تناسلی خود را تغییر می دهند، اما زنان در خیال پردازی جنسی عموما ظاهر اندام و بدن خود را تغییر می دهند. همچنین یک پژوهش نشان داد که ابزار های فرهنگی مانند فیلم و سریال ها، کتاب ها، داستان ها، افسانه ها و … نیز بر فانتزی جنسی زن و مرد تاثیر می گذارد.

در نظر داشته باشید که همه فانتزی های جنسی ریشه و معنای عمیق ندارند و گاهی صرفا از مفاهیم سطحی منشا می گیرند.

فانتزی جنسی یا خیال پردازی جنسی چیست

بیشتر بخوانید: انواع سبک دلبستگی | تست سبک دلبستگی بزرگسالان (RAAS)

نحوه اجرا فانتزی جنسی

اجرا و اقدام برای انجام یک فانتزی جنسی نیازمند آمادگی و آگاهی است. بهتر است با شریک جنسی خود در مورد فانتزی جنسی با یک سکس تراپیست، صحبت کنید. نکات مهم برای انجام فانتزی جنسی عبارتند از:

  1. ارتباط صادقانه: باید طرفین رابطه جنسی در مورد فانتزی های جنسی، به صورت صادقانه و واضح با یکدیگر صحبت کنند. نیازهای خود را با جزئیات مطرح و مشخص کنند.
  2. توافق و رضایت طرفین: توافق و رضایت کامل افراد دخیل در رابطه جنسی برای انجام هرگونه فانتزی جنسی، لازم و ضروری است. هیچ یک از طرفین حق ندارد با اصرار و فشار، فانتزی جنسی خود را به شریک جنسی، تحمیل کند.
  3. تعیین مرزهای واضح: هنگام تصمیم گیری برای اجرای فانتزی جنسی، طرفین باید در مورد مرز ها و خط قرمز های خود با دقت و جزئیات صحبت کنند. رعایت مرزها و نکات لازم برای انجام فانتزی جنسی، برای هر دو طرف، ضروری است.
  4. کسب آگاهی: در مورد فانتزی جنسی باید اطلاعات و آگاهی کافی کسب کرد. ممکن است انجام برخی از فانتزی های جنسی با خطرات بهداشتی و فیزیکی همراه باشد. بهتر است در مورد فانتزی جنسی با یک سکس تراپیست، مشورت شود.
  5. صبور بودن: عجله کردن برای انجام یک فانتزی جنسی ممکن است موجب این شود که نتوان همه جنبه های آن را بررسی کرد. هنگام اقدام برای انجام فانتزی جنسی، زوجین باید به آرامی پیش بروند و همه چیز را بررسی کنند.
  6. کمک گرفتن از متخصص: بهتر است یک زوج قبل از اقدام برای انجام فانتزی جنسی، با متخصص این زمینه یعنی سکس تراپیست، صحبت کنند. صحبت با متخصص موجب افزایش اطلاعات، آگاهی از عواقب، راهنمایی و … خواهد شد.
  7. رعایت نکات ایمنی: در برخی از فانتزی های جنسی ممکن است احتمال آسیب دیدن فیزیکی زوجین وجود داشته باشد. در این فانتزی های جنسی باید در مورد نکات ایمنی فکر کرد و آن ها را رعایت کرد.

از دست ندهید: ۱۳ روش برای درمان زود انزالی در خانه، درمان زود انزالی خانگی فوری

تاثیر فانتزی جنسی بر رابطه

فانتزی جنسی را با مشورت با بهترین روانشناس، می توان از نظر ماهیت بررسی کرد و در صورتی که سالم باشد و با توافق و رضایت طرفین همراه باشد، آن را اجرا کرد. فانتزی جنسی و فکر کردن به برخی تمایلات جنسی، بخشی طبیعی از زندگی جنسی است. باید بدانید اینکه خود یا شریک جنسی تان را در شرایط متفاوت تصور می کنید، به این معنا نیست که از رابطه، رضایت ندارید. اگر فانتزی های جنسی توافقی و قانونی باشند، اجرای آن ها مانعی ندارد و می تواند با افزایش هیجان و تحریک پذیری در رابطه جنسی همراه باشد، مثلا یک پژوهش، نشان داد که فانتزی های جنسی سالم، با افزایش برانگیختگی و تحریک جنسی در زنان همراه است.

طبق مطالعات، فانتزی جنسی با افزایش میل جنسی و تقویت رابطه جنسی همراه است، خصوصا اگر تصورات جنسی در مورد شریک عاطفی باشد و به او مربوط باشد. یک پژوهش نشان داد که اگر فانتزی جنسی فقط بین طرفین رابطه باشد و به صورت دو نفره اجرا شود، می تواند رابطه عاطفی را تحکیم ببخشد. در نتیجه می توان گفت خیال پردازی جنسی دوتایی، انگیزه زوجین برای رابطه جنسی با شریک زندگی خود را افزایش می دهد و در نهایت باعث بهبود رابطه می شود. با این حال رضایت طرفین، توافق، صراحت، صداقت و … نیز عوامل تعیین کننده در تاثیر فانتزی جنسی بر رابطه هستند.

فانتزی جنسی یا خیالپردازی جنسی

مطالعه بیشتر: در حین رابطه چکار کنیم؟ راهکارهای افزایش لذت در رابطه جنسی

آیا فانتزی جنسی در مردان و زنان متفاوت است؟

پژوهش ها نشان می دهد که محتوای تخیلات جنسی و خواسته های جنسی در مردان و زنان، متفاوت نیست. با این حال، باید بدانید که فانتزی های جنسی با ابعاد عاطفی کمتر مانند بغل کردن، تماس چشمی، صحبت های عاشقانه، گرفتن دست یکدیگر و … میزان تستوسترون در مردان را افزایش می دهد و برایشان جذاب تر است. نهایتا می توان گفت با وجود اینکه تفاوت های هورمونی بین زن و مرد وجود دارد، محتوای فانتزی های جنسی در زن و مرد تفاوت زیادی ندارد، با این حال، مردان بیشتر از زنان فانتزی های جنسی در مورد چند همسری و روابط ممنوعه دارند و زنان معمولا به فانتزی جنسی خشن و عاشقانه، تمایل نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: نقاط حساس بدن زنان در رابطه جنسی، ۱۰ نقطه حساس برای تحریک بیشتر

مثال هایی از فانتزی جنسی ناسالم

فانتزی جنسی یا تصورات جنسی ناسالم با ویژگی هایی مانند آسیب زدن به خود یا دیگران، فریب دادن، خطرات زیاد و … مشخص می شود. فانتزی جنسی ناسالم را باید مدیریت و در صورت لزوم درمان کرد. مثال هایی از فانتزی های جنسی بد یا ناسالم عبارتند از:

  • فانتزی جنسی تجاوز یا رابطه جنسی اجباری
  • فانتزی جنسی برقراری رابطه جنسی با کودک یا نوجوان
  • فانتزی جنسی برقراری رابطه جنسی با محارم
  • فانتزی جنسی برقراری رابطه با حیوانات
  • فانتزی های جنسی خطرناک یا غیربهداشتی
  • نکروفیلیا یا فانتزی جنسی برقراری رابطه با شخص ناهشیار (بیهوش یا متوفی)

موارد ذکر شده مثال هایی از فانتزی های جنسی ناسالم هستند، اما به طور کلی هر فانتزی جنسی که با نارضایتی یا ناراحتی طرفین همراه باشد، ناسالم و بد محسوب می شود.

روش های مقابله با فانتزی جنسی ناسالم

برای مقابله با فانتزی های جنسی ناسالم باید منشا و علت آن ها را فهمید و در مورد آن ها آگاهی و اطلاعات بیشتر کسب کرد. روش های مقابله با فانتزی جنسی بد یا ناسالم عبارتند از:

  • کسب اگاهی در مورد فانتزی جنسی: زمانی را اختصاص دهید تا به فانتزی جنسی ناسالم خود فکر کنید. مشخص کنید که منبع این فانتزی جنسی ناسالم چیست؟ چه زمان هایی این تمایل جنسی را حس می کنید؟ محرک های این فانتزی جنسی چیست؟
  • اجتناب از محرک های ناسالم: پس از اینکه متوجه شدید چه محرک هایی موجب فعال شدن فانتزی جنسی ناسالم می شود، سعی کنید از برخورد و مواجهه با محرک های ناسالم اجتناب و دوری کنید.
  • مشاوره و سکس تراپی: سکس تراپیست می تواند در پیدا کردن منشا و محرک های فانتزی جنسی ناسالم کمک کند. فضای امن و محرمانه محیط مشاوره، کمک تخصصی مشاور، راهکارهای درمانی تخصصی و … می توانند به مقابله با فانتزی جنسی ناسالم کمک کنند.
  • جایگزین کردن فانتزی جنسی سالم: پس از اینکه منشا و منبع فانتزی جنسی بد خود را پیدا کردید، سعی کنید با جایگزین کردن فانتزی های جنسی سالم تر و بهتر، تمایل و نیاز جنسی خود را برطرف کنید.
  • تعیین مرز و محدودیت: برای کنترل تمایل ها و فانتزی های جنسی ناسالم، مرز ها و محدودیت هایی را برای خود در موقعیت های مختلف تعیین کنید و به آن ها پایبند بمانید.
  • صبور بودن: تغییر و درمان فانتزی های جنسی ناسالم، نیازمند زمان و تلاش است. صبور باشید و به خود فرصت تغییر را بدهید.
  • تکنیک های مدیریت افکار: از روش هایی مانند پرت کردن حواس، تفکر در مورد افکار جایگزین، اجتناب از محیط های محرک و … استفاده کنید تا افکار و تمایلات ناخواسته را مدیریت کنید.

همچنین بخوانید: چگونه یک زندگی جنسی شاد داشته باشیم؟ ۸ نکته زناشویی

انواع فانتزی جنسی

باورهای اشتباه رایج در مورد فانتزی جنسی

با توجه به اینکه اطلاعات و آگاهی نسبت به خیال پردازی جنسی محدود است، باورهای اشتباهی در مورد فانتزی های جنسی ممکن است رایج شده باشند. باورهای اشتباه رایج در مورد فانتزی جنسی عبارتند از:

  1. همه فانتزی های جنسی ریشه عمیق دارند: برخی از فانتزی های جنسی ریشه در شخصیت، عوامل فرهنگی و … دارند، با این حال برخی از آن ها سطحی هستند و منشا عمیق و به خصوصی ندارند.
  2. فانتزی های جنسی عجیب غریب هستند: فانتزی های جنسی ممکن است عجیب غریب یا نامعمول باشند، با این حال بخش زیادی از آن ها بخشی طبیعی از زندگی و سلامت جنسی هستند.
  3. فانتزی جنسی را حتما باید در عمل انجام داد: گاهی صرفا فکر کردن به یک فانتزی جنسی و تصورات جنسی، موجب تحریک جنسی می شود و اگر اجرای آن با ریسک زیادی همراه است می توان صرفا از رویا پردازی در مورد آن، بهره برد.
  4. فانتزی جنسی نشانه بیماری روانی است: برخی تصور می کنند که افرادی که فانتزی جنسی دارندِ، به اختلال روانی دچار هستند. با این حال، باید بدانید که فانتزی جنسی معمولا بخش طبیعی از زندگی جنسی انسان است و لزوما به معنای آسیب روانی نیست.
  5. فانتزی جنسی شامل موارد ممنوعه است: صرفا بخش محدودی از فانتزی های جنسی شامل اجرای کارهای خارج از عرف و ممنوع است. بخش زیادی از فانتزی های جنسی را می توان بدون عبور از مرز های قانون و عرف، تجربه کرد.
  6. فانتزی جنسی نتیجه نارضایتی از رابطه است: برخی تصور می کنند که اگر رابطه جنسی رضایت بخش و کافی باشد، نباید تمایل و فانتزی جنسی وجود داشته باشد. داشتن فانتزی های جنسی لزوما با نارضایتی از رابطه عاطفی یا جنسی همراه نیست.

به طور کلی باید به یاد داشته باشید که فانتزی جنسی بخشی طبیعی از زندگی و تمایلات جنسی است و می تواند در هر فرد، متفاوت باشد.

از دست ندهید: رابطه جنسی چیست؟ نکات مهم روابط جنسی در مردان و زنان

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج شما در مورد فانتزی جنسی، پاسخی کوتاه خواهیم داد.

آیا فانتزی جنسی رابطه جنسی را بهبود می بخشد؟

تاثیر فانتزی جنسی بر بهبود رابطه جنسی، به رضایت طرفین، صداقت، احترام متقابل و … بستگی دارد. برخی از فانتزی های جنسی منجر به بهبود رابطه خواهند شد، اما برخی فانتزی های جنسی برای رابطه زوجین مخرب محسوب می شود. بهتر است در مورد تاثیر فانتزی جنسی بر رابطه با سکس تراپیست مشورت شود.

آیا فانتزی جنسی تغییر می کند؟

بله، فانتزی جنسی نیز مانند هر چارچوب ذهنی دیگری تحت تاثیر عواملی مانند گذر زمان، رسانه، فرهنگ، عوامل فردی و … قرار می گیرد و تغییر می کند. گرچه برخی از خیال پردازی های جنسی ریشه های عمیق دارند، اما با تغییر شرایط، تغییر پذیر خواهند بود.

چرا نسبت به فانتزی جنسی ام احساس شرم می کنم؟

با وجود محدودیت و کمبود اطلاع رسانی در مورد مسائل جنسی، خصوصا فانتزی های جنسی، برخی افراد به اشتباه، نسبت به فانتزی های جنسی خود احساس شرم و خجالت دارند. با صحبت با متخصص می توان این احساس شرم و خجالت نامتناسب را اصلاح کرد.


منابع:healthline, verywellmind, psychologytoday

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.