رابطه جنسی بخش مهمی از زندگی هر انسانی است؛ چرا که داشتن یک زندگی جنسی شاد و رضا‌بخش باعث بهبود سلامت عمومی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی را کاهش می‌دهد. عوامل زیادی بر داشتن یک زندگی جنسی شاد تاثیرگذار هستند که در این مقاله قصد داریم به ۹ مورد آن بپردازیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

زندگی جنسی شاد چیست؟

همه زوج‌ها درباره رابطه جنسی خود ممکن است دچار نگرانی‌هایی شوند و تلاش کنند تا با ایجاد تغییراتی در روابط خود، یک زندگی جنسی شاد را برای خود و همسرشان به وجود آورند. همه ما می‌دانیم که داشتن یک زندگی جنسی شاد بر سلامت قلب و سلامت روابط ما تاثیر مستقیم دارد؛ اما بسیاری از افراد ممکن است با معنای درست زندگی جنسی شاد آشنا نباشند، به راستی یک زندگی جنسی شاد چیست؟ برخی از افراد بر این باورند که زندگی جنسی شاد مربوط به تعداد دفعات رابطه جنسی یک زوج است و برخی دیگر عقیده دارند کلید اصلی یک زندگی جنسی شاد، ارگاسم چندگانه است.

اما باید بگوییم برای داشتن یک زندگی جنسی شاد، هیچ یک از این موارد حیاتی نیست. وقتی صحبت از کیفیت یک رابطه زناشویی و شاد بودن آن می‌شود، هیچ عدد جادویی در ارتباط با تعداد دفعات رابطه جنسی، نمی‌تواند به ما کمک کند. در حقیقت مهم این است که هر یک از طرفین در رابطه جنسی احساس امنیت و راحتی کنند و رابطه جنسی لذت‌بخشی را تجربه کنند. آنچه مهم است تصمیم‌گیری زن و مرد درباره انتخاب نوع رابطه جنسی با یکدیگر است. در ادامه قصد داریم به بیان ۹ راه برای داشتن یک زندگی جنسی شاد و بهبود کیفیت رابطه جنسی بپردازیم.

مطلب مرتبط: فانتزی جنسی چیست و آیا طبیعی است؟ انواع خیال پردازی جنسی

how-to-have-good-sex

چگونه با همسر خود درباره رابطه جنسی صحبت کنیم؟

برای بسیاری از افراد، صحبت با شریک زندگی درباره کیفیت رابطه جنسی کار بسیار سختی است. اما باید بگوییم که صحبت کردن درباره کیفیت و نحوه برقراری رابطه جنسی موضوع بسیار مهمی است که هر زوجی باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کند. در ادامه به بیان راه‌هایی می‌پردازیم که باعث می‌شود به راحتی بتوانید با شریک جنسی خود درباره کیفیت رابطه جنسی‌تان صحبت کنید.

  • از قبل برای صحبت درباره رابطه جنسی برنامه‌ریزی کنید. با قرار دادن این کار در برنامه روزانه خود، احتمال اینکه روند صحبت شما با عصبانیت یا ناامیدی همراه باشد، بسیار کاهش میابد.
  • درباره این موضوع که چه کارها و رفتارهایی در بهبود رابطه جنسی شما می‌تواند موثر باشد نیز صحبت کنید؛ چرا که بسیاری از مشکلاتی که زوج‌ها در اتاق خواب تجربه می‌کنند را می‌توان با صحبت کردن حل کرد. با صحبت درباره این موضوعات تلاش کنید تا راه‌هایی برای سازش و صلح پیدا کنید، با این کار احساس امنیت را تجربه خواهید کرد.
  • پیشنهادهایی که از نظرتان ممکن است بر بهبود کیفیت رابطه جنسی اثر بگذارد را با شریک خود در میان بگذارید. چرا که بیان پیشنهادهای مثبت و سازنده بجای شکایت و اعتراض، بسیار بهتر عمل خواهد کرد.
  • درباره توقعاتی که از شریک جنسی خود دارید، صادق باشید. اما فراموش نکنید که نباید شریک جنسی خود را به انجام کارهایی که نسبت به آن‌‌ها راضی نیست، مجبور کنید.
  • بر روی عقاید و نظرات خود پافشاری نکنید؛ بلکه با صحبت درباره آن‌ها به یک نظر مشترک برسید. مصالحه دو نفره باعث می‌شود تا احساس کنید از سمت شریک جنسی خود شنیده شدید و نیاز یکدیگر را برطرف کردید.
  • در هنگام صحبت با شریک جنسی خود صادق باشید. صداقت باعث می‌شود تا دلخوری بین شما و همسرتان از بین برود و به نتایج مفیدی برای بهبود رابطه جنسی خود برسید. اگر بیان صادقانه برخی موضوعات برایتان مشکل است، پیشنهاد می‌کنیم صحبت‌هایتان را یادداشت کنید و در اختیار همسر خود بگذارید.

مقاله مرتبط: روش های افزایش میل جنسی و تقویت آن در زنان و مردان

۸ نکته برای داشتن یک زندگی جنسی شاد

بهبود روابط جنسی و تلاش برای ایجاد شادی در آن، نیازمند برنامه‌ریزی است. در واقع تلاش زوج‌ها برای افزایش کیفیت یک رابطه جنسی شاد باعث بازگشت روابط عاشقانه به زندگی آن‎‌ها می‌شود. در ادامه به بیان ۹ نکته برای داشتن یک زندگی جنسی شاد می‌پردازیم.

مطالعه مرتبط: اولین رابطه جنسی؛ ۱۵ نکته مهم اولین رابطه زناشویی

۱- خشم خود را کنترل کنید

عصبانیت بخش عادی از زندگی زناشویی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد.اما کنترل خشم موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که در بسیاری از مواقع ممکن است این حس بر روی رابطه جنسی زوجین اثر بگذارد و آن‌ها یک رابطه جنسی همراه با عصبانیت را تجربه کنند. در واقع عدم کنترل عصبانیت می‌تواند بر روی میل جنسی، اعتماد و ارتباط زن و مرد اثر بگذارد.

همه ما می‌دانیم که پنهان کردن خشم نسبت به کسی که از او عصبانی هستیم، کار بسیار سختی است و بروز احساس مهربانی و دوست داشتن در این شرایط، کار مشکلی است. راه‌های زیادی برای کنترل عصبانیت نسبت به شریک جنسی، وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها صحبت کردن است. در مواردی که این عصبانیت به اوج خود برسد، می‌توانید از یک درمانگر یا مشاور کمک بگیرید.

مطلب کاربردی: در حین رابطه چکار کنیم؟ راهکار های افزایش لذت در رابطه جنسی

happy-sex-life

۲- صادق باشید

گاهی اوقات برای آن که به احساسات شریک جنسی خود صدمه نزنیم، از بیان حقیقت اجتناب می‌کنیم؛ اما این کار به صمیمیت و صداقت روابط زناشویی آسیب می‌زند. صداقت با شریک جنسی درباره تجربه رابطه جنسی، باعث می‌شود تا آسیب‌پذیری این رابطه را کاهش دهیم. پس با بیان صادقانه شرایط و نظرات خود درباره کیفیت رابطه جنسی، مشکلات را برطرف کنیم و در جهت شاد بودن این رابطه تلاش کنیم.

۳- نسبت به رفتارهای پیش از رابطه جنسی خود حساس باشید

پیش از برقرای رابطه جنسی باید نسبت کارها و رفتارهای خود حساس باشید؛ چرا که لحظات قبل از رابطه جنسی بخش مهمی در این رابطه است. به شریک جنسی خود کمک کنید تا با بدن شما آشنا شود، نقاط حساس آن را بشناسد و با لمس آن نقاط و بوسیدن آن‌ها شما را برای شروع رابطه جنسی آماده کند. همچنین درباره موضوعاتی که باعث تحریک‌تان می‌شود نیز صحبت کنید. با بیان این نکات، یک رابطه جنسی شاد و لذت بخش را تجربه خواهید کرد.

۴- نسبت به رفتارهای پس از رابطه جنسی خود حساس باشید

فراموش نکنید که لحظات پس از رابطه جنسی نیز بسیار مهم است. اگر شما از جمله افرادی هستید که بلافاصله بعد از برقراری رابطه جنسی به خواب می‌روید، رختخواب خود را ترک می‌کنید یا از شریک جنسی خود دور می‌شوید باید بگوییم که فرصت نزدیک شدن و ایجاد صمیمیت با شریک زندگی و جنسی خود را از دست می‌دهید. پس از پایان رابطه جنسی با صحبت کردن و در آغوش گرفتن یکدیگر می‌توانید کیفیت رابطه جنسی خود را بهبود دهید و به شریک جنسی خود ثابت کنید که برای شما مهم است.

۵- زمان رابطه جنسی خود را برنامه‌ریزی کنید

زندگی جنسی هیچ برنامه مشخصی ندارد؛ اما می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید و آن را به یک روتین روزانه یا هفتگی تبدیل کنید. باید بدانید که تعداد دفعات رابطه جنسی ممکن است به دلایلی چون اضافه شدن فرزند، استرس و برخی کارهای ضروری کاهش یابد؛ همچنین میل جنسی نیز ممکن است در این مدت تغییر کند.

برنامه‌ریزی جنسی در نگاه اول ممکن است کاری غیرعادی باشد؛ اما با انجام این کار می‌توان چارچوبی برای خود و شریک جنسی ایجاد کرد تا برای آن زمان مشتاق بود و لحظه شماری کرد. موضوع مهم این است که زمان‌هایی را برای برقراری رابطه جنسی انتخاب کنید که شریک جنسی‌تان نیز موافق باشد. در واقع با برنامه‌ریزی دقیق برای رابطه جنسی باعث می‌شوید تا برای آن روزهای خاص روحیه خود را تقویت کنید و برای ایجاد یک رابطه جنسی شاد لحظه شماری کنید.

مطلب مفید: سردرد بعد از رابطه چه علتی دارد؟ درمان سردر جنسی

happy-sex-elderly

۶- در طول روز برای رابطه جنسی خود صحنه‌سازی کنید

با ارسال متن، عکس و ویدیوهای سکسی در طول روز، شریک جنسی خود را برای برقراری یک رابطه جنسی شاد آماده کنید. در طول روز با به اشتراک گذاشتن موضوعاتی که باعث لذت جنسی شما و شریک جنسی‌تان می‌شود، الزامات برقراری یک رابطه جنسی شاد را در شب آماده کنید.

۷- روش‌های جدید جنسی را آزمایش کنید

با توافق یکدیگر، فعالیت‌های جنسی متفاوت را بررسی کنید؛ همچنین می‌توانید از وسایل جنسی نیز کمک بگیرید. اما فراموش نکنید که روابط جنسی عجیب و غریب و گره خورده، کلید یک زندگی جنسی شاد نیست. پوشیدن لباس خواب‌های مختلف یا انتخاب مکان‌های جدید نیز ممکن است به تنهایی باعث بهبود کیفیت یک رابطه جنسی شود.

اگر شریک جنسی‌تان اهل تغییر و آزمایش است، پیشنهاد می‌کنیم انواع روابط جنسی مانند رابطه جنسی دهانی، خود ارضایی متقابل و رابطه جنسی مقعدی را نیز بررسی کنید. آزمایش روش‌های جدید جنسی صمیمیت و لذت جنسی زوجین را افزایش خواهد داد؛ به شرطی که درباره انواع روش‌های جنسی با یکدیگر به توافق برسید.

۸- به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت دهید

افزایش سن و تغییرات بدنی ممکن است رابطه جنسی را برای زن و مرد کمی سخت کند؛ چرا که موضوعاتی مانند یائسگی ممکن است باعث آتروفی(فلج اعصاب حرکتی عضله) و خشکی واژن شود. همچنین بروز تغییراتی در سطح هورمون نیز ممکن است باعث کاهش تولید تستوسترون شود که این موضوع می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد و باعث اختلال نعوظ شود.

اگر مشکلاتی در رابطه جنسی خود دارید با همسر و پزشک متخصص در میان بگذارید؛ فراموش نکنید که مصرف دارو بدون تجویز پزشک ممکن است میل جنسی شما را کاهش دهد و به ارگاسم رسیدن را دشوار کند.

happy-sex-adult

مزایای داشتن یک زندگی جنسی شاد 

رابطه جنسی شاد باعث تقویت سلامت بدنی زوجین و احساس رضایت آن‌ها از یکدیگر می‌شود. همچنین فراموش نکنید که نوع رابطه جنسی نیز ممکن است باعث بروز مزیت‌هایی در رابطه جنسی شما و همسرتان شود؛ پس نسبت به کارها و رفتارهای جنسی خود حساس باشید. در این بخش قصد داریم به برخی از مزایای داشتن یک زندگی جنسی شاد بپردازیم، تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

  • زندگی جنسی شاد، میل جنسی زن و مرد را افزایش داده و موجب بهبود رابطه جنسی در روزهای آینده می‌شود.
  • رابطه جنسی شاد موجب ترشح هورمون‌هایی مانند اندورفین می‌شود که به کاهش استرس کمک می‌کند.
  • زندگی جنسی شاد احساس صمیمیت شما و شریک زندگی‌تان را عمیق‌تر خواهد کرد.
  • زوج‌هایی که از رابطه جنسی خود لذت می‌برند، شاد و رضایت بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنند.
  • رابطه جنسی یک نوع ورزش است که می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود دهد.
  • رابطه جنسی واژینال باعث افزایش جریان خون به واژن و کاهش آتروفی واژن می‌شود.
  • رابطه جنسی واژینال موجب تقویت عضلات واژن شده و اختلال عملکرد کف لگن را کاهش می‌دهد.
  • انزال مکرر در یک رابطه جنسی شاد، به پیشگیری از سرطان پروستات کمک می‌کند.

 

سوالات متداول

  • آیا تعداد دفعات رابطه جنسی در کیفیت آن تاثیرگذار است؟
  • خیر، تعداد دفعات رابطه جنسی تاثیری در کیفیت آن ندارد. بلکه مهم این است که هر یک از طرفین در رابطه جنسی، احساس امنیت و راحتی کنند و رابطه لذت‌بخشی را تجربه کنند.
  • صداقت در رابطه جنسی چه تاثیراتی به همراه دارد؟
  • در هنگام صحبت با شریک جنسی خود صادق باشید. صداقت باعث می‌شود تا دلخوری بین شما و همسرتان از بین برود و به نتایج مفیدی برای بهبود رابطه جنسی خود برسید.
  • چطور عصبانیت خود را نسبت به شریک جنسی‌مان کنترل کنیم؟
  • راه‌های زیادی برای کنترل عصبانیت نسبت به شریک جنسی، وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها صحبت کردن است. در مواردی که این عصبانیت به اوج خود برسد، می‌توانید از یک درمانگر یا مشاور کمک بگیرید.
  • در پایان رابطه جنسی انجام چه کارهایی توصیه می‌شود؟
  • توصیه می‌شود پس از پایان رابطه جنسی با صحبت کردن و در آغوش گرفتن یکدیگر، کیفیت رابطه جنسی خود را بهبود دهید و به شریک جنسی خود ثابت کنید که برای شما مهم است.  
  • برنامه‌ریزی جنسی چه تاثیری در روابط جنسی دارد؟
  • برنامه‌ریزی جنسی در نگاه اول ممکن است کاری غیرعادی باشد؛ اما با انجام این کار می‌توان چارچوبی برای خود و شریک جنسی‌ ایجاد کرد تا برای آن زمان مشتاق بود و لحظه شماری کرد.