یکی از مزایای استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، ایدز، هپاتیت، تریکومونا، کلامیدیا و … است. استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم (Cervix) را کاهش می‌دهد. در حقیقت کاندوم مردانه تنها راه پیشگیری از بارداری است که مردان می‌توانند از آن استفاده کنند. کاندوم نه تنها می‌تواند درصد بارداری را تا ۹۸٪ کاهش دهد، بلکه می‌تواند رابطه جنسی مطمئن‌تری را با استفاده از آن داشته باشید. امروزه بسیاری از افراد شیوه درست استفاده از کاندوم را نمی‌دانند و حتی باورهای غلطی در رابطه با استفاده از آن دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی باورهای غلط در رابطه با استفاده از کاندوم بپردازیم و اینکه کاندوم از چه بیماری‌های جنسی می‌تواند جلوگیری کند.

باورهای غلط در استفاده از کاندوم

 

کاندوم از بیماری‌های منتقله جنسی مانند کلامیدیا و سوزاک جلوگیری نمی‌کند!

بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، سیفلیس و تریکومونیازیس از طریق ترشحات دستگاه تناسلی منتقل می‌شوند. کاندوم می‌تواند به خوبی از انتقال این بیماری‌های جنسی به شریک جنسی محافظت کند. زیرا به عنوان مانعی عمل می‌کند و ترشحات ایجاد کننده این عفونت‌های جنسی را مسدود می‌کند. تحقیقات انجام شده برای تجزیه و تحلیل مطالعات استفاده از کاندوم از این ادعا پشتیبانی می‌کند:

  • تحقیقات نشان می‌دهد که کاندوم به طور قابل توجهی در جلوگیری از انتقال عفونت کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس موثر است. استفاده مداوم از کاندوم باعث می‌شود که زنان را تا ۶۲٪ از ابتلا به سوزاک و ۲۶٪ از ابتلا به کلامیدیا محافظت کند.
  • استفاده مداوم و صحیح از کاندوم لاتکس یا کاندوم زنانه برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های منتقله جنسی هستند ضروری است. چرا که استفاده از آن موجب محافظت زنان از ابتلا به این عفونت‌ها می‌شود.
  • ارزیابی‌های انجام شده در مورد استفاده از کاندوم نشان داده است که استفاده از کاندوم خطر ابتلا به سوزاک و کلامیدیا را هم در مردان و هم در زنان کاهش می‌دهد.

 

استفاده از دو کاندوم همزمان بهتر از یک کاندوم است!

اگرچه به نظر منطقی می‌آید اما استفاده همزمان از دو کاندوم نه تنها بهتر نیست بلکه می‌تواند تاثیر آن را کاهش دهد. وقتی از دو کاندوم با هم استفاده می‌شود، اصطکاک بیشتری می‌تواند بین آن‌ها ایجاد شود. این امر باعث می‌شود که یک یا هردو کاندوم پاره شود. نه تنها باید حتما از یک کاندوم استفاده کنید بلکه نباید از کاندوم زنانه همزمان با کاندوم مردانه استفاده کنید.

مطلب بیشتر: کاندوم چیست و از کاندوم برای چه کاری استفاده می‌شود؟

کاندوم لاتکس تنها کاندوم موثر در داروخانه‌ها است!

این باور غلط می‌تواند کمی سوال برانگیز باشد. تاثیر مناسب کاندوم به تعریف شما از آن بستگی دارد. در داروخانه‌ها ۴ نوع مختلف کاندوم مردانه وجود دارد:‌ ۱.لاتکس، ۲.پلی اورتان، ۳.پلی ایزوپرن و ۴.پوست بره.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) میزان تاثیرگذاری کاندوم‌های لاتکس، پلی اورتان و پلی ایزوپرن را در جلوگیری از بارداری و انتقال عفونت‌های جنسی تایید کرده است. در تست‌های آزمایشگاهی نشان داده شده است که کاندوم‌های پلی اورتان به همان اندازه لاتکس می‌توانند از بیماری‌های جنسی و بارداری جلوگیری کنند. اما در مقایسه جنس این دو، کاندوم‌های پلی اورتان ممکن است مانند کاندو‌های لاتکس مقاومت نداشته باشند و در طول رابطه بیشتر از کاندوم‌های لاتکس ممکن است پاره شوند.

دلیل آن این است که کاندوم‌های پلی اورتان به اندازه کاندوم‌های لاتکس خاصیت ارتجاعی ندارند بنابراین ممکن است در حین رابطه پاره شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که در مقایسه با کاندوم لاتکس، کاندوم‌های پلی یورتان ۳ الی ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که در حین رابطه جنسی پاره شوند.

کاندوم‌های پوست بره دقیقا مانند ماهیت پوست انسان دارای منافذ کوچکی هستند. البته این منافذ برای عبور اسپرم از آن بسیار ریز هستند. به همین دلیل در جلوگیری از بارداری موثرند. با این حال، عفونت‌های منتقله جنسی می‌توانند از این منافذ عبور کنند. بنابراین کاندوم‌های پوست بره در مقابل بیماری‌های منتقله جنسی موثر نیستند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان و سکس تراپیست‌ها را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

اندازه کاندوم‌ها مهم نیست!

در انتخاب کاندوم اندازه و سایز آن بسیار مهم است. برای استفاده صحیح و درست از کاندوم اندازه آن باید با اندازه آلت تناسلی متناسب باشد. در صورت استفاده از اندازه اشتباه ممکن است کاندوم تاثیر خود را از دست بدهد. کاندو‌های کوچک می‌توانند بسیار سریع پاره شوند و کاندوم‌های بزرگ ممکن است در حین رابطه در جایشان فیکس نباشند.

 

کاندوم شاید بتواند عفونت‌های منتقله جنسی را محافظت کند اما ایدز را نه!

تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است و باید قاطعانه گفت که کاندوم مانند سدی کاملا از انتقال ایدز جلوگیری می‌کند. اثربخشی کاندوم لاتکس در جلوگیری از انتقال اچ آی وی به طور علمی در مطالعات آزمایشگاهی و همچنین در مطالعات واقعی زوج‌های فعال جنسی ثابت شده است. مطالعات نشان می‌دهد که در بین زوجینی که یکی از آن‌ها به ویروس ایدز مبتلا است استفاده از کاندوم می‌تواند خطر انتقال ویروس را کاهش دهد.

بررسی مطالعات تحقیقاتی درباره اثربخشی کاندوم نشان داد که در مقایسه با عدم استفاده از کاندوم، استفاده مطمئن از کاندوم خطر کلی انتقال HIV را به میزان ۸۰٪ تا ۸۷٪ کاهش می‌دهد.

 

کاندوم می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد مضر باشد!

هنگام بررسی محصولات جلوگیری از بارداری باید هم فواید و هم مضرات آن را بررسی کنیم. به طور کلی مصرف کاندوم خطری ندارد و برای سلامت انسان مضر نیست. اما در صورت آلرژی به لاتکس استفاده از کاندوم‌های لاتکس ممکن است برای شما گزینه‌ی مناسبی نباشد. در همین راستا، برخی از مواد استفاده شده در روان کننده‌های کاندوم (مانند پارابن، گلیسیرین یا اسپرم کش) نشان داده شده است که در برخی افراد مشکلات سلامتی خاصی ایجاد می‌کند.

 

کاندوم در جلوگیری از بارداری موثر نیست!

در صورت استفاده صحیح و مداوم از کاندوم احتمال بارداری تا ۹۸٪ کاهش می‌یابد. میزان تاثیرپذیری کاندوم زنانه از مردانه کمتر است و احتمال بارداری را تا ۹۵٪ کاهش می‌دهد.

کاندوم

 

کاندوم از عفونت‌های جنسی منتقله پوست به پوست جلوگیری نمی‌کند.

بیماری‌های مقاربتی مانند هرپس، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و زگیل‌های تناسلی از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شوند. اگر کاندوم پوست آلوده را بپوشاند، نشان داده شده است که می‌تواند در برابر این عفونت‌ها از فرد سالم محافظت کند.

 

تبخال تناسلی

  • در مطالعاتی که روی زوجینی که یکی از آن ها به ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ مبتلا بودند انجام شد نشان داد که استفاده از کاندوم می‌تواند تا حدی از انتقال این ویروس موثر باشد.
  • شواهد نشان می‌دهد که استفاده از کاندوم محافظت متوسطی در برابر ویروس تبخال تناسلی دارد. داده‌ها حاکی از آن است که با هر اقدام جنسی بدون محافظت احتمال ابتلا به تبخال ۳.۶ ٪ افزایش می‌یابد. در حالی که هنگام استفاده از کاندوم مقدار این عدد به ۲.۷٪ می‌رسد. استفاده مداوم از کاندوم می‌تواند حتی ابتلا به تبخال تناسلی را به صفر برساند.

 

HPV (زگیل تناسلی)

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که استفاده مداوم از کاندوم، شانس ابتلا به HPV در زنان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که زنانی که شوهرشان به طور مداوم از کاندوم استفاده می‌کنند تا ۷۰٪ احتمال کاهش انتقال این ویروس را تجربه می‌کنند.

زگیل‌های تناسلی توسط HPV ایجاد می‌شوند. کاندوم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت زگیل تناسلی کمک کند و همچنین در صورت پوشاندن ناحیه آلوده توسط کاندوم، خطر ابتلا سرطان دهانه رحم مرتبط با HPV را کاهش می‌دهد. کاندوم ها نمی‌توانند به طور کامل در برابر HPV و HSV-2 محافظت کنند زیرا هنوز هم ممکن است تماس پوست به پوست با یک منطقه آلوده وجود داشته باشد.

‌‌

اگر نیاز به مشاوره حضوری، تلفنی یا آنلاین دارید روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از سکس تراپیست

 

استفاده از کاندوم ناراحت کننده و دشوار است.

بسیاری از کاندوم‌ها در واقع دارای ویژگی‌های دیگر است که می‌تواند رابطه جنسی را خوشایندتر کنند. اگر استفاده از کاندوم برای شما ناخوشایند است دلیل آن می‌تواند انتخاب نادرست اندازه آن باشد.

 

سخن آخر پزشک خوب

امروزه با افزایش بیماری‌های منتقله جنسی استفاده از کاندوم می‌تواند راهی مطمئن برای داشتن یک رابطه جنسی ایمن و خوشایند باشد. کاندوم‌ها می‌توانند در جلوگیری از انتقال ویروس‌های جنسی تا حد قابل توجهی موثر باشند. استفاده درست و صحیح از کاندوم بسیار مهم است چرا که علاوه بر کاهش مشکلات جنسی ‌می‌تواند در جلوگیری از بارداری تا حد قابل توجهی کارآمد باشد. همچنین استفاده از یک سری کاندوم‌ها می‌تواند لذت جنسی را افزایش دهد.

 

منابع

verywellhealth