پیشرفت فناوری و تکنولوژی باعث شده تا جهان به یک دنیای دیجیتال تبدیل شود. اکنون مردم در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنند و بیشتر وقت خود را با وسایل و ابزار دیجیتالی می‌گذارنند. در ۵ سال اخیر، استفاده از اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی حدود ۹۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

در سال ۲۰۲۰، بیش از ۳.۸۱ میلیارد کاربر از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپ‌چت استفاده می‌کردند. رسانه‌های اجتماعی محبوبیت بسیاری بین مردم پیدا کرده است. اما استفاده از این شبکه‌های اجتماعی دارای مزایای و معایبی است که زندگی روزمره مردم از جمله روابط زناشویی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

۱- تاثیر در روابط جنسی (مسائل زناشویی)

مزایا

یکی از مزایای اینستاگرام فرصت منحصر به فرد آن برای به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی است که ممکن است برای مردم به راحتی قابل دسترس نباشد. به عنوان مثال از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید اطلاعات مختلفی در رابطه با روابط و سلامت روان خود را از هزاران نفر بدون توجه به اینکه کجای جهان هستند دریافت کنید.

به اشتراک گذاری اطلاعات مربوط به سلامت جنسی به ساخت دنیای واقعی کمک بسیاری می‌کند. اشتراک‌گذاری و ارسال محتواهای مربوط به دانش جنسی به افراد کمک می‌کند تا در محیطی امن، در رابطه با مسائل و مشکلات جنسی آموزش ببینند.

معایب

برخی افراد از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به درستی استفاده نمی‌کنند. آن‌ها از این بستر برای ارسال محتوای هرزه‌نگاری یا متن‌های جنسی به جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند کودکان یا اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی در وب‌سایت‌های پورن استفاده می‌کنند.
این رسانه‌ها می‌توانند رفتار جنسی پرخطر نوجوانان را تشویق کنند.

این موضوع با افزایش میزان نرخ STI (عفونت های مقاربتی) و بارداری ناخواسته ارتباط مستقیمی دارد. قرار گرفتن در معرض رسانه های جنسی با محتوایی که با واقعیت رابطه جنسی فاصله زیادی دارد، برای نوجوانان بسیار مضر است. کودکان باید کاملاً در مورد رابطه جنسی آموزش ببینند، اما اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاعات نادرست و ناپسندی را در اختیار آن‌ها قرار دهند که در آینده روابط جنسی و زندگی زناشویی آنها را تحت تاثیر قرار بدهد.

من فکر می‌کنم بسیاری از جوانان کلمه «رابطه» را می‌بینند و همه تصاویر شاد و زیبا را می‌بینند، و فکر می‌کنند که این همان چیزی است که روابط خوب به نظر می‌رسد.» – آدرین بالدوین وایت

یک تیم تحقیقاتی به رهبری آدرین بالدوین وایت از دانشکده مددکاری اجتماعی UGA از دانشجویان بین سنین ۱۸ تا ۲۵ سال نظرسنجی کردند.

از آنها یک سری سؤال بپرسید تا روابط بین استفاده آنها از پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی را بهتر درک کنید و اینکه چگونه این استفاده بر درک آنها از روابط سالم تأثیر می گذارد.

اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات در مورد پیشگیری و ارزیابی مواردی است که منجر به تداوم شیوع و ارتکاب تجاوز جنسی در دانشگاه می شود. بخش بزرگی از آن نگاه به نگرش ها و باورهای مردم است و همچنین نگاهی به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی که آنها به آن پایبند هستند.

به خصوص در حال حاضر برای این نسل، بسیاری از آن هنجارها تحت تأثیر رسانه های اجتماعی هستند و همچنین یکی از اهداف این تحقیقات این بود که آیا می توانیم از رسانه های اجتماعی برای تغییر آنها استفاده کنیم یا خیر.

این تحقیق نشان داد که در کل، زنان به طور مداوم دیدگاه های سالم تری در مورد آنچه در یک رابطه مناسب است داشتند. آنها کمتر از مردان معتقد بودند که استفاده از خشونت قابل قبول است و احتمال بیشتری داشت که درک سالمی از رضایت داشته باشند. این مطالعه همچنین نشان داد که زنان بیشتر به تمایل همسرشان برای رابطه جنسی اهمیت می دهند.

پست‌های رسانه‌های اجتماعی اغلب کلیشه‌ها و تصورات موجود را تقویت می کنند. این فقط یک نمونه دیگر از نوع پیام‌رسانی است که به هر دو جنس می‌گوید که چه چیزی باید باشند.

social media effects on sex

۲- تاثیر عاطفی و احساسی

مزایا

اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی بدون شک، روی رفاه عاطفی افراد تأثیرگذار است. این موضوع به معنی مخرب و آسیب زننده بودن شبکه‌های اجتماعی نیست. یکی از مزایای شبکه‌های اجتماعی ناشناس بودن افراد است. کاربران در این شبکه‌ها می‌توانند درباره موضوعاتی که صحبت کردن درباره آن‌ها سخت است، به راحتی گفت‌وگو کنند.

با وجود اینکه برخی کاربران این موضوع را یکی از معایب استفاده از اینستاگرام می‌دانند اما داشتن یک فضای امن برای مشارکت و گفت‌وگو می‌تواند برای سلامت عاطفی فرد مفید باشد.

این موضوع برای هر کسی که با تمایلات جنسی خود دست و پنجه نرم می‌کند مفید است. کاربران می‌توانند از طریق پست‌های شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام از غریبه‌ها مشاوره دریافت کنند یا داستان‌های جنسی را بدون هیچ‌گونه شرمندگی یا ناراحتی بخوانند. شبکه‌های اجتماعی، فضایی را در دسترس افراد قرار می‌دهد تا یک گروه و جامعه حامی ایجاد کند، در این جامعه همه می‌توانند یکدیگر را تشویق کنند تا بهترین خود باشند.

معایب

در حالی که برخی تصور می‌کنند رسانه‌های اجتماعی مفید و حمایت کننده هستند، برخی افراد آن را محیطی فوق‌العاده سمی می‌دانند. پیرامون این موضوع مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ انجام شد.

در این مطالعه و تحقیقات مشخص شد که بیشتر کاربران اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی مشکلاتی چون علائم افسردگی، تغییر در عزت نفس پیدا کردند. علاوه بر این موضوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی وابستگی شدیدی در آن‌ها ایجاد کرده بود.

مطالعه بیشتر: طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ علل و درمان

۳- تاثیر در ارتباط جدید با دیگران

مزایا

یکی از مزیت‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی، فرصتی است که برای برقراری ارتباط با مردم در اختیارتان قرار می‌دهد. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانید زندگی روزمره خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از این طریق با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
علاوه بر این موضوع ارتباط تصویری با همسر یا دوستتان غیر از تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی، می‌تواند موجب ادامه‌دار شدن روابط شود. بسیاری از  شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام می‌تواند راهی عالی برای ایجاد یک رابطه جدید یا ملاقات با افراد جدید باشد.

معایب

برخی از زوجین نظرات متفاوتی در مورد به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره خود دارند، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود.
برخی از زوجین از این موضوع ناراحت هستند که چرا همسرشان، عکس آن‌ها را به اشتراک نمی‌گذارد؟ چرا زندگی روزمره آن‌ها دائما باید در معرض دید عموم قرار بگیرد؟ این موضوعات می‌تواند در روابط مشکل‌ساز باشد و بر عزت نفس شخص تأثیر بگذارد.

how social media ruin sex life

ماهیت رقابتی و مقایسه‌ای در اینستاگرام از دیگر معایب آن است. در اینستاگرام فرد می‌تواند انتخاب کند که چه عکسی یا فیلمی را با دیگران به اشتراک بگذارد. اغلب فقط بهترین بخش‌های زندگی (یا رابطه‌شان) را به اشتراک می‌گذارند. همین موضوع باعث مقایسه روابط شخصی و زندگی خود با آن‌ها می‌شود.

همه روابط آن‌طور که نمایش داده می‌شوند بی‌عیب و نقص و کامل نیستند. تصاویری که به اشتراک گذاشته می‌شوند همیشه نشان دهنده آنچه در پشت صحنه اتفاق می‌افتد، نیست. در واقع افراد سعی می‌کنند که فقط خوشی‌ها و حال خوب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

۴- تاثیر در مسائل مالی

مزایا: اینستاگرام می‌تواند ابزار قدرتمندی برای ارتقا و توانمندسازی کسب‌وکارتان باشد. از اینستاگرام می‌توانید در راستای معرفی کسب و کار و جذب مشتری استفاده کنید.

معایب: رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به افراد کمک کنند تا شغل مناسبی پیدا کنند، اما ممکن است موجب عدم یافتن شغل مناسب هم شوند. کارفرمایان از اطلاعات شخصی که در اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به موقعیت مالی افراد آسیب بزنند، زیرا یافتن یا حفظ شغل را برای او سخت می‌کند و در نتیجه بر زندگی شخصی او نیز تأثیر می‌گذارد.

همچنین بخوانید: اعتیاد به گوشی؛ علائم، عوارض و درمان اعتیاد به موبایل

سخن پایانی

شبکه‌های اجتماعی بسیار سریع عمل می‌کنند و با اطلاعات روز آپدیت می‌شوند. رقابت و مقایسه در شبکه‌های اجتماعی، عادات ناسالم را افزایش می‌دهد و فرد را به همگام شدن با روندهای فعلی تشویق می‌کند.

این موضوع موجب افزایش هزینه‌ها خواهد شد. نمی‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام خوب یا بد هستند. راه‌های مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند. شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیاری بر زندگی شخصی و حتی زناشویی دارند.

اگر استفاده بی ‌رویه از اینستاگرام باعث شده در مسائل زناشویی به مشکل بخورید و زندگی شما را مختل کرده، بهتر است به یک روانشناس خوب مراجعه کنید و با طرح مساله با ایشان مشکل خود را قبل از بروز یک بحران اساسی حل کنید.

سوالات متداول

  • آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام می‌تواند موجب طلاق عاطفی افراد شود؟
    استفاده از شبکه‌های اجتماعی در صورتی که مدیریت نشود می‌تواند تاثیر منفی در زندگی انسان داشته باشد. یکی از رایج‌ترین تاثیرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی طلاق عاطفی زوجین است، البته در بیاری موارد هم نشانه طلاق عاطفی زوجین می‌تواند پناه بردن به شبکه های اجتماعی باشد نه علت آن.
  • آیا استفاده از اینستاگرام، اعتیادآور است؟
    در صورتی که زمان استفاده از آن را کنترل نکنید می‌تواند موجب وابستگی و اعتیاد در فرد شود. ترک این نوع وابستگی سخت خواهد بود، از این رو بهتر است در زمان استفاده زمان را مدیریت کنید.
  • چه علائمی نشان دهنده اعتیاد به اینستاگرام هستند؟
    عقب ماندن از کار و تحصیل، احساس استرس و اضطراب در زمان عدم دسترسی به اینستاگرام، دوری از خانواده و دوستان، از دست دادن علاقه حضوری به انجام فعالیت‌ها از علائمی هستند که نشان می‌دهد فرد به اینستاگرام اعتیاد پیدا کرده است.
  • علاوه بر مشکلات زناشویی، اینستاگرام چه تاثیرات مخربی بر زندگی زوجین خواهد داشت؟
    حسادت، نارضایتی از زندگی، توقعات بالا، دور شدن از دوستان، عصبانیت و نارضایتی از دیگر علائم مربوط به تاثیر اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی بر زندگی زوجین است.
  • استفاده از شبکه‌های مجازی و اینستاگرام همیشه موجب کم‌رنگ شدن روابط زوجین می‌شود؟
    خیر، این تصور اشتباه است. استفاده از شبکه‌های مجازی و اینستاگرام در صورتی که کنترل شده باشد، به هیچ عنوان آسیب زننده نخواهد بود. برای جلوگیری از آسیب به رابطه زناشویی، بهتر است آن را مدیریت کنید.

منبع modernintimacy