افسردگی یک نوع اختلال خلقی است که روی احساس، تفکر و رفتار فرد تاثیرگذار است. اگر نسبت به درمان این عارضه اقدام نکرد می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. دلایل بسیار مختلف و متفاوتی وجود دارد که موجب افسردگی در فرد می‌شود. برای درمان بموقع افسردگی باید این دلایل را بشناسید تا بتوانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

اما افسردگی یک عارضه روحی و روانی است که انواع مختلفی دارد. هرکدام از آن‌ها می‌تواند منجر به عوارض روحی و جسمی متفاوتی در افراد شوند.
افسردگی مینور بسیار راحت‌تر از سایر افسردگی‌ها تشخیص داده می‌شود. افسردگی مینور علائمی شبیه به غم و اندوه در انسان دارد. در ادامه با افسردگی مینور، تفاوت افسردگی ماژور و مینور بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 

 افسردگی مینور چیست؟ 

تفاوت بالینی در علائم بین افسردگی مینور و افسردگی ماژور وجود دارد، افسردگی مینور به عنوان افسردگی بالینی شناخته می‌شود. علائم مرتبط بین افسردگی ماژور و مینور وجود دارد اما برای تشخیص اختلال افسردگی ماژور کافی نیست. برای تشخیص اختلال افسردگی ماژور، فرد باید برای دو هفته حداقل پنج مورد از علائم افسردگی ماژور را در خود داشته باشد.

اما برای تشخیص افسردگی مینور ممکن است فرد در طول دو هفته تنها دو تا چهار مورد از علائم افسردگی مینور را داشته باشد. هیچ دوره شیدایی، هیپومانیک یا مختلط با علائم افسردگی مینور رخ نمی‌دهد. افسردگی مینور در صورتی که درمان نشود به اختلال افسردگی ماژور تبدیل شود.

علائم افسردگی 

علائم تشخیص افسردگی به شرح زیر است:

The symptoms of major and minor depression are almost the same

  • در بیشتر مواقع افسردگی یا بدخلقی
  • از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت‌ها
  • احساس گناه یا بی‌ارزشی
  • الگوهای تفکر منفی
  • نشخوار فکری
  • تغییر در اشتها
  • اختلال خواب
  • بی‌قراری قابل مشاهده
  • کند شدن حرکت یا گفتار قابل مشاهده
  • عدم تمرکز و مشکل در تصمیم‌گیری
  • افکار خودکشی و مرگ

تشخیص افسردگی مینور از سایر مسائل مربوط به سلامت روان

افسردگی مینور علائمی مشابه با سایر مسائل سلامت روان دارد. غم و اندوه، اختلال افسردگی مداوم و اختلال افسردگی ماژور با علائم خفیف، همه ویژگی‌های مشترکی با افسردگی مینور دارند.

غم و اندوه 

غم و اندوه واکنش عاطفی طبیعی به از دست دادن است. افرادی که برای یک دوره کوتاه مدت به غم و اندوه مبتلا می‌شوند علائمی چون از دست دادن اشتها، انرژی کم، و احساس پوچی دارند. این علائم طی چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد و فرد فعالیت‌های عادی زندگی خود را از سر می‌گیرد.

Major and minor depression can be treated

تفاوت: علائم افسردگی به فقدان خاصی وابسته نیستند، خلق و خو و انزوای فرد منجر به افسردگی می‌شود.

اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی مداوم که زمانی به عنوان دیستیمیا شناخته می‌شد، علائم شناخته شده‌ای ندارند و تشخیص آن کار ساده‌ای نیست.

تفاوت: افسردگی مینور ممکن است در نهایت به اختلال افسردگی مداوم تبدیل شود. اما تشخیص علائم آن دو سال بعد از افسردگی امکان‌پذیر است.

اختلال افسردگی ماژور با علائم خفیف

گاهی علائم افسردگی ماژور می‌تواند خفیف باشد، در این زمان علائم آن مشابه افسردگی مینور است.

تفاوت: افسردگی ماژور و افسردگی مینور شامل از دست دادن علاقه یا لذت در انجام فعالیت‌ها، خلق و خوی ضعیف است. اما افسردگی ماژور در مجموع حداقل به پنج مورد از علائم نیاز دارد، در حالی که افسردگی جزئی تنها به دو مورد از علائم نیاز دارد.

گزینه‌های درمانی برای افسردگی مینور 

در حالی که افسردگی مینور علائم بسیار کمتری دارد اما همین علائم می‌توانند روی زندگی فرد تاثیرگذار باشند. درمان افسردگی می‌تواند به افراد کمک کند تا با علائم کنار بیایند و از خطر ابتلا به اختلال شدیدتر جلوگیری کنند. اگر فردی نخواهد درمان را فورا شروع کند، کنترل علائم افسردگی مینور می‌تواند در بهبود شرایط تاثیرگذار باشد.

Major and minor depression can be treated by seeing a doctor

داروهای ضدافسردگی  

اختلال افسردگی مینور علائم بیشتری نسبت به افسردگی جزئی دارد، بنابراین داروهای ضد‌افسردگی ممکن است مفید باشند. افسردگی جزئی شدت بسیار کمتری نسبت به سایر افسردگی‌ها دارد، به همین دلیل دارودرمانی بهترین گزینه است.

روان درمانی

شاید روان درمانی به تنهایی نتواند موجب بهبود افسردگی مینور و ماژور شود.  بدنی منظور مطالعاتی پیرامون اینکه چگونه روان درمانی ممکن است برای افسردگی جزئی مفید باشد، انجام شده است.
مشخص شد که روان درمانی باید در کنار دارودرمانی قرار بگیرد. در اینصورت می‌توانند عملکرد بهتری در بهبود حال روحی و روانی فرد داشته باشند. استفاده از دارو می‌تواند در عرض چند هفته علائم افسردگی را کاهش دهد.

درک افسردگی مینور 

افسردگی مینور ممکن است به طور کامل به عنوان یک اختلال شناخته نشود، اما علائم ناشی از این افسردگی می‌تواند زندگی فرد را مختل کند. با درک بهتر از تداوم افسردگی، افراد می‌توانند یاد بگیرند که علائم را قبل از اینکه فرد را تحت فشار قرار دهند شناسایی کنند.

مطلب مفید: چگونه شاد باشیم و راه شاد بودن چیست؟ ۱۵ روش کاربردی

جمع بندی 

اگر علائم افسردگی را در خود می‌بینید، بهتر است برای درمان و جلوگیری از پیشرفت آن به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید. هرچه شدت بیماری کمتر باشد، قطعا در مدت زمان کمتری عارضه درمان می‌شود و نیازی به استفاده از داروهای دوز بالا نیست.
افسردگی ماژور و مینور دو نوع افسردگی رایجی هستند که به دلیل علائم مشابهی که دارند، به سختی قابل تشخیص هستند. در این مطلب سعی کردمی علاوه بر آشنایی با افسردگی ماژور با تفاوت افسردگی ماژور و مینور هم بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول 

  • آیا روان‌درمانی می‌تواند موجب بهبود افسردگی ماژور شود؟
    روان‌درمانی یکی درمان روان‌شناختی یا گفتار درمانی است که راه درمان مناسبی برای افرادی مبتلا به افسردگی ماژور است. در این روش درمانی می‌توانید با یک درمانگر درباره مشکلات خود صحبت کنید.
  • کدام بخش‌ها در مغز، در بروز افسردگی ماژور نقش دارند؟
    هیپوکامپ، آمیگدالا و قشر پیش پیشانی سه بخشی هستند که در ابتلا به افسردگی ماژور نقش دارند.
  • از کدام داروهای ضدافسردگی برای درمان افسردگی ماژور استفاده می‌کنند؟
    مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی‌نفرین، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، تعدیل کننده‌های سروتونین، داروهای ضدافسردگی غیرمعمول، داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای،مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز از داروهایی هستند که پزشکان برای درمان این اختلال از آن استفاده می‌کنند.
  • آیا افسردگی مینور می‌تواند به افسردگی ماژور تبدیل شود؟
    در صورتی که درمان نشود، می‌تواند به افسردگی ماژور تبدیل شود و روند درمان را سخت‌تر کند.
  • آیا نداشتن خواب کافی در شبانه روز می‌تواند عاملی برای ابتلا به افسردگی ماژور یا مینور باشد؟
    به طور کلی هر فردی برای داشتن بدنی سالم و سلامت، باید ۸ تا ۹ ساعت خواب کامل در طول یک شبانه روز داشته باشد. بیشتر افرادی که به روانپزشکان مراجعه می‌کنند و افسرده هستند، خواب کافی ندارند.