خوشحال بودن یکی از مهم ترین چالش های قرن بیست و یکم و زندگی مدرن است. امروزه همه ما به دنبال خوشحالی و شاد زیستنیم و در تلاش هستیم تا راه های خوشحال بودن را پیدا کنیم. دانشمندان نیز طی چند دهه گذشته به دنبال پیدا کردن علت های نارضایتی و مقابله با آن بوده اند و گرچه هنوز بررسی ها در این مورد ادامه دارد، اما می توانیم پاسخ هایی به سوال چگونه شاد باشیم، بدهیم، شاد بودن معمولا برآیند چندین عامل مانند سلامت ذهن، جسم و محیط است.

فهرست مقاله

خوشحالی چیست؟

خوشحالی (Happiness) نوعی وضعیت روانی و جسمی است که ویژگی های پیچیده ای دارد و برای هر شخص می تواند معنای متفاوتی داشته باشد. یعنی نمی توان آن را بر اساس شرایط زندگی کاملا پیش بینی کرد، اما عوامل زیادی مانند سلامت جسمی، سلامت روانی، روابط خانوادگی و … بر خوشحالی و شاد زیستن تاثیر می گذارند. خوشحالی با احساسات مثبتی مانند لذت، آرامش، رضایت مشخص می شود و طبق روانشناسی شاد بودن،  با ترکیبی از عوامل درونی و بیرونی به دست می آید. افراد مختلف از طریق تجربیات متفاوت، احساس خوشحالی را پیدا می کنند و برای اینکه بدانیم چگونه شاد زندگی کنیم باید روش شاد زیستن منحصر به خودمان را بیابیم. طبق پژوهش ها، احساس خوشحالی و شاد بودن سه مولفه اصلی دارد. مولفه های اصلی خوشحالی عبارتند از:

  • بهزیستی عاطفی: بهزیستی عاطفی داشتن احساس لذت و شادی در زندگی است. البته بهزیستی عاطفی به این معنا نیست که همیشه از همه شرایط زندگی خود لذت ببرید و همیشه شاد باشید، اما منطقی است که این احساس لذت و شادی باید در بیشتر بخش های زندگی شما وجود داشته باشد.
  • احساس معنا و هدف در زندگی: هر انسانی برای شاد زیستن باید به زندگی خود معنا دهد و در زندگی هدف داشته باشد. هدف زندگی، آن چیزی است که فکر کردن به آن باعث ایجاد انگیزه و هیجان در شما می شود. اهداف زندگی باعث می شوند هر صبح از جای خود برخیزید و زندگی کنید.
  • رضایت از زندگی: رضایت از زندگی به زبان ساده یعنی به طور کلی چقدر از زندگی خود راضی هستید. فرض کنید که می خواهید به کل زندگی خود از یک تا ده نمره بدهید. هرچه این نمره بالاتر باشد، رضایت از زندگی شما بیشتر است. در سنجش رضایت از زندگی باید همه جنبه های زندگی خود را مثل روابط عاطفی، شغل، سلامت جسمانی، سلامت روانی و … در نظر بگیرید.

چگونه شاد باشیم؟ روش های شاد بودن

یک پژوهش در سال ۲۰۲۳ بر روش های شاد زیستن بررسی هایی انجام داد. دانشمندان در این پژوهش پنج روش عمده ای که تا به امروز برای شاد بودن پیشنهاد شده بود را ارزیابی کردند تا ببینند این روش های خوشحال بودن واقعا تا چه حد می توانند به شاد زیستن ما کمک کنند. این پنج روش معروف برای شاد زیستن شامل شکرگزاری نسبت به داشته ها، افزایش روابط اجتماعی، ورزش، مدیتیشن (تمرین ذهن آگاهی) و ارتباط بیشتر با طبیعت بود. نتایج نشان داد شواهد علمی بسیار قوی در حال حاضر فقط برای ورزش وجود دارد. البته که هرکدام از این روش ها روی برخی افراد جواب می دهد و نمی توان برای شاد بودن در زندگی نسخه یکسانی برای همه پیچید.

بیشتر بخوانید: افسردگی روز تولد چیست؟ چرا در روز تولدمان احساس غمگینی داریم؟

فعالیت فیزیکی؛ از راه های خوشحال بودن

طبق پژوهش ها، فعالیت فیزیکی به طور مستقیم با خوشحال بودن ارتباط دارد و افرادی که از نظر فیزیکی فعال تر هستند، توده عضلانی و انعطاف بیش تری دارند، در دوران جوانی و همچنین دوران سالمندی، خوشحال تر از دیگران خواهند بود. در مطالعه ای دیگر، افرادی که در زندگی احساس خوشحالی نمی کردند یا حتی علائم افسردگی داشتند، به صورت آزمایشی دو ماه پیلاتس کار کردند و نتایج نشان داد، پس از دو ماه علائم افسردگی این افراد کاهش یافته است و افزایش شادی در آن ها قابل ملاحظه است. پس می توان گفت فعالیت فیزیکی یکی از روش های شاد زیستن است.

خواب با کیفیت و شاد بودن در زندگی

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر شاد زیستن، خواب به اندازه و با کیفیت است. دغدغه ها و مشغله های امروز موجب شده که از زمان و کیفیت خواب خود بکاهیم، اما باید بدانید که طبق مطالعات، خواب بی کیفیت می تواند با خلق و خوی شما مداخله کند و باعث کاهش خوشحالی در زندگی شود. مقدار خواب مناسب برای سلامت جسمی و روانی، حداقل ۷ ساعت در شبانه روز محسوب می شود و بر اساس بررسی های دانشمندان، افزایش کیفیت خواب با شاد بودن در زندگی رابطه مستقیم دارد. یکی از راه های خوشحال بودن، افزایش کیفیت خواب است و راهکارهایی وجود دارد که کیفیت خواب خود را افزایش دهید. راه های افزایش کیفیت خواب برای شاد بودن در زندگی طبق مطالعات عبارتند از:

  1. ساعات خواب خود را یادداشت کنید تا مطمئن شوید که هر روز حداقل ۷ ساعت می خوابید.
  2. ساعت بیداری و خوابیدن خود را منظم کنید و سعی کنید همیشه در ساعات خاصی بخوابید و در ساعت خاصی بیدار شوید. این مسئله باعث می شود مغز شما عادت کند در ساعات خاصی استراحت کند.
  3. یک ساعت قبل از خواب غذای سنگین نخورید، با وسایل الکترونیکی کار نکنید و فعالیت فیزیکی سنگین انجام ندهید. سعی کنید فعالیت های آرام بخش مثل حمام رفتن، مطالعه و … را قبل از ساعت خواب خود انجام دهید.
  4. محل خواب خود را ساکت، تاریک و خنک نگه دارید. بهترین دما برای اتاق خواب بین ۲۰ تا ۲۲ درجه تخمین زده می شود.
  5. مطمئن شوید با ملافه، پتو و بالشت خود راحت هستید و اگر اینطور نیست، آن ها را تغییر دهید.
  6. بهتر است چرت زدن در طی روز را حذف کنید، اما اگر حتما به آن نیاز دارید زمان آن را به حداکثر ۲۰ دقیقه تغییر دهید.

از دست ندهید: روانشناسی مثبت گرا چیست؟ چرا روانشناسی مثبت گرا مهم است؟

چگونه شاد باشیم؟ راه های شاد زیستن

تغذیه؛ از روش های شاد زیستن

طبق پژوهش ها، تغذیه و مصرف مواد غذایی مشخصی می تواند بر احساس خوشحالی در زندگی تاثیر بگذارد. نکات تغذیه ای زیادی وجود دارند که با رعایت آن ها می توانید شاد تر زندگی کنید. روش های شاد زیستن با تغذیه عبارتند از:

  1. کاهش مصرف مواد قندی: طبق مطالعات، مواد قندی و شکر دار مثل شیرینی و شکلات می توانند سروتونین (ماده ای شیمیایی در مغز مسئول احساس خوشحالی) را بیشتر کنند، این مسئله باعث می شود در چند دقیقه پس از مصرف مواد قندی احساس خوشحالی کنید و سرحال باشید، اما ذخایر سروتونین شما در کوتاه مدت از بین می رود و برای بقیه روز، با نبود سروتونین احساس شادی و سرزندگی شما از بین خواهد رفت.
  2. مصرف بیشتر گوشت، مرغ، حبوبات و لبنیات: این مواد غذایی پروتئین بسیار بالایی دارند. طبق پژوهش ها، مصرف پروتئین در طول روز باعث افزایش هورمون های شادی، مانند نوراپی نفرین و دوپامین می شود پس می توان گفت مصرف مواد غذایی پروتئین دار یکی از روش های شاد بودن است.
  3. مصرف امگا ۳ ( omega 3): امگا ۳ نوعی اسید چرب است که بیشترین مقدار آن در ماهی وجود دارد. علاوه بر خواص بسیار زیاد امگا ۳ برای سلامت جسمانی، طبق مطالعات اخیر، این ماده برای درمان افسردگی نیز کاربرد دارد. مصرف امگا ۳ می تواند موجب شاد بودن در زندگی شود.

تمرین های تنفسی برای شاد بودن در زندگی

یکی از دلایل شاد نبودن در زندگی، تجربه روزانه استرس و اضطراب است. تمرین های تنفس عمیق و منظم می تواند تاثیر استرس و اضطراب را کم کند. طبق پژوهش ها، تنفس عمیق و مرتب می تواند واکنش های بدن نسبت به استرس را کاهش دهد و در نتیجه باعث افزایش هورمون شادی در بدن شود.

مطالعه بیشتر: آنهدونیا یا ناتوانی در لذت بردن چیست؟ علائم و درمان

ثبت خاطرات؛ از روش های شاد زیستن

یک دفترچه را برای ثبت و ارزشیابی خاطرات و لحظات مختلف کنار بگذارید. در این دفترچه، لحظاتی که نسبت به حالت عادی خوشحال تر بودید یا لحظاتی که احساس غم بیشتری داشتید را یادداشت کنید. در مدت زمان معین و مشخص، این خاطرات را ارزیابی کنید و بررسی کنید چه اتفاقاتی موجب خوشحالی و چه اتفاقاتی موجب ناراحتی شما می شود. این مسئله به شما کمک می کند تا آگاهی بیشتری نسبت به هیجان های خود داشته باشید و بتوانید روش های شاد زیستن مربوط به خودتان را سریع تر پیدا کنید.

بهبود هوش هیجانی برای شاد بودن در زندگی

هوش هیجانی یعنی بتوانید احساسات و هیجان های خود و دیگران را به درستی بشناسید و مدیریت کنید. زمانی که از احساسات دیگران و خودتان آگاهی نسبتا خوبی داشته باشید، می توانید رفتار و اعمال خود را بر اساس این آگاهی مدیریت کنید. پژوهش ها نشان می دهند که ارتقا و بهبود مهارت های هوش هیجانی منجر به افزایش خوشحالی در زندگی خواهد شد. روش های افزایش شادی در زندگی با بهبود هوش هیجانی عبارتند از:

  1. نسبت به هیجان های مختلف و اثرات آن ها بر بدن آگاهی کسب کنید تا بتوانید احساسات خود را به درستی شناسایی کنید.
  2. سعی کنید با دیگران همدلی کنید، احساس آن ها را بپرسید و نسبت به تجربیات آن ها آگاهی بیشتری کسب کنید.
  3. از تکنیک های مایندفولنس یا توجه آگاهی برای بهبود واکنش های هیجانی خود استفاده کنید.
  4. از دیگران بخواهید به شما بازخورد بدهند که متوجه شوید تا چه حد احساسات و هیجان های آن ها را درست حدس می زنید.

برنامه ریزی، از روش های شاد زیستن

کارهای خود را به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید. عدم برنامه ریزی باعث می شود بعضی کارها را فراموش کنید یا به درستی انجام ندهید. پس، برنامه ریزی می تواند به شما کمک کند از عذاب وجدان و حس منفی انجام ندادن کار ها در امان بمانید. برنامه ریزی همچنین از ایجاد مشغله زیاد و دغدغه جلوگیری می کند. با داشتن برنامه ریزی می توانید به کارهایی که برای شما اولویت دارد رسیدگپی کنید و این باعث افزایش شادی در زندگی می شود.

افزایش احساس مفید بودن برای شاد زیستن

طبق مطالعات انجام شده، احساس مفید بودن بر شاد بودن در زندگی تاثیر می گذارد. احساس مفید بودن یعنی این احساس را داشته باشید که انسانی تاثیرگذار و سودمند برای اطرافیان، جامعه و خودتان هستید. شما می توانید با انتخاب شغلی که به آن علاقه دارید، روابط صمیمی با اطرافیان خود و … احساس مفید بودن را در خود تقویت کنید.

چگونه شاد باشیم؟ راه های شاد بودن در زندگی

تعادل بین شغل و زندگی

اعتیاد به کار یا کم کاری، هر دو، می توانند موجب کاهش احساس خوشحالی در زندگی شوند. داشتن شغل در زندگی موجب تقویت احساس مفید بودن می شود و با این حال، فعالیت های دیگر نیز برای حفظ زندگی اجتماعی و خانوادگی ضروری است. عدم تعادل بین شغل و زندگی، طبق مطالعات می تواند باعث نارضایتی در شغل و در زندگی به طور کلی شود. حفظ تعادل بین شغل و زندگی یکی از روش های شاد زیستن محسوب می شود.

ارتقای مهارت تصمیم گیری

بررسی های دانشمندان، نشان دادند افرادی که مهارت تصمیم گیری بهتری دارند در زندگی خوشحال تر هستند. مهارت تصمیم گیری یعنی بتوانید برای خودتان، به تنهایی تصمیم بگیرید و این تصمیم را بر اساس اطلاعات و آگاهی های خود به صورت هوشمندانه انجام دهید. گرچه مشورت با دیگران در تصمیم گیری پیشنهاد می شود، اما یک انسان ماهر در تصمیم گیری، برای همه تصمیم های خود به دنبال تایید دیگران نیست. راه های تقویت مهارت تصمیم گیری طبق روانشناسی شاد بودن، عبارتند از:

  1. در مورد تصمیم خود تا جایی که می توانید، اطلاعات و آگاهی کسب کنید.
  2. عواقب هر تصمیم را به طور کامل بررسی کنید تا پس از تصمیم گیری غافل گیر نشوید.
  3. مزایا و معایب هر تصمیم را با در نظر گرفتن پیامد ها بنویسید.
  4. برای تصمیم گیری زمان بگذارید و هیچ وقت در مورد مسائل مهم با عجله تصمیم نگیرید.

مسافرت برای شاد بودن در زندگی

پژوهش ها نشان می دهند که وقتی افراد سفری را برنامه ریزی می کنند، از ۱۵ روز قبل سفر تا ۱ ماه پس از سفر، مولفه های شاد زیستن و خوشحالی در آن ها، افزایش پیدا می کند. اینکه افراد در طول سفر احتمالا خوشحال تر هستند بر کسی پوشیده نیست، اما نتیجه پژوهش ها نشان می دهند سفر رفتن به طور کلی بر خوشحال بودن در زندگی، حتی قبل و بعد از سفر نیز، تاثیر می گذارد.

ارتباط با طبیعت، از روش های خوشحال بودن

مطالعات نشان می دهند که ارتباط با طبیعت می تواند بر خوشحال بودن در زندگی تاثیر بگذارد. ارتباط با طبیعت شامل پیاده روی در طبیعت، دوچرخه سواری، مسافرت به مناطقی با طبیعت بکر و … می باشد. گرچه این روش برای همه جواب نمی دهد، اما در افراد زیادی باعث خوشحال شدن  و افزایش هورمون شادی شده است.

چگونه شاد باشیم؟ روش های شاد شدن

محدود کردن وسایل الکترونیکی

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می دهند استفاده بیش از حد از موبایل می تواند باعث تغییراتی در ساختار مغز شود که منجر به افسردگی و ناراحتی در زندگی می شود. مطالعات نشان دادند که استفاده از موبایل بیش از ۲ ساعت در روز می تواند جلوی خوشحال بودن در زندگی را بگیرد. پس اگر برایتان سوال پیش آمده که چگونه خوشحال باشیم، شاید پاسخ آن محدود کردن زمان استفاده از وسایل الکترونیک باشد.

احتیاط در مصرف الکل

مطالعات نشان می دهند اگر شخصی قبل از مصرف الکل احساس غم و ناراحتی داشته باشد، احتمالا چند ساعت پس از مصرف نیز همان احساس ناراحتی را با شدت بیشتری خواهد داشت. پژوهشی در استرالیا به بررسی اثر مصرف الکل بر خوشحال بودن در زندگی به طور کامل پرداخت. نتایج نشان داد که تاثیر الکل بر خوشحالی به عوامل زیادی مانند روابط اجتماعی، احساسات فرد و … بستگی دارد. به زبان ساده می توان گفت اگر در حالت عادی خوشحال نیستید، مصرف الکل به شاد بودن شما در زندگی کمک نخواهد کرد.

مراجعه به روانشناس برای شاد بودن در زندگی

بعضی از اختلالات روانی خصوصا اختلالات خلقی مانند افسردگی، دوقطبی و … می توانند بر احساس خوشحالی در زندگی تاثیر بگذارند. پژوهش ها نشان می دهند که اختلالاتی مثل افسردگی به دلیل عوامل ژنتیکی ایجاد می شوند و بر مغز و بدن تاثیر می گذارند. تقریبا همه افراد برای عبور از این اختلالات نیاز به کمک حرفه ای و راهنمایی یک روانشناس خوب دارند.

مطالعه بیشتر: ۵ راهکار عملی برای درمان افسردگی بدون دارو

چگونه از درون خوشحال باشیم؟

بسیاری عقیده دارند که منبع خوشحالی درون انسان است. یکی از راهکارهای خوشحال بودن با عوامل درونی در زندگی این است که بر تفکر منفی غلبه کنید. ما به دلایل تکاملی، روی اتفاق های منفی تمرکز بیشتری داریم تا اتفاقات مثبت. توانایی تمرکز روی اتفاقات منفی به ما کمک می کند تا بتوانیم بحران ها را مدیریت کنیم، اما در مواردی که موقعیت بحرانی نیست باید سعی کنیم بر تفکر منفی غلبه کنیم. این مسئله به این معنا نیست که به خود بگویید « نباید به این چیزها فکر کنم» یا « باید سعی کنم به این مسئله دید مثبت داشته باشم»، اما سعی کنید تفکرات منفی خود را بنویسید، آن ها را به چالش بکشید و بررسی کنید که کدام یک از آن ها واقع بینانه هستند. شاید برخی از نگرانی ها و دغدغه هایتان ساده تر از آن چیزی باشند که تصور می کنید. افکار منفی در همه ما وجود دارند، اما اگر آن ها را بشناسیم و به چالش بکشیم، گام بزرگی به سوی شاد بودن در زندگی برداشته ایم.

چگونه شاد باشیم؟ راه های شاد بودن

از دست ندهید: درمان تنهایی و افسردگی چیست؟ عوارض ناشی از تنهایی

چرا باید خوشحال باشیم؟

شاد  بودن در زندگی به دلایل زیادی مانند دلایل روانشناختی و سلامت جسمانی مهم تلقی می شود. طبق مطالعات افراد شادتر، سالم تر نیز هستند. طبق پژوهش ها سلامت جسمی بدن با رضایت از زندگی و خوشحال بودن، ارتباط زیادی دارد. خوشحال بودن در زندگی سیستم ایمنی را تقویت می کند و بدن را در برابر بیماری های بسیاری مقاوم می کند. خوشحال بودن در زندگی، احتمال ابتلا به اختلالات روانی مثل افسردگی، اضطراب و … را کاهش می دهد. شاد بودن در زندگی طبق بررسی ها، بدن را در برابر بیماری های جسمی مانند بیماری های عفونی، بیماری های ویروسی، قلبی عروقی و حتی بیماری های پوستی، مقاوم می کند.

احساس خوشحالی در زندگی بر رفاه کلی و  احساس مفید بودن شخص نیز تاثیر می گذارد. طبق مطالعات، انسان هایی که در زندگی خوشحال ترند، بیشتر از دیگران احساس سودمند بودن می کنند و همین احساس نیز باعث افزایش شادی در زندگی می شود و یک چرخه مثبت ایجاد می کند. خوشحال بودن در زندگی بر اساس پژوهش ها، موجب افزایش خلاقیت و پیشرفت کاری و تحصیلی نیز می شود.

عوامل موثر بر شاد بودن در زندگی

عوامل زیادی هستند که بر شاد بودن در زندگی تاثیر می گذارند و موجب افزایش یا کاهش احساس خوشحالی در زندگی می شوند. آگاهی از این عوامل و دانستن ارتباط آن ها با احساس شادی در زندگی، می تواند اطلاعات شما را بالا ببرد و کمک کند پاسخی برای سوال چگونه خوشحال باشیم، پیدا کنید. عوامل موثر بر احساس خوشحالی در زندگی عبارتند از:

  1. سن
  2. میزان تحصیلات
  3. عوامل سیاسی و جامعه شناختی
  4. روابط عاطفی
  5. میزان درآمد
  6. شخصیت

سن و شاد بودن در زندگی

طبق گفته pubmed، سن و احساس خوشحالی با هم در ارتباط هستند. بیشترین احساس رضایت از زندگی و خوشحالی در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی تجربه می شود و سپس احساس شادی در دوران میانسالی کاهش می یابد، اما دوباره پس از میانسالی افزایش پیدا می کند. همین پژوهش نشان داد که اگر در دورانی که احتمال می دهیم شخص کاهش احساس شاد بودن در زندگی را خواهد داشت، برای او حمایت و شرایط بهتری را فراهم کنیم، می توان با این کاهش احساس خوشحالی ناشی از سن مقابله کرد.

مطالعه بیشتر: افسردگی و اضطراب | رهایی از افسردگی و اضطراب

میزان تحصیلات و احساس خوشحالی

طبق پژوهش ها، تحصیلات بالاتر موجب احساس خوشحالی بیشتر در زندگی می شود. تحصیلات بالاتر احتمالا به دلیل افزایش آگاهی و اطلاعات در افراد به آن ها کمک می کند تا روش های شاد زیستن را سریع تر پیدا کنند. همچنین تحصیل در مقاطع بالا نوعی احساس هدفمندی و مفید بودن به فرد می دهد که خود این احساس موجب شاد بودن در زندگی می شود.

عوامل سیاسی جامعه و شاد بودن

عوامل جامعه شناختی و سیاسی نیز جزو عواملی هستند که در شاد بودن در زندگی تاثیرات زیادی می گذارند. همسو نبودن هدف های افراد یک جامعه با سیاست های حاکم بر آن جامعه می تواند باعث احساس نارضایتی و خوشحال نبودن در زندگی شود. یک پژوهش به این نتیجه رسید که افرادی که نسبت به مسائل جامعه و سیاسی نگران و دغدغه مند بودند، نسبت به دیگران به طور کلی در زندگی خود احساس خوشحالی بیشتری داشتند.

تاثیر روابط عاطفی بر احساس خوشحالی

روابط عاطفی بر احساس خوشحالی در زندگی تاثیرگذارند و عامل مهمی در رضایت از زندگی طبق مطالعات محسوب می شود. داشتن روابط عاطفی سالم و طولانی در زندگی به بهبود سلامت جسمانی و روانی نیز کمک می کند. روابط با کیفیت بین فردی با اعضای خانواده نیز نوعی رابطه عاطفی محسوب می شوند که موجب افزایش احساس خوشحالی در زندگی می شوند.

میزان درآمد و شاد بودن در زندگی

موفق نبودن در شغل و نداشتن درآمد کافی، طبق مطالعات می تواند باعث خوشحال نبودن در زندگی شود. پژوهش ها نشان می دهند به دست آوردن ثروت و پول زیاد به صورت مقطعی و به یکباره، شاید موجب رضایت از زندگی و شاد زیستن نشوند، اما داشتن درآمد کافی و ثابت به صورت مداوم می تواند باعث افزایش شادی در زندگی شود.

چگونه شاد باشیم؟ روش های شاد بودن

ارتباط شخصیت با شاد بودن در زندگی

طبق مطالعات، شخصیت های روان رنجور (شخصی با تمایل مداوم به حالات عاطفی منفی) در زندگی خوشحالی را نسبت به دیگران کمتر تجربه می کنند و به طور کلی می توان گفت شخصیت هر فرد با شاد بودن در زندگی رابطه دارد. همچنین آدم های برون گرا در زندگی نسبت به آدم های درون گرا معمولا خوشحال ترند.

مطالعه بیشتر: ایا من افسرده هستم؟ از کجا بفهمم افسرده ام؟

سوالات متداول

در این بخش به سوالات متداول شما در مورد خوشحالی در زندگی پاسخی خلاصه می دهیم.

چرا هیچوقت شاد نیستم؟

اینکه شما هیچوقت شاد نیستید، می تواند به دلیل اختلالاتی مثل افسردگی باشد که موجب احساس عدم لذت و خلق افسرده در زندگی می شود. در این صورت احتمالا تکنیک های افزایش شادی در زندگی به راحتی برای شما اثربخش نباشد. در این موارد ممکن است به درمان حرفه ای نیاز داشته باشید و ضروری است به روانشناس مراجعه کنید.

آیا می توان بدون پول خوشحال بود؟

پول تنها راه شاد زیستن نیست، اما این مسئله را انکار نمی کنیم که رفاه اقتصادی تاثیر زیادی بر خوشحال بودن در زندگی دارد. راه های دیگری مثل روابط عاطفی، روابط خانوادگی و … وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا بدون پول خوشحال باشید.

آیا من انسان خوشحالی هستم؟

اگر در زندگی خود احساس هدفمند بودن و مفید بودن دارید احتمالا انسان خوشحالی هستید. همچنین رضایت خود را از همه ابعاد زندگیتان مانند شغل، روابط بین فردی، موفقیت فردی، رشد شخصی و … بسنجید و از یک تا ده نمره دهید. اگر نمره رضایت از زندگی بالای ۷ باشد می توان گفت نسبتا انسان خوشحالی هستید.

آیا خوشحالی می تواند هدف زندگی باشد؟

خوشحالی می تواند برای برخی از افراد، هدف زندگی باشد، در واقع هدف زندگی می تواند هر چیزی باشد که خودتان می خواهید. اگر فردی در زندگی فقط به دنبال احساس شادی و خوشحال زندگی کردن باشد، آن را هدف زندگی خود قرار می دهد.


منابع: Healthline, NHS, NYtimes, webmd, psychologytoday, verywellmind, mayoclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.