مشاوره آنلاین یکی از خدمات جدید حوزه روانشناسی و روانپزشکی است که به تازگی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. مشاوره آنلاین از زمان گسترش دنیای وب و اینترنت و نسل گوشی‌های هوشمند وارد دنیای مشاوره شد؛ اما به دلیل عدم شناخت و آگاهی کافی افراد نسبت به این نوع از مشاوره، با استقبال کمی روبرو شد.

خوشبختانه به تازگی افراد زیادی به سمت مشاوره آنلاین گرایش پیدا کردند و با صرفه جویی در وقت و هزینه، مدت زمان خاصی را به درمان مشکلات روحی و روانی خود اختصاص می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت مشاوره آنلاین و مشاوره حضوری بپردازیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید تا متوجه شوید کدام نوع از مشاوره برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

 

 

مشاوره آنلاین چیست؟

هر روش درمانی که درمانگر از طریق اینترنت با بیمار در ارتباط باشد را مشاوره آنلاین می‌گویند. در واقع مشاوره آنلاین یکی از روش‌های درمانی گفتاری است که با استفاده از لب‌تاب یا تلفن همراه هوشمند و اینترنت برقرار می‌شود و پلتفرم‌های زیادی برای برگزاری این جلسه آنلاین وجود دارد. وجه اشتراک تمامی پلتفرم‌ها در آن است که درمانگر و بیمار در طی صحبت می‌توانند همدیگر را ببینند و درمانگر بصورت تصویری شاهد تغییرات فرد است. زمان مشاوره آنلاین هیچ محدودیتی ندارد و درمانگر و بیمار می‌توانند قرارهای مشاوره طولانی را برگزار کنند.

counseling online therapy

روش‌های ارتباطی

روش ارتباطی یکی از تفاوت اصلی بین مشاوره آنلاین و حضوری است؛ چرا که در طی مشاوره حضوری، جلسه درمانی در مطب متخصص مورد نظر برگزار می‌شود و درمانگر و بیمار بصورت رو در رو با یکدیگر در ارتباط هستند. در صورتی که در طی مشاوره آنلاین بسته به توافق درمانگر و بیمار، جلسه درمانی ممکن است بصورت تلفنی، پیام متنی یا چت ویدیویی برگزار شود.

در واقع وقتی جلسه مشاوره بصورت آنلاین باشد، دیگر درمانگر رو در رو با بیمار در ارتباط نیست و این موضوع تفسیر نشانه‌های غیرکلامی را برای متخصص دشوار می‌کند؛ به خصوص اگر مشاوره آنلاین از طریق پیام متنی یا تماس تلفنی برگزار شود. فراموش نکنید که چت تصویری نزدیک‌ترین حالت به مشاوره حضوری است.

برگزاری راحت جلسه مشاوره

مشاوره آنلاین بسیار راحت‌تر از مشاوره حضوری است؛ چرا که دیگر نیاز نیست مدت زمانی را صرف رانندگی کنید تا به مطب متخصص برسید. بلکه به کمک اینترنت و یک گوشی همراه هوشمند یا لب تاب می‌توانید از خانه با درمانگر خود در ارتباط باشید. همچنین درمانگرانی که تمایل به برگزاری مشاوره آنلاین دارند، غالبا دارای زمانبندی منعطفی هستند که همین موضوع باعث برگزاری جلسه مشاوره در دلخواه‌ترین زمان ممکن می‌شود.

جلسه مشاوره آنلاین برای افرادی که دغدغه رفت و آمد دارند نیز بسیار راحت برگزار می‌شود؛ چرا که دیگر نگران حضور در مطب درمانگر نیستند. در واقع مشاوره آنلاین این امکان را می‌دهد تا افرادی که دارای معلولیت هستند، وسیله نقلیه شخصی ندارند، محل زندگی آن‌ها از مطب درمانگر بسیار دور است یا نمی‌توانند منزل خود را ترک کنند نیز از جلسات مشاوره غافل نشوند و نسبت به روح روان خود حساس باشند.

face-to-face-counseling

حریم خصوصی

درمانگر و بیمه سلامت نسبت به اطلاعات سلامتی شما حساس هستند و از آن‌ها به خوبی محافظت می‌کنند. اما با این حال در انتخاب درمانگر مورد نظر بسیار دقت کنید تا موضوعی باعث رنجش خاطر شما نشود. همچنین برای برگزاری جلسه مشاوره آنلاین، پلتفرمی را انتخاب کنید که دارای امکاناتی برای حفاظت از حریم خصوصی شما باشد، برای مثال پلتفرم انتخاب شده باید امکان رمزگذاری داشته باشد تا از اطلاعات شما مراقبت شود. فراموش نکنید که بهتر است جلسات مشاوره آنلاین خود را در یک پلتفرم امن و سازگار با پروتکل HIPAA(قانون قابلیت انتقال و مسئولیت بیمه سلامت) برگزار کنید و ترجیحا از پیامک یا تماس تلفنی آنلاین استفاده نکنید.

صرفه جویی در هزینه‌ها

مشاوره آنلاین این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا در بسیاری از هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. چرا که مشاوره حضوری هزینه‌هایی چون ویزیت، وسیله نقلیه و رفت و آمد را در پی دارد. اما زمانی که مشاوره آنلاین را جایگزین مشاوره حضوری کنید، هزینه مشاوره کمتری را می‌پردازید و برای وسیله نقلیه و رفت و آمد هم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

صحت مجوز درمانگر

فضای مشاوره آنلاین ممکن است این امکان را فراهم کند تا برخی افراد که فاقد مجوز طبابت در حوزه روانشناسی و روانپزشکی هستند، خود را به عنوان یک درمانگر جا بزنند. پس صحت مجوز درمانگر موضوع بسیار مهم و قابل اهمیتی است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن که یک درمانگر را برای مشاوره آنلاین انتخاب کنید، از صحت مجوز آن اطمینان حاصل کنید.

وبسایت پزشک خوب با ارائه تمامی اطلاعات و مدارک تحصیلی روانشناسان، روانپزشکان و سایر متخصصان، این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا از صحت تحصیلات و مجوز درمانگر مورد نظر اطمینان حاصل کنند و با خیالی آسوده برای رزرو جلسه مشاوره آنلاین اقدام کنند.

اثربخشی و کیفیت درمان

در ابتدای کار شاید بسیاری از افراد با خود تصور کنند که مشاوره آنلاین به اندازه مشاوره حضوری تاثیرگذار نیست. اما باید بگوییم براساس تحقیقات انجام شده، برای بسیاری از افراد مشاوره آنلاین همان کیفیت مشاوره حضوری را دارد و در واقع این نوع از مشاوره برای درمان طیف وسیعی از اختلالات مانند اضطراب و افسردگی موثر است.

اما نباید فراموش کرد که مشاوره آنلاین همیشه بهترین گزینه ممکن نیست؛ چرا که برخی افراد ممکن است به این نوع از مشاوره علاقه نداشته باشند و مشاوره حضوری را ترجیح دهند. پس نسبت به شرایط و انتخاب افراد، مشاوره حضوری برای گروهی موثر و برای گروهی دیگر نامناسب خواهد بود.

online-counseling

تفاوت بین درمان حضوری و درمان آنلاین

مقایسه بین مشاوره حضوری و آنلاین به معنای برتری هیچ یک بر دیگری نیست. هر فرد با در نظر گرفتن شرایط خود و مقایسه این دو نوع از مشاوره می‌تواند یکی از این دو مورد را برای درمان انتخاب کند. براساس تحقیقات انجام شده مشاوره آنلاین ممکن است برای همه افراد در تمامی شرایط مناسب نباشد؛

اما باید به این موضوع توجه کرد که جهان امروز لحظه به لحظه در حال تغییر است و همه چیز با سرعت زیادی به سمت خدمات غیرحضوری و آنلاین در حال حرکت است. در این بخش قصد داریم به بیان دقیق مشاوره حضوری و آنلاین بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

مشاوره حضوری

مشاوره حضوری فضای درمانی متفاوتی نسبت به مشاوره آنلاین دارد؛ چرا که در طی جلسات مشاوره فرد باید صحبت‌های جلسه گذشته را بیاد آورد و همه چیز را با خود مرور کند. در طی جلسه مشاوره حضوری، فرد دچار یک حس امن و قابل اعتماد می‌شود؛ چرا که در هر جلسه با درمانگر خود در یک اتاق مشخص صحبت می‌کند که آن محیط همواره برایش آشنا است.

یکی از مزیت‌های اصلی مشاوره حضوری برقراری ارتباط چشمی بین درمانگر و بیمار است؛ چرا که درمانگر برای بررسی فرد از تمام حواس خود استفاده می‌کند و امکان ارتباط غیرکلامی بین آن دو برقرار است. تعامل با فضا و اشیا، صداهای بیرون و دمای اتاق ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در رفتار و ظاهر بیمار شود که زیر نظر گرفتن آن توسط درمانگر موضوع بسیار مهمی است.

مشاوره آنلاین

زمانبندی مشاوره آنلاین در مقابل مشاوره حضوری، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و درمانگر و بیمار در هر مکان و شرایطی که باشند، می‌توانند جلسه مشاوره را برگزار کنند. چرا که مشاوره آنلاین یک روش کاملا در دسترس است که تنها نیاز به لب‌تاب یا گوشی همراه و اینترنت دارد. همواره باید به این موضوع توجه کرد که مشاوره آنلاین نیاز به گوش دادن بسیار دقیق دارد و فرد در طی این جلسه باید تمرکز کافی داشته باشد.

در طی جلسه مشاوره آنلاین درمانگر و بیمار باید از حواس شنوایی و بینایی خود به خوبی استفاده کنند؛ چرا که این حواس هشت گانه تنها به دو حس شنوایی و بینایی تقسیم شدند. برخی افراد بر این باورند که کیفیت مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری کمتر است؛ اما باید بگوییم که مشاوره آنلاین تاثیری بر افکار و احساسات بیمار و درمانگر ندارد و بسته به شرایط بیمار می‌تواند مفید واقع شود.

عموم افراد مشاوره آنلاین را یک روش جدید می‌دانند که به تازگی به خدمات مشاوره اضافه شده است؛ اما باید بگوییم این نوع از مشاوره تاریخچه طولانی دارد و به تازگی با استقبال افراد مواجه شده است. با گذشت زمان مشاوره آنلاین دستخوش تغییرات زیادی شده که تمامی آن به دلیل گسترش اینترنت و دنیای وب است. در حال حاضر به دلیل پیشرفت روز به روز پلتفرم‌های اجتماعی برای برگزاری مشاوره آنلاین، جلسات مشاوره با روند مناسبی جلو می‌رود و افراد زیادی از این نوع از مشاوره استقبال می‌کنند.

سوالات متداول

  • آیا زمانبندی جلسات مشاوره آنلاین با محدودیت همراه است؟
  • خیر، زمانبندی مشاوره آنلاین انعطاف‌پذیری زیادی دارد؛ چرا که درمانگر و بیمار در هر مکان و شرایطی که باشند می‌توانند این جلسه مشاوره را برگزار کنند.
  • مزیت اصلی مشاوره حضوری نسبت به مشاوره آنلاین چیست؟
  • مزیت‌ اصلی مشاوره حضوری برقراری ارتباط چشمی بین درمانگر و بیمار است؛ چرا که درمانگر برای بررسی فرد از تمام حواس خود استفاده می‌کند و امکان ارتباط غیرکلامی بین این دو فرد برقرار است.
  • آیا کیفیت مشاوره آنلاین و حضوری با یکدیگر متفاوت است؟
  • خیر، براساس تحقیقات انجام شده؛ برای بسیاری از افراد مشاوره آنلاین همان کیفیت مشاوره حضوری را دارد و در واقع این نوع از مشاوره برای درمان طیف وسیعی از اختلالات مانند اضطراب و افسردگی موثر است.
  • آیا هزینه مشاوره آنلاین نسبت به مشاوره حضوری کمتر است؟
  • بله، مشاوره حضوری هزینه‌هایی چون ویزیت، وسیله نقلیه و رفت و آمد را در پی دارد. اما زمانی که مشاوره آنلاین را جایگزین مشاوره حضوری کنید، هزینه مشاوره کمتری را می‌پردازید و برای وسیله نقلیه و رفت و آمد هم هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.
  • جلسات مشاوره آنلاین را باید در چه پلتفرمی برگزار کرد؟
  • بهتر است جلسات مشاوره آنلاین خود را در یک پلتفرم امن و سازگار با پروتکل HIPAA(قانون قابلیت انتقال و مسئولیت بیمه سلامت) برگزار کنید و ترجیحا از پیامک یا تماس تلفنی آنلاین استفاده نکنید.