گرایش روانشناسی شناختی یکی از شاخه های جدید روانشناسی است که به مطالعه فرآیند های درونی و ذهنی برای مطالعه موجودات می پردازد. روانشناسی شناختی نسبتا نوظهور است و با گذر زمان مهم تر و پررنگ تر می شود چون در زمینه های زیادی مثل سلامت، فناوری، پزشکی، فلسفه، هوش مصنوعی، آموزش و پروش، مارکتینگ و … کاربرد دارد. روانشناسی شناختی در زمینه های فردی و شخصی نیز می تواند تاثیر زیادی بگذارد چون با کمک آن می توانیم فرآیند های شناختی و ذهنی را بهبود ببخشیم.

روانشناسی شناختی چیست؟

روانشناسی شناختی (Cognitive psychology) شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه نحوه تفکر افراد می پردازد. دیدگاه شناختی در روانشناسی بر چگونگی تأثیر متقابل تفکر، احساسات، خلاقیت و توانایی های حل مسئله بر چگونگی و چرایی تفکر شما متمرکز است. روانشناسی شناختی سعی می کند تعیین کند شما چگونه افکار خود را دسته بندی می کنید و اجزای مختلف شناخت را با هم مقایسه کند. علوم شناختی به طور کلی در مورد مجموعه علومی است که به صورت میان رشته ای به مطالعه ذهن و شناخت در انسان و بقیه موجودات می پردازند. علوم دخیل در علوم شناختی عمدتا شامل شش رشته انسان شناسی، روانشناسی، علوم اعصاب، زبان شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن می باشد. به بخش روانشناسی آن که به مطالعه ذهن و شناخت می پردازد روانشناسی شناختی می گویند.

روانشناسی شناختی چیست

فرآیند های شناختی ذهن چه هستند؟

نکته مهمی که باید در مورد روانشناسی شناختی به خاطر بسپارید این است که فقط در مورد افکار شما نیست، بلکه در مورد اینکه چگونه آن افکار می توانند بر رفتار شما تأثیر بگذارند نیز بررسی انجام می دهد. شناخت ها یا فرآیندهای فکری، چیزی است که بین محرک و سپس رفتار شما به آن محرک در ذهن شما اتفاق می افتد. مثلا مداد شما از روی میز می افتد و شما ممکن است تصمیم بگیرید آن را همان لحظه بردارید یا اینکه کار مهم تری دارید و بعدا آن را بر می دارید. این فرآیند تفکر در ذهن شما فرآیندی شناختی و از نوع تصمیم گیری است. مهم ترین این فرآیند ها عبارتند از

  • تفکر
  • منطق
  • حل مسئله
  • قضاوت
  • توجه
  • تصویرسازی ذهنی
  • زبان
  • حافظه
  • ادراک
  • تصمیم گیری
  • حل مسئله

تاریخچه روانشناسی شناختی

در این بخش به داستان شکل گیری انقلابی می پردازیم که در تاریخ علم به “انقلاب شناختی” مشهور می باشد. اگر بخواهیم سالی را به عنوان مبدا پیدایش روانشناسی شناختی انتخاب کنیم سال ۱۹۵۶ بهترین انتخاب است. در این سال همایش ها وکنگره ها عمدتا دچار تغییر و گرایش قابل ملاحظه ای از روانشناسی رفتاری به سمت روانشناسی شناختی شدند. به طور کلی این تغییر گرایش در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ اتفاق افتاد.

تا قبل از این دوره روانشناسان معتقد بودند که باید رفتار های بیرونی و قابل مشاهده را مطالعه کرد و ذهن و فرآیند های درونی قابل بررسی نیستند. یک دلیل شکل گرفتن انقلاب شناختی این بود که کم کم با پیشرفت تکنولوژی و علم ابزار های مطالعه ذهن و رفتار های درونی پیدا شد و با پیشرفت علوم اعصاب، مطالعه مغز و ذهن برای روانشناسان ممکن شد. از دیگر دلایل این بود که روانشناسی رفتاری که تا آن موقع رویکرد اصلی و غالب بود در توجیه و تحلیل رفتار ها و روان انسان آنطور که باید موفق عمل نکرده بود.

رویکرد شناختی این ایده را به وجود آورد که رفتار های ذهنی و درونی را می توان با استفاده از آزمایش ها مطالعه کرد. روانشناسی شناختی فرض می کند که یک فرآیند ذهنی و درونی وجود دارد که بین زمانی که یک محرک اتفاق می افتد و زمانی که شما به آن پاسخ می دهید رخ می دهد. این فرآیند ها را امروزه با نام های حافظه، ادراک، توجه، توانایی حل مسئله و … می شناسیم که به آن ها انواع مختلف شناخت نیز می گوییم.

روانشناسی شناختی معتقد است که اگر می خواهید رفتار های یک نفر را درک کنید باید فرآیند ذهنی ای که آن رفتار را به وجود آورده، بررسی کنید. پس از وقوع انقلاب شناختی دیگر ذهن برای روانشناسان یک جعبه سیاه نبود که نسبت به آن هیچ اطلاعاتی ندارند. بلکه حالا با وجود ابزار های جدید می توان این جعبه را تحلیل و بررسی کرد.

روانشناسی جنایی چیست؟ کاربرد، بازار کار و تحصیل در این رشته

پدر روانشناسی شناختی

اولریک نیسر به عنوان پدر روانشناسی شناختی نام برده می شود. نیسر، روانشناس آمریکایی-آلمانی همیشه روانشناسی شناختی را حمله ای به رفتارگرایی توصیف می کرد. او با رفتارگرایی میانه خوبی نداشت، زیرا فرضیه های رفتارگرایی را اشتباه می‌ دانست و باور داشت که رویکرد رفتارگرایی، چیزی که روانشناسان می توانند مطالعه کنند را محدود می کند. نیسر همچنین یک محقق خلاق خستگی ناپذیر بود و دائماً در تلاش برای ابداع روش هایی برای کشف پاسخ سؤالات مهم بود.

نیسر کتاب معروف خود به اسم “روانشناسی شناختی” را در سال ۱۹۶۷ منتشر کرد که در آن اصطلاح روانشناسی شناختی را معرفی کرد. او روانشناسی شناختی را مطالعه فرآیندهای درک، رمزگردانی، ذخیره سازی و سپس بازیابی اطلاعات تعریف کرد. کتاب او بلافاصله معروف شد. محققانی که روی مسائل روانشناسی در سراسر دنیا کار می کردند، نظریه واحدی را دیدند که تحقیقات آنها را به این رویکرد مرتبط می کرد.

روانشناسی شناختی چیست

ارشد روانشناسی شناختی

رشته روانشناسی شناختی در ایران را می توان در مقاطع ارشد یا دکتری تحصیل کرد و در دوره کارشناسی با این گرایش رشته ای مستقل و جدا نداریم. شما می توانید از طریق دو آزمون مجزا در کنکور کارشناسی ارشد وارد این رشته شوید: کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم و کنکور ارشد علوم شناختی. با توجه به اینکه علوم شناختی در کنکور ارشد رشته ای شناور است پس شما می توانید هر دو کنکور ارشد روانشناسی و علوم شناختی را همزمان آزمون بدهید. منابعی که باید برای هر کدام از کنکور ها مطالعه کنید متفاوت است اما هر دوی آن ها می تواند شما را به نتیجه یکسان برساند. پس بهتر است اگر می خواهید در مقطع ارشد در گرایش روانشناسی شناختی تحصیل کنید تصمیم بگیرید از کدام مسیر می خواهید به این هدف برسید.

گرایش هایی که می توانید از طریق کنکور ارشد روانشناسی انتخاب کنید شامل ذهن-مغز و تربیت، گرایش روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی می باشد. ولی اگر کنکور ارشد علوم شناختی را امتحان بدهید علاوم بر سه گرایش قبل می توانید طراحی و خلاقیت، رسانه و مطالعات نظری ذهن را نیز انتخاب کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که منابعی که برای کنکور ارشد روانشناسی باید بخوانید متفاوت از منابع کنکور علوم شناختی است.

در کنکور ارشد روانشناسی برای گرایش های علوم شناختی منابع شامل دروس متون روانشناسی (به زبان انگلیسی)، علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، آمار و روش تحقیق، روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، روانشناسی رشد، روانشناسی بالینی، روانشناسی فیزیولوژیک و در برای گرایش ذهن-مغز و تربیت روانشناسی تربیتی می شود.

در کنکور ارشد علوم شناختی  منابع شامل چهار درس روانشناسی شناختی، اصول علوم شناختی، زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)، آمار و روش تحقیق و مبانی علوم اعصاب می باشد.

مطلب مرتبط: فرق روانشناس و روانپزشک چیست و با روانکاو چه تفاوتی دارند؟

دانشگاه هایی که روانشناسی شناختی دارند

طبق آخرین دفترچه سازمان سنجش برای کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ لیست دانشگاه هایی که می توانید در آن ها گرایش روانشناسی شناختی و سایر گرایش های مربوط به علوم شناختی را تحصیل کنید به شرح زیر است

  • اگر از طریق کنکور ارشد روانشناسی بخواهید تحصیل کنید: دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه شیراز، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کردستان و دانشگاه سمنان
  • اگر از طریق کنکور ارشد علوم شناختی بخواهید تحصیل کنید: دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه شهیدبهشتی تهران، موسسه غیرانتفایی علوم شناختی تهران، دانشگاه پیام نور تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه سمنان و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

برای اینکه تصمیم بگیرید از طریق کدام کنکور می خواهید در این رشته تحصیل کنید باید به نکات زیادی مثل تفاوت منابع، تفاوت دانشگاه ها، تفاوت در گرایش ها و … توجه کنید. پس از بررسی و تحلیل این مسائل با توجه به هدف ها و نیاز های خود تصمیم گیری کنید. اگر در این مسیر نیاز به کمک دارید بهتر است با یک مشاور تحصیلی مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: روانشناسی سلامت چیست؟ کاربرد، تاریخچه و موضوعات مرتبط با آن

بهترین کتاب های روانشناسی شناختی چیست؟

از بهترین کتاب هایی که می تواند به شما کمک کند اطلاعات و آگاهی بیش تری در زمینه روانشناسی شناختی کسب کنید به چند مورد اشاره می کنیم: “روانشناسی شناختی” اثر استرنبرگ، “روانشناسی شناختی” اثر آیزنک و روانشناسی شناختی؛ “ذهن،پژوهش و زندگی روزمره” اثر گلدشتاین. در نظر داشته باشید همه موارد قبلی کتاب هایی جامع هستند اگر به دنبال کتابی سبک وکوتاه برای آشنایی با علوم شناختی می گردید بهتر است “درباره علم شناختی” از دکتر جواد حاتمی را بخوانید.

روانشناسی شناختی چیست

روانشناسی شناختی در آموزش

دیدگاه های روانشناسی شناختی را می توان برای بهبود بسیاری از جنبه های زندگی، از جمله نحوه آموزش استفاده کرد. محققانی مثل آگاروال و هنری ال. رودیگر سوم، از رویکرد های روان‌شناسی شناختی برای ایجاد شیوه‌های بهتر در جهت  بهبود روش های یادگیری و آموزش در کلاس درس استفاده کردند. پس از سال های مطالعه و تحقیق ، محققان چهار روش مختلف را یافتند که توانایی دانش آموزان را برای یادگیری افزایش می دهد:

  • تمرین بازیابی (Retrieval practice) یعنی به سرعت اطلاعاتی را که یاد می گیرید همان لحظه دوباره از ذهن خود بازیابی کنید. مثلا طبق منحنی یادگیری ابینگهاوس بهتر است بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت بعد از یادگیری، دوباره مطالب را مرور کنید.
  • دریافت بازخورد(Getting feedback) یعنی میزان اطلاعات خود را بسنجید. برای سنجش و ارزیابی یادگیری راه های زیادی مثل آزمون، ارائه دادن مطلب و … وجود دارد. پس از سنجیدن با گرفتن بازخورد می توانید بفهمید که چه چیز را نمی دانید.
  • تمرین با فاصله زمانی (space practice) به اینمعنی است که در طول زمان های مشخص دوباره به مطالب برگردید و آن ها را مرورکنید. طبق منحنی یادگیری ابینگهاوس بازه های ۱ساعت، ۹ساعت، ۱روز، ۳روز و ۱۰ روز پس از یادگیری برای تثبیت مطلب، بهترین و مناسب ترین هستند.
  • درهم آمیختن (interleaving) یعنی از مهارت های خود به صورت ترکیبی استفاده کنید. سعی کنید هنگام یادگیری از ابزار های دیداری، شنیداری و … نیز استفاده کنید. مثل گوش دادن به پادکست یا ویدیو دیدن و امتحان کردن راه های مختلف و متنوع برای اینکه مطلب از مسیر های مختلفی وارد مغز و نهایتا ذهن شما بشود.

 فراشناخت که مفهوم وسیعی از روانشناسی شناختی است، بر خودنظارتی (آگاهی از نحوه تفکر، یادگیری و حل مسئله خودتان و نظارت بر این پروسه ها) تمرکز می کند. بنابراین به دانش آموزان کمک می کند تا دانش و تجربیات خود را ارزیابی کنند، و در نتیجه بتوانند یادگیری خود را بهبود ببخشند. مطالعه روانشناسی شناختی همچنین به دانش آموزان کمک می کند تا دانش خاص خود را با مهارت هایشان ادغام کنند.روانشناسی شناختی به رشد مهارت ها و توانایی های دانش آموزان کمک می کند. همچنین باعث می شود تا در وظایفی که به آنها محول شده‌ است، کارآمدتر عمل کنند. رویکرد شناختی بر روی درک این موضوع کار می کند که چگونه مغز دانش، حافظه، مهارت ها و سایر توانایی ها را به صورت سازمان یافته نگهداری می کند.

حوزه روانشناسی تربیتی به طور تخصصی به بهبود و بررسی یادگیری و آموزش می پردازد. برای اینکه بیشتر در این مورد بخوانید به روانشناسی تربیتی چیست و چه کاربردی دارد؟ مراجعه کنید.

کاربرد روانشناسی شناختی در زندگی

روانشناسی شناختی نقش مهمی در درک فرآیندهای حافظه، توجه و یادگیری دارد. بینش های به دست آمده از روانشناسی شناختی را می توانید در جنبه های مختلف زندگی روزمره به کار ببرید و ابزارهای ارزشمندی برای درک و بهبود عملکرد شناختی ما فراهم کرد. به بعضی از کاربرد های روانشناسی شناختی در زندگی عبارتند از:

  • افزایش مهارت حل مسئله
  • تقویت حافظه
  • تدوین استراتژی های یادگیری
  • تصمیم گیری بهتر
  • بهبود مهارت های ارتباطی
  • مدیریت زمان
  • مدیریت استرس
  • تدوین استراتژی های آموزشی
  • توسعه فردی

مهارت حل مسئله

در مهارت حل مسئله (problem-solving) روانشناسی شناختی به ما کمک می کند تا بفهمیم چگونه باید با مشکلات کنیم و آن را حل کنیم. یادگیری در مورد استراتژی های مختلف حل مسئله می تواند توانایی شما را برای مقابله با چالش های مختلف زندگی در زمینه های مختلف مانند شغل و روابط افزایش دهد.

تقویت حافظه با روانشناسی شناختی

 برای تقویت حافظه (memory improvement) درک اصول حافظه می تواند به توسعه استراتژی هایی در جهت تقویت حافظه و یادآوری کمک کند. برای به خاطر سپردن اطلاعات بهتر در زندگی روزمره، می‌توانید از تکنیک‌هایی مانند تقسیم بندی مطالب، مرور کردن و … استفاده کنید.

استراتژی های یادگیری و روانشناسی شناختی

 در استراتژی های یادگیری (learning strategies)، روانشناسی شناختی بینش هایی را در مورد چگونگی یادگیری و حفظ کردن اطلاعات ارائه می دهد. به کارگیری راهبردهای یادگیری مبتنی بر شواهد، مانند خودآزمایی (آزمون گرفتن از خود) و تمرین توزیع شده (تقسیم کردن مطلب به بخش های مختلف) می تواند فرآیند یادگیری را در محیط های آموزشی و حرفه ای بهینه کند.

تصمیم گیری

تصمیم گیری (decision making) مهارت حل مسئائل و چالش ها به موثرترین روش است. روانشناسی شناختی به ما کمک می کند تا عوامل موثر بر فرآیند تصمیم گیری را درک کنیم. افراد با آگاهی از سوگیری های شناختی و مغالطه های منطقی می توانند تصمیمات آگاهانه و منطقی تری در موقعیت های شخصی و شغلی بگیرند.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی (communicating skills) به معنی درک اینکه مردم چگونه اطلاعات را پردازش می کنند، پیام ها را تفسیر می کنند و ارتباطات را درک می کنند، می تواند ارتباطات بین فردی شما را بهبود ببخشد. آگاهی از فرآیندهای شناختی می تواند به انتقال واضح تر اطلاعات و درک دیدگاه های دیگران کمک کند.

مدیریت زمان با روانشناسی شناختی

مدیریت زمان (time management) برای انجام به موقع و موثر کارهای روزمره و مهم به ترتیب اولویت ضروری است. بینش های روانشناسی شناختی را می توان برای بهبود مهارت های مدیریت زمان به کار برد. درک اینکه چگونه توجه، تمرکز و انجام چند کار به صورت همزمان می تواند به اولویت بندی کارها و افزایش بهره وری کمک کند.

مدیریت استرس و اضطراب

مدیریت استرس و اضطراب (stress management) برای انجام بدون مشکل فعالیت های مختلف لازم است. آگاهی از فرآیندهای شناختی می تواند به مدیریت موثر استرس کمک کند. شناخت و به چالش کشیدن الگوهای افکار منفی، تمرین تمرکز حواس، و به کارگیری تکنیک های آرام سازی نمونه هایی از این هستند که چگونه اصول روانشناسی شناختی را می توان برای مقابله با استرس به کار برد.

استراتژی های آموزشی

استراتژی های آموزشی (educational strategies) یکی از مورد استفاده ترین کاربرد های روانشناسی شناختی است. والدین، معلمان و فراگیران می توانند از به کارگیری اصول روانشناسی شناختی در آموزش و پرورش بهره ببرند. تطبیق روش‌های آموزشی با توانایی‌های شناختی هر فرد، ترویج مشارکت فعال و ارائه بازخورد موثر، همه راه‌هایی برای افزایش یادگیری هستند.

توسعه فردی به کمک روانشناسی شناختی

توسعه فردی و شخصی (personal development) می تواند در بهبود کیفیت زندگی و رفاه کلی بسیار تاثیرگذار باشد. روانشناسی شناختی می تواند با تقویت خودآگاهی و خودتنظیمی به رشد فردی کمک کند. درک نقاط قوت و ضعف شناختی فرد می تواند تلاش ها را به سمت بهبود مستمر و یادگیری بلند مدت هدایت کند.

چه زمانی باید به روانشناس شناختی مراجعه کرد؟

علم مغز و روانشناسی شناختی بر نحوه یادگیری، پردازش و ذخیره اطلاعات افراد متمرکز است. روانشناسان شناختی همچنین می توانند در محیط های بالینی کار کنند تا به درمان مسائل مربوط به فرآیندهای ذهنی انسان، از جمله بیماری آلزایمر، مشکلات گفتاری، ناتوانی های یادگیری، از دست دادن حافظه و مشکلات حسی یا ادراک کمک کنند.

روانشناسی شناختی چیست

آینده کاری روانشناسی شناختی چگونه است؟

مسیر های شغلی زیاد و متنوعی برای این رشته وجود دارد. طبق گفته انجمن روانشناسان آمریکا (APA) علوم اعصاب و روانشناسی شناختی، امروزه یکی از همه کاره ترین و پر تقاضا ترین حوزه های تخصصی روانشناسی است. همه حرفه ها علاقه قابل توجهی به نحوه عملکرد مغز دارند. معلمان، طراحان برنامه درسی، مهندسان، دانشمندان، قضات، مقامات بهداشت عمومی و ایمنی، معماران و طراحان گرافیک همگی مایلند در مورد چگونگی پردازش اطلاعات توسط مغز اطلاعات بیشتری کسب کنند. تحقیقات روانشناسی شناختی و کاربردهای حاصل از آن به بخشی جدایی ناپذیر از نحوه عملکرد و موفقیت سازمان ها، مدارس و مشاغل تبدیل شده است.

در حوزه های بالینی، روانشناسان شناختی می توانند اختلالات مربوط به ذهن و فرآیند های مغزی را بهبود ببخشند و درمان کنند. به چند مورد از این مسائل اشاره می کنیم که روانشناسی شناختی در درمان و بهبود علائم آن ها بسیار موفق عمل کرده است:

روانشناسان شناختی پژوهشگر نیز معمولا در محیط آزمایشگاه ها به پژوهش و مطالعه می پردازند تا به ایجاد درمان های جدید و کشف اطلاعات بیش تر در مورد مغز و فرآیند های آن کمک کنند. برای این موقعیت شغلی به عنوان پژوهشگر معمولا آزمایشگاه های دانشگاه ها و موسسات آموزشی محیط کاری مناسبی محسوب می شوند.

درمان‌هایی که ریشه در روانشناسی شناختی دارند بر کمک به افراد برای جایگزینی الگوهای افکار منفی با الگوهای مثبت و واقعی‌تر تمرکز می‌کنند. با کمک روانشناسان شناختی، افراد اغلب می توانند راه هایی برای مقابله و حتی غلبه بر چنین مشکلاتی بیابند.

شما می توانید پس از اینکه مدرک خود را گرفتید و علم روانشناسی شناختی را آموختید برای همکاری به ما ملحق شوید. برای اطلاعات بیش تر به همکاری و عضویت متخصصان رجوع کنید.

سوالات متداول

در این بخش سعی کردیم به سوالات رایج شما پاسخی خلاصه بدهیم.

فرق روانشناسی و روانشناسی شناختی چیست؟

روانشناسی به حوزه کلی مطالعه و بررسی رفتار و ذهن موجودات می پردازد. گرایش روانشناسی شناختی یک زیرمجموعه از روانشناسی است که به مطالعه رفتار و ذهن از طریق بررسی فرآیند های شناختی و درونی می پردازد.

تفاوت روانشناسی شناختی با علوم اعصاب شناختی چیست؟

گرچه شباهت هایی بین آن ها وجود دارد اما تفاوت های مهمی بین علوم اعصاب شناختی و روانشناسی شناختی وجود دارد. در حالی که روانشناسی شناختی بر فرآیندهای تفکر متمرکز است، علوم اعصاب شناختی بر یافتن ارتباط بین تفکر و فعالیت خاص مغز متمرکز است.

رابطه بین روانشناسی شناختی و روانشناسی تجربی چیست؟

روانشناسی شناختی نوعی از روانشناسی تجربی است. روانشناسان شناختی از روش های تجربی برای مطالعه فرآیندهای ذهنی و درونی که در رفتار نقش دارند استفاده می کنند.

اسامی معروف ترین روانشناسان شناختی چیست؟

از شاخص ترین روانشناسان شناختی می توان به آلبرت بندورا، نوام چامسکی، جروم برونر، پیاژه، مایکل گازانیگا و اولریک نیسر اشاره کرد.

روانشناس شناختی چه کار می کند؟

روانشناس شناختی می تواند در حوزه های مختلف مثل آموزش و پرورش، بیماری های نورولوژیکی و عصبی، پژوهش های شناختی، روان درمانی و … به کار برده شود.


منابع: webmd, verywellmind, APA, simplypsychology, betterhelp

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.