تقریبا همه افراد چه پیر چه جوان از آمپول بیزار هستند. زمانی که این ترس به قدری شدید شود که مانع دریافت واکسیناسیون لازم، تزریق یا آزمایش خون شود آن را به عنوان یک نوع فوبیا شناسایی می‌کنند. تریپانوفوبیا به ترس غیر منطقی و شدید از اقدامات پزشکی مانند تزریق واکسن گفته می‌شود. ترس و وحشت کودکان از آمپول امری کاملا طبیعی است. ترس کودکان از آمپول دندانپزشکی نیز امری طبیعی است.

به دلیل ظاهر آمپول و مقدار درد کمی که ایجاد می‌کند بسیاری از کودکان از آمپول زدن می‌ترسند. با نگاه به آینده کودکان می‌توانیم تاثیر نزدن آمپول را در بسیاری از موقعیت‌ها مشاهده کنیم. کودکانی که از آمپول می‌ترسند از بسیاری از فرصت ها مانند ثبت نام در مدرسه، مسافرت، یافتن شغل در آینده و حتی ازدواج را از دست می‌دهند. اما چگونه ترس از آمپول را از بین ببریم؟ در این مقاله به بررسی ترس بچه از آمپول، علت و درمان آن در کودکان می‌پردازیم.

 

ترس کودک از آمپول

بسیاری از کودکان و نوجوانان از زدن آمپول و انجام آزمایش خون می‌ترسند. ترس کودک از آمپول تا حدی طبیعی است. در برخی از موارد، هرگونه مراجعه به پزشک برای کودک می‌تواند دلهره آور باشد و باعث نگرانی او شود. داشتن درد هنگام زدن واکسن، افراد غریبه، موقعیت‌های ناشناخته و صداهای عجیب همگی می‌توانند به اندازه کافی برای یک کودک دلهره آور باشند. همانطور که گفته شد ترس بچه از آمپول امری طبیعی است. اما به عنوان والدین بسیاری از اقدامات می‌تواند در کاهش ترس کودک از آمپول تاثیرگذار باشد.

مطلب مرتبط: ترس از آمپول یا سوزن هراسی چیست؟ درمان فوبیای آمپول

علت ترس کودک از آمپول

دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند که چه عواملی سبب ایجاد ترس بچه از آمپول می‌شود. مانند انواع دیگر ترس در کودکان، عوامل و فاکتورهای مختلفی می‌توانند در ایجاد این فوبیا نقش داشته باشند. عواملی مانند ژنتیک، تجربیات ناخوشایند گذشته و عوامل محیطی همگی در ایجاد ترس بچه از آمپول نقش دارند. در پایین به بررسی این عوامل می‌پردازیم:

 

تجربیات

تجارب منفی در مواجهه با این شرایط می‌تواند در ایجاد ترس کودک از آمپول نقش داشته باشد. برای مثال ترس کودک از دندانپزشک و آمپول بی‌حسی می‌تواند باعث این فوبیا شود.

 

ژنتیک و سوابق خانوادگی

به نظر می‌رسد که فوبیای زدن آمپول ارثی باشد. زیرا تخمین زده می‌شود که ۸۰٪ از بزرگسالانی که به این فوبیا مبتلا شده‌اند، دارای اعضای خانواده‌ای هستند که از همین مشکل رنج می‌برند.

ترس از آمپول با افزایش ضربان قلب و فشار خون مشخص می‌شود. پس به خاطر داشته باشید که غش کردن ممکن است اتفاق بیفتد. می‌توانید در هنگام تزریق واکسن به کودک خود بگویید که دراز بکشد و اطمینان حاصل کنید که هنگام تزریق واکسن پاهای کودک بالا نگه داشته شده. پس از اتمام تزریق واکسن مطمئن شوید که کودک‌تان به سرعت از جایش بلند نشود.

ترس کودک از آمپول

 

با ترس کودکان از آمپول چگونه برخورد کنیم؟

 

با کودک خود صادق باشید

نوزادان ممکن است درد واکسن زدن را به یاد نیاورند اما کودکان بزرگ‌تر آن را فراموش نخواهند کرد. کودکان به والدین خود بسیار اعتماد دارند و زمانی که والدین می‌گویند در طی زدن واکسن دردی نخواهند داشت آن‌ها باور خواهند کرد. همیشه سعی کنید با کودک خود صادق باشید. در پیش گرفتن یک رویکرد صادقانه همیشه روشی خوب برای مقابله با دلهره در کودک شما می‌باشد. هیچوقت به کودک خود نگویید که آمپول درد ندارد در حالی که به ممکن است برای کودک‌تان درد آور باشد. چرا که این کار ممکن است اعتماد کودک را نسبت به شما از بین ببرد.

 

از قبل به او هشدار بدهید

دادن هشدار قبل از زدن واکسن می‌تواند خوب باشد اما سعی کنید وارد جزئیات نشوید. تمام کودکان باید بدانند که زدن واکسن ممکن است مقداری درد داشته باشد در غیر این صورت ممکن است شوکه شوند و برای همیشه از رفتن به مراکز درمانی بترسند. مقداری در این باره به کودک خود اطلاعات بدهید. درباره دلیل اینکه به او واکسن می‌زنید بیشتر توضیح دهید و به او بگویید که این کار به نفع اوست. بسته به سن کودک می‌توانید این مسئله را برای او توضیح دهید. “ما می‌خواهیم برویم و به تو واکسن بزنیم ممکن است مقداری درد داشته باشد اما در نهایت به نفع توست و باعث می‌شود حال تو را بهتر کند.”

 

ترفند سرفه کردن را امتحان کنید

به دلایل نامشخصی، مطالعات نشان می‌دهد که کودکان ۴ تا ۱۱ ساله هنگام زدن و تزریق واکسن اگر سرفه کنید درد کمتری را تجربه می‌کنند و به عبارتی حواس پرتی می‌تواند باعث کاهش درد تزریق واکسن شود. همچنین سعی کنید هنگام تزریق واکسن حواس کودک را پرت کنید. اسباب بازی‌های سخنگو و یا بازی‌های ویدیویی انتخاب‌های خوبی برای پرت کردن حواس کودک قبل و بعد از تزریق واکسن هستند.

 

دستورالعمل‌های کادر پزشکی را دنبال کنید

برخی از کودکان بدون هیچ مشکلی خودشان برای زدن واکسن بر روی تخت می‌شینند. برخی دیگر می‌خواهند در آغوش والدینشان باشند و برخی دیگر با بهانه گیری و اذیت کردن تزریق واکسن را غیرممکن می‌کنند. همانطور که ممکن است بودن والدین در اتاق باعث آرام شدن و کم شدن ترس کودک شود، می‌تواند همه چیز را سخت‌تر و در نتیجه غیرممکن کند. کادر درمان ممکن است از ما بخواهند بیرون بمانیم و یا از کودک دور باشیم تا بتوانند کارشان را به درستی انجام دهند.

 

به کودک خود پاداش دهید

گاهی اوقات پزشکان شکلات و یا آبنباتی را برای پاداش به کودکان بعد از تزریق واکسن آماده می‌کنند. اما اگر شما هم به عنوان والدین برای آن‌ها پاداشی در نظر بگیرید ممکن است باعث تشویق شجاعت در کودکتان شوید. سعی کنید طی پروسه تزریق واکسن نیز کودک خود را تشویق کنید. به او بگویید که بسیار شجاع است و با رفتن به مطب پزشک و تزریق واکسن قدم‌های بزرگی را بر می‌دارد.

 

برای غلبه بر ترس بچه از آمپول تلاش کنید

فوبیا یا ترس از سوزن یک مسئله جدی و واقعی است. این ترس می تواند باعث شود کودک بسیاری از واکسیناسون‌های لازم را انجام ندهد و در نتیجه مشکلات متعددی برایش بوجود آید. فوبیا و ترس بچه از آمپول می‌تواند بسیار شدید باشد. در این صورت درمان ترس کودکان از آمپول باید تحت نظر روانشناس کودک صورت بگیرد. روانشناس کودک ممکن است با رواندرمانی و تکنیک‌های مواجهه سازی ترس کودک را به آرامی کاهش دهد و در نهایت آن را درمان کند.

علاوه بر مزایایی که زدن واکسن دارد، شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و درسی فوق العاده درباره این وضعیت به کودک خود بدهید. اصطلاح “نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود” می‌تواند در این موقعیت بسیار تاثیرگذار باشد و درس خوبی به کودک‌تان بدهد.

در نهایت اگر این کارها برای کاهش ترس کودک موفقیت‌آمیز نیست با پزشک کودک‌تان صحبت کنید. ممکن است راهکارهای بهتری را به شما ارائه دهد و در صورت نیاز کودک شما را به یک روانشناس ارجاع دهد.

 

منابع

 


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان کودک در سراسر ایران به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از روانشناس کودک