همه افراد ممکن استبا شکست خوردن در امور مختلف و براورده نشدن انتظاراتشان افسرده شوند. این افسردگی می‌تواند تمام ابعاد زندگی فرد را در برگیرد. در بسیاری از مواقع افسردگی موجب کاهش وزن، افزایش وزن، اختلال در میل جنسی و … می‎شود.
در این مطلب قصد داریم تا در رابطه افسردگی با لاغری و کاهش وزن اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.

 

 

افسردگی چیست و چه علائمی دارد؟

افسردگی به حالتی گفته می‎شود که در آن شخص احساس ناراحتی و بی علاقگی ممتد و طولانی داشته باشد. به طور طبیعی بی علاقگی و بی حوصلگی در همه آدم‌ها وجود دارد، اما وقتی که این بی حوصلگی برای مدت زمان طولانی باقی بماند، می‌تواند باعث تغییرات بزرگی در وضعیت روحی و روانی فرد شود. در حال حاضر از هر سه نفر در جهانی یک نفر به افسردگی مبتلاست. 

اما این عارضه روحی و روانی هم مانند دیگر عارضه‌ها دارای علائم و نشانه‌هایی است. در صورت بروز این علائم و نشانه‌ها بهتر است به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به موقع برای درمان به روانپزشک یا روانشناس می‌تواند از شدت یافتن این عارضه جلوگیری کند. شاید از خود بپرسید این علائم و نشانه‌ها چه می‌توانند باشند؟

  • تغییر در میزان خواب 
  • احساس غم و پوچی 
  • بی انگیزه شدن 
  • کم خوری یا پرخوری 
  • میل به خودکشی
  • ناامید شدن از زندگی 

gain weight in depression

دلایل لاغری افراد در دوران افسردگی

تغییر اشتها در افراد و کاهش وزن آن‌ها ارتباط مستقیمی با علائم افسردگی دارد. از جمله علائم افسردگی می‌توان به تغییرات خلق و خو، کاهش اشتها، ناامیدی، احساس بی حسی و بی میلی، احساس غم و اندوه نامشخص و … اشاره کرد. در واقع این تغییرات می‌توانند با جایگزین شدن در ذهن شما، انرژی ذهن شما را اشغال کنند. از این رو بر زندگی روزمره شما از جمله لباس پوشیدن، درس خواندن، آشپزی و … تاثیر منفی می‌گذارد. دلایل دیگری وجود دارد که می‌تواند به روی کاهش وزن و لاغری فرد تاثیر بگذارد:

  • در زمان افسردگی شاید غذا مانند دوران‌ قبل برای شما در اولویت قرار نگرفته باشد. از این رو نسبت به غذاخوردن بی میل خواهید شد. 
  • یک فرد افسرده دیگر حوصله و توانایی برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی ندارد. 
  • فرد افسرده احساس گرسنگی می‌کند اما میل خوردن هیچ غذایی را ندارد.

علاوه بر این علائم و نشانه‌ها سایر علائم جسمی هم می‌تواند روی لاغری افراد در زمان افسردگی تاثیرگذار باشد. زمانی که فرد دچار افسردگی می‌شود، سیستم گوارش از جمله معده دچار درد و سوزش خواهد شد. درد معده و حالت تهوع مانع خوردن غذا می‌شود و همین موضوع می‌تواند موجب لاغری فرد شود. کاهش وعده‌های غذایی و نخوردن غذاهای سالم و مقوی باعث ضعیف شدن بدن می‎شود. ضعیف شدن بدن ضعف سیستم بدنی و ابتلا به بیماری‌های مختلف را در بر دارد.

 

راه های مقابله با لاغری در هنگام افسردگی

جلوگیری از کاهش وزن در زمان افسردگی و به دست آوردن مجدد وزن در زمان افسردگی کار آسانی نیست. اما می‌توان با راه و روش‌های اصولی این کاهش وزن را جبران کرد و از کاهش بیش از حد آن جلوگیری نمود.

تغذیه مناسب

داشتن یک برنامه غذایی اصولی و مناسب می‌تواند از بروز نشانه‌ها و علائم افسردگی و از لاغری بیش از اندازه جلوگیری کند. یک برنامه کامل و بی عیب و نقص برنامه ای است که ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، فاکتورهای رشد و … را در بربگیرد.

Nutritious food for depression

ورزش کردن

ورزش کردن همیشه برای کاهش وزن نیست، ورزش می‌تواند موجب سلامتی تمام اندام‌های بدن شود. از این رو برای داشتن بدنی سالم و به دور از هرگونه بیماری و نقصی بهتر است ورزش کنید. داشتن یک برنامه ورزشی روتین و روزانه می‌تواند به بدنی سالم و زندگی سالم کمک بسیاری کند. بهتر است یک برنامه پیاده روی یا برنامه ورزشی ساده به صورت روتین برای خود داشته باشید. علاوه بر این، ورزش کردن موجب ترشح هورمون عای شادی آور در مغز می شود و شدت افسردگی را هم کمتر میکند.

excersise for gain weight

استفاده از غذاهای مقوی

مصرف غذاهایی چون آجیل، میوه خشک، ماست، گرانولا، کراکر، غلات، چوب شور، غذاهای پروتئینی، آبمیوه و … می‌تواند از لاغری بیش از اندازه شما در زمان افسردگی جلوگیری کند. در واقع استفاده از این مواد غذایی نامبرده انرژی لازم یک وعده غذایی را جبران می‌کند.

مراجعه به پزشک و دارودرمانی

در صورتی که با کنترل تغذیه و ورزش کردن نتوانستید مشکل لاغری ناشی از افسردگی را برطرف کنید لازم است به پزشک تغذیه مراجعه کنید. پزشک تغذیه با معاینه اولیه و با استفاده از داروهای مناسب با شرایط جسمی و روحی شما باعث بازگشت اشتها و وزن گیری شما خواهد شد.

طب سنتی

طب سنتی با استفاده از داروهای گیاهی، عرقیجات و … موجب بهبود لاغری و کاهش وزن شما می‌شود. استفاده از روش سنتی در درمان لاغری ناشی از افسردگی یکی از رایج‌ترین و بهترین راه‌های درمان است.

 

سخن پایانی

تغییر اشتها و کاهش وزن می‌توان به روی خلق و خو و رفتار شما هم تاثیرگذار باشد. همانطور که در ابتدای مطلب عنوان کردیم، افسردگی می‌تواند منجر به لاغری فرد شود. با استفاده از راه و روش‌هایی که در این متن به شما پیشنهاد دادیم می‌توانید تا حد زیادی از افسرده شدن به همراه لاغری جلوگیری کنید.