هر اتفاق و تغییر در زندگی ما انسان‌ها می‌تواند بر جسم و روان ما بطور مستقیم تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد در فصل بهار دچار حساسیت فصلی می‌شوند و همین موضوع باعث بروز افسردگی در آن‌ها می‌شود. حتی تغییر فصل باعث بی‌نظمی در خواب برخی افراد می‌شود که این موضوع روی مغز و سیستم انتقال عصبی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در فصل‌های مختلف سال، افراد ممکن است دچار افسردگی شوند و با پایان یافتن آن فصل شرایط روحی و جسمی آن‌ها کم کم به حالت عادی خود باز می‌گردد. بهار از جمله فصل‌هایی است که احتمال بروز افسردگی در آن بیشتر است؛ چرا که تغییرات این فصل تاثیر زیادی بر سلامت روان انسان‌ها می‌گذارد. افسردگی فصل بهار غالبا از روزهای ابتدایی بهار آغاز شده و تا روزهای پایان فصل ادامه دارد.‌

تست رایگان افسردگی

کلیک کنید

season-depression

دلایل جالب افسردگی در بهار

دانشمندان و محققان هنوز دلیل قطعی برای بروز افسردگی فصلی به ویژه افسردگی فصل بهار، پیدا نکردند؛ اما احتمال می‌دهند که این نوع از افسردگی، ناشی از تغییرات هورمونی باشد. جالب است بدانید برخی معتقدند تغییر در دریافت مقدار نور خورشید در طول فصل‌های مختلف، ممکن است خلق و خوی افراد را تغییر دهد. از آنجایی که نور خورشید در فصول مختلف بر فعالیت جانوران تاثیرات متفاوتی می‌گذارد، افسردگی فصل بهار نیز ممکن است ناشی از تغییرات طول روز و شدت نور در این فصل باشد. افسردگی فصلی که اختلال تاثیرپذیری فصلی نیز نامیده می‌شود، اختلالی است که در هر سال و در یک فصل مشخص به سراغ افراد می‌آید و بطور معمول در پاییز یا زمستان آغاز می‌شود و در بهار یا اوایل تابستان پایان می‌یابد. همانطور که در بخش بالا هم بیان کردیم، دلایل ابتلا به افسردگی فصلی هنوز بطور کامل مشخص نشده؛ اما برخی از دلایلی که ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشد، شامل موارد زیر است:

کاهش سطح سروتونین

سروتونین یکی از مهم‌ترین مواد انتقال دهنده عصبی به مغز است که پیام‌های عصبی را مخابره می‌کند و در بروز حالات عاطفی و خلقی تاثیرگذار است. زمانی که نور خورشید از طریق چشم ما به مغزمان می‌رسد، مقداری سروتونین در بین بافت‌های عصبی رها می‌شود. در نتیجه در فصل‌هایی که طول روز کوتاه و میزان نور خورشید کمتر است، سطح سروتونین کاهش پیدا می‌کند و حالات خلقی برای فرد به وجود می‌آورد که تا بهار یا حتی تابستان ادامه پیدا می‌کند.

افزایش سطح ملاتونین

ملاتونین ماده‌ای است که در هنگام شب ترشح می‌شود و نقش بسزایی در به خواب رفتن افراد دارد. در فصل‌های سرد سال که شب طولانی‌تر است، سطح این ماده در بدن افزایش پیدا می‌کند و باعث بروز خواب‌آلودگی، بی‌حوصلگی یا بدخلقی در افراد می‌شود و این اختلال تا پایان فصل بهار یا حتی تابستان ادامه پیدا می‌کند.

تا به امروز در میان دانشمندان و محققان، ترکیب دو ماده بالا یعنی کاهش سروتونین و افزایش ملاتونین به عنوان مهم‌ترین دلیل بروز افسردگی فصلی در افراد شناخته می‌شود.

seasonal-depression

علائم افسردگی در فصل بهار

افسردگی در فصل بهار مانند دیگر انواع افسردگی دارای علائم متفاوتی است که برخی افراد آن‌ها را با دیگر بیماری‌ها و اختلالات روانی اشتباه می‌گیرند. علائم افسردگی در فصل بهار، شامل موارد زیر است:‌

اگر شک دارید که افسرده هستید یا نه، از آزمون افسردگی بک بصورت رایگان استفاده کنید.

تست آنلاین افسردگی بک

کاهش سطح انرژی 

یکی از اولین واکنش‌های افسردگی فصلی کاهش سطح انرژی و بی‌حالی در افراد است. در طی اختلال افسردگی در فصل بهار، فرد در طول روز و به صورت مداوم دچار احساس خستگی، ناتوانی و کمبود انرژی استو فعالیت‌های عادی روزمره خود را بطور طبیعی انجام نخواهد داد.

اضطراب و بی‌قراری

حالت اضطراب و بی‌قراری یکی دیگر از علائم افسردگی در فصل بهار است؛ چرا که فرد مبتلا به افسردگی فصلی به صورت مداوم احساس اضطراب و بی‌قراری دارد و متوجه علت این شرایط نمی‌شود.

از دست دادن علاقه در انجام کارها

افسردگی در فصل بهار غالبا با از بین رفتن علاقه، میل و رغبت به انجام کارها، همراه است. فردی که در فصل بهار دچار افسردگی می‌شود، علاقه خود را به انجام فعالیت‌های جدید یا کارهای روتین زندگی خود را از دست می‌دهد.

اختلال در تمرکز

افسردگی در فصل بهار باعث ایجاد اختلالاتی در تمرکز می‌شود و فرد احساس می‌کند هیچ تمرکزی بر فعالیت‌های خود ندارد. در واقع فرد مبتلا به این اختلال کارهای خود را به کندی انجام می‌دهد و برای انجام یک فعالیت ساده وقت روزانه خود را هدر می‌دهد.

تغییر اشتها

یکی دیگر از علائم افسردگی در فصل بهار، تغییر در اشتهای افراد است که با کاهش یا افزایش وزن همراه است. میزان کاهش یا افزایش اشتها در بین افراد متفاوت است؛ در واقع برخی افراد در طی افسردگی در فصل بهار دچار کاهش اشتها و وزن می‌شوند و برخی دیگر دچار افزایش اشتها و وزن می‌شوند.

اختلال در خواب

افسردگی در فصل بهار با اختلال در خواب همراه است و باعث بروز مشکلاتی در به خواب رفتن یا بیدار شدن افراد می‌شود. بطور کلی اختلال افسردگی تاثیر مستقیمی بر برنامه خواب افراد دارد.

تاثیرات بهار در خلق و خو

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند افسردگی‌های فصلی و تغییرات خلقی تنها در فصل زمستان رخ می‌دهد؛ اما در حقیقت افراد در هر فصلی از سال ممکن است دچار افسردگی فصلی و تغییرات خلق و خو شوند. فصل بهار برای خیلی از افراد فصل شادی و نشاط است؛ اما در مقابل این فصل می‌تواند باعث بروز ناامیدی و بی‌حوصلگی در سایر افراد باشد. برخی روانشناسان و روانپزشکان معتقدند افزایش انرژی افراد در فصل بهار، در برخی مواقع به عنوان یک تنش روحی شناخته می‌شود. حتی ممکن است انرژی بالای افراد باعث بروز و تشدید افسردگی شود.

در واقع افراد مبتلا به افسردگی در فصل بهار، با کاهش سطح انرژی و انگیزه برای انجام کارها همراه هستند و دائما دچار احساس کرختی و خستگی است. افرادی که در فصل بهار دچار افسردگی می‌شوند باید برای کاهش و درمان این اختلال به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند.