بسیاری از کودکان حیوانات را دوست دارند و پیوند خاصی با حیوانات خانگی برقرار می‌کنند. با این حال، برخی دیگر از کودکان از بودن در کنار حیوانات می‌ترسند. کمی ترس در مواجهه با حیواناتی مانند مار و عنکبوت حتی در میان بزرگسالان نیز دیده می‌شود. ترس از حیوانات به طور طبیعی در ۳ سالگی ایجاد می‌شود. با رشد و تکامل کودک، بودن در کنار حیوانات و عادت کردن به آن‌ها این ترس به مرور زمان از بین می رود. در برخی از کودکان، ترس از حیوانات می‌تواند به حدی افزایش یابد که در فعالیت‌های اجتماعی کودک، عملکرد در مدرسه و تعاملات او با دیگران اختلال ایجاد کند.

زو فوبیا یا ترس از حیوانات در دسته هراس‌های خاص قرار می‌گیرند. زوفوبیا که در بزرگسالان نیز دیده می‌شود به ترس شدید و غیرمنطقی از یک نوع خاص از حیوانات و یا همه حیوانات گفته می‌شود. ترس از حیوانات خاصی مانند خرس یا کوسه طبیعی است زیرا این ترس‌ها به طور عادی مانع زندگی روزمره ما نمی‌شود. اما برای کودکی که فوبیای حیوانات دارد قرار گرفتن در معرض حیوانات و یا تنها فکر کردن به آن می‌توان ترسی شدید و غیرمنطقی به کودک منتقل کند. در این مقاله به بررسی ترس بچه‌ها از حیوانات و اینکه با ترس کودکان از حیوانات چه کنیم می‌پردازیم.

 

 

 

 

ترس از حیوانات در کودکان

اگرچه برخی از کودکان ممکن است برای داشتن حیوانات خانگی به والدین خود التماس کنند اما برخی دیگر از کودکان از بودن درکنار حیوانات به شدت می‌ترسند. کودکان خردسال از چیزهای غیرقابل پیش‌بینی و یا ناشناخته می‌ترسند. بنابراین قابل درک است که حیوانات می‌توانند واکنش‌های ترسناک ایجاد کنند و به همین دلیل کودکان نیز از این قضیه می‌ترسند. ترس از سگ در کودکان مسئله‌ای بسیار شایع است. ترس کودک ممکن است به طرق مختلف خود را نشان دهد. خشک زدن کودک هنگام دیدن حیوانات، افزایش ضربان قلب و گریه کردن همگی از علائمی هستند که ممکن است هنگام دیدن حیوانات کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

ترس از حیوانات در کودکان

علائم ترس بچه از حیوانات

علائمی که در زیر به آن اشاره می‌کنیم از نشانه‌هایی است که هنگامی که کودک از حیوانی می‌ترسد آن را تجربه می‌کند:

ترس غیر منطقی از حیوانات، حتی اگر خطرناک یا تهدید کننده نباشد.

  • پرهیز از مکان‌هایی که ممکن است حیوانات در آنجا حضور داشته باشند.
  • اضطراب یا استرس در کنار حیوانات یا فکر کردن به‌ آن‌ها
  • تنگی نفس
  • گریه کردن
  • چسبیدن به والدین
  • خشمگین شدن، یا تحریک پذیر شدن هنگام دیدن حیوانات
  • مخفی شدن

 

علت ترس کودک از حیوانات

ترس بچه از حیوانات ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود.

 

یک تجربه ناخوشایند در گذشته

این تجربه ناخوشایند می‌تواند مورد حمله حیوانات قرار گرفتن حیوانات و یا شاهد آن بودن باشد. به عنوان مثال اگر کودکی مورد حمله سگ یا گربه‌ای قرار گیرد ممکن است این امر موجب ترس همیشگی او از سگ شود.

 

ترس اغراق آمیز و بزرگنمایی این ترس از حیوانات

 بزرگنمایی نوعی تفکر است که به فرد این قابلیت را می‌دهد که یک سری باور کلی را تنها با دیدن یک رویداد داشته باشد. به عنوان مثال کودکی می‌بیند که دختر همسایه مورد حمله سگ قرار گرفته است همین امر موجب ترس از حیوانات در او می‌شود و فکر می‌کند تمام سگ‌ها دیگران را مورد حمله قرار می‌دهند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

لیست بهترین روانشناسان

 

رفتارهای آموخته شده

بسیاری از کودکان ترس از حیوانات را از والدین خود می‌آموزند. به عنوان مثال اگر مادری هنگام دیدن عنکبوت  جیغ بزند و بترسد کودک نیز یاد می‌گیرد که هنگام دیدن عنکبوت بترسد و این ترس به یک فوبیا تبدیل می‌شود.

 

درمان ترس کودک از حیوانات

رواندرمانگران و روانشناسان کودک با طیف گسترده‌ای از راهکارها به کودک شما کمک می‌کنند تا بر ترسهایش غلبه کند. این راهکارها به سن کودک، تحمل عاطفی و توانایی تعامل با دیگران بستگی دارد. از راهکارهایی که روانشناسان برای غلبه بر ترس به کودک ارائه می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صحبت کردن درباره ترس به روشی آرام و بدون استرس
  • کمک به کودک در تهیه لیستی از موقعیت‌های ترسناک مربوط به ترس از حیوانات.
  • از کودک می‌خواهند که شرایطی که باعث دلهره در آن‌ها می‌شود را از ترسناک به ترسناک‌ترین طبقه بندی کنند.
  • سپس کودک را به آرامی در موقعیت‌هایی که کمتر احساس ترس می‌کنند قرار می‌دهند و با گذشت زمان آن‌ها را با ترسناک‌ترین ترس‌هایشان روبه‌رو می‌کنند.
  • آموزش تکنیک‌های آرام سازی به کودک مانند تمرینات تنفس عمیق.
  • تشویق کردن کودک برای اینکه افکار منفی درباره ترس از حیوانات را زیر سوال ببرد.

خوشبختانه فوبیای حیوانات در کودکان کاملا قابل کنترل است و به مرور زمان می‌توان آن را درمان کرد. تنها کاری که باید بکنید این است که اجازه ندهید ترس از حیوانات در زندگی شما و کودک شما اختلال ایجاد کند. هرچه سریع‌تر برای درمان این وضعیت به یک روانشناس کودک مراجعه کنید و این وضعیت را حل کنید.

 

با ترس کودکان از حیوانات چه کنیم؟

ممکن است برای شما این سوال بوجود آمده باشد که علاوه بر مراجع به روانشناس کودک بعنوان والدین با ترس کودکان از حیوانات چگونه برخورد کنیم؟

 

اول از همه بدانید که ترسیدن امری طبیعی است.

زمانی که صحبت از تعامل کودکان با حیوانات می‌شود ترس احساس و واکنشی کامل طبیعی است. کودکان خردسال از چیزهای ناشناخته یا غیرقابل پیش بینی می‌ترسند. همزمان با رشد کودک، او از نحوه رفتار حیوانات و همچنین اعتماد به نفس در توانایی مقابله با ماهیت غیرقابل پیش بینی آن‌ها آگاهی می‌یابد.

 

برای مداخله در این باره تصمیم بگیرید.

اگرچه ترسیدن از حیوانات برای کودکان کاملا طبیعی است، روانشناس اولندیک می‌گوید که هنگام تصمیم گیری در مورد کمک به کودک خود برای غلبه بر این ترس، سه عامل اساسی باید در نظر گرفته شود: تکرار، شدت و مدت زمان. اگر کودک تنها زمانی که با حیوانات روبه‌رو می‌شود مقدار کمی می‌ترسید پس در این صورت دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و با گذشت زمان و رشد کودک این ترس از بین خواهد رفت. اما اگر ترس از حیوانات به شدت زندگی طبیعی او را تحت تاثیر قرار داده، توانایی او برای رفتن به مدرسه، بیرون رفتن و بازی با دوستان را مختل کرده است مهم است که سریعا مداخله کنید.

 

به کودک خود گوش دهید. 

قبل از مداخله در ترس کودک از حیوانات اول خوب به او گوش دهید. به او این جسارت را دهید که درباره ترسش و اینکه چرا حیوانات او را ترسانده‌اند با شما صحبت کند. به عنوان مثال از کودک بپرسید “من امروز دیدم که تو از سگ همسایه ترسیدی. می‌توانی به من بگویی که چرا از آن سگ ترسیدی؟””مگر سگ چکار کرده که باعث ترس تو شده است؟ آیا اتفاقی افتاده که باعث ترس تو از سگ شده است؟” اگر او بتواند آنچه را كه از آن می‌ترسد به روش روشن‌تری بیان كند، به شما سرنخی می‌دهد كه چگونه می‌توانید به بهترین وجه به او كمك كنید تا با ترس خود مقابله كند.

 

ترس کودک را تصدیق کنید.

کاری که شما در نهایت باید انجام دهید این است که به کودک کمک کنید تا بر ترس خود غلبه کند. اما باید این احساس اعتماد را به او بدهید که ترس او را درک می‌کنید و این مسئله خجالت آور نیست و یا اینکه درباره کودک مشکلی وجود ندارد. به عنوان مثال سعی کنید اینگونه به کودک خود پاسخ دهید: “می‌دانم که سگ باعث ترس تو شده چون می‌خواسته به تو نزدیک بشه و خب آن‌ها مقداری بزرگ هم هستند ولی این را باید بدانی آن سگ چون تو را دوست دارد می‌خواهد به تو نزدیک شود و من به تو کمک می‌کنم تا دیگر از سگ‌ها نترسی.”

 

به فرزندتان اعتماد به نفس بدهید.

کودکان گاهی فکر می‌کنند که اگر از چیزی می‌ترسند پس راه‌حلی برای این قضیه وجود ندارد که درباره آن احساس متفاوتی داشته باشند. به فرزند خود یاد دهید که حتی اگر از چیزی واقعا می‌ترسند می‌توانند با مواجه شدن بر ترسشان غلبه کنند. به آن‌ها بگویید که ممکن است کمی این کار سخت باشد اما اگر شجاع باشند و جسورانه با این ترس مبارزه کنند می‌توانند بر آن غلبه کنند. می‌توانید برای او مثال‌هایی از غلبه او بر ترسش بزنید. مثلا برای اولین باری که توانسته به تنهایی دوچرخه سواری کند اما اوایل از انجام این کار می‌ترسیده است.

 

منابع

 


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب از بهترین روانشناسان کودک به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت روانشناس کودک