آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند، افسرده هستند؟ چاقی و افسردگی دو عارضه رایجی بوده که بسیاری از مردم را در سراسر جهان درگیر خود کرده است. اما برای رهایی از آن باید چه اقداماتی انجام داد؟
به طور کلی کاهش وزن در زمان شاد بودن کار سختی است، چه بسا در زمان افسردگی کاهش وزن کار بسیار سخت‌تری می‎شود. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات و آگاهی شما را نسبت به افزایش وزن و افسردگی بالا ببریم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

 

obesity depression

آیا افسردگی باعث چاقی میشود؟

افسردگی هم مانند دیگر بیماری‌ها می‌تواند عوارض بسیاری برای بدن داشته باشد. چاقی و افسردگی ممکن است به صورت همزمان در فرد بروز کند. اگر بخواهیم تعریف درستی از چاقی داشته باشیم باید بگوییم که اگر وزن شخص نسبت به قد وی بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، آن فرد چاق بوده و اضافه وزن دارد. در واقع این مقدار همان BMI بالای ۳۰ می‌باشد.
احتمال ابتلا به چاقی در افرادی که افسرده هستند به مراتب بسیار بیشتر از دیگران است. چاقی موجب کاهش اعتماد به نفس فرد، ایجاد تصویر ذهنی ضعیف، انزوا و… در فرد می‌شود و به این ترتیب زمینه را برای افسردگی مهیا می‌کند. اضافه وزن و چاقی در هر سنی می‌تواند موجب نارضایتی و ناامیدی افراد شود، از این رو بهتر است برای سلامت روحی و روانی وزن خود را کنترل کنید. 

دانشمندان و محققان بر این باورند که با افسردگی میزان ترشح سروتونین در بدن کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع منجر به افزایش اشتها فرد خواهد شد. این افزایش اشتها تا زمانی ادامه دارد که سطح سروتونین در بدن فرد نرمال شود.
وظیفه سروتونین در بدن بسیار مهم است. این هورمون منجر به هماهنگی و همکاری سلول‌های عصبی در بدن می‌شود و بیشتر در دستگاه گوارش دیده خواهد شد.

obesity

دلایل چاقی ناشی از افسردگی

همانطور که گفتیم افسردگی می‌تواند منجر به افزایش اشتها فرد شود، از این رو در صورت عدم کنترل غذاخوردن ممکن است فرد به افزایش وزن و چاقی مبتلا شود. اما آیا تا به حال به دلایل چاقی ناشی از افسردگی فکر کرده‌اید؟ دلایل آن چه می‌تواند باشد؟

غذا خوردن: غذا خوردن بیش از اندازه باعث آزاد کردن انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود که در بدن احساس مثبتی ایجاد می‌کنند. از این رو غذا خوردن به عنوان سلاحی برای مبارزه با خستگی و افسردگی فرد می‎شود. 

افزایش کورتیزول: هورمون استرس یا همان کورتیزول در زمان افسردگی ترشح می‌شود. از این رو موجب افزایش استرس و اضطراب فرد خواهد شد. هرچه میزان افسردگی بیشتر باشد، میزان استرس و اضطراب ناشی از آن هم بیشتر خواهد شد. 

عدم تحرک: خستگی و کمبود انرژی ناشی از افسردگی موجب بی تحرکی فرد می‎‌شود. در نتیجه کالری کمتری در بدن سوزانده می‎شود و همین موضوع می‌تواند موجب افزایش وزن و چاقی فرد شود. 

تحولات گوارشی: افسردگی و داشتن استرس و اضطراب می‌تواند دستگاه گوارش بدن را تحت تاثیر قرار دهد. زمان گوارش غذا را افزایش می‌دهد و به دنبال آن غذا دیرتر در بدن هضم می‌شود. 

چگونه از چاقی در افسردگی جلوگیری کنیم؟

 چاقی و افسردگی زمانی که با هم در یک فرد بروز کنند می‌توانند منجر به بیماری‌های بسیاری چون فشار خون، دیابت، درد مفصل، بیماری قلبی و… شوند. از این رو بهتر است نسبت به بهبود و درمان این عارضه اقدام کنید. در ادامه با راه‌های جلوگیری از چاقی در زمان افسردگی بیشتر آشنا خواهید شد:

داشتن برنامه غذایی مناسب

مصرف داروهای ضدافسردگی علاوه بر درمان موجب افزایش اشتها در فرد می‎شود. از این رو فرد روز به روز چاق‌تر خواهد شد، داشتن یک برنامه غذایی مناسب و اصولی می‌تواند کمک بزرگی به کنترل وزن کند. قند و کربوهیدرات موجود در غذا می‌تواند شدت افسردگی را بیشتر کند، به همین دلیل بهتر است یک رژیم غذایی اصولی و درست داشته باشید. غذاهای شیرین را از برنامه غذایی خود حذف کرده و مصرف آن‌ها را محدود کنید. به جای آن می‌توانید از غذاهای سبک و دیرهضم استفاده کنید.

diet plan exercise for weight loss

ورزش کردن

داشتن یک برنامه ورزشی روتین و روزانه می‌تواند علاوه بر داشتن بدنی سالم، موجب سلامت روحی و روانی فرد شود. بیشتر پزشکان بر این باورند که ورزش‌های هوازی و ایروبیک می‌توانند موثرتر از دارو باشند. از این رو باید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. افراد افسرده دائما احساس خستگی و بی حوصلگی دارند از این رو شاید ورزش کردن، بسکتبال و… باشد. باید تحرک داشته باشید، حتی رقصیدن هم خود نوعی ورزش به شمار می‌رود.

exercise for weight loss

شاد باشید

شاد بودن در زندگی را به عنوان یک هدف برای خودتان قرار دهید. شاد باشید و شاد زندگی کنید. شاد بودن می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. زمانی که تحرک زیادی داشته باشید، روحیه شما بهتر خواهد شد.

سخن پایانی

داشتن یک روحیه قوی و شاد می‌تواند موجب داشتن زندگی شادی شود. از این رو بهتر است در هر زمان و در هر شرایطی روحیه خود را حفظ کنید. شاد نبودن و ابتلا به افسردگی تنها وضعیت روحی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار نمی‌‎دهد بلکه می‌تواند وضعیت جسمی را هم درگیر خود کند.
پس اگر به دنبال سلامت جسمی و روحی خود هستید بهتر است از افسردگی، استرس، اضطراب و… دوری کنید. با توجه به راه‌ها و روش‌هایی که در این مطلب عنوان کردیم می‌توانید از افسردگی و گوشه‌نشین شدن جلوگیری کرد.