ذهن انسان بسیار پیچیده است، از این رو نمی‌توان آن را مانند جسم انسان با مراجعه به متخصص داخلی، متخصص قلب و عروق و… درمان کرد. اختلالات روحی و روانی، افسردگی، گوشه نشین شدن و…. از مشکلات روحی و روانی هستند که باید توسط مشاوره، روانشناس یا روانپزشک بهبود پیدا کنند.

اما انتخاب شما کدام است؟ آیا می‌توانید یک روانشناس مناسب انتخاب کنید؟ در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با روانشناس، بهترین روانشناسان تهران و نحوه انتخاب روانشناس در وب‌سایت پزشک خوب آشنا کنیم.

روانشناس کیست؟

روانشناس فردی است که متخصص بهداشت سلامت و روان انسان است. کار او همانند یک پزشک عمومی یا متخصص است با این تفاوت که شغل پزشک مرتبط با سلامت جسمی بوده و شغل روانشناس به سلامت روحی و روانی فرد بستگی دارد. برخی افراد تصور می‌کنند که شغل روانشناس و روانپزشک تفاوتی ندارد، در حالی که اینگونه نیست.
درست است که روانشناس و روانپزشک هر دو با روح و روان فرد سر و کار دارند اما روانشناس حق تجویز هیچگونه دارویی را ندارد، در حالی که روانپزشک می‌تواند در کنار تکنیک‌های روانشناسی از دارو درمانی هم استفاده کند.

از زیرشاخه‌های مختلف روانشناسی می‌توان به روانشناسی کودک و نوجوان، روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی قانونی، روانشناسی زوجین و… اشاره کرد.
آیا با وظایف روانشناس آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید یک روانشناس چه وظایفی دارد؟ در ادامه به شرح وظایف یک روانشناس می‌پردازیم:

  • تدوین برنامه درمانی
  • استفاده از دانش خود برای بالا بردن سلامت روحی و روانی افراد
  • پیدا کردن الگوهایی مناسب برای درک رفتار افراد
  • کمک به مددکاران برای بهبود حال روحی و روانی بیماران
  • مطالعه علمی تفکر افراد
  • کمک به خانواده‌ها، افراد و… در بهبود روابط
  • درمان اختلالات روحی و روانی افراد

best psychologist

ویژگی های یک روانشناس خوب

روانشناسان در بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند، بدین ترتیب با هر قشری سر و کار دارند. برای اینکه بتوانید به روانشناس اعتماد کنید و یک روانشناس خوب را انتخاب کنید، لازم است با ویژگی‌های یک روانشناس خوب آشنا باشید. این ویژگی‌ها عبارتنداز:

  • یک روانشناس خوب باید بتواند شنونده خوبی برای صحبت‌های شما باشد. ابتدا باید به صحبت‌های شما گوش کند سپس با توجه به شرایط شما و صحبت‌ها و مشکلاتتان یک راه درست و اصولی را سر راهتان قرار دهد.
  • یک روانشناس خوب باید فن بیان قوی داشته باشد و به راحتی با مراجعه کننده ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب می‌تواند اعتماد فرد را جلب کند.
  • یک روانشناس، باید از سلامت روحی و روانی متعادلی برخوردار باشد. در صورت عدم تعادل در رفتارش، نمی‌تواند کمکی به مراجعه کننده کند.
  • یک روانشناس خوب هیچ‌گاه برای فرد به صورت مستقیم تصمیم نمی‌گیرد. در واقع راهنمایی می‌کند تا خود فرد بتواند تصمیم نهایی را بگیرد.
  • یک روانشناس خوب باید صبور و شکیبا باشد تا بتواند با صبر و حوصله با رفتارهای لحظه‌ای فرد مقابله کند. افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند ممکن است کمی تند و عصبی برخورد کنند که این موضوع به مشکل آن‌ها بستگی دارد.
  • هدف روانشناس باید درمان فرد باشد نه درآمد زایی، یک روانشناس خوب به هیچ عنوان به مراجعه کننده از بعد مالی نگاه نمی‌کند.

در انتخاب روانشناس باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر به دنبال یک روانشناس هستید لازم است که با ویژگی‌های و معیارهای انتخاب یک روانشناس خوب آشنا شوید. تنها با شناخت این ویژگی‌ها می‌توانید یک انتخاب درست داشته باشید.

ابتدا باید اطلاعات شغلی و حقوقی روانشناس را بررسی کنید. داشتن مدرک فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های معتبر، رزومه کاری خوب و…. می‌تواند نشان دهنده اعتبار اطلاعات شغلی و حقوقی فرد باشد.
محل کار و مطب روانشناس هم از اهمیت بالایی برخوردار است. فعالیت در یک مطب به صورت مستقل و محل کار مناسب، در نتیجه و بازده کار بسیار تاثیرگذار است.
در نهایت احترام به حق و حقوق مراجعه کننده از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. یک روانشناس باید برای زمان و وقت مراجعه کننده ارزش قائل باشد.

مرتبط: بهترین روانشناس تهران کیست؟ معرفی ۱۰ روانشناس خوب در تهران

psychologist

آیا میتوان با پزشک خوب، بهترین روانشناس تهران را پیدا کرد؟

پزشک خوب یکی از بهترین وب‌سایت‌های ارائه دهنده خدمات پزشکی است. در وب‌سایت پزشک خوب می‌توانید نام متخصص مورد نظر را جست‌و‌جو کنید و نوبت خود را به صورت آنلاین یا حضوری رزرو کنید. در حال حاضر پزشک خوب بیش ۲۰۰ شهر را تحت پوشش خود قرار داده‌است، بدین ترتیب می‌توان گفت که خدمات این وب‌سایت محدود به استان تهران نیست.
البته لازم به ذکر است که پزشک خوب توانسته استان تهران را بیش از هر استان یا شهر دیگری تحت پوشش قرار دهد. با پزشک خوب، به راحتی می‌توانید پزشک یا متخصص مورد نظر را در هر حوزه‌ای(مامایی، پوست و مو، دندانپزشک، گوش و حلق و بینی و….) پیدا کنید و در صورت نیاز به بهترین روانشناس تهران مراجعه کنید.

برای این کار کافیست به وب‌سایت پزشک خوب مراجعه کنید. در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار متخصص و پزشک در این وب‌سایت فعالیت می‌کنند و آماده خدمت رسانی به مراجعه کنندگان هستند. پزشک خوب برای رفاه حال مراجعین عزیز امکان استفاده از بیمه‌های درمانی چون بیمه تامین اجتماعی، سلامت، بانک مرکزی، پزشک خانواده و… را مهیا کرده است.

بهترین روانشناس تهران برای درمان افسردگی

ده روانشناس برتر تهران

۱- خانم غزال ثابتیان

خانم غزال ثابتیان، کارشناس روانشناسی و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستند و رویکرد تخصصی ایشان درمان شناختی رفتاری می باشد. خانم غزال ثابتیان دوره های تربیت رواندرمانگر شناختی-رفتاری بزرگسال، درمان شناختی-رفتاری مقدماتی، تربیت مشاور تحصیلی، طرح درمان اختلال شخصیت، تفسیر نقاشی کودکان و مربیگری مهارت های زندگی کودک و نوجوان را گذرانده است.
ایشان در زمینه‌های ذیل فعالیت حرفه‌ای میکنند:

  • مشاوره فردی (در زمينه اختلالات اضطرابی و افسردگی، درمان مشكلات بين فردی و روابط عاطفی، آموزش مهارت های زندگی، بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس)
  • مشاوره نوجوان
  • مشاوره تحصیلی

۲- خانم لیلا بهرام‌ پور

خانم لیلا بهرام پور دانشجوی دکترای تخصصی مشاوره و مترجم کتاب “بازی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی” می باشد که تخصص ایشان در زمینه‌های ذیل است:

  • روان درمانی تخصصی کودک و نوجوان شامل:
    – درمان مشکلات اضطرابی (ترس از تاریکی و تنهایی، اضطراب امتحان، اضطراب جدایی، انواع فوبیا، دندان قروچه و …)
    – درمان مشکلات افسردگی
    – درمان وسواس
    – درمان بیش فعالی و نقص توجه
    – درمان مشکلات عادتی و دفع (ناخن جویدن، شب ادراری، تیک و …)
  • مداخله در بحران (طلاق، خودکشی، سوگ و …)
    درمان مشکلات رفتاری (پرخاشگری، لجبازی، اعتیاد به فضای مجازی، پنهان کاری و …)
    آموزش مهارت های زندگی (مدیریت خشم، ارتباط موثر، حل مساله و …)
    آموزش مدیریت رابطه با جنس مقابل

۳- دکتر بهمن متین پور

دکتر بهمن متین پور کارشناس روانشناسی و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی که در زمینه مشاوره فردی، روان درمانی بیماری های روانشناختی و اختلالات خلقی، اضطرابی و وسواس، زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره طلاق و همچنین اجرا و تفسیر آزمون‌های روانشناسی NEO ،MMPI ،MCMI فعالیت میکنند. رویکرد درمانی ایشان درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی می باشد.

۴- آقای امیر گذرانی

آقای امیر گذرانی کارشناس روانشناسی، کارشناس ارشد توانبخشی شناختی و عضو هیئت مدیره موسسه روانشناسی سلامت آفرین هستند که در زمینه مشاوره و روان درمانی فردی (افسردگی، اضطراب و وسواس)، همچنین در حوزه مشاوره و روان درمانی خانواده (مشاوره پیش از ازدواج، بهبود روابط اختلافات و تعارضات خیانت، پیشگیری از طلاق، مشاوره پیش از طلاق و مراقبت‌ های پس از طلاق) فعالیت حرفه‌ای می‌کنند.

۵- دکتر لیدا اسعدی طهرانی

دکتر لیدا اسعدی طهرانی کارشناس ارشد روانشناسی عمومی و دکترای تخصصی روانشناسی عمومی که تخصص ایشان در زمینه مشاوره فردی، درمان (اضطراب، فوبی، وسواس، پنیک)، مشاوره پیش از ازدواج، زوج درمانی، درمان اختلافات زناشویی، هیپنوتراپی  و سکس تراپی است. رویکرد تخصصی ایشان PTC (پارادوکسیکال تایم تیبل) و درمان CBT (شناختی-رفتاری) می باشد.

۶- دکتر الهام محدث

دکتر الهام محدث کاندیدای دکترای تخصصی و مشاوره کارشناس ارشد مشاوره که تخصص ایشان در حوزه مشاوره فردی، مشاوره پيش از ازدواج و زوج درمانی است. رویکرد درمانی ایشان  طرحواره درمانی و روانپویشی کوتاه مدت می باشد. ایشان دوره های تخصصی درمان های موج سوم رفتاری (ACT)، درمان شناختی رفتاری یا CBT، اختلالات جنسی و درمان آن بر اساس DSM5، چهره شناسی، مشاوره ازدواج و زوج درمانی و روانپویشی کوتاه مدت را گذرانده است.

۷- دکتر هاجر عسکری نوین

دکتر هاجر عسکری نوین دکترای روانشناسی عمومی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و دارای ارای ۱۵ سال سابقه فعالیت و تدریس می باشد و تخصص ایشان در حوزه زوج درمانى، مشاوره پيش از ازدواج، شكست هاى عاطفى، مشاوره در زمینه خیانت و طلاق و درمان اختلالات (افسردگى، اضطراب، وسواس و ترس‌هاى اجتماعى) است.

۸- خانم مهناز خامسی طهرانی

خانم مهناز خامسی طهرانی کارشناس روانشناسی عمومی و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی می باشد که تخصص ایشان در حوزه مشاوره فردی (افسردگی، وسواس، اضطراب و …)، زوج درمانی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده و سکس تراپی است. رویکرد درمانی ایشان درمان شناختی رفتاری یا CBT و طرحواره درمانی می باشد.

۹- آقای مهدی اولیا

آقای مهدی اولیا کارشناس و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی است که تخصص ایشان در حوزه مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج و پیش از ازدواج، مشاوره فردی، سکس تراپی، مشاوره خیانت و طلاق و غیره است. ایشان همچنین مدرس کارگاه های مهارت های زندگی، آموزش درمان هیجان مدار فردی و زوج و آموزش درمان شناختی-رفتاری می باشد.

۱۰- آقای پدرام اطمینانی

آقای پدرام اطمینانی کارشناس ارشد مشاوره هستند و در زمینه‌های ذیل تخصص دارد:

  • روان درمانی در زمینه افسردگی، اضطراب و وسواس
  • مشاوره فردی
  • مشاوره خانواده و زوج
  • مشاوره ازدواج
  • نوروتراپی: در زمینه بیش فعالی (ADHD)، نقص توجه (ADD)، افسردگی (MDD)، اضطراب (GAD)، وسواس (OCD)، اختلالات خواب، میگرن و ارتقای عملکرد فردی
  • تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مغز (TDCS)
  • درمان به روش نوروفیدبک
  • تعیین شاخص سلامت مغز (BHI)
  • تحریک صوتی و تصویری (AVS)

psychologist in tehran

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کرد؟

چالش و مشکل در زندگی همه وجود دارد، اما شدت این چالش‌ها و مشکلات و راه مقابله با آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. افرادی که مشکلات روحی، روانی، اختلافات زناشویی، اختلافات خانوادگی و… را تجربه می‌کنند باید برای درمان و بهبود این شرایط به روانشناس مراجعه کنند. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که افراد باید در زمان قرارگیری در این مشکلات به روانشناس مراجعه کند:

  • احساس غم و درماندگی
  • استرس و اضطراب
  • داشتن افکار خودکشی
  • استفاده از مواد مخدر
  • تجربه سو استفاده جنسی
  • مشکل در زندگی روزمره و زندگی زناشویی
  • اختلالات روحی و روانی

بهترین روانشناس تهران کیست؟ معرفی بهترین روانشناسان تهران

جمع بندی در مورد ده روانشناس برتر تهران

هر فردی در زندگی شخصی و کاری خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شود. برای حل بحران‌های روحی و روانی، مشکلات و اختلافات موجود در زندگی شخصی و کاری بهتر است به روانشناس مراجعه کنید. قطعا روانشناس می‌تواند با تکنیک‌های درمانی و علم و دانشی که دارد یک راه درست و اصولی را پیش رویتان قرار دهد.