داشتن استرس در دوران بارداری، یکی از مسائل روانی رایج در این دوران به شمار می‌رود. ناراحتی‌های فیزیکی و سایر تغییرات در زندگی روزمره و شرایط فرد می‌تواند باعث استرس در دوران بارداری شود. داشتن استرس در این دوران و عدم درمان آن می‌تواند منجر به فشار خون بالا و مشکلاتی مانند زایمان زودرس شود. سعی کنید برای درمان استرس بارداری از روش‌های مختلفی برای مدیریت استرس استفاده کنید. مشاوره، صحبت با روانشناس و…. ازجمله روش‌های موثر برای درمان استرس در دوران بارداری می‌باشند.

استرس چگونه میتواند بر بارداری شما تاثیر بگذارد؟

استرس در دوران بارداری یک شرایط روحی و روانی رایج است، زیرا بارداری باعث تغییرات بسیاری در بدن مادر می‌شود. اگر این استرس بدون درمان و برای طولانی مدت باقی بماند می‌تواند باعث مشکلاتی مانند فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. در دوران بارداری، استرس می‌تواند شانس تولد نوزاد نارس (متولد قبل از هفته ۳۷ بارداری) یا نوزاد کم وزن (با وزن حدود ۲.۵ کیلوگرم) را افزایش دهد. نوزادانی که خیلی زود یا خیلی کوچک به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی هستند.

دلایل استرس در دوران بارداری

دلایل استرس برای هر زنی در این دوران متفاوت است، اما در اینجا به برخی از دلایل رایج استرس در دوران بارداری اشاره می‌کنیم:

  • ممکن است با ناراحتی‌های دوران بارداری مانند حالت تهوع صبحگاهی، یبوست، خستگی یا کمردرد دست و پنجه نرم کنید.
  • هورمون‌های زنان در این دوران در حال تغییر هستند، این تغییرات می‌تواند باعث تغییر خلق و خوی شما شود. نوسانات خلقی می‌تواند کنترل استرس را سخت‌تر کند.
  • شما ممکن است نگران باشید که در طول زایمان چه اتفاقی می‌افتد یا چگونه از کودک خود مراقبت کنید.
  • اگر کار می‌کنید، ممکن است مجبور شوید وظایف شغلی را مدیریت کنید.
  • ممکن است نگران این باشید که چگونه رفتار شما می‌تواند به روی کودک شما تأثیر بگذارد.

Stress and pregnancy treatment

چه نوع استرسی میتواند باعث مشکلات بارداری شود؟

زمانی که بتوانید استرس را مدیریت کنید و به درستی از عهده آن برآیید، این بدان معناست که با چالش‌های جدیدی در زندگی مواجه شده‌اید. استرس منظم در دوران بارداری، مانند ضرب الاجل‌های کاری، ممکن است کمی شرایط را برای مادر سخت کند. با این حال استرس شدید در دوران بارداری ممکن است شانس شما را برای مشکلات خاصی مانند زایمان زودرس افزایش دهد. با این حال اکثر زنانی که در دوران بارداری دچار استرس شدید می‌شوند، می‌توانند بچه‌های سالمی داشته باشند. اما چه مواردی منجر به استرس در مادران باردار خواهد شد:

  • رویدادهای منفی زندگی مواردی چون طلاق، بیماری یا مرگ در خانواده، از دست دادن شغل یا خانه هستند.
  • حوادث فاجعه بار شامل زلزله، طوفان یا حملات تروریستی
  • استرس طولانی مدت. این نوع استرس می‌تواند به دلیل داشتن مشکلات مالی، سوء استفاده، بی‌خانمانی یا مشکلات جدی سلامتی ایجاد شود.
  • افسردگی یا اضطراب. افسردگی یک وضعیت پزشکی است که باعث احساس غم و اندوه و از دست دادن علاقه به کارهایی می‌شود که دوست دارید انجام دهید. این می‌تواند بر احساس، فکر و عمل شما تأثیر بگذارد و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند. برای بهتر شدن نیاز به درمان دارد. 
  • اضطراب، احساس نگرانی یا ترس از اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد. هر دو شرایط ممکن است مراقبت از خود و کودک را سخت کند. افسردگی و اضطراب رایج و قابل درمان است، بنابراین اگر احساس افسردگی یا اضطراب می‌کنید با پزشک صحبت کنید. اگر این شرایط را قبل از بارداری داشته‌اید، قبل از قطع یا شروع هر دارویی با پزشک خود صحبت کنید. ترک ناگهانی دارو می‌تواند مشکلات جدی برای شما و کودکتان ایجاد کند. اگر نیاز به قطع مصرف دارو یا تعویض دارو دارید، مراجعه به پزشک می‌تواند بسیار موثر باشد. 
  • استرس محله. برخی از زنان ممکن است از زندگی در محله‌ای با فقر و جرم و جنایت استرس داشته باشند.
  • نژاد پرستی. برخی از زنان ممکن است در طول زندگی خود با استرس ناشی از نژادپرستی مواجه شوند. این موضوع نشان می‌دهد که چرا زنان آفریقایی-آمریکایی در ایالات متحده نسبت به زنان سایر گروه‌های نژادی یا قومی احتمال بیشتری برای داشتن نوزادان نارس و کم وزن دارند.

استرس مربوط به بارداری برخی از زنان ممکن است در مورد مسائل مربوط به بارداری باشد. آنها ممکن است در مورد از دست دادن نوزاد، سلامت کودک خود یا اینکه چگونه با زایمان و تولد یا پدر و مادر شدن کنار بیایند، استرس داشته باشند. اگر چنین احساسی دارید، با پزشک صحبت کنید.

Stress in pregnancy

استرس چگونه باعث مشکلات بارداری میشود؟

برخی هورمون‌های مرتبط با استرس ممکن است در ایجاد برخی از عوارض بارداری نقش داشته باشند. استرس شدید یا طولانی مدت ممکن است بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. طبق نظر پزشکان استرس می‌تواند شانس ابتلا به عفونت رحم را افزایش دهد. این نوع عفونت باعث زایمان زودرس شود.

راه‌های دیگری که استرس می‌تواند باعث مشکلات بارداری شود عبارتند از:

  • ناراحتی‌های طبیعی بارداری، مانند مشکلات خواب، بدن درد و تهوع صبحگاهی ممکن است با استرس بدتر شوند.
  • کم خوردن غذا یا زیاد خوردن غذا می‌‌تواند شما را دچار کمبود وزن یا افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری و زایمان زودرس را افزایش دهد.
  • استرس ممکن است منجر به فشار خون بالا در دوران بارداری شود. این موضوع مادران باردار را در معرض خطر یک بیماری فشار خون بالا به نام پره اکلامپسی، زایمان زودرس و داشتن یک نوزاد کم وزن قرار می‌دهد.
  • استرس همچنین ممکن است بر نحوه واکنش شما به موقعیت‌های خاص تأثیر بگذارد. برخی از زنان با کشیدن سیگار، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر خیابانی با استرس مقابله می‌کنند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی در شما و جنین شما شود.
  • بسیاری از زنان نگران این هستند که استرس ممکن است منجر به سقط جنین، مرگ نوزاد قبل از هفته بیستم بارداری شود. در حالی که استرس اضافی برای سلامت بدن خوب نیست، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استرس باعث سقط جنین می‌شود.

تاثیر اختلال پس از سانحه بر بارداری

اختلال استرس پس از سانحه (که PTSD نیز نامیده می شود) اختلالی است که زمانی ایجاد می‌شود که پس از تجربه یک رویداد تکان دهنده، ترسناک یا خطرناک دچار مشکل شوید. این رویدادها ممکن است شامل تجاوز جنسی، سوء استفاده، یک بلای طبیعی، یک حمله تروریستی یا مرگ یکی از عزیزان باشد. علائم و نشانه‌های افراد مبتلا به PTSD عبارتنداز:

  • اضطراب جدی
  • فلش بک‌های رویداد
  • کابوس‌ها
  • پاسخ‌های فیزیکی (مانند ضربان قلب تند یا تعریق) هنگام یادآوری رویداد

زنانی که PTSD دارند ممکن است بیشتر از زنان دیگر نوزاد نارس یا کم وزن داشته باشند. آن‌ها همچنین بیش از سایر زنان رفتارهای پرخطر سلامتی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، سوء استفاده از داروها یا مصرف مواد مخدر خیابانی دارند. انجام این کارها می‌تواند احتمال بروز مشکلات بارداری را افزایش دهد. اگر فکر می‌کنید ممکن است به PTSD مبتلا باشید، با پزشک در این رابطه صحبت کنید. این عارضه قابل درمان است. 

آیا سطوح بالای استرس در بارداری میتواند بر سلامت کودک شما در مراحل بعدی زندگی تاثیر بگذارد؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که سطوح بالای استرس در بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلات خاصی در دوران کودکی شود، مانند مشکل در توجه یا ترس. این امکان وجود دارد که استرس نیز بر رشد مغز یا سیستم ایمنی کودک تأثیر بگذارد.

Stress and pregnancy side effect

طریقه کاهش دادن استرس دوران بارداری

در ادامه به چند راه برای کمک به کاهش استرس اشاره خواهیم کرد:

  • بدانید که استرس‌های بارداری موقتی است. سعی کنید در رابطه با استرس و کنترل آن با پزشک مشورت کنید.
  • سالم و تندرست بمانید. غذاهای سالم بخورید، زیاد بخوابید و ورزش کنید (با تایید پزشک). ورزش می‌تواند علاوه بر کمک به کاهش استرس، به ناراحتی‌های رایج در دوران بارداری هم کمک کند.
  • فعالیت‌هایی را که نیازی به انجام آنها ندارید کاهش دهید. به عنوان مثال، از شریک زندگی خود بخواهید که در کارهای خانه کمک کند.
  • فعالیت‌های تمدد اعصاب مانند یوگای قبل از تولد یا مدیتیشن را امتحان کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند به شما در مدیریت استرس و آمادگی برای زایمان و زایمان کمک کنند.
  • در کلاس آموزش زایمان شرکت کنید تا بدانید در دوران بارداری و چه زمانی نوزادتان به دنیا می‌آید چه انتظاری دارید. روش‌های تنفس و آرامش را که در کلاس یاد می‌گیرید تمرین کنید.
  • اگر شاغل هستید، از قبل برای بارداری خود برنامه‌ریزی کنید. 
  • افراد اطراف شما نیز ممکن است به کاهش استرس کمک کنند. در اینجا چند راه برای کاهش استرس با کمک دیگران وجود دارد:
  • شریک زندگی، خانواده و دوستان شما بهترین کسانی هستند که می‌توانند روی کاهش استرس شما تاثیرگذار باشند. 
  • به دنبال آن باشید که چه چیزی باعث استرس شما می‌شود و با شریک زندگی، دوست، خانواده یا ارائه دهنده خود در مورد آن صحبت کنید.
  • از افرادی که به آنها اعتماد دارید کمک بخواهید. به عنوان مثال، ممکن است برای تمیز کردن خانه به کمک نیاز داشته باشید، از خواهر یا دوست خود کمک بخواهید. 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات معتبر و درستی از روش‌های درمان استرس در دوران بارداری، علائم و نشانه‌های آن بیان کنیم. با داشتن آگاهی در این رابطه بهتر می‌توانید آن را کنترل و مدیریت کنید. 

سوالات متداول

  1. آیا استرس در سه ماه سوم بارداری می‌تواند روی جنین تاثیر منفی داشته باشد؟
    افزایش استرس در سه ماه سوم بارداری موجب افزایش میزان کورتیزول بدن خواهد شد. این موضوع می‌تواند ضریب هوشی کودک را تحت تاثیر قرار دهد. 
  2. آیا داشتن استرس شدید می‌تواند موجب نقص در جنین شود؟
    در صورتی که مادر استرس شدید داشته باشد جنین دچار شکاف دهان، شکاف لب، ستون فقرات شکاف‌دار و نقص‌های مادرزادی قلبی می‌شود. 
  3. نشانه‌های استرس مزمن در دوران بارداری چیست؟
    درد قفسه سینه، گیجی، کابوس، مشکلات تنفسی، مشکلات بینایی، ناراحتی، احساس گناه، کاشه اشتها، فاصله گرفتن از خانواده و….
  4. چه چیزی موجب استرس در مادران باردار می‌شود؟
    استرس بارداری می‌تواند دلایلی بسیاری داشته باشد. شرایط خانواده، شرایط اجتماعی، شرایط اقتصادی، فکر به آینده و…. ازجمله دلایل استرس در مادران باردار است. 

منابع: marchofdimes