پیری و میانسالی سیستم بدن را تغییر می‌دهد و ظاهر بدن و نحوه عملکرد آن تغییر پیدا می‌کند. پیر شدن می‌تواند عملکرد و بازده فرد را در محل کار و خانواده تحت تاثیر خود قرار دهد. حتی می‌تواند موجب تغییراتی در عزت نفس فرد شود.
میانسالی هم از دست دادن و هم رهایی را به همراه دارد، اما هیچ فرد میانسالی مجبور نیست به تنهایی با این تغییرات کنار بیاید. یک تراپیست خوب می‌تواند کمک کند تا با روش‌های درست سازگار شوید.

در سال ۲۰۱۹، تقریباً ۱۵ درصد از افراد بالغ بالای ۴۵ سال گفتند که در سال گذشته به یک تراپیست مراجعه کرده‌اند، این موضوع قبل از افزایش چشمگیر انزوا و گوشه نشینی افراد سالمند بود.
در حال حاضر افراد بیشتر به ارتباطات بین سلامت جسمی و رفاه روانی پی برده‌اند. مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهد که تراپی برای افراد مسن به همان اندازه که برای افراد میانسال تاثیرگذار بوده، برای این دسته از افراد هم موثر است.
در این مقاله مزایای تراپی در میانسالی و اواخر زندگی مورد بحث قرار گرفته است. تراپی در هر سنی می‌تواند تاثیرگذار و تغییر دهنده باشد.

 

 

تراپی میتواند شما را برای مقابله با تغییر تجهیز کند

هورمون‌ها در طول مراحل زندگی در حال نوسان هستند. وقتی میزان استروژن، تستوسترون و سایر هورمون‌ها کاهش می‌یابد، همه بخش‌های بدن ازجمله عادات خواب فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر تغییر سطح هورمون‌های بدن، آسیب‌ها و بیماری‌ها گاهی اوقات می‌توانند فرد را از شرکت در برخی از فعالیت‌هایی که دوست دارد منع کنند. این موارد فقط تغییرات فیزیکی هستند.

روابط همچنین می‌تواند در میانسالی تا زندگی بعدی دچار تغییرات بزرگی شود. فرد ممکن است مراقب همسر یا والدین خود باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک چهارم افراد ۴۵ تا ۶۴ ساله از بستگان مسن خود مراقبت می‌کنند.

در میان بزرگسالان بالای ۵۰ سال، میزان طلاق در دهه‌های اخیر دو برابر شده است. زنان کمتر از مردان پس از «طلاق خاکستری»، (طلاق بین همسران بالای ۵۰ سال) دوباره ازدواج می‌کنند. این موضوع می‌تواند نشان دهنده سازگاری با زندگی باشد.
تراپیست جیل میهان، LCSW، به افراد و خانواده‌ها کمک می‌کند تا از این تغییرات به درستی عبور کنند. او می‌گوید تغییر در هر سنی امکان پذیر است. میهان خاطرنشان می‌کند: مقاومت در برابر تغییر، به سن مربوط نمی شود. این در مورد میل فرد است. بله، تغییر دشوار است، اما هر کسی اگر واقعاً بخواهد به این روند متعهد باشد می‌تواند با آن سازگار شود. طبق گفته‌های میهان در دوره تغییر، کار با یک تراپیست می‌تواند کمک کننده باشد. تراپیست می‌تواند موجب شود تا با آنچه می‌خواهید و نیاز دارید هماهنگ شوید، گزینه‌های خود را روشن کنید، یاد بگیرید که به قضاوت خود اعتماد کنید.

therapy is good for adult

تراپی میتواند فضایی برای کشف هویت‌های جدید ایجاد کند

در دوران میانسالی تغییرات زندگی ازجمله بازنشستگی، مصرف کننده بودن و… می‌تواند احساس فرد را تغییر دهد و موجب بی ثباتی آن شود. به عنوان مثال، محققان دریافته‌اند که ورزشکاران نخبه اغلب پس از بازنشستگی از ورزش‌های رقابتی احساس افسردگی و سردرگمی می‌کنند. وقتی دیگر کاری را انجام نمی دهی، جایگاه خاصی ندارید، بازنشسته شده‌اید و…. احساس خلا می‌کنید. این احساس سردرگمی و خلا غیر معمول نیست.

میهان خاطرنشان می‌کند: برخی افراد در این برهه زمانی احساس مرتبط بودن را از دست می‌دهند. حتی زمانی که از دست دادن هویت فرد، بخشی از یک فرآیند طبیعی است. به عنوان مثال یائسگی می‌تواند یک تغییر طبیعی در زندگی هر زنی باشد، زندگی در این مرحله شاید کمی ناراحت کننده باشد. می‌تواند فضای امنی برای فرآیند آزمایش، خطا و بازتاب شکل گیری مجدد هویت ایجاد کند.

میهان می‌گوید: آنچه که من در کار با زنان می‌بینم، این است که تمرکز زندگی آن‌ها اغلب بر مراقبت از دیگران بوده است. هنگامی که این تغییر می‌کند، این سوال برایشان مطرح می‌شود: من برای بقیه عمرم چه می‌خواهم؟ یک تراپیست می‌تواند به فرد اجازه دهد تا زندگی خود را دوباره ارزیابی و تمام گزینه‌های خود را بررسی کند.
این نوع ارزیابی مجدد می‌تواند منجر به فرصت‌های جدید شود. امروزه، کارگران بالای ۵۰ سال حدود یک پنجم نیروی کار را تشکیل می‌دهند که این اندازه، درصد بسیار بیشتری نسبت به دهه‌های گذشته است.

اگر در حال غم از دست دادن هستید، تراپی میتواند موثر باشد

از دست دادن می‌تواند در هر مرحله از زندگی اتفاق بیفتد. اما هر چه بیشتر زندگی کنید، احتمال اینکه با از دست دادن مواجه شوید، بیشتر می‌شود. بچه‌ها بزرگ می‌شوند و از خانه بیرون می‌روند، دوستان و اعضای خانواده از دنیا می‌روند. مراحل مهم و معنی‌دار زندگی به طور طبیعی به پایان می‌رسد.
میهان در این رابطه می‌گوید: هر چقدر غم و اندوه وحشتناک است، اجتناب‌ناپذیر است. یک تراپیست خوب می‌تواند به عنوان پشتیبان حضور داشته باشد، تا به فرد کمک کند تا با احساس غم و اندوه و پشیمانی کنار بیاید، فرد باید این احساسات عادی را تأیید کند و از شما حمایت کند. میل به پشیمانی یک امر طبیعی است. بسیاری از افراد تجربیات زندگی خود را مرور می‌کنند و می‌خواهند زمان‌هایی را به یاد بیاورند و درباره آن‌ها صحبت کنند. برخی از رویکردهای تراپی عمداً روی کمک به فرد تمرکز دارند تا به روش‌های سازنده به گذشته نگاه کنند.
مرور زندگی یا خاطره‌درمانی فضایی را برای فرد ایجاد می‌کند تا خاطرات مهم را به اشتراک بگذارد. چه رویدادهای بزرگ باشند و چه لحظات مهم. مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهند که این نوع تراپی، که ساختاری را به روند طبیعی نگاه کردن به گذشته می‌بخشد، کیفیت زندگی‌ را که اکنون دارید بهبود خواهد داد.

therapy for old people

تراپی فرصتی برای ایجاد ارتباطات جدید است

موفقیت تراپی در یک محیط فردی یا گروهی، حضوری یا آنلاین بر اساس ارتباط و پیوند انسانی است. منبع معتبر تحقیقاتی نشان داده است که اتحاد قوی بین تراپیست و مراجعه کننده باعث موثرتر شدن تراپی می‌شود.
ارتباط متمرکز با بالا رفتن سن، زمانی که بسیاری از مردم شروع به تجربه حس انزوا می‌کنند، مهم است.

محققان می‌گویند که انزوا به معنای تنهایی نیست. انزوا می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود و خطر ابتلا به زوال عقل، مشکلات قلبی و شرایط سلامت روان را افزایش دهد.
میهان توضیح می‌دهد: تراپی می‌تواند شما را درگیر کند. تراپیست می‌تواند منبع بی طرفی اعتبار، حمایت و شفقت باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که حمایت اجتماعی و معنوی، همراه با منابع روان‌شناختی، می‌تواند به محافظت از رنگین پوستان در برابر استرس ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض تبعیض کمک کند.
حفظ روابط اجتماعی به قدری برای رفاه فرد مهم است که کارشناسان توصیه می‌کنند یک طرح ارتباط با راه‌های مشخص برای حفظ ارتباط و جلوگیری از انزوا ایجاد کنید.
کارشناسان انجمن روانشناسی آمریکا توصیه می‌کنند اگر در یک محیط منحصر به فرد زندگی می‌کنید، یک بیماری مزمن دارید، یا در حال تجربه مرگ هستید، به دنبال یک تراپیست با آموزش‌های ویژه باشید.

چند نکته برای یافتن تراپیست مناسب

اگر به یک تراپیست با تجربه مراجعه کنید، جلسات تراپی قطعا موثرتر خواهند بود. برای یافتن چنین تراپیستی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • به سن تراپیست توجه کنید. یک مطالعه منبع مطمئن نشان داد که زنان وقتی می‌خواهند درباره مسائل بزرگ زندگی صحبت کنند، ترجیح می‌دهند با یک تراپیست مسن‌تر این مسائل را در میان بگذارند. اما وقتی با مشکلی مرتبط با زندگی در دنیای امروز مواجه می‌شوند، تراپیست نزدیک‌تر به سن خود را انتخاب می‌کنند. در هر صورت، مهم است که به تفکرات خود توجه کنید، زیرا ممکن است این تفکرات بر اعتماد و پیوند با تراپیست تأثیر بگذارد.
  • به دنبال یک تراپیست آموزش دیده در درمان حل مسئله (PST) یا درمان شناختی رفتاری (CBT) باشید. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که PST و CBT در درمان افسردگی در میان افراد مسن، به ویژه آن‌هایی که بیماری مزمن دارند موثر هستند.
  • هزینه تراپی را مد نظر قرار دهید. پیدا کردن یک تراپیست که بیمه درمانی فرد را قبول کند، هزینه‌های کمتری خواهد داشت.
  • درمان آنلاین را در نظر بگیرید. برخی افراد نگران این موضوع هستند که درمان آنلاین به اندازه درمان حضوری موثر نباشد. دیگران ممکن است به دلیل دردسرهای فناوری ناامید شوند. اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا با ایده ایجاد یک ارتباط مجازی سازگار شوند، اما مطالعات منبع معتبر نشان می‌دهد که بسیاری از سالمندان ترجیح می‌دهند که برای صحبت با تراپیست، به صورت آنلاین اقدام کنند. برخی افراد دریافتند که درمان آنلاین به آن‌ها کمک می‌کند کمتر احساس تنهایی کنند.

سخن آخر

اگر در میانسالی یا اواخر زندگی هستید، دلایل بسیاری برای صحبت کردن با تراپیست وجود دارد. یک تراپیست به خوبی آموزش دیده و می‌تواند به فرد کمک کند تا خود را با تغییرات زندگی چون تغییرات بدنی، طلاق، بازنشستگی، از دست دادن عزیزان و…  یا هر تغییر دیگری که در زندگی با آن مواجه هستند سازگار کند.
تراپی همچنین می‌تواند راهی مفید برای به روز‌رسانی احساس فرد باشد. این می‌تواند فرد را دوباره با افراد دیگر مرتبط کند و از فرد در برابر اثرات مخرب انزوا محافظت کند. می‌تواند کمک کند تا به گذشته‌تان نگاه کنید، چه چیزی را تجربه کرده‌اید، و چه چیزی را برای سال‌های آینده می‌خواهید.

سوالات متداول

  • آیا دو تا سه جلسه تراپی برای بهبود شرایط روحی و روانی فرد کافیست؟
    جلسات تراپی به شرایط و شدت آن بستگی دارد. این جلسات معمولا ۵۰ تا ۶۰ دقیقه هستند و تعداد جلسات برای هر فردی با توجه به مشکلی که دارد می‌تواند بیش از دو سه جلسه یا حتی کمتر از آن باشد.
  • برای درمان چه عارضه‌های روحی و روانی می‌توان به تراپیست مراجعه کرد؟
    معمولا افراد برای درمان افسردگی در سنین میانسالی، درمان اختلالات روحی و روانی، از بین بردن ترس و اضطراب، اختلالات اشتها، مشکلات ذهنی و….. به تراپیست مراجعه می‌کنند.
  • آیا رفتار درمانی را می‌توان به عنوان یک نوع تراپی در نظر گرفت؟
    بله، رفتار درمانی یکی از انواع تراپی‌هایی است که تراپیست برای بهبود حال مراجعه کننده با توجه به شرایطی که دارد، از آن استفاده می‌کند. رفتار درمانی یک رویکرد کاملا متمرکز و عمل گرا در تراپی است.
  • چگونه می‌توانیم روش تراپی مناسب برای درمان خود را انتخاب کنیم؟
    مشخص کردن روش تراپی مناسب با شرایط روحی و روانی فرد به عهده تراپیست است. برخی مواقع تراپیست‌ها از روش‌های ترکیبی برای درمان استفاده می‌کنند. البته این موضوع به تخصص تراپیست و تجربه او بستگی دارد.
  • آیا اولین جلسه تراپی می‌تواند موجب بهبود شرایط شود؟
    معمولا افراد بعد از اولین جلسه تراپی بیشتر به خود و اوضاع زندگی فکر می‌کنند. تراپیست سعس می‌کند تا در اولین جلسه از سوالاتی با پایان باز استفاده کند، همین امر باعث می‌شود تا فرد تفکر بیشتری روی شرایط موجود داشته باشد.