اگر به دنبال جواب این سوال مهم هستید که «چه زمانی قرص ویتامین دی بخوریم؟»، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم بهترین زمان مصرف ویتامین d را برای اثرگذاری بیشتر آن بررسی کنیم.

ویتامین D یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت بدن است. از آنجا که این ویتامین در مواد غذایی اندکی یافت می‌شود جذب آن تنها از طریق رژیم غذایی ممکن نیست. کمبود ویتامین دی جزو مشکلات شایع در میان بسیاری از مردم جهان است. به همین دلیل مصرف قرص‌های مکمل ویتامین دی افزایش یافته است؛ اما برای جذب بهتر ویتامین D باید این مکمل‌ها را در زمان و با دوز مناسبی مصرف نمود. در واقع زمان مصرف ویتامین دی نقش مهمی در جذب بهتر آن دارد.

کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی یعنی بدن به میزان لازم ویتامین دی ندارد. بدن افرادی که پوست روشن دارند و افراد جوان‌تر، بهتر از افرادی با پوست تیره و سن بالای پنجاه سال ویتامین دی تولید می‌کند.

از سوی دیگر کمبود ویتامین دی باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود. از جمله:

  • پوکی استخوان
  • بیماری‌های قلبی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • عفونت و اختلال سیستم ایمنی
  • زمین خوردن در افراد مسن
  • برخی انواع سرطان مثل سرطان کولون، پروستات و پستان
  • ام اس (MS)
  • افسردگی
  • ضعف عضلانی

‌مطلب مرتبط: چرا همیشه خسته ام؟ ۱۶ علت خستگی و کمبود انرژی و درمان آن

علائم کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین دی در کودکان منجر به نرمی استخوان، الگوی رشد نادرست، ضعف عضلانی، درد در استخوان‌ها و تغییر شکل مفاصل می‌شود.

برای تامین ویتامین دی بدن سه منبع اصلی وجود دارد:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه و سه بار در هفته
  • خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین دی
  • مصرف مکمل ویتامین دی

چرا باید مکمل ویتامین D مصرف کنیم؟

وجود ویتامین دی در بدن از جهات مختلفی روی سلامت ما اثرگذار است. تقویت سیستم ایمنی، استحکام استخوان‌ها، بالا بردن خلق، افزایش توان استقامت ورزشی و کمک به کاهش وزن چند نمونه از مهم‌ترین کارکردهای این ویتامین هستند.

ویتامین D در اثر تابش نور خورشید روی پوست بدن تولید می‌شود. در فصل زمستان نور خورشید آنقدر قوی نیست که بتواند تولید ویتامین دی را در بدن آغاز کند. همچنین بسیاری از ساکنین کره زمین دور از خط استوا زندگی می‌کنند و به مقدار کافی نور خورشید را دریافت نمی‌کنند.

از این‌ها گذشته بسیاری از ما تمام ساعات روز را در خانه یا محل کار سپری می‌کنیم یا هنگام بیرون رفتن از خانه پوستمان را با کرم‌های ضد آفتاب می‌پوشانیم؛ بنابراین کمبود ویتامین دی امر محالی به نظر نمی‌رسد.

 

دلایل کمبود ویتامین دی 

براساس تحقیقات انجام شده، حدود ۴۵ درصد افراد جامعه دارای کمبود ویتامین دی هستند و از فقر این ویتامین رنج می‌برند. دلایل کمبود ویتامین دی به پنج عامل اصلی بستگی دارد که در ادامه به بیان هر یک می‌پردازیم.

  • میزان جذب آفتاب یکی از دلایل کمبود ویتامین دی در بدن است. براساس بررسی‌های انجام شده، ۵۰ تا ۹۰ درصد از ویتامین دی بدن افراد از طریق نور آفتاب تامین خواهد شد. پس افرادی که به میزان کافی در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند، خطر فقر ویتامین دی ان‌ها را بطور جدی تهدید خواهد کرد.
  • رژیم غذایی مناسب یکی از دلایل جدی فقر ویتامین دی در بدن است. همه ما می‌دانیم که یکی از ره‌های جذب ویتامین دی از طریق مصرف مواد غذایی است؛ اما بسیاری از غذاها منابع غنی ویتامین دی نیستند. پس با مصرف غذا‌هایی مانند ماهی، شیر، تخم مرغ و غلات در وعده صبحانه می‌توان دور ویتامین دی را بصورت روزانه در بدن افزایش داد.
  • رنگ پوست از دیگر دلایل کمبود جذب ویتامین دی خواهد بود. افرادی که رنگ پوست تیره‌ای دارند، دارای ملانین بیشتری در پوست خود هستند. ملانین رنگدانه‌ای است که به محافظت پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید، کمک می‌کند و در مقابل توانایی پوست افراد را برای تولید ویتامین دی کاهش می‌دهد. جالب است بدانید عوارض وجود ملانین، برای افرادی که در مناطق ابری زندگی می‌کنند به مراتب شدیدتر از سایر افراد ساکن در دیگر مناطق جغرافیایی است.
  • سن افراد از دیگر دلایل کمبود ویتامین دی در بدن است. شاید عجیب باشد اما با بالا رفتن سن، توانایی پوست برای ساخت ویتامین دی کاهش می‌یابد. همچنین افراد مسن نسبت به سایر سنین، کمتر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند.
  • شرایط پزشکی خاص در برخی از بیماران از دیگر دلایل کمبود ویتامین دی در بدن است. بیماری‌هایی چون سلیاک، فیبروز کیستیک، کرون و بیماری‌های مربوط به کلیه و کبد می‌توانند جذب یا متابولیسم ویتامین دی را در بدن بسیار سخت کنند.

علائم کمبود ویتامین دی و عوارض آن چیست؟

دریافت ویتامین دی کافی برای حفظ سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. از آنجا که این ویتامین در منابع غذایی اندکی وجود دارد، اگر به طور مرتب در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نباشید رفع نیاز بدن به آن دشوار خواهد بود. به همین دلیل مکمل‌های ویتامین دی بهترین و آسان‌ترین راه برای تامین ویتامین مورد نیاز بدن هستند.

چه زمانی ویتامین دی بخوریم؟

اگر علائم کمبود ویتامین دی را در خود مشاهده می کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش خون میزان ویتامین دی بدنتان مشخص شود.

علائم کمبود ویتامین دی عبارتند از:

  • خستگی
  • درد استخوان
  • ضعف عضلانی
  • درد و گرفتگی در عضلات
  • تغییرات خلقی مثل افسردگی

در صورتی که با انجام آزمایش خون پزشک تشخیص کمبود ویتامین دی بدهد، برایتان مکمل ویتامین D3 تجویز خواهد کرد. دوز مورد نیاز بدن شما بسته به اینکه چقدر کمبود دارید متفاوت است. در شرایط فعلی که اکثر مردم ایران دچار کمبود این ویتامین هستند توصیه وزارت بهداشت ایران به این ترتیب است:

  • در صورتی که قبلاً ویتامین دی مصرف نکرده‌اید: به مدت ۸ هفته، هفته‌ای یک عدد مکمل ۵۰ هزار و بعد از آن هر ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار
  • در صورتی که قبلاً برای کمبود ویتامین دی مکمل مصرف کرده‌اید: هر ماه یک عدد مکمل ۵۰ هزار

 

مصرف ویتامین دی در صبح

بسیاری از افراد قرص ویتامین دی خود را صبح‌ها مصرف می‌کنند؛ اما دلایل علمی دقیقی برای این زمان مصرف وجود ندارد. با این وجود بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند مصرف این مکمل در صبح با جذب موثرتری همراه است. شاید بتوان گفت مصرف قرص ویتامین در صبح، می‌تواند با گذشت زمان تبدیل به برنامه صبحگاهی افراد شود و زمان مصرف آن را برای افراد آسان‌تر کند. پیشنهاد می‌کنیم برای مصرف قرص ویتامین دی بر روی گوشی خود یک آلارم بگذارید تا زمان خوردن آن را به هیچ وجه فراموش نکنید.

آیا مصرف ویتامین دی در شب، باعث بی‌خوابی میشود؟

بسیاری از افراد بر این تفکر هستند که مصرف ویتامین دی در شب باعث ایجاد بی‌خوابی می‌شود؛ اما این طرز فکر اشتباه است. چرا که مصرف ویتامین دی در تولید هورمون ملاتونین برای بدن، نقش اساسی دارد و همانطور که می‌دانید ملاتونین هورمونی است که به کیفیت کلی خواب افراد کمک می‌کند.

پس مصرف ویتامین دی در شب ممکن است کیفیت خواب ما را نیز بهبود دهد. براساس تحقیقات انجام شده، کاهش فقر ویتامین دی در بدن می‌تواند علائم اختلال خواب را کاهش دهد؛ اما در مقابل سطح بالای ویتامین دی در بدن نیز ممکن است خطر خواب ناسالم را افزایش دهد. بطور کلی مصرف قرص ویتامین دی در شب باعث ایجاد اختلال در خواب نمی‌شود؛ اما ممکن است برخی افراد با مصرف این مکمل در شب دچار بی‌خوابی شوند. پس این افراد باید این ویتامین را در صبح مصرف کنند.

 

آیا ویتامین دی را باید با غذا مصرف کرد؟

همانطور که می‌دانیم ویتامین دی یک مکمل محلول در چربی است؛ یعنی در روغن‌ها یا چربی‌ها حل می‌شود. پس به همین دلیل توصیه می‌شود تا قرص ویتامین دی را با غذاهایی حاوی چربی سالم مصرف کرد. این غذاها شامل روغن زیتون، دانه‌ها، آجیل، ماهی و تخم مرغ است. متاسفانه هنوز جواب مشخصی برای مصرف ویتامین دی با غذاهای کم‌چرب یا پرچرب بدست نیامده؛ اما براساس یک آزمایش در سال ۲۰۱۳ مصرف این مکمل با غذاهای کم‌چرب، با جذب بیشتری همراه بوده است. پس با مصرف قرص ویتامین دی در وعده غذایی اصلی، می‌توان به جذب بیشتر این مکمل در بدن کمک کرد.

 

چه مقدار ویتامین دی باید مصرف کرد؟

میزان مصرف قرص ویتامین دی به عوامل زیادی مانند سن، رنگ پوست، سطح فعلی ویتامین دی، منطقه جغرافیایی، فصل و مدت زمان قرارگیری در معرض نور خورشید بستگی دارد. فهرست ذکر شده تنها تعداد کمی از عوامل تاثیرگذار در تعیین وضعیت ویتامین دی برای بدن است. براساس تحقیقات انجام شده، متوسط مصرف روزانه قرص ویتامین دی برای افراد، ۴۰۰ الی ۸۰۰ UI(یکای اندازه‌گیری مقدار ماده در داروشناسی) یا ۱۰ الی ۲۰ میکروگرم توصیه می‌شود.

افرادی که دارای سطح خون بالای ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر یا ۳۰ نانوگرم در میلی هستند، ویتامین دی در بدن آن‌ها به اندازه کافی موجود است و نیازی به مصرف این مکمل ندارند. در مقابل نیز افرادی که از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند، برای رسیدن به سطح خون بالای ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر، به مصرف ۵۰۰۰ UI(یکای اندازه‌گیری مقدار ماده در داروشناسی) ویتامین دی نیاز دارند. زنان یائسه با سطح ویتامین دی زیر ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر، نیاز دارند که ۸۰۰ الی ۲۰۰۰ UI(یکای اندازه‌گیری مقدار ماده در داروشناسی) قرص ویتامین دی مصرف کنند تا افزایش سطح خون آن‌ها به بالای ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر برسد.

همچنین جالب است بدانید افراد دارای اضافه وزن و افراد چاق باید مقدار بیشتری ویتامین دی نسبت به سایر افراد مصرف کنند. برخی مطالعات پزشکی نشان می‌دهد، افرادی که در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند یا رنگ پوست تیره‌ای دارند باید مصرف روزانه ویتامین دی خود را افزایش دهند.

اما فراموش نکنید که میزان دقیق ویتامین دی مصرفی نیازمند بررسی نتیجه آزمایش خون و مراجعه به پزشک متخصص است؛ پس مصرف بیش از ۴۰۰۰ IU(یکای اندازه‌گیری مقدار ماده در داروشناسی) ویتامین دی بدون تجویز پزشک، ممکن است برای بسیاری از افراد مضر باشد.

 

آیا میتوان میزان ویتامین دی مورد نیاز بدن را تنها از طریق نور خورشید دریافت کرد؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در فصل تابستان، یکی از موثرترین راه‌ها برای جذب بی‌خطر ویتامین دی است. اما نباید فراموش کرد که میزان جذب ویتامین دی برای هر فردی بسته به ویژگی‌های جسمی، شرایط جغرافیایی و فصل ممکن است متفاوت باشد. برای مثال بدن افراد مسن و افرادی با پوست تیره ویتامین دی کمتری تولید می‌کند و نیاز به جذب مقدار بیشتری از این مکمل دارند. در واقع برای تولید ویتامین دی در بدن، نیازمند قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب نیست.

در مقابل بهتر است زمان قرار گرفتن در معرض این نور را بین ۱۰ الی ۱۵ دقیقه محدود کرد و ناحیه دست، پا، شکم و کمر را در مقابل نور آفتاب قرار داد. براساس تحقیقات انجام شده قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را باید تنها دو تا سه بار در هفته انجام داد و سپس از کرم ضد آفتاب استفاده کرد. همانطور که جذب آفتاب برای تامین ویتامین دی می‌تواند مفید باشد؛ در مقابل قرار گرفتن بیش از اندازه در برابر نور آفتاب می‌تواند بسیار مضر باشد و با آسیب‌های زیادی همراه باشد.

برخی از این آسیب‌ها شامل آفتاب سوختگی، جهش ژنتیکی، افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، آسیب به DNA و ایجاد چین و چروک است. فراموش نکنید که برای تامین ویتامین دی بدن، در کنار جذب نور آفتاب بهتر است از مکمل و غذاهای حاوی ویتامین دی نیز استفاده کنید.

زمان مصرف قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰

ویتامین دی یکی از مهم‌ترین مکمل‌های بدن است که باید در زمان به خصوصی مصرف شود. همانطور که می‌دانیم ویتامین دی دارای دوزهای مختلفی است که مصرف آن‌ها با هم متفاوت است. در حالت کلی می‌توان گفت بهترین زمان مصرف این مکمل در روز است؛ اما شرایط مصرف انواع مختلف ویتامین دی، ممکن است کمی متفاوت باشد. ویتامین دی ۵۰۰۰ یکی از دوزهای رایج مکمل دی است که برای افراد مختلفی تجویز می‌شود. در ادامه به بیان نحوه مصرف ویتامین دی ۵۰۰۰ برای هر یک از افراد با شرایط خاص می‌پردازیم.

  • افرادی که ویتامین دی بدن آن‌ها در حد طبیعی قرار دارد، می‌توانند قرص ویتامین دی ۵۰۰۰ را ماهی یکبار در صبح اولین یا آخرین روز ماه، مصرف کنند. همچنین می‌توان این مکمل را در وسط ماه نیز مصرف کرد؛ اما بهتر است هر ماه در یک روز مشخص خورده شود تا مصرف آن به فراموشی سپرده نشود.
  • افرادی که ویتامین دی بدن آن‌ها در محدوده ناکافی قرار دارد؛ می‌توانند قرص ویتامین دی ۵۰۰۰ را هر دو هفته یکبار مصرف کنند. اما نباید فراموش کنید که بهترین زمان مصرف این قرص در روز است.
  • افراد دارای سطح بسیار پایینی از ویتامین دی که در آزمایش خون با عنوان Deficient نشان داده می‌شود، در دسته حساسی از جامعه قرار دارند. در واقع سطح ویتامین دی این افراد به اندازه‌ای کم است که انگار این نوع از ویتامین در بدن آن‌ها وجود ندارد. افراد دارای این شرایط غالبا ویتامین دی را بصورت تزریقی استفاده می‌کنند یا اینکه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰ را به صورت هفتگی مصرف می‌کنند. فراموش نکنید که این افراد به هیچ وجه نباید دوز مصرفی ویتامین دی خود را فراموش کنند؛ چرا که در فقز شدیدی از ویتامین دی قرار دارند.

زمان مصرف قرص ویتامین دی ۱۰۰۰

شاید بسیاری از افراد بر این باور باشند که تنها دوزهای موجود از قرص ویتامین دی در دو دسته ۵۰۰۰ و ۲۰۰۰ قرار داشته باشد؛ اما باید بگوییم این مکمل دوز ۱۰۰۰ واحدی نیز دارد. ویتامین دی ۱۰۰۰ واحدی را باید بصورت روزانه مصرف کرد؛ چرا که این دوز ویتامین دی را بصورت روزانه در بدن تامین می‌کند. فراموش نکنید که قرص ویتامین دی ۱۰۰۰ را باید در اول صبح هر روز مصرف کرد.

 

برای جذب بهتر قرص ویتامین دی چه باید کرد؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. یعنی در آب حل نمی‌شود و زمانی که به همراه غذاهای چرب وارد بدن می‌شود جذب بهتری دارد. به همین دلیل گفته می‌شود که برای جذب بهتر ویتامین دی بهتر است آن را به همراه یک وعده غذایی چرب میل کنید.

وقتی از وعده غذایی چرب صحبت می‌کنیم منظور این نیست که غذایتان را از روغن لبریز کنید! آووکادو، آجیل، تخمه، روغن زیتون، لبنیات پر چرب و تخم مرغ مواد غذایی سرشار از چربی طبیعی هستند که به جذب بهتر ویتامین D کمک می‌کنند.

پس تا اینجا می‌توان به طور خلاصه گفت که بهترین زمان مصرف ویتامین d هنگام صرف وعده غذا (ترجیحاً وعده غذای اصلی و پرچرب) است و این مواد غذایی می‌توانند به جذب بهتر قرص ویتامین دی کمک زیادی ‌کنند.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

لیست متخصصان تغذیه

آووکادو به جذب بهتر ویتامین دی کمک می کند.

‌‌

زمانی که پوست در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، ویتامین دی از طریق کلسترول تولید می‌شود. در واقع تابش خورشید کلسترول موجود در سلول‌های پوستی را هدف گرفته و انرژی لازم را برای تولید ویتامین دی ایجاد می کند.

ویتامین دی نقش مهمی را در سلامت بدن بازی می‌کند. برای مثال به شکل‌گیری سلول‌هایی در روده کمک می‌کند که فسفر و کلسیم را جذب می‌کنند. فسفر و کلسیم دو ماه معدنی ضروری برای استحکام استخوان‌بندی بدن انسان هستند.

لازم به ذکر است که تولید ویتامین دی به وسیله اشعه تابیده شده از شیشه جذب نمی‌شود. به همین دلیل حتی افرادی که در محیط پر نور اما دارای پنجره کار می‌کنند در معرض کمبود ویتامین D قرار دارند.

چه ساعتی قرص ویتامین دی بخوریم؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که قرص ویتامین دی را کی بخوریم؟ برخی افراد ترجیح می‌دهند این مکمل را صبح مصرف کنند. البته که شاید به خاطر سپردن مصرف مکمل هنگام صبح‌ و پیش از انجام هر کاری ساده‌تر است. اما از سوی دیگر برخی تحقیقات نشان داده است که ویتامین دی می‌تواند به افزایش کیفیت خواب کمک کند.

در واقع طبق این مطالعات هرچه میزان ویتامین دی در خون پایین‌تر باشد احتمال بروز اختلالات خواب بیشتر می‌شود. بنابراین زمان خوردن ویتامین دی حتی می‌تواند روی کیفیت خواب هم اثرگذار باشد.

تحقیقات متخصصان این حوزه در خصوص تاثیر ویتامین دی بر کیفیت خواب همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای یافتن بهترین زمان مصرف ویتامین دی آزمون و خطا است. ساعت‌های مختلفی را در طول روز برای مصرف ویتامین دی امتحان کنید تا بفهمید چه زمانی برایتان مناسب‌تر است.

روزی چند بار قرص ویتامین دی بخوریم؟

همانطور که گفته شد ویتامین دی برای سلامتی بدن و کمک به تولید کلسیم و استخوان‌سازی بسیار ضروری است. مصرف بیش از حد ویتامین دی می‌تواند به بدن آسیب بزند. در واقع هر چه بیشتر ویتامین دی بخورید لزوماً بهتر نیست. 

مصرف زیاد ویتامین D می‌تواند ایجاد مسمومیت دارویی و افزایش بیش از حد کلسیم در خون و رسوب آن در بافت‌های نرم و عروق شود. همچنین در زنان می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه‌های دردناک شود.

علائم مقادیر بالای ویتامین دی در خون عبارت است از:

  • حالت تهوع
  • تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد
  • کور شدن اشتها
  • یبوست
  • ضعف
  • گیجی
  • ناهماهنگی عضلات و لکنت زبان

میزان ویتامین د در بدن باید چقدر باشد؟

در افراد سالم، میزان ویتامین دی مورد نیاز بدن در هر روز، بسته به سن فرد متفاوت است. در جدول دوز ویتامین دی مورد نیاز بدن را بر اساس سن آورده‌ایم. توجه کنید که این مقادیر، توصیه‌های عمومی هستند؛ در صورتی که پزشک به کمک آزمایش خون سطح ویتامین دی بدنتان را اندازه‌گیری کند، ممکن است دوز ویتامین د کمتر یا بیشتری را برایتان تجویز کند.

 

بازه سنی مقدار توصیه شده در روز (IU/day) حداکثر مجاز در روز (IU/day)
نوزادان ۰ تا ۶ ماهه ۴۰۰ ۱۰۰۰
نوزادان ۶ تا ۱۲ ماهه ۴۰۰ ۱۵۰۰
کودکان ۱ تا ۳ سال ۶۰۰ ۲۵۰۰
کودکان ۴ تا ۸ سال ۶۰۰ ۳۰۰۰
افراد ۹ تا ۷۰ سال ۶۰۰ ۴۰۰۰
افراد بالای ۷۰ سال ۸۰۰ ۴۰۰۰
زنان ۱۴ تا ۵۰ ساله، خانم‌های باردار و شیرده ۶۰۰ ۴۰۰۰

 

سطح بهینه ویتامین دی در خون چقدر است؟

بررسی میزان D(OH)25 خون به افراد کمک می‌کند تا سطح کمبود ویتامین دی را در بدن خود شناسایی کنند؛ پس با دادن آزمایش خون می‌توان سطح ویتامین دی در خون را ارزیابی کرد. در ادامه بررسی ویتامین دی از روی نتیجه آزمایش خون را توضیح می‌دهیم.

  • در صورتی که D(OH)25 خون بیشتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر(۵۰ نانومول در لیتر) باشد، مقدار ویتامین دی کافی است.
  • در صورتی که D(OH)25 خون کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر(۵۰ نانومول در لیتر) باشد، مقدار ویتامین دی کافی نیست.
  • در صورتی که D(OH)25 خون کمتر از ۱۲ نانوگرم در میلی لیتر(۲۵ نانومول در لیتر) باشد، مقدار ویتامین دی با کمبود همراه است.

 

جلوگیری از کمبود ویتامین دی

درمان کمبود ویتامین دی و جلوگیری از کمبود این ویتامین به یک روش انجام می‌شود. در واقع هدف هر دو این است که سطح ویتامین دی را در بدن به سطح معینی برسانیم. متخصص تغذیه در صورتی که تشخیص دهد برای درمان کمبود این ویتامین، احتیاج به مصرف مکمل دارید شما را راهنمایی می‌کند.

موارد زیر را هم در کنار مکمل‌ها رعایت کنید تا به کمبود ویتامین D‌دچار نشوید:

مواد غذایی حاوی ویتامین دی مصرف کنید. 

برای اینکه کمتر به کمبود ویتامین د دچار شوید مواد غذایی حاوی ویتامین د مصرف کنید. البته غذاها به تنهایی نمی‌توانند میزان ویتامین دی موردنیاز بدن انسان را تامین کنند. 

برای کمبود ویتامین d چه بخوریم؟

  • روغن جگر ماهی
  • ماهی سالمون
  • تن ماهی
  • آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی
  • شیر غنی شده با ویتامین دی
  • ماست غنی شده با ویتامین دی
  • کنسرو ساردین
  • گوشت گاو و جگر
  • زرده تخم مرغ
  • غلات غنی شده

‌توجه کنید که مصرف هر داروی جدیدی (حتی مکمل‌ها) باید تحت نظر پزشک انجام شود. از آنجا که مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند باعث بروز مسمومیت دارویی و سایر عوارض شود، پیش از مصرف مکمل حتماً با یک متخصص خوب مشورت کنید.

اگر در زمینه مصرف یا زمان مناسب مصرف ویتامین D سوالی دارید، در بخش نظرات بنویسید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

لیست متخصصان تغذیه

سوالات متداول

  • بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی چه موقع است؟
  • ویتامین دی یکی از مهم‌ترین مکمل‌های بدن است که باید در زمان به خصوصی مصرف شود. همانطور که می‌دانیم ویتامین دی دارای دوزهای مختلفی است که مصرف آن‌ها با هم متفاوت است. در حالت کلی می‌توان گفت بهترین زمان مصرف این مکمل در روز است؛ اما شرایط مصرف انواع مختلف ویتامین دی، ممکن است کمی متفاوت باشد. 
  • ویتامین دی دارای چه دوزهایی است؟
  • شاید بسیاری از افراد بر این باور باشند که تنها دوزهای موجود از قرص ویتامین دی در دو دسته ۵۰۰۰ و ۲۰۰۰ قرار داشته باشد؛ اما باید بگوییم این مکمل دوز ۱۰۰۰ واحدی نیز دارد. اما رایج‌ترین دوز این مکمل، ویتامین دی ۵۰۰۰ است که یکی از رایج‌ترین دوزهای مکمل دی است و برای افراد مختلفی تجویز می‌شود.
  • چرا توصیه می‌شود قرص ویتامین دی را با غذا مصرف کرد؟
  • ویتامین دی یک مکمل محلول در چربی است؛ یعنی در روغن‌ها یا چربی‌ها حل می‌شود. پس به همین دلیل توصیه می‌شود تا قرص ویتامین دی را با غذاهایی حاوی چربی سالم مصرف کرد. این غذاها شامل روغن زیتون، دانه‌ها، آجیل، ماهی و تخم مرغ است. 
  • آیا مصرف ویتامین دی در شب، باعث بروز اختلال در هنگام خواب می‌شود؟
  • بسیاری از افراد بر این تفکر هستند که مصرف ویتامین دی در شب باعث ایجاد بی‌خوابی می‌شود؛ اما این طرز فکر اشتباه است. چرا که مصرف ویتامین دی در تولید هورمون ملاتونین برای بدن، نقش اساسی دارد و همانطور که می‌دانید ملاتونین هورمونی است که به کیفیت کلی خواب افراد کمک می‌کند. پس مصرف ویتامین دی در شب ممکن است کیفیت خواب ما را نیز بهبود دهد.
  • میزان مصرف ویتامین دی به چه عواملی بستگی دارد؟
  • میزان مصرف قرص ویتامین دی به عوامل زیادی مانند سن، رنگ پوست، سطح فعلی ویتامین دی، منطقه جغرافیایی، فصل و مدت زمان قرارگیری در معرض نور خورشید بستگی دارد.

 

منبع:

Health Line

Cleveland Clinic

‌Harvard Health Publishing