مسمومیت دارویی ممکن است عمدی یا تصادفی اتفاق بیفتد و برای فرد یا اطرافیان نگران کننده باشد. علائم و نشانه های مسمومیت دارویی برای هر فرد با توجه به نوع و مقدار دارویی که مصرف کرده است، متفاوت است. راهکارهایی برای از بین بردن مسمومیت دارویی وجود دارد اما اگر مسمومیت شدید و حاد است، هرچه سریع تر به درمانگاه مراجعه کنید. برای اطلاع از علائم و روش های درمان مسمومیت دارویی و اینکه چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

علائم مسمومیت دارویی

مسمومیت دارویی زمانی اتفاق می افتد که بدن با مقدار زیادی از یک ماده یا دارو مواجه شود. مصرف دوز های بیشتر دارو و قرص ها می تواند برای سلامت شما در کوتاه مدت و بلند مدت ضرر زیادی داشته باشد. اثرات مسمومیت دارویی بر بدن باعث ایجاد تداخل در مغز و بدن می شود و علائم و نشانه های آزاردهنده ای را برای فرد ایجاد می کند. نشانه ها و علائم مسمومیت دارویی در بزرگسالان عبارتند از:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • دل درد و دل پیچه
  • سردرد
  • ضعف و سرگیجه
  • اسهال
  • لرز
  • عدم تعادل بدن
  • پایین آمدن هوشیاری
  • از دست دادن اشتها
  • ترشح بزاق زیاد
  • آبی رنگ شدن پوست و لب ها
  • دشواری در بلع
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • لرزش دست و پا
  • هذیان و توهم

اگر دوز داروی مصرفی خیلی بالا باشد در موارد کم و نادر ممکن است مسمومیت دارویی شدید اتفاق بیفتد، علائم مسمومیت دارویی حاد شامل تشنج، ناتوانی در نفس کشیدن و کما می باشد.

از دست ندهید: چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟ روش های سریع از بین بردن تاثیر دارو

علائم مسمومیت دارویی در کودکان

گاهی پیش می آید که کودک به صورت تصادفی دارویی را مصرف می کند و دچار مسمومیت دارویی می شود. شواهد نشان داده که معمولا کودکانی که برای مسمومیت دارویی به بیمارستان مراجعه می کنند، زیر ۵ سال دارند. گاهی نیز کسی که از کودک مراقبت می کند، ممکن است به او داروی اشتباه یا دوز اشتباهی از دارو را بدهد و موجب مسمومیت دارویی در کودک شود.  علائم مسمومیت دارویی در کودکان عبارتند از:

  • استفراغ
  • ناتوانی و سختی در نفس کشیدن
  • بی قراری زیاد
  • آبریزش دهان
  • عرق سرد
  • ضربان قلب بالا
  • ناتوانی در دفع ادرار یا مدفوع

مسمومیت دارویی در کودکان

درمان سریع مسمومیت دارویی

اگر تصور می کنید خودتان یا یکی از اطرافیان شما ممکن است دچار مسمومیت دارویی شده باشید، بهتر است هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید. اینکه چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم به دوز، نوع دارو، شرایط فرد مصرف کننده و … بستگی دارد. روش های درمان مسمومیت دارویی متفاوت هستند و تنوع زیادی دارند پس باید با توجه به شرایط یک گزینه متناسب با خودتان را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید اگر داروی مصرف شده خطرناک است یا دوز مصرفی خیلی زیاد بوده، بهتر است سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید. در مرحله اولیه و درمان سریع مسمومیت دارویی هایی که شدیدتر و حاد هستند، نحوه برخورد شما با مسمومیت دارویی می تواند تعیین کننده و بسیار مهم باشد. مراحل درمان اولیه و سریع مسمومیت دارویی شدید عبارتند از:

  1. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
  2. اگر فرد مسموم شده ناهشیار است، او را به پهلو بخوابانید، سرش را به عقب خم کنید و چانه اش را جلو بیاورید تا مطمئن شوید مسیر تنفسی او باز است.
  3. تنفس فرد را بررسی کنید.
  4. سعی نکنید که شخص مسموم را مجبور به استفراغ کنید.
  5. به شخص مسموم شده، دارو یا خوراکی دیگری ندهید.
  6. صبر کنید تا اورژانس برسد یا شخص مسموم شده را به بیمارستان برسانید.

درمان مسمومیت دارویی در منزل

گاهی مسمومیت دارویی حاد و شدید نیست و ممکن است با گذر زمان، رفع شود. برای بعضی از داروها، داروهای معکوس کننده ای وجود دارد که می تواند اثر مسمومیت آن ها را از بین ببرد. هیچ راهکار یکسانی برای اینکه مسمومیت دارویی را از بین ببریم وجود ندارد که برای همه مسمومیت های دارویی جواب دهد پس باید بدانید که درمان مسمومیت به روش خانگی باید با احتیاط زیادی انجام شود، چون به عوامل زیادی مثل اینکه مسمومیت ناشی از چیست یا چقدر از مصرف دارو می گذرد، بستگی دارد. اگر خودتان یا یکی از اطرافیانتان دچار مسمومیت دارویی شده باشید احتمالا الان برایتان سوال پیش آمده که برای مسمومیت دارویی چکار باید کرد؟ در ادامه به راهکارهایی اشاره می کنیم که می توانید با آن ها مسمومیت دارویی را در خانه تا حدودی درمان کنید. راه های رفع مسمومیت دارویی در منزل عبارتند از:

  • مصرف زیاد مایعات
  • مصرف کم موادغذایی شکر دار
  • مصرف مواد غذایی با آنتی اکسیدان
  • مصرف موادغذایی حاوی پروبیوتیک
  • مصرف مواد غذایی حاوی سولفور
  • کم کردن مصرف نمک
  • استراحت و خواب کافی
  • عدم مصرف الکل
  • فعالیت فیزیکی

چگونه مسمویت دارویی را از بین ببریم؟

مصرف زیاد مایعات

مصرف آب در اکثر موارد اولین راه برای از بین بردن مسمومیت دارویی است. آب کارکرد های زیادی برای بدن مثل تنظیم دمای بدن، کمک به عملکرد مفاصل، هضم مواد غذایی و دفع مواد اضافی و سمی در بدن، دارد. ترمیم سلول های بدن و عملکرد بهینه آن ها در گرو این است که بدن کم آب نباشد. آب مواد سمی را به صورت ادرار یا عرق به خارج از بدن هدایت می کند. پس در نظر داشته باشید که برای رفع مسمومیت دارویی در منزل، مصرف زیاد مایعات اهمیت بسیاری دارد.

کاهش مصرف مواد غذایی شکر دار

مصرف مواد غذایی شکر دار، باعث کاهش عملکرد سالم اعضای بدن مثل قلب، کبد و … می شود و از بین بردن مسمومیت دارویی را سخت کند. این اعضای بدن برای درمان مسمومیت دارویی، حیاتی هستند و باید به درستی عمل کنند. به عنوان مثال طبق گفته Pubmed، مصرف نوشیدنی های شکر دار موجب تجمع چربی در کبد می شود و عملکرد کبد را دچار مشکل می کند. این مسئله می تواند با روند سم زدایی بدن تداخل ایجاد کند و در نتیجه برای درمان بهتر مسمومیت دارویی در منزل باید مصرف موادغذایی حاوی شکر را محدود یا حذف کنید.

مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان

داشتن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند به بدن شما کمک کند تا با رادیکال های آزاد ناشی از مسمومیت دارویی، مقابله کند. آنتی آکسیدان ها از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد (نوعی ماده آسیب زا برای سلول ها) محافظت می کنند. طبق پژوهش ها مسمومیت دارویی و در معرض مواد سمی قرار گرفتن مثل الکل، دود تنباکو، رژیم غذایی نامناسب و آلاینده ها می توانند رادیکال های آزاد بیش از حد تولید کنند. سعی کنید آنتی اکسیدان ها را از مواد غذایی مثل توت، میوه ها، آجیل، چای سبز، قهوه و … دریافت کنید چون مطالعات نشان داده مصرف مکمل های آنتی اکسیدان می تواند ضرر داشته باشد.

مصرف موادغذایی حاوی پروبیوتیک

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک مثل ماست پروبیوتیک، خیارشور سرکه ای، ترشی، کیمچی و … می تواند در رفع مسمومیت دارویی در منزل، موثر باشد. پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که در روده وجود دارند و برای سلامت بدن مفید هستند.غذاهای حاوی پروبیوتیک سلامت گوارش و روده را تامین می کنند و در نتیجه می توانند برای رفع مسمومیت دارویی موثر باشند. طبق پژوهش ها، کمبود پروبیوتیک در روده می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند و موجب کند شدن دفع مواد سمی از بدن شود.

مصرف مواد غذایی حاوی سولفور

مصرف موادغذایی که در سولفور غنی هستند، می تواند به درمان مسمومیت دارویی در منزل کمک کند. مواد غذایی با سولفور مانند پیاز، بروکلی و سیر، توانایی بدن را برای محافظت از خودش و دفع مواد سمی افزایش می دهند.در نتیجه مصرف مواد غذایی حاوی سولفور به درمان مسمومیت دارویی کمک می کند.

کم کردن مصرف نمک

 سعی کنید از مواد غذایی شور و نمکی فاصله بگیرید تا بتوانید مسمومیت دارویی را در منزل درمان کنید. مصرف بیش از حد نمک می تواند باعث شود بدن شما مایعات اضافی را در خود نگه دارد. اگر نمک زیادی مصرف کرده اید، آب بیشتر بنوشید تا مایعات نگه داشته شده در بدن،خارج شوند.بر اساس مطالعات، وجود نمک زیاد در بدن جلوی ادرار کردن را می گیرد و دفع مواد سمی را از بدن دشوار می کند.

خواب کافی برای درمان مسمومیت دارویی

خواب کافی هر شب بین ۷ تا ۹ ساعت، برای درمان مسمومیت دارویی در منزل اهمیت زیادی دارد. بدن برای دفع مواد سمی و دارو به استراحت و خواب نیاز دارد. نداشتن خواب کافی باعث تضعیف بدن می شود و کار را برای درمان مسمومیت دارویی دشوار می کند. خواب بی کیفیت با پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت سلامتی مانند استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی مرتبط است و طبق پژوهش ها سرعت و کیفیت فرآیند های شیمیایی مغز را کند می کند.

مصرف نکردن الکل

اگر به دنبال درمان مسمومیت دارویی در منزل هستید باید حتما الکل را حذف کنید. بر اساس پژوهش ها مصرف الکل در نحوه و شدت جذب داروهای زیادی تاثیر می گذارد. اگر تصور می کنید دچار مسمومیت دارویی شده اید بهتر است قبل از هرچیز مطمئن شوید که اتانول یا الکل با دارو مصرف نمی کنید. الکل باعث مختل شدن عملکرد کبد می شود و در نتیجه دفع دارو و مواد سمی از بدن دشوارتر خواهد شد و مدت بیشتری در بدن می مانند.

از بین بردن مسمومیت دارویی

افزایش فعالیت فیزیکی 

اگر در تلاش هستید تا مسمومیت دارویی را در خانه درمان کنید، بهتر است فعالیت فیزیکی را در برنامه خود قرار دهید. ورزش می تواند به سلامت بدن و عملکرد اعضای بدن کمک کند. مسمومیت دارویی باعث التهاب رگ ها یا اعضای بدن می شود که این التهاب باعث ضعیف شدن بدن می شود و سیستم ایمنی را تضعیف می کند. ورزش و فعالیت فیزیکی، التهاب را در بدن کاهش می دهد و این باعث تقویت سیستم ایمنی می شود که بدن را در برابر مسمومیت، محافظت می کند.

درمان مسمومیت دارویی با شیر

عقیده عامیانه ای مبنی بر این وجود دارد که می توان مسمومیت دارویی را با شیر درمان کرد. این عقیده به این دلیل است که برخی از داروها برای جذب بهینه نیاز به محیط اسیدی در معده دارند و شیر به دلیل قلیایی بودن می تواند اسید معده را خنثی کرده و جذب این داروها را کاهش دهد که این موجب کاهش اثربخشی آنها می شود. با این حال باید بدانید که گرچه شیر اثر بعضی از داروها مثل آنتی بیوتیک ها را کم می کند، اما در بعضی موارد مثل داروهای افیونی (متادون، ترامادول و …) می تواند مسمومیت دارویی و علائم آن را بدتر نیز بکند. در نتیجه می توان گفت درمان مسمومیت دارویی با شیر یک باور رایج اشتباه است و برای همه مسمومیت های دارویی اثربخش نیست و گاهی تاثیر منفی نیز دارد، پس در درمان مسمومیت دارویی با شیر، احتیاط کنید و با پزشک مشورت کنید.

مسمومیت دارویی با استامینوفن

استامینوفن یک مسکن بدون نسخه است که برای تسکین درد استفاده می شود. مصرف استامینوفن بسیار رایج است و  دوز پیشنهادی آن، ۳۲۵ میلی گرم در هر ۴ تا ۶ ساعت است. مصرف بیش از ۱۲ قرص استامینوفن در ۲۴ ساعت، یعنی بیشتر از ۴۰۰۰ میلی گرم در روز می تواند باعث ایجاد مسمومیت دارویی با استامینوفن شود. علائم مسمومیت دارویی با استامینوفن عبارتند از: زرد شدن پوست و صلبیه چشم، هماهنگ نبودن اعضای بدن و افت قندخون که موجب عرق و لرزش بدن می شود.

برای بهترین اثربخشی در درمان مسمومیت دارویی با استامینوفن، بهتر است تا نهایتا ۸ ساعت پس از مصرف، درمان آغاز شود. درمان های مسمومیت دارویی با استامینوفن با تزریق مایعات داخل وریدی و تجویز داروی ضد تهوع آغاز می شود و سپس با زغال فعال یا کربن فعال (ماده ای که برای رفع مسمومیت های گوارشی استفاده می شود) معده را شستشو می دهند و ضدعفونی می کنند. نهایتا از داروی استیل سیستئین  برای معکوس کردن اثر استامینوفن استفاده می شود.

مسمومیت دارویی با ژلوفن

ژلوفن یا ایبوپروفن نوعی مسکن  ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه است که استفاده از آن برای تسکین درد، رایج است. برای بزرگسالان بهتر است روزی حدود ۲ یا نهایتا ۳ قرص ۴۰۰ میلی گرم مصرف شود. بیشتر از ۱۲۰۰ میلی گرم ژلوفن می تواند خطرناک باشد و مصرف بیشتر از ۳۲۰۰ میلی گرم باعث مسمومیت دارویی با ژلوفن می شود. مسمومیت دارویی با ژلوفن موجب تار شدن دید، سوت کشیدن گوش، اسهال، حالت تهوع و دل درد می شود.

درمان مسمومیت دارویی با ژلوفن به این صورت است که اگر مسمومیت شدید و حاد باشد، پزشک ممکن است با وارد کردن لوله ای درون معده، احتمال خونریزی داخلی را بررسی کند و سپس پروسه درمان را آغاز کند. احتمالا با تجویز داروی تهوع آور شروع می کند، سپس با زغال فعال معده را ضدعفونی می کند. درمان های دیگر شامل تزریق مایعات داخل وریدی(تزریق مایعات به داخل رگ برای کم آب نشدن بدن)، تجویز بنزودیازپین ها مثل آلپرازولام، لورازپام، کلونازپام و … برای کنترل تشنج و داروی ضد فشار خون برای کاهش فشارخون می باشند.

مسمومیت دارویی ژلوفن در کودکان با دوز بالای ۴۰۰ میلی گرم اتفاق می افتد و باید سریعا به درمانگاه مراجعه کنید.

مسمومیت دارویی با آلپرازولام

آلپرازولام یا زاناکس یک داروی آرام بخش است که برای درمان اضطراب و استرس استفاده می شود. احتمال مسمومیت دارویی با  آلپرازولام  وجود دارد، به خصوص اگر آن را همراه با داروهای دیگر مصرف کنید، مثلا مصرف همزمان آلپرازولام با الکل می تواند کشنده باشد.دوز سمی آلپرازولام به وزن، بدن فرد و متابولیسم او بستگی دارد، اما حدودا مصرف بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، دوز بالایی حساب می شود. نشانه های مسمومیت دارویی با آلپرازولام شامل کند شدن تنفس، احساس سرگیجه و آبی رنگ شدن لب ها، می باشد.

اگر نشانه های مسمومیت دارویی با آلپرازولام را دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. روش های درمان مسمومیت دارویی با آلپرازولام شامل ضدعفونی کردن معده با زغال فعال، شستشو و تخلیه معده و تجویز فلومازنیل است که اثر آلپرازولام را معکوس می کند و از بین می برد. تزریق مایعات داخل وریدی نیز برای مسمومیت دارویی با آلپرازولام، مانند اکثر مسمومیت های دارویی انجام می شود تا آب بدن حفظ شود.

چگونه مسمویت دارویی را از بین ببریم

مسمومیت دارویی با قرص کلونازپام

کلونازپام نوعی بنزودیازپین است که برای درمان اختلالات پانیک و برخی تشنج ها استفاده می شود. دوز این دارو به وزن و متابولیسم شما بستگی دارد، با این حال ببیشتر از ۲۰ میلی گرم در روز، ممکن است خطرناک باشد. اگر دچار مسمومیت دارویی با کلونازپام شده باشید، احتمالا دچار گیجی، خواب آلودگی و کند شدن تنفس شوید و در موارد شدید کما نیز ممکن است.طبق گفته Pubmed  داروی فلومازنیل، تاثیر داروهای دسته بنزودیازپین را معکوس می کند و  در از بین بردن اثر آرامبخش و کند شدن تنفس، مفید است که اغلب در هنگام مسمومیت دارویی با قرص کلونازپام، در بیماران تحت بیهوشی یا زمانی که بیماران به طور عمدی بیش از حد کلونازپام مصرف کرده اند، استفاده می شود.

مسمومیت دارویی با آنتی بیوتیک

مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک به ندرت خطرناک است، اما ناراحتی معده و اسهال از علائم مسمومیت دارویی با آنتی بیوتیک است. البته باید در نظر داشته باشید که اگر علائم دیگری دارید شاید به آنتی بیوتیک حساسیت دارید و نباید آن را مصرف می کردید. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک باعث می شود عوارض آن شدیدتر شود و درنتیجه آزاردهنده باشد. مقدار زیاد آنتی بیوتیک در خون باعث صدمه به اعضای بدن مانند کبد و کلیه می شود و علائمی مانند دل درد، دل پیچه و اسهال ایجاد می کند.

مصرف سرخود و زیاد آنتی بیوتیک باعث مقاوم شدن باکتری ها به آنتی بیوتیک می شود و در آینده درمان عفونت باکتریایی را دشوار خواهد کرد.

مسمومیت دارویی با آزیترومایسین

آزیترومایسین نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت ها استفاده می شود. مصرف بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم آزیترومایسین در روز، می تواند باعث مسمومیت دارویی با آزیترومایسین شود. مسمومیت دارویی با آزیترومایسین، باعث آسیب کبدی و ریتم نامنظم قلب می شود. اگر فکر می کنید بیش از حد از آزیترومایسین استفاده کرده اید بهتر است به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنید.

مسمومیت دارویی با آموکسی سیلین

دوز مسمومیت دارویی با آموکسی سیلین نسبت به شرایط هر فرد، متفاوت است، اما مصرف بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم اموکسی سیلین در ۲۴ ساعت توصیه نمی شود و می تواند اثرات منفی داشته باشد. مصرف بیش از حد آموکسی سیلین یا هر آنتی بیوتیکی می تواند موجب آسیب به کبد شود و علائم گوارشی مثل دل درد و اسهال را به همراه داشته باشد. اگر حس می کنید بیشتر از چیزی که باید آموکسی سیلین مصرف کرده اید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

مسمومیت دارویی با آنتی بیوتیک

مسمومیت با داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانندکلومیپرامین، دوکسپین و …  از رایج ترین نوع داروهای ضد افسردگی بودند که باعث مسمومیت با داروهای ضد افسردگی می شوند. مسمومیت با داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، می تواند علائم جدی و شدیدی مانند افت فشارخون، خواب آلودگی، خشکی دهان، گیجی، سفتی و انقباض عضلات، تشنج و کما، داشته باشند. در نتیجه اهمیت زیادی دارد که در صورت مسمومیت با داروهای ضد افسردگی، حتما به درمانگاه یا پزشک مراجعه کنید.

مطالعات نشان می دهند نرخ مرگ و میر با مسمومیت دارو های ضدافسردگی سه حلقه ای، زیاد بود چون مصرف چند عدد بیشتر از آن می تواند خطرناک باشد، اما وقتی داروهای ضد افسردگی از نوع مهارکننده های باز جذب سروتونین (SSRI) مثل سیتالوپرام، داپوکستین، فلوکستین، سرترالین و … رایج تر شدند، عوارض مصرف داروهای ضد افسردگی کمتر شد و نرخ مرگ و میر به دلیل مسمومیت با داروهای ضدافسردگی، کاهش پیدا کرد.

مطالعه بیشتر: ترک داروهای ضد افسردگی: علائم، مدت زمان ترک

مسمومیت دارویی با سرترالین

سرترالین نوعی داروی ضد افسردگی از نوع مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI) است که برای درمان افسردگی و علائم آن استفاده می شود. این دارو به گونه ای تنظیم شده که مسمومیت دارویی با آن نیازمند این است که حجم بسیار زیادی مصرف شود که معمولا غیرممکن است. با این حال، علائم مسمومیت دارویی با سرترالین طبق گفته Pubmed شامل لرزش دست و پا، بی حالی و حالت تهوع است. برای درمان مسمومیت دارویی با سرترالین، معده را با زغال فعال ضدعفونی می کنند. ریسک مسمومیت دارویی با سرترالین در صورت مصرف الکل بسیار افزایش پیدا می کند پس بهتر است با سرترالین، الکل مصرف نکنید.

مسمومیت دارویی با متادون

متادون اغلب برای افرادی که به مواد مخدر افیونی مثل هروئین، اعتیاد دارند،تجویز می شود که به ترک اعتیاد آن ها کمک کند. اگر فردی متادون را در دوزهای بیشتر یا تعداد دفعات بیشتر از تجویز مصرف کند، ممکن است دچار علائم مسمومیت دارویی با متادون شود. مصرف بیش از ۱۰۰ میلی گرم متادون در روز می تواند باعث مسمومیت دارویی شود و علائمی مانند تغییر در وضعیت هشیاری، سرد شدن بدن، تعرق زیاد و … را به وجود بیاورد. درمان مسمومیت دارویی با متادون شامل تزریق مایعات داخل وریدی، ضد عفونی کردن معده با زغال فعال و تجویز داروی مسهل از روش های رایج درمان مسمومیت دارویی با متادون است.

مطالعه بیشتر : چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

مسمومیت دارویی با قرص خواب

قرص های خواب آور داروهای آرام بخش هستند و عملکرد بدن را به طور کلی کاهش می دهند. این داروها معمولا به منظور کمک به خوابیدن یا ضد اضطرابی تجویز می شوند. رایج ترین قرص های خواب شامل زولپیدم، ملاتونین، دیفن هیدرامین، لورازپام و … هستند. اگر بیشتر از میزانی که پزشک تجویز کرده، قرص خواب مصرف کنید، دچار مسمومیت دارویی با قرص خواب می شوید. مهم ترین علائم مسمومیت دارویی با قرص خواب عبارتند از: سختی در نفس کشیدن، سرگیجه، سرد شدن بدن، کاهش ضربان قلب و استفراغ. درمان مسمومیت دارویی با قرص خواب معمولا شامل شستشوی معده، استفاده از زغال فعال برای ضدعفونی کردن معده، تجویز فلومازنیل برای معکوس کردن اثر قرص خواب و … می باشد.

مسمومیت با داروی زولپیدم

زولپیدم یک داروی آرام بخش است که برای درمان بی خوابی استفاده می شود. اهمیت بسیاری دارد که زولپیدم  را دقیقاً همانطور که پزشک به شما می گوید مصرف کنید و از دوز پیشنهادی پزشک بیشتر مصرف نکنید، در غیر این صورت دچار مسمومیت دارویی با زولپیدم می شوید. مصرف بیشتر از ۱۰ میلی گرم زولپیدم در ۲۴ ساعت توصیه نمی شود و می تواند موجب مسمومیت و علائمی مانند خواب آلودگی، گیج شدن، عدم تعادل و … شود. پژوهش ها نشان می دهند که مسمومیت دارویی با زولپیدم قابل درمان است و می تواند بهبود پیدا کند. روش های درمان مسمومیت با زولپیدم شامل تجویز فلومازنیل، شستشوی معده و تزریق مایعات داخل وریدی است.

مسمومیت دارویی با دیفن هیدرامین

دیفن هیدرامین نوعی داروی آنتی هیستامین است که در قالب قرص و شربت، به صورت خوراکی مصرف می شود و برای بهبود علائم سرماخوردگی، حالت تهوع، تب، حساسیت، سرفه و گاهی به عنوان خواب آور استفاده می شود. بیشترین دوز پیشنهادی دیفن هیدرامین در ۲۴ ساعت، ۷۵ میلی گرم است. این میزان بهتر است در دو یا سه نوبت مصرف شود و مصرف مقدار زیاد این دارو به صورت یکجا می تواند علائم مسمومیت دارویی با دیفن هیدرامین را ایجاد کند. علائم مسمومیت دارویی با دیفن هیدرامین شامل دلیریوم (روان آشفتگی) و هذیان می باشد و در موارد شدیدتر می تواند منجر به کما یا حتی مرگ شود. طبق مطالعات، اگر در مسمومیت دارویی با دیفن هیدرامین، فرد زود به درمانگاه مراجعه کند، ضدعفونی کردن معده با زغال فعال می تواند مسئله را حل کند. تا به امروز هنوز هیچ دارویی پیدا نشده که بتواند اثرات مسمومیت دارویی با دیفن هیدرامین را معکوس کند.

مسمومیت دارویی با قرص b2

B2 یا بوپرنورفین یک داروی مصنوعی است که از گیاه خشخاش ساخته می شود و برای درمان درد و اختلال سوءمصرف مواد استفاده می شود. حداکثر دوز پیشنهادی قرص b2 در ۲۴ ساعت حدود ۱۶ میلی گرم است و مصرف بیشتر ممکن است باعث مسمومیت دارویی با قرص b2 شود. علائم مسمومیت دارویی با b2 شامل یبوست، حالت تهوع، سردرد و دل درد می باشد. بر اساس پژوهش ها اگر مسمومیت دارویی با قرص b2 در فردی رخ داد احتمالا باید برای او قرص نالوکسان حدود ۲ تا ۳ میلی گرم به صورت خوراکی تجویز شود و پس از مصرف آن ۴ میلی گرم به صورت تزریق وارد بدن فرد شود تا درمان مسمومیت دارویی با b2 انجام شود.

مسمومیت دارویی با داروی تاریخ گذشته

می توان گفت مسمومیت دارویی با داروی تاریخ گذشته معمولا به دلیل گذشتن مهلت انقضای دارو نیست. تاریخ انقضای دارو ها به این معنی نیست که مصرف آن دارو خطرناک است یا اثر دارو از بین رفته است.طبق مجله سلامت دانشگاه هاروارد،  قرص و دارو ها با گذشت زمان کم کم اثربخشی خود را از دست می دهند اما برای این که بتوانیم بگوییم یک دارو اثربخش نیست باید حداقل چندین سال از تاریخ انقضای آن گذشته باشد. پس اگر به اشتباه داروی تاریخ گذشته مصرف کرده اید به احتمال زیاد جای نگرانی نیست.

از بین بردن مسمومیت دارویی

چگونه از مسمومیت دارویی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از مسمومیت دارویی در بزرگسالان نحوه مصرف داروها و اطلاعات روی جعبه را بررسی کنید و دستورالعمل مصرف را با دقت مطالعه کنید.تداخل دارویی نیز می تواند باعث ایجاد علائم مسمومیت دارویی شود پس همه داروهایی که مصرف می کنید را به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید با هم تداخل ندارند.دارویی که توسط پزشک برای شما تجویز شده، دقیقا طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید و در صورت مشاهده عوارض یا کم شدن اثربخشی دارو، دوز یا تعداد دفعات مصرف را سرخود تغییر ندهید و با پزشک مشورت کنید.

برای جلوگیری و پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان، باید داروها را در مکانی امن و مطمئن نگهداری کنید که در دسترس کودکان و نوزادان نباشد. اگر مسمومیت دارویی عمدی و به قصد خودکشی بوده است، بهتر است با حمایت خانواده و اطرافیان با روانپزشک خوب مشورت کنید و کمک بگیرید.

سوالات متداول در مورد مسمومیت دارویی

در این بخش به سوالات متداول شما در مورد مسمومیت دارویی پاسخی کوتاه و خلاصه می دهیم.

آیا مسمومیت دارویی باعث مرگ می شود؟

اینکه مسمومیت دارویی باعث مرگ شود، کم اتفاق می افتد و نادر است، اما بله مسمومیت دارویی می تواند باعث مرگ شود. نوع دارویی که مصرف شده درعواقب مسمومیت دارویی بسیار تاثیر گذار است. برای جلوگیری از مرگ به دلیل مسمومیت دارویی، حتما پس از مصرف دارو به درمانگاه مراجعه کنید.

اگر افکار خودکشی دارید و احساس تنهایی می کنید لطفا هر چه سریع تر با اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ تماس بگیرید یا با روانشناس صحبت کنید. از نزدیکان و خانواده کمک بگیرید.

آیا مسمومیت دارویی باعث کما می شود؟

مسمومیت دارویی با برخی از دارو ها می تواند باعث  آسیب های جدی به مغز و بدن شود و در مواردی حتی منجر به کما شود. اگر خودتان یا یکی از اطرافیان دچار نوعی مسمومیت دارویی شده است که تنفس برایش دشوار شده، سریعا به پزشک و درمانگاه مراجعه کنید تا جلوی عوارض جدی مسمومیت دارویی مثل کما را بگیرید.

مسمومیت دارویی بعد چند ساعت بروز می کند؟

نشانه های مسمومیت دارویی با توجه به اینکه چه دارویی مصرف شده معمولا بین ۲ تا ۶ ساعت پس از مصرف بروز می کند. بروز علائم و نشانه های مسمومیت دارویی به عوامل زیادی بستگی دارد و در هر فرد متفاوت است، اما بهترین زمان برای مراجعه به پزشک بین ۱ تا ۲ ساعت پس از مصرف دارو است تا بتواند با شستشو و ضدعفونی کردن معده، اثر مسمومیت دارویی را از بین ببرد.

مسمومیت دارویی تا چند روز ادامه دارد؟

مسمومیت دارویی ممکن است بین ۳ تا ۴ روز ادامه پیدا کند، اما اگر درست درمان شود علائم تا حد قابل توجهی تا ۱ روز بعد کاهش پیدا می کند. استراحت کافی می تواند روند بهبود را سرعت ببخشد، پس حتما خواب کافی و مصرف مایعات را اولویت قرار دهید.


منابع:  poison control, americanaddictioncenters, healthline, CDC, medline, betterhealth, NHS, healthdirect, medicinehealth, verywellmind

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.