اگر قصد قطع دارو یا کاهش عوارض آن را دارید، یکی از رایج ترین سوالات این است که چگونه اثر قرص را از بین ببریم. در حالی که روش‌های پیچیده یا خطرناک زیادی برای خلاصی سریع‌تر بدن از دارو وجود دارد، بهترین راه‌ها برای انجام این کار نسبتاً ساده هستند، البته باید توجه داشت که نمی توان یکباره و فوری اثرات دارو را از بین برد و روش های از بین بردن اثرات قرص، برای تسریع این فرایند است. بدون شک، مؤثرترین روش برای رهایی بدن از اثرات دارو، کمک گرفتن از یک پزشک یا روانپزشک خوب است.

از بین بردن اثر دارو از بدن در خانه

حمایت از فرآیند طبیعی بدن می تواند به شما کمک کند داروها را از سیستم خود خارج کنید تا بتوانید درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید. شما می توانید با هیدراته ماندن، ورزش، داشتن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل یا کافئین، اثر قرص را از بین ببرید. در ادامه به چند روش برای اینکه چگونه اثر قرص را از بین ببریم اشاره می کنیم.

توجه داشته باشید که برای ار بین بردن اثر دارو، از قطع ناگهانی دارو بدون تجویز پزشک خودداری کنید. قطع ناگهانی برخی داروها، مانند داروهای روانپزشکی عوارض ترک را به همراه خواهد داشت.

از بین بردن اثر دارو با آب

هیدراته ماندن بخش مهمی از فرآیند از بین بردن تاثیر دارو است. آب یک جزء کلیدی از سیستم سم زدایی طبیعی بدن شما است. سموم و داروها اکثرا از طریق ادرار دفع می شوند و هیدراتاسیون بدن شما را در سطح مطلوب حفظ می کند. در طول روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنید. انتظار نداشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب در یک زمان راهی موثر برای از بین بردن اثر قرص باشد. هیدراته ماندن نیاز به تکرار دارد، نه فقط حجم بالا.
علاوه بر آب، دمنوش ها و آبمیوه های گیاهی ممکن است به دفع سموم بدن شما کمک کنند. آنها حاوی ترکیبات طبیعی هستند که می توانند به بدن در فرآیند اینکه چگونه اثر قرص را از بین ببریم، کمک کرده و از سلامت اندام ها حمایت کنند. از نوشیدنی های ورزشی برای آبرسانی خودداری کنید زیرا ماده اصلی آنها معمولا شکر است. آب همیشه بهترین انتخاب برای هیدراتاسیون است.

چگونه اثر قرص را از بین ببریم

از بین بردن اثر قرص با ورزش

ورزش احتمالاً آخرین کاری است که هنگام تلاش برای اینکه چگونه اثر دارو را از بین ببریم دوست دارید انجام دهید، اما از چندین جهت کمک می کند. ورزش می تواند متابولیسم را افزایش داده و جریان خون را افزایش دهد، که به بدن شما کمک می کند تا سموم را پردازش و دفع کند و از بین بردن تاثیر دارو را سریعتر می کند. عرق کردن نیز می تواند کمک کننده باشد. اگر برای ورزش های سنگین آماده نیستید، هر نوع ورزش کمک خواهد کرد. یوگا و پیاده روی برای بدن شما آسان است و در عین حال فواید ورزش را نیز به همراه دارد.

رژیم غذایی برای از بین اثر قرص

کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند توانایی بدن شما برای پردازش مواد را کند کند و نتوانیم راحت اثر قرص را از بین ببریم. غذاهایی از جمله میوه ها، سبزیجات چلیپایی، پروتئین و چربی های سالم همگی می توانند از بدن شما در دوران از بین بردن اثرات دارو حمایت کنند. راه حل اینکه چگونه اثر قرص را از بین ببریم غذا یا گروهی از غذاها نیست. در عوض، تنوع را هدف قرار دهید. غذاهای کامل نیز بسیار مهم هستند. در صورت امکان، غذای فرآوری نشده را انتخاب کنید. غذاهای طبیعی ارزش غذایی بالاتری دارند و فاقد مواد افزودنی هستند.

همچنین بخوانید: قطع داروهای اعصاب: از بین بردن عوارض داروهای اعصاب

خودداری از الکل و کافئین برای از بین بردن اثر دارو

الکل و کافئین سیستم شما را کم آب می کند. آنها همچنین سموم خاص خود را دارند که بدن باید برای دفع آنها تلاش کند. اندام های ضروری سم زدایی کبد و کلیه ها هستند. هنگامی که کبد و کلیه ها مجبور به پردازش الکل و کافئین هستند، توانایی آنها در حذف داروها از سیستم کاهش می یابد. برای کمک به این روند به دنبال درمان ترک اعتیاد باشید. اگر نمی توانید بدون برخی از انواع کافئین زندگی کنید، از قهوه و نوشابه خودداری کنید و از چای سبز یا سفید استفاده کنید. چای های کافئین دار برای بدن آسان تر هستند و آنتی اکسیدان هایی دارند که به حمایت از تلاش های بدن شما کمک می کند.

از بین بردن اثر دارو با شیر

هنگامی که محصولات لبنی با برخی داروها ترکیب می شوند، می توانند بر نحوه عملکرد یک دارو در بدن شما تأثیر بگذارند و به طور بالقوه باعث کاهش اثر آن می شوند. محصولات لبنی از جمله شیر، می تواند پردازش آنتی بیوتیک های خاص را برای بدن شما دشوارتر کند. مواد معدنی موجود در شیر مانند کلسیم و منیزیم به همراه پروتئین کازئین می توانند باعث از بین بردن اثر دارو شوند. اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، مطمئن شوید که در مورد غذاها یا نوشیدنی هایی که باید از آنها دوری کنید، اطلاعات درست کسب کنید.

روش از بین بردن اثر قرص خواب

 راه مشخصی برای از بین بردن اثر قرص خواب وجود ندارد و راه حذف این داروها از بدن با گذشت زمان است. برای از بین بردن اثر قرص خواب می بایست دوز دارو به صورت تدریجی کاهش یابد. این ممکن است چند هفته، ماه یا بیشتر طول بکشد. مصرف بیش از حد قرص های خواب یا مصرف آنها با سایر داروها یا الکل می تواند به کبد یا کلیه ها آسیب برساند و زمان از بین بردن اثر قرص خواب را طولانی تر کند. در موارد شدید، از ماشین‌هایی برای کمک به از بین بردن تاثیرات قرص های خواب آور مانند همودیالیز استفاده می‌شود.

نیمه عمر (مدت زمانیست که نیمی از ماده فعال داروی وارد شده به بدن، در خون کاهش می‌ یابد) قرص های خواب آور بر اساس برند و ماده فعال آن بسیار متفاوت است. برخی از قرص های خواب نیمه عمر کوتاهی دارند، مانند زولپیدم که نیمه عمر آن ۳ ساعت است. سایرین، مانند دیازپام، نیمه عمری بین ۲۰ تا ۸۰ ساعت دارند. نیمه عمر دارو تأثیر مستقیمی بر سرعت خروج ماده از بدن دارد.

چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

چگونه اثر قرص تاخیری را از بین ببریم؟

بسیاری از عوارض جانبی خفیف ویاگرا، ارکتو یا سیلدنافیل یا در عرض چند ساعت پس از مصرف دوز شما از بین می روند یا به راحتی قابل تسکین هستند و همیشه  نیاز به از بین بردن اثر قرص تاخیری نیست. اکثر مردان متوجه می شوند که عوارض جانبی قرص های تاخیری پس از ۱ ساعت از بین می رود و پس  از ۱۲ ساعت تقریباً همه عوارض جانبی از بین می روند و نیاز نیست برای از بین بردن اثر ویزارسین. به عنوان مثال، سردرد، گرگرفتگی و سرگیجه اغلب با دراز کشیدن و استراحت کاهش می یابد. اجتناب از الکل نیز به کاهش این عوارض کمک می کند.

چگونه عوارض آنتی بیوتیک را از بین ببریم؟

نکات زیر می تواند به از بین بردن یا کاهش عوارض آنتی بیوتیک ها مثل تاوانکس کمک کند:

طبق دستور آنتی بیوتیک مصرف کنید

برخی از آنتی بیوتیک ها را باید فقط با آب مصرف کرد. اما بسیاری از موارد دیگر باید همراه با غذا مصرف شوند، که می تواند جذب آنها را افزایش دهد و ناراحتی معده را از بین ببرد.

تمام قرص آنتی بیوتیک را مصرف کنید

شما باید کل دوره تجویز شده آنتی بیوتیک را تمام کنید، حتی اگر علائم شما برطرف شود. اگر در اواسط دوره مصرف دارو را قطع کنید، عفونت ممکن است باقی بماند و باکتری ها مقاوم شوند. این می تواند شما را برای مشکلات بیشتر آماده کند.

از الکل خودداری کنید

آنتی بیوتیک ها و الکل می توانند عوارض جانبی مشابهی ایجاد کنند. این اثرات زمانی که آنها را با هم مصرف کنید ممکن است ترکیب شوند. برخی از داروها مانند مترونیدازول و تری متوپریم-سولفامتوکسازول در صورت مصرف با الکل می توانند واکنش های شدیدتری ایجاد کنند.

پروبیوتیک مصرف کنید

بسیاری از آنتی بیوتیک ها می توانند باعث اسهال شوند. این به این دلیل است که آنها ممکن است تعادل ظریف باکتری ها را در روده شما از بین ببرند. تحقیقات نشان داده است افرادی که پروبیوتیک مصرف می کنند نسبت به افرادی که این باکتری های مفید را مصرف نمی کنند ۴۲ درصد کمتر در معرض اسهال هستند. خوردن غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و کلم ترش می تواند کمک کننده باشد.

چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

سوالات متداول در مورد از بین بردن اثر قرص

در این بخش به برخی سوالات رایج در مورد اینکه چگونه اثر قرص را از بین ببریم پاسخ داده ایم.

ایا ابلیمو اثر قرص را از بین میبرد؟

ابلیمو معمولاً تداخلات شدیدی با داروها ایجاد نمی کند و اثر قرص را از بین نمی برد. با این حال، طبق برخی مطالعات، آب مرکبات ممکن است بر داروهایی که بر حرکت کلسیم تأثیر می‌گذارند، مانند داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند، تأثیر بگذارد.

ایا نوشابه اثر قرص را از بین میبرد؟

نوشابه خاصیت اسیدی دارد. نوشابه قادر به کاهش اثر ضد باکتریایی اکثر داروها است. نوشیدنی های گازدار زمانی که با داروهای خاص ترکیب می شوند می توانند منجر به آلرژی یا عوارض جانبی در برخی از بیماران شوند. نوشابه می تواند میزان جذب دارو را برای آنتی بیوتیک های خاص کاهش دهد.

ایا دوغ اثر قرص را از بین میبرد؟

محصولات لبنی مانند دوغ و شیر می توانند با برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین و سیپروفلوکساسین تداخل داشته باشند. هنگامی که آنتی بیوتیک ها به این مواد متصل می شوند، می توانند موادی را تشکیل دهند که نامحلول هستند و نمی توانند توسط بدن ما جذب شوند. در نتیجه، دارو بی اثر می شود و روند بهبودی بیش از حد معمول طول می کشد. اگر می خواهید دوغ بخورید باید دو ساعت قبل یا بعد از مصرف دارو صبر کنید.

ایا خوردن ماست اثر دارو را از بین میبرد؟

محصولات لبنی مانند ماست، وقتی با داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها ترکیب می شوند؛ موادی به وجود می آید که برای بدن قابل جذب نیستند. در نتیجه ماست اثر دارو را از بین میبرد. توصیه می شود تا ۲ ساعت قبل یا بعد برخی داروها ماست و سایر محصولات لبنی را استفاده نکنید.


پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.