کلونازپام یا clonazepam یا کلونوپین یک داروی ضد تشنج یا ضد صرع و در واقع یک قرص خواب آور است. قرص کلونازپام بنزودیازپین طولانی اثر است که معمولا برای درمان اختلالات پانیک، اضطراب شدید و تشنج استفاده می شود. کلونازپام از زمان ثبت اختراع در سال ۱۹۶۰ و سپس عرضه برای فروش در سال ۱۹۷۵، سابقه تاریخی خوبی را تجربه کرده است. داروی کلونازپام همچنان استفاده فوق‌العاده بالایی دارد زیرا سالانه میلیون‌ها نسخه برای این دارو در سطح بین‌المللی نوشته می‌شود. با این حال، متأسفانه، مانند بسیاری از بنزودیازپین ها، مصرف کلونازپام نیز با سوء مصرف همراه است.

فهرست مقاله

قرص کلونازپام برای چیست؟

کلونازپام برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. این دارو به عنوان یک داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. قرص کلونازپام همچنین برای درمان حملات پانیک استفاده می شود. کلونازپام با آرام کردن مغز و اعصاب شما کار می کند. این دارو به دسته ای از داروها به نام بنزودیازپین ها تعلق دارد.

طبق گفته medscape، این دارو به صورت خارج از برچسب (یعنی تجویز دارو برای مواردی غیر از موارد تایید شده رسمی) برای اختلال خواب، لرزش اساسی، سندرم سوزش دهان و دیسکینزی دیررس نیز مصرف می شود. کلونازپام ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی برای سایر مشکلات استفاده شود. یعنی ممکن است فرد نیاز به مصرف آن با سایر داروها داشته باشد.

کلونازپام برای خواب

کلونازپام برای خواب نیز تجویز می شود. مطالعات نشان داده اند که کلونازپام می تواند زمان خواب را افزایش دهد. در واقع، بسیاری از مردم کلونازپام و بنزودیازپین‌های مشابه را داروهای شگفت‌انگیزی می‌ دانند که به آنها کمک می‌کند بهتر بخوابند. می توان از قرص کلونازپام برای بی خوابی به صورت درمان کوتاه مدت استفاده کرد.

مکانیسم اثر کلونازپام

کلونازپام شامل اثرات ضد تشنج، آرام بخش، شل کننده عضلات و ضد اضطراب است. با افزایش فعالیت مهاری میانجی عصبی GABA، اعتقاد بر این است که کلونازپام می تواند در کاهش هر گونه فعالیت الکتریکی بیش از حد عصبی در سیستم اعصاب مرکزی که ممکن است به تشنج منجر شود، کمک کند. همچنین اعتقاد بر این است که مکانیسم اثر کلونازپام در افزایش اثرات GABA ممکن است فعالیت عصبی در آمیگدال؛ مدارهای ترس متمرکز، را مهار کند. بنابراین به مدیریت اضطراب یا هراس کمک می کند.

همه چیز در مورد قرص کلونازپام

نحوه مصرف کلونازپام

پزشک شما نحوه مصرف قرص کلونازپام را توضیح خواهد داد. آنها همچنین توضیح خواهند داد که چه مقدار و چند بار مصرف شود. حتما از دستورات پزشک خود پیروی کنید. این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ یا ۳ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید.این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید. کلونازپام ممکن است با غذا یا بدون غذا مصرف شود. در صورت بروز ناراحتی معده همراه غذا مصرف شود.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر این دارو به خوبی از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه داروی کلونازپام به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.

اگر چندین نوع مختلف از اختلالات تشنجی دارید، ممکن است در اولین شروع استفاده از کلونازپام تشنج را تشدید کنید. اگر این اتفاق افتاد فورا با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است نیاز به اضافه کردن یا تنظیم دوز سایر داروهای شما برای کنترل تشنج داشته باشد. اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین زمان مصرف کلونازپام

کلونازپام ممکن است هر روز در زمان های منظم یا بر اساس نیاز مصرف شود. به طور معمول، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تعداد دوزهایی را که باید در یک روز مصرف کنید محدود می کند. بهترین زمان مصرف کلونازپام برای تشنج، شب است.

کلونازپام سبز رنگ برای چیست؟

برخی تصور می کنند کلونازپام سبز رنگ نوع خاصی از این داروست اما این صرفا رنگ قرص های آن است. کلونازپام سبز رنگ معمولا دوز ۱ میلی گرم دارد و مانند سایر دوزها برای تشنج، پانیک و اختلالات خواب مصرف می شود.

کلونازپام چه دوزهایی دارد؟

دوز بر اساس وضعیت پزشکی، سن، و پاسخ به درمان متفاوت است. برای کودکان، دوز بر اساس وزن است. افراد مسن معمولاً با دوز کمتر شروع می کنند تا خطر عوارض جانبی کاهش یابد. دوز خود را افزایش ندهید، آن را بیشتر مصرف نکنید، یا آن را برای مدت طولانی تر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. دوز کلونازپام بیش از ۲۰ میلی گرم در روز نخواهد بود.

کلونازپام به صورت قرص در دوزهای ۰.۵، ۱ و ۲ میلی گرم موجود است. این دارو در مقادیر بالاتر مانند ۳، ۴، ۵ میلی گرم یا بالاتر وجود ندارد. بنابراین اگر این دوزهای دارو برای شما تجویز شده است، پزشک نحوه مصرف دوز را توضیح می دهد. دوز کلونازپام شما بسته به موضوع درمان متفاوت است. تعداد دفعات مصرف دوز نیز متفاوت خواهد بود. دوز کلونازپام برای اختلالات تشنجی بیشتر از دوزهای مربوط به اختلال هراس یا پانیک است.

اطلاعات زیر دوزهایی را که معمولاً استفاده می شود را توصیف می کند. با این حال، مطمئن شوید که دوز تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. پزشک شما بهترین دوز را متناسب با نیاز شما تعیین خواهد کرد.

دوز کلونازپام برای پانیک

دوز کلونازپام برای پانیک ۰.۲۵ میلی گرم خوراکی هر ۱۲ ساعت در ابتدا می باشد. ممکن است بعد از ۳ روز، دوز به ۱ میلی گرم در روز افزایش یابد، در برخی بیماران ممکن است تا ۴ میلی گرم در روز افزایش یابد. تایید نشده است که کلونازپام برای پانیک در افراد کمتر از ۱۸ سال بی‌خطر و موثر است.

دوز کلونازپام برای تشنج

دوز کلونازپام برای تشنج در بزرگسالان ۱۸ تا ۶۴ سال ۰.۵ تا ۱.۵ میلی گرم در روز به صورت خوراکی هر ۸ ساعت است. دوز مصرفی ممکن است بین ۰.۵ تا ۱ میلی گرم هر ۳ روز تا رسیدن به اثر مورد نظر افزایش یابد. حداکثر دوز برای تشنج ۲۰ میلی گرم در روز است.

پزشک باید برای قطع کلونازپام، دوز را به آرامی کاهش دهد. آنها نباید دوز را بیش از ۰.۱۲۵ میلی گرم هر سه روز کاهش دهند. به عنوان مثال، اگر فرد ۲ میلی گرم دو بار در روز مصرف می کرد، پزشک با کاهش دوز به ۱.۸۷۵ میلی گرم، دو بار در روز، شروع می کرد. این دارو برای کودکان نیز کاربرد دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

مطلب مرتبط: پرگابالین و موارد مصرف آن چیست؟ عوارض و نحوه مصرف

کلونازپام برای کودکان

قرص کلونازپام برای کودکان کمتر از ۱۰ سال برای پانیک تایید نشده اما برای تشنج مصرف دارد. مقدار مصرف کلونازپام برای تشنج در کودکان سن ۱۱ تا ۱۷ سال ۰.۵ میلی گرم سه بار در روز است.  پزشک ممکن است دوز کودک را ۰.۵ تا ۱ میلی گرم هر سه روز افزایش دهد تا زمانی که تشنج آنها کنترل شود و حداکثر دوز ۲۰ میلی گرم در روز است.

دوز کلونازپام برای کودکان سن ۰ تا ۱۰ سال یا کودکانی که ۳۰ کیلوگرم یا کمتر وزن دارند ۰.۰۱ تا ۰.۰۳ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن در روز است. دوز نباید بیش از ۰.۰۵ میلی گرم بر کیلوگرم در روز باشد که در دو تا سه دوز منقسم داده می شود. پزشک ممکن است دوز کودک را ۰.۲۵ تا ۰.۵ میلی گرم هر سه روز افزایش دهد تا زمانی که تشنج آنها کنترل شود. حداکثر دوز ۰.۱ تا ۰.۲ میلی گرم بر کیلوگرم است.

کلونازپام چیست؟

کلونازپام برای سالمندان 

کلیه‌های افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن آنها داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن آنها باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی آنها را افزایش می دهد. پزشک آنها ممکن است آنها را با دوز کاهش یافته یا برنامه دوز متفاوت شروع کند. این می تواند به جلوگیری از تجمع بیش از حد این دارو در بدن آنها کمک کند.

مصرف بیش از حد کلونازپام

با مصرف بیش از حد کلونازپام ممکن است سطوح خطرناکی از دارو را در بدن خود داشته باشد. علائم مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل خواب آلودگی یا رخوت، گیجی، مشکل در هماهنگی یا رفلکس کند و کما باشد. اگر شما یا نزدیکانتان بیش از حد از این دارو مصرف کرده است، باید با اورژانس تماس بگیرد. اگر علائم آنها شدید است، باید به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنند.

چگونه مسمومیت دارویی را از بین ببریم؟ علائم مسمومیت دارویی

کلونازپام بعد از چند دقیقه اثر می کند؟

قرص کلونازپام تقریباً ۲۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد تا اثر کند و حداکثر اثر کلونازپام در ۱ الی ۴ ساعت حاصل می شود.

ترک کلونازپام چند روز طول میکشد؟

از آنجایی که کلونوپین یک بنزودیازپین با نیمه عمر طولانی ۱۸ تا ۵۰ ساعت است، ترک کلونازپام معمولاً تا ۱-۳ روز پس از آخرین دوز شروع نمی شود، یا زمانی که اثر دارو متوقف می شود. ترک زودهنگام کلونازپام معمولاً حدود ۲ تا ۴ روز طول می کشد و احتمالاً شامل علائم عود، مانند اضطراب و بی خوابی است. ترک حاد معمولاً حدود دو هفته پس از قطع کلونازپام به اوج خود می رسد و ممکن است از یک هفته تا یک ماه طول بکشد.

چگونه کلونازپام را قطع کنیم؟

کلونازپام را به صورت ناگهانی قطع نکنید. در صورت کاهش تدریجی دوز، این دارو را می توان با موفقیت بدون هیچ گونه علائم عمده ترک قطع کرد. توصیه می کنیم دوز کلونازپام را پس از مصرف میان مدت به میزان ۰.۲۵ میلی گرم در هفته کاهش دهید.

عوارض کلونازپام

مانند بسیاری از داروها، قرص کلونازپام ممکن است عوارض جانبی خفیف و جدی ایجاد کند. فهرست‌ زیر برخی از عوارض کلونازپام را شرح می‌دهند. این لیست شامل همه عوارض جانبی احتمالی نمی شود. به خاطر داشته باشید که عوارض جانبی دارو می تواند به سن، سایر شرایط سلامتی که دارید و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید بستگی داشته باشد. پزشک شما می تواند در مورد عوارض جانبی احتمالی قرص کلونازپام بیشتر به شما بگوید. آنها همچنین می توانند راه هایی را برای کمک به کاهش عوارض جانبی پیشنهاد کنند.

عوارض خفیف کلونازپام

در اینجا لیست کوتاهی از برخی از عوارض جانبی خفیف که قرص کلونازپام می تواند ایجاد کند، آورده شده است. عوارض جانبی خفیف بسیاری از داروها ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر آزاردهنده شدند، با پزشک خود صحبت کنید.عوارض جانبی خفیف قرص کلونازپام که گزارش شده است عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • مشکلات تعادل و هماهنگی
  • سردرد
  • خستگی (کمبود انرژی)
  • افسردگی
  • مشکلات حافظه
  • تغییرات وزن، مانند افزایش وزن به دلیل افزایش اشتها، یا کاهش وزن

عوارض جدی

عوارض جانبی جدی از قرص کلونازپام ممکن است رخ دهد، اما شایع نیستند. اگر عوارض جانبی جدی ناشی از قرص کلونازپام دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. اما اگر فکر می کنید که در حال اورژانس پزشکی هستید، با شماره اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی قرص کلونازپام که گزارش شده است عبارتند از:

  • مشکلات سلامت روان، مانند افسردگی، افکار یا رفتارهای خودکشی، توهم، بی قراری، روان پریشی و اضطراب
  • وقفه تنفسی (تنفس کند)
  • اختلالات خونی، مانند تغییرات در تعداد پلاکت ها که منجر به خونریزی و مشکلات لخته شدن می شود
  • مشکل در ادرار کردن
  • بدتر شدن اختلالات تشنجی که از دارو برای درمان آنها استفاده می شود
  • درد قفسه سینه و تپش قلب
  • غش کردن
  • فشار خون پایین
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات پریود، مانند پریودهای نامنظم یا پریودهای دردناک

عوارض کلونازپام

عوارض کلونازپام بر مغز

عوارض کلونازپام بر مغز شامل مواردی مانند مشکلات حافظه بود که بالاتر ذکر شد. بنزودیازپین‌هایی مانند کلونوپین سیگنال‌های شیمیایی مغز را تغییر می‌دهند که باعث ایجاد اضطراب و حملات پانیک می‌شوند، حتی زمانی که سطح پریشانی فرد پایین است. برای بیماران مبتلا به اختلالات تشنجی، کلونوپین در مغز، نورون ها و انتقال دهنده های عصبی را که در فعالیت تشنج نقش دارند، آرام می کند.

حساسیت به کلونازپام

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به قرص کلونازپام داشته باشند. علائم یک واکنش آلرژیک خفیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی (ممکن است به شکل التهاب، کهیر و … دیده شود)
  • خارش
  • مشکل در تنفس
  • گرگرفتگی (گرمی موقت، قرمزی)

واکنش آلرژیک شدیدتر نادر است اما ممکن است. علائم یک واکنش آلرژیک شدید می تواند شامل تورم زیر پوست، به طور معمول در پلک ها، لب ها، دست ها یا پاها باشد. آنها همچنین می توانند شامل تورم زبان، دهان یا گلو باشند که می تواند باعث مشکلات تنفسی شود.

اگر فردی واکنش آلرژیک داشته باشد، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرد. اگر علائم آنها شدید است، با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس بروید. فردی که هرگز به آن واکنش آلرژیک داشته است نباید دوباره این دارو را مصرف کند. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد.

اگزازپام چیست و چه کاربردی دارد؟ نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

اعتیاد به کلونازپام

طبق منابع در حالی که استفاده کوتاه مدت و درمانی کلونازپام به طور کلی ایمن و موثر در نظر گرفته می شود، این دارو پتانسیل سوء استفاده و اعتیاد را دارد. افراد با سابقه اختلال مصرف مواد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد به کلونازپام هستند. علاوه بر این، استفاده نادرست از کلونوپین اغلب همراه با مصرف مواد دیگر رخ می دهد. به عنوان مثال، افراد ممکن است از کلونازپام (یا سایر بنزودیازپین ها) یا برای تقویت اثرات سرخوشی مواد افیونی و الکل یا برای کاهش عوارض جانبی ناخواسته مرتبط با استفاده از محرک ها مانند بی خوابی استفاده کنند. درگیر شدن در استفاده از چند ماده احتمال عوارض جانبی، مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش می دهد.

علائم اعتیاد به کلونازپام 

متخصصان از معیارهای فهرست شده در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) برای تشخیص اعتیاد به بنزودیازپین یا اختلال مصرف آرام بخش استفاده می کنند. برخی از علائم، طبق این معیار، عبارتند از:

  • استفاده از کلونازپام در دوزهای بالاتر یا برای مدت طولانی تر از آنچه در نظر گرفته شده است.
  • ابراز تمایل یا تلاش های ناموفق برای کاهش یا توقف مصرف کلونازپام
  • صرف زمان و تلاش زیادی برای تهیه، استفاده یا ترک
  • داشتن میل مداوم و شدید، ولع یا میل شدید به مصرف کلونوپین
  • استفاده مکرر و شکست در انجام مسئولیت ها در مدرسه، خانه و محل کار
  • استفاده مکرر اعلیرغم تأثیر منفی مداوم آن بر تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی

کلونازپام با چه داروهایی تداخل دارد؟

مصرف داروها، واکسن ها، غذاها و موارد دیگر با یک داروی خاص می تواند بر نحوه عملکرد دارو تأثیر بگذارد. قبل از مصرف قرص کلونازپام، حتماً پزشک خود را در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله انواع نسخه ای و بدون نسخه، مطلع کنید. همچنین ویتامین ها، گیاهان دارویی یا مکمل هایی را که استفاده می کنید، توضیح دهید.

پزشک شما می تواند در مورد هرگونه تداخلاتی که این موارد ممکن است با قرص کلونازپام ایجاد کنند به شما بگوید. قرص کلونازپام می تواند با چندین نوع دارو تداخل داشته باشد. تداخلات ممکن است باعث افزایش عوارض جانبی شود. توجه کنید که تداخلات دارویی کلونازپام که اینجا ذکر شده ممکن است کامل نباشد. این داروها عبارتند از:

کلونازپام همچنین می‌تواند با گیاهان و مکمل‌هایی که باعث آرام‌بخشی (خواب‌آلودگی) می‌شوند، تداخل داشته باشد. این تداخل می تواند عوارض جانبی خاصی از کلونازپام را افزایش دهد. برای کمک به جلوگیری از عوارض جانبی جدی، قبل از شروع کلونازپام حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که آیا گیاه یا مکملی مصرف می کنید. برخی از نمونه‌هایی از گیاهان و مکمل‌هایی که باید با استفاده از کلونازپام اجتناب کرد عبارتند از:

  • بابونه
  • کاوا
  • ملاتونین
  • کانابیس
  • سنبل الطیب

کلونازپام سبز رنگ

مصرف همزمان کلونازپام و پروپرانول

مصرف همزمان کلونازپام و پروپرانول ممکن است اثرات شدید در کاهش فشار خون داشته باشند. ممکن است سردرد، سرگیجه، سبکی سر، غش و/یا تغییر در نبض یا ضربان قلب را تجربه کنید.

مصرف همزمان کلونازپام و الپرازولام

مصرف همزمان کلونازپام و الپرازولام پتانسیل ایجاد آسیب مغزی را دارند. افرادی که به طور مرتب از این مواد با هم استفاده می کنند، حالت های هذیان را تجربه می کنند. افسردگی نیز می تواند در نتیجه سوء مصرف مزمن کلونازپام و زاناکس ایجاد شود.

مصرف همزمان کلونازپام و زولپیدم

مصرف همزمان کلونازپام و کلردیازپوکساید، مصرف همزمان کلونازپام و گاباپنتین، مصرف همزمان کلونازپام و لورازپام و مصرف همزمان کلونازپام و زولپیدم ممکن است عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب آلودگی، گیجی و مشکل در تمرکز را افزایش دهد. برخی از افراد، به ویژه افراد مسن، ممکن است در تفکر، قضاوت و هماهنگی حرکتی نیز دچار اختلال شوند.

مصرف همزمان کلونازپام و متادون

مصرف همزمان کلونازپام و متادون بدون هماهنگی مراقبت مناسب و نظارت حرفه ای، خطرات وخیمی دارد. بنزودیازپین هایی مانند کلونوپین خطر مصرف بیش از حد مواد افیونی مانند متادون را افزایش می دهد.

مصرف همزمان کلونازپام و سرترالین

مصرف همزمان کلونازپام و سرترالین در درمان افسردگی، اختلال پانیک، اختلال اضطراب، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال استرس پس از سانحه و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی استفاده می شود.

مصرف همزمان کلونازپام و الکل

اگر الکل مصرف می کنید، در صورت مصرف کلونازپام باید از مصرف آن اجتناب کنید. مصرف همزمان کلونازپام و الکل می تواند برخی از عوارض جانبی کلونازپام را افزایش دهد، از جمله:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • گیجی
  • مشکلات هماهنگی
  • رفلکس های آهسته یا کند

عوارض مصرف کلونازپام با الکل

از آنجایی که کلونوپین و الکل هر دو به صورت خوراکی مصرف می شوند، ممکن است متابولیسم هضم آنها کندتر شود و این مواد می تواند خطرات عوارض جانبی را در طول زمان افزایش دهد، زیرا تعداد بیشتری از دارو وارد جریان خون فرد می شود. بزرگترین خطر مخلوط کردن الکل و کلونوپین این است که این داروها اثرات مسموم کننده یکدیگر را افزایش می دهند. الکل و کلونوپین با هم می‌توانند خواب‌آلودگی یا رخوت را افزایش دهند، که منجر به عدم تعادل یا کاهش هوشیاری می‌شود.

مشکل در تنفس یک عارضه جانبی خطرناک از مصرف کلونازپتم با الکل است. سایر عوارض جانبی خطرناک ترکیب کلونازپام و الکل شامل اختلال جدی در هماهنگی فیزیکی است که می تواند منجر به زمین خوردن شود که باعث آسیب مغزی یا شکستگی استخوان شود. کاهش عملکرد کبد و مشکلات حافظه نیز از عوارض مصرف کلونازپام و الکل است.

هشدارهای کلونازپام

قبل از مصرف کلونازپام، تمام داروها و سابقه سلامتی خود را به پزشک اطلاع دهید. اگر در گذشته نیز بنزودیازپین مانند کلردیازپوکساید، لورازپام، آلپرازولام و دیازپام مصرف کرده اید، به آنها اطلاع دهید. همچنین اگر تا به حال سوءمصرف مواد مخدر یا اختلال مصرف مواد را تجربه کرده اید، با پزشک خود صحبت کنید.
اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا سایر عواملی که بر سلامت شما تأثیر می گذارد، ممکن است قرص کلونازپام برای شما مناسب نباشد. قبل از مصرف کلونازپام با پزشک خود در مورد سابقه سلامتی خود صحبت کنید. عواملی که باید در نظر گرفته شوند شامل مواردی هستند که در لیست زیر قرار دارند.

  • پورفیریا: اگر به اختلال خونی به نام پورفیری مبتلا هستید، کلونوپین ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.
  • مشکلات ریوی: در صورت داشتن بیماری های مرتبط با ریه، کلونوپین می تواند باعث تنفس کند شود. اینها شامل بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، آسم و آپنه خواب است. اگر این شرایط را دارید، کلونازپام ممکن است خطر مشکلات تنفسی را افزایش دهد.
  • بیماری کبد: اگر بیماری شدید کبدی دارید، نباید این دارو  مصرف کنید. این دارو می تواند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند.
  • بیماری کلیوی: اگر مشکلات جدی با کلیه های خود دارید، کلونازپام ممکن است در بدن شما تجمع کند و عوارض جانبی ایجاد کند.
  • گلوکوم حاد زاویه باریک: اگر به این نوع گلوکوم مبتلا هستید، نباید کلونازپام مصرف کنید. می تواند فشار چشم شما را افزایش دهد و وضعیت چشم شما را بدتر کند.
  • سایر اختلالات روانی: برای برخی افراد، مصرف این دارو می تواند برخی از شرایط سلامت روان را بدتر کند. این شامل افسردگی، اضطراب، عصبانیت، بی قراری و افکار یا رفتارهای خودکشی می شود. این واکنش ها بیشتر در کودکان یا افراد مسن رخ می دهد.

خوردن کلونازپام در بارداری

کلونازپام یک داروی حاملگی دسته D است. مطالعات نشان می دهد که هنگام مصرف دارو توسط مادر، خطر عوارض جانبی برای جنین وجود دارد. این دارو در دوران بارداری باید در موارد جدی که برای درمان یک بیماری خطرناک در مادر لازم است استفاده شود. برخی از اطلاعات نشان می دهد که مصرف کلونازپام در اواخر بارداری یا در حین زایمان ممکن است مشکلاتی را برای نوزاد ایجاد کند.

به عنوان مثال، یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است پس از تولد دچار علائم وابستگی و ترک شود. اگر فرد باردار است یا قصد باردار شدن دارد باید با پزشک خود صحبت کند. نوزادانی که در دوران بارداری در معرض کلونازپام قرار گرفتند ممکن است دارای موارد زیر باشند:

  • هیپوترمی (دمای پایین بدن)
  • هیپوتونی یا تونوس عضلانی پایین
  • تنفس کند
  • مشکل در تغذیه

کلونازپام در دوران شیردهی

کلونازپام به شیر مادر منتقل می شود. و ممکن است خطر عوارض جانبی جدی را در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند افزایش دهد. بنابراین حتما از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف کلونازپام در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر. آنها ممکن است در مورد روش های جایگزین برای تغذیه فرزندتان در حین مصرف دارو صحبت کنند.

داروی کلونازپام

بهترین جایگزین کلونازپام

داروهای دیگری نیز برای درمان وضعیت فرد وجود دارد. برخی ممکن است برای آن شخص مناسب تر از دیگران باشند. فرد باید با یک روانپزشک خوب خود در مورد بهترین جایگزین کلونازپام صحبت کند. بسته به شرایط و مشکل شما، جایگزین کلونازپام مشخص می شود. برخی از جایگزین های کلونوپین شامل موارد زیر است:

سوالات متداول در مورد کلونوپین

در این بخش به سوالات رایج در مورد کلونازپام پاسخ داده ایم.

کلونازپام مورفین دارد؟

خیر کلونازپام مرفین ندارد و در مواد تشکیل دهنده آن به مورفین اشار نشده است. برخی به علت اثرات خواب آور کلونازپام گمان می کنند که این دارو حاوی مورفین می باشد.

کلونازپام بهتر است یا آلپرازولام؟

کلونازپام داروی قوی تری است، بنابراین امکان معتاد شدن به آن بیشتر است. آلپرازولام بیشتر به طور روزانه بیشتر مصرف می شود، و ممکن است متوجه شوید که اگر آن را برای مدت طولانی مصرف کنید ، دیگر اثرات مفید آن احساس نمی شود.

چه چیزی اثر کلونازپام را از بین می برد؟

درمان خاصی برای معکوس کردن اثرات کلونازپام وجود دارد. این دارو که فلومازنیل نام دارد می تواند اثرات کلونازپام را معکوس کند اما باید از طریق متخصص در بیمارستان تجویز شود. فقط پزشک می تواند تصمیم بگیرد که آیا به این دارو نیاز دارید یا خیر.

کلونازپام یک قوی است یا دو؟

در اکثز داروها دوز بیشتر به معنای قدرت بالاتر دارو است. طبق این تعریف کلونازپام دو قوی تر از کلونازپام یک می باشد. البته توجه کنید که دوز دارو فقط طبق تشخیص پزشک باید مصرف شود.

آیا کلونازپام تست اعتیاد را مثبت میکند؟

در مطالعات، کلونوپین در تست اعتیاد با ادرار تا یک ماه، در آزمایش مو تا ۲۸ روز و در آزمایش بزاق تا ۵ یا ۶ روز قابل تشخیص بود. سوء استفاده از کلونوپین می تواند منجر به اعتیاد و وابستگی فیزیکی شود.

آیا کلونازپام فشار خون را بالا میبرد؟

کلونازپام فشار خون را بالا نمی برد بلکه افت فشار خون ارتواستاتیک یکی از عوارض قرص کلونازپام است که گزارش شده است. این نوعی فشارخون پایین است که زمانی اتفاق می‌افتد که از حالت نشسته یا دراز کشیده به حالت ایستاده تغییر وضعیت دهید.

قرص کلونازپام چند ساعت در بدن میماند؟

کلونازپام به دلیل نیمه عمر طولانی ۲۰ تا ۵۰ ساعت، نسبت به سایر داروهایی که نیمه عمر نسبتاً کوتاهتری دارند، مدت بیشتری در بدن باقی می ماند. نیمه عمر دارو به مدت زمانی که بدن فرد طول می کشد تا نیمی از دوز دارو را حذف کند، اطلاق می شود.

منبع: healthline, medicalnewstoday, drugbank

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.