کاربامازپین یا carbamazepine که به نام تگرتول و تگاتارد نیز شناخته می شود، یک داروی ضد تشنج و مسکن است که برای کنترل تشنج و درمان درد ناشی از عصب سه قلو و اختلال دوقطبی استفاده می شود. قرص کاربامازپین در ابتدا توسط FDA در سال ۱۹۶۵ تایید شد. گذشته از موارد استفاده فوق، این دارو برای کنترل علائم دوقطبی نیز تجویز می شود. جالب اینجاست که کاربامازپین اولین ضد تشنج مورد استفاده برای درمان افراد بود.

فهرست مقاله

قرص کاربامازپین برای چیست؟

کاربامازپین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای کنترل انواع خاصی از تشنج در افراد مبتلا به صرع استفاده می شود. همچنین برای درمان نورالژی سه قلو (بیماری که باعث درد عصب صورت یا دندان می شود) استفاده می شود. کپسول کاربامازپین همچنین برای درمان دوره های شیدایی (خلق بالا، هیجان زده یا تحریک شده غیرطبیعی) یا دوره های مختلط (علائم مانیا و افسردگی که همزمان اتفاق می افتد) در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک نیز کاربرد دارد.

کاربامازپین در دسته ای از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد. با کاهش فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز عمل می کند. قرص کاربامازپین همچنین به صورت خارج از برچسب؛ یعنی به صورت غیر رسمی برای نورالژی پست هرپتیک (عارضه زونا)، سندروم پای بیقرار و اسکیزوفرنی استفاده می شود.

قرص کاربامازپین چیست

شربت کاربامازپین برای کودکان

شربت کاربامازپین از تشنج های ناشی از صرع پیشگیری و مدیریت می کند. همچنین می تواند با آرام کردن اعصاب بیش فعال در بدن، درد عصبی را درمان کند. شربت کاربامازپین برای کودکان برای درمان تشنج و درمان درد ناشی از مشکل عصب صورت استفاده می شود. همچنین ممکن است به دلایل دیگری به فرزند شما داده شود. شربت کارمازپین برای کودکان یک ماهه و بالاتر می تواند مصرف شود.

کاربامازپین برای افسردگی

کاربامازپین به غیر از استفاده از آن در درمان صرع، گاهی اوقات می‌تواند برای افراد جوان زیر ۱۸ سال برای درمان بیماری‌های فوق، «خارج از برچسب» نیز تجویز شود. سایر شرایطی که کاربامازپین ممکن است برای درمان استفاده شود عبارتند از: افسردگی (کم خلقی) برخی از اختلالات اضطرابی و هراس.

کاربامازپین و سندرم پای بی قرار

در برخی موارد، قرص کاربامازپین برای سندرم پای بی قرار تجویز می شود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، بیماران خاص در طول درمان با کاربامازپین حملات کمتر سندرم پای بی قرار را تجربه می کردند و کاربامازپین به طور قابل توجهی موثرتر از دارونما بود.

مکانیسم اثر کاربامازپین

مکانیسم اثر کاربامازپین به طور کامل مشخص نشده است و به طور گسترده ای مورد بحث قرار گرفته است. یک فرضیه اصلی این است که کاربامازپین شلیک کانال سدیم را مهار می کند و فعالیت تشنج را درمان می کند.کاربامازپین با مهار کانال های سدیم، تشنج و علائم درد عصب سه قلو را درمان می کند. قرص کاربامازپین با اتصال به کانال‌های سدیم وابسته به ولتاژ و جلوگیری از پتانسیل عمل، که معمولاً منجر به اثرات تحریکی بر روی اعصاب می‌شود، اثرات فوق را ایجاد می‌کند.

نحوه مصرف کاربامازپین

این دارو را طبق دستور پزشک به صورت خوراکی همراه با غذا مصرف کنید. اگر از شربت کاربامازپین استفاده می کنید، قبل از هر نوبت، بطری را به خوبی تکان دهید. دوز را با استفاده از یک دستگاه اندازه گیری یا قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید. دوزهای شربت کاربامازپین را از سایر داروهای مایع حداقل ۲ ساعت جدا مصرف کنید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان متفاوت است. دوز کاربامازپین در کودکان، بر اساس وزن آنها است. برای کاهش خطر عوارض جانبی، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

در حین استفاده از این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید، مگر اینکه پزشک یا داروساز شما بگوید که ممکن است این کار را با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان های معینی مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی از شرایط (مانند تشنج) ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. اگر وضعیت شما بهتر نشد یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

کاربامازپین یا تگرتول

بهترین زمان مصرف کاربامازپین

اگر کاربامازپین را تا ۴ بار در روز مصرف می کنید، سعی کنید دوزهای خود را به طور مساوی در طول روز تقسیم کنید. به عنوان مثال، آن را اول صبح، بعد از ناهار، اواخر بعد از ظهر و عصر مصرف کنید. شما می توانید کاربامازپین را با یا بدون غذا مصرف کنید. اگر در صبح احساس خواب آلودگی می کنید، ممکن است مصرف دوز در شب کمک کند. در صورت مصرف داروهای دیگر برای درد مانند سایر داروهای ضد تشنج، ضد افسردگی ها یا داروهایی مانند مورفین، خطر خواب آلودگی ممکن است افزایش یابد.

روش قطع قرص کاربامازپین

قرص کاربامازپین را سر خود و به صورت ناگهانی قطع نکنید. هنگامی که پزشک تصمیم به قطع مصرف کاربامازپین می‌گیرد، احتمالاً دوز را به آرامی طی حداقل یک ماه کاهش می‌دهد تا از بروز عوارض قطع ناگهانی کاربامازپین جلوگیری کنید. اگر چند دوز دارو را فراموش کرده اید یا تصمیم به قطع مصرف دارو گرفته اید، با پزشک خود صحبت کنید.

اوردوز کاربامازپین، مصرف بیش از حد قرص کاربامازپین

اگر فردی بیش از حد کاربامازپین مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید.  علائم مصرف بیش از حد یا اوردوز کاربامازپین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی هوشی
  • تشنج
  • بی قراری
  • انقباض عضلانی
  • حرکات غیر طبیعی
  • لرزش قسمتی از بدن که نمی توانید آن را کنترل کنید
  • بی ثباتی
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • تغییر در بینایی
  • تنفس نامنظم یا کند
  • ضربان قلب تند
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • مشکل در ادرار کردن

کاربامازپین برای چیست

دوز های کاربامازپین

این دارو در دوزهای ۱۰۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرم موجود است. همچنین پماد کاربامازپین نیز وجود دارد که در ایران تولید نمی شود. دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. دوز کاربامازپین که مصرف می کنید به قدرت دارو، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید و مشکلی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد.

اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط داروی کاربامازپین است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

دوز کپسول کاربامازپین

برای اختلال دوقطبی

 

برای بزرگسالان: در ابتدا، ۲۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۶۰۰ میلی گرم در روز نیست
برای کودکان: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود
برای صرع

 

برای بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال و بزرگتر: در ابتدا ۲۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز نیست
برای کودکان کمتر از ۱۲ سال: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز نیست
برای درد عصب سه قلو

 

برای بزرگسالان: در ابتدا، ۲۰۰ میلی گرم یک بار در روز. پزشک ممکن است در صورت نیاز و تحمل دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم در روز نیست
برای کودکان: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود

دوز شربت کاربامازپین

برای صرع

 

بزرگسالان: ۱۰۰ میلی گرم یا ۱ قاشق چایخوری ۴ بار در روز (۴۰۰ میلی گرم در روز). پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ میلی گرم در روز نیست
کودکان ۶ تا ۱۲ ساله: در ابتدا ۵۰ میلی گرم یا نصف قاشق چایخوری ۴ بار در روز (۲۰۰ میلی گرم در روز). پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز نیست
کودکان کمتر از ۶ سال: دوز بر اساس وزن بدن است و توسط پزشک تعیین می شود. دوز ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است که ۴ بار در روز مصرف می شود. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۳۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نیست
برای درد عصب سه قلو

 

بزرگسالان: در ابتدا ۵۰ میلی گرم یا نصف قاشق چایخوری ۴ بار در روز (۲۰۰ میلی گرم در روز). پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم در روز نیست.
کودکان: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز قرص کاربامازپین

برای صرع

 

بزرگسالان: در ابتدا، ۲۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ میلی گرم در روز نیست
کودکان ۶ تا ۱۲ ساله: در ابتدا ۱۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز نیست.
کودکان کمتر از ۶ سال: دوز بر اساس وزن بدن است و توسط پزشک تعیین می شود. دوز ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است که ۳ بار در روز مصرف می شود. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۳۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نیست
برای درد عصب سه قلو

 

بزرگسالان و نوجوانان: در ابتدا، ۱۰۰ میلی گرم ۲ بار در روز. پزشک ممکن است دوز شما را در صورت نیاز تنظیم کند. با این حال، دوز معمولا بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم در روز نیست
کودکان: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه کنم؟

دوز فراموش شده کاربامازپین را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز مصرف نکنید.

عوارض قرص کاربامازپین

این لیست کاملی از عوارض جانبی کاربامازپین نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. با دی خود تماس بگیرید. این دارو ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید، در زیر به عوارض شایع کاربامازپین اشاره کردیم:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • غیر طبیعی فکر کردن
  • مشکل در صحبت کردن
  • لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن
  • یبوست
  • خشک شدن دهان
  • مشکلات راه رفتن و هماهنگی
  • حالت تهوع، استفراغ

حساسیت به کاربامازپین

اگر علائم واکنش آلرژیک و حساسیت به کاربامازپین مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو یا یک واکنش شدید پوستی  مثل تب، گلودرد، سوزش در چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش که گسترش می‌یابد و باعث ایجاد تاول و لایه‌برداری می‌شود؛ دارید، کمک فوری پزشکی کنید.

عوارض خطرناک کاربامازپین

هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن را به پزشک خود گزارش دهید، مانند: تغییرات ناگهانی خلق و خو یا رفتار، افسردگی، اضطراب، بی خوابی، یا اگر احساس آشفتگی، خصومت، بی قراری، تحریک پذیری یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود دارید. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بثورات پوستی (علائم آن می تواند مهیر، جوش، التهاب و غیره باشد)، مهم نیست که چقدر خفیف باشد
  • از دست دادن اشتها، درد سمت راست بالای معده، ادرار تیره
  • ضربان قلب آهسته، سریع یا تپنده
  • کم خونی یا سایر مشکلات خونی
  • تب، لرز
  • گلودرد
  • زخم های دهان، خونریزی لثه
  • خونریزی از بینی
  • پوست رنگ پریده
  • کبود شدن آسان
  • خستگی غیر معمول
  • افکار خودکشی
  • مشکلات کبد
  • احساس سبکی سر یا تنگی نفس
  • سطوح پایین سدیم در بدن: سردرد، گیجی، ضعف شدید، احساس بی ثباتی، افزایش تشنج

عوارض پوستی کاربامازپین

ایجاد بثورات پوستی با کاربامازپین معمول است. بیشتر بثورات پوستی جدی نیستند. سندرم استیونز جانسون که یک اختلال نادر و جدی در پوست و غشاهای مخاطی است، عارضه جانبی نادر کاربامازپین است. علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند و به دنبال آن راش قرمز یا بنفش که گسترش می یابد و تاول ایجاد می کند.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

عوارض مصرف طولانی مدت کاربامازپین

بسیاری از مردم کاربامازپین را برای چندین ماه یا سال به صورت ایمن مصرف می کنند. با این حال، برخی از عوارض جانبی کاربامازپین ممکن است در طولانی مدت رخ دهد. عوارض مصرف طولانی مدت کاربامازپین شامل پوکی استخوان و استئوپنی (افزایش خطر شکستگی استخوان) است. پزشک می‌تواند آزمایش‌هایی را برای بررسی استحکام استخوان‌های شما ترتیب دهد. ورزش منظم و یک رژیم غذایی خوب نیز می تواند به قوی نگه داشتن استخوان های شما کمک کند.

عوارض قطع ناگهانی قرص کاربامازپین

اگر مصرف کاربامازپین را به یکباره قطع کنید، تعادل به وجود آمده، شروع به تغییر می کند. شما ممکن است علائم قدیمی خود را برگردانید. این خطر وجود دارد که ممکن است دچار تشنج شوید. این به این دلیل است که حتی اگر این دارو را برای صرع مصرف نمی کنید، بدن شما به مصرف یک داروی ضد تشنج عادت کرده است. بی حسی در اندام ها، مور مور شدن، دردهای مفصلی، بیخوابی، لرزش، اضطراب و کاهش وزن از سایر عوارض قطع قرص کاربامازپین است.

مطلب مرتبط: پرگابالین و موارد مصرف آن چیست؟ عوارض و نحوه مصرف

عوارض قرص کاربامازپین

قرص کاربامازپین با چه داروهایی تداخل دارد؟

قرص کاربامازپین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف می کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد صحیح دارو جلوگیری کند. برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با کاربامازپین شوند در زیر ذکر شده است.

مصرف داروهای زیر همراه با کاربامازپین باعث افزایش سطح کاربامازپین در بدن شما می شود. این می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

  • داروهای قلب: برخی داروهای قلبی مانند دیلتیازم و وراپامیل
  • داروهای عفونت قارچی: یکی از داروهای کتوکونازول، ایتراکونازول، فلوکونازول، وریکونازول
  • داروی ارتفاع: مصرف استازولامید
  • داروی ضد حساسیت: لوراتادین
  • آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک های خاص مثل کلاریترومایسین، ازیترومایسین و سیپروفلوکساسین
  • داروی ضد تهوع: آپرپیتانت
  • داروهای HIV” برخی از داروهای HIV همانند ریتوناویر، ایندیناویر، نلفیناویر، ساکویناویر
  • داروی ضد اسپاسم: دانترولن
  • داروی مثانه: اکسی بوتینین
  • داروهای سوزش سر دل: سایمتیدین و امپرازول
  • محصولات گیاهی: نیاسینامید
  • داروی مسکن: مصرف ایبوپروفن

داروهای سل
مصرف ریفامپین با کاربامازپین باعث کاهش سطح کاربامازپین در بدن شما می شود. این بدان معناست که برای درمان بیماری شما به خوبی کار نخواهد کرد. مصرف ایزونیازید با کاربامازپین ممکن است خطر آسیب کبدی را افزایش دهد.

داروهای روانپزشکی
مصرف برخی از داروهای اعصاب شامل فلوکستین، فلووکسامین، ترازودون، الانزاپین، لوکساپین، کوتیاپین همراه با کاربامازپین باعث افزایش سطح کاربامازپین در بدن شما می شود. این می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. همچنین مصرف نفازودون با این دارو باعث کاهش سطح نفازودون در بدن شما می شود. مصرف این دو دارو با هم توصیه نمی شود. مصرف آریپیپرازول با کاربامازپین باعث کاهش سطح آریپیپرازول در بدن شما می شود. پزشک ممکن است دوز آریپیپرازول را افزایش دهد.

رقیق کننده های خون
مصرف کاربامازپین با داروهای خاصی به نام ضد انعقاد می تواند اثرات این داروها را کاهش دهد. این بدان معنی است که آنها برای جلوگیری از لخته شدن خون به خوبی کار نمی کنند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • ریواروکسابان
  • آپیکسابان
  • دابیگاتران
  • ادوکسابان

همچنین مصرف تیکلوپیدین با کاربامازپین باعث افزایش سطح کاربامازپین در بدن شما می شود. این می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

داروهای ضد تشنج
مصرف برخی از داروهای ضد تشنج همراه با کاربامازپین باعث کاهش سطح کاربامازپین در بدن شما می شود. این بدان معناست که برای درمان بیماری شما به خوبی کار نخواهد کرد. اگر آن را با یکی از این داروها مصرف می کنید، ممکن است پزشک شما سطح خونی کاربامازپین را کنترل کند:

  • فلبامات
  • متسوکسیمید
  • فنی توئین
  • فسفنی توئین
  • فنوباربیتون
  • پریمیدون

مصرف سایر داروهای ضد تشنج همراه با کاربامازپین با یکی از این داروها ممکن است بر عملکرد هورمون تیروئید شما تأثیر بگذارد. این داروها عبارتند از: فنی توئین و فنوباربیتون. کاربامازپین با فنی توئین ممکن است اثرات دارو را در بدن شما تغییر دهد. در صورت از دست دادن کنترل تشنج یا علائمی مانند خواب آلودگی، مشکلات بینایی، تغییر در رفتار، حالت تهوع یا هماهنگی ضعیف عضلات، باید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین مصرف والپروئیک اسید همراه با کاربامازپین باعث افزایش سطح کاربامازپین در بدن شما می شود.

داروهای سرطان
مصرف برخی داروهای سرطان همراه با کاربامازپین باعث کاهش سطح کاربامازپین در بدن و عدم عملکرد صحیح این دارو شوند. این داروها شامل سیس پلاتین و دوکسوروبیسین هستند.
مصرف سایر داروهای سرطان با کاربامازپین باعث تغییر سطح داروی سرطان در بدن شما می شود. پزشک باید از مصرف همزمان این داروها خودداری کند. با این حال، اگر آنها باید با هم استفاده شوند، پزشک ممکن است دوز داروی سرطان خود را تغییر دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: تمسیرولیموس و لاپاتینیب.
مصرف سیکلوفسفامید با کاربامازپین باعث افزایش سطح داروی سرطان در بدن شما می شود. در صورت مصرف داروی سرطان با کاربامازپین، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

داروهای ضد رد پیوند
مصرف تاکرولیموس با کاربامازپین باعث تغییر سطح تاکرولیموس در بدن شما می شود. پزشک شما ممکن است سطوح خونی تاکرولیموس را کنترل کرده و دوز مصرفی شما را تغییر دهد.

داروی اختلال دوقطبی
مصرف لیتیوم با کاربامازپین ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

داروهای پیشگیری از بارداری
مصرف کاربامازپین همراه با کنترل بارداری هورمونی، مانند قرص های ضد بارداری، ممکن است اثربخشی کنترل بارداری را کاهش دهد. ممکن است لازم باشد از روش های جایگزین یا پشتیبان پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

داروهای تنفسی
مصرف برخی داروهای تنفسی مثل آمینوفیلین و تئوفیلین همراه با کاربامازپین باعث کاهش سطح کاربامازپین در بدن شما می شود. این بدان معناست که برای درمان بیماری شما به خوبی کار نخواهد کرد. اگر آن را با یکی از این داروها مصرف می کنید، ممکن است پزشک شما سطح خونی کاربامازپین را کنترل کند:
شل کننده های عضلانی
مصرف یکی از این داروها با کاربامازپین می تواند اثر این داروها را کاهش دهد. در صورت مصرف این داروها با کاربامازپین، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تنظیم کند. این داروها عبارتند از:

  • پانکورونی
  • وکورونیم
  • روکورونیوم
  • سیساتراکوریوم

تداخل کاربامازپین با الکل

کاربامازپین با الکل تداخل دارد و نوشیدن الکل در حین مصرف کاربامازپین می تواند خطر خواب آلودگی را بالا ببرد و همچنین می تواند خطر تشنج را افزایش دهد. از نوشیدن الکل در حین مصرف کاربامازپین خودداری کنید.

قرص کاربامازپین

هشدارهای قرص کاربامازپین

قبل از مصرف کاربامازپین، اگر به آن یا سایر داروهای ضد تشنج (مانند فسفنی توئین، اکسکاربازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، پریمیدون) یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (مانند آمی تریپتیلین، دزیپرامین) حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال (مانند سوربیتول در شربت کاربامازپین) باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه موارد: کاهش عملکرد مغز استخوان، اختلالات خونی (مانند پورفیری، کم خونی)، گلوکوم، بیماری قلبی (مانند بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم)، بیماری کلیوی، بیماری کبد، اختلالات روانی/خلقی (مثل افسردگی).

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند. زمان خود را در آفتاب محدود کنید. از اتاق های برنزه کننده یا سولاریوم کنید. بیرون از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی یا تاول/قرمزی پوست شدید فوراً از پزشک کمک بگیرید.

قرص یا شربت ممکن است حاوی قند باشد. در صورت ابتلا به دیابت یا هر بیماری دیگری که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از مصرف قند در رژیم غذایی دارید، احتیاط کنید. از پزشک یا داروساز در مورد استفاده ایمن از این محصول سوال کنید. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه گیجی، بی ثباتی، یا ضربان قلب نامنظم حساس تر باشند. گیجی و بی ثباتی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد. افراد مسن ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد نوعی عدم تعادل مواد معدنی (سطح پایین سدیم در خون) باشند، به خصوص اگر آنها همچنین از قرص های آب (ادرار آور) استفاده می کنند.

مصرف کاربامازپین در بارداری

خوردن قرص کاربامازپین در بارداری ممکن است باعث آسیب جنین شود. داده های اپیدمیولوژیک ارتباط بین مصرف این دارو در دوران بارداری و ناهنجاری های مادرزادی از جمله اسپینا بیفیدا (بیرون‌زدگی نخاع) را نشان می دهد. اختلالات رشدی، تأخیر در رشد بر اساس ارزیابی های عصبی-رفتاری، و ناهنجاری های مادرزادی (مانند نقص های جمجمه-صورتی، ناهنجاری های قلبی عروقی و ناهنجاری های مربوط به سیستم های مختلف بدن) نیز گزارش شده است.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. با این حال، از آنجایی که تشنج‌های درمان‌نشده یک بیماری جدی است که می‌تواند به زن باردار و جنین داخل رحم او آسیب برساند، مصرف این دارو را متوقف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کند.

مصرف کاربامازپین در شیردهی

مصرف کاربامازپین در شیردهی باعث می شود این دارو وارد شیر مادر شود. ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جدی ایجاد کند. اکثر نوزادان هیچ واکنش نامطلوبی نداشته اند، اما آرام بخشی، مکیدن ضعیف، واکنش های ترک و ۳ مورد اختلال عملکرد کبدی در نوزادان گزارش شده است. شما و پزشکتان ممکن است نیاز داشته باشید تصمیم بگیرید که اگر این دارو را مصرف می کنید به نوزادتان شیر بدهید یا خیر.

کاربامازپین در بارداری

جایگزین قرص کاربامازپین

قبل از جایگزین کردن دارو، حتماً با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا هر دارویی ممکن است تأثیرات جانبی یا تداخل‌های مختلفی با داروهای دیگر داشته باشد و تغییر دارو بدون مشورت با پزشک ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد. پزشک شما می‌تواند بهترین گزینه‌ها را برای شما مشخص کند و راهنمایی‌های لازم را برای جایگزینی داروها به شما ارائه دهد. داروهای زیر ممکن است به عنوان جایگزین قرص کاربامازپین در نظر گرفته شوند:

  • اکسکاربازپین: این دارو نیز به عنوان یک ضدتشنج شناخته می‌شود و ممکن است در درمان برخی نوع اختلالات تشنجی مانند صرع، نوع جلویی تنکوری، و اختلالات دردهای نوروپاتیک مورد استفاده قرار گیرد.
  • لاموتریژین: این دارو همچنین برای درمان صرع و برخی اختلالات بیماری‌های اعصابی استفاده می‌شود.
  • فنیتوئین: این دارو نیز به عنوان یک آنتی‌اپیلپتیک استفاده می‌شود و در درمان صرع و تشنج‌ها به عنوان گزینه‌ای دیگر برای کاربامازپین مطرح می‌شود.
  • گاباپنتین: این دارو برای کاهش درد‌های نوروپاتیک و همچنین کنترل برخی نوع اختلالات تشنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک گزینه جایگزین برای کاربامازپین درمانی در برخی موارد پیشنهاد می‌شود.

نام تجاری کاربامازپین

این دارو با نام های تجاری دیگری نیز شناخته می شوند؛ از جمله:
  • تگاتارد
  • تگرتول
  • کاربارام
  • کارباول

سوالات متداول

در اینجا به برخی پرسش و پاسخ های رایج در مورد داروی کاربامازپین می پردازیم.

قرص کاربامازپین ۲۰۰ برای چیست؟

قرص کاربامازپین ۲۰۰ برای درمان برخی اختلالات تشنجی و اختلالات روان استفاده می‌شود. این دارو به عنوان یک ضد صرع شناخته می‌شود و می‌تواند در کاهش تعداد و شدت تشنج‌ها در برخی نوع صرع و دردهای نوروپاتیک (دردهای عصبی) موثر باشد. همچنین، ممکن است در برخی اختلالات روانپزشکی مانند دو قطبی نیز استفاده شود.

ایا قرص کاربامازپین چاق میکند؟

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قرص کاربامازپین ممکن است در برخی افراد باعث افزایش وزن یا چاقی شود. این اثر جانبی به نام “افزایش وزن” در لیست اثرات جانبی احتمالی این دارو آمده است. اما باید توجه داشت که واکنش به داروها در هر فرد متفاوت است و همه افراد ممکن است با افزایش وزن روبرو نشوند.

آیا قرص کاربامازپین اعتیاد را مثبت میکند؟

برخی داروهای روانپزشکی باعث نتایج اعتیاد مثبت کاذب می شوند؛ این داروها عبارتند از بوسپیرون، کاربامازپین و لاموتریژین. اگر هرگونه نگرانی در مورد مثبت شدن اعتیاد با مصرف کاربامازپین دارید با پزشک خود صحبت کنید.

آیا قرص کاربامازپین مرفین دارد؟

خیر، قرص کاربامازپین حاوی مرفین نمی‌باشد. کاربامازپین یک داروی ضدتشنج است که برای درمان برخی اختلالات تشنجی و روان استفاده می‌شود. مرفین یک آگونیست اپیوئیدی برای کاهش درد و التهاب باست و کاربامازپین هیچ‌گونه مرتبطی با مرفین ندارد.

خوردن قرص کاربامازپین با شیر صحیح است؟

معمولاً خوردن قرص کاربامازپین با شیر مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما برای مصرف هر دارویی همچون کاربامازپین، بهتر است دستورات و توصیه‌های پزشک خود را رعایت کنید. در برخی موارد خاص ممکن است پزشک شما توصیه کند که کاربامازپین را با غذا یا با مواد خاصی مصرف کنید، به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف داروی کاربامازپین یا هر داروی دیگر، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا کاربامازپین باعث ریزش مو میشود؟

ریزش مو ناشی از کاربامازپین با مقدارهای مختلف گزارش شده است. همچنین آلوپسی یا طاسی یک عارضه بسیار نادر این دارو است؛ که احتمالاً نشان دهنده یک شکل محدود از واکنش حساسیت مفرط است.

آیا کاربامازپین اعتیاد آور است؟

کاربامازپین با هیچ گونه وابستگی روانی یا جسمی همراه نیست و احتمال سوء استفاده وجود ندارد. اما قبل از قطع مصرف آن می بایست با پزشک مشورت کنید.

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.