آمی تریپتیلین یا amitriptyline یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که در درمان اختلال های افسردگی اعم از اساسی یا روان پریشی در کودکان و بزرگسالان و همچنین برای تسکین اضطراب مرتبط با افسردگی استفاده می شود. قرص امی تریپتیلین فقط با نسخه پزشک در دسترس است. داروی آمی تریپتیلین در فرم قرص و ژل امی تریپتیلین موجود است.

فهرست مقاله

قرص آمی تریپتیلین برای چیست؟

آمی تریپتیلین یک داروی مورد تایید FDA برای درمان افسردگی در بزرگسالان است. موراد مصرف قرص امی تریپتیلین که توسط FDA تایید شده عبارتند از: اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، بی خوابی، درد مزمن (نوروپاتی دیابتی، فیبرومیالژیا)، سندرم روده تحریک پذیر، سیستیت بینابینی (سندرم درد مثانه)، پیشگیری از میگرن، درد عصبی پس از زونا و سیالوره (ترشح بیش از حد بزاق).

آمی تریپتیلین چیست

آمی تریپتیلین برای معده

آمی تریپتیلین برای معده و مشکلات آن نیز تجویز می شود. همچنین شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد امی تریپتیلین می تواند به بهبود علائم روده تحریک پذیر کمک کند، به ویژه زمانی که درد شکم و اسهال علائم اصلی این مشکل هستند. قرص امی تریپتیلین همچنین می تواند برای نفخ دردناک و حالت تهوع موثر باشد.

قرص آمی تریپتیلین برای دندان درد

طبق پژوهش ها استفاده موضعی از آمی تریپتیلین بر روی عاج دندان هایی با بافت پالپ ملتهب که در بی حسی پالپ نارسایی نشان می دهد، درد تجربه شده توسط بیماران را کاهش می دهد و ممکن است به عنوان گزینه ای برای تسکین درد در حین آماده سازی حفره دسترسی در نظر گرفته شود.

آمی تریپتیلین برای میگرن

آمی تریپتیلین بهترین و رایج ترین داروی ضد افسردگی مورد مطالعه برای پیشگیری از میگرن است. قرص امی تریپتیلین سابقه استفاده طولانی مدت برای میگرن دارد. برای برخی افراد، این دارو ممکن است خوب عمل کند اما عوارض جانبی غیرقابل تحملی ایجاد کند. در این مورد، نورتریپتیلین ممکن است یک جایگزین باشد.

قرص آمی تریپتیلین برای سگ

آمی تریپتیلین برای درمان اختلالات رفتاری در حیوانات کوچک، مانند اضطراب عمومی و اضطراب جدایی در سگ ها، و نظافت بیش از حد، اسپری کردن ادرار، بیماری های دستگاه ادراری تحتانی و اضطراب در گربه ها استفاده می شود.

قرص آمی تریپتیلین برای زونا

داروهای ضد افسردگی آمی تریپتیلین و دولوکستین دو داروی اصلی ضد افسردگی هستند که برای ندرد عصبی پس از زونا تجویز می شوند. معمولاً با دوز کم شروع می شود و بسته به مزایا و عوارض جانبی ممکن است افزایش یابد. ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثرات کامل را احساس کنید.

قرص آمی تریپتیلین برای کمر درد

آمی تریپتیلین دارویی است که برای درمان درد نیز استفاده می شود. می توانید آن را برای برای درمان درد عصبی (نورالژی)، کمردرد و برای کمک به جلوگیری از حملات میگرن مصرف کنید. اثر امی تریپتیلین زمان می برد. برخی از افراد ممکن است پس از ۱ تا ۲ هفته کمی تسکین درد را تجربه کنند، اما ممکن است ۶ تا ۸ هفته طول بکشد تا شما اثرات کامل را احساس کنید.

مکانیسم اثر آمی تریپتیلین 

مکانیسم اثر آمی تریپتیلین به طور کامل مشخص نشده است. پیشنهاد می شود که امی تریپتیلین مکانیسم پمپ غشایی که مسئول جذب مجدد آمین های فرستنده مانند نوراپی نفرین و سروتونین است را مهار می کند و در نتیجه غلظت آنها را در شکاف های سیناپسی مغز افزایش می دهد. این میانجی های عصبی در تنظیم خلق و خو موثزند.

تاثیر آمی تریپتیلین بر بدن

آمی تریپتیلین یک ضد افسردگی سه حلقه ای و یک مسکن است که مصرف آن تاثیراتی در بدن خواهد داشت. قرص امی تریپتیلین دارای خواص آنتی کولینرژیک و آرام بخش است. این دارو ممکن است خطر ابتلا به آریتمی قلبی را افزایش دهد. این دارو همچنین آستانه تشنج را کاهش می دهد و باعث تغییر در EEG و الگوی خواب می شود.

تاثیر آمی تریپتیلین بر کبد

طبق تحقیقی، آمی تریپتیلین می تواند باعث افزایش خفیف و گذرا آنزیم های پلاسمای خون شود و علت نادری از آسیب حاد کبدی حاد بالینی است. گرچه این یک عارضه نادر است و در اکثر موارد مشکلی برای کبد ایجاد نمی کند.

‌همچنین بخوانید: تریمیپرامین چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

قرص آمی تریپتیلین برای چیست

عوارض قرص آمی تریپتیلین

مانند اکثر داروها، قرص امی تریپتیلین ممکن است عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست زیر برخی از عوارض جانبی که امی تریپتیلین ممکن است ایجاد کند را شرح می دهد. این لیست شامل همه عوارض جانبی احتمالی نمی شود. در اینجا لیستی از برخی از عوارض شایع آمی تریپتیلین می تواند ایجاد کند آورده شده است. برای اطلاع از سایر عوارض جانبی خفیف، با پزشک خود صحبت کنید یا اطلاعات آن را بخوانید. عوارض خفیف بسیاری از داروها ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر آزاردهنده شدند، با پزشک صحبت کنید. عوارض جانبی خفیف آمی تریپتیلین که گزارش شده است عبارتند از:

  • تاری دید
  • گیجی
  • یبوست
  • سردرد
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن (که به آن احساس «گز گز شدن» نیز می‌گویند) در بازوها، پاها، دست‌ها
  • اسهال
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • دهان خشک
  • حالت تهوع
  • کهیر
  • افزایش یا کاهش وزن

عوارض جدی امی تریپتیلین

عوارض جدی قرص آمی تریپتیلین ممکن است رخ دهد، اما شایع نیستند. اگر عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف این دارو دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. با این حال، اگر فکر می کنید که در حال اورژانس پزشکی هستید، باید با شماره اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی قرص امی تریپتیلین که گزارش شده است عبارتند از:

  • مشکلات قلبی مانند: ریتم غیر طبیعی قلب، حمله قلبی
  • افزایش یا کاهش قند خون
  • افت فشار خون ارتواستاتیک (افت ناگهانی فشار خون هنگام ایستادن)
  • تشنج
  • سکته
  • تورم در صورت یا زبان
  • علائم ترک (در صورت قطع ناگهانی دارو)
  • رفتارها و افکار خودکشی
  • تغییرات در خلق و خو یا رفتار
  • واکنش آلرژیک

قرص آمی تریپتیلین خواب آور است؟

بله، قرص آمی تریپتیلین خواب آور است. امی تریپتیلین از دسته ای از داروهایی است که عمدتاً قرص خواب نیستند، اما می توانند برای درمان بی خوابی از آنها به صورت غیر رسمی استفاده شوند. این به این دلیل است که آمی تریپتیلین می تواند اثر آرام بخشی بر کسانی که آن را مصرف می کنند داشته باشد.

آمی تریپتیلین و چاقی

هنگامی که صحبت از قرص های ضد افسردگی به میان می آید، تغییرات در وزن اغلب به عنوان عوارض جانبی همراه است. معمولاً در بین مردم شناخته شده است که مصرف داروهای ضد افسردگی از جمله آمی تریپتیلین می تواند با افزایش وزن همراه باشد.
یک مطالعه نشان داد که افرادی که آمی تریپتیلین مصرف می کردند بین ۰.۵ تا ۸ کیلوگرم وزن اضافه کردند. اما به خاطر داشته باشید که هر فرد ممکن است متفاوت پاسخ دهد. ممکن است بتوانید این تغییرات وزن را با حفظ یک رژیم غذایی سالم، توجه به میان وعده و داشتن یک برنامه ورزشی منظم مدیریت کنید.

آمی تریپتیلین و پریود

برخی از داروهای ضد افسردگی مانند امی تریپتیلین با افزایش سطوح هورمون پرولاکتین مرتبط هستند که می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند. این ممکن است منجر به اختلال در چرخه قاعدگی شما شود، مانند از دست دادن یا نامنظم شدن قاعدگی یا تغییر در جریان قاعدگی.

آمی تریپتیلین و ریزش مو

بسیاری از داروهای ضد افسردگی، از جمله آمی تریپتیلین و سایر داروهایی که برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شوند، برای برخی باعث ریزش مو می شوند. ریزش موی آمیتیلین می تواند بسیار رایج باشد. این داروها به دلیل سمی بودن دارو برای فولیکول های مو می توانند باعث ریزش مو شوند.

مطلب مرتبط: پرگابالین و موارد مصرف آن چیست؟ عوارض و نحوه مصرف

داروی امی تریپتیلین

قرص آمی تریپتیلین نحوه مصرف

قبل از شروع مصرف آمی تریپتیلین و هر بار که دوباره نسخه خود را تمدید می کنید، راهنمای دارویی ارائه شده توسط پزشک را بخوانید. اگر سوالی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. قرص آمی تریپتیلین را طبق دستور پزشک، معمولاً ۱ تا ۴ بار در روز از طریق خوراکی مصرف کنید. اگر آن را فقط یک بار در روز مصرف می کنید، آن را قبل از خواب مصرف کنید تا به کاهش خواب آلودگی در طول روز کمک کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان متفاوت است.

برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز پایین شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان یکسانی مصرف کنید. دوز خود را افزایش ندهید یا از این دارو بیشتر یا بیشتر از زمان تجویز شده استفاده نکنید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد.

این دارو ممکن است فوراً اثر نکند. ممکن است در عرض یک هفته فوایدی را مشاهده کنید. با این حال، ممکن است تا ۴ هفته طول بکشد تا اثر کامل را احساس کنید. اگر وضعیت شما ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (مثلاً احساس غم و اندوه شما بدتر شد یا افکار خودکشی دارید) به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض قطع ناگهانی آمی تریپتیلین

حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف این دارو ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی این دارو بدتر شوند. عوارض قطع ناگهانی آمی تریپتیلین ممکن است شامل علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی و تغییر خواب باشد. برای جلوگیری از این علائم در زمانی که درمان با این دارو را متوقف می کنید، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد. هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن را فورا گزارش دهید.

بهترین زمان مصرف آمی تریپتیلین

بهترین زمان مصرف آمی تریپتیلین عصر یا قبل از رفتن به رختخواب است. چرا که که می تواند باعث خواب آلودگی شما شود. ممکن است بعد از ۱ یا ۲ هفته احساس بهتری داشته باشید، اما ممکن است ۶ هفته طول بکشد تا این دارو به عنوان مسکن (ضد درد) عمل کند. در صورت قطع ناگهانی امی تریپتیلین، می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

چگونه قرص آمی تریپتیلین را قطع کنیم؟

اگر می خواهید مصرف آمی تریپتیلین را قطع کنید، به پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند دوز را به تدریج کاهش دهید. قطع مصرف قرص امی تریپتیلین چند هفته طول می کشد. با کاهش دوز، ممکن است برخی از اثرات ترک را مشاهده کنید، به خصوص در دو هفته اول. با ادامه کاهش دوز، این اثرات از بین خواهند رفت.

آمی تریپتیلین برای چیست؟

دوز مصرف آمی تریپتیلین

دوز، شکل دارویی و تعداد دفعات مصرف دارو به سن شما، علت درمان، شدت وضعیت، سایر شرایط پزشکی که دارید و نحوه واکنش شما به اولین دوز بستگی دارد. همه دوزهای ممکن و اشکال دارویی ممکن است در اینجا گنجانده نشوند اما قرص آمی تریپتیلین در دوزهای ۱۰، ۲۵، ۵۰، ۷۵، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلی گرم موجود است.

دوز آمی تریپتیلین برای افسردگی

دو قرص آمی تیپتیلین برای بزرگسالان (سنین ۱۸ تا ۶۴ سال) برای شروع ۷۵ میلی گرم در روز، معمولاً در دوزهای منقسم است. در صورت نیاز پزشک به آرامی دوز شما را افزایش می دهد. حداکثر دوز برای افسردگی در بزرگسالان ۱۵۰ میلی گرم در روز می باشد.

دوز امی تریپتیلین برای کودکان (سن ۱۲ تا ۱۷ سال) ۱۰ میلی گرم سه بار در روز با ۲۰ میلی گرم قبل از خواب، در مجموع ۵۰ میلی گرم در روز است. این دارو برای استفاده در کودکان کمتر از ۱۷ سال تایید نشده.

دوز آمی تریپتیلین برای سالمندان (سن ۶۵ سال و بالاتر) باید توسط پزشک مشخص شود. کلیه‌های افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه، مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می ماند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد. ممکن است پزشک شما را با دوز کاهش یافته یا برنامه دوز متفاوت شروع کند. این می تواند به جلوگیری از تجمع بیش از حد این دارو در بدن شما کمک کند.

هدف پزشک خوب این است که مرتبط ترین و جدیدترین اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. با این حال، از آنجایی که داروها روی هر فرد متفاوت تأثیر می‌گذارند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این فهرست شامل همه دوزهای ممکن است. این اطلاعات جایگزین توصیه های پزشکی نیست. همیشه در مورد دوزهای مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

دوز سمی آمی تریپتیلین

سمیت آمی تریپتیلین با دوز بیش از ۵ میلی گرم بر کیلوگرم قابل اندازه گیری است. علائم بالینی سمیت امی تریپتیلین شامل عوارض جانبی عصبی، قلبی و آنتی کولینرژیک است. علائم عصبی شامل خواب آلودگی، تشنج و کما است. علائم قلبی شامل تاکی کاردی (ضربان قلب بالا در حالت استراحت)، افت فشار خون و ناهنجاری های جریان، از جمله طولانی شدن QT است. علائم آنتی کولینرژیک شامل گشاد شدن مردمک ها، خشکی دهان، کاهش (یا عدم وجود) صداهای روده و احتباس ادرار است. سمیت این دارو می تواند جدی و حتی کشنده باشد. در درمان سمیت، تثبیت بیمار ضروری است و ممکن است بیمار برای نظارت نیاز به بستری در ICU داشته باشد.

اوردوز آمی تریپتیلین

اگر فردی بیش از حد آمی تریپتیلین مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم اوردوز آمی تریپتیلین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی شدید
  • توهم
  • ضربان قلب سریع/نامنظم
  • غشکردن
  • تنفس آهسته یا کم عمق
  • تشنج

اگر یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

به محض به یاد آوردن دوز فراموش شده خود را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، می توانید دوز فراموش شده خود را نادیده بگیرید. سپس دوز بعدی این دارو را در زمان معمول خود مصرف خواهید کرد. برای جبران دوز فراموش شده، نباید دوز اضافی آمی تریپتیلین مصرف کنید. انجام این کار می تواند خطر عوارض جانبی دارو را افزایش دهد. اگر مطمئن نیستید که یک دوز را حذف کنید یا مصرف کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

شروع اثر آمی تریپتیلین

 امی تریپتیلین پس از مصرف خوراکی به طور کامل اما به آرامی از دستگاه گوارش جذب می شود و حداکثر غلظت آن معمولاً در ۴ تا ۸ ساعت به دست می آید. ممکن است بعد از ۱ تا ۲ هفته احساس بهتری داشته باشید، اما ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا امی تریپتیلین به طور کامل عمل کند.

عوارض قرص امی تریپتیلین

آیا قرص آمی تریپتیلین مرفین دارد؟

در ترکیبات قرص آمی تریپتیلین اسمی از مرفین برده نشده است. اما آمی تریپتیلین با اثر مستقیم بر روی سیستم عصبی مرکزی، تاثیرات بی دردی مورفین را تقویت می کند.

آمی تریپتیلین با چه داروهایی تداخل دارد؟

آمی تریپتیلین ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد. قرص خوراکی آمی تریپتیلین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. تداخل داروی می تواند مضر باشد یا از عملکرد صحیح دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک خود صحبت کنید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند با آمیتریپتیلین تداخل ایجاد کنند در زیر فهرست شده اند.

داروهایی که نباید با آمی تریپتیلین مصرف کنید

مصرف برخی داروها با آمی تریپتیلین ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. شما نباید این داروها و آمی تریپتیلین را همزمان مصرف کنید.
استفاده از مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) با آمی تریپتیلین می تواند منجر به تشنج یا حتی مرگ شود. در عرض دو هفته پس از قطع این دارو، MAOI مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان این کار را توصیه کند. همچنین، اگر در دو هفته گذشته مصرف MAOI را متوقف کرده اید، مصرف آمی تریپتیلین را شروع نکنید، مگر اینکه پزشکتان این کار را توصیه کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: فنلزین، ترانیل سیپرومین، سلژیلین.

مصرف داروی کینیدین با آمیتریپتیلین می تواند میزان آن را در بدن شما افزایش دهد. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

داروهایی که عوارض را افزایش می دهند

مصرف آمی تریپتیلین با برخی داروها خطر عوارض منفی شما را افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • توپیرامات: مصرف این دارو با آمی تریپتیلین می تواند میزان آن را در بدن شما افزایش دهد. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد. اگر آمی تریپتیلین را با توپیرامات مصرف کنید، پزشک ممکن است دوز شما را تنظیم کند.
  • سرترالین، فلوکستین و پاروکستین: این داروها می توانند عوارض جانبی خطرناک آمی تریپتیلین را افزایش دهند.
  • سایمتیدین:مصرف این دارو با امی تریپتیلین می تواند میزان آمی تریپتیلین را در بدن شما افزایش دهد. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می دهد.
  • داروهای آنتی کولینرژیک: به عنوان مثال می توان به دیفن هیدرامین، اکسی بوتینین، سولیفناسین و الانزاپین اشاره کرد. مصرف این داروها با آمی تریپتیلین خطر عوارض جانبی مانند تب را به خصوص در هوای گرم افزایش می دهد.
  • داروهای نورولپتیک: به عنوان مثال می توان به کلوزاپین، ریسپریدون و هالوپریدول اشاره کرد. مصرف این داروها با آمی تریپتیلین خطر عوارض جانبی مانند تب را به خصوص در هوای گرم افزایش می دهد.

مصرف همزمان آمی تریپتیلین و سرترالین

مصرف همزمان امی تریپتیلین و سرترالین، متابولیسم امی تریپتیلین را کاهش می دهد. هنگامی که امی تریپتیلین با سرترالین ترکیب می شود، خطر یا شدت عوارض جانبی می تواند افزایش یابد.

هشدارهای قرص امی تریپتیلین

قرص های آمی تریپتیلین دارای هشدار جعبه ای هستند. این یک هشدار جدی از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد اثرات دارویی است که ممکن است خطرناک باشد. داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند مانند امی تریپتیلین می توانند خطر رفتارها و افکار خودکشی را در کودکان و بزرگسالان جوان افزایش دهند.

اگر شما اخیرا شروع به مصرف دارو کرده اید، اخیراً تغییر دوز داشته اید و ۲۴ سال یا کمتر سن دارید؛ در معرض خطر بیشتری برای این عارضه هستید. این دارو برای درمان افسردگی در کودکان کمتر از ۱۲ سال استفاده نمی شود. هنگام مصرف قرص خوراکی آمی تریپتیلین، مراقب این علائم باشید:

  • احساس آشفتگی، پرخاشگری، تحریک پذیری یا بی قراری بیشتر از حد معمول
  • اضطراب
  • موارد وحشت زدگی و پانیک
  • بی خوابی (مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب)
  • رفتار تکانشی
  • افکار آسیب رساندن به خود
  • تشدید افسردگی

سایر هشدارها

د اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، قرص امی تریپتیلین ممکن است برای شما مناسب نباشد. قبل از مصرف قرص خوراکی آمی تریپتیلین با پزشک خود در مورد سابقه سلامتی خود صحبت کنید. عواملی که باید در نظر گرفته شوند شامل مواردی هستند که در لیست زیر قرار دارند.

  • اختلال دوقطبی: این دارو می تواند خطر ابتلا به مانیا یا هیپومانیا (خلق و انرژی بسیار بالا مربوط به اختلال دوقطبی) را افزایش دهد.
  • مشکلات چشمی: قبل از شروع قرص خوراکی آمی تریپتیلین، اگر مشکلات چشمی مانند گلوکوم دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. آمی تریپتیلین می تواند خطر ابتلا به حمله گلوکوم (بدتر شدن ناگهانی آب سیاه که منجر به تاری دید و درد شدید چشم می شود) را افزایش دهد.
  • مشکلات قلبی، از جمله حمله قلبی جدید: آمی تریپتیلین می تواند باعث مشکلات قلبی جدی مانند ریتم غیر طبیعی قلب و حمله قلبی شود. اگر قبل از مصرف این دارو دچار مشکلات قلبی شده اید، ممکن است خطر این عوارض جانبی افزایش یابد.
  • مشکلات کبدی: اگر مشکلات کبدی دارید، قبل از شروع قرص خوراکی آمی تریپتیلین به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است شما را از نظر عوارض جانبی دارو با دقت بیشتری تحت نظر داشته باشند.
  • روانپریشی: قبل از شروع قرص امی تریپتیلین، در صورت ابتلا به اسکیزوفرنی به پزشک خود اطلاع دهید. آمی تریپتیلین می تواند علائم خاصی از اسکیزوفرنی را بدتر کند. در صورت ابتلا به این بیماری، پزشک ممکن است دارویی غیر از این دارو را برای شما تجویز کند.
  • تشنج: امی تریپتیلین می تواند باعث تشنج شود. بنابراین اگر قبلاً تشنج داشته اید ممکن است خطر بیشتری برای این عارضه جانبی داشته باشید.
  • احتباس ادرار: اگر احتباس ادرار دارید (مشکلات تخلیه کامل مثانه)، قبل از شروع این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. آمی تریپتیلین می تواند این وضعیت را بدتر کند. بنابراین ممکن است پزشک داروی دیگری را برای شما تجویز کند.
  • واکنش آلرژیک: اگر به قرص می تریپتیلین یا هر یک از ترکیبات دارو واکنش آلرژیک داشته اید، نباید این دارو را مصرف کنید. از پزشک خود بپرسید که کدام داروهای دیگر برای شما گزینه های بهتری هستند.
  • داشتن یک جراحی برنامه ریزی شده: اگر یک جراحی برنامه ریزی شده دارید به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است از شما بخواهند که مصرف قرص امی تریپتیلین را چند روز قبل از جراحی متوقف کنید. اما مصرف دارو را قطع نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید که انجام این کار بی خطر است.

آمی تریپتیلین در بارداری

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. تحقیقات روی حیوانات حاکی از اثرات نامطلوب در هنگام مصرف امی تریپتیلین توسط مادر برای جنین است. تاثیر قرص آمی تریپتیلین بر جنین انسان مشخص نشده است. مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مطمئن شویم که چگونه دارو ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد. این دارو تنها در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی را توجیه کند.

آمی تریپتیلین در شیردهی

آمی تریپتیلین وارد شیر مادر می شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

آمی تریپتیلین و الکل

هنگام مصرف قرص آمی تریپتیلین نباید الکل مصرف کنید. در صورت مصرف الکل در حین مصرف دارو، ممکن است خطر اوردوز آمی تریپتیلین افزایش یابد. اگر در مورد نوشیدن الکل هنگام مصرف این دارو سؤالی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

داروی آمی تریپتیلین برای چیست؟

قرص آمی تریپتیلین هیدروکلراید

داروی امی تریپتیلین با آمی تریپتیلین هیدروکلراید از نظر کاربرد تفاوتی ندارد و مصارف آن نیز مانند قرص آمی تریپتیلین برای درمان افسردگی، اضطراب همراه با افسردگی، درد عصبی، پیشگیری از حمله های میگرنی، درد عصبی پس از زونا، سندرم روده تحریک پذیر و… می باشد.

فرق نورتریپتیلین و آمی تریپتیلین

آمی تریپتیلین داروی انتخابی در درمان افسردگی در زمانی است که عارضه جانبی آرام بخشی خفیف مطلوب باشد. از نورتریپتیلین زمانی استفاده می شود که عارضه تحریکی آن مزیت بالینی در نظر گرفته شود. اگر چه آمی تریپتیلین ممکن است در صورت نیاز به اثرات آرام بخش ترجیح داده شود، نورتریپتیلین اغلب اثر خواب آور مورد نظر را با خطر کمتر عوارض نامطلوب، در صورت تجویز در شب، ایجاد می کند.

سوالات متداول در مورد امی تریپتیلین

در این بخش به چند سوال رایج در مود این دارو پاسخ داده شده است.

فرق نورتریپتیلین و آمی تریپتیلین چیست؟

آمی تریپتیلین داروی انتخابی درمان افسردگی در زمانی است که عارضه جانبی آرام بخشی خفیف آن مطلوب باشد. نورتریپتیلین زمانی استفاده می شود که اثر جانبی تحریکی آن به عنوان مزیت بالینی در نظر گرفته شود. در واقع تفاوت آنها در اثر آرام بخشی یا محرک آنهاست.

آیا قرص آمی تریپتیلین چاق کننده است؟

در برخی مطالعات، امی تریپتیلین موجب افزایش وزن در مصرف کنندگان شد اما با این حال این عارضه برای همه رخ نمی دهد. اگر با مصرف این دارو، افزایش وزن داشتید با پزشک خود برای مدیریت آن صحبت کنید.

آیا آمی تریپتیلین می تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟

آمی تریپتیلین بر باروری در مردان یا زنان تأثیر نمی گذارد. با این حال، برخی از افراد در حین مصرف آمی تریپتیلین، مشکلات مرتبط با رابطه جنسی مانند: سینه های متورم یا خونریزی واژینال دارند.

منابع: drugs, medicalnewstoday, healthline, webmd

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.