فهرست مقاله

قرص آمفتامین چیست؟

آمفتامین  یا amphetamine یک داروی تجویزی است که به صورت قرص و قرص طولانی رهش و همچنین قطره آمفتامین عرضه می شود. قرص آمفتامین به عنوان یک داروی عمومی در دسترس نیست و صرفا با نسخه تجویز می شود. آمفتامین یک ماده کنترل شده است. این به این دلیل است که قرص آمفتامین پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارد. آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که بر مواد شیمیایی موجود در مغز و اعصاب تأثیر می گذارد که به بیش فعالی و کنترل تکانه کمک می کنند. برخی از انواع آمفتامین برای درمان اختلال بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود. انواع دیگری مانند اسپید به صورت غیرقانونی تولید و به فروش می رسد.

آمفتامین همچنین برای درمان نارکولپسی یا حمله خواب استفاده می شود. آمفتامین گاهی اوقات برای درمان چاقی در افرادی که با رژیم های غذایی یا سایر درمان ها وزن کم نکرده اند استفاده می شود. آمفتامین برای استفاده در کودکان کمتر از ۶ سال تایید نشده است، به استثنای برند Evekeo (مورد تایید برای کودکان ۳ سال و بالاتر). هرگز این دارو را به شخص دیگری برای استفاده بدون تجویز پزشک ندهید.

تاریخچه آمفتامین

آمفتامین، ترکیبی که بیش از ۱۰۰ سال پیش کشف شد، با فرمول شیمیایی آلفا متیل فن اتیل آمین در سال ۱۹۱۰ کشف شد و برای اولین بار در سال ۱۹۲۷ سنتز شد. پس از اثبات کاهش بیهوشی ناشی از دارو و ایجاد انگیختگی و بی خوابی، مخلوط راسمیک آمفتامین توسط اسمیت، کلاین و فرنچ در سال ۱۹۳۵ به ثبت رسید. اولین محصول اسمیت، کلاین و فرنچ در سال ۱۹۷۶ توسط FDA تایید شد.

در طول جنگ جهانی دوم، از آمفتامین برای تقویت بیداری در سربازان استفاده می شد. این استفاده منجر به تولید بیش از حد زیاد آمفتامین شد و تمام مازاد آن پس از پایان جنگ به بازار سیاه ختم شد و باعث شروع سوء مصرف غیرقانونی شد.

مطلب مرتبط: بازسازی مغز بعد از ترک شیشه؛ مراحل و مدت زمان

قرص آمفتامین

قرص آمفتامین برای چیست؟

آمفتامین بیشتر برای اختلال بیش فعالی-نقص توجه کاربرد دارد. آمفتامین می تواند به افزایش توانایی شما برای توجه، تمرکز روی یک فعالیت و کنترل مشکلات رفتاری کمک کند. همچنین ممکن است به شما در سازماندهی وظایف و بهبود مهارت های گوش دادن کمک کند. امروزه از آمفتامین برای درمان چاقی، افسردگی و درد مزمن نیز استفاده می شود. آمفتامین برای درمان افراد مبتلا به موارد زیر استفاده می شود:

  • نارکولپسی: به بیدار نگه داشتن افراد مبتلا به نارکولپسی کمک می کند.
  • اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD): به افزایش دامنه توجه و کاهش تکانشگری کمک می کند.
  • چاقی: به عنوان یک داروی کوتاه مدت برای کاهش وزن استفاده می شود.

قرص آمفتامین برای لاغری

به طور کلی توافق بر این است که آمفتامین کاهش وزن را تسهیل می کند. ـمفتماین برای لاغری برای اولین بار در سال ۱۹۳۷ گزارش شد، زمانی که بیماران دریافت کننده آمفتامین برای اهداف دیگر مشاهده شدند و فهمیدند وزن را کاهش می دهد. . آمفتامین در مغز باعث کاهش اشتها و افزایش تحرک یا استقامت می شود.

تاثیر آمفتامین بر مغز

آمفتامین‌ ها با افزایش تعداد انتقال‌دهنده‌های عصبی به ویژه دوپامین، سروتونین، نوراپی نفرین؛ باعث می شوند سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) سریع‌تر کار کنند. انتقال دهنده های عصبی پیام هایی را بین سلول های بدن شما ارسال می کنند تا به سلول ها بگویید که چگونه کار خود را انجام دهند. در نتیجه هوشیاری و فعالیت بدنی بیشتری دارید. برخی از افراد از آمفتامین ها برای کمک به بیدار ماندن در محل کار یا مطالعه برای امتحان استفاده می کنند. برخی دیگر از آنها برای تقویت عملکرد خود در ورزش استفاده می کنند.

وقتی آمفتامین مصرف می کنید، انتقال دهنده های عصبی سلول های شما را روی حالت سریع قرار می دهند تا پیام ها را سریع ارسال کنند. این باعث می شود افراد احساس گوش به زنگی، توجه، پر انرژی، سرخوشی و تمرکز کنند. استفاده از آمفتامین ها ممکن است اثرات لذت بخشی از جمله موارزیر را داشته باشد:

  • شادی و بازداری کمتر، شبیه مست بودن
  • تفکر واضح
  • احساس کنترل بیشتر، اعتماد به نفس
  • تمایل به بودن با مردم و صحبت کردن با آنها
  • افزایش انرژی

چقدر طول می کشد تا آمفتامین اثر کند؟

اینکه چقدر سریع تاثیر امفتامین را احساس می کنید به نحوه استفاده از آنها بستگی دارد:

  • کشیدن یا تزریق در رگ: اثرات بلافاصله شروع می شود و شدید است و چند دقیقه طول می کشد.
  • استنشاق یا اسنیف کردن: اثرات در ۳ تا ۵ دقیقه شروع می شود، شدت کمتری نسبت به کشیدن یا تزریق دارد و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.
  • مصرف خوراکی: اثرات در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شروع می شود و بسته به مقدار مصرف شده، بیشتر از کشیدن، تزریق یا استنشاق طول می کشد.

متافتامین چیست؟

متامفتامین ممکن است بیشتر با نام های خیابانی مانند مت، کرانک و یخ، آیس، کریسمس وشیشه یا کریستال شناخته شود. این محرک مصنوعی غیرقانونی که از طریق تزریق، اسنیف کردن (بالا کشیدن از بینی) یا دود کردن مصرف می شود از آمفتامین مخلوط با انواع مواد خانگی تشکیل شده است. پاک کننده، اسید باتری، رقیق کننده رنگ یا مایع داخل فندک، برای بدن انسان بسیار سمی هستند و همگی ممکن است در تولید متامفتامین استفاده شوند. بدن در پردازش موادی که برای تولید متامفتامین استفاده می شود، مشکل دارد، که می تواند اثرات روانی و فیزیکی شدیدی ایجاد کند.

عوارض مصرف شیشه در مردان و زنان؛ بررسی کامل

اعتیاد یه متافتامین

پس از استفاده اولیه از متافتامین، فرد می تواند احساسات قدرتمندی از جمله انفجار انرژی و اعتماد به نفس را تجربه کند. هنگامی که اثر مت آفتامین از بین می‌رود، فرد دچار بی‌حالی، بی‌خوابی، میل مصرف مجدد، سردرگمی و اضطراب می‌شود. مت آمفتامین بسیار اعتیاد آور است و بسیاری از افراد تقریباً بلافاصله به این ماده معتاد می شوند.

مصرف طولانی مدت مت آمفتامین با اثرات جدی سلامتی، از جمله پوسیدگی دندان، پیری زودرس پوست، نارسایی کبد، روان پریشی، مشکلات شناختی و ایست قلبی همراه است. علائم سوء مصرف یا اعتیاد به مت آمفتامین عبارتند از:

  • پارانویا
  • تحریک پذیری
  • زخم های پوستی
  • بی خوابی مزمن
  • کاهش وزن ناگهانی
  • رفتار عصبی یا مضطرب
  • رفتار پرخطر
  • بیش فعالی
  • افتادگی پوست۳۳
  • پوسیدگی شدید دندان

تست اعتیاد چیست؟ انواع آزمایش اعتیاد و تفسیر آنها

تفاوت آمفتامین و مت امفتامین

تفاوت آمفتامین و مت امفتامین

لیست داروهای آمفتامین

آمفتامین متعلق به دسته ای از داروها به نام محرک ها است. پتانسیل اعتیاد به داروهای محرک بسیار زیاد است. افرادی که این داروها را مصرف می کنند باید به دقت تحت نظر باشند. آمفتامین با نام های تجاری مختلف موجود است (البته اینها اسامی قرص آمفتامین در خارج از کشور است): Adzenys XR-ODT، Dyanavel XR، و Evekeo. آمفتامین ارتباط نزدیکی با سایر داروهای محرک دارد مانند:

آمفتامین مواد مخدر

انواع مختلفی از آمفتامین های غیر مجاز وجود دارد. عبارات رایج و برخی از اصطلاحات عامیانه و لیست داروهای آمفتامین آنها عبارتند از:

  • آمفتامین: گوی، لوئی
  • دکستروآمفتامین (داروی ADHD که به طور غیرقانونی استفاده می شود): دکسی، کیدی اسپید، قرص های پپ، رویه. زیبایی سیاه (در صورت ترکیب با آمفتامین)
  • مت آمفتامین (شکل جامد کریستالی): پایه، کریستال، دی-مث، شیشه، یخ، مت، موم
  • متامفتامین (شکل مایع): خون پلنگ، مایع قرمز، خون گاو، سرعت قرمز
  • اکستازی یا MDMA یا مولی

آمفتامین های غیرقانونی به اشکال مختلف مانند قرص و کپسول، پودر و خمیر، کریستال و مایع وجود دارد. آنها را می توان به روش های مختلف مثل بلعیدن،  مالیدن به لثه ها، استنشاق از طریق بینی (اسنیف)، تزریق در رگ و کشیدن استفاده کرد.

مقاله مرتبط: کراک چیست؟ عوارض، اعتیاد و ترک این ماده مخدر

تفاوت مت افتامین و امفتامین

نحوه مصرف آمفتامین ها

قبل از شروع مصرف آمفتامین به صورت دارویی، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز بپرسید. داروها حاوی آمفتامین را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز در صبح مصرف کنید. مصرف این دارو بعد از ظهر ممکن است باعث ایجاد مشکل در خواب (بی خوابی) شود.

دارو را در بسته اصلی نگهداری کنید تا زمانی که می خواهید یک دوز مصرف کنید. قبل از دست زدن به دارو دست های خود را خشک کنید. اگر آب در دسترس نبود، قرص را روی زبان خود قرار دهید، اجازه دهید حل شود و با بزاق خود قورت دهید. شما نیازی به مصرف این دارو با آب یا مایعات دیگر ندارید. قرص را خرد نکنید یا نجوید.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. پزشک ممکن است دوز شما را برای یافتن دوز مناسب برای شما تنظیم کند. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. در طول درمان، پزشک شما ممکن است گاهی اوقات دارو را برای مدت کوتاهی قطع کند تا ببیند آیا هنوز به دارو نیاز است یا خیر.

چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

علائم ترک آمفتامین

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک مانند خستگی شدید، مشکلات خواب، تغییرات روانی یا خلقی مانند افسردگی داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از قطع مصرف، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. اگر به مدت طولانی یا در دوزهای بالا از آمفتامین استفاده کرده باشید، احتمال قطع مصرف وجود دارد. در صورت ترک مصرف فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر قرص آمفتامین از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید.

اعتیاد به قرص آمفتامین

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر یا اعتیاد به الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد. این دارو را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر خود برای جزئیات بیشتر بپرسید. اگر وضعیت شما بهتر نشد یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

اوردوز آمفتامین

اگر فردی بیش از حد آمفتامین مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد امفتامین ممکن است شامل موارد زیر باشد: تغییرات شدید ذهنی/خلقی، تشنج، سردردی که شدید است یا از بین نمی رود، بی قراری شدید، تنفس سریع.

‌مطلب مرتبط: افسردگی بعد از ترک شیشه چیست؟ علل و درمان

دوزهای مصرف قرص آمفتامین

این قرص در دوزهای ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی گرم موجود است. این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از آن مصرف نکنید، دفعات بیشتری از آن مصرف نکنید و مدت زمان بیشتری نسبت به دستور پزشک مصرف نکنید. اگر بیش از حد از این دارو مصرف شود، ممکن است تبدیل به عادت شود (باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شود). اگر بعد از چند هفته مصرف دارو احساس کردید که به درستی کار نمی کند، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و دوز را افزایش ندهید.

بهتر است این دارو را صبح هنگام بیدار شدن از خواب مصرف کنید. می توانید این دارو را با یا بدون غذا یا مایع مصرف کنید. شربت آمفتامین را با یک قاشق اندازه گیری مشخص، سرنگ خوراکی یا فنجان دارو اندازه گیری کنید و قبل از هر بار استفاده بطری را تکان دهید و شربت امفتامین را با هیچ ماده غذایی یا مایعی مخلوط نکنید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید و به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

دوز امفتامین برای ADHD

برای فرم قرص:

  • بزرگسالان و کودکان ۶ سال و بزرگتر: در ابتدا، ۵ میلی گرم ۱ یا ۲ بار در روز. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۴۰ میلی گرم در روز نیست.
  • کودکان ۳ تا ۵ ساله – در ابتدا ۲.۵ میلی گرم یک بار در روز. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد.
  • کودکان کمتر از ۳ سال: استفاده توصیه نمی شود.

برای فرم قرص های با رهش طولانی:

  • بزرگسالان و کودکان ۶ سال و بالاتر: در ابتدا، ۲.۵ یا ۵ میلی گرم یک بار در روز، صبح. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۲۰ میلی گرم در روز نیست.
  • کودکان کمتر از ۶ سال: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

برای فرم شربت:

  • بزرگسالان: ۱۲.۵ میلی گرم (۱۰ میلی لیتر) یک بار در روز، صبح.
  • کودکان ۱۳ تا ۱۷ سال و بزرگتر: در ابتدا ۶.۳ میلی گرم (۵ میلی لیتر) یک بار در روز، صبح. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۱۲.۵ میلی گرم (۱۰ میلی لیتر) در روز نیست.
  • کودکان ۶ تا ۱۲ ساله: در ابتدا، ۶.۳ میلی گرم (۵ میلی لیتر) یک بار در روز، صبح. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۱۸.۸ میلی گرم (۱۵ میلی لیتر) در روز نیست.
  • کودکان کمتر از ۶ سال: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز امفتامین برای نارکولپسی

  • بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال و بزرگتر: در ابتدا ۱۰ میلی گرم یک بار در روز، صبح. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۶۰ میلی گرم در روز نیست.
  • کودکان ۶ تا ۱۱ ساله :در ابتدا، ۵ میلی گرم یک بار در روز، صبح. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد.
  • کودکان کمتر از ۶ سال: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز امفتامین برای لاغری

  • بزرگسالان و کودکان ۱۲ ساله و بزرگتر: ۵ تا ۱۰ میلی گرم در روز، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی مصرف شود. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولا بیش از ۳۰ میلی گرم در روز نیست.
  • کودکان کمتر از ۱۲ سال: استفاده توصیه نمی شود.

اگر یک دوز را فراموش کردم چه کنم؟

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید. دوزها را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری

داروی آمفتامین را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از حرارت، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از یخ زدگی نگهداری شود. دور از دسترس اطفال نگه دارید و داروهای تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید.

قرص آمفتامین برای چیست

آمفتامین های طبیعی

به عنوان یک گروه، آمفتامین ها اثر کلی یکسانی را از نظر سرعت بخشیدن به عملکرد سیستم عصبی مرکزی ایجاد می کنند، اما انواع مختلف آمفتامین های طبیعی ممکن است این اثر را به روش های مختلف ایجاد کنند. در اینجا لیستی از پنج مورد رایج ترین آمفتامین های طبیعی آورده شده است، این موارد حاوی آمفتامین نیستند بلکه عملکردی مشابه دارند:

  1. اقاقیا ریگیدولا: از درختچه ای چند ساله از گونه حبوبات گرفته شده است، به خوبی برای درمان چاقی و کاهش وزن به طور کلی عمل می کند. اقاقیا ریگیدولا با سرعت بخشیدن به فرآیندهای متابولیسم بدن عمل می کند و با تحریک برخی فرآیندهای شیمیایی مغز، سرعت تجزیه بافت چربی را در بدن افزایش می دهد.
  2. کاتینون: کاتینون به عنوان یک آمفتامین طبیعی به دست آمده از گیاه خات وجود دارد. هنگام جویدن، برگ های گیاه خات می تواند اثرات سرخوشی و محرک ایجاد کند. سایر اثرات احتمالی، مانند احساس افسردگی و آرام بخش، منجر به ممنوعیت این دارو در فرانسه، سوئد، ایالات متحده و سوئیس شده است.
  3. گوارانا: گوارانا گاهی اوقات به عنوان “ریتالین طبیعی” شناخته می شود. گوارانا با تقویت حافظه، تمرکز و چابکی عملکرد حرکتی، بیشترین تأثیرات خود را بر روی عملکردهای شناختی مغز اعمال می کند. برخلاف سایر داروهای آمفتامین، گوارانا علائم معمول تحریک و عصبی بودن را ایجاد نمی کند و اثر طولانی مدت ایجاد می کند.
  4. افدرا یا سینیکا (ریش بز): به عنوان یک داروی گیاهی طولانی مدت که در طب سنتی چینی استفاده می شود، افدرا اثراتی شبیه آمفتامین ایجاد می کند که در صورت مصرف مداوم می تواند خطرناک باشد. افدرا که معمولاً برای درمان بیماری‌های آسم و برونشیت استفاده می‌شود، با تحریک فرآیندهای تنفسی و گردش خون بدن عمل می‌کند.

قرص آمفتامین چه عوارضی دارد؟

قرص خوراکی آمفتامین باعث خواب آلودگی نمی شود، اما می تواند عوارض جانبی دیگری ایجاد کند.

عوارض رایج آمفتامین
اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، با پزشک خود صحبت کنید. عوارض جانبی رایج‌تری که ممکن است با آمفتامین رخ دهد عبارتند از:

  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • مشکل خواب
  • کاهش اشتها
  • طعم ناخوشایند در دهان
  • عصبی بودن
  • سرگیجه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • استفراغ
  • خارش
  • اسهال یا یبوست
  • دهان خشک
  • کاهش وزن
  • نوسانات خلقی

عوارض جدی
اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات قلبی که می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود، از جمله سکته مغزی، حمله قلبی و افزایش فشار خون. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • ضعف در یک قسمت یا طرف بدن
    • لکنت زبان
    • درد در قفسه سینه، بازوی چپ، فک یا بین شانه ها
  • مشکلات روانی مانند:
    • رفتار و مشکلات فکری جدید یا تشدید شده
    • دوقطبی جدید یا تشدید شده
    • رفتار تهاجمی یا خصومت جدید یا تشدید شده
  • علائم جدید روان پریشی در کودکان و نوجوانان مبتلا به مشکلات روانپزشکی. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • شنیدن صداها
    • دیدن چیزهایی که واقعی نیستند
    • باور به چیزهایی که حقیقت ندارند
    • مشکوک بودن
    • احساس هیجان بیش از حد
  • مشکلات گردش خون علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • انگشتان دست یا پا که احساس بی حسی، خنکی یا درد می کنند
      انگشتان دست یا پا که از رنگ پریده به آبی و قرمز تغییر رنگ می دهند
    • زخم های غیر قابل توضیح روی انگشتان دست یا پا

تداخلات دارویی امفتامین

قرص آمفتامین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد صحیح دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث تداخل با آمفتامین شوند در زیر فهرست شده اند اما ایلن لیست ممکن است شامل همه داروها نباشد.

داروهای معده و امفتامین

هنگامی که داروهای معده با آمفتامین مصرف می شود، داروهایی که اسید معده را کاهش می دهند، مانند آنتی اسیدها، ممکن است سطح آمفتامین را در بدن شما افزایش دهند. این ممکن است خطر عوارض جانبی آمفتامین را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: امپرازول، اسموپرازول و فاموتیدین

داروهای ضد افسردگی و آمفتامین

مصرف همزمان برخس قرص های ضد افسردگی و امفتامین باعث ایجاد تداخل دارویی می شود.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs)
ترکیب آمفتامین و یک TCA می تواند فشار خون و خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد. نمونه هایی از TCA ها عبارتند از:

داروهای ضد افسردگی مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI)
هنگامی که این داروها با آمفتامین مصرف می شوند، می توانند از پردازش صحیح آمفتامین توسط بدن جلوگیری کنند. این ممکن است باعث افزایش سطح آمفتامین در بدن شما شود. این ممکن است خطر فشار خون بسیار بالا، درد قفسه سینه، سردرد شدید و دمای بدن بالا را افزایش دهد. آمفتامین هرگز نباید در عرض ۱۴ روز پس از استفاده از یک ضد افسردگی MAOI مصرف شود. نمونه هایی از MAOI عبارتند از:

  • ایزوکاربوکسازید
  • فنلزین
  • ترانیل سیپرومین
  • سلژیلین

داروهای ضد روان پریشی

مصرف آمفتامین همراه با داروهای ضد روانپریشی ممکن است اثرات آمفتامین را کاهش دهد، به این معنی که ممکن است به خوبی اثر نداشته باشد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: کلرپرومازین و هالوپریدول.

داروهای فشار خون

مصرف آمفتامین با این داروها ممکن است اثرات کاهش فشار خون آنها را کاهش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • لوزارتان
  • والزارتان
  • ایربسارتان
  • انالاپریل
  • لیزینوپریل
  • هیدروکلروتیازید
  • فوروزماید

داروهای ضد تشنج

مصرف آمفتامین با این داروها ممکن است اثر داروهای تشنج را کاهش دهد که ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: فنی توئین و فنوباربیتال.

داروهای سروتونرژیک

مصرف داروهای سروتونرژیک همراه با آمفتامین ممکن است خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش دهد که می تواند کشنده باشد. اگر هر یک از این داروها را مصرف کنید، پزشک شما را با دوز پایین آمفتامین شروع می کند و شما را از نظر علائم سندرم سروتونین تحت نظر دارد. علائم این وضعیت می تواند شامل بی قراری، تعریق، پرش عضلانی و گیجی باشد. نمونه هایی از داروهای سروتونرژیک عبارتند از:

تداخل امفتامین و الکل

محرک ها مانند ریتالین، آدرال و آمفتامین؛ همراه با الکل اثرات الکل را پنهان می کنند، بنابراین افراد نمی توانند سطح مسمومیت خود را بسنجند، که می تواند منجر به مصرف بیش از حد شود، اختلال قابل توجه هماهنگی و قضاوت، سیاهی رفتن چشم، غش کردن و مرگ حاصل تداخل این دو است.

آمفتامین چیست؟

هشدارهای مصرف آمفتامین ها

قبل از مصرف این دارو، اگر به آن یا سایر داروهای محرک (مانند ویاس، دکستروآمفتامین) حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک خود بگویید، به ویژه در مورد: مشکلات گردش خون (مانند سندرم رینود)، برخی شرایط روانی/خلقی (مانند بی قراری، روان پریشی)، سابقه شخصی/خانوادگی اختلالات روانی یا خلقی مانند اختلال دوقطبی، افسردگی، اختلالات روان پریشی، افکار خودکشی، مشکلات قلبی (از جمله ضربان/ریتم نامنظم قلب، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی، مشکلات ساختار قلب مانند مشکلات دریچه)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی (مانند مانند مرگ ناگهانی / ضربان قلب نامنظم / ریتم)، سابقه سکته مغزی، فشار خون بالا، تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید)، مشکل چشمی خاص (آب سیاه)، تشنج، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد). به مواد مخدر/الکل)، سابقه شخصی یا خانوادگی حرکات عضلانی کنترل نشده (مانند سندرم تورت)، بیماری کلیوی، بیماری کبدی.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند شما را بیشتر سرگیجه کند. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه کاهش وزن حساس تر باشند. این دارو ممکن است رشد کودک را کند کند. به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا قد و رشد کودک شما بررسی شود. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه درد قفسه سینه، مشکلات خواب، یا کاهش وزن حساس تر باشند.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

آمفتامین در بارداری

امفتامین جزو داروهای حاملگی دسته C است. یعنی تحقیقات روی حیوانات حاکی از اثرات نامطلوب در هنگام مصرف دارو توسط مادر برای جنین است و مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مطمئن شویم که چگونه دارو ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد.

برخی از نوزادان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری آمفتامین مصر می کنند، در معرض خطر بیشتر تولد نارس، وزن کم هنگام تولد یا نشان دادن علائم ترک هستند. اگر متوجه تغییرات خلقی، بی قراری یا خستگی غیرعادی در نوزادتان شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو تنها در صورتی باید در دوران بارداری استفاده شود که فواید احتمالی آن خطر بالقوه را توجیه کند.

مصرف آمفتامین در شیردهی

آمفتامین ممکن است به شیر مادر منتقل شود و در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند عوارض جانبی ایجاد کند. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید. در حین مصرف این دارو نباید شیر دهید.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج در مورد قرص آمفتامین پرداخته ایم.

تفاوت آمفتامین و متامفتامین چیست؟

تفاوت اصلی بین آمفتامین و مت آمفتامین این است که مقادیر بیشتری از مت آمفتامین وارد مغز می شود، به این معنی که متامفتامین قوی تر است. عوارض جانبی مت از آمفتامین نیز طولانی تر است و آن را به یک داروی قوی تر و اعتیاد آور تبدیل می کند. علاوه بر این، متافتامین یک مواد خیابانی است که حاوی انواع مختلفی از مواد شیمیایی مضر است. صرف نظر از تفاوت آنها چیست، هم آمفتامین و هم متامفتامین اعتیادآور و خطرناک هستند.

آمفتامین در چه قرص هایی وجود دارد؟

آمفتامین در برخی قرص ها وجود دارد. محبوب ترین آمفتامین های تجویزی عبارتند از ادرال (ترکیبی از آمفتامین و دکستروآمفتامین)، دزوکسین (متامفتامین)، دگزدرین (دکستروآمفتامین)، دایناول (آمفتامین)، ویاس (لیزدگزامفتامین)، زنزدی (دکستروآمفتامین).

آمفتامین در چه مواد مخدری وجود دارد؟

آمفتامین در مواد مخدری مانند مولی، شیشه، اکستازی یا MDMA وجود دارد. آمفتامین و ترکیبات آن مانند متافتامین در این مواد به کار می رود.

آمفتامین تا چند روز در بدن میماند؟

معمولا اثرات آمفتامین ۱۰ تا ۱۳ ساعت می ماند. آزمایش ادرار می تواند وجود آمفتامین ها را چهار تا شش ساعت پس از مصرف نشان دهد. به طور معمول، آمفتامین ها تا چهار روز در ادرار قابل تشخیص هستند. با این حال، اگر مصرف کننده شدید آمفتامین هستید، ممکن است تا یک هفته پس از مصرف دارو، آزمایش شما مثبت باشد.

اگر هر روز آمفتامین مصرف می کنید، وجود آن تا ۹ روز پس از آخرین دوز در ادرار قابل تشخیص است. به طور متوسط، آمفتامین در خون تا ۴۸ ساعت قابل تشخیص است. این زمان بستگی به دوز مصرفی و سرعت متابولیسم شما دارد. با این حال، به طور معمول، مت آمفتامین تا شش ساعت در پلاسمای شما باقی می ماند، در حالی که مشتقات آمفتامین و دکستروآمفتامین حدود ۶۰ ساعت در خون شما باقی می مانند.

آمفتامین از جریان خون شما به فولیکول های مو منتقل می شود و از هفت تا ۱۰ روز پس از مصرف این ماده قابل تشخیص است. به طور معمول، آزمایش مو می تواند وجود آمفتامین را تا ۹۰ روز پس از آخرین دوز شما نشان دهد. مت آمفتامین به طور متوسط برای ۵۵ ساعت در بزاق قابل اندازه گیری است.

آمفتامین ها جزء کدام نوع داروها هستند؟

آمفتامین جزء داروهای محرک محسوب می شوند و به سیستم عصبی مرکزی سرعت می بخشند. این داروها در صورت استفاده نادرست می توانند باعث اعتیاد شوند.

چگونه اثر آمفتامین را از بین ببریم؟

هیچ روش میانبری برای از بین بردن اثر آمفتامین وجود ندارد. سم زدایی از آمفتامین ها و کاهش علائم ترک ممکن است طولانی تر از سم زدایی سایر محرک ها باشد، زیرا آمفتامین ها مدت اثر طولانی تری دارند و مدت بیشتری در سیستم عصبی مرکزی باقی می مانند.

آیا آمفتامین همان شیشه است؟

شیشه یا کریستال از مشتقات امفتامین است اما خود آن نیست. شیشه یک مت آمفتامین است، یک مواد قوی و بسیار اعتیاد آور که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد.

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.