کراک نوعی ماده مخدر است که از کوکائین به دست می آید. کراک به دلیل ایجاد احساس سرخوشی شدید، بسیار اعتیادآور است. عوارض کراک بر بدن نسبت به مواد مخدر دیگر خطرناک تر است و مصرف کراک با ضررهای زیادی برای سلامت جسمی و روانی همراه است. برای اطلاع از تاریخچه، نحوه مصرف، تداخل ها، عوارض و … با ما همراه باشید.

کراک چیست؟

کراک (crack) یا کریستال، یک ماده مخدر است که از مشتقات کوکائین محسوب می شود، به همین دلیل به آن کراک کوکائین نیز می گویند و برای فرد مصرف کننده عوارض شدید جسمی و روانی به همراه دارد. کراک نسبت به کوکائین ارزان تر است و به همین دلیل اعتیاد به آن رایج تر است. ماده مخدر کراک از گیاهی با نام کوکا منشا می گیرد و سپس با ترکیب با چند ماده دیگر و پختن آن، در نهایت تبدیل به ماده ای سنگ مانند و مشابه کریستال می شود. کراک خالص معمولا بی رنگ یا سفیدرنگ است، اما می توان به صورت مصنوعی آن را به هر رنگی در آورد.

کراک چیست؟

کراک چگونه تولید می شود؟

ماده مخدر کراک با مخلوط کردن پودر کوکائین با آب و جوش شیرین و سپس حرارت دادن مخلوط تا تشکیل یک ماده جامد سنگ مانند، به دست می آید. این فرآیند معمولاً ایمن ‌تر از فرآیندی است که برای تولید کوکائین آزاد استفاده می ‌شود، زیرا مواد شیمیایی دخیل در ساخت کراک، نسبت به مواد مخدر دیگر، خطر کمتری دارند. پس از انجام مراحل اولیه، ماده کریستال یا سنگ مانندی که ایجاد شده است، خشک می شود و به تکه های کوچکتر شکسته می شود که این ذرات ریز کریستالی برای مصرف، به فروش می رسند.

مطلب مرتبط: عوارض مصرف شیشه در مردان و زنان؛ بررسی کامل

تاریخچه کراک

تاریخچه کراک با افزایش قابل توجه مصرف آن در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. کراک کوکائین یا کراک به دلیل ارزان بودن و اثر سرخوشی شدید و قوی آن، ماده مخدر مقرون به صرفه محسوب می شود و استفاده از آن بسیار رایج شده است. ماهیت اعتیادآور شدید کراک، موجب افزایش خرید و فروش آن در جوامع و به طبع افزایش نرخ جرم و جنایات ناشی از مصرف مواد مخدر خواهد شد. استفاده از کراک با عوارض جسمی و روانی شدید همراه است که آسیب های زیادی به جامعه می زند.

نحوه مصرف کراک

نحوه مصرف کراک معمولا به صورت کشیدن کراک است، با این حال، روش های مختلفی برای مصرف مخدر کراک وجود دارد. نحوه مصرف کراک و روش های مصرف آن عبارتند از:

  • کشیدن کراک: کشیدن کراک باعث می شود با ورود مقادیر زیادی از کراک به شش ها، اثر سرخوشی کراک، بسیار سریع و شدید ایجاد شوند.
  • تبخیر کراک: نحوه مصرف کراک به صورت بخار به این صورت است که کراک را روی فویل حرارت می دهند و بخار ناشی از تبخیر آن را، استنشاق می کنند.
  • ترکیب کراک با ماریجوانا یا تنباکو: برخی از افراد کراک را با ماریجوانا یا تنباکو ترکیب می کنند، در نتیجه سرخوشی ناشی از کراک با آرام بخشی ماریجوانا یا تنباکو به تعادل می رسد. به ترکیب کراک با مواد دیگر گاهی اسپیدبال نیز می گویند.

باید بدانید که مصرف کراک با خطرات بسیاری برای سلامتی مانند اعتیاد، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات تنفسی و عواقب روانی همراه است. علاوه بر این، استفاده از کراک در بسیاری از کشورها، غیرقانونی است و مصرف آن با عواقب قانونی همراه خواهد بود.

مطالعه بیشتر: عوارض تریاک؛ اثرات تریاک بر مغز و سیستم عصبی

کراک چیست؟

مکانیسم اثر کراک

مکانیسم اثر مخدر کراک با تاثیر مستقیم و بسیار سریع آن بر مغز و سیستم عصبی است. کراک بر سیستم عصبی مرکزی و انتقال دهنده های شیمایی در مغز تاثیر می گذارد. کراک فعالیت انتقال دهنده ای به نام دوپامین (ماده ای شیمیایی در مغز مسئول احساس لذت و رضایت) را افزایش می دهد و موجب تشدید احساس لذت و پاداش در انسان می شود. با توجه به مکانیسم اثر کراک و نحوه مصرف آن، تاثیر آن بر مغز بسیار سریع و قوی است که همین مسئله کراک را به ماده ای بسیار اعتیادآور تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اعتیاد در نوجوانان و روش‌های پیشگیری آن چیست؟

شروع اثر کراک

پس از کشیدن کراک، این ماده مخدر در عرض ۸ ثانیه به مغز می رسد و احساس سرخوشی سریع و شدیدی تولید می کند که بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به اوج خود می رسد. احساس سرخوشی ناشی از کشیدن کراک به طور کلی تنها ۵-۱۰ دقیقه طول می کشد. با این حال، برخی از عوارض جانبی باقی‌ مانده، مانند پارانویا (بدبینی به اطرافیان) و اضطراب، می‌ توانند تا ساعت ‌ها یا حتی روزها پس از مصرف باقی بمانند. مدت زمان و شدت اثرات بر اساس عوامل فردی و میزان مصرف این ماده مخدر متفاوت هستند. نیمه عمر کراک، تقریبا ۱۵ دقیقه است، یعنی ۱۵ دقیقه زمان می برد تا اثرات نیمی از کراک مصرف شده از بین برود، اما اثرات باقیمانده می تواند بسیار طولانی تر باشد.

عوارض کراک

مصرف ماده مخدر کراک، با ریسک ها و خطرات زیادی برای بدن و سلامت روان همراه است. شاید برای برخی سوال باشد که به راستی کراک با بدن چه می کند. برخی از عوارض مصرف کراک نسبت به عوارض دیگر آن، رایج تر هستند و در اکثر افرادی که ماده مخدر کراک را مصرف می کنند، ایجاد می شود. عوارض کراک عبارتند از:

  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشارخون
  • گشاد شدن مردمک ها
  • کاهش اشتها
  • احساس بی قراری
  • بیش فعالی (فعالیت بدنی بیشتر از حد نرمال)
  • اضطراب
  • بی خوابی
  • تحریک پذیری
  • خشونت
  • حالت تهوع
  • استفراغ

مطالعه بیشتر: عوارض ترک گل یا ماری جوانا؛ ترک گل چند روز طول میکشد؟

عوارض مصرف کراک در بلند مدت

عوارض مصرف مخدر کراک در بلند مدت با عوارض دیگر آن تفاوت دارد. مصرف بلند مدت کراک، می تواند عوارض جدی تر و ضررهای بیشتری برای بدن داشته باشد. عوارض بلند مدت کراک عبارتند از:

  • اعتیاد و سوء مصرف مواد
  • افزایش احتمال حمله قلبی
  • فشارخون
  • افزایش احتمال سکته
  • عفونت های تنفسی
  • مشکلات ریوی
  • بیماری های دهان و دندان

عوارض روانی کراک

برخی از عوارض کراک موجب آسیب به مغز و در نتیجه عواقب جدی بر سلامت روان می شود. عوارض روانی کراک عبارتند از:

  • اختلال در توجه
  • اختلال در تصمیم گیری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • منزوی شدن
  • پارانویا ( بدبینی نسبت به دیگران)
  • علائم سایکوز (هذیان و توهم)

عوارض کراک روی پوست

یکی از مهم ترین عوارض کراک بر بدن، عوارض کراک برای پوست است. عوارض کراک بر روی پوست شامل خارش پوست، زخم شدن، عفونت زخم ها و … خصوصا در نواحی لب ها و انگشتان است. ترکیبات کراک موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست می شود و پوست را در برابر عفونت و سایر مشکلات پوستی آسیب پذیر می کند. همچنین، مصرف کراک می تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی (STIs) را افزایش دهد که می تواند به صورت مشکلات پوستی مانند بثورات و زخم های تناسلی ظاهر شود. کشیدن کراک نیز با سوختگی و نازک شدن ابرو همراه است. اثرات کراک بر روی پوست می تواند منجر به تحریک، التهاب و سایر مسائل ناراحت کننده و ناخوشایند شود. عوارض کراک روی پوست موجب تغییر ظاهر افراد معتاد به کراک می شود.

عوارض کراک بر پوست

کراک و فشارخون

طبق پژوهش ها، مصرف طولانی مدت کراک، می تواند منجر به فشار خون بالا، سفتی آئورت (یکی از سرخرگ های بزرگ قلب) و آسیب های قلبی عروقی مانند افزایش فشار خون و ضربان قلب سریع شود. عوارض جانبی کراک در کوتاه مدت شامل افزایش ضربان قلب و فشار خون است که نشان دهنده تأثیر این دارو بر سیستم قلبی عروقی است. سوء مصرف مزمن مخدر کراک می تواند منجر به آسیب طولانی مدت قلبی عروقی، از جمله افزایش فشار خون و افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی شود.

کراک و تشنج

مصرف کراک با افزایش خطر تشنج همراه است. ماده مخدر کراک می تواند آستانه تشنج را در افراد مبتلا به صرع کاهش دهد و آنها را مستعد تشنج های ناگهانی و غیرقابل پیش بینی کند. تاثیر کراک بر تشنج می تواند مستقیم باشد یا به صورت غیرمستقیم با تاثیر بر عواملی مانند رژیم غذایی ناسالم و اختلال در الگوهای خواب، آستانه را به طور غیرمستقیم کاهش دهد. تشنج ناشی از کراک، خطرناک تر از تشنج های معمولی است و ممکن است با حملات قلبی همراه باشد. اثرات کشیدن کراک، مانند افزایش ضربان قلب و فشار خون نیز، می تواند در افزایش خطر تشنج نقش داشته باشد.

کراک و سرطان

طبق مطالعات، مصرف و اعتیاد به ماده مخدر کراک با افزایش خطر ابتلا به سرطان های ریه و سرطان دستگاه گوارش همراه است. کشیدن کراک، بخار سمی و مواد خارجی مانند تالک، سیلیس و لاکتوز را در ریه‌ها آزاد می‌کند که بر دسترسی اعضای بدن به اکسیژن، تأثیر می‌ گذارد. همه این مسائل می تواند منجر به ایجاد “کرک ریه” شود، اصطلاحی که پزشکان برای آسیب های ریوی ناشی از کشیدن کراک ابداع کرده اند. همبستگی بین مصرف کراک و سرطان در پژوهش ها مشاهده شده است و می توانیم نتیجه بگیریم که یکی از عوارض جانبی کراک، افزایش ابتلا به سرطان است.

کراک و عفونت

طبق مطالعات، رابطه کراک و عفونت به این صورت است که مصرف کراک با افزایش خطر ابتلا به عفونت های مختلف، به ویژه عفونت های همراه با ویروس ایدز یا HIV و هپاتیت سی (c) همراه است. همچنین، کشیدن کراک و اعتیاد به مواد مخدر با رفتارهای جنسی پرخطر مرتبط است که می تواند گسترش عفونت و بیماری HIV را تسریع کند.

کراک چیست

کراک و توهم

بر اساس بررسی دانشمندان، مصرف کراک با بروز توهم همراه است و در افرادی که اعتیاد به مخدر کراک داشتند، توهم های لمسی و شنوایی گزارش شده است. توهمات لمسی ناشی از مصرف کراک به این صورت است که فرد تصور می کند چیزی روی پوست او وجود دارد یا حرکت می کند. این توهم های لمسی در اکثر افراد معتاد به کراک، موجب می شود فرد پوست خود را بکند و زخم کند. همین مسئله منجر به زخم شدن و عفونت مکرر در افرادی که کراک مصرف می کنند، خواهد شد. این عفونت و زخم ها را در زبان عامیانه با عنوان «کرم زدن بدن» در افراد معتاد به کراک، می شناسند.

آیا کراک باعث ریزش مو می شود؟

گرچه نمی توان مستقیما ریزش مو را به کراک ربط داد، اما بله کراک می تواند باعث ریزش مو شود. مصرف کراک و مواد مخدر دیگر موجب آسیب ساختاری و اختلال در رشد طبیعی مو می شود و ساقه مو را نیز نازک می کند. از طرفی، مصرف مواد مخدر با علائم روانی مانند استرس و اضطراب همراه است که این عوامل نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.

اعتیاد به کراک

اعتیاد به کراک پس از فقط یکبار استفاده، نیز می تواند اتفاق بیفتد. کراک بسیار اعتیادآور است، زیرا احساس سرخوشی یا ایفوریا ناشی از آن با اینکه مدت زمان کوتاهی طول می کشد، بسیار شدید است. نشانه های اعتیاد به کراک عبارتند از:

  • مصرف مکرر کراک
  • کنترل نداشتن بر مقدار و دفعات مصرف
  • مقاوم شدن بدن نسبت به کراک (یعنی برای اثربخشی یکسان هر دفعه باید مقدار بیشتری مصرف کنید)
  • ناتوانی در کنار گذاشتن مصرف کراک
  • به وجود آمدن اختلال در کارهای روزمره
  • تجربه علائم ترک یا خماری کراک در صورت مصرف نکردن
عوارض کراک بر پوست

عوارض کراک بر پوست

ترک کراک

ترک کراک و درمان اعتیاد به آن، دشوار است و نیاز به استقامت و اراده قوی دارد. با این حال، ترک مواد مخدر کراک ممکن است و روش های مختلفی دارد. در ادامه به طریقه ترک کراک با روش های مختلف می پردازیم. روش ها و مراحل درمان اعتیاد به کراک عبارتند از:

  • درمان های دارویی
  • درمان های شناختی رفتاری
  • گروه درمانی
  • تکنیک های آرام سازی بدن

همچنین بخوانید: ترک هروئین | ترک هروئین چند روز طول می‌کشد؟

ترک کراک با دارو

ترک کراک با دارو می تواند کمک کند تا علائم ترک کراک مدیریت شود و مسیر ترک کراک برای فرد مصرف کننده، تسهیل شود. استفاده از دارو برای کنترل عوارض ترک کراک موجب این می شود که فرد با احتمال بیشتری بتواند با موفقیت کراک را کنار بگذارد و مصرف مجدد نداشته باشد. در نظر داشته باشید که مصرف هرگونه دارو برای ترک کراک باید با مشورت و نظارت متخصص انجام شود و به هیچ عنوان نباید دارو را خودسرانه مصرف کرد. داروهایی که به ترک کراک کمک می کنند، عبارتند از:

ترک کراک با متادون

ترک کراک با متادون عمدتا رایج نیست، اما متادون معمولا برای درمان اعتیاد به مواد افیونی، تجویز و استفاده می شود. متادون در درمان اعتیاد به کراک، اثربخشی زیادی نشان نداده است و بهتر است از درمان های دیگر برای ترک ماده مخدر کراک استفاده شود.

ترک کراک

ترک کراک با درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) به افراد کمک می کند تا نگرش ها و رفتارهایی که موجب اعتیاد به کراک یا مواد مخدر می شود را تشخیص و تغییر دهند. به کمک درمان شناختی رفتاری می توان عوارض روانی ناشی از علائم ترک کراک را مدیریت کرد تا فرد با احتمال موفقیت بیشتری بتواند کراک را ترک کند.

گروه درمانی برای ترک کراک

گروه درمانی باعث می شود تجربیات، نگرش ها و حمایت دیگران در مورد ترک مواد مخدر یا کراک به اشتراک گذاشته شود و این موجب حمایت اجتماعی بیشتر از فرد مصرف کننده می شود. در نتیجه گروه درمانی می تواند به درمان اعتیاد به کراک، کمک کند.

تکنیک های آرام سازی بدن برای ترک کراک

تکنیک های آرام سازی بدن شامل ریلکسیشن، تمرین تنفس منظم، مایندفولنس و …  به کاهش اضطراب ناشی از ترک و کنار گذاشتن کراک کمک می کند. همچنین این تکنیک ها باعث افزایش تمرکز، رسیدن اکسیژن به مغز و … می شود که نهایتا منجر به تسهیل ترک اعتیاد به کراک می شود.

بیشتر بخوانید: برای ترک اعتیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

عوارض ترک کراک

عوارض ترک کراک شامل علائم فیزیکی و روانی ناخوشایند است که پس از قطع مصرف کراک ایجاد می شود. به عوارض ترک کراک، علائم ترک کراک یا به اصطلاح عامیانه خماری کراک نیز می گویند. عوارض ترک کراک عبارتند از:

  • درد عضلانی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • نامنظم شدن خواب
  • تمایل شدید به مصرف مجدد
  • احساس بی لذتی
  • خستگی مزمن و شدید
  • پارانویا (بد بینی نسبت به دیگران)
  • افزایش اشتها
  • لرز
  • افکار خودکشی

علائم ترک کراک معمولا تا بین ۳ تا ۴ هفته، طول می کشند، اما با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند. در صورتی که شخصی با اعتیاد به کراک، به صورت ناگهانی مصرف کراک را قطع کند با عوارض ترک کراک روبرو خواهد شد. برای مدیریت و کنترل علائم ترک کراک می توان از یک روانپزشک یا متخصص در زمینه ترک اعتیاد کمک گرفت.

از دست ندهید: افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می‌کشد؟

اوردوز کراک

اوردوز کراک زمانی اتفاق می افتد که مصرف کراک بیشتر از حدی باشد که بدن بتواند آن را تجزیه کند. حداکثر دوز کراک با توجه به سن، وزن و شرایط فردی، متفاوت است و مقدار مشخصی ندارد، با این حال باید بدانید مقادیر بسیار کم این ماده مخدر نیز می تواند منجر به اوردوز شود. علائم اوردوز کراک عبارتند از:

  • درد در قفسه سینه
  • خون دماغ
  • سردرد
  • پارنویا (بدبینی به دیگران)
  • بالا رفتن دمای بدن
  • تعرق زیاد
  • خارش
  • ناهشیاری
  • اسهال
  • استفراغ

اوردوز کراک می تواند منجر به آسیب های جدی به اعضای بدن مانند قلب، مغز و شش ها شود. در صورت مشاهده علائم اوردوز پس از مصرف کراک، حتما شخص مصرف کننده را هرچه سریع تر به درمانگاه یا متخصص برسانید.

آزمایش اعتیاد کراک

کراک در آزمایش و تست های اعتیاد، در ادرار، خون، فولیکول مو و بزاق دهان قابل تشخیص است. کراک در تست اعتیاد با ادرار تا ۲ یا ۳ روز پس از مصرف قابل مشاهده است. تست اعتیاد با خون تا ۱ یا ۲ روز پس از مصرف کراک، می تواند کراک را تشخیص دهد و در بزاق دهان تا ۲ روز پس از مصرف کراک، تست اعتیاد مثبت خواهد شد. در تست اعتیاد فولیکول مو تا ۹۰ روز پس از مصرف کراک، می توان مشتقات کراک را تشخیص داد.

توجه به این نکته مهم است که عوامل فردی مانند متابولیسم، میزان آب بدن، مقدار و دفعات مصرف مخدر کراک می توانند بر بازه زمانی قابل تشخیص تأثیر بگذارد. علاوه بر این، حساسیت و دقت روش تست اعتیاد مورد استفاده نیز، نتایج را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

عوارض کراک

چگونه اثر کراک را از بین ببریم؟

دارو یا ماده مشخصی برای از بین بردن اثر کراک وجود ندارد. حذف شدن کراک از بدن به زمان، استراحت و …نیاز دارد. کراک برای خروج از بدن باید تجزیه شود و از طریق ادرار دفع می شود. عضو اصلی برای تجزیه کراک، کبد است. برای دفع سریع تر کراک از بدن، مایعات زیاد مصرف کنید و به اندازه کافی استراحت کنید.

تداخلات کراک

کراک یک ماده مخدر و محرک است که ضربان قلب و فشارخون را افزایش می دهد. در نتیجه، مصرف کراک با مواد محرک دیگر، به صورت همزمان، می تواند موجب تشدید عوارض جانبی کراک شود و با ریسک و خطرات زیادی همراه باشد. تداخلات کراک عبارتند از:

در نظر داشته باشید که تداخل های دارویی و مواد مختلف با کراک ممکن است موارد بیشتری باشد و بهتر است از مصرف همزمان هر نوع ماده یا دارو با مواد مخدر اجتناب یا احتیاط کنید.

کراک و الکل

با توجه به اینکه کراک و الکل هر دو می توانند موجب افزایش فشارخون و ضربان قلب شوند، مصرف همزمان آن ها با ریسک و خطرات زیادی همراه است. مصرف و تداخل کراک و الکل موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود و باید همواره از مصرف الکل با کراک یا هر نوع ماده مخدر دیگر، اجتناب کنید.

فرق کراک و کوکائین چیست؟

فرق کراک و کوکائین در نحوه مصرف، مدت زمان اثر و … است. کوکائین و کراک هر دو مخدر هستند و کراک از مشتقات کوکائین محسوب می شود. کوکائین یک پودر سفید است که آن را به صورت استنشاقی، تزریق و … می توان استفاده کرد، اما کراک سنگ مانند است که معمولا آن را خرد کرده و به صورت سیگار کراک در آورده و می کشند. احساس سرخوشی ناشی از کراک شدیدتر از احساس سرخوشی کوکائین است، اما مدت زمان اثر کوکائین طولانی تر است. کوکائین و کراک هر دو به شدت اعتیادآور هستند، اما با توجه به اینکه کراک معمولا ارزان تر است و احساس سرخوشی قوی تری دارد، اعتیاد آن شدیدتر است.

فرق کراک و شیشه

فرق کراک و شیشه در مدت زمان اثر، نحوه مصرف، نوع اثر و … است. کراک معمولا خرد شده و به صورت سیگار کراک کشیده می شود، اما شیشه یا متامفتامین به صورت تزریق، استنشاقی، خوراکی و … مصرف می شود. مدت زمان اثر کراک کوتاه است و حدودا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول می انجامد، اما اثر شیشه، ساعت ها طول می کشد. شیشه با فرآیند های شیمایی تولید می شود، اما کراک یکی از مشتقات کوکائین است که از گیاه کوکا به دست می آید. در نظر داشته باشید که شیشه و کراک هر دو به شدت اعتیاد آور هستند و اثرات مخربی بر سلامت جسمی و روانی انسان می گذارند.

تفاوت کراک و هروئین چیست؟

کراک همان هروئین نیست و باید بدانید که کراک و هروئین یکی نیستند. هروئین یک ماده مخدر است که معمولا به صورت تزریق استفاده می شود، اما کراک را معمولا به صورت سیگار درآورده و می کشند. ترکیبات کراک و هروئین متفاوت است و ساختارهای شیمایی آن ها نیز تفاوت دارد، اما هر دو به شدت اعتیاد آور هستند و اثرات مخرب زیادی بر بدن می گذارند.

اعتیاد به کراک

سوالات متداول

در این بخش سعی می کنیم به سوالات رایج شما در مورد هروئین پاسخی خلاصه بدهیم.

آیا کراک ضرر دارد؟

کراک به عنوان یک ماده مخدر اعتیاد آور، ضرر زیادی برای سلامت روان و سلامت جسمی دارد. مهم ترین ضررهای کراک برای سلامتی شامل، افزایش احتمال سرطان، بیماری های قلبی عروقی، زخم، عفونت و … می باشد.

اسم کراک چیست؟

اسم های رایج کراک شامل کراک کوکائین، سنگ (rock)، freebase و … می باشد. کراک یکی از مشتقات کوکائین است که از ترکیب کوکائین با چند ماده دیگر به دست می آید.

آیا کراک بو دارد؟

بله، کراک زمانی که کشیده می شود یا حرارت می بیند، بوی شدید و زننده ای دارد. اکثرا بوی کراک حرارت دیده را مانند بوی سوختن پلاستیک توصیف می کنند.


منابع: americanaddictioncenters, kidshealth, clevelandclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.