هروئین یک ماده بسیار خطرناک و غیرمجاز است که از قابلیت بسیار بالایی برای ابتلای فرد به اختلال سوء مصرف برخوردار است. هروئین برای اولین بار به عنوان داروی ترک تریاک و درمان سل به بازار ارائه شد. این ماده خطرناک از گل خشخاش تهیه می‌شود. افرادی که قصد ترک هروئین را دارند ممکن است با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند. خماری بسیار بد از نوع بدن درد، پا درد، کمردرد از عوارض ترک است. البته عوارض ترک کاملا موقتی است و به دلیل پاکسازی بدن از این ماده خطرناک رخ می‌دهد. در این مقاله به بررسی ترک اعتیاد به هروئین می‌پردازیم.

هروئین چیست؟

هروئین یک داروی بسیار اعتیاد آور است که از مرفین ساخته می‌شود. یک ماده روانگردان که از گیاه خشخاش تهیه می‌شود. رنگ و ظاهر هروئین به نحوه ساخت و ترکیب آن با مواد دیگر بستگی دارد. این ماده می‌تواند سفید رنگ و یا قهوه‌ای رنگ باشد و یا گاهی شبیه به قیر چسبناک باشد. هروئین بخشی از گروهی از داروها به نام افیون است. سایر مواد افیونی شامل برخی از داروهای مسکن نسخه‌ای، مانند کدئین، اکسی کدون (OxyContin) و هیدروکودون (به عنوان مثال ویکودین) است.

مصرف هروئین و اوردوز و مرگ طی دهه‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این افزایش مربوط به افزایش تعداد افرادی است که از داروهای مسکن نسخه دار  مانند اکسی کدون و ویکودین استفاده می‌کنند است. برخی از افرادی که به این مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند به هروئین روی می‌آورند. زیرا هروئین با این مواد اثرات مشابهی ایجاد می‌کند اما نسبت به آن‌ها ارزان‌تر و دسترسی به آن آسان‌تر است. اگر مدتی است که هروئین استفاده می‌کنید چه به عنوان یک الگوی منظم و چه به عنوان اعتیاد به آن ممکن است بخواهید علائم آن را بدانید که راحت‌تر با آن مواجه شوید. اگر به هروئین اعتیاد پیدا کرده‌اید، احتمالاً هنگام ترک آن با عوارضی روبه‌رو خواهید شد، اما علائم ترک نیز می‌تواند در اثر مصرف زیاد ظاهر شود. از نظر جسمی، ممکن است ترک هروئین مانند آنفولانزا باشد. افراد اغلب حالت تهوع، اسهال، آبریزش بینی، احساس درد، خستگی، لرز و تعریق را تجربه می‌کنند. علائم شدیدتر نیز می‌تواند مانند مشکل در تنفس، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی رخ دهد.

بهترین روش ترک قرص ب۲ چیست؟ روش های ترک قرص b2

علائم ترک هروئین

علائم ایجاد شده در هنگام ترک مواد افیونی تقریبا یکسان است. اما بسته به نوع ماده مخدر مدت زمان و شدت آن متفاوت است. به عنوان مثال، علائم جسمی ترک هروئین شش تا ۱۲ ساعت پس از آخرین مصرف شروع می‌شود و تقریباً برای پنج روز ادامه دارد. علائم بسیار ناخوشایند هستند، اما به ندرت می‌توانند تهدید کننده زندگی باشند. این علائم شامل موارد زیر است:

  • رینوره (نشت مایع مغزی نخاعی از بینی) و عطسه
  • اضطراب، بی‌قراری و تحریک پذیری
  • بی‌خوابی و مشکل در خواب
  • گرگرفتگی و تعریق
  • علائم دستگاه گوارش (به عنوان مثال بی‌اشتهایی، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال)
  • دردهای عضلانی، استخوانی و مفصلی، سردرد، گرفتگی عضلات
  • تب و لرز

چه چیزی باعث اعتیاد به هروئین می‌شود؟

هروئین بسیار اعتیادآور است. این یک اپیوئید است که به گیرنده‌های مغز متصل می‌شود تا ماده شیمیایی دوپامین را آزاد کند. مانند بسیاری از عوارض جانبی دارو، این انتشار فقط موقتی است که باعث می‌شود برخی افراد احساس بهتری داشته باشند.
اگر فردی در طول زمان به طور مکرر یک مخدر مصرف کند، مغز به طور طبیعی مانند گذشته دوپامین تولید نمی‌کند. این باعث می‌شود که فرد دوزهای بالاتر یا مکرر از مواد افیونی را مصرف کند تا به همان سطح احساس خوب برسد.
گاهی اوقات اختلال مصرف مواد افیونی با داروهای قانونی مانند مسکن‌هایی که پس از جراحی یا آسیب‌های دیگر تجویز می‌شوند، شروع خواهد شد. این داروهای تسکین دهنده به روش‌های مشابه هروئین عمل می‌کنند.

اگر فردی به این داروهای تجویز شده معتاد شود و دیگر نتواند آن‌ها را تهیه کند، ممکن است به دنبال داروهای غیرقانونی مانند هروئین روی بیاورد تا به همان حس لذت بخش برسد.
در حالی که همه کسانی که مسکن‌های قانونی یا مواد تفریحی مصرف می‌کنند معتاد نمی‌شوند، برخی افراد نمی‌توانند مصرف آن‌ها را متوقف کنند.

 

ترک هروئین چقدر زمان می‌برد؟

ترک اولیه هروئین ممکن است از نظر زمان و شدت متفاوت باشد. به طور معمول، علائم ترک ۶ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف آخرین دوز نمایان می‌شود. طی ۱ تا ۳ روز به اوج خود می‌رسد و طی ۵ تا ۷ روز به تدریج فروکش می‌کند. با این حال، برخی از افراد هفته‌ها یا ماه‌ها علائم ترک را تجربه می‌کنند که به عنوان سندرم حاد پس از ترک اعتیاد (PAWS) شناخته می‌شود.

مطلب بیشتر: هروئین چیست؟ مصرف هروئین چه عوارضی دارد؟

برای ترک هروئین چه قرصی بخوریم؟

روش‌های درمانی مختلفی برای ترک هروئین وجود دارد که هم استفاده از تکنیک‌های رفتاری و هم مصرف دارو را شامل می‌شود. هر دو روش به بازگرداندن درجاتی از عملکرد و رفتار مغز کمک می‌کنند. اگرچه درمان‌های رفتاری و دارویی هر کدام به تنهایی می‌توانند بسیار موثر باشند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برای بسیاری از افراد، ترکیبی از هردو درمان بهترین رویکرد برای ترک موثر است. هنگامی که افراد معتاد به مواد افیونی مانند هروئین برای اولین بار ترک می‌کنند، علایم ترک (درد، اسهال، حالت تهوع و استفراغ) را تجربه می‌کنند که ممکن است شدید باشد. مصرف دارو می‌تواند در مرحله سم زدایی به کاهش تمایل به مصرف دوباره و کاهش علائم ترک کمک کند. سازمان غذا و داروی آمریکا برای ترک هروئین داروی لوفکسیدین را تایید کرده است. لوفکسیدین یک داروی غیر افیونی است که برای کاهش علائم ترک مواد مخدر طراحی شده است.  سم زدایی اگرچه خود درمانی برای اعتیاد نیست، اما زمانی که همراه یک درمان تایید شده صورت گیرد می‌تواند بسیار موثر باشد.

داروهایی که برای درمان اختلالات استفاده از مواد افیونی تجویز می‌شوند از طریق همان گیرنده‌های مواد افیونی مانند داروهای اعتیاد آور کار می‌کنند. اما این داروها اغلب ایمن‌تر هستند و کمتر باعث ایجاد رفتارهای مضر در فرد می‌شوند. سه نوع داروی تجویزی شامل: (۱) آگونیست‌ها، که گیرنده‌های مواد افیونی را فعال می‌کنند. (۲) آگونیست‌های جزئی، که گیرنده‌های مواد افیونی را نیز فعال می‌کنند اما پاسخ جزئی‌تری ایجاد می‌کنند. و (۳) آنتاگونیست، که گیرنده را مسدود می‌کند و در اثرات پاداش دهنده مواد مخدر تداخل ایجاد می‌کند.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

مشاهده لیست روانشناسان

 

یک داروی خاص بر اساس نیازهای فرد و سایر عوامل تجویز می‌شوند. داروهای موثر عبارت‌اند از:

متادون (دگلوفین یا متادون)

متادون یک آگونیست مخدر با عملکرد آهسته است. متادون به صورت خوراکی مصرف می‌شود تا به آهستگی بر مغز تاثیر بگذارد. متادون از سال ۱۹۶۰ برای درمان اختلال سوء مصرف هروئین استفاده می‌شود و هنوز یک گزینه درمانی موثر است. خصوصاً برای بیمارانی که به سایر داروها پاسخ خوبی نمی‌دهند.

بوپرنورفین

یک آگونیست جزئی مواد افیونی است. بوپرنورفین بدون ایجاد عوارض جانبی خاص تمایل مصرف دوباره هروئین را کاهش می‌دهد. Suboxone® فرمول جدیدی از بوپرنورفین است که به صورت خوراکی یا زیر زبانی مصرف می‌شود و حاوی نالوکسان (آنتاگونیست مواد افیونی) است. سازمان غذا و داروی آمریکا، بوپرنورفین را در سال ۲۰۰۲ تأیید کرد، و این اولین دارویی است که توسط پزشکان به صورت قانونی برای درمان اعتیاد به مواد مخدر تجویز می‌شود.

نالترکسون (Vivitrol®)

یک آنتاگونیست مخدر است. نالترکسون اثر مواد افیونی را مسدود می‌کند. این ماده اعتیاد آور یا آرام بخش نیست و منجر به وابستگی جسمی نمی‌شود. با این حال، بیماران اکثرا با انطباق با این درمان مشکل دارند و این امر اثربخشی آن را محدود می‌کند. در سال ۲۰۱۰، فرمولاسیون تزریقی نالترکسون با اثر طولانی مدت (Vivitrol®) تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را برای نشانه جدیدی برای جلوگیری از عود به وابستگی به مواد افیونی پس از سم زدایی از مواد افیونی دریافت کرد.

توجه: داروهایی که در بالا به آن اشاره شده باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آن‌ها اکیدا ممنوع است و می‌تواند عوارض خطرناکی در بدن ایجاد کند.

چشم‌انداز اعتیاد به هروئین چیست؟

اختلال مصرف هروئین یک بیماری جدی است و قابل درمان می‌باشد. اعتیاد لازم نیست دائمی و یا حتی طولانی مدت باشد. با ترک هروئین می‌توان به زندگی بازگشت. اگر فکر می‌کنید که شما یا یکی از عزیزانتان به هروئین اعتیاد دارید، با پزشک خود در رابطه با ترک هروئین صحبت کنید. آنها می‌توانند در ارزیابی به شما کمک کنند و منابع بیشتری را برای کمک و بهبودی فراهم کنند.

مقاله مرتبط: کراک چیست؟ عوارض، اعتیاد و ترک این ماده مخدر

چه کسانی در معرض خطر اعتیاد به هروئین هستند؟

اعتیاد ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد و هرکسی که مواد افیونی مصرف می‌کند ممکن است در خطر ابتلا به اختلال مصرف مواد افیونی باشد.
در حالی که نمی‌توان گفت چه کسانی در معرض خطر اختلال مصرف مواد افیونی هستند، عواملی وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر را افزایش دهند. طبق گفته کلینیک مایو، برخی از این عوامل خطر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سابقه خانوادگی یا شخصی اعتیاد به مواد دیگر
  • استفاده سنگین از تنباکو
  • سابقه افسردگی یا اضطراب شدید
  • مسافرت رفتن
  • قرار گرفتن در معرض افراد یا محیط‌های پرخطر
  • سابقه رفتار ریسک پذیر

اگر شخصی یکی یا حتی بسیاری از این عوامل خطر را داشته باشد، به این معنی نیست که او دچار اختلال مصرف مواد می‌شود. اعتیاد چند وجهی است. می‌تواند شامل عوامل ژنتیکی، روانی و محیطی باشد.

 

رفتار درمانی برای ترک هروئین

بسیاری از رفتار درمانی‌های موثر برای درمان اختلال استفاده از مواد افیونی وجود دارند. رواندرمانی مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) یکی از کارآمدترین روش‌ها برای ترک هروئین است. به ویژه زمانی که با مصرف دارو همراه باشد. درمان رفتاری شناختی برای کمک به اصلاح انتظارات و رفتارهای بیمار در رابطه با مصرف مواد مخدر و افزایش مهارت در کنار آمدن با عوامل استرس‌زای مختلف زندگی طراحی شده است. یکی از راه‌های موثر مطابقت با بهترین روش درمانی برای تامین نیازهای خاص بیمار است.

ترک هروئین

برای ترک هروئین چه بخوریم؟

در حقیقت سم زدایی مواد مخدر به معنای سم زدایی و پاک کردن بدن از مواد سمی خطرناک است. با این حال، یک قسمت اساسی از فرآیند سم زدایی بدن رسیدگی به بدن از طریق تغذیه مناسب برای جایگزینی مواد غذایی از دست رفته بدن است. داشتن رژیم غذایی مناسب از تمایل برای مصرف دوباره جلوگیری می‌کند. سعی کنید در طول درمان و سم زدایی از مواد غذایی زیر استفاده کنید.

– با مصرف آب زیاد شروع کنید.

بدن شما برای داشتن عملکرد خوب و موثر به آب نیاز دارد. با مصرف مواد مخدر به خصوص الکل بدن تمایلی به مصرف آب ندارد و همین امر موجب کم آبی بدن می شود. علاوه بر آب فراوان از نوشیدنی‌های الکترولیت مانند آب نارگیل استفاده کنید خصوصا اگر با علائم ترک مانند حالت تهوع و استفراغ دست و پنجه نرم می‌کنید. برای بازگشت دوباره ویتامین به بدن از سبزیجات و میوه‌ها به فراوانی استفاده کنید و سعی کنید آبمیوه طبیعی مصرف کنید.

– سبزیجات برگ سبز تیره مصرف کنید.

سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، کاهو  و سایر سبزیجات سالاد می‌توانند ویتامین B6، اسید فولیک و بتاکاروتن را تامین کنند. این‌ها همگی مواد مغذی موثری هستند که می‌توانند در طول سم زدایی بدن بسیار موثر باشند.

– پروتئین را فراموش نکنید.

پروتئین از هر دو منبع حیوانی و گیاهی باعث تولید اسید آمینه می‌شوند که بدن از آن‌ها برای ترمیم سلول‌ها استفاده می‌کند. منابع حیوانی پروتئین مانند ماهی تن، بوقلمون و مرغ نیز منابع بسیار خوبی از ویتامین B6 هستند. گوشت قرمز و مرغ سرشار از آهن هستند و ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ و کلسیم هستند. همچنین اگر گوشت مصرف نمی‌کنید پروتئین‌های گیاهی را می‌توانید از عدس، سویا، لوبیای سیاه و کینوا دریافت کنید.

– میوه‌های روشن 

غذاهایی مانند پاپایا، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، آناناس و پرتقال همگی سرشار از ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های دیگر هستند. این میوه‌ها هنگام سم زدایی بدن از مواد افیونی بسیار می‌توانند کمک کننده باشند.

– کربوهیدرات‌های پیچیده

بدن شما به کربوهیدرات‌های پیچیده، از جمله برنج، لوبیا، نان و سیب زمینی نیاز دارد. این مواد حاوی فیبر برای کمک به هضم غذا و تقویت انرژی شما هستند. هنگام خرید نان، به جای نان سفید نان سبوس دار خریداری کنید. چرا که نان سفید خاصیت غذایی چندانی ندارد.

 

لبنیات مصرف کنید.

کلسیم تنها مختص به شیر نیست. شیر کامل، پنیر و کره منابع بسیار خوبی از ویتامین A هستند و ماست هم ویتامین B2 را فراهم می‌کند که می‌تواند سلامت هضم را تقویت کند.

‌‌

در صورتی که قصد ترک اعتیاد را دارید, می‌توانید با دسترسی به سایت پزشک خوب از بهترین مشاوران ترک اعتیاد در ایران نوبت بگیرید.

لیست مشاوران ترک اعتیاد

 

سخن آخر پزشک خوب

ترک هروئین می‌تواند ناخوشایند باشد، اما تجربه فردی شما به عواملی بستگی دارد که شامل دفعات، مقدار و مدت زمان مصرف مواد مخدر شما باشد. یافتن پشتیبانی در این مدت برای بهبودی بسیار مهم است، بنابراین دریغ نکنید که با عزیزان خود تماس بگیرید و با پزشک خود صحبت کنید. همچنین سرخود از داروهای ترک استفاده نکنید چرا که می‌تواند عوارض ناخوشایند بسیاری ایجاد کند.

 

سوالات متداول 

  • علائم ترک هروئین کدامند؟
    لرز بدن، گر گرفتگی، پرش عضلانی، درد مفاصل و استخوان، مشکلات و بیماری‌های گوارشی و… از علائم ترک هروئین هستند. 
  • مدت زمان سم زدایی هروئین چقدر است؟
    معمولا اگر این کار زیر نظر پزشک انجام شود در بازه زمانی ۳ تا ۴ روزه بدن سم زدایی می‌شود. اما برای ماندگاری علائم ترک هروئین باید دوره درمان و سم زدایی بدن کامل شود. 
  • اثرات کوتاه مدت هروئین چه هستند؟
    گیجی، تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، عدم تمرکز، مردمک‌های تنگ و… از اثرات کوتاه مدت هروئین هستند. 
  • با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان هروئین را ترک کرد؟
    ترک هروئین به صورت نیمه سریع، ترک هروئین به صورت سقوط آزاد، ترک هروئین به صورت تدریجی و ترک هروئین با استفاده از دارو از روش‌های ترک هروئین می‌باشند.

 

منابع