با وجودی که بیشتر مردم می‌دانند که اعتیاد به رابطه جنسی وجود دارد، اما بسیاری از افراد دقیقا نمی‌دانند که اعتیاد جنسی یا اعتیاد به سکس دقیقاً به چه معناست.

“اعتیاد جنسی” به رفتارهای جنسی اطلاق می‌شود که انجامشان به شکل اجباری درآمده و فقط به خاطر لذت‌ بردن نبوده و منجر به پیامدهای منفی می‌شود که به طور جدی روابط و کار شخص مبتلا را مختل می‌کند.

اگرچه اعتیاد به رابطه جنسی اغلب شامل رابطه جنسی با یک یا چند نفر می‌شود، اما استفاده زیاد از سایت‌هایی با محتوای مستهجن، کانال های اینترنتی و اتاق های گفتگو یا سکس چت با افراد غریبه نیز ممکن است اعتیاد به رابطه جنسی تلقی شود.

 اگر مردی ساعت ها به تماشای پورنوگرافی بپردازد، با بالا رفتن انتظاراتش، متوجه می‌شود که علاقه خود را نسبت به همسری که قبلا از نظر جنسی برایش مناسب بود، از دست داده است.

تلاش وی برای هیجان خواهی جنسی باعث می‌شود که دیگر کار و خانواده کسل کننده به نظر برسند. به طور واضح، اعتیاد به رابطه جنسی منحصرا مشکل مردان نیست. درصد کمی از زنان نیز رفتار اجباری جنسی را تجربه می‌کنند. زنان معمولا اعتیاد به رابطه جنسی را کمی متفاوت از مردان تجربه می‌کنند. بنابراین، در این مقاله ما فقط روی علائم مردانه تمرکز خواهیم کرد.

علائم اعتیاد جنسی در مردان

از دست دادن علاقه به شریک جنسی فعلی

هنگامیکه یک مرد به طور ناگهانی تمایل به رابطه جنسی را متوقف کند، میزان رضایت از رابطه به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مطمئنا هر یک از زوجین، سطوح تمایل متفاوتی به رابطه جنسی دارند، و مبارزه برای یکسان کردن آنها می‌تواند دشوار باشد. اما کنار گذاشتن کامل روابط جنسی برای مدت طولانی می‌تواند نشانه ای هشداردهنده باشد که انرژی جنسی وی در جهت دیگری صرف می‌شود.

از دست دادن عملکرد جنسی

در مراکز و کلینیک‌های سکس‌تراپی، بسیاری از بیماران مرد جوان که برای درمان اختلال نعوظ و دیرانزالی مراجعه کرده‌اند، عادت به تماشای پورنوگرافی داشته‌اند.

هنگامی که یک مرد قبل از رسیدن به اوج لذت جنسی، تصاویر شهوانی را مشاهده می‌کند، میزان دوپامین (هورمون لذت) مغز وی ناگهان به میزانی بالا می‌رود، در حدی که با رابطه جنسی با شریک زندگی خود مطابقت ندارد و ممکن است توانایی و عملکرد جنسی وی با یک شریک کاهش یابد.

زمان زیادی صرف فعالیت های جنسی می‌شود

وقتی فرد به دیدن ویدئوها و تصاویر پورنوگرافی عادت می‌کند، این کار وقت زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، و احتمالا مجبور است ساعات خواب یا کار را صرف کند. البته این رفتار می‌تواند ریشه در چیزی غیر از اعتیاد جنسی داشته باشد. مثلا ممکن است فرد برای کاهش رنج افسردگی به دیدن پورنوگرافی روی آورد. نهایتا، این اتفاق به هر دلیلی که باشد، در این مرحله او به کمک فوری نیاز دارد.

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان و سکس تراپیست‌ها را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

رزرو آنلاین نوبت

 

از مسئولیت ها فرار می‌کند

اگر زمان زیادی که وی صرف فعالیت های جنسی می‌کند، روابط با همسر و خانواده یا کار را تحت الشعاع قرار دهد، رفتارهای جنسی احتمالا به شکل اجباری درآمده‌اند و اعتیاد جنسی رخ داده است. و اگر دامنه این مخاطرات تا بخش منابع انسانی محل کار وی برسد (مثلا معاشقه با همکاران، خودارضایی در محل کار، مشاهده فیلم های مستهجن از سرورهای کاری)، ممکن است معیشت و امنیت شغلی فرد نیز تحت تأثیر و مورد خطر قرار گیرد.

تشدید خطر جنسی

اگر فردی احساس کند که استفاده از پورنوگرافی از کنترلش خارج است، حتما به رواندرمانی نیاز دارد. هنگامیکه نیاز به هیجان جنسی از سطح پورنوگرافی و سکس چت فراتر رفت، سطح ریسک پذیری وی نیز ممکن است افزایش یابد و احتمال وقوع رفتارهای پرخطر و  غیرقانونی مثل کار با روسپی ها و پورنوگرافی کودک نیز تقویت می‌شود.

در این رابطه چه باید کرد؟

اگر هر یک از این علائم فوق در فرد وجود داشته باشد، وقت آن است که با یک متخصص روان درمانی، یا سکس تراپیست و یا روانپزشک مشورت کنید.

 

مطالب مشابه:

 

خوانندگان محترم اگر سوالی در زمینه مسائل جنسی داشتید، لطفا در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگو باشیم.

پزشک خوب، سامانه آنلاین رزرو اینترنتی نوبت از روانشناسان و روانپزشکان و سایر تخصص های حوزه سلامت است که به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در کوتاه ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کرده و وقت خود را به صورت “آنلاین” رزرو نمایید.