مدافینیل یا مودافینیل (modafinil) یک داروی روانپزشکی محرک است که برای بهبود بیداری در افراد مبتلا به آپنه خواب، نارکولپسی یا اختلال خواب شیفت کاری و بیش فعالی-نقص توجه استفاده می شود. مدافینیل به عنوان “عامل تقویت کننده بیداری” به بازار عرضه می شود. مودافینیل همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده استفاده شود.

مدافینیل برای چیست؟

مدافینیل برای درمان خواب‌آلودگی بیش از حد ناشی از نارکولپسی (بیماری که باعث خواب‌آلودگی و به خواب رفتن بیش از حد در طول روز می‌شود) یا اختلال خواب شیفت کاری (خواب‌آلودگی در ساعات برنامه‌ریزی شده بیداری و مشکل در به خواب رفتن یا خواب ماندن در ساعات برنامه‌ریزی شده در افرادی که در شب کار می‌کنند یا به صورت چرخشی کار می‌کنند) استفاده می‌شود.

مودافینیل همچنین همراه با دستگاه‌های تنفسی یا سایر درمان‌ها برای جلوگیری از خواب‌آلودگی بیش از حد ناشی از سندرم آپنه انسدادی خواب (یک اختلال خواب که در آن فرد برای مدت کوتاهی نفسش متوقف می شود یا بارها در طول خواب کم عمق نفس می‌کشد و بنابراین به اندازه کافی خواب با کیفیت دریافت نمی‌کند) استفاده می‌شود. این دارو با تغییر مقدار برخی از مواد طبیعی در ناحیه ای از مغز که خواب و بیداری را کنترل می کند، عمل می کند.

قرص مدافینیل چیست

سایر موارد مصرف مدافینیل

قرص مدافینیل گاهی اوقات برای استفاده هایی که مورد تایید FDA نیستند، خارج از برچسب استفاده می شود. استفاده خارج از برچسب به این معنی است که دارو برای یک استفاده تایید شده است، اما برای استفاده دیگر استفاده می شود. در موارد دیگر، مودافینیل ممکن است برای مقاصدی که تایید نشده است مورد سوء استفاده قرار گیرد.

مدافینیل برای بیش فعالی

قرص مدافینیل خارج از برچسب برای درمان اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) استفاده می شود. با این حال، این انتخاب اول برای این منظور در نظر گرفته نمی شود. اگرچه برخی از تحقیقات نشان می دهد که مدافینیل می تواند علائم ADHD را بهبود بخشد، در حال حاضر توسط آکادمی اطفال آمریکا برای درمان ADHD توصیه نمی شود.

مدافینیل برای افسردگی

مدافینیل برای افسردگی در افرادی که داروهای ضدافسردگی به تنهایی به طور کامل وضعیت آنها را درمان نمی کنند استفاده می شود. مصرف قرص مدافینیل همراه با داروهای ضد افسردگی برای بهبود علائم خستگی و خستگی مفرط در افراد مبتلا به افسردگی کاربرد دارد.

مدافینیل برای ام اس

قرص مدافینیل گاهی اوقات برای درمان علائم خستگی ناشی از شرایطی مانند ام اس (MS) بدون برچسب تجویز می شود. تجزیه و تحلیل مطالعات بالینی نشان داد که مدافینیل می تواند علائم خستگی را در افراد مبتلا به ام اس بهبود بخشد.

مدافینیل برای اضطراب

مدافینیل معمولاً خارج از برچسب برای درمان اضطراب تجویز نمی شود. با این حال، برخی افراد می گویند که مدافینیل به آنها تمرکز، آرامش و اعتماد بیشتری در موقعیت های اجتماعی یا استرس زا می دهد. به همین دلیل، داروی مودافینیل ممکن است برای درمان اضطراب اجتماعی یا اضطراب عملکرد مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

بسیاری از افرادی که مدافینیل مصرف می کنند می گویند که این دارو باعث اضطراب بیشتر یا بدتر شدن علائم اضطراب می شود. اگر اضطراب دارید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی که ممکن است علائم شما را کاهش دهد صحبت کنید. مدافینیل را مصرف نکنید مگر اینکه پزشک آن را برای شما تجویز کرده باشد.

مدافینیل و لاغری

مدافینیل و لاغری، ارتباط دارد. مدافینیل می تواند باعث از دست دادن اشتها در برخی از افرادی شود که آن را مصرف می کنند. به دلیل این عارضه جانبی، برخی افراد از قرص مدافینیل به عنوان یک قرص کاهش وزن سوء استفاده می کنند. مودافینیل را مصرف نکنید مگر اینکه پزشک آن را برای شما تجویز کرده باشد. استفاده نادرست از این دارو می تواند منجر به سوء مصرف و وابستگی شود.

عملکرد مدافینیل

مکانیسم دقیق اثر نامشخص است، اگرچه مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که با اتصال به پمپ بازجذب دوپامین، بازجذب دوپامین را مهار می کند و منجر به افزایش دوپامین می شود. مودافینیل مدارهای گلوتاماترژیک را فعال می کند در حالی که GABA را مهار می کند. GABA یک میانجی عصبی مهار کننده و آرام بخش است. تصور می شود که مودافینیل نسبت به سایر محرک ها به دلیل عدم وجود هر گونه اثرات سرخوشی یا لذت بخش قابل توجه، پتانسیل کمتری برای سوء استفاده دارد.

تاثیر مودافینیل بر مغز

مدافینیل بر مغز به عنوان یک محرک عمل می کند. مودافینیل به طور قابل توجهی دوپامین را در مغز انسان با مسدود کردن ناقلین دوپامین افزایش می دهد. مدافینیل همچنین می تواند سطوح خارج سلولی سروتونین، گلوتامات، هیستامین و اورکسین را در مغز افزایش دهد و همچنین آزادسازی گاما آمینو بوتیریک اسید یا همان GABA را کاهش دهد.

نحوه مصرف مدافینیل

قبل از شروع استفاده از مدافینیل و هر بار که مصرف قرص مدافینیل را تمدید می کنید، راهنمای دارویی را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک خود بپرسید. هنگامی که این دارو برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است اثربخشی نداشته باشد. اگر این دارو به خوبی از کار افتاد با پزشک خود صحبت کنید. مودافینیل را در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

برای نارکولپسی، این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز در صبح. یا کل دوز روزانه مودافینیل ممکن است به دوز صبح و دوز ظهر تقسیم شود. برای آپنه انسدادی خواب، این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز در صبح. به درمان های دیگر خود ادامه دهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که آن را متوقف کنید.

اگر از مودافینیل برای اختلال خواب شیفت کاری استفاده می کنید، آن را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک خود مصرف کنید، معمولاً یک بار در روز یک ساعت قبل از شروع شیفت کاری خود. این دارو جای خواب کافی را نمی گیرد. نباید برای خواب‌آلودگی گاه به گاه که به‌عنوان نارکولپسی، آپنه خواب یا مشکلات خواب شیفت کاری که تشخیص داده نشده است، استفاده شود.

قطع ناگهانی مدافینیل

در صورت قطع ناگهانی مدافینیل، ممکن است علائم ترک (مانند لرزش، تعریق، لرز، حالت تهوع، استفراغ، گیجی) داشته باشید. برای کمک به جلوگیری از علائم قطع مصرف مدافینیل، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی کاهش دهد. اگر شما برای مدت طولانی یا در دوزهای بالا از قرص مدافینیل استفاده کرده باشید، احتمال عوارض ترک مدافینیل بیشتر است. در صورت ترک مصرف فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

بهترین زمان مصرف مدافینیل

معمولا یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می شود. اگر این دارو را برای درمان نارکولپسی یا آپنه خواب مصرف می کنید، بهترین زمان مصرف مدافینیل صبح خواهد بود. اگر قرص مودافینیل را برای درمان اختلال خواب شیفت کاری مصرف می کنید، احتمالاً آن را ۱ ساعت قبل از شروع شیفت کاری خود مصرف خواهید کرد. قرص مدافینیل را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. زمان مصرف مودافینیل را بدون مشورت با پزشک خود تغییر ندهید.

صفر تا صد قرص مدافینیل

اعتیاد به مدافینیل

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)، این خطر ممکن است بیشتر باشد. داروی مدافینیل را دقیقاً همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. از دکتر خود برای جزئیات بیشتر بپرسید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

دوز مصرف مدافینیل

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید و مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط قرص مدافینیل است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

 

به طور معمول، پزشک شما را با دوز پایین شروع می کند و آن را در طول زمان تنظیم می کند تا به دوز مناسب شما برسد. آنها در نهایت کمترین دوزی را که اثر مورد نظر را فراهم می کند، تجویز می کنند.

مقدار مصرف برای نارکولپسی و آپنه خواب
برای خواب آلودگی روزانه ناشی از نارکولپسی یا آپنه انسدادی خواب، دوز معمولی ۲۰۰ میلی گرم یک بار در روز در صبح است. گاهی اوقات از دوزهای بالاتر تا ۴۰۰ میلی گرم در روز استفاده می شود. با این حال، این دوزها ممکن است بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز مؤثر نباشند.

دوز برای اختلال خواب شیفت کاری
برای خواب آلودگی بیش از حد به دلیل اختلال خواب شیفت کاری، دوز معمولی ۲۰۰ میلی گرم حدود یک ساعت قبل از شروع شیفت کاری مصرف می شود.

مقدار مصرف برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی
اگر مشکلات شدید کبدی دارید، پزشک احتمالاً دوز کمتری برای شما تجویز خواهد کرد. دوز توصیه شده برای افراد مبتلا به این بیماری معمولاً ۱۰۰ میلی گرم در روز است.

مقدار مصرف برای سالمندان
سالمندان ممکن است نسبت به اثرات مدافینیل، به ویژه عوارض جانبی، حساسیت بیشتری داشته باشند. اگر بیش از ۶۵ سال سن دارید، پزشک ممکن است دوز کمتری برای شما تجویز کند.

اگر یک دوز مدافینیل را فراموش کردم چه کنم؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. به یاد داشته باشید که قرص مدافینیل شما را بیدار نگه می دارد، بنابراین آن را مصرف نکنید، مگر اینکه قصد دارید چندین ساعت بیدار باشید. اگر به زمان خواب شما نزدیک است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و آن را روز بعد در زمان عادی مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز در یک زمان دوز فراموش شده را جبران کنید. این می تواند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند.

مصرف بیش از حد مدافینیل

اگر فردی بیش از حد مدافینیل مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید.  علائم اوردوز با مدافینیل عبارتند از: ضربان قلب سریع/نامنظم، بی قراری شدید، توهم، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، تحریک پذیری، گیجی، عصبی بودن، لرزش غیرقابل کنترل بخشی از بدن، درد قفسه سینه، حالت تهوع و اسهال.

قرص مدافینیل برای چیست

عوارض قرص مدافینیل

قرص مدافینیل می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. لیست زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در حین مصرف مدافینیل رخ دهد. این لیست شامل تمام عوارض جانبی احتمالی نمی شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی مدافینیل یا نکاتی در مورد نحوه مقابله با یک عارضه جانبی نگران کننده، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی رایج مدافینیل

شایع ترین عوارض جانبی مدافینیل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • احساس عصبی بودن
  • اضطراب
  • مشکل خواب
  • از دست دادن اشتها
  • دهان خشک
  • سرگیجه
  • آبریزش بینی
  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • کمر درد
  • درد قفسه سینه

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری را تجربه کنند، مانند:

  • ضربان قلب سریع
  • افسردگی
  • یبوست
  • سرگیجه
  • لرزش
  • گیجی

عوارض جدی قرص مدافینیل

عوارض جانبی جدی قرص مدافینیل رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

بثورات شدید (ضایعه پوستی مانند چوش)

در موارد نادر، مدافینیل می تواند باعث ایجاد بثورات شدید در چند هفته اول پس از مصرف شود. ممکن است همراه با استفراغ و تب رخ دهد و ممکن است منجر به مشکلاتی در کبد، ریه ها، کلیه ها و قلب شود.

حساسیت به مدافینیل

به ندرت، افرادی که مودافینیل مصرف می کنند ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات شدید یا کهیر
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تورم لب ها، زبان یا صورت شما
  • ضربان قلب سریع

اثرات قلبی

این اثرات بیشتر در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا فشار خون بالا رخ می دهد، اما می تواند در افراد بدون بیماری قلبی رخ دهد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه
  • تپش قلب
  • مشکل در تنفس
  • فشار خون بالا که نیاز به درمان با دارو دارد

در صورت داشتن این عوارض، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد پزشک شما را از نظر شرایط قلبی بررسی کند یا ضربان قلب و فشار خون شما را کنترل کند.

تاثیرات روانی مدافینیل

برخی از افرادی که مدافینیل مصرف می کنند ممکن است عوارض جانبی مربوط به خلق و خو یا سلامت روان داشته باشند، مانند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • احساس عصبی بودن
  • گیجی
  • تحریک پذیری

در برخی موارد، این عوارض می تواند شدید شود. اگرچه نادر است، برخی از افراد افکار خودکشی، علائم روان پریشی (مانند هذیان یا توهم)، شیدایی و پرخاشگری داشته اند. این عوارض جانبی بیشتر در افرادی رخ می دهد که در گذشته مشکلات روانی داشته اند.

عوارض طولانی مدت مدافینیل

مصرف طولانی مدت مدافینیل ممکن است خطر ابتلا به وابستگی روانی و فیزیکی را افزایش دهد. با این حال، این عارضه جانبی نادر به نظر می رسد، و ممکن است زمانی که دارو در دوزهای بالا استفاده می شود، یا در صورت استفاده نادرست یا سوء استفاده از آن، احتمال بیشتری دارد. سوء استفاده از مدافینیل در افرادی که سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر دارند بیشتر است.

تداخل دارویی مدافینیل

در زیر فهرستی از داروهایی وجود دارد که می‌توانند با قرص مدافینیل تداخل داشته باشند. این فهرست شامل همه داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند، نیست. قبل از مصرف دار.وی مدافینیل، مطمئن شوید که پزشک خود را در مورد تمام داروهای تجویزی، بدون نسخه و سایر داروهایی که مصرف می کنید مطلع کنید. همچنین در مورد ویتامین ها، گیاهان و مکمل هایی که استفاده می کنید به آنها بگویید. به اشتراک گذاری این اطلاعات می تواند به شما کمک کند از تداخل دارویی مدافینیل جلوگیری کنید.

داروهایی که اثر مدافینیل را تغییر می دهند

مصرف این داروها با مدافینیل می تواند باعث شود بدن شما با سرعت بیشتری از مدافینیل پاک شود. این می تواند عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد ویروسی مانند:

  • کوبیسیستات
  • داروناویر 
  • ریتونویر
  • داسابوویر، امبیتاسویر، پاریتاپرویر، ریتوناویر

داروهای ضد قارچ مانند:

  • فلوکونازول
  • ایتراکونازول
  • کتوکونازول

داروهای آنتی بیوتیک مانند:

  • کلاریترومایسین
  • آزیترومایسین

داروهای قلب مانند:

  • آمیودارون
  • دیلتیازم
  • وراپامیل

داروهایی که ممکن است تحت تأثیر Provigil قرار گیرند

مدافینیل می تواند باعث شود بدن شما سریعتر از برخی داروها پاک شود. در نتیجه، این داروها ممکن است اثربخشی کمتری داشته باشند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MOAIs)

مصرف Provigil با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) ممکن است منجر به عوارض جانبی خطرناکی مانند فشار خون بسیار بالا، درد قفسه سینه، سردرد شدید و افزایش دمای بدن شود. مدافینیل نباید ظرف ۱۴ روز پس از استفاده از MAOI مصرف شود. نمونه هایی از MAOI عبارتند از:

  • ایزوکاربوکسازید
  • لینزولید
  • فنلزین
  • سلژیلین
  • ترانیل سیپرومین

وارفارین

مصرف مدافینیل با وارفارین ممکن است باعث شود بدن شما به آرامی از وارفارین پاک شود. این ممکن است اثرات وارفارین را افزایش دهد و خطر عوارض جانبی مانند خونریزی را افزایش دهد.

مدافینیل و ماری جوانا

مصرف قرص مدافینیل با ماری جوانا ممکن است تأثیر ماری جوانا را بر شما تغییر دهد. این دارو آنزیم‌هایی را در بدن شما تغییر می‌دهد که کنترل سرعت دفع مواد شیمیایی ماری جوانا را که باعث تاثیرات ماری جوانا در شما می‌شوند را کنترل می‌کنند. این ممکن است اثرات و عوارض جانبی ماری جوانا را افزایش یا کاهش دهد.

مدافینیل و آب میوه

نوشیدن برخی از آب میوه ها، مانند آب گریپ فروت و آب پرتقال، در حین مصرف قرص مدافینیل ممکن است نحوه برخورد بدن با دارو را تغییر دهد. این می تواند مقدار مدافینیل را در بدن شما افزایش دهد و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

مدافینیل و کافئین

کافئین موجود در غذاها و نوشیدنی ها ممکن است به اثرات محرک مدافینیل بیفزاید. این می تواند خطر عوارض جانبی مرتبط با محرک مانند اضطراب، عصبی بودن، مشکلات خواب و غیره را افزایش دهد. نمونه هایی از غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین عبارتند از: قهوه، شکلات، چای (سیاه، سبز).

مدافینیل و الکل

هنگام مصرف مدافینیل باید از نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل می تواند باعث احساس خستگی و خواب آلودگی شود. این می تواند اثرات مدافینیل را که معمولاً برای کمک به احساس خستگی و خواب آلودگی کمتر استفاده می شود کاهش دهد.

قرص مدافینیل

جایگزین مدافینیل

داروهای دیگری نیز در دسترس هستند که می توانند وضعیت شما را درمان کنند. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. اگر علاقه مند به یافتن جایگزین مدافینیل هستید، با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد سایر داروهایی که ممکن است برای شما مفید باشد بیشتر بدانید.

برخی از داروهایی که در اینجا ذکر شده است، برای درمان این شرایط خاص، بدون برچسب استفاده می شوند. نمونه‌هایی از جایگزین های مدافینیل که می‌توانند برای کاهش خواب‌آلودگی در طول روز در افراد مبتلا به نارکولپسی، آپنه خواب، اختلال خواب شیفت کاری و بیش فعالی استفاده شوند عبارتند از:

هشدار های مدافینیل

قبل از مصرف مودافینیل، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در مورد: مشکلات قلبی (مانند بزرگ شدن قلب، مشکل دریچه میترال، درد قفسه سینه، حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم)، مشکلات قلبی پس از مصرف داروهای محرک مانند آمفتامین ها (از جمله درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم)، فشار خون بالا، مشکلات کبدی، اختلالات روحی/روانی (مانند افسردگی، شیدایی، روان پریشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل).

اختلالات خواب ممکن است توانایی شما برای واکنش سریع را کاهش دهد. اگرچه مودافینیل به بیدار نگه داشتن شما کمک می کند، اما ممکن است نتوانید با خیال راحت کارهایی را که نیاز به واکنش سریع دارند (مانند رانندگی) انجام دهید. این دارو همچنین ممکن است باعث سرگیجه شما شود. مصرف همزمان الکل یا ماری جوانا (حشیش) با مدافینیل می تواند شما را بیشتر سرگیجه کند.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

مدافینیل در بارداری

مدافینیل در بارداری به طور بالقوه خطر ناهنجاری های مادرزادی را افزایش می دهد. مودافینیل نباید در دوران بارداری استفاده شود و زنان در سنین باروری باید در طول درمان و به مدت ۲ ماه پس از قطع مودافینیل از بارداری پیشگیری کنند.

مدافینیل در شیردهی

مشخص نیست که مودافینیل از شیر مادر عبور می کند یا خیر. اگر به کودک خود شیر می دهید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

نام تجاری مدافینیل

مدافینیل با نام های تجاری زیر موجود است:

  • نارکوفینیل
  • پروفینیل

سوالات متداول

در اینجا به برخی سوالات رایج در مورد قرص مدافینیل پاسخ داده ایم:

مدافینیل یا ریتالین؟

 طبق منبع معتبری مدافینیل می تواند عوارض جانبی کمتری در مقایسه با ریتالین داشته باشد. مودافینیل دارویی است که برای بهبود بیداری در افرادی که به دلیل نارکولپسی، آپنه انسدادی خواب یا اختلال شیفت کاری دچار خواب آلودگی شدید هستند، استفاده می شود. ریتالین گزینه اول برای افراد مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی (ADHD) است و همچنین می تواند نارکولپسی را درمان کند.

مدافینیل بدون نسخه در دسترس است؟

خیر، داروی مدافینیل صرفا با تجویز و نسخه پزشک در دسترس است. دوز این دارو باید توسط پزشک و با توجه به شرایط شخص شما تشخیص داده شود، لذا از مصرف این دارو به صورت خودسرانه خودداری کنید.

آیا نیاز به استفاده طولانی مدت از مدافینیل دارم؟

بله، مدافینیل معمولا توسط افراد مبتلا به نارکولپسی یا آپنه خواب به مدت طولانی مصرف می شود. اینها شرایط مزمنی هستند که اغلب به درمان طولانی مدت برای بهبود علائم خواب آلودگی در طول روز نیاز دارند.

منابع: medicalmnewstoday, webmd, drugbank

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.