لاموتریژین یا lamotrigine که با نام تجاری لاموژین نیز شناخته می شود، یک داروی ضد صرع است که هم در درمان صرع و هم به عنوان تثبیت کننده خلق و خو در اختلال دوقطبی استفاده می شود. لاموتریژین اولین دارو از زمان دریافت مجوز لیتیوم توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان درمان دوقطبی نوع یک است. این دارو برای استفاده در بیش از ۳۰ کشور تایید شده است. لاموتریژین عوارض جانبی نسبتا کمی دارد و در حالی که برای صرع و اختلالات دوقطبی مصرف دارد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد لاموتریژین می‌تواند در برخی از حالات درد نوروپاتیک اثربخشی بالینی داشته باشد.

از دست ندهید: اختلال دوقطبی نوع یک و اختلال دوقطبی نوع دو چه تفاوت‌هایی دارند؟

فهرست مقاله

لاموتریژین برای چیست؟

لاموتریژین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کمک به جلوگیری از نوسانات خلقی شدید اختلال دوقطبی در بزرگسالان استفاده شود. لاموتریژین به عنوان یک داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. تصور می شود که این دارو با بازگرداندن تعادل برخی مواد طبیعی در مغز عمل می کند. این دارو برای استفاده در کودکان کمتر از ۲ سال به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی (مانند عفونت) تایید نشده است.

لاموتریژین با رهش فوری زمانی که به عنوان بخشی از ترکیبی از داروهای تشنج تجویز می شود، می تواند در کودکان ۲ ساله استفاده شود. لاموتریژین با رهش طولانی فقط برای بزرگسالان و کودکانی که حداقل ۱۳ سال سن دارند استفاده می شود. لاموتریژین همچنین ممکن است برای اهدافی استفاده شود که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است.

معرفی داروی لاموتریژین و موارد مصرف آن

لاموترژین و افسردگی

بیشتر تثبیت‌کننده‌های خلق برای مدیریت حالت‌های شیدایی مؤثر هستند، اما برای رفع حالت‌های اختلال افسردگی مؤثر نیستند. با این حال، لاموتریژین برای درمان افسردگی دوقطبی موثر است و خطر دوره های شیدایی را کاهش می دهد.

لاموتریژین و دوقطبی

لاموتریژین تنها تثبیت کننده خلق و خو است که با رفع افسردگی به جای سرکوب شیدایی، نوسانات خلقی را کاهش می دهد. این موضوع آن را به انتخابی عالی برای اختلالات دوقطبی تبدیل می‌کند، خصوصا جایی که علائم افسردگی معمولاً بیشتر از علائم شیدایی است. بزرگترین فایده قرص لاموتریژین در پیشگیری از نوسانات خلقی است. علاوه بر این، لاموتریژین اثر درمانی بر بعد شناختی افسردگی و کندی روانی حرکتی در بیماران مبتلا به افسردگی دوقطبی دارد.

مکانیسم اثر لاموتریژین

مکانیسم دقیق اثر لاموتریژین به طور کامل مشخص نشده است، زیرا ممکن است فعالیت های سلولی داشته باشد که به اثربخشی آن در طیف وسیعی از شرایط کمک می کند. اگرچه از نظر شیمیایی ربطی ندارد، اما فعالیت‌های لاموتریژین شبیه فنی توئین و کاربامازپین است. لاموتریژین با کاهش شدت فعالیت الکتریکی نامنظم در مغز، زمان بین تغییرات خلقی و حالت های شیدایی یا افسردگی را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی به تاخیر می اندازد.

لاموتریژین احتمالاً از تشنج جلوگیری می کند و از علائم خلق و خو از طریق تثبیت غشای عصبی پیش سیناپسی و جلوگیری از آزادسازی انتقال دهنده های عصبی تحریکی مانند گلوتامات که به فعالیت تشنج کمک می کند، جلوگیری می کند. قرص لاموتریژین کانال‌های سدیم حساس به ولتاژ را مهار می‌کند، غشاهای عصبی را تثبیت می‌کند و در نتیجه آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی تحریکی پیش‌سیناپسی را تعدیل می‌کند.

مکانیسم اثر لاموتریژین در کاهش فعالیت ضد تشنجی احتمالاً در مدیریت اختلال دوقطبی یکسان است. مطالعات روی لاموتریژین اتصال آن به کانال‌های سدیم را به روشی مشابه بی‌حس کننده‌های موضعی شناسایی کرده‌اند که می‌تواند مزایای بالینی نشان‌داده‌شده لاموتریژین را در برخی از حالت‌های درد عصبی توضیح دهد.

لاموتریژین و اضطراب

لاموتریژین برای اضطراب تایید رسمی ندارد و معمولا تجویز ندارد. داروی لاموتریژین برای اختلالات دو قطبی، صرع و تشنج کاربرد دارد و برای اضطراب داروهای دیگری مانند کلردیازپوکساید، بوسپیرون و… تجویز می شود.

لاموتریژین برای میگرن

لاموتریژین به طور کلی برای پیشگیری از میگرن توصیه نمی شود، اما برخی گزارش ها نشان می دهد که ممکن است برای درمان خاص میگرن همراه با رایحه درمانی موثر باشد.

نحوه مصرف لاموتریژین

قبل از شروع مصرف لاموتریژین و هر بار که دارو را تمدید می کنید، راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک خود بپرسید. این دارو را طبق دستور پزشک با یا بدون غذا از طریق خوراکی مصرف کنید. قرص ها را به طور کامل ببلعید زیرا جویدن آنها ممکن است طعم تلخی داشته باشد. قرص لاموتریژین معمولاً یک یا دو بار در روز مصرف می شوند، اما ممکن است در ابتدای درمان یک روز در میان مصرف شوند.

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و استفاده از برخی داروهای دیگر است. برای کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است. بسیار مهم است که دستورالعمل های دوز پزشک را دقیقاً دنبال کنید. دوز باید به آرامی افزایش یابد. ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا به بهترین دوز برای شما برسید و از مزایای کامل این دارو بهره مند شوید. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در زمان یکسانی مصرف کنید.

همچنین بخوانید: دپاکین یا والپروات سدیم چیست؟ همه چیز در مورد قرص رهاکین

قطع ناگهانی لاموتریژین

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا شما فواید کامل لاموتریژین را احساس کنید. حتی اگر احساس خوبی دارید به مصرف لاموتریژین ادامه دهید. مصرف لاموتریژین را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید، حتی اگر عوارض جانبی مانند تغییرات غیرعادی در رفتار یا خلق و خو را تجربه کنید. برخی شرایط ممکن است با قطع ناگهانی دارو بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. همچنین اگر مصرف این دارو را قطع کرده اید، لاموتریژین را بدون مشورت با پزشک مجدداً شروع نکنید. اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

 عوارض قطع ناگهانی لاموتریژین

قطع ناگهانی لاموتریژین بدون مشورت با پزشک می تواند منجر به تشنج های کنترل نشده یا مشکلات جدید یا بدتر شدن وضعیت روانی شود. هیچ علائم خاصی به جز افزایش دفعات تشنج، به دنبال قطع ناگهانی لاموتریژین توصیف نشده است. کاهش دوزهای دارو به جای قطع ناگهانی قرص لاموتریژین روش درست قطع این دارو است.

بهترین زمان مصرف لاموتریژین

مهم نیست که چه زمانی از روز شما لاموتریژین را مصرف می کنید. شما معمولاً یک یا دو بار در روز لاموتریژین مصرف خواهید کرد. می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر آن را دو بار در روز مصرف می کنید، سعی کنید دوزهای خود را در طول روز به طور مساوی تقسیم کنید. به عنوان مثال، آن را اول صبح و عصر مصرف کنید.

مدت زمان اثر لاموتریژین

لاموتریژین به سرعت جذب می شود و حداکثر اثر آن در عرض ۱.۵ تا ۴ ساعت پس از مصرف می رسد. اثرات لاموتریژین بیش از ۲۴ ساعت باقی می ماند و دوز یک بار در روز اغلب تجویز می شود.

قرص لاموتریژین

دوز های لاموتریژین

قرص لاموتریژین در دوزهای ۲۵، ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰ میلی گرم موجود است. دوز لاموتریژین که پزشک شما تجویز می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل: نوع و شدت بیماری که از لاموتریژین برای درمان استفاده می کنید، سن شما، شکل لاموتریژینی که مصرف می کنید، سایر شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید ، سایر داروهایی که مصرف می کنید و وزن بدن (در کودکان).

اطلاعات زیر دوزهایی که معمولاً استفاده می شود را توصیف می کند. با این حال، مطمئن شوید که دوز تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. پزشک شما بهترین دوز را متناسب با نیاز شما تعیین خواهد کرد.

دوز لاموتریژین برای صرع

برای صرع، لاموتریژین را می توان به تنهایی یا همراه با سایر داروهای صرع تجویز کرد. دوز معمول لاموتریژین به ترکیب دارویی خاصی که شما تجویز می کنید بستگی دارد. بزرگسالانی که والپروئیک اسید مصرف نمی کنند، اما کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، یا پریمیدون مصرف می کنند؛ در ابتدا، ۵۰ میلی گرم لاموتریژین یک بار در روز برای ۲ هفته، سپس در مجموع ۱۰۰ میلی گرم به ۲ دوز کوچکتر هر روز به مدت ۲ هفته تقسیم می شود. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز نیست.

بزرگسالانی که والپروئیک اسید، کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، یا پریمیدون مصرف نمی کنند؛ ابتدا ۲۵ میلی گرم لاموتریژین یک بار در روز به مدت ۲ هفته، سپس ۵۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۲ هفته مصرف می کنند. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز لاموتریژین معمولاً بیش از ۳۷۵ میلی گرم در روز نیست.

بزرگسالانی که اسید والپروئیک مصرف می کنند؛ ابتدا ۲۵ میلی گرم لاموژین یک روز در میان به مدت ۲ هفته، سپس ۲۵ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۲ هفته مصرف می کنند. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز نیست.

مطلب مرتبط: پرگابالین و موارد مصرف آن چیست؟ عوارض و نحوه مصرف

دوز لاموتریژین برای دوقطبی

لاموتریژین معمولاً همراه با سایر داروهای اختلال دوقطبی تجویز می شود. به خاطر داشته باشید که داروهای خاص صرع نیز می توانند اختلال دوقطبی را درمان کنند. هنگامی که برای این وضعیت استفاده می شود، داروهای صرع گاهی اوقات تثبیت کننده خلق نامیده می شوند.

بزرگسالانی که اسید والپروئیک، کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین یا پریمیدون مصرف نمی کنند؛ در ابتدا، ۲۵ میلی گرم لاموتریژین یک بار در روز به مدت ۲ هفته مصرف می کنند.، سپس ۵۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۲ هفته. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز نیست.

بزرگسالانی که اسید والپروئیک مصرف می کنند؛ ابتدا ۲۵ میلی گرم لاموتریژین یک روز در میان به مدت ۲ هفته، سپس ۲۵ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۲ هفته مصرف می کنند. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۱۰۰ میلی گرم در روز نیست.

بزرگسالانی که از والپروئیک اسید استفاده نمی کنند، اما کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین یا پریمیدون مصرف می کنند؛ در ابتدا، ۵۰ میلی گرم لاموتریژین یک بار در روز به مدت ۲ هفته، سپس در مجموع ۱۰۰ میلی گرم به ۲ دوز کوچکتر هر روز به مدت ۲ هفته تقسیم می شود. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز نیست.

لاموتریژین برای کودکان

برای کودکان کمتر از ۱۳ سال مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود. همچنین این دارو برای تشنج در کودکان مصرف می شود.
برای کودکان بالای ۱۳ سال که والپروئیک اسید مصرف نمی کنند، اما کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین یا پریمیدون مصرف می کنند؛ در ابتدا، ۵۰ میلی گرم لاموتریژین یک بار در روز به مدت ۲ هفته، سپس ۱۰۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۲ هفته تجویز می شود. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۶۰۰ میلی گرم در روز نیست.

برای کودکان بالای ۱۳ سال که والپروئیک اسید، کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین یا پریمیدون مصرف نمی کنند، در ابتدا، ۲۵ میلی گرم لاموتریژین یک بار در روز به مدت ۲ هفته، سپس ۵۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۲ هفته کاربرد دارد. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز نیست.

برای کودکان بزرگتر از ۱۳ سال که والپروئیک اسید مصرف می کنند؛ ابتدا ۲۵ میلی گرم لاموتریژین یک روز در میان به مدت ۲ هفته، سپس ۲۵ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۲ هفته. پس از این، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۲۵۰ میلی گرم در روز نیست.

عوارض مصرف زیاد لاموتریژین

اگر فردی بیش از حد لاموتریژین مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد لاموتریژین ممکن است شامل خواب آلودگی شدید، حرکات غیر معمول چشم، از دست دادن هوشیاری باشد.

اگر یک دوز لاموتریژین را فراموش کردم چه کنم؟

مهم است که هر دوز را در زمان مقرر مصرف کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دوز قرص لاموتریژین را برای جبران دوبرابر نکنید.

داروی لاموتریژین برای چیست

عوارض قرص لاموتریژین

لاموتریژین می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ایجاد کند. این عوارض جانبی ممکن است بین افراد مبتلا به صرع و افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمی متفاوت باشد. لیست زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در هنگام مصرف لاموتریژین رخ دهد. این لیست همه عوارض جانبی لاموتریژین را شامل نمی شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی لاموتریژین، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند نکاتی را در مورد نحوه مدیریت هر گونه عوارض جانبی که ممکن است نگران کننده یا آزاردهنده باشد به شما ارائه دهند.

توجه: سازمان غذا و دارو (FDA) عوارض جانبی داروهایی را که تایید کرده است، ردیابی می کند. اگر می خواهید FDA را در مورد یک عارضه جانبی که با لاموتریژین داشته اید مطلع کنید، می توانید این کار را از طریق MedWatch انجام دهید.

عوارض جانبی خفیف
در زیر لیستی جزئی از عوارض جانبی خفیف لاموتریژین آورده شده است. برای اطلاع از سایر عوارض جانبی خفیف، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. همچنین می‌توانید اطلاعات تجویزی برای قرص‌های خوراکی، قرص‌های با رهش طولانی، قرص‌های جویدنی و قرص‌های تجزیه‌کننده خوراکی را مشاهده کنید.

عوارض شایع لاموتریژین

عوارض خفیف لاموتریژین می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکم
  • زخم یا آسیب های بی علت
  • کمر درد
  • اسهال
  • سرگیجه
  • دهان خشک
  • خستگی
  • تب
  • سردرد
  • عفونت، مانند عفونت دستگاه ادراری یا آنفولانزا
  • عدم هماهنگی عضلات
  • تهوع و استفراغ
  • التهاب داخل بینی
  • مشکلات خواب، مانند خواب آلودگی یا بی خوابی
  • گلو درد
  • لرزش، که ممکن است با حرکات هدفمند مانند لمس بینی رخ دهد
  • مشکلات بینایی، مانند تاری دید یا دوبینی
  • واکنش آلرژیک خفیف

بیشتر این عوارض جانبی ممکن است طی چند روز تا چند هفته از بین بروند. با این حال، اگر آنها شدیدتر شدند یا از بین نرفتند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض خطرناک لاموتریژین

عوارض جانبی جدی ناشی از لاموتریژین رایج نیست، اما ممکن است رخ دهد. اگر عوارض جانبی جدی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریتم غیر طبیعی قلب
  • مننژیت آسپتیک (التهاب مغز و نخاع)
  • لنفوهیستوسیتوز هموفاگوسیتیک، که یک واکنش سیستم ایمنی کشنده است
  • سطوح پایین برخی از سلول های خونی، از جمله گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها
  • افکار یا رفتارهای خودکشی
  • تشنج شدیدتر یا مکرر در صورت قطع ناگهانی لاموتریژین
  • خطر بثورات جدی پوستی
  • واکنش آلرژیک شدید

حساسیت به لاموتریژین

مانند بسیاری از داروها، برخی از افراد ممکن است پس از مصرف لاموتریژین واکنش آلرژیک داشته باشند. این یک عارضه جانبی نادر در کارآزمایی‌های بالینی قرص‌ لاموتریژین بود. علائم واکنش آلرژیک خفیف می تواند شامل بثورات پوستی لاموتریژین، خارش و گرگرفتگی باشد.

واکنش آلرژیک شدیدتر نادر است اما ممکن است. علائم واکنش آلرژیک شدید می تواند شامل تورم زیر پوست، به طور معمول در پلک ها، لب ها، دست ها یا پاها، تورم زبان، دهان یا گلو و مشکل در تنفس باشد.

اگر واکنش آلرژیک به لاموتریژین دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است واکنش شدید شود. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است یا اگر فکر می کنید در حال اورژانس پزشکی هستید با یا شماره اورژانس تماس بگیرید.

عوارض پوستی لاموتریژین

لاموتریژین در برخی موارد علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند و به دنبال آن راش های قرمز یا بنفش گسترش می یابد و تاول ایجاد می کند. پوست آسیب دیده در نهایت می میرد و پوسته می شود. این عارضه در ۸ هفته اول شروع لاموتریژین یا زمانی که دوز خیلی سریع افزایش می یابد، بیشتر است.

عوارض پوستی لاموتریژین

لاموتریژین و لاغری

اگر نگران این هستید که مصرف داروی لاموتریژین ممکن است باعث افزایش وزن شما شود، خبر خوبی وجود دارد. احتمالاً لاموتریژین روی وزن شما تأثیر نخواهد گذاشت. در هر صورت، احتمال کاهش وزن با مصرف قرص لاموتریژین بیشتر از افزایش وزن است، اما در هر صورت، تغییرات احتمالاً بسیار اندک خواهد بود.

لاموتریژین با چه داروهایی تداخل دارد؟

قرص لاموتریژین می تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می تواند مضر باشد یا از عملکرد درست دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخل، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشد، با پزشک خود صحبت کنید. نمونه هایی از داروهایی که می توانند با لاموتریژین تداخل ایجاد کنند در زیر فهرست شده اند.

داروهای ضد تشنج
مصرف برخی دیگر از داروهای ضد تشنج همراه با لاموتریژین می تواند سطح لاموژین را در بدن شما کاهش دهد. این می تواند بر نحوه عملکرد لاموتریژین تأثیر بگذارد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • کاربامازپین
  • فنوباربیتال
  • پریمیدون
  • فنی توئین

از طرف دیگر والپروات می تواند سطح لاموژین را در بدن شما افزایش دهد. این می تواند باعث افزایش عوارض جانبی شود که ممکن است خطرناک باشد.

داروهای آریتمی قلب
دوفتیلید برای درمان آریتمی قلبی استفاده می شود. هنگامی که با لاموتریژین استفاده می شود، سطح دوفتیلید در بدن شما ممکن است افزایش یابد. این ممکن است باعث آریتمی کشنده شود.

داروهای HIV
مصرف لاموتریژین با داروهای خاصی که برای درمان HIV استفاده می شوند می تواند سطح لاموژین را در بدن شما کاهش دهد. این می تواند بر نحوه عملکرد لاموتریژین تأثیر بگذارد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: لوپیناویر/ریتوناویر و آتازاناویر/ریتوناویر.

داروهای ضد بارداری 
مصرف لاموژین با داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی (آنهایی که حاوی استروژن و پروژسترون هستند) می تواند سطح لاموتریژین را در بدن شما کاهش دهد. این می تواند بر نحوه عملکرد لاموژین تأثیر بگذارد.

داروی سل
ریفامپین برای درمان سل استفاده می شود. هنگامی که با لاموتریژین استفاده می شود، می تواند سطح لاموژین را در بدن شما کاهش دهد. این می تواند بر نحوه عملکرد لاموژین تأثیر بگذارد.

مصرف لاموتریژین با الکل

هیچ تعامل شناخته شده ای بین لاموتریژین و الکل وجود ندارد. با این حال، در موارد نادر، نوشیدن الکل در حین مصرف لاموتریژین می تواند منجر به عدم تحمل الکل شود. با این شرایط، سیستم گوارشی بدن شما نمی تواند الکل را همانطور که معمولاً تجزیه می کند، هضم کند. این می تواند منجر به علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال شود. سایر علائم عدم تحمل الکل شامل تغییر رنگ صورت، گرفتگی یا آبریزش بینی و کهیر است.

کاربامازپین و لاموتریژین

ترکیب کاربامازپین و لاموتریژین ممکن است غلظت دارو را تغییر دهد و ممکن است خطر نامنظم شدن ریتم قلب را افزایش دهد که ممکن است جدی باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید. برای مصرف ایمن هر دو دارو ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشید.
قرص لاموتریژین برای چیست

هشدارهای لاموترژین

لاموتریژین با چندین هشدار همراه است. داروی لاموتریژین می تواند مشکلات جدی برای قسمت های خاصی از بدن شما ایجاد کند. که شامل کبد و سلول های خونی شما می شود. این دارو ممکن است باعث ایجاد افکار صدمه زدن به خودتان شود. در صورت مشاهده هرگونه تغییر ناگهانی در خلق و خو، رفتارها، افکار یا احساسات خود با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدار برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند

  • برای افراد مبتلا به بیماری کبد: این دارو توسط کبد شما هضم می شود. اگر کبد شما خوب کار نمی کند، مقدار بیشتری از دارو ممکن است مدت بیشتری در بدن شما باقی بماند. این شما را در معرض خطر افزایش عوارض جانبی قرار می دهد. پزشک ممکن است دوز این دارو را کاهش دهد.
  • برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی: این دارو توسط کلیه ها از بدن شما خارج می شود. اگر کلیه های شما خوب کار نکنند، مقدار بیشتری از دارو ممکن است مدت بیشتری در بدن شما باقی بماند. این شما را در معرض خطر افزایش عوارض جانبی قرار می دهد. پزشک ممکن است دوز این دارو را کاهش دهد. اگر مشکلات کلیوی شما شدید باشد، ممکن است پزشک مصرف این دارو را متوقف کند یا اصلا آن را تجویز نکند.
  • برای افراد مبتلا به بیماری قلبی: این دارو ممکن است منجر به ضربان قلب سریع و مرگ ناگهانی شود. اگر سابقه بلوک قلبی درجه دو یا سه، نارسایی قلبی، ضربان قلب غیر طبیعی یا سایر مشکلات قلبی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

عوارض قرص لاموتریژین در بارداری

تحقیقات روی حیوانات حاکی از اثرات نامطلوب در هنگام مصرف دارو توسط مادر برای جنین است. مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا مطمئن شویم که چگونه دارو ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید با پزشک خود صحبت کنید. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که منافع بالقوه خطر احتمالی را توجیه کند. اگر در حین مصرف این دارو باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف لاموتریژین در شیردهی

این دارو به شیر مادر وارد می شود و ممکن است در کودک عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می دهید به پزشک خود اطلاع دهید. در مورد بهترین راه برای تغذیه فرزندتان در زمانی که از این دارو استفاده می کنید، بپرسید. اگر در حین مصرف این دارو شیر می دهید، کودک خود را از نزدیک تحت نظر داشته باشید. به دنبال علائمی مانند مشکلات تنفسی، اپیزودهای موقتی هنگام توقف تنفس، خواب آلودگی شدید یا مکیدن ضعیف باشید. در صورت بروز هر یک از این علائم فوراً با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

سوالات متداول

در این بخش به بعضی سوالات رایج در مورد قرص لاموتریژین پاسخ داده ایم:

مقدار مصرف لاموتریژین چقدر است؟

مقدار مصرف لاموتریژین از ۲۵ تا ۵۰۰ میلی گرم بنا به دلیل مصرف، تشنج یا اختلال دوقطبی؛ می تواند متغیر باشد و پزشک می بایست دوز مورد نیاز را تشخیص دهد.

ایا قرص لاموتریژین چاق کننده است؟

اغلب تثبیت کننده های خلقی که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می شوند، باعث افزایش وزن می شوند. با این حال، بر خلاف بسیاری از تثبیت کننده های خلق و خو، لاموتریژین کمتر باعث افزایش وزن می شود. در کارآزمایی‌های بالینی، کمتر از ۵ درصد از افرادی که لاموتریژین مصرف می‌کردند وزن اضافه کردند. اگر این دارو را مصرف می کنید و وزن اضافه کرده اید، افزایش وزن ممکن است ناشی از خود این اختلال باشد.

قرص لاموتریژین ۵۰ برای چیست؟

لاموتریژین به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای پیشگیری و کنترل تشنج استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کمک به جلوگیری از نوسانات خلقی شدید اختلال دوقطبی در بزرگسالان استفاده شود. لاموتریژین به عنوان یک داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود.

منابع: webmd, healthline, nhs

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.