ایمی پرامین (Imipramine) از داروهای روانپزشکی و یک قرص ضد افسردگی است که برای درمان افسردگی، توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. این دارو علاوه بر درمان افسردگی برای جلوگیری از شب‌ ادراری کودکان نیز تجویز می‌شود. قرص خوراکی ایمی پرامین ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. یعنی ممکن است لازم باشد آن را با داروهای دیگر مصرف کنید.

فهرست مقاله

ایمی پرامین برای چیست؟

داروی ایمی پرامین علاوه بر درمان افسردگی و شب‌ ادراری کودکان برای اختلالات خوردن، سردردهای میگرنی، فوبیای اجتماعی و برخی از اختلالات اضطرابی نیز استفاده می‌شود. استفاده از داروی ایمی پرامین برای درمان افسردگی ممکن است خلق و خو، خواب، اشتها و سطح انرژی شما را بهبود بخشد و به بازگرداندن علاقه شما به زندگی روزمره کمک کند. این دارو به دسته ای از داروها به نام ضد افسردگی های سه حلقه ای تعلق دارد.

ایمی پرامین برای معده

رفلاکس از جمله بیماری‌های شایع و بسیار آزارنده است که افراد زیادی در سراسر جهان درگیر آن هستند. این بیماری سبب سوزش سر دل، قفسه سینه و گلو می‌شود. قرص ایمی پرامین نیز از نمونه داروهایی است که برای درمان و رفع علائم این بیماری تجویز می‌شود. در واقع این دارو و دیگر داروها سبب شل‌شدن دریچه‌ی پیلور که بین معده و مری قرار دارد، می‌شوند.

ایمی پرامین در شب ادراری

قرص ایمی پرامین یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای برای درمان وضعیتی به نام شب ادراری است. این دارو به شل شدن ماهیچه مثانه کمک می کند، در حالی که باعث انقباض عضلات صاف مثانه می شود، بنابراین توانایی نگه داشتن ادرار در مثانه را افزایش می دهد.

‌همچنین بخوانید: تریمیپرامین چیست؟ کاربرد، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات

قرص ایمی پرامین چیست

مکانیسم ایمی پرامین

ایمی پرامین با نام تجاریِ توفرانیل (Tofranil) یکی از انواع داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای است. این دارو برای بهبود علائم و نشانه‌های افسردگی همچون خلق‌و‌خو، خواب، اشتها و سطح انرژی استفاده می‌شود. در واقع داروی ایمی پرامین بازجذب انتقال‌دهنده عصبیِ نوراپی‌نفرین و سروتونین را مسدود می‌کند و با این کار میزان این دو هورمون در خون افزایش می‌یابد. این دو از جمله هورمون‌هایی است که سبب تنظیم و تغییرات اساسیِ خلق‌و‌خو می‌شوند. برای شب ادراری، این دارو ممکن است با مسدود کردن اثر یک ماده طبیعی خاص (استیل کولین) روی مثانه عمل کند. با بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی (انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین) در مغز عمل می کند.

اشکال دارویی ایمی پرامین

این دارو به دو فرم در بازار یافت می‌شود؛ یکی به شکل قرص و دیگری آمپول ایمی پرامین.

قرص ایمی پرامین

شکل خوراکی (قرص) داروی ایمی پرامین در دورزهای ۱۰، ۲۵ و ۵۰ در بازار وجود دارد. دوز پایین معمولا برای کودکان استفاده می‌شود و دوز ۲۵ نیز برای سالمندان کاربرد دارد البته از این دوز برای درمان شب‌ادراری نیز استفاده می‌شود. دوز ۵۰ نیز معمولا برای افسردگی حاد کاربرد دارد.

آمپول ایمی پرامین

داروی ایمی پرامین به شکل تزریقی نیز در بازار وجود دارد؛ اما از آمپول ایمی پرامین، کمتر از قرص این دارو استفاده می‌شود. این آمپول تزریق عضلانی دارد و در دو دوز ۲۵ و ۵۰ در بازار یافت می‌شود.

نحوه مصرف ایمی پرامین

داروی ایمی پرامین باید مطابق با دستور روانپزشک یا پزشک مصرف شود. این دارو معمولا یک تا چهار بار در روز باید مصرف شود؛ اما اگر فرد در طول روز دچار خواب‌آلودگی شد باید به پزشک خود اطلاع دهد تا دوز و روش مصرفیِ آن را تغییر دهد. دوز مصرفی نیز بر اساس وضعیت پزشکی، سن و پاسخ فرد به درمان تعیین می‌شود.

پزشک در ابتدا برای کاهش خطرات جانبی دارو را با دوز کم شروع می‌کند و به‌مرور دوز را افزایش می‌دهد. بیمار حق ندارد بدون مشورت با پزشک خود دارو را به‌طور ناگهانی قطع کند؛ زیرا ممکن است شرایط بیمار با قطع ناگهانی بدتر از قبل شود. برای قطع این دارو معمولا پزشک دوز را به‌تدریج کاهش می‌دهد.

دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. از مصرف کمتر یا بیشتر دارو یا دفعات بیشتر از تجویز شده خودداری کنید. وضعیت شما سریعتر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جانبی شما افزایش می یابد. از قرص ایمی پرامین به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، هر روز در زمان یکسانی از آن استفاده کنید. این دارو فورا اثر نمی کند. اگر از این دارو برای افسردگی استفاده می کنید، ممکن است تا ۳ هفته طول بکشد تا مزایای کامل را تجربه کنید.

داروی ایمی پرامین چیست؟

بهترین زمان خوردن ایمی پرامین

اگر در طول روز دچار خواب آلودگی هستید، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که کل دوز را یک بار در روز قبل از خواب مصرف کنید. مصرف ایمی پرامین یک بار در روز، قبل از خواب، معمول است.

هنگامی که ایمی پرامین برای شب ادراری کودکان استفاده می شود، باید یک ساعت قبل از خواب مصرف شود. اگر کودک شما معمولاً در اوایل شب رختخواب را خیس می کند، دارو ممکن است زودتر در دوزهای جداگانه (مانند یک نوبت بعد از ظهر و یک دوز قبل از خواب) تجویز شود.

دوز ایمی پرامین برای افسردگی

میزان دوز مصرفی با توجه به سن، وضعیت پزشکی و نحوه‌ واکنش به اولین دوز مشخص می‌شود. دوز مصرفی افراد مبتلا به افسردگی عبارت است از:

دوز قرص ایمی پرامین برای افسردگی بزرگسالان ( ۱۸ تا ۶۴ سال)

دوز شروع معمولا ۷۵ میلی‌گرم در روز است البته با صلاحدید روان‌پزشک تا ۱۵۰ میلی‌گرم در روز افزایش می‌‎یابد. حداکثر دوزی که پزشک برای این افراد تجویز می‌کند ۲۰۰ میلی‌گرم در روز است. گاهی افرادی که  در بیمارستان بستری هستند، میزان دوز مصرفیشان را به ۳۰۰ میلی‌گرم می‌رسانند.

دوز برای افسردگی سالمندان ( سن ۶۵ به بالا)

افراد سالمند توانایی بدنی خوبی همانند افرادی کم‌سن ندارند به همین خاطر پزشک دوز مصرفی این دسته افراد را پایین‌تر انتخاب می‌کند. معمولا دوز شروع داروی ایمی پرامین برای سالمندان ۳۰ تا ۴۰ میلی‌گرم در روز است. سپس پزشک با توجه به شرایط فیزیکی و بیماریِ فرد این دوز را افزایش می‌دهد. حداکثر میزان دوز مصرفیِ افراد مسن ۱۰۰ میلی‌گرم در روز است.

دوز ایمی‌پرامین برای شب‌ادراری

میزان دوزقرص ایمی پرامین برای شب‌ادراری هم بستگی به سن و شرایط عمومی فرد دارد.

دوز ایمی پرامین برای شب‌ادراریِ کودکان (۱۲ تا ۱۷ سال)

شروع میزان دوز مصرفی قرص ایمی پرامین برای این کودکان، ۲۵ میلی‌گرم و ۱ ساعت قبل خواب است؛ اما اگر این کودکان در همان اولین ساعات خواب شب‌ادراری دارند، یک‌دوم از قرص را بعد ‌از ظهر و نصف دیگر را قبل از خواب باید مصرف کنند. پزشک وضعیت کودک را بعد از یک هفته بررسی می‌کند، اگر همان یک قرص اثربخش نبود، میزان آن را افزایش می‌دهد و تا ۷۵ میلی‌گرم افزایش می‌دهد.

دوز ایمی پرامین برای شب‌ادراریِ کودکان ۶ تا ۱۱ سال

در ابتدا میزان دوز مصرفی ایمی پرامین برای سنین ۶ تا ۱۱ سال، ۲۵ میلی‌گرم و یک ساعت قبل خواب است. اگر کودکان این سن همان اوایل شب رختخواب خود را خیس می‌کنند، نیمی از قرص را بعد از ظهر و نیمی دیگر از آن را باید قبل از خواب مصرف کنند. دوز مصرفی این دارو بعد از یک هفته در صورت موثر نبودن افزایش می‌یابد. دوز افزایشی در این سن ۵۰ میلی‌گرم است.

اطلاعات بالا صرفا روش های معمول و دوزهای متوسط این دارو را شامل می شود، قبل از مصرف قرص ایمی پرامین حتما در مورد نحوه و دوزهای لازم آن با پزشک خود مشورت کنید.

علائم اوردوز ایمی پرامین چیست؟

اگر داروی ایمی پرامین را بیشتر از دوز تجویزی مصرف کردید و علائمی همچون مشکلات تنفسی پیدا کردید به‌سرعت به اطرافیان اطلاع دهید یا با اورژانس تماس بگیرید (شماره تماس ۱۱۵). این دارو از دسته داروهای سه‌حلقه‌ای افسردگی است که اوردوز با آن احتمال مرگ را به‌شدت بالا می‌برد. شایع‌ترین علائم اوردوز با ایمی پرامین عبارتند از: 

  •       ضربان قلب نامنظم
  •       احساس ناراحتی، آشفتگی و بی‌قراری
  •       افت فشار خون 
  •       سرگیجه و بی‌هوش‌شدن
  •       گیجی و منگی
  •       خواب‌آلودگی شدید
  •       عدم کنترل روی بدن و اندام‌ها 
  •       تعریق زیاد
  •       تنفس کند و آهسته
  •       تشنج
  •       کما
  •       مرگ

چگونه ایمی پرامین را قطع کنیم؟

بدون مشورت با پزشک، به طور ناگهانی مصرف ایمی پرامین قطع نکنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از قطع کامل مصرف، مقدار مصرف را به تدریج کاهش دهید.

صفر تا صد قرص ایمی پرامین

عوارض ایمی پرامین

قرص ایمی پرامین نیز همانند دیگر داروها عوارض جانبی خود را دارد. البته برخی افراد اصلا عارضه‌ای ندارند و برخی دیگر ممکن است عوارض جانبی نشان دهند. اگر این علائم شدید را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض به شرح زیر هستند:

  •       واکنش‌های آلرژیک: بثورات پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، تورم لب‌ها، تورم زبان و تورم گلو
  •       تغییرات در ریتم قلب: ضربان قلب تند یا بی‌منظم، سرگیجه، احساس ضعف یا سبکی سر، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس
  •       علائم و نشانه‌های عفونت: تب، لرز، مشکل دفع ادرار، سرفه و گلودرد
  •       نشانه‌های فشار خون پایین: سرگیجه، احساس ضعف یا سبکی سر، تاری دید و تشنج
  •       تغییرات در بینایی: درد ناگهانی چشم یا تغییر در بینایی مانند تاری دید، دیدن هاله اطراف نورها، کاهش بینایی و حساسیت به نور
  •       تغییرات خلق: افکار خودکشی یا آسیب‌رساندن به خود، بدتر‌شدن خلق‌ و خو و احساس افسردگی

عوارض جانبی که در اکثر مواقع نیازی به مراقبت پزشکی خاصی ندارند؛ اما اگر ادامه یافت و آزاردهنده شد به پزشک مربوطه باید اطلاع داده شود. این عوارض شامل موارد زیر است:

  •       تغییرات اساسی در عملکرد جنسی و میل جنسی
  •       یبوست
  •       سرگیجه
  •       خواب‌آلودگی
  •       دهان خشک
  •       توهمات
  •       از دست‌دادن اشتها
  •       لرزش

عوارض ایمی پرامین در کودکان

مصرف داروی ایمی پرامین در کودکان گاهی همراه با عوارض جانبی است که باید به پزشک اطلاع داده شود. در متن زیر این موارد ذکر شده‌اند:

  •       عصبی‌شدن
  •       مشکلات مربوط به خواب (مانند: کابوس)
  •       حالت تهوع
  •       استفراغ
  •       دل‌‌درد
  •       اسهال
  •       گرفتگی معده

سالمندان و مصرف ایمی پرامین

بدن افراد مسن و سالمند همانند گذشته کار نمی‌کند و توانایی پردازش و دفع داروی ایمی پرامین را به خوبی ندارد. به همین دلیل مقدار زیادی از دارو برای مدت زمان طولانی در بدنشان باقی می ماند؛ به همین خاطر خطر عوارض جانبی برای این دسته افراد بیشتر است.

آیا ایمی پرامین خواب‌ آور است؟

بله ایمی پرامین خواب آور است. این دارو بر هورمون‌ها و سیستم اعصاب مغز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل ممکن است ایمی پرامین سبب خوا‌ب‌آلودگی فرد مصرف‌کننده شود. تا زمانی که متوجه نشدید این دارو بر شما چگونه تأثیر می گذارد، کارهایی که نیاز به هوشیاری بالا دارند، انجام ندهید.

قرص ایمی پرامین چاق کننده است؟

بله ممکن است ایمی پرامین باعث چاقی شود. برخی افراد با مصرف یک داروی ضد افسردگی خاص وزن اضافه می کنند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند. به طور کلی، به نظر می رسد برخی از داروهای ضد افسردگی، مثل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای که شامل آمی تریپتیلین، ایمی پرامین و دوکسپین هستند؛ بیشتر از سایرین باعث افزایش وزن می شوند.

ایمی پرامین با چه داروهایی تداخل دارد؟

داروی ایمی پرامین گاهی با دیگر داروها، ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی تداخل دارد و سبب می‌شود عملکرد دارو تغییر پیدا کند. این تداخل گاهی مفید و گاهی خطرناک است و باید پزشک در تجویز آن احتیاط کند. در موارد مفید پزشک توصیه می‌کند که دو دارو با هم مصرف شوند.

برای جلوگیری از عوارض خطرناک تداخل دارویی، پزشک باید داروهای مصرفی بیمار را به‌دقت بررسی کند. استفاده از داروی ایمی پرامین با هر یک از داروهای زیر توصیه نمی‌شود. استفاده از داروهای مهارکننده های مونوآمین اکسیداز MAOI مانند فنلزین، سلژیلین و موکلوبماید با قرص ایمی پرامین می تواند منجر به تشنج یا حتی مرگ شود. تا ۲ هفته پس از قطع این دارو، MAOI مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید. اگر در ۲ هفته گذشته مصرف MAOI را متوقف کردید، قرص ایمی پرامین را شروع نکنید، مگر اینکه پزشکتان دستور دهد.

تداخلاتی که خطر عوارض جانبی را افزایش می دهند
مصرف ایمی پرامین با برخی داروها خطر عوارض جانبی ایمی پرامین را افزایش می دهد. این به این دلیل است که مقدار ایمیپرامین در بدن شما ممکن است افزایش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

اگر نیاز به مصرف هر یک از این داروها با ایمی پرامین دارید، پزشک ممکن است دوز ایمی پرامین را کاهش دهد. اگر مصرف SSRI را متوقف کنید، پزشک ممکن است دوز این دارو را افزایش دهد.

مصرف این قرص با برخی داروها خطر عوارض جانبی این داروها را افزایش می دهد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای آنتی کولینرژیک مانند دیفن هیدرامین، مکلیزین، الانزاپین، اکسی بوتینین و تولترودین: مصرف هر یک از این داروها همراه با ایمی پرامین ممکن است باعث تاری دید، خشکی چشم، مشکل در ادرار کردن و حالت تهوع شود
  • داروهای ضد احتقان و بی حس کننده های موضعی مانند اپی نفرین، فنیل افرین و اکسی متازولین: این داروها در صورت مصرف با ایمی پرامین می توانند قلب شما را اذیت کند.
  • متیل فنیدیت یا ریتالین: در صورت نیاز به مصرف آن با متیل فنیدیت، پزشک ممکن است دوز ایمی پرامین را کاهش دهد

تداخلاتی که اثربخشی دارو را کاهش می دهند

شما نباید کلونیدین را با ایمی پرامین استفاده کنید زیرا هنگامی که داروهای خاصی با این دارو استفاده می شوند، ممکن است به خوبی کار نکنند. این به این دلیل است که ایمی پرامین ممکن است اثرات این داروها را مسدود کند.
هنگامی که ایمی پرامین با داروهای خاصی استفاده می شود، ممکن است برای درمان بیماری شما به خوبی کار نکند. این به این دلیل است که مقدار این دارو در بدن شما ممکن است کاهش یابد. نمونه هایی از این داروها عبارتند از: فنوباربیتال و فنی توئین. اگر نیاز به مصرف هر یک از این داروها با ایمیپرامین دارید، پزشک ممکن است دوز آن را افزایش دهد. اگر مصرف فنوباربیتال یا فنی توئین را متوقف کنید، پزشک ممکن است دوز ایمی پرامین را کاهش دهد.

داروی ایمی پرامین چیست؟

هشدارهای ایمی پرامین

پزشک یا مراقب سلامت شما قبل از تجویز این دارو باید از وضعیت فیزیکی و عمومیِ شما آگاه شوند و نکاتی را بداند. این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف الکل: مصرف همزمان ایمی پرامین و الکل، سبب می‌شود، افکار خودکشی بالا برود.
  • بیماری آسم یا مشکل در تنفس
  • اختلال دوقطبی: بر دوره‌های شیدایی تاثیر گذاشته و نشانه‌های آن را بدتر می‌کند.
  • اختلال اسکیزوفرنی
  • مشکل در دفع ادرار
  • بیماری پروستات
  • آب‌سیاه یا گلوکوم (glaucoma): مصرف این دارو در این افراد سبب بدتر‌شدن وضعیت بیماری می‌شود.
  • ضربان قلب سریع، ضربان قلب نامنظم، بیماری‌های قلبی یا حمله‌های قلبی: مصرف این دارو به احتمال زیاد وضعیت فرد را بدتر می‌کند.
  • بیماری‌های کلیوی: افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی توانایی خوبی برای دفع ایمی پرامین ندارند، به همین دلیل میزان آن در خون این افراد بالا می‌رود.
  • بیماری‌های کبد
  • سابقه تشنج یا صرع: مصرف این دارو در افراد، دفعات تشنج را بالا می‌برد. پزشک در صورت لزوم دارو را تغییر می‌دهد.
  • سابقه‌ سکته: پزشک در زمان مصرف این دارو وضعیت عمومیِ فرد را بررسی می‌کند تا اگر دچار حمله قلبی شد، دارو را قطع کند.
  • افکار یا برنامه‌های خودکشی، خودکشیِ قبلی و سابقه‌یِ خانوادگی اقدام به خودکشی: این دارو گاهی افکار خودکشی را بالا می‌برد، به همین دلیل برای این افراد تجویز نمی‌شود.
  • بیماری تیروئید
  • واکنش غیرمعمول یا آلرژیک به این دارو، سایر داروها، غذاها، رنگ ها یا مواد نگهدارنده
  • جراحی: پزشک متخصص دارو را برای افرادی که قصد انجام جراحی دارند قطع می‌کند؛ زیرا ممکن است فشار خون را افزایش دهد و مشکلاتی را در حین عمل جراحی ایجاد کند.
  • تب و گلودرد: پزشک برای افرادی که تب و گلودرد دارند، درخواست آزمایش خون می‌دهد. اگر در آزمایش خون سطح گلبول‌های سفید پایین بود، دارو را تجویز می‌کند.

ایمی پرامین در بارداری

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) شرایط ایمی پرامین در بارداری را تعیین نکرده است. مشخص نیست که آیا این دارو برای استفاده در زنان باردار ایمن و موثر است یا خیر.

مدل‌های حیوانی شواهدی از سمیت جنینی، افزایش اندک نرخ مرده‌زایی و کاهش میانگین نرخ تولد نشان داده‌اند. مطالعات اپیدمیولوژیک افزایش خطر ناهنجاری های مادرزادی در بارداری را پیشنهاد کرده اند و استفاده از داروهای ضد افسردگی در بارداری ممکن است با افزایش زایمان زودرس همراه باشد. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری انسان وجود ندارد.

ایمی پرامین در دوران شیردهی

ایمی پرامین ممکن است وارد شیر مادر شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

ایمی پرامین و الکل

نوشیدن الکل با ایمی پرامین می تواند خطر افکار خودکشی ناشی از این قرص را افزایش دهد. اگر الکل مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

تاثیر ایمی پرامین بر فشار خون

افت ارتوستاتیک فشار خون (وضعیتی است که  فشار خون به سرعت در هنگام ایستادن از حالت نشسته یا دراز کشیده کاهش می یابد) در اکثر موارد پس از مصرف ایمی پرامین به طور متوسط افزایش یافت. این دارو به افزایش فشار خون ارتباطی ندارد.

هشدارهای ایمی پرامین برای کودکان

میزان دوز مصرفی برای کودکان هر ۲.۵ میلی‌گرم به ازای هر یک کیلوگرم وزن او است. مصرف بیش از این مقدار، ممکن است به قلب کودک آسیب برساند. این دارو تا مدت زمان معینی برای کودک تجویز می‌شود و پس از آن پزشک آن را قطع می‌کند تا وضعیت و نیاز کودک را بررسی کند. پزشک باید آن را به‌آرامی قطع کند تا علائم شب‌ادراری کودک عود نکند.

قرص ایمی پرامین چیست و عوارض آن

نحوه‌ نگهداری

دارو در مکانی بدور از نور و رطوبت و در دمای اتاق نگهداری شود. حساسیت بدنی خود را نسبت به داروها به پزشک اطلاع دهید. دارو دور از دسترس کودکان باشد.

راهنمای نوبت‌دهی وب‌سایت پزشک خوب برای روان‌پزشک

اگر احساس می‌کنید خودتان یا هر یک از عزیزانتان درگیر اختلال افسردگی، اضطراب و شب‌ادراری است و نیاز به کمک متخصص حرفه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید از طریق وب‌سایت پزشک خوب اقدام کنید. در این وب‌سایت مشاوران و روان‌پزشکان مجرب جواب‌گوی سوالات شما هستند.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

سخن پایانی

داروی ایمی پرامین دارویی سه‌حلقه‌ای است که معمولا برای درمان افسردگی، اضطراب، سردردهای میگرنی، شب‌ادراری کودکان استفاده می‌شود. این دارو و میزان دوز آن توسط روان‌پزشک تجویز می‌شود. ایمی پرامین در کنار مزایای فوق‌العاده‌اش برای رفع علائم بیماری‌، عوارضی نیز دارد که گاهی دردسر‌ساز می‌شود و نیاز است با پزشک متخصص مشورت شود. 

سوالات متداول

اگر یک نوبت مصرف قرص ایمی پرامین را فراموش کردیم چه باید بکنیم؟

 به محض این‌که به یاد آوردید، دوز فراموش شده را مصرف کنید؛ اما اگر زمان زیادی گذشته و به زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک شده‌اید، آن را مصرف نکنید و صبر کنید تا ساعت مصرف قرص بعدی برسد. در واقع همان برنامه‌یِ منظم قبلی را ادامه دهید.

ایمی پرامین برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌ شود؟

از ایمی پرامین برای درمان افسردگی، شب‌ادراری کودکان، میگرن، اختلالات هراس و اختلالات خوردن استفاده می‌شود.

چه دستورات غذایی را باید همراه با مصرف داروی ایمی پرامین رعایت کنیم؟

رژیم غذایی عادی خود را انجام دهید؛ مگر این‌که پزشک صلاح بداند رژیم غذایی تغییر یابد و دستور دیگری بدهد.

در صورت مصرف زیاد داروی ایمی پرامین چه کنیم؟

در صورت مصرف زیاد به‌سرعت به نزدیک‌ترین درمانگاه و بیمارستان مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود. علائم مصرف بیش از حد ایمی پرامین شامل خواب آلودگی، فشار خون پایین، احساس سرگیجه یا غش، حرکات غیر قابل کنترل بدن، گیجی یا رخوت، تشنج و کما می باشد.

آیا ایمی پرامین به پوست آسیب می‌زند؟

این دارو حساسیت پوست را نسبت به نور خورشید بالا می‌برد به همین خاطر احتمال آفتاب‌سوختگی بیشتر می‌شود. بهتر است تا حد ممکن در زمان مصرف این دارو کمتر در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرید.

آیا ایمی پرامین اعتیاد‌ آور است؟

ایمی پرامین لزوما اعتیاد آور نیست، اما علائم ترک در حین قطع کردن این دارو ممکن است رخ دهد، بنابراین قبل از قطع مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

ایمی پرامین چه تاثیری بر زود انزالی دارد؟

ایمی پرامین ۲۵ به دلیل تاخیر در انزال گاهی برای زود انزالی در آقایان نیز استفاده می‌شود. قرص ایمی پرامین غلظت سیناپسی سروتونین و نوراپی نفرین را در سیستم عصبی مرکزی افزایش می دهد و می تواند به زود انزالی کمک کند.

ایمی پرامین بهتر است یا سرترالین؟

طبق تحقیقات، سرترالین در درمان حاد علائم افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به افسردگی غیر مالیخولیایی موثرتر از ایمی پرامین است. تحمل بهتر سرترالین با نرخ قطع کمتر به دلیل اثرات نامطلوب و کاهش عوارض جانبی از دلایل این برتری بود.

آیا ایمی پرامین برای اضطراب خوب است؟

ایمی پرامین اغلب برای اضطراب استفاده نمی شود و خط اول درمان نیست. اما این قرص برای اختلال پانیک گاهی تجویز می شود.

تفاوت ایمی پرامین و کلومیپرامین چیست؟

کلومیپرامین و ایمی پرامین ضد افسردگی های سه حلقه ای هستند که برای درمان شرایط مختلف استفاده می شوند. کلومیپرامین برای درمان علائم اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) مانند افکار یا احساسات مکرر و اعمال تکراری استفاده می شود. این دارو برای درمان علائم افسردگی استفاده می شود.

ایا قرص ایمی پرامین باعث یبوست میشود؟

این دارو می تواند باعث یبوست شود. سعی کنید حداقل هر ۲ تا ۳ روز یکبار اجابت مزاج داشته باشید. اگر به مدت ۳ روز اجابت مزاج نداشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 منابع: medlineplus, myclevelandclinic, healthline