دپاکین یا والپروئیک اسید (valproic acid) که با نام های رهاکین، والپروات سدیم، والپاکین و والپروات نیز شناخته می شود؛ یک داروی روانپزشکی ضد تشنج و تثبیت کننده خلق و خو است. والپروییک اسید به طور گسترده در جمعیت بزرگسال برای درمان تشنج، میگرن و اختلالات دوقطبی استفاده می شود. دپاکین کرونو با بازگرداندن تعادل برخی از مواد طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز عمل می کند. والپروئیک اسید برای اولین بار در ۲۸ فوریه ۱۹۷۸ توسط FDA با نام تجاری Depakene تایید شد. نام تجاری Depakene در ایالات متحده متوقف شده است اما معادل های دیگر آن موجود است.

فهرست مقاله

دپاکین برای چیست؟

والپروات، والپروئیک اسید آن و والپروات سدیم داروهایی هستند که عمدتاً برای درمان صرع و اختلال دوقطبی و پیشگیری از سردردهای میگرنی استفاده می‌شوند؛ اما برای تسکین سردردهایی که قبلاً شروع شده اند استفاده نمی شود. والپروییک اسید در دسته ای از داروها به نام ضد تشنج قرار دارد. با آنها برای پیشگیری از تشنج در افراد مبتلا به تشنج غیبت، تشنج جزئی و تشنج عمومی مفید هستند. گاهی اوقات والپروات همراه با سایر داروهای تشنج استفاده می شود. اسید والپروئیک همچنین ممکن است برای اهدافی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است استفاده شود.

استفاده از دپاکین کرونو به طور قابل توجهی در دهه های گذشته به عنوان تثبیت کننده خلق و خو و همچنین جایگزین لیتیوم افزایش یافته است. با این حال، یک مطالعه گذشته نگر روی بیماران مبتلا به دوقطبی نشان داد که بیماران تحت درمان با لیتیوم نسبت به زمانی که با والپاکین درمان می‌شوند، خطر کمتری برای اقدام به خودکشی دارند. با این وجود، توصیه دستورالعمل لنجمن روانشناسی آمریکا یا APA در سال ۲۰۰۲ برای درمان اپیزودهای شیدایی شدید یا مختلط، شروع لیتیوم یا والپروات سدیم به همراه یک آنتی سایکوتیک غیر معمول به عنوان درمان خط اول است.

قرص دپاکین چیست؟

قرص رهاکین برای افسردگی

والپروات یک داروی تثبیت کننده خلق و خو است که رای درمان دوره های شیدایی مرتبط با اختلال دوقطبی مصرف می شود و قرص رهاکین معمولا برای افسردگی اساسی تجویز نمی شود.

والپروات سدیم اضطراب

تصور می‌شود که والپروات سدیم با افزایش مقدار ماده شیمیایی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز باعث کاهش یا پیشگیری از دوره‌های شیدایی می‌شود. گابا انتقال از طریق اعصاب در مغز را مسدود می کند و اثر آرام بخشی و ضد اضطراب دارد. اما دپاکین برای اضطراب معمولا تجویز نمی شود.

شربت والپروات سدیم برای کودکان بیش فعال

کودکان مبتلا به بیش فعالی یا ADHD که طغیان پرخاشگری را تجربه می کنند ممکن است از درمان با والپروات سدیم سود ببرند. مشخص نیست که آیا مزایای استفاده از این دارو برای درمان پرخاشگری مربوط به ADHD خطرات مرتبط با استفاده از آن را جبران می کند یا خیر.

مکانیسم اثر قرص دپاکین

اگرچه مکانیسم های دقیق مسئول ناشناخته است، تصور می شود که والپروات باعث افزایش مهار قشر مغز برای کمک به کنترل همزمانی عصبی می شود. همچنین تصور می شود که والپروات دارای یک اثر محافظت کننده عصبی است که از آسیب و تحلیل عصبی در صرع، میگرن و اختلال دوقطبی جلوگیری می کند.

قرص دپاکین برای چی خوبه

نحوه مصرف دپاکین

قبل از شروع مصرف والپروئیک اسید و هر بار که دوباره نسخه را تمدید می کنید، راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک خود بپرسید. این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. در صورت بروز ناراحتی معده، می توانید آن را با غذا مصرف کنید. کپسول را به طور کامل ببلعید. کپسول را له نکنید یا نجوید که می تواند باعث تحریک دهان یا گلو شود.

دوز والپروات سدیم بر اساس سن، وزن، وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید، تعیین می شود. حتماً به پزشک خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید. از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. به خاطر داشته باشید که برای ثابت نگه داشتن مقدار دارو در خون خود، آن را هر روز در زمان مشخصی استفاده کنید.

اگر از والپروات سدیم برای تشنج استفاده می شود، بدون مشورت با پزشک، مصرف آن را قطع نکنید. اگر دارو به طور ناگهانی قطع شود، ممکن است وضعیت شما بدتر شود. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. این دارو سردردهای حاد میگرنی را تسکین نمی دهد. داروهای دیگر را طبق دستور پزشک برای حملات حاد مصرف کنید. در صورت عدم بهبود وضعیت به پزشک خود اطلاع دهید. شربت ولپروات سدیم را با هیچ نوشیدنی گازدار مخلوط نکنید.

ممکن است پزشک شما را با دوز پایین والپروییک اسید شروع کند و به تدریج دوز مصرفی را افزایش دهد. حتی اگر احساس خوبی دارید مصرف والپروئیک اسید را ادامه دهید. مصرف والپروئیک اسید را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید، حتی اگر عوارض جانبی مانند تغییرات غیرعادی در رفتار یا خلق و خوی خود را تجربه کردید یا متوجه شدید که باردار هستید. اگر به طور ناگهانی مصرف والپروئیک اسید را قطع کنید، ممکن است یک تشنج شدید، طولانی مدت و احتمالاً خطرناک را تجربه کنید. برای قطع دپاکین، پزشک احتمالاً دوز شما را به تدریج کاهش خواهد داد.

مصرف زیاد والپروات سدیم

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی بیش از حد، کما، ضربان قلب نامنظم/آهسته باشد.

چگونه مصرف دپاکین را قطع کنیم؟

کاهش تدریجی دپاکین با دقت مدیریت شده، ایمن ترین راه برای قطع مصرف دپاکین است که به عنوان یک داروی ضد صرع طبقه بندی می شود. قطع ناگهانی والپروات توصیه نمی شود، زیرا می تواند منجر به تشنج هایی شود که متوقف نمی شوند و سایر علائم جدی ترک را به همراه داشته باشد.

بهترین زمان مصرف والپروات سدیم

اگر دو بار در روز والپروات سدیم مصرف می کنید، سعی کنید بین دوزهای مصرفی ۱۰ تا ۱۲ ساعت فاصله بگذارید. به عنوان مثال می توانید اولین دوز خود را در صبح (بین ساعت ۷ صبح تا ۸ صبح) و دوز دوم خود را در عصر (بین ساعت ۷ بعد از ظهر تا ۸ بعد از ظهر) مصرف کنید. اگر آن را ۳ تا ۴ بار در روز مصرف می کنید، سعی کنید دوزهای خود را به طور مساوی در طول روز مصرف کنید.

دوزهای دپاکین

دپاکین در دوزهای مخلفی با توجه به شرکت تولید کننده آن موجود است. برخی دوزهای دپاکین شامل ۲۰۰، ۲۵۰، ۳۰۰، ۵۰۰ میلی گرم است. دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. مقدار دوز دپاکین که مصرف می کنید به قدرت دارو، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید و به مشکل پزشکی که برای آن از دارو استفاده می‌کنید بستگی دارد.

دوز والپروات سدیم برای تشنج

برای اشکال خوراکی (کپسول، کپسول تاخیری و محلول) بزرگسالان و کودکان ۱۰ سال یا بیشتر؛ دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. در ابتدا، دوز معمول ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است. پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را هر هفته ۵ تا ۱۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در صورت نیاز افزایش دهد.

با این حال، دوز معمولاً بیش از ۶۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز نیست. اگر دوز کل در روز بیشتر از ۲۵۰ میلی گرم باشد، معمولاً به دوزهای کوچکتر تقسیم می شود و ۲ بار یا بیشتر در طول روز مصرف می شود. دوز دپاکین برای کودکان کمتر از ۱۰ سال باید توسط پزشک تعیین شود.

برای شیدایی

برای فرم دوز خوراکی (کپسول های تاخیری)؛ بزرگسالان در ابتدا، ۷۵۰ میلی گرم یک بار در روز، معمولاً به دوزهای کوچکتر تقسیم می شود. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. دوز والپروئیک اسید برای کودکان باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز دپاکین برای میگرن

برای فرم دوز خوراکی (کپسول های تاخیری)؛ بزرگسالان در ابتدا، ۲۵۰ میلی گرم ۲ بار در روز. پزشک ممکن است در صورت نیاز دوز شما را افزایش دهد. با این حال، دوز معمولاً بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز نیست.

اگر یک دوز رهاکین را فراموش کردم چه کنم؟

اگر یک نوبت از دپاکین را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید. دوزها را دو برابر نکنید.

 اطلاعات بالا فقط شامل دوزهای متوسط والپروئیک اسید است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

آمپول دپاکین

آمپول دپاکین برای درمان انواع خاصی از تشنج (صرع) استفاده می شود. این دارو یک ضد تشنج است که در بافت مغز برای توقف تشنج عمل می کند. آمپول دپاکین برای تزریق در رگ است و توسط متخصص شما در یک بیمارستان یا کلینیک ارائه می شود. در مورد استفاده از آمپول دپاکین در کودکان با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که این دارو ممکن است برای کودکان زیر ۱۰ سال برای شرایط خاص تجویز شود، اقدامات احتیاطی اعمال می شود.

آمپول دپاکین

شربت دپاکین

شربت دپاکین دیگر یکی از دیگر فرم های داروی والپروئیک اسید است. شربت دپاکین نیز مانند فرم های دیگر این دارو برای اختلال دو قطبی، تشنج و صرع و پیش گیری از میگرن استفاده می شود.

عوارض دپاکین کرونو

اگر علائم واکنش آلرژیک (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش پوستی شدید  با علائم تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش همراه با تاول دارید، از کمک فوری پزشکی استفاده کنید.

اگر واکنش دارویی جدی دارید که می تواند بر بسیاری از قسمت های بدن شما تأثیر بگذارد، به دنبال درمان پزشکی باشید. علائم احتنالی عبارتند از: بثورات پوستی، تب، غدد متورم، دردهای عضلانی، ضعف شدید، کبودی غیرمعمول، یا زرد شدن پوست یا چشم‌ها.

اگر فردی که دپاکین کرونو را مصرف می کند علائم مشکلات کبدی یا لوزالمعده مانند: از دست دادن اشتها، درد بالای معده (که ممکن است به پشت شما سرایت کند)، تهوع یا استفراغ مداوم، ادرار تیره، تورم در صورت یا زردی (زردی پوست یا چشم) فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

هرگونه علائم جدید یا بدتر شده را مانند تغییرات خلق و خو یا رفتار، افسردگی، اضطراب، حملات پانیک، مشکل خواب، یا اگر احساس می کنید تکانشی، تحریک پذیر، بی قرار، خصمانه، پرخاشگر، بی قرار، بیش فعال (ذهنی یا فیزیکی) هستید، فکر مورد خودکشی یا صدمه زدن به خود به پزشک خود گزارش دهید.

مطلب مرتبط: پرگابالین و موارد مصرف آن چیست؟ عوارض و نحوه مصرف

عوارض شدید دپاکین

عوارض خطرناک دپاکین به ندرت رخ می دهد اما اگر هر یک از این عوارض جانبی زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • گیجی، خستگی، احساس سرما، استفراغ
  • تغییرات منفی در وضعیت روانی
  • کبود شدن آسان، خونریزی غیرمعمول (بینی، دهان یا لثه)، لکه های بنفش یا قرمز رنگ زیر پوست
  • خواب آلودگی شدید (ممکن است در افراد مسن بیشتر باشد)
  • تشنج
  • خواب آلودگی شدید

عوارض شایع دپاکین

عوارض جانبی رایج والپروئیک اسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع، استفراغ، درد معده، اسهال
  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • ضعف
  • سردرد
  • لرزش، مشکلات راه رفتن یا هماهنگی
  • تاری دید، دوبینی
  • ریزش مو
  • تغییر در اشتها، افزایش وزن

عوارض پوستی دپاکین

قرص دپاکین ممکن است باعث عوارض پوستی مثل زردی و راش پوستی شود. گرچه این موارد از علائم نادر رهاکین هستند اما در صورت بروز این موارد، با پزشک خود در مورد مدیریت آنها صحبت کنید.

تاثیر قرص رهاکین بر قاعدگی

قرص رهاکین یا والپروئیک اسید در زنان می تواند چرخه قاعدگی شما را تغییر دهد و باعث تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی شود. همچنین گزارش شده است که اسید والپروئیک باعث سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می شود، اگرچه این امر به ندرت اتفاق می افتد. اگر نگران تأثیر اسید والپروئیک بر باروری خود هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض قطع ناگهانی والپروات سدیم

در مواردی که عوارض جانبی غیرقابل تحمل شود، ممکن است فرد تصمیم به قطع دارو بگیرد. اگر از روش های قطع مدیریت به درستی استفاده نشود، ممکن است فرد دچار عوارض قطع قرص رهاکین شود. علاوه بر تسکین عوارض جانبی ناخواسته والپروئیک اسید، یک مزیت مهم این است که پس از قطع دپاکین، حافظه ضعیف احتمالاً به حالت عادی باز می گردد اما قطع ناگهانی دپاکین خود عوارضی دارد. علائم ترک والپروئیک اسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بازگشت شیدایی یا افسردگی و افکار خودکشی
  • ظهور مجدد تشنج
  • لرزش
  • خستگی
  • سردرد
  • حالت تهوع، درد شکم
  • بیخوابی
  • نوسانات خلقی، تحریک پذیری
  • سرگیجه
  • گیجی

اثر دپاکین بر حافظه

مشخص شده است که والپروئیک اسید یا دپاکین فعالیت هیستون داستیلاز را مهار می کند و نوروژنز هیپوکامپ را سرکوب می کند که باعث اختلال حافظه در انسان می شود. دپاکین می تواند باعث اختلال حافظه فضایی در بزرگسالان و کودکان شود

عوارض قرص دپاکین در زنان

عوارض قرص دپاکین در زنان ممکن است به چند شکل ظاهر شود. یکی از عوارض دپاکین در زنان، تغییر در چرخه قاعدگیست و دیگری تاثیر آن بر بارورری زنان است. والپروات سدیم نباید برای زنان و دختران در سنین باروری تجویز شود، زیرا خطر بالای نقایص مادرزادی و اختلالات رشدی در کودکانی که در رحم در معرض والپروئیک اسید قرار دارند، وجود دارد.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک روانپزشک خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

دپاکین با چه داروهایی تداخل دارد؟

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تأیید پزشک شروع نکنید، متوقف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای ضد افسردگی خاص (مانند آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، فنیلزین)، آنتی بیوتیک های خاص (کارباپنم ها مانند ایمی پنم)، ایرینوتکان، مفلوکین، اورلیستات، سایر داروهای تشنج (مانند اتوسوکسیمید، لاموتریژین، توپیرامات)، وورینوستات، وارفارین، زیدوودین.

آسپرین با دوز پایین، همانطور که پزشک به دلایل پزشکی خاص مانند پیشگیری از حمله قلبی یا سکته (معمولاً ۸۱-۱۶۲ میلی گرم در روز) تجویز می کند، باید ادامه یابد. اگر به هر دلیلی از آسپرین استفاده می کنید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در صورت مصرف سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی می شوند از جمله الکل، ماری جوانا (حشیش)، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریزوپرودول و سیکلوبنزاپرین) و مسکن های مخدر (مانند کدئین، هیدروکودون) به پزشک خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند محصولات آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند. این دارو ممکن است بر روی برخی از آزمایشات آزمایشگاهی (مانند کتون های ادرار) تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید.

تداخل دپاکین با الکل

نوشیدن الکل در حین مصرف دپاکین ممکن است باعث خواب آلودگی یا خستگی شود. نوشیدن الکل ممکن است برخی از عوارض جانبی دپاکین کرونو را افزایش دهد.بهتر است در چند روز اول نوشیدن الکل را متوقف کنید، تا زمانی که متوجه شوید دارو چگونه بر شما تأثیر می گذارد.

مصرف همزمان دپاکین و فلوکستین

ترکیب فلوکستین و دپاکین اغلب برای بیماران روانپزشکی (به عنوان مثال، کسانی که افسردگی دوقطبی دارند) استفاده می شود. با این حال، شناخت رو به رشدی از تحقیقات وجود دارد که افزودن فلوکستین به درمان مداوم با والپروئیک اسید باعث افزایش غلظت حالت پایدار اسید والپروئیک شد و می تواند عوارض دپاکین را افزایش بدهد.

مصرف همزمان دپاکین و لوبل

هیچ تداخلی بین دپاکین و لوبل یافت نشد. والپروات سدیم همراه با لوبل را برای درمان بیماران کودکان مبتلا به صرع توصیه می شود. دپاکین با لوبل به طور قابل توجهی اثر درمانی را در کودکان مبتلا به صرع بهبود می بخشد.

همه چیز در مورد قرص دپاکین یا والپروئیک اسید

هشدارهای دپاکین کرونو

قبل از مصرف والپروئیک اسید، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال (مانند روغن بادام زمینی) باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد: بیماری کبد، پانکراتیت، برخی اختلالات متابولیک (مانند اختلالات چرخه اوره، سندرم آلپرز-هاتنلوچر)، سوء مصرف الکل، مشکلات خونریزی، بیماری مغزی (زوال عقل)، بیماری کلیوی، کم آبی، تغذیه نامناسب.

قبل از انجام جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) مطلع کنید. این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید شما شود. الکل یا ماری جوانا (حشیش) می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. از ماشین آلات استفاده نکنید، یا کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید. از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. اگر از ماری جوانا (حشیش) استفاده می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

کودکان کمتر از ۶ سال ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات کبدی و پانکراتیت باشند. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی، سرگیجه، بی ثباتی یا لرزش حساس تر باشند. خواب آلودگی، سرگیجه، بی ثباتی می تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

اگر فردی که این دارو را مصرف می کند و علائم مشکلات کبدی یا لوزالمعده مانند: از دست دادن اشتها، درد بالای معده (که ممکن است به پشت شما سرایت کند)، تهوع یا استفراغ مداوم، ادرار تیره، تورم در صورت یا زردی (زردی پوست یا چشم) دارد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. بدون نظر پزشک مصرف والپروئیک اسید را قطع نکنید. توقف ناگهانی ممکن است باعث یک نوع تشنج جدی و تهدید کننده زندگی شود.

ایا قرص دپاکین برای بارداری ضرر دارد؟

قرص دپاکین در بارداری توصیه نمی شود، زیرا دپاکین می‌تواند باعث نقص‌های مادرزادی جدی (مشکلات فیزیکی که در بدو تولد وجود دارد)، به‌ویژه بر مغز و نخاع تأثیر بگذارد و همچنین می‌تواند باعث کاهش هوش و مشکلات حرکتی و هماهنگی، یادگیری، ارتباطات، احساسات و رفتار در نوزادانی شود که در معرض والپروات قرار دارند اگر فکر می کنید که ممکن است باردار باشید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. اگر برای صرع یا اختلال دوقطبی دپاکین مصرف می‌کنید و باردار شدید، بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع نکنید. این به این دلیل است که علائم شما ممکن است بدتر شود.

برای زنان باردار مبتلا به میگرن مکرر، پزشک باید یک درمان جایگزین برای اسید والپروئیک به شما پیشنهاد دهد. زنان باردار فقط در صورتی باید والپروئیک اسید را برای درمان تشنج یا اختلال دوقطبی مصرف کنند، که سایر داروها علائم آنها را با موفقیت کنترل نکرده باشند یا نتوانند کنترل شوند. اگر شما یک زن در سنین باروری هستید، با پزشک خود در مورد استفاده از سایر درمان های احتمالی به جای دپاکین کرونو صحبت کنید. اگر تصمیم به استفاده از والپروئیک اسید گرفته شده است، باید در طول درمان از روش های کنترل بارداری موثر استفاده کنید.

قرص دپاکین در شیردهی

اگر پزشک گفت که کودک شما سالم است، می توانید در دوران شیردهی از دپاکین استفاده کنید. والپروئیک اسید به مقدار کم وارد شیر مادر می شود، اما بعید است که به کودک شما آسیب برساند، بنابراین اگر پزشکتان گفت که باید آن را مصرف کنید، می توانید به شیردهی ادامه دهید.

بدون مشورت با پزشک، مصرف دپاکین کرونو را قطع نکنید زیرا ممکن است علائم شما بدتر شود. شیردهی هم برای شما و هم کودکتان مفید خواهد بود. در اسرع وقت با ماما یا پزشک خود صحبت کنید اگر کودک شما مثل همیشه خوب شیر نمی خورد، کودک شما راحت تر از حد معمول کبود می شود، سفیدی چشم کودک شما زرد می شود یا پوست کودک شما زرد می شود یا کودک شما ادرار تیره یا مدفوع رنگ پریده دارد؛ اینها می توانند نشانه های زردی باشند.

نام تجاری دپاکین

دپاکین با نام های تجاری مختلفی به فروش می رسد. در ادامه به چند مورد از نام های تجاری قرص دپاکین یا والپروئیک اسید اشاره می کنیم:

  • دپاکین کرونو
  • رهاکین
  • والپاکین
  • اپی وال
  • دپاکوت
  • سیمیوال‌

قرص رهاکین یا دپاکین

سوالات متداول در مورد دپاکین

در اینحا به برخی سوالات رایج در مورد داروی دپاکین پاسخ داده ایم.

والپروات سدیم چاق کننده است؟

طبق مطالعات قبلی، افزایش وزن یک عارضه جانبی جدی درمان با والپروات سدیم است که تقریباً در نیمی از بیماران، چه کودکان و چه بزرگسالان رخ می‌دهد و با اختلالات متابولیک و غدد درون ریز مرتبط است.

قرص دپاکین بهتره یا رهاکین؟

رهاکین فرمی از داروی والپروات سدیم است، بنابراین از لحاظ موارد مصرف یا اثربخشی تفاوتی ندارند. دپاکین و رهاکین هر دو برای اختلال دو قطبی، صرع و تشنج و پیشگیری از میگرن مفید هستند.

قرص دپاکین مرفین دارد؟

در ترکیبات دپاکین مرفین وجود ندارد. ماده فعال در این داروها ممکن است اسید والپروئیک، والپروات منیزیم، والپروات سدیم، والپروات نیم سدیم یا والپروماید باشد.

فرق رهاکین و دپاکین چیست؟

رهاکین و دپاکین هر دو فرم هایی از والپروات هستند و مصارف مشترکی مثل اختلال دو قطبی، صرع و تشنج، پیشگیری از میگرن و… دارند.

فرق دپاکین و والپروات سدیم چیست؟

والپروات سدیم، نمک سدیم اسید والپروئیک است. دپاکین از اسید والپروئیک ساخته شده است. وقتی دپاکین مصرف می کنید، بدن شما در نهایت همه چیز را به اسید والپروئیک تجزیه می کند. اما این تفاوت در نحوه تجزیه داروها می تواند در میزان اثربخشی دارو برای شما تفاوت ایجاد کند.

آیا قرص دپاکین باعث ریزش مو میشود؟

طبق تحقیقات قرص دپاکین عامل ریزش مو، تغییر رنگ مو (سفید شدن) و ساختار و فر شدن مو در ۶ تا ۱۲ درصد از بیماران شناخته شده است.

فرق دپاکین و دپاکوت چیست؟

بزرگترین تفاوت بین دپاکین و دپاکوت در نحوه تجزیه بدن آنها نهفته است. دپاکن فقط از اسید والپروئیک ساخته شده است. دپاکوت از ترکیب اسید والپروئیک و والپروات سدیم (یک ماده شیمیایی مشابه) در آزمایشگاه ساخته می شود.

منابع: webmd, drugs, nih, mayoclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.