پرگابالین یا لیریکا، یک داروی ضد تشنج و ضد اضطراب است که امروزه به عنوان مسکن و به منظور کنترل درد استفاده می شود و در بیماری های زیادی مانند زونا، اختلالات ستون فقرات، دیابت و … کاربرد دارد. تاثیر پرگابالین بر درد، آن را به یکی از انتخاب های اول متخصصان برای تسکین درد، تبدیل کرده است. برای اطلاع از کاربردها، دوز، نحوه مصرف، عوارض، تداخلات و … در مورد داروی پرگابالین، با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

پرگابالین چیست؟

پرگابالین (pregabalin) یا لیریکا به صورت رسمی، نوعی داروی ضد تشنج و داروی ضد اضطراب است که در سال ۲۰۰۴ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان شرایط مختلفی مانند درد های عصبی، تشنج، درد ناشی از آسیب های دیابت، درد های ناشی از زونا (نوعی بیماری دردناک پوستی) و … برای افراد ۱۷ سال به بالا، تایید شد. داروی پرگابالین با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی به کنترل درد و تشنج می پردازد. بر اساس بررسی هایی که اخیرا انجام شده است، لیریکا برتسکین درد، اثربخشی بسیاری دارد و با گذر زمان، خاصیت پرگابالین در کنترل درد بیشتر می شود.

پرگابالین فقط با تجویز پزشک و نسخه مصرف می شود و به سه شکل وجود دارد:۱- کپسول پرگابالین ۲- شربت پرگابالین ۳- قرص پرگابالین با رهش طولانی مدت و هر سه شکل پرگابالین به صورت خوراکی مصرف می شوند. پرگابالین معمولا نوعی داروی ژنریک محسوب می شود، یعنی نام ماده فعال در ساختار و ترکیبات آن، با نام برند تجاری آن دارو مشابه و یکسان است.

پرگابالین یا لیریکا چیست؟

بیشتر بخوانید: چگونه اثر قرص را از بین ببریم؟ روش های سریع از بین بردن تاثیر دارو

مکانیسم اثر پرگابالین

مکانیسم اثر داروی پرگابالین بر مغز هنوز با جزئیات کامل و به طور دقیق مشخص نیست. با این حال، می توان گفت پس از مصرف پرگابالین یا لیریکا، این ماده با تاثیر بر کانال های کلسیمی در مغز، به کنترل و مهار کردن احساس درد کمک می کند. پرگابالین با تاثیر بر کانال های کلسیمی در مغز، ترشح برخی از مواد شیمیایی، مانند گلوتامات (نوعی ماده شیمیایی در مغز مربوط به احساس درد) را محدود می کند و به این صورت بر تسکین درد و کنترل تشنج تاثیر می گذارد.

پرگابالین برای چیست؟

پرگابالین برای درمان شرایط مختلف و متفاوتی استفاده می شود، اما امروزه بیشترین کاربرد، تاثیر پرگابالین بر درد است. طبق پژوهش ها، تجویز پرگابالین برای تسکین درد های مزمن، علاوه بر درمان درد، خلق و خوی بیماران را نیز بهتر می کند و اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی آن، منجر به بهبود کلی رضایت از زندگی می شود. درد های عصبی قابل درمان با قرص لیریکا شامل درد ناشی از اعصاب آسیب دیده در افراد مبتلا به دیابت، درد هنگام بیماری زونا (نوعی بیماری شدید پوستی) و درد اندام های مختلف بدن مثل دست و پا و … می شوند. پرگابالین برای صرع نیز استفاده می شود، زیرا به کنترل و مدیریت تشنج ها کمک می کند. پرگابالین در موارد زیر استفاده می شود:

  • دیابت
  • کمردرد
  • دندان درد
  • سیاتیک
  • ترک اعتیاد
  • سردرد
  • فیبرومیالژیا
  • زونا
  • سندروم پای بی قرار
  • اختلالات اضطرابی
  • صرع و تشنج

پرگابالین و دیابت

داروی پرگابالین برای درمان درد های ناشی از دیابت، کاربرد زیادی دارد. دیابت با آسیب به اعصاب بدن، در برخی افراد، موجب درد و بی حسی در نواحی دست، پا و … می شود. طبق پژوهش ها، با کپسول پرگابالین می توان تا حد زیادی درد های ناشی از دیابت را کنترل کرد. مطالعات نشان دادند که پرگابالین و دیابت رابطه بسیار مهمی دارند و می توان گفت قرص پرگابالین یکی از بهترین انتخاب ها برای درمان درد های دیابتی محسوب می شود.

پرگابالین برای کمردرد

مصرف قرص پرگابالین برای کمردرد هنوز مورد پژوهش و بررسی است. پرگابالین برای دیسک کمر و همچنین درد های ناگهانی و شدید ناحیه کمر بررسی شده است و تا حد زیادی اثربخش بوده است. دانشمندان می گویند استفاده از پرگابالین برای کمر درد علاوه بر تسکین درد به بیماران در بهبود کیفیت خواب و رضایت از زندگی نیز کمک می کند. شواهد نشان داد خاصیت لیریکا اگر همراه با دارو های ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، استامینوفن و … مصرف شود، بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

پرگابالین برای دندان درد

پرگابالین برای دندان درد در بیمارانی که عصب کشی و درمان ریشه دندان انجام می دهند، مورد بررسی قرار گرفت. طبق پژوهش ها، اگر کپسول پرگابالین برای دندان درد حدودا ۳۰ دقیقه قبل از انجام فرآیند دندانپزشکی مصرف شود، تا حد زیادی درد را کاهش می دهد. همچنین طبق مطالعات، پس از انجام عصب کشی یا ترمیم ریشه، برای درد روز های بعد نیز، افرادی که از پرگابالین همراه با ایبوپروفن استفاده کردند، درد بسیار کمتری را نسبت به دیگران، گزارش دادند.

پرگابالین برای ترک اعتیاد

پرگابالین برای ترک اعتیاد کاربرد های زیادی دارد، زیرا می تواند علائم ترک را بهبود ببخشد و فرآیند ترک اعتیاد را برای افراد، تسهیل کند. طبق پژوهش ها، پرگابالین برای ترک اعتیاد به بنزودیازپین ها و مواد افیونی مانند آلپرازولام، دیازپام، مورفین، متادون و … می تواند بسیار مفید باشد. پرگابالین برای ترک اعتیاد به الکل نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تا حد زیادی مثبت بود. علائم ترک اعتیاد به این مواد ممکن است به قدری آزاردهنده باشد که باعث مصرف مجدد شود، اما پرگابالین برای ترک اعتیاد به گونه ای عمل می کند که تحمل علائم ترک تسهیل می شود.

احتمال سوء مصرف و اعتیاد به داروی پرگابالین وجود دارد، پس اگر قصد دارید از پرگابالین برای ترک اعتیاد استفاده کنید، حتما تحت نظارت پزشک این کار را انجام دهید.

پرگابالین برای سیاتیک

پرگابالین برای سیاتیک (درد و ضعف در پایین تنه بدن مانند پا) نیز می تواند اثربخش و مفید باشد. طبق پژوهش ها، پرگابالین به تسکین و بهبود درد ناحیه پا در سیاتیک کمک می کند. با این حال، طبق مطالعات، اثربخشی پرگابالین برای سیاتیک در درازمدت بیشتر از کوتاه مدت است و شواهد نشان می دهند که کپسول پرگابالین برای درمان درد در ناحیه پا پس از آسیب یا عمل جراحی نیز می تواند مفید باشد.

پرگابالین برای سردرد

پرگابالین برای سردرد مورد بررسی قرار گرفته است و شواهد نشان داده اند که پرگابالین در درمان سردرد و میگرن موثر بوده است. استفاده از پرگابالین برای سردرد هنوز به طور رسمی تایید نشده است و مورد پژوهش است، اما آخرین بررسی های دانشمندان نشان می دهد که مصرف پرگابالین به همراه داروی تئوفیلین برای سردرد اثربخشی زیادی دارد.

پرگابالین و فیبرومیالژیا

پرگابالین برای فیبرومیالژیا و کنترل آن به طور رسمی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است. فیبرومیالژیا نوعی بیماری است که با انقباض و درد عضلات و مفاصل همراه است. پرگابالین برای درمان فیبرومیالژیا طبق پژوهش ها، موثر بوده است و بررسی های اخیر دانشمندان نیز، نشان می دهد که اثربخشی پرگابالین برای کنترل درد در فیبرومیالژیا نسبت به عوارض آن، بیشتر است. در نتیجه پرگابالین در درمان فیبرومیالژیا، جزو یکی از بهترین انتخاب ها می باشد.

پرگابالین و زونا

طبق مطالعات، تاثیر پرگابالین بر درد ناشی از تبخال و مشکلات پوستی که از عوارض زونا است، امیدوار کننده و قابل ملاحظه است. عوارض پوستی زونا با درد شدید همراه است که می تواند آزاردهنده باشد، پرگابالین در کنترل و درمان این درد جزو اولین انتخاب متخصصان و پزشکان است. پرگابالین برای زونا چندین سال است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است و بر اساس پژوهش های اخیر نیز، همچنان قرص پرگابالین یکی از بهترین درمان های درد ناشی از زونا محسوب می شود.

پرگابالین برای پای بی قرار

طبق بررسی های اخیر، پرگابالین برای پای بی قرار به عنوان نوعی درمان یا کنترل کننده علائم استفاده می شود. سندروم پای بی قرار نوعی اختلال است که باعث تحریک و تحرک بیش از حد پا ها خصوصا در زمان استراحت، می شود. در یک پژوهش، به بیماران برای کنترل تحرک پا، کپسول پرگابالین داده شد و نتایج نشان داد پرگابالین برای پای بی قرار، درمانی موثر محسوب می شود.

پرگابالین برای اختلالات اضطرابی

طبق مطالعات، پرگابالین برای درمان اختلالات اضطرابی خصوصا اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، موثر بوده است. لیریکا با مسدود کردن انتقال دهنده های شیمیایی در مغز که مربوط به اضطراب هستند، علائم اضطراب را کاهش می دهد. طبق پژوهش ها، درمان اختلالات اضطرابی با پرگابالین، نسبت به بقیه درمان ها سریع تر است و یک ساعت پس از مصرف کپسول پرگابالین، اثرات ضداضطراب آن بر بدن احساس می شود.

پرگابالین برای صرع و تشنج

بر اساس گفته Pubmed، پرگابالین در کنترل تشنج ها در بیماری صرع موثر و اثربخش است. با اینکه مصرف پرگابالین با عوارض جانبی همراه است، اما دانشمندان همچنان عقیده دارند که با وجود در نظر گرفتن عوارض، پرگابالین می تواند در درمان و کنترل صرع موفق عمل کند. پرگابالین تعداد و شدت تشنج ها در صرع را کاهش می دهد.

پرگابالین یا گاباپرل

نحوه مصرف پرگابالین

پرگابالین به صورت کپسول و حتی شربت پرگابالین وجود دارد و عمدتا به صورت خوراکی مصرف می شود. کپسول پرگابالین را می توانید به همراه مواد غذایی یا به تنهایی مصرف کنید. طریقه مصرف پرگابالین باید دقیقا طبق دستورالعمل پزشک باشد و به هیچ عنوان خودسرانه تعداد یا دوز دارو را تغییر ندهید. در دستورالعمل نحوه مصرف این دارو، پیشنهاد می شود قرص پرگابالین را هر روز در زمان و ساعت مشخصی مصرف کنید. مثلا سعی کنید هر شب ساعت ۷ مصرف پرگابالین را انجام دهید.

به هیچ عنوان کپسول یا قرص پرگابالین را در دهان خود نجوید و سعی کنید با آب زیاد آن را ببلعید. طریقه مصرف پرگابالین در قالب شربت پرگابالین، به این صورت است که باید با سرنگ یا قاشق مخصوص که معیارهای اندازه گیری و سنجش مقدار را دارند، مصرف شود تا بتوانید بر دوز مصرف آن نظارت داشته باشید.

بهترین زمان مصرف کپسول پرگابالین

بهترین زمان مصرف کپسول پرگابالین با رهش طولانی مدت، هنگام غروب پس از مصرف یک وعده غذایی است. بهتر است پرگابالین را با معده خالی مصرف نکنید. زمان مصرف قرص پرگابالین عادی، ساعت هایی در روز است که معده شما خالی نیست و می توانید هر روز در همان ساعت آن را مصرف کنید. پیشنهاد می کنیم داروی پرگابالین را هر روز در ساعت های مشخص مصرف کنید.

پرگابالین چند روز در بدن می ماند؟

پرگابالین بین ۱ تا ۲ روز در بدن می ماند. نیمه عمر پرگابالین در بدن حدودا ۶ ساعت است، یعنی تقریبا ۶ ساعت طول می کشد تا نصف پرگابالین مصرفی از سیستم بدن خارج شود. با این حال، باید بدانید مشتقات ناشی از مصرف لیریکا، گاهی بین ۵ تا ۶ روز پس از مصرف قرص پرگابالین، در بدن می مانند.

دوز پرگابالین

دوز پرگابالین برای افراد با توجه به شرایط آن ها، متفاوت خواهد بود. دوز معمول پرگابالین با روزی یک یا دو قرص پرگابالین ۵۰  میلی گرم آغاز می شود و نسبت به میزان درد بیمار، تا روزی یک یا دو قرص پرگابالین ۲۰۰ افزایش پیدا می کند. برای اینکه بدانید دوز مصرف پرگابالین مناسب شما چقدر است باید حتما با پزشک یا متخصص مشورت کنید. با این حال، ما به منظور آگاهی در مورد انواع دوز پرگابالین، راهنمایی هایی را ارائه خواهیم داد.

  • دوز پرگابالین برای دیابت: دوز مصرف پرگابالین برای دیابت معمولا با ۳ عدد کپسول پرگابالین ۵۰ میلی گرم در روز آغاز خواهد شد. اگر قرص پرگابالین با رهش طولانی مدت مصرف می کنیدُ احتمالا با روزی یک عدد کپسول پرگابالین ۱۶۵ میلی گرم باید شروع کنید. دوز مصرف پرگابالین با گذشت زمان بیشتر خواهد شد، اما معمولا حداکثر دوز پرگابالین برای دیابت ۳۰۰ میلی گرم در یک شبانه روز خواهد بود.
  • دوز پرگابالین برای تشنج: دوز مصرف پرگابالین برای کنترل تشنج، معمولا با ۲ یا ۳ کپسول پرگابالین با مجموع ۱۵۰ میلی گرم در روز آغاز می شود و به مرور زمان بیشتر می شود. حداکثر دوز پرگابالین در روز برای کنترل و درمان تشنج ۶۰۰ میلی گرم در نظر گرفته می شود.
  • دوز پرگابالین برای اختلالات اضطرابی: دوز مصرف پرگابالین یا لیریکا برای اختلالات اضطرابی با روزی ۲ عدد کپسول پرگابالین ۷۵ میلی گرم شروع می شود و با توجه به سرعت و بهبود علائم فرد در ادامه تغییر خواهد کرد. در نهایت برای درمان اختلالات اضطرابی با پرگابالین حداکثر دوز ۴۵۰ میلی گرم تخمین زده می شود.
  • دوز پرگابالین برای فیبرومیالژیا: دوز پرگابالین برای درمان درد ناشی از فیبرومیالژیا در ابتدا احتمالا با روزی دو کپسول پرگابالین ۷۵ میلی گرم، آغاز می شود. حداکثر دوز پرگابالین پیشنهادی برای درمان فیبرومیالژیا در روز ۴۵۰ میلی گرم در نظر گرفته می شود.
  • دوز پرگابالین برای درد پس از زونا: دوز ابتدایی پرگابالین برای درمان درد ناشی از زونا، با توجه به شرایط فرد یک یا دو کپسول پرگابالین ۷۵ تا ۱۵۰ میلی گرم خواهد بود. حداکثر دوز پرگابالین پیشنهادی برای درمان درد ناشی از زونا، در روز ۶۰۰ میلی گرم است.
  • دوز پرگابالین برای درد ستون فقرات: دوز پرگابالین برای درد های ستون فقرات مانند دیسک کمر، سیاتیک و … نیز با دو کپسول پرگابالین ۷۵ میلی گرم در روز آغاز می شود. این دوز به مرور و با گذشت زمان افزایش پیدا می کندُ اما پیشنهاد می شود از ۶۰۰ میلی گرم در روز تجاوز نکند.

گرچه دوز های ذکر شده معمول ترین دوز ها طبق منابع هستند، اما هر فرد باید دقیقا طبق دستورالعمل پزشک یا متخصص خود تعداد و دوز مناسب را مصرف کند.

اگر یک دوز پرگابالین را فراموش کردم چه کنم؟

اگر مصرف پرگابالین را در یک نوبت فراموش کرده اید، سعی کنید در اولین فرصت آن را مصرف کنید. با این حال، اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، فقط دوز بعدی را مصرف کنید و سپس طبق دستور پزشک مصرف را ادامه دهید. به هیچ عنوان در یک نوبت، دو دوز کپسول پرگابالین را همزمان مصرف نکنید. اگر بیشتر از دو دوز پشت سرهم را فراموش کرده اید، برای ادامه مصرف با پزشک مشورت کنید.

پرگابالین یا لیریکا

عوارض قطع ناگهانی پرگابالین

طبق مطالعات، عوارض قطع ناگهانی قرص پرگابالین می تواند شامل بی خوابی، سردرد، حالت تهوع، اضطراب، تعرق زیاد، افکار خودکشی و توهم باشد. قطع مصرف یا جایگزینی داروی پرگابالین باید با نظارت و مشورت پزشک انجام شود، در غیر این صورت عوارض ناشی از قطع کردن آن می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

اوردوز پرگابالین

مصرف زیاد پرگابالین می تواند باعث ایجاد عوارض جدی و علائم اودوز پرگابالین شود. بالاترین و حداکثر دوز پرگابالین که توسط دانشمندان بررسی شده است، ۶۰۰ میلی گرم می باشد. دوز بالای پرگابالین به گونه ای که بیشتر از ۶۰۰ میلی گرم باشد، می تواند باعث ایجاد علائم اوردوز شود. طبق پژوهش ها، نشانه های مصرف زیاد پرگابالین و علائم اوزدوز پرگابالین عبارتند از:

  • خواب آلودگی شدید
  • آتاکسی (بی نظمی و ناهماهنگی در حرکت ماهیچه ها)
  • اختلال در تکلم
  • بی حسی دست و پا
  • ترمور (لرزش دست و پا)
  • اختلال در تنفس

در صورتی که مصرف زیاد پرگابالین موجب غش کردن یا تشنج شد، سریعا به درمانگاه مراجعه کنید. مطالعات نشان می دهند ۸۳ درصد از موارد اوردوز پرگابالین یا مسمومیت آن، با نظارت های پزشکی بهبود پیدا می کند.

پرگابالین یا نوریکا

عوارض پرگابالین

عوارض مصرف کپسول پرگابالین شامل علائم ناخوشایندی است که پس از مصرف کپسول پرگابالین برای فرد مصرف کننده به وجود می آیند. برخی از این عوارض رایج هستند، با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند و جای نگرانی ندارند. عوارض رایج پرگابالین عبارتند از:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • اسهال
  • خواب آلودگی
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع
  • تورم در نواحی پا، آرنج و دست ها
  • استفراغ
  • افزایش وزن
  • اختلال خفیف در حافظه

عوارض جدی پرگابالین

عوارض جدی پرگابالین شامل عوارض جانبی ناشی از مصرف کپسول پرگابالین هستند که می توانند ریسک و خطر بیشتری برای سلامتی داشته باشند. در صورت مشاهده این عوارض پرگابالین، هرچه سریع تر به درمانگاه مراجعه کنید و پزشک خود را مطلع کنید. عوارض جدی پرگابالین عبارتند از:

  • داشتن افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی
  • غش کردن
  • درد در قفسه سینه
  • تعرق زیاد
  • از دست دادن هشیاری
  • استفراغ شدید
  • آبی شدن لب ها یا ناخن ها
  • تشنج
  • هذیان و توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند)
  • یبوست شدید
  • وجود خون در ادرار

عوارض مصرف طولانی مدت پرگابالین

عوارض مصرف طولانی مدت پرگابالین با مصرف این دارو در درازمدت ایجاد می شوند. یکی از مهم ترین عوارض مصرف پرگابالین در درازمدت، احتمال اعتیاد به پرگابالین و سوء مصرف آن است. عوارض طولانی مدت پرگابالین عبارتند از:

  • ضعف عضلات و مفاصل
  • افزایش وزن
  • اختلال در تنفس
  • یبوست مزمن
  • معده درد
  • تورم مفاصل دست و پا

آیا قرص پرگابالین خواب آور است؟

بله، طبق مطالعات، پرگابالین دارویی خواب آور محسوب می شود. بهتر است پس از مصرف پرگابالین از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به توجه و هشیاری دارند، اجتناب کنید. اثر خواب آلودگی پرگابالین با افزایش دوز بیشتر خواهد شد، اما پس از مدتی بهبود پیدا خواهد کرد. به دلیل اثرات خواب آلودگی ناشی از مصرف پرگابالین، بهتر است آن را شب مصرف کنید.

پرگابالین و چاقی

شواهد زیادی مبنی بر ارتباط بین پرگابالین و چاقی وجود دارد. طبق پژوهش ها، حدودا بین ۲ تا ۱۴ درصد از افرادی که داروی پرگابالین را مصرف می کنند، اضافه وزن خواهند داشت. افزایش وزن یکی از عوارض طولانی مدت مصرف پرگابالین است، یعنی مصرف پرگابالین در کوتاه مدت، احتمالا با چاقی همراه نخواهد بود. دلیل افزایش وزن پس از مصرف پرگابالین احتمالا به کاهش فعالیت ناشی از اثرات خواب آلودگی و افزایش اشتها مربوط است.

پرگابالین یا لیریکا چیست

موارد منع مصرف پرگابالین

پرگابالین با وجود اثربخشی زیادی که دارد، می تواند عوارض آزاردهنده داشته باشد و برای برخی از افراد موجب ایجاد مسائل و مشکلاتی شود. موارد منع مصرف پرگابالین به شرایطی می گویند که در صورت وجود آن ها، مصرف پرگابالین توصیه نمی شود یا حداقل باید با احتیاط بیشتری صورت بگیرد. موارد منع مصرف پرگابالین عبارتند از:

  • سن کمتر از ۱۸ سال یا بیشتر از ۶۵ سال
  • سابقه سوء مصرف مواد
  • بارداری یا شیردهی
  • اختلال در کارکرد کلیه
  • اختلالات تنفسی
  • سابقه مشکلات قلبی
  • داشتن افکار خودکشی
  • تعداد کم پلاکت ها (نوعی سلول سفید مربوط به سیستم ایمنی) در خون

پرگابالین در بارداری

مصرف پرگابالین در بارداری به دلیل اثرات و ضرر های آن بر سلامت جنین و مادر، توصیه نمی شود. پرگابالین در رده بندی داروهای بارداری، در دسته C قرار می گیرد، یعنی مصرف هیچ مقداری از آن در بارداری بدون ریسک نیست و فقط در صورتی تجویز خواهد شد که هیچ گزینه بهتری وجود نداشته باشد. مصرف دوز بالای پرگابالین در بارداری می تواند برای جنین با خطرات و ریسک هایی همراه باشد. پرگابالین در بارداری می تواند با عوارضی همراه باشد، پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، برای مصرف قرص پرگابالین با پزشک خود مشورت کنید.

پرگابالین در شیردهی

پرگابالین در شیردهی نیز مانند بارداری توصیه نمی شود. پرگابالین می تواند از طریق شیر، به نوزاد منتقل شود. با توجه به اینکه عوارض مصرف پرگابالین برای یک نوزاد می تواند خطرناک یا شدید باشد، احتمالا باید شیردهی یا داروی پرگابالین را حذف کنید. گرچه عوارض پرگابالین برای نوزاد در دوران شیردهی نسبت به بارداری، بسیار کمتر است، اما با این وجود، مصرف پرگابالین در دوران شیردهی حتما باید با نظارت پزشک صورت بگیرد.

حساسیت به قرص پرگابالین

یکی از موارد منع مصرف پرگابالین، حساسیت به قرص پرگابالین است. با توجه به اینکه مصرف پرگابالین با عوارضی همراه است، از کجا باید بفهمیم به قرص پرگابالین حساسیت داریم؟ علائم حساسیت به قرص پرگابالین عبارتند از:

  • واکنش های پوستی: ایجاد خارش، قرمزی، التهاب پوست و …پس از مصرف پرگابالین یکی از نشانه های حساسیت به قرص پرگابالین است. این واکنش های پوستی عمدتا در نواحی صورت، لب ها و دهان است.
  • واکنش های تنفسی: واکنش های تنفسی ناشی از حساسیت به قرص پرگابالین شامل سختی در نفس کشیدن، دشواری در بلع و تورم گلو می باشد.
  • علائم دیگر: علائم دیگر حساسیت به قرص پرگابالین شامل تب، آنزیم های غیرعادی کبد و … می شود.

پرگابالین یا نوریکا

تداخل دارویی پرگابالین

تداخل های دارویی پرگابالین شامل داروهایی هستند که مصرف آن ها به همراه پرگابالین، ممکن است عوارض پرگابالین را تشدید کنند یا اثرات آن را تغییر دهند. تداخل های دارویی پرگابالین عبارتند از:

  • داروهای آنتی هیستامین مانند سیتریزین و دیفن هیدرامین
  • دارو های دیابت مانند روسیگلیتازون و پیوگلیتازون
  • داروهای آرام بخش مانند لورازپام یا آلپرازولام
  • دارو های فشارخون مانند کاپتوپریل، انالاپریل و لیزینوپریل
  • دارو های مسکن مانند اکسی کدون

مهم ترین تداخل های دارویی پرگابالین را ذکر کردیم. با این حال، باید در نظر داشته باشید که ممکن است داروهای بیشتری با مصرف پرگابالین، تداخل داشته باشند، پس بهتر است قبل از مصرف هر دارو با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار: مصرف همزمان پرگابالین با مواد مخدر مانند ماریجوانا، هروئین و … می تواند بسیار خطرناک یا کشنده باشد.

 

پرگابالین و الکل

مصرف پرگابالین و الکل به صورت همزمان می تواند بسیار خطرناک و آسیب زا باشد. الکل عوارض مصرف قرص پرگابالین را تشدید می کند. به هیچ عنوان الکل و پرگابالین را با هم مصرف نکنید، اما اگر این را کرده اید، سریعا به درمانگاه مراجعه کنید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

اعتیاد به پرگابالین 

طبق پژوهش، مصرف زیاد پرگابالین یا استفاده نامتناسب از آن، می تواند موجب اعتیاد به پرگابالین شود. مصرف خودسرانه پرگابالین یا تغییر دوز آن بدون مشورت با پزشک، موجب سوء مصرف پرگابالین خواهد شد. به دلیل اثرات آرام بخش پرگابالین، تمایل به مصرف بیشتر آن ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و نهایتا منجر به اعتیاد به پرگابالین شود. سوء مصرف پرگابالین عمدتا با سوء مصرف مواد مخدر همراه می شود که در این صورت ریسک و خطرات اعتیاد به پرگابالین، دو چندان خواهد شد.

ترک قرص پرگابالین

ترک پرگابالین یا کنار گذاشتن آن می تواند با علائم ترک پرگابالین یا به اصطلاح عامیانه، خماری پرگابالین، همراه باشد و ناخوشایند شود. علائم ترک اعتیاد پرگابالین عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • اضطراب
  • اسهال
  • بی خوابی
  • کاهش اشتها
  • افزایش فشارخون

شدت و مدت زمان علائم ترک پرگابالین با توجه به دوز مصرف پرگابالین و شرایط فرد می تواند متفاوت باشد. برای مدیریت بهتر علائم و کاهش شدت آن ها با پزشک مشورت کنید.

از دست ندهید: برای ترک اعتیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

تست اعتیاد پرگابالین

ممکن است برای برخی سوال پیش آمده باشد که آیا تست اعتیاد پرگابالین را نشان می دهد یا نه. بین ۲ تا ۴ روز پس از مصرف پرگابالین، می توان مشتقات آن را در ادرار با تست اعتیاد تشخیص داد. در بعضی موارد بین ۵ تا ۶ روز پس از مصرف پرگابالین نیز ممکن است تست اعتیاد مثبت باشد. در نتیجه می توان گفت به طور کلی تا چند روز پس از مصرف پرگابالین، در آزمایش خون و ادرار می توان مشتقات پرگابالین را مشاهده کرد.

مطالعه بیشتر: چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

تفاوت پرگابالین و گاباپنین

تفاوت پرگابالین و گاباپنتین در شدت و مدت زمان اثر آن ها است. پرگابالین و گاباپنتین هر دو جزو داروی های ضد تشنج هستند که جزو گاباپنتوئید ها (نوعی دسته دارویی) محسوب می شوند. مکانیسم اثر پرگابالین و گاباپنتین تقریبا مشابه است و هر دو بر احساس درد تاثیر می گذارند. طبق پژوهش ها، پرگابالین حدودا ۲ و نیم برابر، اثر بیشتری نسبت به گاباپنتین دارد و اثر آن روی بدن نسبت به گاباپنتین بسیار سریع تر است. با این حال، عوارض پرگابالین خصوصا در زمینه افزایش وزن نسبت به عوارض جانبی گاباپنتین، شدیدتر است. برای انتخاب بهتر بین گاباپنتین یا پرگابالین باید با پزشک خود در مورد اثربخشی و عوارض آن ها مشورت کنید.

پرگابالین و کاربامازپین

پرگابالین و کاربامازپین هر دو نوعی مسکن هستند و از نظر کارکرد با یکدیگر، شباهت زیادی دارند. پژوهش ها نشان می دهند که مصرف کاربامازپین و پرگابالین به صورت مکمل می تواند تا حد زیادی درد را در بیماران کاهش دهد. با این حال، باید بدانید که پرگابالین و کاربامازپین وقتی به صورت همزمان مصرف شوند، عوارض شدیدتری خواهند داشت، پس برای مصرف هرکدام از آن ها با متخصص مشورت کنید.

پرگابالین یا نوریکا

جایگزین قرص پرگابالین

جایگزین های پرگابالین به داروهایی می گویند که تقریبا اثر مشابهی دارند و در صورت لزوم می توان این دارو ها را جایگزین پرگابالین کرد. اگر عوارض جانبی پرگابالین آزاردهنده باشد، مصرف داروهای جایگزین با مشورت پزشک می تواند راهکار مناسبی باشد. جایگزین های پرگابالین عبارتند از:

جایگزین کردن داروهای دیگر به جای قرص پرگابالین باید به صورت تدریجی و با مشورت پزشک انجام شود. به هیچ عنوان خودسرانه مقدار و نوع داروی خود را تغییر ندهید.

نام تجاری پرگابالین

نام های تجاری پرگابالین انواع مختلفی دارند. از مهم ترین نام های تجاری پرگابالین می توان به لیریکا (لایریکا)، نوریکا، پرگابایوکس، پرگابالین فایزر، گاباپرل و گاباترانس اشاره کرد. پس اگر نام های دیگر پرگابالین را شنیدید، جای نگرانی نیست، زیرا محتوای کپسول های پرگابالین و تاثیر آن ها مشابه و یکسان است. پرگابالین با دوز ها و نام های تجری مختلفی در بازار وجود دارد. انواع و دوزهای پرگابالین عبارتند از:

  • کپسول پرگابایوکس ۵۰ میلی گرم
  • کپسول پرگابایوکس ۱۰۰ میلی گرم
  • کپسول لیریکا ۱۵۰ میلی گرم
  • کپسول لیریکا ۳۰۰ میلی گرم
  • کپسول نوریکا ۷۵ میلی گرم
  • کپسول نوریکا ۱۵۰ میلی گرم
  • کپسول پرگابالین ۱۰۰ میلی گرم
  • کپسول پرگابالین ۲۰۰ میلی گرم
  • کپسول گاباپرل ۱۵۰ میلی گرم
  • کپسول گاباپرل ۳۰۰ میلی گرم
  • کپسول گاباترانس ۳۰۰ میلی گرم

نگهداری پرگابالین

دارو یا کپسول پرگابالین را در دمای اتاق و بین دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. قرص پرگابالین را از تابش نور و رطوبت دور نگه دارید و سعی کنید آن را در محلی نگه داری کنید که در دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نباشد. در صورتی که می خواهید پرگابالین را دور بیندازید، این کار را به گونه ای انجام دهید تا برای کودکان و حیوانات خانگی، قابل مصرف نباشد.

پرگابالین یا لیریکا چیست؟

سوالات متداول

در این بخش سعی می کنیم به سوالات رایج شما در مورد پرگابالین پاسخی خلاصه بدهیم.

آیا قرص پرگابالین مرفین دارد؟

خیر، با توجه به توضیحات دانشمندان در مورد ترکیبات پرگابالین، قرص پرگابالین مرفین ندارد. پرگابالین جزو مواد افیونی که در مشتقات خود، مورفین دارند، محسوب نمی شود و پرگابالین و مورفین دو ماده شیمیایی با ساختار و مکانیسم اثر متفاوت محسوب می شوند.

ایا می توان بدون نسخه پرگابالین را تهیه کرد؟

به دلیل احتمال سوء مصرف و اعتیاد، پرگابالین را بدون نسخه پزشک، نمی توان تهیه کرد. در بیشتر داروخانه ها نیز پرگابالین فقط با ارائه مدارک شناسایی، به فرد مصرف کننده، تحویل داده می شود.

آیا پرگابالین بر باروری تاثیر می گذارد؟

پرگابالین در میزان باروری زن یا مرد تاثیر قابل ملاحظه ای نمی گذارد. با این حال به دلیل عوارض ناشی از آن برای جنین، بهتر است اگر قصد باردار شدن دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا مصرف پرگابالین خطرناک است؟

مصرف قرص پرگابالین اگر طبق دستورالعمل پزشک و داروساز باشد، خطرناک نیست و صرفا با عوارض جانبی خفیف همراه است. مصرف همزمان پرگابالین با برخی مواد مانند ماریجوانا یا هروئین، می تواند بسیار خطرناک یا حتی کشنده باشد.


منابع: NHS, medline, Drugs, healthline, clevelandclinicdrugbank,  webmd, mayoclinic

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.