اختلال نارکولپسی یا حمله خواب یا narcolepsy یک اختلال خواب است و یک بیماری عصبی مزمن است که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خواب غیرطبیعی می شود که می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. نارکولپسی یک بیماری نادر است. کارشناسان تخمین می زنند که از هر ۲۰۰۰ نفر ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم نارکولپسی یا اختلال حمله خواب معمولاً بین سنین ۷ تا ۲۵ سالگی شروع می شود، اگرچه این بیماری اغلب فوراً تشخیص داده نمی شود و اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. معمولاً از اواسط نوجوانی شروع می شود.

نارکولپسی یا حمله خواب باعث خواب آلودگی قابل توجه در طول روز و “حملات خواب” یا میل شدید برای به خواب رفتن و خواب چندپاره ضعیف در شب می شود. در بسیاری از موارد، باعث از دست دادن غیرمنتظره و موقتی کنترل ماهیچه ها می شود که به آن کاتاپلکسی معروف است. این را می توان با فعالیت تشنجی به خصوص در کودکان اشتباه گرفت.

نارکولپسی به خودی خود یک بیماری کشنده نیست، اما دوره های آن می تواند منجر به تصادفات، جراحات یا موقعیت های تهدید کننده زندگی شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به نارکولپسی ممکن است در حفظ شغل، عملکرد خوب در مدرسه یا داشنگاه و حفظ روابط به دلیل خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز مشکل داشته باشند. درمان نارکولپسی برای کمک به مدیریت در دسترس هستند.

علائم نارکولپسی

تعداد دفعات و شدت علائم نارکولپسی ممکن است متفاوت باشد. علامت اصلی اختلال نارکولپسی خواب آلودگی بیش از حد در طول روز است، اما ممکن است شامل کاتاپلکسی، توهمات خواب و بیداری و فلج خواب نیز باشد. همچنین می تواند الگوهای خواب شبانه را مختل کند.

علائم نارکولپسی معمولاً در نوجوانی یا اوایل بیست سالگی فرد شروع می شود، اما ممکن است ابتدا در دوران کودکی یا حتی اواخر بزرگسالی رخ دهد، اگرچه این اتفاق نادر است. چهار علامت اصلی نارکولپسی وجود دارد. طبق منابع، تنها یک نفر از هر سه نفر مبتلا به نارکولپسی دارای هر چهار علامت است.

اختلال نارکولپسی یا حمله خواب

خواب آلودگی در طول روز

تقریباً همه افراد مبتلا به نارکولپسی دچار خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز می‌شوند، که در آن فرد به طور ناگهانی یک میل شدید به خواب را تجربه می‌کند. خواب آلودگی در طول روز عملکرد صحیح را در روز دشوار می کند. گاهی اوقات این حمله خواب طوری اتفاق می افتد که متأسفانه می‌تواند منجر به آسیب شود. توجه به این نکته مهم است که افراد مبتلا به نارکولپسی بیشتر از افراد سالم نمی خوابند. الگوی خواب و بیداری آنها به سادگی مختل می شود و آنها سریعتر از حالت عادی وارد خواب REM (حرکت سریع چشم) می شوند.

نارکولپسی و کاتاپلکسی

کاتاپلکسی از دست دادن ناگهانی و موقت تون عضلانی است.کاتاپلکسی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در هنگام بیداری دچار کاهش ناگهانی و کوتاه مدت تون ماهیچه‌ای ارادی (ضعف) شود. این می تواند از افتادگی پلک (که به آن کاتاپلکسی جزئی گفته می شود) تا فروپاشی کامل بدن متغیر باشد. ضعف کاتاپلکسی معمولا از صورت شروع می شود و سپس به سمت زانو حرکت می کند. ممکن است منجر به افتادن فک، تکان دادن سر، افتادگی زانوها، لنگیدن و در موارد شدید، افتادن شود. این ضعف گذرا است و معمولاً از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

خنده و احساسات شدید، مانند هیجان و ترس، می تواند باعث ایجاد کاتاپلکسی شود. تعداد دفعات بروز آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این می تواند چندین بار در روز تا یک بار در سال اتفاق بیفتد. گاهی اوقات کاتاپلکسی ممکن است در اواخر دوره بیماری نارکولپسی رخ دهد، یا ممکن است به دلیل داروهایی که آن را سرکوب می کنند، مانند داروهای ضد افسردگی خاص، تشخیص داده نشود.

نارکولپسی و کاتاپلکسی

فلج خواب

فلج خواب ناتوانی در حرکت یا صحبت در هنگام به خواب رفتن، خوابیدن یا بیداری است. دوره فلج خواب در نارکولپسی فقط چند ثانیه یا چند دقیقه طول می کشند. فلج خواب از حالت فلجی در خواب REM (خواب عمیق) گرفته شده است. اگرچه بر حرکات چشم یا توانایی تنفس تأثیر نمی گذارد. فلج خواب به این معنی است که فرد نمی تواند یک تا دو دقیقه بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب حرکت کند یا صحبت کند. این ممکن است درست قبل از به خواب رفتن نیز اتفاق بیفتد. گاهی اوقات فلج با توهم یا احساس خفگی همراه است که می تواند بسیار ترسناک باشد.

توهم و نارکولپسی

افراد مبتلا به نارکولپسی ممکن است اغلب رویاهای واضحی ببینند که ممکن است هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن رخ دهد. افراد مبتلا به نارکولپسی همچنین ممکن است توهمات حسی بسیار واضحی را تجربه کنند که گاهی اوقات می تواند کاملاً ترسناک باشد. دو نوع مختلف از توهم وجود دارد که ممکن است افراد تجربه کنند:

  • توهمات هیپناگوژیک: زمانی رخ می دهد که افراد در حال به خواب رفتن هستند
  • توهمات هیپنوپمپیک: زمانی رخ می دهد که افراد در حال بیدار شدن هستند

سایر علائم اختلال نارکولپسی

خواب با تنظیم ضعیف حرکت سریع چشم (REM)
خواب REM مرحله ای از خواب است که در آن رویاهای واضح با از دست دادن تون عضلانی می بینید. معمولاً حدود ۹۰ دقیقه پس از به خواب رفتن شما شروع می شود. خواب REM می تواند در هر زمانی از روز برای افراد مبتلا به نارکولپسی اتفاق بیفتد، اغلب در عرض ۱۵ دقیقه پس از به خواب رفتن است.

خواب تکه تکه شده
اگرچه افراد مبتلا به نارکولپسی در طول روز بیش از حد خواب آلود هستند، اما ممکن است در به خواب رفتن و یا خواب ماندن در شب مشکل داشته باشند.

رفتارهای خودکار
پس از به خواب رفتن در حین فعالیتی مانند خوردن یا رانندگی، فرد مبتلا به نارکولپسی ممکن است برای چند ثانیه یا چند دقیقه به انجام آن فعالیت ادامه دهد بدون اینکه آگاهانه متوجه شود که آن را انجام می دهد.

سایر اختلالات خواب

نارکولپسی همچنین می تواند با سایر شرایط خواب مرتبط باشد، مانند:

برای درمان اختلال خواب به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

انواع نارکولپسی

دو نوع اصلی نارکولپسی وجود دارد: نوع ۱ و نوع ۲. آنها بر اساس دو عامل متمایز می شوند:

  • وجود یا عدم وجود کاتاپلکسی
  • اندازه گیری هورمون مغزی به نام هیپوکرتین (اورکسین) که به شما کمک می کند هوشیار و بیدار باشید

در نارکولپسی نوع ۱، کاتاپلکسی موجود است و آزمایشات عدم وجود یا پایین بودن سطح هیپوکرتین در مایع مغزی نخاعی (CSF) را نشان می دهد. حدود ۲۰ درصد از موارد نارکولپسی نوع ۱ هستند، افراد مبتلا به این نوع نارکولپسی در طول روز به دلیل سطوح پایین پروتئینی به نام هیپوکرتین در مغز، دچار اپیزودهای خواب آلودگی شدید و کاتاپلکسی می شوند. در نارکولپسی نوع ۲، کاتاپلکسی وجود ندارد و آزمایشات سطوح طبیعی هیپوکرتین CSF را مشخص می کند.

علائم نارکولپسی

علت نارکولپسی چیست؟

علت دقیق نارکولپسی ناشناخته است. با این حال، در اکثر افراد مبتلا به نوع ۱ (نارکولپسی همراه با کاتاپلکسی) مقدار پروتئین مغزی به نام هیپوکرتین کاهش یافته است. یکی از عملکردهای هیپوکرتین تنظیم چرخه خواب و بیداری شما است. در نارکولپسی، مجموعه سلول‌هایی که هیپوکرتین را تولید می‌کنند – واقع در ناحیه‌ای به نام هیپوتالاموس – آسیب دیده یا کاملاً از بین می‌روند.

دانشمندان فکر می کنند عوامل زیادی ممکن است باعث کاهش سطح هیپوکرتین شوند. یک جهش ژنی با سطوح پایین هیپوکرتین مرتبط است. اعتقاد بر این است که این کمبود ارثی، همراه با سیستم ایمنی که به سلول‌های سالم حمله می‌کند (یعنی یک مشکل خودایمنی)، به نارکولپسی کمک می‌کند. عوامل دیگری مانند استرس، ضربه مغزی یا تومور مغزی، قرار گرفتن در معرض سموم و عفونت نیز ممکن است نقش داشته باشند.

عوامل خطر

برخی از عوامل خطر اختلال نارکولپسی یا حمله خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سموم محیطی: فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و سایر سموم نیز می‌توانند بر مغز تأثیر بگذارند و توانایی مغز برای کنترل چرخه خواب/بیداری عادی را مختل کنند.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای درجه یک خانواده (مانند والدین یا خواهر و برادر) مبتلا به نارکولپسی دارید، ممکن است ۴۰ برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری باشید. اما درصد مواردی که در خانواده ها اتفاق می افتد کم است. محققان دریافته‌اند که افراد مبتلا به نارکولپسی تغییراتی در ژن گیرنده سلول T (نوعی از سلول‌های ایمنی تخصصی) دارند که ممکن است زمینه ژنتیکی را برای ابتلا به این بیماری ایجاد کند.
  • سن: دو دوره اوج تشخیص برای نارکولپسی وجود دارد: حدود ۱۵ سالگی و حدود ۳۶ سالگی.
  • ضربه مغزی قبلی: نارکولپسی می تواند پس از ضربه شدید به مناطقی از مغز که بیداری و خواب REM را تنظیم می کند، رخ دهد. تومورهای مغزی نیز ممکن است باعث نارکولپسی شوند.

نارکولپسی کودکان چیست؟

نارکولپسی کودکان علائمی مشابه نارکولپسی بزرگسالان دارد. نارکولپسی در کودکان کمتر تشخیص داده می شود و به اشتباه تشخیص داده می شود و تعیین تعداد کودکان مبتلا به این اختلال را دشوار می کند. با این حال، یک تخمین این است که نارکولپسی در کمتر از یک کودک از هر ۱۰۰۰۰۰ کودک رخ می دهد. علائم نارکولپسی در کودکان پنج یا شش ساله گزارش شده است، اما اغلب تا نوجوانی یا بعد از آن تشخیص داده نمی شود. ابتلا به اختلال نارکولپسی در دختران و پسران برابر است.

عوارض نارکولپسی

افراد مبتلا به نارکولپسی اغلب افسردگی و اضطراب دارند، اما مشخص نیست که آیا اینها علائم نارکولپسی هستند یا به دلیل علائم آن بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد. به دلیل خواب آلودگی بیش از حد و کاتاپلکسی، زندگی اجتماعی  فرد مبتلا به اختلال حمله خواب ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. به عنوان مثال، ممکن است در بیدار ماندن در جمع های اجتماعی مشکل داشته باشید یا ممکن است هنگام خندیدن کنترل عضلات خود را از دست بدهید.
شاید به دلیل سطح فعالیت کمتر یا متابولیسم کندتر، بسیاری از افراد مبتلا به نارکولپسی اضافه وزن دارند. بزرگسالان مبتلا به نارکولپسی به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از جمعیت عادی وزن دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که افراد مبتلا به نارکولپسی ممکن است خطر بیشتری برای رفتار خودکشی داشته باشند. نارکولپسی ممکن است باعث شود شما در به خاطر سپردن چیزها و تمرکز مشکل داشته باشید و اختلال بیشتری در فعالیت های روزانه شما ایجاد کند.

فقط به این دلیل که شما با نارکولپسی زندگی می کنید لزوماً به این معنی نیست که این عوارض را خواهید داشت. اما اختلال حمله خواب در برخی افراد عوارض نارکولپسی و تاثیراتی را تجربه خواهند کرد.

تشخیص تارکولپسی، تست نارکولپسی

نارکولپسی چگونه تشخیص داده می شود؟ اگر دچار خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز یا یکی از علائم رایج نارکولپسی هستید، با پزشک خود صحبت کنید.  برای تشخیص نارکولپسی دوره های عود کننده و سرکوب نشدنی نیاز به خواب، غرق شدن در خواب یا چرت زدن که در یک روز رخ می دهد باید حداقل سه بار در هفته در ۳ ماه گذشته روی داده باشند.

خواب آلودگی در طول روز در بسیاری از انواع اختلالات خواب رایج است. پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها به دنبال سابقه خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و دوره های از دست دادن ناگهانی تون عضلانی خواهند بود. در طول ویزیت، پزشک با پرسیدن چندین سوال در مورد خواب شما شروع می کند. مثلا:

  • آیا صبح‌ها احساس سرحالی می‌کنید، اما در بیشتر روز خواب‌آلود هستید؟
  • آیا متوجه می شوید که در زمان های نامناسب به خواب می روید؟
  • وقتی می خندید یا عصبانی می شوید، آیا تا به حال دچار ضعف ناگهانی عضلانی می شوید؟
  • وقتی از خواب بیدار می شوید، نمی توانید حرکت کنید یا صحبت کنید؟
  • آیا دارویی مصرف می کنید که به خوابتان کمک کند یا شما را خسته کند؟ (یک دارو ممکن است مقصر خواب آلودگی روزانه شما باشد.)
  • آیا سردرد صبحگاهی را تجربه می کنید و/یا همسرتان می گوید که با صدای بلند خروپف می کنید؟ (اینها می توانند سرنخ هایی از تشخیص جایگزین مانند آپنه خواب باشند.)

پزشک شما احتمالاً یک تست خواب شبانه، یک آزمایش در روز و همچنین چندین آزمایش دیگر را برای تعیین و تأیید تشخیص آنها تجویز می کند. در اینجا برخی از تست های خواب رایج وجود دارد که ممکن است پزشک شما تجویز کند:

آزمایش پلی سومنوگرافی (PSG) شما را ملزم می کند که شب را در یک مرکز پزشکی بگذرانید. پزشکان شما را تحت نظر خواهند داشت و هنگام خواب از الکترودهایی برای اندازه گیری فعالیت مغز، ضربان قلب و ریتم، حرکت چشم، حرکت عضلات و تنفس استفاده می کنند.
پزشک از شما یک تاریخچه دقیق خواب می خواهد که ممکن است شامل تکمیل مقیاس خواب آلودگی (ESS) باشد. ESS یک پرسشنامه ساده است و اینکه چقدر احتمال دارد در شرایط مختلف بخوابید را اندازه گیری می کند.
پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک ثبت دقیق از الگوی خواب خود را برای حدود یک هفته نگه دارید. این رکورد خواب به پزشک کمک می کند تا ارتباط بین هوشیاری و الگوی خواب شما را نشان دهد.
تست تأخیر خواب چندگانه (MSLT) تعیین می کند که چقدر طول می کشد تا در طول روز به خواب بروید و با چه سرعتی وارد خواب REM می شوید. این آزمایش اغلب یک روز پس از PSG انجام می شود. شما باید چهار تا پنج چرت در طول روز داشته باشید، هر کدام به فاصله ۲ ساعت. اگر در MSLT به طور متوسط در تمام چرت‌ها در کمتر از هشت دقیقه بخوابید و در طول دو یا چند چرت وارد خواب REM شوید، تشخیص نارکولپسی قویاً تأیید می‌شود.
پزشک شما ممکن است از ضربه زدن نخاعی یا سوراخ کمری برای جمع آوری مایع مغزی نخاعی (CSF) برای اندازه گیری سطح هیپوکرتین شما استفاده کند. انتظار می رود هیپوکرتین در CSF در افراد مبتلا به نارکولپسی نوع ۱ کم باشد. برای این آزمایش، پزشک یک سوزن نازک را بین دو مهره کمری قرار می دهد. با این حال، معمولاً در عمل بالینی برای تشخیص نارکولپسی انجام نمی شود. سطح هیپوکرتین کمتر یا مساوی ۱۱۰ pg/mL (پیکوگرم در میلی لیتر) با تشخیص نارکولپسی نوع ۱ مطابقت دارد. برخی افراد به دنبال قرص هیپوکرتین هستند اما هیپوکرتین قرص ندارد و سایر داروها برای درمان نارکولپسی کابرد دارد.

کاتاپلکسی در حمله خواب

کاتاپلکسی در حمله خواب

درمان نارکولپسی یا حمله خواب

نارکولپسی یک بیماری مزمن است. اگرچه درمان قطعی نارکولپسی هنوز مشخص نیست، اما سایر درمان ها می توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند. داروها، تنظیم شیوه زندگی و اجتناب از فعالیت های خطرناک همگی می توانند در مدیریت حمله خواب نقش داشته باشند.

دارو برای نارکولپسی

چندین دسته از داروها وجود دارد که پزشکان برای درمان نارکولپسی استفاده می کنند، مانند:

داروهای محرک
انواع داروی محرک شاید بهترین داروی نارکولپسی به حساب بیایند. داروهای محرک برای حمله خواب عبارتند از آرمودافینیل، مدافینیل و متیل فنیدات یا ریتالین. آنها ممکن است بیداری را بهبود بخشند. اگرچه عوارض جانبی خیلی پیش نمی آید، اما ممکن است شامل حالت تهوع، سردرد یا اضطراب باشد. برخی از بیماران ممکن است با آرمودافینیل، مدافینیل بثورات پوستی را تجربه کنند. این داروها همچنین ممکن است سطح استروژن را کاهش دهند. به افراد در سنین باروری که از قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن استفاده می‌کنند، هشدار داده می‌شود که از روش‌های کنترل بارداری اضافی استفاده کنند.

مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)
SNRI ها مانند ونلافاکسین می توانند به درمان کاتاپلکسی، توهم و فلج خواب کمک کنند. عوارض جانبی ممکن است شامل مشکلات گوارشی، بی خوابی و افزایش وزن باشد.

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
SSRI ها، مانند فلوکستین (پروزاک)، همچنین می توانند به تنظیم خواب و بهبود خلق و خوی شما کمک کنند. با این حال، عوارض جانبی، مانند سبکی سر و خشکی دهان، شایع هستند.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای برای حمله خواب ممکن است شامل آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین باشند. آنها ممکن است کاتاپلکسی، فلج خواب و توهم را کاهش دهند. این داروهای قدیمی می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند یبوست، خشکی دهان و احتباس ادرار داشته باشند. آنها ممکن است خواب آلودگی روزانه را بدتر کنند.

اکسی بات ها (oxybates)
این ترکیبات مانند سدیم اکسی بات توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای جلوگیری از کاتاپلکسی و رفع خواب آلودگی بیش از حد در روز تایید شده است. عوارض جانبی ممکن است شامل حالت تهوع، افسردگی و کم آبی بدن باشد.

پیتولیسانت (واکیکس)
پیتولیسانت (واکیکس) هیستامین را در مغز آزاد می کند تا خواب آلودگی روزانه را کاهش دهد. اخیراً توسط FDA برای درمان خواب‌آلودگی و کاتاپلکسی نارکولپسی تأیید شده است. عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد، حالت تهوع، اضطراب و بی خوابی باشد.

سوریامفتول
سوریامفتول (Sunosi)، یک داروی محرک و یک مهارکننده بازجذب نوراپی نفرین و دوپامین (NDRI) است. عوارض جانبی شامل اضطراب، بی خوابی و تحریک پذیری است.

مراجعه به پزشک برای حمله خواب

نارکولپسی بخش های مختلفی از زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب مقابله و عملکرد طبیعی را دشوار می کند. اگر در نتیجه بیماری خود علائم استرس یا اضطراب را تجربه می کنید، ممکن است صحبت با یک روانشناس خوب یا سایر متخصصان نیز برای شما مفید باشد.

در صورتی که نیازمند مراجعه به یک متخصص طب خواب خوب هستید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت

درمان خانگی حمله خواب

علاوه بر دارو، تغییراتی در شیوه زندگی روش های درمان خانگی برای حمله خواب وجود دارد که ممکن است به کاهش علائم کمک کند، و همچنین سطح حمایتی که ممکن است از طرف دوستان، عزیزان و مؤسسات دریافت کنید را افزایش دهد.

  • در صورت خوابیدن در مدرسه یا محل کار، وضعیت خود را به معلمان و سرپرستان خود بگویید.
  • توجه داشته باشید که برخی از درمان‌های نارکولپسی باعث می‌شود که آزمایش اعتیاد مثبت باشد. برای جلوگیری از سوء تفاهم از قبل با مسئول آزمایشگاه صحبت کنید.
  • سعی کنید از خوردن یک وعده غذایی سنگین قبل از خواب اجتناب کنید، این می تواند خواب را سخت تر کند.
  • سعی کنید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بعد از غذا چرت بزنید.
  • هر کاری که می توانید انجام دهید تا در یک برنامه خواب و بیداری ثابت بمانید.
  • از نیکوتین و الکل اجتناب کنید، زیرا می توانند علائم را بدتر کنند.
  • به طور منظم تمرین کن. این می تواند به شما کمک کند شب ها بهتر استراحت کنید، در طول روز هوشیارتر باشید و به مدیریت وزنتان کمک کند.
  • در صورت ابتلا به نارکولپسی، فعالیت های خاصی می تواند خطرناک باشد. قبل از رانندگی یک چرت کوتاه بزنید، فقط برای مدت زمان کوتاهی رانندگی کنید، راه هایی برای هوشیار ماندن در حین رانندگی بیابید یا به گزینه های حمل و نقل جایگزین نگاهی بیاندازید.
  • کارهای خود را در زمانی برنامه ریزی کنید که علائم شما کمتر است.
  • پروژه های طولانی یا پیچیده را در فواصل زمانی کوتاه انجام دهید. زمانی که شروع به از دست دادن تمرکز کردید، چرت بزنید.

جمع بندی نارکولپسی

زندگی با نارکولپسی می تواند چالش برانگیز باشد. داشتن دوره‌های خواب‌آلودگی مفرط می‌تواند استرس‌زا باشد. این احتمال وجود دارد که در طول یک دوره خواب به خود یا دیگران آسیب برسانید. با این حال، مدیریت موفقیت آمیز این شرایط بسیار امکان پذیر است. با تشخیص صحیح، همکاری با پزشک خود برای یافتن بهترین درمان برای شما، و سازگاری با برنامه درمانی خود، می توانید به زندگی سالم خود ادامه دهید.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایج در مورد اختلال نارکولپسی یا حمله خواب پرداخته ایم.

علت خواب رفتن مغز چیست؟

وقتی ما برای خواب آماده می شویم، مجموعه ای از نورون های محرک خواب در بسیاری از قسمت های مغز فعال تر می شوند. مواد شیمیایی سیگنال‌دهنده عصبی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌توانند فعالیت سلول‌هایی را که سیگنال‌های برانگیختگی یا آرامش را نشان می‌دهند، کاهش دهند. میانجی عصبی گابا با خواب، آرامش عضلانی و آرام بخشی همراه است.

علت خواب ناگهانی چیست؟

شایع ترین علل خواب آلودگی بیش از حد و خواب ناگهانی، کم خوابی و اختلالاتی مانند آپنه خواب، بی خوابی و نارکولپسی است. اما فقط در اختلال نارکولپسی یا حمله خواب است که فرد خواب ناگهانی را تجربه می کند. افسردگی و سایر شرایط سلامت روان، برخی داروها و شرایط پزشکی که بر مغز و بدن تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند باعث خواب‌آلودگی در طول روز شوند.

درمان نارکولپسی چیست؟

درمان قطعی برای نارکولپسی وجود ندارد اما مصرف داروها، خصوصا داروها محرک مثل مدافینیل و تغییر سبک زندگی مانند پرهیز از مصرف نیکوتین و الکل به مدیریت اختلال نارکولپسی یا حمله خواب کمک می کند و بهزیستی این افراد را بالا می برد.

آیا می توان از نارکولپسی پیشگیری کرد؟

از آنجایی که نارکولپسی به طور غیرمنتظره ای اتفاق می افتد و پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آن می شود، هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.