یائسگی دوره‌ای از زندگی هر زنی است که در سن میانسالی با آن روبه‌رو می‌شود. نوسانات غیرقابل پیش بینی هورمون‌ها همراه با استرس، تصویر بدنی، رابطه جنسی، ناباروری و پیری عواملی هستند که هر یک از آن‌ها به تنهایی باعث پریشانی عاطفی می‌شود. این امر ممکن است باعث نوسانات خلقی و در موارد شدیدتر افسردگی در فرد شود. تعیین علت میزان افسردگی در این دوره بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی افسردگی در دوران یائسگی می‌پردازیم.

یائسگی چیست؟

یائسگی دوره‌ای از زندگی هر زنی است که در آن چرخه قاعدگی و پریود او به پایان می‌رسد. در این دوره ترشح استروژن در تخمدان‌ها کاهش و در نتیجه پایان می‌یابد. از دست دادن یک دوره قاعدگی به مدت ۱۲ ماه متوالی (در غیاب دلایل آشکار دیگر) ملاک اصلی یائسگی است. وقتی زنی به دوران یائسگی می‌رسد دیگر نمی‌تواند باردار شود. میانگین سن یائسگی در زنان سن ۵۱ سالگی است. البته این اتفاق می‌تواند بین سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی نیز رخ دهد. بسیاری از تغییراتی که در دوران یائسگی تجربه می‌کنید، در نتیجه کاهش استروژن است که همراه با پروژسترون، هنگام رسیدن به یائسگی، افزایش یا کاهش می‌یابد.

مطلب بیشتر: افسردگی در زنان | تاثیر افسردگی در زنان و درمان آن

 

علائم یائسگی

  • پریودها و یا خونریزی‌های نامنظم که در نتیجه منجر به پایان پریود به مدت ۱۲ ماه متوالی می‌شود.
  • مشکل در خواب به دلیل سطح پایین استروژن و پروژسترون
  • گرگرفتگی و تعریق شبانه
  • مشکلات حافظه و فراموشکار بودن و تلاش برای تمرکز
  • تغییرات خلقی مانند تحریک پذیری و گریه
  • احساس افسردگی و اضطراب
  • خشکی واژن

 

افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که باعث احساس مداوم غم و اندوه یا از بین رفتن علاقه می‌شود و بر احساس، تفکر و مدیریت امور روزمره تأثیر می‌گذارد. دو نوع شایع از اختلالات افسردگی شامل افسردگی ماژور (بالینی) و افسردگی مداوم (دیس تایمی) است.

افسردگی ماژور شایع‌ترین اختلال افسردگی است. مشخصه ابتلا به این اختلال داشتن حداقل ۵ علائم از علائمی است که در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری DSM-5 آمده باشد. این علائم باید حداقل به مدت ۲ هفته در فرد وجود داشته باشد.

 

علائم افسردگی

  • احساس مد‌اوم غم، اضطراب، ناامیدی یا بدبینی
  • احساس بی‌ارزشی
  • کاهش انرژی و خستگی مداوم
  • تحریک پذیری
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از آن لذت می‌بردید.
  • مشکل در خوابیدن و یا خواب زیاد
  • تغییر اشتها یا وزن
  • مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن و تصمیم گیری
  • عدم مراقبت از خود
  • سردرد، کمردرد، گرفتگی عضلات و مشکلات گوارشی
  • کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی
  • فکر کردن به خودکشی و با اقدام به آن

پزشک خوب به شما کمک میکند بهترین روانشناسان را در کوتاه‌ترین زمان و در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید

لیست بهترین روانشناسان

 

عوارض روحی یائسگی

بسیاری از زنانی که در دوره یائسگی به سر می‌برند می‌توانند به شما بگویند که تغییرات شدید در سطح هورمونی اغلب منجر به احساس افسردگی می‌شود. این که آیا این یک شروع جدید از علائم افسردگی است یا علائم اغراق آمیز از یک تشخیص موجود، مدیریت تغییرات خلقی همراه با سایر علائم می‌تواند گاهی اوقات بسیار طاقت فرسا باشد. اخیراً جامعه پزشکی دستورالعمل‌هایی را برای ارزیابی و درمان افسردگی قبل از یائسگی انجام داده است.

برخی از چالش‌ها در ارزیابی افسردگی در دوران یائسگی به این دلیل است که چندین علائم مربوط به تغییرات هورمونی آن با علائم رایج افسردگی و سایر علائم یائسگی که اغلب به طور مشابه ظاهر می‌شوند همپوشانی دارد.

علائمی از جمله، بی‌خوابی، گرگرفتگی، اختلالات خواب و مشکلات خلقی در دوران یائسگی شایع است. تحقیقات نشان می‌دهد که خطر بروز علائم مربوط به افسردگی در زنان با انتقال به یائسگی افزایش می‌یابد.

مطلب کاربردی: افسردگی قبل از پریود؛ مدت زمان، علائم، علت و درمان

افسردگی و یائسگی

 

دلایل ایجاد افسردگی پس از یائسگی

علائم افسردگی که می‌تواند در دوران یائسگی ظاهر شود به عوامل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، آسیب پذیری‌های اساسی افسردگی و سایر عوامل استرس‌زا مربوط می‌شود. تغییرات هورمونی که در سایر مواقع در زندگی زنان در دوره باروری رخ می‌دهد مانند دوره پس از زایمان، بعد از زایمان و در دوره پریود زنان رخ می‌دهد باعث افزایش افسردگی و علائم خلقی می‌شود.

مطلب بیشتر: افسردگی بعد از زایمان | علائم افسردگی بعد از زایمان چیست؟

کاهش سطح استروژن که در هنگام یائسگی رخ می‌دهد، می‌تواند به تغییرات عاطفی مانند غم، تحریک پذیری، مشکل در خواب، مشکل در تمرکز و خستگی منجر شود. با این گفته، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یائسگی باعث افسردگی می‌شود. اگر علائم شدید باشد و بر زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد، حتما باید به یک روانشناس مراجعه کنید.

 

تشخیص افسردگی در یائسگی

پزشک می‌تواند یک ارزیابی را برای تعیین زمان یائسگی شما انجام دهد و مراحل بعدی را برای درمان بالقوه علائم یائسگی توصیه کند. اما اگر علائم مربوط به افسردگی ماژور باشد یا سابقه قبلی افسردگی داشته باشید، مرحله بعدی ارزیابی توسط یک متخصص بهداشت روان یعنی روانشناس است. آن‌ها قادر خواهند بود تشخیص دهند که آیا شما به اختلال افسردگی ماژور مبتلا هستید یا خیر.

مطلب بیشتر: آیا افسردگی ژنتیکی است؟ نقش وراثت در ابتلا به افسردگی

 

درمان افسردگی در یائسگی

برای زنان یائسه که مبتلا به افسردگی هستند، رعایت گزینه‌های درمانی اثبات شده برای درمان افسردگی باید دنبال شود. این موارد شامل درمان با داروهای ضدافسردگی یا روان درمانی است. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد، اما به طور خاص یکی از مواردی که در درمان افسردگی موفقیت آمیز شناخته شده است، درمان شناختی-رفتاری (CBT) است.

برخی شواهد نشان می‌دهد که درمان زنان یائسه با درمان جایگزینی هورمون ممکن است به تقویت روحیه کمک کند، اما نوعی درمان افسردگی محسوب نمی‌شود. برخی از یافته‌ها نشان می‌دهند که استروژن، که می‌تواند در کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه کمک کند، همچنین می‌تواند به علائم خفیف تا متوسط ​​مربوط به تغییرات خلقی و احساس افسردگی کمک کند. خطرات مرتبط با درمان جایگزینی هورمون وجود دارد. به همین دلیل صحبت با متخصص زنان در این رابطه حتما توصیه می‌شود. کنار آمدن با علائم افسردگی همراه با یائسگی اغلب به یک رویکرد سیستمی نیاز دارد. و مانند بسیاری دیگر از توصیه‌ها برای افسردگی یا یائسگی، اصلاح سبک زندگی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت زندگی شما ایجاد کند.

ورزش روزانه، معاشرت با دوستان و خانواده، مراقبه، ذهن آگاهی (مایندفولنس) و مشارکت در فعالیت‌هایی که قبل از شروع دوره‌های افسردگی لذت بخش بودند، تنها چند روش برای مبارزه با علائم مربوط به افسردگی است.

کاهش یا از ترک مصرف الکل، سیگار کشیدن یا سایر مواد مخدر می‌تواند به کاهش علائم خاصی از یائسگی کمک کند. همچنین، مراقبت بیشتر برای پیروی از رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی های سالم نیز می‌تواند به مدیریت علائم کمک کند.

 

سخن آخر پزشک خوب

تغییرات خلقی و احساس غم و تحریک پذیری از علائم متداول دوران یائسگی است. با این اوصاف، تشخیص بین افسردگی ماژور و فراز و نشیب مربوط به تغییر هورمون‌ها می‌تواند امری چالش برانگیز باشد. اگر نگران سلامتی جسمی یا روحی خود هستید، اولین قدم را بردارید و با یک روانشناس صحبت کنید. صریح و صادق بودن در مورد احساس خود می‌تواند به کاهش فشار یا اضطرابی که ممکن است تجربه کنید کمک کند. همچنین به روانشناس شما این امکان را می‌دهد تا تشخیص صحیح داده و یک برنامه درمانی ایجاد کند که بر نیازهای شما متمرکز باشد.

 

منبع: very well mind


در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک خوب با بهترین مشاوران فردی در ایران در ارتباط بوده و از آن‌ها به صورت اینترنتی نوبت بگیرید.

اگر نیاز به دریافت راهنمایی در این زمینه دارید، روی دکمه زیر کلیک کنید

رزرو آنلاین نوبت از مشاور فردی