تست اعتیاد در زمینه های مختلفی از جمله استخدام در مراکز مهم دولتی و نظامی، شرکت در مسابقات ورزشی و ازدواج کاربرد دارد. آزمایش اعتیاد با هدف تشخیص اعتیاد افراد و برای پیشگیری از بروز مشکلات بعدی انجام می شود. تست اعتیاد به مواد مخدر، در آزمایشگاه های مورد تایید و یا از طریق کیت های تشخیصی خانگی، انجام می شود. در این مطلب درباره تست اعتیاد، انواع تست اعتیاد، شیوه تفسیر آزمایش اعتیاد و موادی که تست اعتیاد را مثبت می کنند، صحبت کرده ایم.

فهرست مقاله

تست اعتیاد چیست؟

تست اعتیاد (drug test)، یکی از انواع آزمایش هایی است که می تواند وجود یک یا چند نوع ماده مخدر و اعتیاد آور را در بدن افراد نشان دهد. مواد مخدری مانند تریاک، شیشه، کوکائین، گل (ماری جوانا) و بعضی داروها در تست اعتیاد قابل تشخیص هستند. تست اعتیاد از روش های مختلف انجام میشود که شامل بررسی خون، ادرار، بزاق دهان، فولیکول های مو و عرق بدن می شود. افراد با مراجعه به آزمایشگاه های مورد تایید و یا تهیه کیت های تشخیصی اعتیاد می توانند نسبت به انجام آزمایش اعتیاد اقدام کنند.

در بعضی مشاغل مانند خلبانی، محافظت و نگهبانی، نگهداری از کودک، کنترل ترافیک هوایی، رانندگان ماشین های سنگین و سواری های بین راهی که نیاز به هوشیاری و تمرکز بالا دارند، لازم است افراد نسبت به انجام تست اعتیاد به مواد مخدر، اقدام کنند تا از حوادث و مشکلات احتمالی ناشی از اعتیاد جلوگیری شود. همچنین افرادی که در حال ترک اعتیاد به مواد و داروهای اعتیاد آور هستند، برای دادن اطمینان به اطرافیان خود نسبت به عدم مصرف مواد و ادامه دار بودن پاکی خود، نیاز است، تا مدتی آزمایش عدم اعتیاد بدهند.

برای مطالعه بیشتر: چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

کیت تست اعتیاد

تست اعتیاد چگونه انجام می شود؟

تست اعتیاد در اغلب موارد به دو صورت از افراد گرفته می شود که شامل آزمایش خون یا ادرار است. افراد با مراجعه به آزمایشگاه های مورد تایید یا تهیه کیت های تشخیصی، می توانند نسبت به انجام تست اعتیاد اقدام کنند. با توجه به نوع تست اعتیاد برای تشخص مواد مخدر مورد نظر، ممکن است از افراد نمونه گیری خون انجام شود. در این حالت پرسنل آزمایشگاه با استفاده از سرنگ و وارد کردن سوزن به بازوی افراد، اقدام به نمونه گیری از خون می کنند. خون نمونه گیری شده برای بررسی در محیطی به دور از آلودگی نگهداری می شود.

در صورت لزوم دریافت تست اعتیاد از طریق ادرار، یک ظرف استریل شده به افراد داده می شود. برای پر کردن نمونه ادرار مورد نیاز آزمایشگاه، افراد باید هنگام رفتن به دستشویی بخش ابتدایی ادرار خود را تخلیه کرده و بقیه ادرار را در ظرف مورد نظر بریزند تا ظرف تقریبا پر شود. سپس آن را در محل مناسب ظرف های ادرار بگذارند تا پرسنل آن ها را برداشته و برای بررسی های بیشتر آزمایش کنند.

مطلب مفید: برای ترک اعتیاد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

شرایط آزمایش عدم اعتیاد چیست؟

آگاهی و دانستن نکاتی در مورد شرایط آزمایش عدم اعتیاد می تواند مفید باشد. برای انجام تست اعتیاد، نیازی به ناشتا بودن افراد نیست؛ به علاوه لازم است که درخواست و معرفی نامه رسمی و مورد تایید، توسط مرکز یا سازمان درخواست کننده آزمایش اعتیاد به آزمایشگاه ارائه شود. همچنین، به همراه داشتن مدارک شناسایی و ارائه عکس پرسنلی به منظور اثبات هویت فرد، الزامی می باشد. از آنجا که مصرف برخی دارو ها ممکن است نتیجه تست اعتیاد را مثبت کند، لازم است تا در مورد دارو های مصرفی، با پزشک یا روانپزشک مشورت شود. لازم به ذکر است مدت اعتبار گواهی تست عدم اعتیاد معمولا به مدت یک ماه است و پس از این مدت اعتبار نخواهد داشت.

برای مشورت در مورد دارو های مصرفی خود از یک روانپزشک خوب کمک بگیرید.

تست اعتیاد یا آزمایش اعتیاد

در آزمایش عدم اعتیاد چه چیزهایی مشخص می شود؟

تست عدم اعتیاد، می تواند وجود مواد مخدر و دارو های غیر قانونی مصرف شده در بدن را تشخیص دهد. آزمایش عدم اعتیاد اهداف مختلفی دارد و می تواند وجود یک یا چند نوع ماده مخدر را بدن افراد شناسایی کنند. تست های اعتیاد، می توانند مواد مخدر زیر را در بدن افراد شناسایی کنند، که عبارت است از:

انواع تست اعتیاد

بنا بر هدف مورد نظر برای آزمایش اعتیاد، روش های متفاوتی برای انجام تست اعتیاد وجود دارد که هر کدام به شیوه خاص خود، وجود مواد مخدر در بدن افراد را اندازه گیری می کنند. انواع تست اعتیاد عبارت اند از:

  • تست اعتیاد ادرار
  • تست اعتیاد خون
  • تست اعتیاد فولیکول مو
  • تست اعتیاد تعریق
  • تست اعتیاد تنفسی

مطلب خواندنی: آیا گل اعتیاد آور است؟ عوارض مصرف گل در طولانی مدت

آیا سیگار در تست اعتیاد مشخص می شود؟

بله، مصرف سیگار با انجام تست نیکوتین مشخص خواهد شد. تست نیکوتین به سنجش وجود نیکوتین و سایر مشتقات ناشی از آن تا ۷ روز در بدن افراد می پردازد.

ترک سیگار چه روش هایی دارد؟ مدت زمان، عوارض ترک و فواید آن

تست اعتیاد ادرار

آزمایش اعتیاد از طریق ادرار (UDT)، رایج ترین تست اعتیاد است و از طریق نمونه ادرار وجود مواد اعتیاد آور در بدن افراد را شناسایی می کند.  تست اعتیاد ادرار برای تشخیص الکل، آمفتامین‌ها، بنزودیازپین‌ها، مواد افیونی ، کوکائین و ماری‌جوانا (THC) استفاده می‌شود. تست اعتیاد ادرار معمولاً شامل آمفتامین، مت آمفتامین، بنزودیازپین، باربیتورات، ماری جوانا، کوکائین، متادون، مواد حاوی مورفین، فن سیکلیدین (pcp) و الكل می شود.

خواندن این مطلب را از دست ندهید: مجیک ماشروم یا سیلوسایبین چیست؟ عوارض، علائم، اعتیاد و درمان آن

تست اعتیاد ادرار

تست اعتیاد خون

در بعضی موارد از آزمایش خون نیز برای شناسایی مواد و دارو های اعتیاد آور استفاده می شود. تست اعتیاد خون به خصوص برای تشخیص وجود الکل در بدن بسیار دقیق است، زیرا می تواند با دقت و حساسیت بالایی میزان الکل در خون افراد را اندازه گیری کند.

خواندن این مطلب مفید است: اعتیاد به الکل، علائم و درمان آن

تست اعتیاد از بزاق

تست اعتیاد فولیکول مو

نمونه مو، می تواند اطلاعات مهمی در مورد مصرف مواد و دارو های اعتیاد آور ارائه دهد. فولیکول های موی سر، تا ۳ ماه می توانند قابلیت شناسایی مواد اعتیاد زا را داشته باشند. اما فولیکول های مربوط به موی مناطقی ازبدن که رشد آن ها کند تر است، تا ۱۲ ماه مصرف مواد اعتیادآور را نشان می دهند. تست اعتیاد فولیکول مو می تواند استفاده از کوکائین، فن سیکلیدین (PCP)، آمفتامین ها، مواد افیونی و متیلن دی اکسی مت آمفتامین (MDMA) را تشخیص دهد.

انواع تست اعتیاد

تست اعتیاد تنفسی

از تست اعتیاد به روش تنفسی، معمولا برای تشخیص مصرف الکل استفاده می شود. دستگاه هایی وجود دارند که می توانند با دمیده شدن نفس در آن ها، غلظت الکل (BrAC)، موجود در هوای خارج شده از ریه ها را به نمایش بگذارند. تست اعتیاد تنفسی قابلیت تشخیص وجود کوکائین، ماری جوانا، بنزودیازپین ها، آمفتامین ها، مواد افیونی، متادون و بوپرنورفین را می توانند داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا گل اعتیاد آور است؟ عوارض مصرف گل در طولانی مدت

تست اعتیاد تعریق

برای تشخیص مصرف مواد اعتیاد آور و وجود مواد و و دارو های غیر قانونی در بدن افراد، می توان از تست اعتیاد تعریق یا عرق استفاده کرد. آزمایش اعتیاد عرق، شامل چسباندن یک پد مخصوص به روی بخشی از پوست بدن است. در نتیجه عرق کردن و خارج شدن عرق از سطح پوست، اطلاعات مفیدی را می توان تا ۷ روز پس از مصرف مواد، طریق پد عرق بدست آورد. تست عدم اعتیاد عرق می تواند مصرف مواد اعتیاد آور را از چند ساعت تا چند هفته تشخیص دهد.

کیت های تست اعتیاد

کیت های تشخیصی مختلفی برای تست اعتیاد وجود دارد، که با سرعت بیشتر اما دفت کمتری می توانند وجود مواد و دارو های اعتیاد آور را در بدن افراد تشخیص دهند. کیت های چند گانه تست اعتیاد انواع متفاوتی دارند که عبارت است از:

کیت تست اعتیاد تک گانه

کیت تست اعتیاد تک گانه، به منظور تشخیص و شناسایی فقط یک نوع ماده اعتیاد آور مانند: مورفین، ماریجوانا، متادون، ترامادول، آمفتامین ومتامفتامین کاربرد دارد.

کیت تست اعتیاد سه گانه

این نوع کیت های سه گانه تست اعتیاد، توانایی سنجش همزمان سه نوع ماده اعتیاد آور مانند: متامفتامین، مورفین و آمفتامین را دارند.

کیت تست اعتیاد پنج گانه

کیت های تشخیصی تست اعتیاد پنج گانه، وجود پنج نوع ماده اعتیاد آور را در بدن افراد تشخیص می دهند که عبارت اند از: مورفین، متادول، ترامادول، ماریجوانا، آمفتامین

کیت تست اعتیاد دهگانه

کاملترین نوع از کیت های تشخیص اعتیاد، تست اعتیاد دهگانه است. کیت های دهگانه می توانند وجود این مواد در بدن افراد را شناسایی کنند:  متادون، مورفین، بنزودیازپین ها، کوکائین، ماریجوانا، متامفتامین، ضد افسردگی های سه حلقه ای، فن سیکلیدین، آمفتامین، بوپرنورفین.

خواندن این مطلب توصیه می شود: بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد؟ تاثیرات اولیه و بلند مدت گل

انواع کیت تست اعتیاد

تست اعتیاد در چه مواردی کاربرد دارد؟

برای مشخص شدن این موضوع که یک فرد، اعتیاد دارد یا خیر؛ باید از او تست عدم اعتیاد گرفته شود. تست اعتیاد در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه متن به موارد کاربرد تست اعتیاد اشاره کرده ایم:

  • تست اعتیاد پزشکی
  • تست اعتیاد برای ازدواج
  • تست اعتیاد برای طلاق
  • تست اعتیاد برای استخدامی
  • تست اعتیاد در پزشکی قانونی
  • تست اعتیاد برای سربازی
  • تست اعتیاد برای جواز کسب
  • تست اعتیاد برای گواهینامه

برای آگاهی بیشتر بخوانید: علائم خماری حشیش؛ ترک حشیش چند روز طول می‌کشد

تست اعتیاد پزشکی

پزشک متخصص ممکن است در مواردی برای مشخص شدن اعتیاد فرد، اقدام به تجویز تست اعتیاد کند. این حالت بخصوص زمانی کاربرد خواهد داشت که فرد علائم خاصی مانند توهم، هذیان، پرت و پلا گویی، عدم آگاهی از زمان و مکان داشته باشد. در چنین شرایطی به منظور رد تاثیر مواد مخدر به روی فرد، از او آزمایش اعتیاد گرفته می شود. از دیگر موارد کاربرد تست اعتیاد پزشکی، جلوگیری از به وجود آمدن تداخل دارویی است.

تست اعتیاد برای ازدواج

آزمایش اعتیاد ازدواج یا قبل از عقد، یکی از مهمترین زمینه های کاربرد تست های اعتیاد است. چرا که اگر مرد یا زن اعتیاد داشته باشند، معمولا برای اقتصاد خانواده، فضای تربیتی و روابط خانوادگی مشکلات شدیدی ایجاد می شود. آزمایش اعتیاد ازدواج شامل وجود مواد مخدر افیونی مانند متادون، تریاک و همچنین مواد حاوی آمفتامین و مت آمفتامین مثل “شیشه” در بدن افراد است و از طریق ادرار گرفته می شود. برای تشخیص اعتیاد افراد به مواد مخدری که در تست اعتیاد بررسی نمی شوند مانند ماری جوانا و حشیش باید آزمایش جداگانه ای انجام داد.

تست اعتیاد برای طلاق

در مواردی که زوجین، قصد جدایی از یکدیگر به دلیل اعتیاد یکی از طرفین به مواد مخدر را داشته باشند، دادگاه به منظور صحت سنجی این موضوع، دستور به انجام تست اعتیاد طلاق داده و از فرد مورد نظر می خواهد تا با مراجعه به آزمایشگاه های مورد تایید، آزمایش اعتیاد داده و گواهی عدم سو مصرف مواد خود را به دادگاه ارائه دهد.

خواندن مطلب: علائم مصرف شیشه چیست؟ را از دست ندهید

تست اعتیاد برای استخدام

تست عدم اعتیاد برای استخدام در بعضی مراکز و سازمان ها به خصوص مراکز مهم و حساس دولتی، الزامی است، یکی از موارد مهم در این زمینه تشخیص متادون در تست اعتیاد استخدامی است. در چنین شرایطی افراد با مراجعه به آزمایشگاه های مورد تایید می توانند اقدام به تست اعتیاد استخدامی کرده و گواهی عدم اعتیاد خود را به مسئول مربوطه تحویل دهند.

تست اعتیاد در پزشکی قانونی

در برخی موارد مانند تصادفات و مرگ های مشکوک یا درخواست مراجع قانونی و قضایی، پزشکی قانونی اقدام به انجام تست اعتیاد به منظور وجود مواد مخدر یا الکل در خون، مو، بزاق دهان می کند. در مواقعی که یکی از زوجین نسبت به اعتیاد همسر خود شکایتی را در دادگاه مطرح کند، قاظی و دادگاه دستور به مراجعه فرد مورد نظر به پزشکی قانونی و آزمایشگاه های تحت نظارت آن می کنند تا با انجام آزمایش اعتیاد شرایط فرد نسبت به اعتیاد داشتن یا نداشتن مشخص شود.

تست اعتیاد برای سربازی

یکی دیگر از زمینه های کاربرد تست اعتیاد، سربازی است. تمام افرادی که قصد اعزام به سربازی دارند باید عدم اعتیاد خود را اثبات کنند. افراد به منظور ارسال دفترچه آمادگی خدمت سربازی خود باید نسبت به انجام آزمایش اعتیاد اقدام کرده و گواهی عدم اعتیاد خود را همراه دفترچه سربازی ارسال کنند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: عوارض مصرف شیشه ماهی یکبار

تست اعتیاد برای جواز کسب

تمام افراد به منظور راه اندازی و اداره کسب و کار خود در زمینه های مختلف باید عدم اعتیاد خود را اثبات کنند. تست اعتیاد برای جواز کسب به منظور جلوگیری از مشکلات مربوط به مصرف، خرید و فروش و دیگر مشکلات ناشی از اعتیاد در محل کسب و اطمینان از سالم بودن افراد است.

تست اعتیاد برای گواهینامه

از دیگر زمینه های کاربرد تست اعتیاد، دریافت یا تمدید گواهینامه رانندگی است. اعتیاد افراد، به خصوص رانندگان می تواند خطرات و تصادفات جاده ای بسیاری را رقم بزند. یکی از راه های جلوگیری از مشکلات رانندگی ناشی از اعتیاد به مواد مخدر، تست عدم اعتیاد گواهینامه رانندگی است.

تست اعتیاد نظامی

مراکز نظامی و دفاعی، دارای بیشترین حساسیت ممکن هستند. به همین دلیل هرگونه ناهشیاری و مشکلات ناشی از اعتیاد افراد می تواند باعث بروز مشکلات غیر قابل جبران و حیاتی شود. تمام مراکز نظامی و دفاعی کشور مانند ارتش، افراد را ملزم به دادن تست اعتیاد می کنند تا عدم اعتیاد آن ها اثبات شود.

تست اعتیاد ورزشی

علاوه بر مصرف مواد مخدر، استفاده از بعضی دارو ها برای ورزشکاران غیر قانونی است. یکی از موارد کاربرد تست های اعتیاد،مشخص کردن سو مصرف مواد یا دارو ها و مکمل های غیر قانونی در مسابقات ورزشی است. در صورت اثبات رفتار خلاف قانون و مصرف دارو ها و مواد غیر قانونی، ورزشکار از مسابقات حذف شده و دچار محرومیت های ورزشی می شود.

تست اعتیاد برای کارت بهداشت

کارت بهداشت برای مراکز خدماتی که با سلامت و بهداشت افراد در ارتباط هستند ضروری است. کارت بهداشت برای مراکزی مانند رستوران ها، آرایشگاه های زنانه و مردانه، مهد های کودک و… لازم است. به منظور دریافت کارت بهداشت علاوه بر سایر بررسی ها به منظور اطمینان از سالم بودن افراد، تست اعتیاد نیز گرفته می شود تا افراد با اثبات عدم اعتیاد به مواد مخدر بتوانند کارت بهداشت دریافت کنند.

تست اعتیاد چیست؟

مواد مخدر تا چه مدت قابل تشخیص هستند؟

این موضوع که مواد مخدر تا چند روز قابل تشخیص هستند، به عوامل مختلفی مانند نوع ماده مخدر، میزان مصرف آن ماده یا دارو و نوع تست اعتیاد بستگی دارد. در جدول زیر مدت زمان باقی ماندن مواد مخدر و دارو های اعتیاد زا در بدن، که در آزمایش عدم اعتیاد قابل تشخیص هستند، آورده شده است:

 نوع ماده یا داروی اعتیاد آور  مدت زمان باقی ماندن در بدن
کدئین ۱ تا ۳ روز

تا ۹۰ روز در آزمایش اعتیاد فولیکول مو

تا ۳۶ ساعت در تست اعتیاد بزاق

تا ۱۴ روز در تست اعتیاد تعریق

شیشه ۲ تا ۳ روز
الکل ۷ تا ۱۲ ساعت
حشیش از ۱روز تا ۴ هفته
فنتانایل ۲ تا ۳ روز
اکستازی ۲ تا ۴ روز
بنزودیازپین تا ۴ روز
بوپرنورفین تا ۱۱ روز
آمفتامین ۲ تا ۳ روز
هروئین ۱ تا ۳ روز

تا ۹۰ روز در تست اعتیاد فولیکول مو

تا ۳۶ ساعت در تست اعتیاد بزاق

تا ۱۴ روز در تست اعتیاد تعریق

هیدروموفون تا ۳ روز
فن سیکلیدین ۳ تا ۸ روز
هیدروکودون تا ۳ روز
کوکائین تا ۳ روز
ماری جوانا ۱ تا ۷ روز
متادون ۳ تا ۴ روز
مورفین ۱ تا ۳ روز

تا ۹۰ روز در تست اعتیاد فولیکول مو

تا ۳۶ ساعت در تست اعتیاد بزاق

تا ۱۴ روز در تست اعتیاد تعریق

موپریدین تا ۴ روز
اکسی مورفون تا ۳ روز
اکسی کدون ۱ تا ۳ روز
پروپوکسیفن تا ۴ روز
ترامادول تا ۴ روز
تاپنتادول تا ۳ روز
باربیتورات تا ۳ هفته

تفسیر تست اعتیاد

 

تست اعتیاد خانگی چگونه است؟

کاربرد تست اعتیاد خانگی در مواردی است که به دلایل مختلفی، مراجعه به آزمایشگاه امکان پذیر نیست. در چنین شرایطی، افراد می توانند به منظور بررسی وجود مواد مخدر و اعتیاد آور در بدن خود یا دیگران، کیت های تشخیصی تست اعتیاد را از داروخانه ها تهیه کنند. تست‌های اعتیاد خانگی به افراد این امکان را می‌دهند که آزمایش اعتیاد را در خانه انجام داده و سریعتر از انجام تست در آزمایشگاه به نتیجه برسند. ذکر این نکته ضرورری است که تست اعتیاد خانگی دقت و ضرافت تشخیصی، تست های آزمایشگاهی را ندارند؛ بنابراین در صورت مثبت یا حتی منفی شدن آزمایش اعتیاد خانگی، برای مطمئن شدن از درستی نتیجه، باید اقدام به تست اعتیاد از طریق آزمایشگاه کرد.

مطالعه بیشتر: ترک هروئین چند روز طول می‌کشد؟

چگونه نوار تست اعتیار را بخوانیم؟

برای خواندن نوار تست اعتیاد و تفسیر آزمایش اعتیاد لازم است از دستورالعمل مشخص شده برای آن ها پیروی کنیم. چنانچه از تست اعتیاد خانگی استفاده شود، یکی از راه های پی بردن به مثبت یا منفی شدن تست، توجه به خطوط و علائم روی نوار تست اعتیاد است. در صورت مشاهده دو خط، به روی علائم C  و T مشخص می شود که نتیجه تست اعتیاد منفی است. اما مشخص شدن فقط یک خط به روی علامت C، نشان دهنده مثبت شدن تست اعتیاد است. در صورتی که هیچ خطی نمایان نشده و یا خط روی علامت T نمایان شود، به معنای اشتباه بودن و عدم اعتبار آزمایش اعتیاد است و مجددا باید تکرار شود. در جدول زیر حروف اختصاری درج شده روی نوار تست اعتیاد به همراه معنای آن، آورده شده است:

 علائم اختصاری تست اعتیاد  معنا و مفهوم آن
Thc  در تست اعتیاد مخفف تتراهیدروکانابینول ( گل، حشیش، ماری جوانا، علف)
Met  در تست اعتیاد مت آمفتامین (شیشه)
Mop  در تست اعتیاد ماده مورفین ( تریاک، شیشه، هروئین)
Opi  در تست اعتیاد تریاک و شربت تریاک
Amp  در تست اعتیاد آمفتامین ( ریتالین)
Mtd  در تست اعتیاد متادون
Trl  در تست اعتیاد ترامادول
Bup  در تست اعتیاد بوپرنورفین
Bzo   در تست اعتیاد بنزودیازپین
Pcp  در تست اعتیاد فن سیکلیدین

تفسیر تست اعتیاد

جواب تست اعتیاد چند روز طول می کشد؟

جواب تست اعتیاد معمولا بین ۱ تا ۳ روز طول می کشد؛ اما زمان آماده شدن نتیجه تست اعتیاد، با توجه به عوامل مختلفی مانند شلوغی مرکز آزمایش گیرنده، نوع تست اعتیاد مورد نظر و موادی که قصد بررسی آن ها را دارند، ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. جواب آزمایش عدم اعتیاد معمولا در زمان اعلام شده، به شکل حضوری تحویل داده می شود. جواب تست اعتیاد ممکن است مستقیما به مرکز یا سازمان درخواست کننده آن ارسال شود.

بیشتر بخوانید: عوارض تریاک؛ اثرات تریاک بر مغز و سیستم عصبی

تفسیر تست اعتیاد

تقسیر تست اعتیاد، به معنای بررسی مثبت یا منفی بودن نتیجه آزمایش اعتیاد و عوامل احتمالی موثر بر آن است. زمانی که افراد با مراجعه به آزمایشگاه های تشخیصی یا از طریق کیت های تست اعتیاد خانگی اقدام به انجام تست اعتیاد می کنند، میزان وجود و غلظت مواد و دارو های اعتیاد آور اندازه گیری شده و نتایج آن به دو صورت مثبت یا منفی مشخص می شود. در واقع نتایج تست اعتیاد معمولا به دو صورت مثبت یا منفی گزارش می شود که تفسیر مخصوص به خود را دارد. برای درک بیشتر این موضوع که مثبت یا منفی شدن تست اعتیاد به چه معنا است، نتایج مثبت و منفی آزمایش اعتیاد را شرح داده ایم:

نتیجه مثبت تست اعتیاد

نتیجه مثبت در تست اعتیاد، به این معنا است که فرد در یک بازه زمانی معین مقدار قابل تشخیصی از یک ماده اعتیاد زا یا غیر قانونی را مصرف کرده است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که نتیجه مثبت آزمایش اعتیاد لزوما به معنای معتاد بودن فرد و داشتن اختلال مصرف مواد نیست. بلکه می تواند نشانه ای از مصرف ماده مخدر بدون داشتن اعتیاد به آن نیز باشد. داروها و غذاهای خاصی ممکن است نتایج تست اعتیاد را به شکلی کاذب، مثبت کنند. به عنوان مثال، مصرف دانه های خشخاش می تواند نتیجه تست اعتیاد مواد افیونی و مصرف داروهای سرماخوردگی بدون نسخه می تواند نتیجه  ماده فنسیکلیداین (PCP) را مثبت کند.

مطلب مفید: عوارض ترک گل یا ماری جوانا؛ ترک گل چند روز طول میکشد؟

نتیجه منفی تست اعتیاد

نتایج منفی در تست اعتیاد، به این معنا است که ماده مخدر یا داروی اعتیاد آور مورد نظر، در بدن فرد به اندازه ای نیست که قابل تشخیص باشد و یا ماده اعتیاد آور از بدن فرد خارج شده است. نتایج منفی کاذب در تست اعتیاد، ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که عبارت اند از:

  • جمع آوری یا آزمایش نامناسب نمونه
  • جعل در ارائه نمونه آزمایش مانند استفاده از نمونه ادرار فرد دیگر
  • ناتوانی آزمایش اعتیاد مورد نظر، در ارزیابی همه انواع مواد اعتیاد آور

مطالعه بیشتر: ترک شیشه (مت آمفتامین) | بهترین روش برای ترک شیشه چیست؟

خواندن تست اعتیاد

چند روز طول می کشد تا نتیجه تست اعتیاد منفی شود؟

هیچ راهی برای پیش بینی کامل مدت زمان حذف دارو از بدن و منفی شدن تست اعتیاد وجود ندارد. تنها راه قابل اطمینان برای منفی شدن تست اعتیاد، این است که افراد هیچ ماده مخدر و اعتیاد آوری مصرف نکرده باشند. زمانی تست اعتیاد منفی می شود که مواد و دارو های قابل تشخیص به طور کامل از بدن خارج شده باشند. این موضوع که مواد اعتیاد زا و دارو های غیر قانونی تا چند روز در بدن باقی بمانند به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارت است از:

  • نوع مواد مصرفی: نوع ماده و داروی مصرفی، یکی از عوامل اثر گذار به روی این موضوع است که مواد مخدر تا چند روز بعد از مصرف، از بدن دفع شده و تست اعتیاد منفی می شود.
  • دوز و فراوانی مصرف مواد: هر چه میزان یا دوز ماده مصرفی بالاتر و تعداد مصرف بیشتر باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا آن ماده از بدن خارج شده و تست اعتیاد منفی شود.
  • متابولیسم یا سوخت و ساز: سوخت و ساز بالای بدن، می تواند منجر به خارج شدن سریعتر ماده و داروی مورد نظر از بدن و منفی شدن تست اعتیاد شود.
  • سن و ترکیبات بدنی: مواد اعتیاد آور تمایل دارند در بافت های چربی بدن، ذخیره شوند و این موضوع می تواند مدت زمان باقی ماندن آن ها در بدن افراد را افزایش داده و در مثبت شدن تست اعتیاد تاثیر داشته باشد.
  • دقت تست اعتیاد: هر چه تست اعتیاد دقیق تر باشد، ماده مخدر را با ظرافت بیشتری و حتی در مقادیر کم و جزئی تشخیص داده و مانع منفی شدن تست اعتیاد می شود.
  • هیدراتاسیون: نوشیدن مقادیر کافی آب منجر به رقیق تر شدن خون و خارج شدن سریعتر ماده مخدر از بدن شده و ممکن است تست اعتیاد زودتر منفی شود.
  • تداخلات دارویی: مصرف داروهای مختلف و تداخلات دارویی، ممکن است باعث باقی ماندن بیشتر ماده مصرفی در بدن شده و مدت زمان منفی شدن تست اعتیاد را افزایش دهند.

مطلب مفید: افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می‌کشد؟ را مطالعه کنید

آزمایش تاییدی تست اعتیاد چیست؟

زمانی که افراد اقدام به انجام تست اعتیاد می کنند و نتیجه اعتیاد آن ها مثبت می شود، باید برای اطمینان یافتن از نتیجه تست اعتیاد، آزمایش تاییدی بدهند. آزمایش تاییدی از نوع متفاوتی از آزمایش اعتیاد برای سنجش وجود ماده یا مواد مخدر در بدن افراد به نام کراماتوگرافی (MS / GC)، استفاده می کند. در آزمایش تاییدی تست اعتیاد می توان با اطمینان و دقت بالاتری نسبت به وجود ماده مخدر و دارو های اعتیاد آور، نتیجه گیری کرد.

هزینه تست اعتیاد

هزینه تست اعتیاد ممکن است برای افراد مختلف و با توجه به شرایط گوناگون، متفاوت باشد. با توجه به اینکه چه آزمایش اعتیادی مد نظر است و آیا فرد دارای بیمه است یا خیر، هزینه تست اعتیاد تغییر پیدا می کند. بعضی مراکز درمانی به دلیل داشتن قرار داد با بیمه، کل هزینه یا بخشی از آن را از افراد نمی گیرند، یا مرکز درخواست کننده آزمایش اعتیاد ممکن است هزینه آن را برعهده بگیرد. نوع آزمایش و اینکه چه نوع ماده اعتیاد آوری را بررسی می کنند، در هزینه تست اعتیاد تاثیر گذار خواهد بود.

تست اعتیاد چیست؟

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم تا به سوالات پرتکرار شما درباره تست اعتیاد پاسخ دهیم.

آیا الکل در آزمایش عدم اعتیاد مشخص می شود؟

بله، در صورت انجام تست های اعتیادی که به بررسی وجود الکل در بدن افراد می پردازند، می توان الکل را به وسیله آزمایش عدم اعتیاد شناسایی کرد. یکی از انواع روش های آزمایش عدم اعتیاد برای الکل، استفاده از تست اعتیاد تنفسی است.

آیا قرص b2 تست اعتیاد را منفی می کند؟

مصرف قرص b2 یا بوپرنورفین، ممکن است باعث اختلال در تست اعتیاد شود و تست اعتیاد را منفی نخواهد کرد. برخی افراد تصور می کنند که مصرف قرص b2 یا بوپرنورفین، باعث منفی شدن تست اعتیاد آن ها می شود.

آیا آزمایش مدفوع اعتیاد را نشان می دهد؟

معمولا از آزمایش مدفوع برای تست اعتیاد استفاده نمی شود. روش های رایج برای تست اعتیاد عبارت اند از: تست اعتیاد ادرار، تست اعتیاد خون، تست اعتیاد فولیکول مو، تست اعتیاد تعریق و تست اعتیاد بزاق دهان.

چند ساعت قبل از آزمایش اعتیاد نباید قرص خورد؟

بر اساس توصیه های لازم، تا ۷۲ ساعت قبل از آزمایش اعتیاد نباید قرص خورد؛ چرا که مصرف بعضی قرص ها و دارو ها می تواند تست اعتیاد را مثبت کند. بنابراین باید نسبت به مصرف قرص ۳ روز قبل از آزمایش اعتیاد، احتیاط کرد.

آیا متادون در تست اعتیاد مشخص می شود؟

بله، متادون یکی از انواع مواد اعتیاد آور است که وجود آن از طریق انواع تست اعتیاد مانند تست اعتیاد ادرار تا ۳ روز، تست اعتیاد خون از ۳۰ دقیقه پس از مصرف تا چند روز بعد از آن، تست بزاق و کیت تشخیصی mtd، قابل تشخیص است.

آیا قلیان در تست اعتیاد مشخص می شود؟

در صورت مصرف قلیان، تست نیکوتین نیز مثبت خواهد شد. چرا که قلیان نیز از ماده نیکوتین استفاده می کند. در نتیجه قلیان و انواع دیگر محصولات حاوی نیکوتین، باعث مثبت شدن تست نیکوتین خواهند شد.

آیا حشیش در تست اعتیاد مشخص می شود؟

بله، مصرف حشیش در تست اعتیاد مشخص می شود. کیت های تشخیصی با دقت بالایی که در تست اعتیاد و وجود مواد مخدر در بدن افراد دارند می توانند وجود حشیش در بدن افراد را نشان دهند.


منابع: healthline, medlineplus, clevelandclinic, americanaddictioncenters, medicalnewstoday, uchealth

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.