مصرف گل یا ماری جوانا، تاثیرات مهم و خطرناکی به روی مغز و بدن خواهد گذاشت. بعد از کشیدن گل شیوه عمکرد مغز دچار تغییر شده و این تغییر در شیوه کارکرد باعث بروز عوارضی مانند تغییر در دید، بروز توهم و از دست رفتن ارتباط با واقعیت می شود. مصرف گل تاثیرات زیادی به روی سلامتی اندام های بدن مانند قلب می گذارد که ممکن است به شدت خطرناک و جبران ناپذیر باشند. مصرف گل تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی بر سلامت افراد می گذارد و چنانچه می خواهید بدانید بعد از مصرف گل چه اتفاقی می افتد، این مطلب را مطالعه کنید.

ماریجوانا یا گل چیست؟

ماری جوانا یا گل (Marijuana, Cannabis)  به برگ ها، گل ها، ساقه ها و دانه های خشک شده گیاه کانابیس ساتیوا یا کانابیس ایندیکا اشاره دارد. گیاه کانابیس حاوی یک نوع ماده شیمیایی به نام THC است که مصرف آن می تواند با ایجاد اختلال در کارکرد مغز، شیوه فعالیت آن را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف گل (تتراهیدروکانابینول) می تواند باعث ایجاد سو مصرف مواد در افراد شود. ماری ‌جوانا را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد که رایج ترین شکل های مصرف آن عبارت است از:

  • استعمال دود ماری جوانا
  • استفاده به عنوان سیگار پر شده با ماری جوانا
  • استفاده از دستگاه‌های تبخیرکننده الکترونیکی
  • استفاده خوراکی به شکل مخلوط یا تزریق شده به غذاها یا نوشیدنی ها مانند کوکی، کیک، براونی، نوشیدنی

برای حل و فصل مشکلات خود از بهترین روانشناس تهران کمک بگیرید

بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد؟

علائم اولیه مصرف گل

ماده شیمیایی تشکیل دهنده گل که THC نام دارد به گیرنده های سلول های مغزی متصل شده و بر نحوه فعالیت مغز اثر می گذارد. مصرف گل علائم مختلفی دارد و ممکن است همه آن ها در یک فرد بروز پیدا نکند. به طور مثال افراد بعد از کشیدن گل، مشکلاتی در حافظه، تمرکز و حفظ تعادل داشته و یا دید آن ها تغییر پیدا میکند. احساس خشکی دهان، افزایش اشتها و برانگیختگی و توهمات بینایی از علائم بعد از کشیدن گل است، البته شدت این علائم در افراد مختلف، متفاوت است و به نوع مصرف یا میزان آن بستگی دارد.

هنگام مصرف گل یا ماری جوانا افراد بعضی علائم را به شکلی بلافاصله و با زمان بسیار کمی بعد از مصرف تجربه می کنند. این نشانه ها که بعد از مصرف گل بروز پیدا می کنند را علائم اولیه مصرف گل می نامند؛ که این علائم اولیه بعد از مصرف گل عبارت اند از:

  • تغییر در حواس مانند پر رنگ تر دیدن بعضی رنگ ها
  • تغییر در احساس زمان
  • احساس ترس و بی اعتمادی
  • تغییراتی در خلق و خو
  • اختلال در حرکت بدن وتعادل
  • مشکلاتی در تفکر و حل مسئله
  • حافظه و تمرکز ضعیف و مختل شده
  • بروز توهم در صورت مصرف با دوز بالا
  • داشتن هذیان در صورت مصرف با دوز بالا
  • خطر بروز روان پریشی

وقتی افراد شروع به مصرف ماری جوانا می کنند، مواد شیمیایی THC  به سرعت از طریق ریه ها جذب و وارد جریان خون می شود. خون این ماده شیمیایی را به مغز و سایر اندام ها در سراسر بدن می رساند و افراد بلافاصله یک حالت سرخوشی و احساس آرامش را تجربه می کنند. زمانی که افراد گل را به صورت خوراکی مصرف کنند، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا اثرات آن نمایان و مشخص شود. در صورت مصرف خوراکی گل زمانی بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می کشد تا علائم مصرف ماری جوانا بروز پیدا کنند.

برای مطالعه بیشتر: آیا گل اعتیاد آور است؟ عوارض مصرف گل در طولانی مدت

توهم بعد از کشیدن گل

پس از مصرف گل، THC روی گیرنده های خاصی از سلول های مغزی اثر می گذارند که معمولا توسط مواد تولید شده طبیعی بدن که مشابه ماده مخدر گل هستند، عمل می کنند. در چنین شرایطی، مغز تحت تاثیر گل با ماری جوانا قرار می گیرد. مصرف بیش از حد گل یا ماری جوانا بخش هایی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که دارای بیشترین تعداد این نوع از گیرنده ها هستند. و این اتفاق در کوتاه مدت باعث احساس برانگیختگی افراد می شود.

چرا بعد از کشیدن گل چشم قرمز می شود؟

قرمزی چشم یکی از بارزترین اثرات کشیدن گل است. ماده شیمیایی تترا هیدرو کانابینول موجود در ماری جوانا باعث کاهش فشار در چشم و بدن می شود. این کاهش فشار باعث گشاد شدن رگ های خونی چشم، خون ریزی چشم ها و در نتیجه حالت چشم بعد از کشیدن گل رو به قرمزی و التهاب می رود.

پژوهش انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان می دهد که مصرف گل اثرات نامطلوب و قابل توجهی بر عملکردهای بینایی افراد می گذارد، که عبارت اند از:

  • کاهش توانایی شناسایی اشکال و جزئیات
  • کاهش تیز بینی
  • مشکلات دید در شب
  • اختلال در زمان پاسخگویی دیداری

برای مطالعه بیشتر: چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می کنند؟ قبل از تست اعتیاد بخوانید

قرمزی چشم بعد از کشیدن گل

مصرف گل و روانپریشی

روان پریشی ناشی از مصرف گل به عنوان یک ماده مخدر می تواند باعث تغییر در عملکرد و رفتار افراد شود. افراد ممکن است پس از مصرف گل هذیان گفته یا توهماتی را تجربه کنند که نشان از تاثیر گل به روی مغز آن ها دارد. علائم روان پریشی ناشی از مصرف گل عبارت اند از:

مصرف گل و هذیان

فردی که دچار هذیان است، باور ها و اعتقاداتی دارد که هیچ مدرکی برای آن ها وجود ندارد. روان پریشی ناشی از مصرف گل یا ماری جوانا، ممکن است باعث به وجود آمدن افکار پارانویا و سوء ظن نسبت به به افراد دیگر شود. همچنین نوع دیگری از هذیان که افراد پس از مصرف گل ممکن است تجربه کنند، هذیان بزرگ منشی است که فکر می کنند از همه بیشتر می دانند و عقل کل هستند.

توهم مصرف گل

مصرف گل در اغلب اوقات باعث توهم می شود، توهمات ادراکاتی هستند که فرد معتقد است واقعی اند اما در واقع وجود ندارند. توهمات ناشی از مصرف گل می تواند دیداری مانند مشاهده صحنه هایی باشد که غیر واقعی اند و همه چیز در آن ها به شکل دیگری دیده می شود یا شنوایی مانند شنیدن صداهایی باشد که دیگران آن را نمی شوند. توهمات افراد مصرف کننده گل ممکن است حواس دیگر از جمله لامسه و بویایی را درگیر کند.

مصرف گل و مسخ شخصیت

مسخ شخصیت به معنای عدم ارتباط فرد با دنیای واقعی است. افراد پس از مصرف گل ممکن است ارتباطشان با دنیای واقعی شده و مسخ شخصیت را تجربه کنند، که باعث می شود فرد احساس کند خارج از بدن خودش است.

افکار آشفته

افراد پس از مصرف گل یا ماری جوانا ممکن است افکار بی نظم، آشفته و مزاحم را تجربه کنند که در طول این اتفاق نمی توانند گفتار خود را به درستی بیان کرده، جملات آن ها ممکن است بی سر و ته و بی ربط باشد. همچنین ممکن است از هذیان و توهماتی سخن بگویند که دیگر افراد قادر به درک آن ها نیستند.

برای ارتباط با یک روانشناس خوب کلیک کنید

بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد؟

مصرف گل و حالت تهوع و استفراغ

افراد پس از مصرف گل یا ماری جوانا ممکن است دچار سندرم (Hyperemesis Cannabinoid)، شده و چرخه های نامنظمی از حالت تهوع، استفراغ، و کم‌آبی شدید را تجربه کنند که گاهی به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز دارند.

رانندگی و مصرف گل

بعد از مصرف گل یا ماری جوانا رانندگی یکی از خطرناک ترین اقدامات ممکن است. همانند فردی که با مصرف الکل نباید رانندگی کرده و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به بار آورد، افراد پس از مصرف گل دچار تغییراتی در نحوه ادراک محیط پیرامون از جمله تغییراتی در دیدن و شنیدن می شوند که باعث می شود به هیچ عنوان شرایط مناسب رانندگی را نداشته باشند. به طور مثال ممکن است نتوانند خطوط را تشخیص دهند و یا جلوه های غیر طبیعی را مشاهده کنند که ناشی از مصرف گل است.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید: اعتیاد در نوجوانان و روش‌های پیشگیری آن چیست؟

مصرف گل و نوجوانان

مغز نوجوان به طور فعال در حال رشد است و تا حدود ۲۵ سالگی به رشد خود ادامه می دهد . مطالعه ای در نیوزیلند که بخشی از آن توسط محققان دانشگاه دوک انجام شد، نشان داد افرادی که در نوجوانی گل مصرف می کردند و به اختلال مصرف مداوم ماری جوانا مبتلا بودند، به طور متوسط ۸ امتیاز IQ یا نمره هوش کمتر از همسالان خود داشتند. همچنین توانایی های از بین رفته در افرادی که به مدت طولانی ماری جوانا مصرف کرده و در بزرگسالی ترک کرده بودند، به طور کامل بازگشت نکرده است. سایر مشکلاتی که می تواند پس از مصرف گل برای نوجوانان اتفاق بی افتد عبارت است از:

  • مشکل در تفکر و حل مسئله
  • مشکلات حافظه و یادگیری
  • کاهش هماهنگی حرکتی
  • مشکل در حفظ توجه و تمرکز
  • مشکلات تحصیلی و زندگی اجتماعی

علت فراموشی لحظه ای چیست؟ درمان فراموشی ناگهانی

گل و افزایش ضربان قلب

مصرف گل یا ماری جوانا در عرض چند دقیقه، ضربان قلب افراد را بین ۲۰ تا ۵۰ ضربه در دقیقه افزایش داده و این افزایش ضربان قلب تا ۳ ساعت پس از کشیدن گل ادامه می یابد. این افزایش شدید ضربان قلب احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد. همچنین افراد مسن و کسانی که مشکلات قلبی دارند در معرض خطر بیشتری پس از مصرف گل هستند.

علائم خماری گل

افرادی که به مصرف گل اعتیاد پیدا کرده اند، در صورت عدم مصرف آن در مدت طولانی احساس نیاز شدیدی به مصرف پیدا می کنند و بدن آن ها علائمی همچون ترک موارد بروز می دهد. علائم خماری گل عبارت است از:

  • عرق سرد
  • سردرد و سرگیجه
  • تپش قلب
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع
  • نوسانات خلقی
  • برانگیختگی و تحریک پذیری
  • درد و احساس گرفتگی عضلانی
  • خواب آشفته و بد خوابی

ال اس دی چیست؟ علائم مصرف، عوارض و اعتیاد به LSD

بعد از کشیدن گل

گل چقدر در بدن میماند؟

ماده مخدر THC یا همان گل و ماری جوانا  را می توان در خون، ادرار و حتی در سلول های چربی بدن افراد مصرف کننده با استفاده از کیت های تشخیصی و آزمایش شناسایی کرد. تخمین زده می شود که ماده شیمیایی پس از مصرف گل مدتی بین دو تا چند ماه می تواند در بدن افراد باقی بماند. مدت زمانی که ماده شیمیایی ناشی از مصرف گل در بدن باقی مانده و قابل تشخیص است به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت اند از:

  • میزان متابولیسم و سوخت و ساز
  • سن فرد مصرف کننده
  • عادات غذایی
  • میزان فعالیت بدنی مانند ورزش
  • درصد چربی بدن
  • تعداد دفعات و مقدار مصرف مخدر گل

ادرار: شکل های مختلف یا متابولیت های کانابینوئید ناشی از مصرف گل حتی پس از دوره های طولانی عدم مصرف ممکن است در ادرار افراد شناسایی شوند. طبق یک پژوهش نوعی متابولیت مخدر گل به نام دلتا ۱ تا چهار هفته پس از مصرف ماری جوانا در ادرار یافت می شود.

سلول های چربی: پس از مصرف گل ماده شیمیایی THC در بافت های چربی تجمع یافته و از آنجا به آرامی به خون وارد می شوند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، ورزش می تواند باعث آزاد شدن ماده THC  از ذخایر چربی و وارد شدن به خون افراد شود.

خون: با توجه به تعداد دفعات مصرف گل یا ماری جوانا، مواد شمیایی ناشی از استعمال آن ها می تواند تا هفت روز در خون افراد حضور داشته و قابل تشخیص باشند. فردی که به صورت روزانه ماری جوانا مصرف می کند، نسبت به فردی که به شکلی همیشگی گل نمی کشد میزان بیشتری از مواد شیمیایی ناشی از مصرف گل در خون خود دارد.

خواندن مطلب: عوارض ترک گل یا ماری جوانا؛ ترک گل چند روز طول میکشد؟ را از دست ندهید

اثرات بلند مدت مصرف گل

مصرف گل یا ماری جوانا علاوه بر تاثیرات کوتاه مدت و بلافاصله بعد از استعمال، تاثیراتی بلند مدت هم بر مغز و بدن خواهد گذاشت. تاثیرات بلند مدت مغز بر سلامتی افراد عبارت است از:

تاثیر گل بر رشد مغز

مصرف گل یا ماری جوانا بر رشد مغز افراد تأثیر می گذارد. هنگامی که افراد در نوجوانی شروع به استفاده از ماده مخدر گل می کنند، این ماده با ورود به مغز و اتصال به گیرنده های سلولهای مغزی عملکردهای شناختی مانند تفکر، حافظه، یادگیری، استدلال و قضاوت را مختل کرده و بر نحوه ارتباط بین نواحی مهم و پر اهمیت مغز برای عملکرد های مختلف تاثیر می گذارد. مصرف گل همچنین ممکن است زمینه را برای بروز اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی فراهم کند.

خواندن مطلب: ترمیم مغز بعد از ترک گل می تواند مفید باشد

مشکلات تنفسی

دود ناشی از مصرف گل یا ماری‌جوانا وارد ماری تنفسی شده و ریه ‌ها را تحریک می‌کند. افرادی که به طور مکرر گل یا ماری‌جوانا می‌کشند همانند افراد مصرف کننده تنباکو از جمله افراد سیگاری مستعد ابتلا به مشکلات ریوی هستند. این مشکلات می تواند شامل: سرفه و خلط های ریوی، بیماری ای مزمن ریوی و خطر ابتلا به عفونت ریه باشد.

بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد

 مصرف گل و اختلالات روانی

افراد پس از مصرف طولانی مدت گل یا ماری جوانا ممکن است دچار عوارض روانی ناشی از مصرف ماده مخدر شوند که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید: چرا ترک گل باعث افسردگی و اضطراب می‌شود؟

مصرف گل و دستگاه گوارش

کشیدن گل در کنار افزایش اشتها و ایجاد اشتهای کاذب، می تواند باعث ایجاد سوزش در مسیر های گوارشی مانند دهان و گلوی افراد در حین استنشاق ماده مخدر ماری جوانا شود. مصرف گل به شکل خوراکی مانند کیک گل می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود. در برخی افراد مصرف طولانی مدت گل می تواند باعث تهوع و استفراغ شود.

مصرف گل و سرطان

بررسی های انجام شده نشان می دهد مردانی که به طور مکررو طولانی مدت گل مصرف می کنند، احتمال ابتلای آنان به سرطان بیضه افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی مشخص می شود که ریسک ابتلا به سرطان با مصرف طولانی مدت گل در ارتباط است.

تاثیر مصرف گل بر سیستم ایمنی

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف گل یا ماری جوانا ممکن است با سرکوب سیستم ایمنی همراه باشد. با اختلال در سیستم ایمنی بدن، کارکرد بسیاری از اندام های حفاظتی دچار اختلال شده و بدن افراد مستعد بیماری و ابتلا به مشکلات ویروسی و عفونی می شود. در نتیجه با بیماری های مکرر، افراد ضعیف شده و مشکلات دیگری نیز برای آن ها پدید می آید.

بارداری و رشد کودک

مصرف گل و ماری جوانا در دوران بارداری با کاهش وزن نوزاد هنگام تولد و افزایش خطر بروز مشکلات مغزی و رفتاری در نوزادان مرتبط است. اگر یک زن باردار ماده مخدر گل مصرف کند، این ماده ممکن است بر بخش‌های در حال رشد مغز جنین تأثیر بگذارد وباعث زایمان زودرس شود. کودکانی که در رحم مادر در معرض گل قرار می‌گیرند، در مقایسه با کودکانی که در معرض آن قرار نیستند، به احتمال بیشتری ممکن است مستعد بروز مشکلات توجه، حافظه و حل مسئله در بزرگسالی باشند.

بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد؟

اعتیاد به گل

چنانچه افراد برای مدتی طولانی گل کشیده و نتوانند آن را ترک کنند احتمالا به گل اعتیاد پیدا کرده اند. از دیگر نشانه های اعتیاد به گل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرف زمان زیاد برای بدست آوردن گل
  • استفاده از گل حتی با وجود مشکلات ناشی از آن
  • نیاز به مصرف میزان بیشتری از ماری جوانا برای رسیدن به لذت قبلی
  • لذت نبردن از فعالیت های قبلی
  • میل شدید نسبت به مصرف گل
  • ادامه مصرف با وجود مشکلات جسمی و روانی

تست اعتیاد چیست؟ انواع آزمایش اعتیاد و تفسیر آنها

سوالات متداول

در این بخش سعی کرده ایم تا به سوالات پرتکرار شما درباره اتفاقات پس از مصرف گل پاسخ دهیم.

آیا مصرف گل اعتیاد آور است؟

مصرف گل با ایجاد احساس شادابی، سرخوشی و خوشحالی می تواند جذابیت زیادی برای مصرف دوباره و تجربه مجدد این حالات به همراه داشته باشد. چنانچه مصرف گل یا ماری جوانا چندین بار تکرار شده و فرد نتواند در برابر میل به گل کشبدن مقاومت کند، درگیر اعتیاد به گل شده است.

بعد از مصرف گل چه می شود؟

پس از مصرف گل، ماده شیمیایی ناشی از آن با ورود به جریان خود وارد سلول های مغزی شده و افراد سرخوشی کاذب، افزایش اشتها و توهمات بینایی را تجربه می کنند. در کنار این علائم ممکن است دچار حالت تهوع، ناتوانی در هماهنگی حرکتی و تعادل شوند.

آیا گل کشیدن ضرر دارد؟

بله، گل یا ماری جوانا به عنوان یک ماده مخدر شناسایی شده است که مصرف آن می تواند مشکلات و عوارض خطرناک و مهمی را برای مغز و دیگر اندام های بدن به همراه داشته باشد. عوارضی همچون مشکلات قلبی، گوارشی و توهم.


منابع: harvard, apa, webmd, cdc, healthline, medicalnewstodaymedlineplus, americanaddictioncenters

پزشک خوب، سامانه رزرو “آنلاین” روانشناس و روانپزشک و سایر حوزه های پزشکی و سلامت، به شما کمک می‌کند بهترین متخصصان را در محدوده زندگی خود در سراسر کشور، انتخاب نموده و وقت خود را بصورت آنلاین رزرو کنید.