آیا ترمیم مغز بعد از ترک گل  ممکن است؟ مصرف گل چه آسیب‌هایی به بدن و مغز انسان وارد می‌کند؟
گل یا ماری جوانا، یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدرهای موجود است که اکنون استفاده از آن در بین نوجوانان و جوانان گسترش پیدا کرده است. مصرف گل می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شود و به دنبال آن فرد احساس بی‌قراری کند و توهم داشته باشد.

ماده مخدر گل در واقع همان سرشاخه‌های گیاه شاهدانه هستند که مقدار بسیار زیادی THC دارد. معمولا این ماده مخدر را داخل کاغذی پیچیده و شبیه به سیگار مصرف می‌کنند. اما همانطور در ابتدا عنوان کردیم این ماده مخدر می‌تواند عوارض بسیار زیادی برای بدن به همراه داشته باشد، افسردگی بعد از مصرف گل و تغییر عملکرد و ساختار مغز هم از عوارض رایج و شایع مصرف آن هستند.

کارشناسان در مورد عوامل و مداخلات درمانی که می‌توانند بر ترمیم مغز بعد از ترک گل تاثیرگذار باشد تحقیقات وسیعی و میدانی انجام داده‌اند. طبق تحقیقات موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA)، مصرف گل بر ساختارهای مغزی تاثیر می‌گذارد. مصرف گل همچنین می‌تواند باعث عدم تعادل انتقال دهنده‌های عصبی شود و بدین ترتیب نحوه ارتباط سلول‌های مغز با یکدیگر دچار تغییر می‌شود. این تغییرات در مغز می‌تواند در زمان قطع مصرف گل، بسیار آزار دهنده باشد.
خوشبختانه، می‌توان با درمان به موقع و اصولی این ماده مخدر را ترک کرد. در ادامه با چهار دیدگاه متخصصین درباره‌ی بهبودی مغز پس از اعتیاد و ترمیم مغز بعد از ترک گل آشنا خواهید شد.

بهبودی مغز به میزان آسیب وارد شده از داروها بستگی دارد

میزان ترمیم مغز بعد از ترک گل به میزان آسیبی که به مغز وارد شده بستگی دارد. مغز انسان انعطاف پذیر بوده و می‌تواند خود را بازیابی کند، اما فقط تا حد معینی این کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل باید قبل از شدت یافتن آسیب‌های وارد شده ناشی از مصرف گل، نسبت به ترمیم مغز بعد از ترک گل اقدام کرد. عوامل زیادی بر بهبود مغز پس از ترک گل تأثیر می‌گذارد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • سن و وضعیت سلامتی فرد
  • نوع و مقدار داروهای مصرفی
  • شدت علائم و وابستگی فرد
  • تحمل و توان فرد

how marijuana damage brain

پرهیز از مصرف مواد و هوشیاری به بهبودی مغز میکند

مغز برای بهبودی کامل به زمان نیاز دارد. با شروع درمان اغلب بعد از ۹۰ روز شاهد تغییرات قابل توجهی در فعالیت مغز خواهید بود. اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که مشاهده تغییرات کامل در فعالیت مغز و هوشیاری کامل آن می‌تواند یک تا دو سال طول بکشد.

NIDA گزارش تحقیقاتی متامفتامین را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد. این تحقیقات نقش بالقوه پرهیز از مصرف در بهبودی بیماران معتاد به متامفتامین‌ها را بررسی می‌کرد. این گزارش به چندین مطالعه اشاره می‌کند که نشان می‌دهد پرهیز از مصرف متامفتامین‌ها می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

کسی که ناقل دوپامین است، در بخش جسم مخطط مغز خود دچار آسیب جدی خواهد شد. جسم مخطط ناحیه‌ای از مغز است که با حافظه و حرکت ارتباط مستقیم دارد. این مطالعات همچنین نشان داد که هوشیاری طولانی مدت و عدم مصرف گل می‌تواند عملکرد مغز ناقلین دوپامین را بهبود دهد.

مطالب مرتبط: افسردگی بعد از ترک گل

کاهش فعالیت بیش از حد سلول‌های میکروگلیال مغز

مصرف داروهایی چون متامفتامین می‌تواند باعث شود سلول‌های میکروگلیال که معمولاً با دفاع در برابر عفونت و حذف نورون‌های آسیب دیده از سلامت مغز حمایت می‌کنند، بیش از حد فعال شوند. بدین ترتیب به نورون‌های سالم حمله می‌کنند. اما بیمارانی که به مدت دو سال از مصرف بیش از اندازه داوهایی چون متامفتامین پرهیز کردند، فعالیت سلول‌های میکروگلیال آن‌ها کاهش پیدا کرد.

مصرف این داروها گرچه می‌توانند موجب ترمیم مغز بعد از ترک گل شوند، اما استفاده بیش از اندازه و طولانی مدت آن می‌تواند آسیب‌های بسیاری به بدون و مغز وارد کند. پرهیز طولانی مدت از مصرف این دارو بعد از یک دوره درمان نمی‌تواند شدت عوارض را به صفر برساند. مشکلات و عوارض ناشی از ترمیم مغز بعد از ترک گل ممکن است همچنان وجود داشته باشد و باعث مشکلات بسیاری چون سکته مغزی و بیماری پارکینسون شود.

مطلب مرتبط: علت فراموشی در جوانی چیست؟ ۱۶ علت مهم و درمان آن

ورزش عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد

ورزش کردن می‌تواند، جریان خون را در مغز بهبود بخشد. از طرفی می‌تواند نواحی را که قبلاً در اثر مصرف گل آسیب دیده بودند را بازسازی کند.

دیوید هیدن، مشاور بالینی مجاز الکل و مواد مخدر در Spero Health، به WebMD Connect to Care می‌گوید: ورزش باعث آزاد شدن اندورفین‌های طبیعی بدن می‌شود، که آزاد شدن مواد شیمیایی می‌تواند با زیاد شدن حس خوب، موجب کاهش استرس شود.

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ که توسط Frontiers in Psychiatry منتشر شد. در این بررسی نشان دادند که ورزش هوازی می‌تواند جریان خون را در مغز افزایش ‌دهد و نوروپلاستیسیته را بهبود بخشد. نوروپلاستیسیته توانایی مغز برای ایجاد ارتباطات عصبی جدید و سازگاری با موقعیت‌ها و تجربیات است. تحقیقات در زمینه علوم اعصاب اعتیاد نشان می‌دهد که ورزش عملکرد مغز را که مسئول کنترل اجرایی بدن است، بهبود می‌دهد. برای کمک به ریکاوری و بهبود مغز، باید به نکات زیر توجه داشت:

  • استرس را محدود کنید
  • مهارت‌های جدید مربوط به ریکاوری و بهبود فعالیت مغز را یاد بگیرید.
  • حدود هشت تا نه ساعت بخوابید
  • غذاهای سالم بخورید
  • آب و مایعات فراوان بنوشید

عوارض ترک گل یا ماری جوانا؛ ترک گل چند روز طول میکشد؟

مداخلات درمانی به ترمیم ساختارهای آسیب‌دیده مغز کمک میکند

یک فرد توانایی آن را دارد تا بتواند بخش‌هایی از مغز را که به دلیل مصرف گل یا ماری جوانا آسیب دیده است، بازایابی کند. بدین ترتیب فرد می‌تواند با مصرف دارو مسیرهای عصبی مغز را تغییر دهد تا دوباره از رفتارها و الگوهای فکری سالم حمایت کند. این کار از طریق مداخلات درمانی به دست می‌آید.
اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مزمن و در عین حال قابل درمان است. مداخلات درمانی مانند دارودرمانی و CBT است که به توقف رفتار اعتیادآور کمک می‌کند. با CBT می‌توانید به جلوگیری از مصرف مجدد گل یا ماری جوانا کمک کنید.

مطالعه بیشتر: بعد از کشیدن گل چه اتفاقی می افتد؟ تاثیرات اولیه و بلند مدت گل

repair brain after marijuana

عوامل موثر در کاهش خطرات

برخی از افراد به دلیل ژنتیک، محیط و سنی که برای اولین بار از الکل، گل یا ماری جوانا استفاده کردند، در معرض خطر مصرف مجدد قرار دارند. اما عوامل محافظتی و موثری وجود دارد که می‌تواند میزان خطرات را کاهش دهد:

  • شرکت در ورزش و سایر فعالیت‌های تفریحی
  • ارتباطات اجتماعی و احساس تعلق
  • مهارت‌های مقابله سالم
  • روابط قوی و حمایتی با والدین و گروه همسالان

مقاله مرتبط: کراک چیست؟ عوارض، اعتیاد و ترک این ماده مخدر

چگونه مغز پس از مصرف الکل و گل خود را بازیابی میکند؟

مغز هر انسانی پس از مصرف طولانی مدت گل و اعتیاد به آن، توانایی باورنکردنی برای انطباق و ترمیم دارد. مغز به ساخت سلول‌های مغزی و مسیرهای عصبی در طول زندگی ادامه می‌دهد. این توانایی برای سازگاری و تغییر، نوروپلاستیسیته نامیده می‌شود. نوروپلاستیسیته در واقع به مغز اجازه می‌دهد پس از اعتیاد خود را اصلاح، رشد و بازایابی مجدد کند.

اما، مغز برای بهبود و ترمیم به زمان نیاز دارد. این مدت زمان به مقدار گل یا ماری جوانا مصرف شده و شدت آسیب وارد شده به مغز بستگی دارد. برای اینکه مغز روند بهبودی را آغاز کند، باید عاری از هرگونه مواد مخدر باشد. اگر هدف فرد ترک گل و ترمیم مغز بعد از ترک گل باشد طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی وجود دارد. سم‌زدایی یا ترک مصرف الکل، گل یا ماری جوانا با توجه به موارد زیر می‌تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد:

  • نوع مواد مصرفی
  • مدت زمان و تعداد دفعات مصرف
  • سلامت جسمی و روانی فرد

مطلب کاربردی: برای تقویت حافظه چه بخوریم؟ ۲۳ خوراکی مفید برای حافظه

کمک به بهبودی مغز پس از مصرف الکل، گل یا ماری جوانا

برای بهبودی کامل مغز باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. داشتن یک لایف استایل درست و اصولی می‌تواند به بهبودی مغز بعد از ترک گل کمک بسیاری کند:

  • ورزش منظم می‌تواند اندازه و سایز هیپوکامپ را افزایش دهد. این بخش از مغز در برابر استفاده از گل، آسیب پذیر بوده و از طرفی روی سلامت روحی و جسمی فرد تاثیرگذار است.
  • تمرین ذهن آگاهی مانند مدیتیشن، یوگا، می‌تواند به تقویت مدارهای مغزی آسیب دیده در اثر استفاده از مواد مخدر کمک کند.
  • داشتن یک برنامه غذایی متعادل و مغذی می‌تواند موجب جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی شود. مقدار مواد معدنی و ویتامین‌ها به دلیل مصرف گل یا سایر مواد مخدر کاهش پیدا می‌کند.
  • داشتن خواب منظم می‌تواند به دفع سموم از مغز و بدن کمک کند.

مطلب مرتبط: بازسازی مغز بعد از ترک شیشه؛ مراحل و مدت زمان

جمع‌بندی

در این بلاگ اطلاعات مفید و کاربردی در رابطه با ترمیم مغز بعد از ترک گل، را در اختیارتان قرار دادیم. اگر ماری جوانا مصرف می‌کنید یا در حین ترک آن هستید، بهتر است این کار را زیر نظر پزشک انجام دهید.

سوالات متداول

  • آیا مصرف ماری جوانا اعتیادآور است؟
    مصرف ماری جوانا مانند هر ماده مخدر دیگری اعتیادآور است و می‌تواند موجب توهم در فرد مصرف کننده شود.
  • علائم مصرف گل چیست؟
    بدبینی، خنده‌های ناگهانی، حس سرخوشی، سردرگمی، افزایش ضربان قلب و… از علائم مصرف گل هستند.
  • آیا ترک ماری جوانا می‌تواند موجب افسردگی شود؟
    ترک ماری جوانا با وجود اینکه بیشتر افراد تصور می‌کنند بی‌خطر است، با خطرات و معایب بسیاری همراه است. مصرف ماری جوانا می‌تواند موجب افسردگی شدید در فرد شود. به همین منظور بهتر است این ماده مخدر را زیر نظر پزشک ترک کنید.
  • مصرف ماری جوانا روی سلامت مغز چه تاثیری دارد؟
    در صورت مصرف طولانی مدت از ماری جوانا حجم بخش‌هایی از مغز که آمیگدالا و هیپوکامپوس نامیده می‌شود، به ترتیب ۱۲ درصد و ۷ درصد کاهش حجم پیدا می‌کنند.
  • ماری جوانا را از چه روش‌هایی می‌توان ترک کرد؟
    سم زدایی و ترک ماری جوانا به روش سنتی از روش‌هایی است که می‌توان آن را ترک کرد.

منبع webmd adf.org.au